Toon posts:

[php] laatste 5 bezoekers

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een simpele counter (zonder mysql) en nu wil ik laten zien waarvandaan de laatste 5 bezoekers kwamen (referer dus). Nu ken ik de tag $HTTP_REFERER maar die is alleen voor de laatste bezoeker..

wie kan me helpen :)

• razor-x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 07:37
elke keer $HTTP_REFERER opslaan in een tekst file, en dan de laatste 5 uit de tekstfile uitlezen ? :)

Verwijderd

Topicstarter
ja dat kan ik natuurlijk proberen maar ik dacht misschien dat er nog een andere mogelijkheid was :)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

$HTTP_REFERER is niet van de laatste bezoeker, het is gewoon van de huidige bezoeker, dus iedereen ziet zichzelf zegmaar. Het is gewoon een beetje info dat de browser meestuurt.

Als je de laatste 5 bezoekers wilt laten zien, moet je toch ergens die referers opslaan.

Verwijderd

Het handigste is toch een database.

Goede bui :):
code:
1
2
Insert referer, timestamp, ip etc 
Select * limit 0,5 order by timestamp desc

Klaar!

Of anders met een txt file, maar dat is kut, want als er twee precies op hetzelfde moment langs komen, wordt er maar een weggescreven dacht ik ofzo...

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 22:42
Op dinsdag 25 december 2001 19:39 schreef daniel_hoenderdos het volgende:
Het handigste is toch een database.

Goede bui :):
code:
1
2
Insert referer, timestamp, ip etc 
Select * limit 0,5 order by timestamp desc

Klaar!

Of anders met een txt file, maar dat is kut, want als er twee precies op hetzelfde moment langs komen, wordt er maar een weggescreven dacht ik ofzo...
nee, er kunnen volgens mij niet eens 2 op _precies_ dezelfde tijd worden geholpen, dan gaat een DB ook raar doen :)

Verbouwing

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 12:24

Apache

amateur software devver

Op dinsdag 25 december 2001 19:41 schreef DinoRaptor het volgende:

[..]

nee, er kunnen volgens mij niet eens 2 op _precies_ dezelfde tijd worden geholpen, dan gaat een DB ook raar doen :)
zolang je timestamp niet als pk gebruikt gaat hij het toch perfect doen?

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

waarschijnlijk maakt het toch allemaal niet uit, vind het erg knap als je 2 bezoekers op precies hetzelfde tijdstip in de db kan laten schrijven (dwz, op de microseconde gelijk)... Waarschijnlijk zit er ook wel ergens een vertraging ofzow, dat je wacht tot de ander klaar is met schrijven, maar dat zijn ook maar speculaties ;)

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 12:24

Apache

amateur software devver

net nog in een topic gelezen van iemand die hits in een file schreef waar ze plots naar nul gereset waren :)

maar oplossing is dus flock

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

je maakt een fiel emt daarin aantal nummers die ie dus write, dus dna maak je een tekst file emt daarin "0" en dan open je die en write je um weg met de inhoud + 1 en in een andere file doe je apend en schrijf je steeds de refer erin

Verwijderd

Op woensdag 26 december 2001 13:02 schreef jurriebur het volgende:
waarschijnlijk maakt het toch allemaal niet uit, vind het erg knap als je 2 bezoekers op precies hetzelfde tijdstip in de db kan laten schrijven (dwz, op de microseconde gelijk)... Waarschijnlijk zit er ook wel ergens een vertraging ofzow, dat je wacht tot de ander klaar is met schrijven, maar dat zijn ook maar speculaties ;)
Elke querry krijgt toch een nummer toegewezen zodat ze op volgorde worden afgehandeld ?

Kan niet fout gaan.

Verwijderd

Topicstarter
misschien ga ik nog met een database voor die counter werken, is toch makkelijker dan al die tekstfiles :)

• vinnux
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik weet niet welke database je gebruikt,
maar bij de meeste databses is het zo dat er rijen binnen een table gelocked worden wanneer er naar geschreven wordt.
In de meeste gevallen is het wel mogelijk om tegelijk te updaten en te selecten.

Houd hier rekening mee wanneer je heel veel gasten tegelijk krijgt. Aangezien de rijen gelockt worden kan het dus zijn dat er een que ontstaat. Maar dan praat je wel over echt heel veel aantallen.

Je hebt ook realtime databases waarbij de rijen niet gelockt worden. Dit hoeft dan meestal ook niet omdat de data zo vaak geupdate word dat een fote update binnen enkele milliseconden toch weer ongedaan wordt gemaakt.

Maar het is het verstandigste om gewoon met een database te werken en dan het liefst met inserts ipv updates, omdat insertes locken in de meetse gevallen geen rijen.

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik MySQL voor me site, en voorlopig heb ik nog niet zoveel bezoekers dus veel problemen zal ik daarmee niet krijgen

• Nielsz
  • Niet online
Op woensdag 26 december 2001 16:35 schreef vgouw het volgende:
Houd hier rekening mee wanneer je heel veel gasten tegelijk krijgt. Aangezien de rijen gelockt worden kan het dus zijn dat er een que ontstaat. Maar dan praat je wel over echt heel veel aantallen.
volgens mij was dat de grote reden van de #55's een tijd geleden.

edit: fuck, en topic van ruim een dag oud |:(

• vinnux
  • Niet online
We all make mistakes !!

Oeps ik ook :)

• camiels
  • Laatst online: 14-06 16:09
Zo'n $HTTP_REFERER script wil ik dus ook waarbij ik de laatste vijf bezoekers kan tonen. Heeft iemand dit werken en mag ik het gebruiken. Ik kan het namelijk nergens vinden op internet en ben zelf niet instaat om het te schrijven.... :(

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-06 22:25

tazitiz

dbprutser

Ja, ik heb het zelf bij php-nuke toegevoegd. kijk maar op mijn film pagina, wat doe ik, als iemand inlogd zet ik er ook de timestamp bij, en vervolgens vraag ik in het blokje op wie de laatste 10 ingelogde personen zijn.

maar dan moeten de personen wel inloggen, en omdat ik php-nuke gebruik is dat wel makkelijk hoor.

gewoon Mysql gebruiken is ook mijn advies! die http_referrer is niet interressant, je ziet niet de gebruiker maar de pagina waar deze gebruiker vandaan komt en dat is echt niet interressant voor de gebruiker. wel voor de webmaster btw maar dan kan je ook een nedstat teller of iets beters plaatsen.

• D2k
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

/script req en zinloze kick

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.