passieve subwoofer ontwerpen

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-04 20:51
Als aanvulling op mijn dd set ben ik op zoek naar een goede subwoofer. Standaard zijn er goede subs, passief en actief, als bv een REL op de markt. Ik wil echter zelf een passieve sub ontwerpen met de vaste kast (buiten) maten van 60x60x30.
Via de websites van speakerland en remo kom ik niet veel verder, ook een zoekactie middels google leverde niet veel bruikbaars op.
Wie kan me verder helpen met welke unit ik moet gebruiken en hoe de kast en het filter ontworpen moeten worden?

thanx

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je moet ook niet op de websites kijken, maar daar langsgaan en je laten voorlichten. Dat werkt een stuk beter en sneller dan via het forum.

Er zijn trouwens al veel topics over dit soort zaken geweest :o, info genoeg over zelfbouwen:
[search=subwoofer zelfbouw]
[search=zelfbouw speakers]

Daar kan je behoorlijk wat info vinden over hoe dit aan te pakken :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

En eerst je driver uitzoeken, daaromheen een kast ontwerpen. Anders wordt het niks.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:45
Is het wel zo verstandig een passieve sub te bouwen voor een DD set? Meestal heb je namelijk alleen een subwoofer pre out zodat je alsnog een aparte versterker nodig hebt. Een versterker voor in de sub heb je al van rond de 500,- piek.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• ransbal
Ik kies voor een passieve sub omdat ik al een goede eindversterker heb, nl. een NAD 902, deze levert in bridged mode 90 watt bij 8 ohm, dit lijkt mij wel voldoende voor een subwoofer.

• ransbal
En als unit kies ik waarschijnlijk voor een Visaton W 300 S 12" woofer, deze heeft een goede prijs/prestatie verhouding en geeft bij 8 ohm het goede frequentie gebied, met een filter wil ik hem zo afregelen dat ie alleen tussen tonen tussen de 20 en 200 Hz weergeeft

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 23 december 2001 17:37 schreef Ransbal het volgende:
Ik kies voor een passieve sub omdat ik al een goede eindversterker heb, nl. een NAD 902, deze levert in bridged mode 90 watt bij 8 ohm, dit lijkt mij wel voldoende voor een subwoofer.
Dan heb je de keuze: aktief filteren (tussen de eindtrap en de dolby digital versterker) of passief filteren (tussen de speaker en de eindtrap). Wat is beter/goedkoper/makkelijker...

heb je een budget?

• ransbal
Het budget is ongeveer 600,=, de Visaton kost 250,=, de kosten voor het hout en overige materialen schat ik ook op 250,= en dan houd ik nog 100,= over voor een filter

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Versterker is (meer dan) prima, maar je hebt ook nog een redelijk filter nodig (zo tussen de 70 en 120 Hz).

Passieve filers bij dergelijke lage frequentie (met grote spoelen en condensatoren) zijn vrij duur (als je goede componenten gebruikt) of nadelig voor de geluidskwaliteit (als je dat niet doet). Bovendien wil je waarschijnlijk experimenteren met de frequentie, fase, level (laatste kan wellicht ook wel via de level regelaar op de amp, als die erop zit, fase gewoon door de speakerkabel om te draaien)

Of je moet iets met een band pass systeem maken of zo (hebben dacht ik geen filter nodig), maar dan is de frequentie weer fixed.

Voor de DHZ zullen er wel bouwpakketjes bestaan voor redelijke subfilters.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Raymond
  • Laatst online: 00:16
Op zondag 23 december 2001 17:48 schreef Ransbal het volgende:
Het budget is ongeveer 600,=, de Visaton kost 250,=, de kosten voor het hout en overige materialen schat ik ook op 250,= en dan houd ik nog 100,= over voor een filter
Ik denk dat die 250 piek voor hout ed. vrij ruim bemeten zijn.

Probeer eens een bandpass. Ik zal als ik vanavond weer achter de pc zit (ik moet me eerst nog even elektrokuteren met mijn zelfbouwbuizen/mosfethybridehoofdtelefoonversterker (10xwoordwaarde :P ), zometeen)

Ik heb sinds een tijdje de standard versie van LspCad en heb er nog niet eens mee gespeeld :o

Nu goede kans om dat eens te doen :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 23 december 2001 18:38 schreef Lampje het volgende:
... Ik zal als ik vanavond weer achter de pc zit ...
Wat zal je dan? :o

• Raymond
Op zondag 23 december 2001 18:40 schreef JvS het volgende:

[..]

Wat zal je dan? :o
Mijn zin raakte halverwege het spoor bijster, ik werd gestoord op ICQ door iemand die me de achterkant van GoT wilde laten zien....

Ik ga -wanneer ik vanavond weer achter mijn pc zit- wel even met mijn nieuwe stukkie software een bandpass simuleren en kijken of het mogelijk is een 20-200 HZ te bouwen op basis van die driver (die 20 gaat sowieso niet lukken, daar heb ik geen software voor nodig om dat te voorspellen, maar ik kan wel kijken hoe dicht we er in de buurt kunnen komen)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
HEhe idd. Wat dan?

• Part
  • Laatst online: 19:27

Part

Helemaal niets.....

Op zondag 23 december 2001 17:44 schreef Ransbal het volgende:
En als unit kies ik waarschijnlijk voor een Visaton W 300 S 12" woofer, deze heeft een goede prijs/prestatie verhouding en geeft bij 8 ohm het goede frequentie gebied, met een filter wil ik hem zo afregelen dat ie alleen tussen tonen tussen de 20 en 200 Hz weergeeft
De behuizing die je gaat maken is wel klein voor een 30cm Visaton W 300 unit. De 20Hz haal je dan bij lange na niet. Als je een kleinere unit neemt in de zelfde behuizing kom je een stuk lager.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 23 december 2001 18:45 schreef Yokozuna het volgende:
HEhe idd. Wat dan?
Waar heb je de eerste 10 spuiten gelaten? ;)

• ransbal
Op zondag 23 december 2001 18:53 schreef Part het volgende:

[..]

De behuizing die je gaat maken is wel klein voor een 30cm Visaton W 300 unit. De 20Hz haal je dan bij lange na niet. Als je een kleinere unit neemt in de zelfde behuizing kom je een stuk lager.
Ik ben uitgegaan van 60x60x30, leuk bijzettafeltje en met een dik kussen erop kun je er ook nog op zitten. Ik wil eigenlijk 3 van deze kasten maken zodat ik ze flexibel kan plaatsen als bijzettafel, schaaktafel, zitplek etc.
Als eentje van 60x30x30 te klein is , dan kan ik er natuurlijk ook een maken van 120x60x30 of zelfs 180x60x30 (lxbxh) Is het dan wel mogelijk om de tonen vanaf 20Hz weer te geven?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Vanwaar de obsessie dat de tonen vanaf 20Hz weergegeven moeten worden?
met een -3db punt van 25Hz pak je ook (op een sporadische orgel na) alle muzieksoorten en zeker de films.

Ik zou liever een kwaliteitssub met een -3db van 30Hz hebben, dan een die persé tot de 20 gaat en die minder klinkt.

voor 600 piek zou ik zelf wat minder specsveeleisend zijn...

• ransbal
Op zondag 23 december 2001 21:00 schreef JvS het volgende:
Vanwaar de obsessie dat de tonen vanaf 20Hz weergegeven moeten worden?
met een -3db punt van 25Hz pak je ook (op een sporadische orgel na) alle muzieksoorten en zeker de films.

Ik zou liever een kwaliteitssub met een -3db van 30Hz hebben, dan een die persé tot de 20 gaat en die minder klinkt.

voor 600 piek zou ik zelf wat minder specsveeleisend zijn...
Ik wil graag een sub tot aan het maximum doorloopt naar de onderkant van frequentiebereik, dan zit ik op ongeveer 20 Hz. Aangezien ik de versterker al heb moet ik met 600,= toch een heel eind komen om dat te halen. Kastruimte is niet echt het probleem denk ik zo, de hoogte misschien wel en misschien moet ik wel met twee woofers gaan werken, dan moet ik inderdaad het budget iets naar boven stellen.
Iemand een idee wat voor een Unit(s) ik aan moet denken ipv de Visaton?

Verwijderd

Je moet een peerless woofer nemen!! Ik ben laatst bij speaker&co geweest, en ze hadden daar een sub staan met de XLS-12. Een 30cm woofer, met een Xmax van 4cm!! :9~ Ze verkopen deze woofer ook samen met de XLS-12 Slave 290 (een passief membraan), en een houtpakket. Ik geloof alles bij elkaar fl. 750,-. -3db punt op 18hz, dus lekker laaag. Gewoon ff naar speaker&co bellen, dan vertellen zij je wel meer.
Kijk ook maar es ff op www.peerless.dk

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 22:45
Die peerless sub van speaker&co klinkt interessant moet ik zeggen. Is dat pakket voor een passieve sub? (denk ut wel voor die prijs). En enig idee of ze ook een actief sub pakket hebben met deze onderdelen?
Denk dat ik ze toch maar eens een bezoekje breng dan...

Afbeeldingslocatie: http://www.peerless.dk/data/foto/830500.jpg

Ik hou wel van een "Xtra Long Stroke" systeem gezien dit altijd de bottleneck is geweest bij mijn speakers.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Raymond
owkee, here goes!

Een bandpass-sub op basis van de W300S, heeft de volgende gegevens:

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/h.l.r.vanweeghel/files/passsub/w300S.gif

Klik op het plaatje voor de pdf versie (59KB)

Ik heb ook andere typen banspass subjes gesimuleerd, maar die zijn minder gunstig dan deze. Je kan nog een beetje spelen met de volumes. Je kan de lage cutoff frequentie lager krijgen, ten koste van de hoge cutoff frequentie en vice versa.

Je kan ook voor een bassreflex gaan. Daarmee kan je lager komen en toch je gewenste 200Hz bovenfrequentie halen.

Nadelen:
-minder gevoelig
-filter nodig
-boxvolume zit tussen de 90 en 110 liter

Voordelen
-gunstiger frequentiebereik
-betere geluidskwaliteit
-makkelijker te maken.

Enne Shittoldman:

De peerless xls serie (zowel de 10 als de 12) is monstermooi. Er is een hoop info op het web over die units te vinden omdat ze toch regelmatig in subwoofers worden ingezet. Laat me weten als je daar mee aan de slag gaat, ik ben wel nieuwsgierig :9

EDIT: Owja ransbal: vergeet die 30 cm hoogte, dat gaat niet lukken.

Verwijderd

als je een passive subwoofer maakt koop dan voor een paar tientjes een 12v sub filter voor in een auto daar sluit je een travo op aan en klaar ben je. Als je een goede hebt klinkt het net zo goed als een passive en het is veel goedkoper.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

jammie
meer jammie

Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/xa12s.jpg

arme buren :)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Ik wil graag een sub tot aan het maximum doorloopt naar de onderkant van frequentiebereik, dan zit ik op ongeveer 20 Hz.
Lukt je toch niet met dat geld.

Afbeeldingslocatie: http://www.peerless.dk/tech/12x3.gif
Insane zeg :)
even with a very powerful amplifier of 300 W it is not possible to achieve over 100 dB at 25 Hz.
Nou erg hoor :)

Mooie sub trouwens, grote stofkap+dikke vette ophanging :)

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op dinsdag 25 december 2001 13:26 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Lukt je toch niet met dat geld.

[afbeelding]
Insane zeg :)
[..]

Nou erg hoor :)

Mooie sub trouwens, grote stofkap+dikke vette ophanging :)
Dat is de grafiek in een gesloten boxje. Met passieve unit gaat het een stuk beter
Afbeeldingslocatie: http://www.peerless.dk/tech/12x11.gif
- 3 dB @ 25 Hz
The response of the system will be extended to 20 Hz but the efficiency is lower than the previous.
Een laag filter onder 20 Hz is wel belangrijk

Btw als ik dat Peerless artikel bekijk haal je met 90 watt met deze speaker nog niet het onderste uit de kan...

Pagina: 1