R/G/B -> SCART kabel?

Pagina: 1
Acties:

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 17:00

Ace

Happy Happy Joy Joy

Topicstarter
Ik heb een kabel nodig die van drie keer tulp/rca (R/G/B) naar Scart gaat. En dat blijkt dus vreemd genoeg een kabel te zijn die bijna nergens te krijgen is?

Weet iemand misschien waar ik die kan krijgen en of ik er eventueel ook een Y/L/R -> Scart kabel voor kan gebruiken (geel/wit/rood)? Er werd mij verteld van niet omdat wit/rood voor audio is en ik een echte RGB kabel nodig heb, dus video voor alledrie de tulpjes.

Ik heb de kabel nodig om mijn DVD speler op de TV aan te sluiten. Deze heeft geen scart out, wel s-video maar da's geen optie aangezien die al in gebruik is op de tv. En composite is nooit een optie vanwege de beeld 'kwaliteit' :P

Verwijderd

Ik heb de kabel nodig om mijn DVD speler op de TV aan te sluiten. Deze heeft geen scart out, wel s-video maar da's geen optie aangezien die al in gebruik is op de tv.
Ik begrijp het niet helemaal.
Heeft je DVD geen scart-aansluiting of je TV ?

Verwijderd

Die kabels bestaan wel, bv. Oehlbach RGB 100 en hoger, maar zul je meestal moeten bestellen bij je hifi-leverancier.
Reken wel op een prijskaartje van boven de 100 gulden...

En let er ook op dat je TV wel Scart RGB ondersteunt! Veel TV's doen dat nl. niet, of alleen maar op 1 Scart ingang. Een alternatief is dan een S-video (hosiden) naar Scart kabel of adaptertje. Zo'n adaptertje kost bij de Hema (!) maar iets van fl. 14,95 of zo, dus als je al een S-video kabel hebt, is dat een aardige optie. :)

• Ace

Ace

Happy Happy Joy Joy

Topicstarter
Op zaterdag 22 december 2001 18:44 schreef SideShowBob het volgende:

[..]

Ik begrijp het niet helemaal.
Heeft je DVD geen scart-aansluiting of je TV ?
Mijn DVD speler heeft idd geen Scart uitgang, tis namelijk geen europese maar een uit HongKong ge-importeerde Pioneer DVL-919.

En die heeft 2x S-video OUT, 1 x composite out en 1 x R/G/B out.

En die laatste wil ik dus gaan gebruiken omdat de S-video IN van mijn TV al in beslag genomen wordt door een PC met TV-OUT kaart voor het kijken van vcd/svcd/divx. En elke keer S-Video stekkertjes wisselen is ook niet echt handig.
Op zaterdag 22 december 2001 19:09 schreef Afterlife het volgende:
Die kabels bestaan wel, bv. Oehlbach RGB 100 en hoger, maar zul je meestal moeten bestellen bij je hifi-leverancier.
Reken wel op een prijskaartje van boven de 100 gulden...

En let er ook op dat je TV wel Scart RGB ondersteunt! Veel TV's doen dat nl. niet, of alleen maar op 1 Scart ingang. Een alternatief is dan een S-video (hosiden) naar Scart kabel of adaptertje. Zo'n adaptertje kost bij de Hema (!) maar iets van fl. 14,95 of zo, dus als je al een S-video kabel hebt, is dat een aardige optie. :)
Mja, ik heb een RGB compatible SCART ingang op de TV (zat eerst me PS2 op maar die's verplaatst naar de game-room). En zo'n adaptertje zie ik niet echt zo zitten aangezien ik een aardig home-theatretje heb en dus nogal 'anal retentive' ben als het gaat om audio/video :P

Liever een dure kabel van 150 en perfect beeld dan een hema doossie van 15 goeld en slecht beeld (of minder). Dus we gaan dat linkje maar eens even bekijken, thanks.

Verwijderd

Op zaterdag 22 december 2001 20:10 schreef keldon het volgende:
Liever een dure kabel van 150 en perfect beeld dan een hema doossie van 15 goeld en slecht beeld (of minder). Dus we gaan dat linkje maar eens even bekijken, thanks.
Helemaal mee eens! :)
Dat Hema doossie geeft trouwens een heel aardig beeld, hoor. 'k Heb al een aantal collega's die niet zo home theater leip zijn blij gemaakt met die tip...

Ik heb m'n Oehlbach links (3 stuks nu) trouwens gekocht bij Hobo Hifi. Misschien zit er ook 1 bij jou in de buurt?

Verwijderd

Dit is dus de Oehlbach RGB 100 waar AfterLife het over had.

Afbeeldingslocatie: http://www.oehlbach.de/oehlbach/img/produktbilder/2350.jpg

Verwijderd

En vanaf deze wordt 't echt leuk. :)
Afbeeldingslocatie: http://www.oehlbach.de/oehlbach/img/produktbilder/2357.jpg

• Ace

Ace

Happy Happy Joy Joy

Topicstarter
Op zaterdag 22 december 2001 20:24 schreef SideShowBob het volgende:
Dit is dus de Oehlbach RGB 100 waar AfterLife het over had.

[afbeelding]
En dat is dus precies de kabel die ik zoek. Maandag maar eens even bellen met Servi-Q, dat schijnt de nederlandse importeur te zijn.

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:34

jasjenl

Liab A Tymo

Voordat je een kabel gaat kopen die niet gaat werken op je speler/tv combinatie: die rood/groen/blauwe tulp uitgangen op je dvd speler geven hoogst waarschijnlijk GEEN RGB signaal maar een YUV signaal!! Dit wordt ook wel component video genoemd en is NIET hetzelfde als het RGB signaal dat in veel europese spelers met een RGB compatible Scart verbinding te vinden is. RGB wordt buiten europa niet vaak gebruikt, maar YUV is juist weer wel vaak voorkomend in Japan en Amerika. Voor meer uitleg, kijk hier eens:
http://www.lexikon.burosch.de/Alt/lexikon/bildsignale_d.htm
En die kabel die hierboven genoemd wordt gaat volgens mij ook niet werken, die is namelijk bedoeld voor een aansluiting andersom, dus om een dvd speler met een scart uitgang aan te kunnen sluiten op een apparaat dat tulp RGB ingangen heeft (projectors hebben dat vaak).

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
SCART en tulp stekkers kun je gewoon los kopen dus je kunt die kabel het beste zelf maken. Dat is veel goedkoper en dan weet je tenminste zeker dat je de goede hebt.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-03 22:28
Op zaterdag 22 december 2001 20:28 schreef Afterlife het volgende:
En vanaf deze wordt 't echt leuk. :)
[afbeelding]
Domme vraag wat mag zo iets kosten :)?

• uVo494
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-12-2025

uVo494

................

Dat soort kabels zijn bij Modern Electronics vanaf +/- € 15 te krijgen, vast ook wel bij andere soortgelijke toko's.

• jasjenl
  • Laatst online: 11:34

jasjenl

Liab A Tymo

Op zondag 23 december 2001 00:21 schreef polaris het volgende:
SCART en tulp stekkers kun je gewoon los kopen dus je kunt die kabel het beste zelf maken. Dat is veel goedkoper en dan weet je tenminste zeker dat je de goede hebt.
Mja, dat kan, maar scart stekkers solderen is in mijn ervaring een erg lastig en storingsgevoelig karweitje.

Anyway, ik heb nog eens wat zitten rondkijken en die 'RGB' tulp outputs op die DVL-919 uit Hong Kong zal inderdaad hoogst waarschijnlijk geen RGB maar YUV (ook wel als YCrCb of component video aangeduid) geven, als je achterkant er zo uit ziet als op deze pagina te zien is:http://www.video-direct.com/pioneer/dvd/dvl919.html. Dus dan kun je het vergeten met zo'n tulp naar scart stekker, helaas...

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 14:23
Die 919 heeft inderdaad component video out (YUV/YCrCb). Als je hier gebruik van wilt maken moet je wel een tv hebben die met dit signaal overweg kan, maar ik vermoed dat dat niet het geval is. Een mogelijkheid is om een converter te kopen, dit kost ongeveer 2000,- gulden (link vind je hier). Da's een beetje duur. Gezien er geen scart output met RGB op zit raad ik je aan alsnog s-vhs te gebruiken. Het is even afwegen wat je vaker gebruikt, de DVD of je PC. En anders wordt het gewoon kabeltjes wisselen of een switchbox halen bij Conrad of de lokale electronicaboer.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Ace

Ace

Happy Happy Joy Joy

Topicstarter
Op zondag 23 december 2001 23:32 schreef ShittyOldMan het volgende:
Die 919 heeft inderdaad component video out (YUV/YCrCb). Als je hier gebruik van wilt maken moet je wel een tv hebben die met dit signaal overweg kan, maar ik vermoed dat dat niet het geval is. Een mogelijkheid is om een converter te kopen, dit kost ongeveer 2000,- gulden (link vind je hier). Da's een beetje duur. Gezien er geen scart output met RGB op zit raad ik je aan alsnog s-vhs te gebruiken. Het is even afwegen wat je vaker gebruikt, de DVD of je PC. En anders wordt het gewoon kabeltjes wisselen of een switchbox halen bij Conrad of de lokale electronicaboer.
Kwam ik ook achter toen ik speler toch maar weer eens uit de kast trok om te controleren of het nou wel echt RGB was.

Kan beide S-video's wel via mijn versterker 'routen' dus ga maar eens kijken of dat hetzelfde beeld oplevert. Zo niet, dan wordt het idd zoeken naar een switch ofzo.

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
gewoon tulp tulp kabel kopen

+ scart adapter

2x tulp audio 1x composiet 1x s-vhs

+ in/out schakelaar

dus dit is best wel handig voor in de toekomst als je beeld van je tv op de pc wilt :)

• Quinny
  • Laatst online: 17-01 23:07
Ik heb hier een convertortje liggen, ik sluit de s-vhs aansluiting van mijn videokaart op de scart van mijn tv aan...

gewoon een scart stekker met 3 tulpjes en een s-vhs aansluiting aan de andere kant...

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:08

Metten

ik hou het graag simpel

s-vhs?? :o
ik zou zeggen idd gewoon je s-video switchen met je versterker, ik mag aannemen dat je best een mooie DD/DTS versterker hebt als je zo'n home cinema fanaat bent :D

• GeJe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-01 20:09

GeJe

Je...

Op maandag 24 december 2001 03:09 schreef Metten het volgende:
s-vhs?? :o
s-vhs = s-video. Gewoon ander termpje...

Kan je inderdaad niet het beste een s-video -> scart kabel kopen. Dat is niet zo'n plug bloke maar een directe kabel. Als het goed is blijft dan de rgb kwaliteit behouden. Conrad heeft ze voor 60,-.

Vandaag is het feest en morgen ook.

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:47
ff voor de record
is svideo(a.k.a svhs)/RGB/ of YUV nou het beste???

bij svideo wordt kleur en lichtwaarde gescheiden ofzo
maar wat doet rgb en yuv?

ik zelf kwam erachter dat nadat ik een svideo --> scart 24 karat gold plated kabel had gekocht. Dat mijn dvd speler (pioneer dv535) en mijn tv (sony wega) allebei RGB ondersteunen (beide via scart). Kan ik daar een gewone scart-> scart voor gebreuken? of was een RGB kabel (gold plated sowieso duurder geweest) En zou de kwaliteit dan veel beter zijn geweest?

• Chilly_Willy
  • Laatst online: 10:03
Op maandag 24 december 2001 08:29 schreef menn0 het volgende:
ff voor de record
is svideo(a.k.a svhs)/RGB/ of YUV nou het beste???

bij svideo wordt kleur en lichtwaarde gescheiden ofzo
maar wat doet rgb en yuv?

ik zelf kwam erachter dat nadat ik een svideo --> scart 24 karat gold plated kabel had gekocht. Dat mijn dvd speler (pioneer dv535) en mijn tv (sony wega) allebei RGB ondersteunen (beide via scart). Kan ik daar een gewone scart-> scart voor gebreuken? of was een RGB kabel (gold plated sowieso duurder geweest) En zou de kwaliteit dan veel beter zijn geweest?
Het beste is RGB of YUV. RGB sluit mooi aan op de manier waarmee je TV het beeld opbouwd, en YUV sluit weer mooi aan bij de manier waarop het video gecodeerd zit in mpeg2.
Voor jouw pioneer dv535 (heb ik ook) zou ik aanraden idd scart->scart te gebruiken en dat op RGB zetten (setup van de pioneer), je TV zal automatisch op RGB scart gaan wanneer je je pioneer aanzet. Goldplated is natuurlijk beter, maar veel verschil moet je niet verwachten.

Coïtus ergo sum

• Chilly_Willy
  • Laatst online: 10:03
Op zaterdag 22 december 2001 17:24 schreef keldon het volgende:
Ik heb een kabel nodig die van drie keer tulp/rca (R/G/B) naar Scart gaat. En dat blijkt dus vreemd genoeg een kabel te zijn die bijna nergens te krijgen is?

Weet iemand misschien waar ik die kan krijgen en of ik er eventueel ook een Y/L/R -> Scart kabel voor kan gebruiken (geel/wit/rood)? Er werd mij verteld van niet omdat wit/rood voor audio is en ik een echte RGB kabel nodig heb, dus video voor alledrie de tulpjes.

Ik heb de kabel nodig om mijn DVD speler op de TV aan te sluiten. Deze heeft geen scart out, wel s-video maar da's geen optie aangezien die al in gebruik is op de tv. En composite is nooit een optie vanwege de beeld 'kwaliteit' :P
Volgens mij heb jij een component-video uitput. Dit is YUV, anders dan RGB scart :) Je zal echt een TV moeten hebben die dat ondersteund, en die zijn er bijna niet hier in NL.

*edit* jasjenl had dit ook al gezien zie ik net.

Coïtus ergo sum

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-03 08:58
Op maandag 24 december 2001 08:45 schreef Chilly_Willy het volgende:

[..]

Het beste is RGB of YUV. RGB sluit mooi aan op de manier waarmee je TV het beeld opbouwd, en YUV sluit weer mooi aan bij de manier waarop het video gecodeerd zit in mpeg2.
Klopt helemaal natuurlijk. Maar ik wilde even melden dat er geen verschil zit in RGB of YUB informatie. Beiden kun je uit elkaar distileren door een simpele matrixvermenigvuldiging. (YUV : luminantie Y, difference from red U, difference from blue V, Y is RGB met alle RGB waarden op 128 (uit 256))
Pagina: 1