[WC] Ontwerp wedstrijd waterblok

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• demisoft
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11-2021
Ik heb de kans om een paar waterkoelbloken te laten frezen op school met een cnc-gestuurde freesbank in 5 assen. Ik heb al een paar ontwerpen zelf gemaakt. Ik ben van mening dat het beter moet kunnen als de huidige blokken die je overal kunt kopen. Zeker nu ik geen beperkingen hebt wat betreft bewerkings tijd en een goede machine tot mijn beschikking heb. De bedoeling is dat dit een soort afsluitende opdracht wordt. Ik heb al veel ideeen gezien hier, echter deze hebben de beperking dat ze over het algemeen redelijk eenvoudig zijn, gelet op dat ze zelf gemaakt worden door hobbisten ( daar ben ik er overigen zelf ook een van).
Ik wil een aanbod doen. Voor degene die het mooiste/beste ontwerp post/mailed laat ik er ook een frezen. Materiaal kosten zijn voor mijn rekening.
Ik kan ook niet onbeperkt laten frezen ik dus maar een iemand gelukkig maken. Ze zullen begin volgend jaar klaar zijn, want dan wordt die opdracht afgerond.
De enigste voorwaarden die er zijn, zijn dat het voor een athlon moet zijn, want die heb ik zelf ook een en dat ik hem wil bevestigen met de 4 gaten rond het socket. Het ontwerp hoeft niet al te gedetaileert te zijn als het maar duidelijk is wat je bedoeld en iets goeds is.
Let wel op: de afdichting, mogelijkheid voor peltier etc.
Ik wil hem gaan gebruiken zonder peltier daar heb ik al teveel cpu meer opgeblazen dus daar begin in niet meer aan.
de maten van de gaten zijn : 36.14 en 66.09 mm
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/23794.pdf
pagina 18 staan alle gegevens voer socket A

succes allemaal

Acer 1501 : P4 bak

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Op de hcc had ik een blkje bij oc shop gezien waar het water van binnen met cirkels naar buiten toe liep. Meschien is dat wel iets.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

www.grimpie.freeservers.com geloof ik, anders via het waterkoeling forum contact opnemen met hem (grimpie) of met hemogoblin.

Verwijderd

hmmmm.......

• RUXperienced
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06-2024
Mijn blok bovenaanzicht:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/r.jongeling/pics/ontwerp2b.jpg
Mijn blok in 3D:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/r.jongeling/pics/final.jpg
Mijn blok klaar:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/r.jongeling/pics/Blok_Af.jpg

Deze is met de hand gefreesd en daarom niet supermooi. Maar hij werkt als een trein.

Verwijderd

Neem mijn ontwerp!!
[topic=356788/1/25]

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36
Op vrijdag 21 december 2001 14:26 schreef RUXperienced het volgende:
Mijn blok bovenaanzicht:
[afbeelding]
Mijn blok in 3D:
[afbeelding]
Mijn blok klaar:
[afbeelding]

Deze is met de hand gefreesd en daarom niet supermooi. Maar hij werkt als een trein.
Beetje ondiepe gangetjes, is dat wel goed?

• RUXperienced
Op vrijdag 21 december 2001 15:02 schreef Phreak het volgende:

[..]

Beetje ondiepe gangetjes, is dat wel goed?
Gangen zouden dieper kunnen door t blok gewoon hoger/dikker te maken, maar de hele opstelling is nu al erg zwaar.

De hele opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/r.jongeling/pics/Alles.jpg

Verwijderd

RUXperienced:

't is wel een gruelijk mooi dingetje!

Demisoft:

mijn waterblok staat op http://dabit.trybit.com
Maar speciaal genoeg zal-ie niet zijn.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/m.huijbers/blok.gif

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Ik ben niet van de waterblokken, maar ik heb toch maar even potlood en papier gepakt. Als je 't kan maken vind ik het erg knap:
Afbeeldingslocatie: http://www.bugs.nl/images/waterzooi.jpg
Het gaat er om dat 't een nette draaikolk word. Die punt is dan van dikke finnetjes opgebouwd. Just an idear.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• RUXperienced
Op vrijdag 21 december 2001 15:26 schreef DaBit het volgende:
RUXperienced:

't is wel een gruelijk mooi dingetje!

....
Dankje, mijn broertje heeft m gefreesd. Niet slecht voor zijn eerste freescreatie :). Hij heeft het op zijn werk kunnen doen met een (oude) freesbank.

Er komt binnenkort nog wel een website over dit water/pelt-koelproject...

• Amd RuLuzzz
Op vrijdag 21 december 2001 15:27 schreef bugs het volgende:
Ik ben niet van de waterblokken, maar ik heb toch maar even potlood en papier gepakt. Als je 't kan maken vind ik het erg knap:
[afbeelding]
Het gaat er om dat 't een nette draaikolk word. Die punt is dan van dikke finnetjes opgebouwd. Just an idear.
Dat daar wat je laaat zien is wel mogelijk. Aleen je moet de juiste maten hebben.

• bugs
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Op vrijdag 21 december 2001 18:12 schreef amd_ruluzzz het volgende:

[..]

Dat daar wat je laaat zien is wel mogelijk. Aleen je moet de juiste maten hebben.
't is ook maar een schets, het gaat neem ik aan om het idee. Wat kan je eigenlijk met een vreesbank die over 5 assen kan draaien? Veel denk ik. Dus het zal vast wel te maken zijn :)

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

Ik ga morgen ook even wat proberen met wat oude stukken koperen strip en een boormachine op een boorstandaard. Het frezen zelf zal ik met een stiftfrees gaan proberen.
Het wordt voor mijn videokaart en chipset. Dus het hoeft niet helemaal high tech te worden. Mischien wel eerst ff voorboren, scheelt een boel frezen.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Op vrijdag 21 december 2001 15:26 schreef WoUtoMatiC het volgende:
[afbeelding]
haha

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-02 10:02

Skef

Ik scheer.me

De mijne:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/skef/got/waterblok/PB300001.JPG

De groten zijn 60x60x30, de kleintjes 50x50x20...

Tekening:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/skef/got/waterblok/ontwerp.jpg

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• demisoft
Het idee van die draaikolk is nu eens orgineel.
ik kwan niet verder als.

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/m.h.l.m.v.d.tillaart/ontwerp1.jpg

Die rode punten zijn koperen pinnen.

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 14:26 schreef RUXperienced het volgende:
Mijn blok bovenaanzicht:
[afbeelding]
Mijn blok in 3D:
[afbeelding]
Mijn blok klaar:
[afbeelding]

ziet er zeer mooi uit Ik laat mischien ook zoiets maken

• FMS
  • Niet online

FMS

Ik vraag me af of die koperen pinnen echt invloed hebben op de prestatie van de waterblok, Natuurlijk geeft zon pin warmte af, of anders om. Maar of er echt meetbare temperatuur verschillen zijn?

• Amd RuLuzzz
Op zaterdag 22 december 2001 01:06 schreef bugs het volgende:

[..]

't is ook maar een schets, het gaat neem ik aan om het idee. Wat kan je eigenlijk met een vreesbank die over 5 assen kan draaien? Veel denk ik. Dus het zal vast wel te maken zijn :)
Ik heb ook een blokje gemaakt. Maar dan met een 3asisge freesbank. Je kan naar voren en naar achtere omhoog omlaag recht en links. Je kan er due een hoop (met de 3 asige, dus met 5 nog meer.)

En als je dit gaat maken kan je dit niet uit 1 geheel maken.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EDAOAMMMHHE

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.biz/pics/ETAPAMMMHHE

Verwijderd

Ik ben ook eens aan het fantaseren geslagen: ;)

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EDMTDEESHHE

Deze cpu-koeler heeft vinnen onder de centrale inlaat. Het water stroomt weg via de halfronde kanalen. Het ontwerp kan misschien simpeler door de middelste koperrand (met de paarse stukken) weg te laten.

En voor non-overclocked & chipset waterkoelen:

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EPTPDEESHHE

Ik heb wel eens gieterijen gebeld met de vraag of zij ook koper konden gieten, maar helaas heb ik geen adres kunnen vinden (wel voor aluminium).
Met gieten ben je sneller klaar, en maak je complexer blokjes. Zo'n blokje zou dan veel goedkoper worden (door de eenvoudige serieproduktie).
Dus als jullie het adres van een kopergieterij weten, of weten hoeveel kopergieten zou gaan kosten...

Update: speciale kerstster-versie :)
(met eenvoudiger kanalen).

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/ERSASEESHHE

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-02 15:25

gerhald

:P

Op zondag 23 december 2001 15:37 schreef augustus het volgende:
Ik ben ook eens aan het fantaseren geslagen: ;)

[afbeelding]

Deze cpu-koeler heeft vinnen onder de centrale inlaat. Het water stroomt weg via de halfronde kanalen. Het ontwerp kan misschien simpeler door de middelste koperrand (met de paarse stukken) weg te laten.

En voor non-overclocked & chipset waterkoelen:

[afbeelding]

Ik heb wel eens gieterijen gebeld met de vraag of zij ook koper konden gieten, maar helaas heb ik geen adres kunnen vinden (wel voor aluminium).
Met gieten ben je sneller klaar, en maak je complexer blokjes. Zo'n blokje zou dan veel goedkoper worden (door de eenvoudige serieproduktie).
Dus als jullie het adres van een kopergieterij weten, of weten hoeveel kopergieten zou gaan kosten...

Update: speciale kerstster-versie :)
(met eenvoudiger kanalen).

[afbeelding]
een hardstikke goed idee
waar van dat gieten weet ik niet of dat wel kan

• demisoft
ik ben alleen bang dat met die ster ontwerpen het water de weg met de minste weerstand gaat kiezen, en dan hebben we er niks aan. En het moet op een freesbank gemaakt worden, het mag best behoorlijk complex zijn hoor. je kunt veel maken om die bank.

Verwijderd

Ja, die hadden we al gezien. Waarom dubbelpost?
Op zondag 23 december 2001 14:30 schreef d_v_pelt het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]

• Daan
Op maandag 24 december 2001 10:02 schreef WoUtoMatiC het volgende:
Ja, die hadden we al gezien. Waarom dubbelpost?
[..]
Omdat dat hier relevant is misschien?

Verwijderd

zou kunnen ja

• demisoft
kom op tweakers iets meer creativiteit, zo komt er nooit iets revolutionair uit. Ik ben een variant op de draaikolk gemaakt, maar kan de plaatjes pas volgende week erop zetten.

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-02 18:22
Op zondag 30 december 2001 22:56 schreef demisoft het volgende:
kom op tweakers iets meer creativiteit, zo komt er nooit iets revolutionair uit. Ik ben een variant op de draaikolk gemaakt, maar kan de plaatjes pas volgende week erop zetten.
Ik ga nog wel wat fantaseren vannacht :P
Post morgen misschien nog wel wat schetsjes ofzo, want 't is wel lief :)

Verbouwing

Verwijderd

WoUtoMatiC, hij staat nog op isometrisch. ziet er zo vreemd uit :)

waar heb je em in gemaakt trouwens :)

Verwijderd

wat denk je hiervan? Een beetje het princiepe van een radiator.... Normaal gezien wou ik dit blokje met 3 banen tekenen, en de banen iets breder nemen (meer doorgang), maar dat zou iets teveel tijd in beslag hebben genomen (om dit dan te tekenen)...in ieder geval, you get the idea :)
..dus dit princiepe, met 3 bredere banen,en dichter bijeen.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/dennismati/blokje1.jpg

edit:

Wat natuurlijk nog efficienter zou zijn, is dat de spiraal cirkelvormig loopt in plaats van vierkant, en dat de freesdiepte ook sinusvormig is, zodat je langs 3 zijden van elke doorgang een soort golfvorm hebt.
...maarja, probeer zoiets maar eens te tekenen :)

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Creatief bedacht, maar er zijn denk ik wel wat probleempjes:
1. Hoe frees je dit?
2. Waterflow... Komt er wel water door?
3. Wat zijn de afmetingen van zo'n blok?

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

Op maandag 31 december 2001 10:14 schreef Skef het volgende:
Creatief bedacht, maar er zijn denk ik wel wat probleempjes:
1. Hoe frees je dit?
2. Waterflow... Komt er wel water door?
3. Wat zijn de afmetingen van zo'n blok?
1. Door je frees een soort sinusbeweging te laten maken....dit moet mogelijk zijn.

2. Dit is wel niet echt goed getekend, de bedoeling was dat deze kanalen iets breder waren....

3. De afmetingen van zo'n blokje is gewoon standaard (bijv. 78 mm op 65mm)

Gemakkelijk te maken is het niet, maar ik dacht dat dit de bedoeling is/was :)

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-02 14:13
Op maandag 31 december 2001 01:30 schreef D-dayzz het volgende:
wat denk je hiervan? Een beetje het princiepe van een radiator.... Normaal gezien wou ik dit blokje met 3 banen tekenen, en de banen iets breder nemen (meer doorgang), maar dat zou iets teveel tijd in beslag hebben genomen (om dit dan te tekenen)...in ieder geval, you get the idea :)

[afbeelding]
Volgens mij is dit wel het meest efficiënte ontwerp wat ik tot nu toe heb gezien
:9~

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Op maandag 31 december 2001 11:41 schreef D-dayzz het volgende:

[..]

1. Door je frees een soort sinusbeweging te laten maken....dit moet mogelijk zijn.

2. Dit is wel niet echt goed getekend, de bedoeling was dat deze kanalen iets breder waren....

3. De afmetingen van zo'n blokje is gewoon standaard (bijv. 78 mm op 65mm)

Gemakkelijk te maken is het niet, maar ik dacht dat dit de bedoeling is/was :)
Nou, dan heb je mijn goedkeuring, jongen :P :P :P

Verwijderd

heel mooi allemaal hoor

• demisoft

[afbeelding]

edit:

Wat natuurlijk nog efficienter zou zijn, is dat de spiraal cirkelvormig loopt in plaats van vierkant, en dat de freesdiepte ook sinusvormig is, zodat je langs 3 zijden van elke doorgang een soort golfvorm hebt.
...maarja, probeer zoiets maar eens te tekenen :)
teken het maar eens op schaal en ga er vanuit dat je met b.v. een freesje van 3 mm gebruikt. teken om te beginnen de 4 gaten er in dan heb je een goed idee hoe klein het eigenlijk is, Maar creatief bedacht.

Verwijderd

Ben je met zo'n ontwerp niet bang dat je teveel turbulente stromingen krijgt, waardoor de warmte overdracht tussen hetde beide meidiums zeer veel afneemd.

Verwijderd

Op maandag 31 december 2001 15:15 schreef Basp het volgende:

[..]

Ben je met zo'n ontwerp niet bang dat je teveel turbulente stromingen krijgt, waardoor de warmte overdracht tussen hetde beide meidiums zeer veel afneemd.
Ik ben zoals je ziet niet echt goed in tekenen, maar de bedoeling is om sinusvormige baantjes te maken, dan heb je geen scherpe hoekjes meer (en ook niet meer zo van die diepe putjes aan de zijkanten) , waardoor je dan geleidelijk het water van ene kant naar de andere stuurt...
...Maar ik denk ook dat je gelijk hebt ,in mijn tekening denk ik inderdaad dat er wel wat turbulentie kan ontstaan.
...ik zou eens aan een betere tekening van m'n ontwerp moeten beginnen :)

Verwijderd

Misschien een iets duidelijkere tekening van wat ik bedoel :
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/dennismati/blokje2.jpg
of deze :
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/dennismati/blokje%20rev3.jpg
Het blijft wel niet gemakkelijk om die bochten goed te maken

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:40
Zoveel kanaaltjes gaat niet lukken, dan zul je wel een bijzonder dunne frees moeten hebben.

* Hielko denkt dat kanaaltjes van 5mm al redelijk dun zijn voor koper.

Verwijderd

Op maandag 31 december 2001 17:29 schreef hielko het volgende:
Zoveel kanaaltjes gaat niet lukken, dan zul je wel een bijzonder dunne frees moeten hebben.

* Hielko denkt dat kanaaltjes van 5mm al redelijk dun zijn voor koper.
Hmm..je hebt gelijk...twee kanalen moet wel gaan (spijtig).
Drie kanalen is wel mogelijk, maar enkel als de banen dan gewoon recht gefreesd worden, anders zou het idd te breed worden (hier een voorbeeld met 3 kanalen, een prachtig blokje btw)

Verwijderd

Op maandag 31 december 2001 15:03 schreef demisoft het volgende:

[..]

teken het maar eens op schaal en ga er vanuit dat je met b.v. een freesje van 3 mm gebruikt. teken om te beginnen de 4 gaten er in dan heb je een goed idee hoe klein het eigenlijk is, Maar creatief bedacht.
Inderdaad, 3 banen zal dan niet lukken, maar ik heb eens vlug met autocad getekend, en twee banen (3mm) lijkt mogelijk met een afstand tussen de twee van 2mm ...

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 10:15 schreef demisoft het volgende:
Ik heb de kans om een paar waterkoelbloken te laten frezen op school met een cnc-gestuurde freesbank in 5 assen. Ik heb al een paar ontwerpen zelf gemaakt. Ik ben van mening dat het beter moet kunnen als de huidige blokken die je overal kunt kopen.
geen uitgewerkt ontwerp maar wel een ander princiepe:

Ik denk dat het beste princiepe dat van de lucht gekoelde heatsink is; veel dunne ribben dicht op elkaar. dan heb je veel oppervlak.

Alleen dan dus met water ipv lucht.
Met water is de warmte opname als het goed is groter, dus wordt het blok verder vd core vandaan minder warm, en hoeft daar dus minder gekoelt te worden dan igv lucht. het water dat hele blok rond laten gaan heeft m.i. niet veel nut.
Dus het water zoveel mogelijk over de core laten lopen. wat 'overhang' is wel goed, laten we zeggen 1 tot 2 maal de core breedte aan weerszijde.

in mijn ontwerp is de totale kanaal breedte 2 a 2,5 cm (bij een grotere core breder). de ribben zijn ca 1mm dik, 1 a 1,5mm uit elkaar.
bij installatie moeten de ribben parallel aan het hefboompje vd zifsocket zijn, zodat het midden vh kanaal zeker boven de core is.
het kanaal is vrij kort maar de stromingsweerstand zal niet te laag zijn, als de ribben voldoende dicht op elkaar staan. zo kan het water voldoende warmte opnemen.

met wat experimenteren moet het volgens mij mogelijk zijn om het water zo meer warmte op te laten nemen dan met traditionele ontwerpen.

http://picserv.mediamonks.nl/pics/ERASERMSHHE

• Vinz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2021
Wat wil je eigenlijk koelen?
voor alleen de cpu heb ik zoiets in gedachten, maar voor peltier is die niet goed.
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.com/pics/ERSAOMMSHHE
Single pass koelblok, waardoor de watertemp in het koelblok altijd zo laag mogelijk blijft, oppervlakte is redelijk groot. Andere zijn meestal multipass en wordt het water meerder malen gebruikt om de cpu te koelen. Koeling is dus alleen afhankelijk van de radiatorvermogen. Mijn broer is er een aan het bedenken die hetzelfde principe gebruikt maar met meerdere kanalen langs elkaar en dus geschikt voor peltier.
edit:

gee....zie dat bovenstaande pratisch hetzelfde heeft. So hard to be original nowadays.

minds are like parachutes, they work only when opened.

• demisoft
Ik heb een voorlopig ontwerp af. Het word een blok bestaant uit 3 delen. het onderste deel wordt zoals augustus heeft, maar dan alleen de ster. Waar het water in het midden op gespoten wordt. vervolden stoomt het via de zijkant door veel gaten rondom naar boven in de tweede kamer en vanuit die kamer naar de buiten door een buis dicht bij het midden. In het midden loopt de invoer. Nu krijg je een gelijk afvlooit van koel water in alle richtingen van de ster. Het ontwerp lijkt het meest op dat can "augustus" dus die kan van mij betreft het tweede blok krijgen.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:28

Epsilon

Op maandag 31 december 2001 18:09 schreef D-dayzz het volgende:

[..]

Hmm..je hebt gelijk...twee kanalen moet wel gaan (spijtig).
Drie kanalen is wel mogelijk, maar enkel als de banen dan gewoon recht gefreesd worden, anders zou het idd te breed worden (hier een voorbeeld met 3 kanalen, een prachtig blokje btw)
dit blokje bedoel je zeker :
Afbeeldingslocatie: http://www.rvslovenia.com/blok2.jpg

idd
als deze nou es van koper zou kunnen zijn.....

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 22:23 schreef epsilon het volgende:

[..]

dit blokje bedoel je zeker :
[afbeelding]

idd
als deze nou es van koper zou kunnen zijn.....
yups dat is 'm...spijtig dat we verder niets weten over de koelresultaten van dit beestje :(, maar dat lijkt me wel een zeer effecient ontwerp :9~

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:28

Epsilon

Op woensdag 09 januari 2002 22:36 schreef D-dayzz het volgende:

[..]

yups dat is 'm...spijtig dat we verder niets weten over de koelresultaten van dit beestje :(, maar dat lijkt me wel een zeer effecient ontwerp :9~
russisch leren (of wa is het voor taaltje :D)
iig, zorg dat je hun kan verstaan, dan kan je vragen waar je hem kan kopen (als hij al te koop is). En de eventuele performance.

• ReseTTim
  • Laatst online: 18-02 18:04

ReseTTim

Chocolate addicted

Skef, jou blokkie van 50 x 50 x 20mm hoe dik is het dekseltje?? want ik heb 2 kopereblokkies van 80 x 80 x 20mm dik :) :) en ik vind jou ontwerp wel mooi voor me P3...

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Het ontwerp lijkt het meest op dat can "augustus" dus die kan van mij betreft het tweede blok krijgen.
Hoi hoi hoi hoi :)
Ben benieuwd.

Waarom plaats je hier niet even een tekening van je ontwerp?
Helaas heeft mediamonks de plaatjesserver afgesloten, zodat mijn kerststerontwerp verdwenen is.
Het was iets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1010629560
of dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1010630457
en dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1010630787
Ik denk echter dat een kanaalontwerp -à la maze- met dabits het beste werkt: veel oppervlak.

• P5ycho
  • Laatst online: 08:14
een maze ontwerp maar dan met 3 kanalen, en de wanden enigszins ruw laten als het kan. om de 2mm een muur van 2mm. ofzo. heeft iemand er weleens aan gedacht juist boven de core niet de intake te maken, maar daar juist een stuk koper te laten zitten met wel veel flow eromheen? zo creer je een hoop meer oppervlak namelijk.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• demisoft
dit is een snelle schets in paint
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/m.h.l.m.v.d.tillaart/overclock/water2.jpg

Verwijderd

in Photoshop
Op maandag 31 december 2001 00:02 schreef Peltier het volgende:
WoUtoMatiC, hij staat nog op isometrisch. ziet er zo vreemd uit :)

waar heb je em in gemaakt trouwens :)

Verwijderd

Ik heb wat moeite gedaan om een kans op een gefreest blokje te krijgen.

Hier is mijn ontwerp voor een innovatief koelblok:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rdj/tweak/koelblok.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rdj/tweak/koelblokstroom.JPG

Lap tekst:

Het blauwe gat is de ingang en de rode de uitgang.
De aansluitingen kunnen gewoon in een plat dekseltje gemaakt worden.

Het idee is dat in de ringen zelf een snel ronddraaiende stroming komt.
Elke opening in een ring is een vernouwing in de
waterstroom, zodat er een snelle straal water in een bepaalde richting spuit. Dit brengt al het water in de volgende ring in beweging en veroorzaakt waarschijnlijk ook mooie wervelingen in het rondstromende water.
zoals we weten zijn wervelingen gunstig voor de warmteopname. Dit is weer eens een andere manier om dat te berijken, ipv obstakeltjes in de waterstroom van een koelblok.

Elke ringopening moet evenveel weerstand aan het water geven. zo krijg je uit elk gat een even snelle stroom. Als één gat kleiner zou zijn dan de rest verhoogt dat de weerstand van het hele systeem. (niet goed), en als één gat groter is neemt dat druk weg van de andere 3 gaten in de zelfde ring. Het is dus best belangrijk dat ze hetzelfde zijn.

Met dit ontwerp is het ook belangrijk dat een waterpomp een wat hogere druk kan opbouwen. Hoe hoger de druk, hoe sneller de stromingen.
Het is dus mogenlijk een pompje te nemen die niet veel water pompt, maar wel een hoge druk geeft en toch een leuke prestatie neerzet. In dit geval kunnen er mooie dunne slangetjes in het hele systeem gebruikt worden.

Je zal nog wel even moeten uitrekenen hoe breed elke ringopening moet worden, daar had ik geen zin in en het is joun schoolprojectje.
Het doorgangsoppervlakte van 4 openingen in dezefde ring moet kleiner zijn als de smalste opening in het hele systeem (de doorsnede van de rondbanen zelf, pomp, slangen enz). Anders spuit het water er niet snel genoeg door de ringopeningen om een snelle rondstroom te maken.

De maten van de bevestigings gaten kloppen ook nog niet, ik ben nog niet zo'n fotoshop wonder en heb mijn lineaal er niet bijgehad.

De buitenste "ring" is dun in het begin, en word steeds dikker naar het uiteinde. Dit is belangrijk omdat de 4 samengevoegde openingen anders hun water niet kwijtkunnen.

Minder ringen kan natuurlijk ook als er kleiner koelblok gewenst is.

Het ontwerp invoeren in de freesbank is een hoop werk, maar daar krijgen we een heel origineel waterblok voor terug. (en een goed cijfer)

The end :)

Ja, ik verveelde me en had wat tijd over.
Als ik me verveel krijg ik altijd goede ideen...
Moet ik vaker doen :D

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Op woensdag 09 januari 2002 23:34 schreef ReseTTim het volgende:
Skef, jou blokkie van 50 x 50 x 20mm hoe dik is het dekseltje?? want ik heb 2 kopereblokkies van 80 x 80 x 20mm dik :) :) en ik vind jou ontwerp wel mooi voor me P3...
Alle dekseltjes zijn 5 mm dik... Ik ga er mee koelen:
- Abit BP6 met 2x Celly 400 @ 600 (blokken van 60x60x30)
- Abit BP6 chipset (blok 50x50x20)
- Diamond Viper V770 TNT2 Ultra (blok van 50x50x20)

Heeft er iemand nog een goede tip voor een zgn. "hold-down-clip", en dan niet die van oc-shop?

Verwijderd

Van die laatste paar doen de pics het niet!!!!!!

Verder ziet het er allemaal heel fijn uit!! Iemand een suggestie om een waterblokkie te laten freezen (ik bedoel, waar ik dat zou moeten laten doen....)

Verwijderd

Van die laatste paar doen de pics het niet!!!!!!
Bel de helpdesk van je internetprovider
Iemand een suggestie om een waterblokkie te laten freezen
Wat ?

• demisoft
maak een naar mijn zin beter/origineler ontwerp dan ik hierboven heb gepost en je krijgt hem voor niks.

Verwijderd

maakt het nou echt zoveel uit hoe het water loopt?
Volgens mij kan je beter zorgen dat je water kouder wordt :?

Verwijderd

Ja ik denk wel dat je met een goede waterflow beter af bent, maar of het inderdaad zoveel scheelt weet ik ook niet...

Zitten overigens wel fijne blokkies tussen hoor... Denk da'k ook maar eens een blokkie moet gaan maken.... Iemand suggesties?? Want zelf heb ik geen ervaring met blokkies maken... Kan je dat ook laten doen??

Ow en dat gehuil over die pics, een paar berichtjes terug, was eigenlijk bedoelt voor de eerste pagina onderaan.... Die kan ik dus niet zien!!! :(

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1010763960

Nog een poging. :)

Nogmaals: ik denk dat een maze met dabits het beste werkt.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1010764098

(Als de plaatjes niet zichtbaar zijn: rechtsklikken>eigenschappen>copy/paste naar adresveld)

• ReseTTim
  • Laatst online: 18-02 18:04

ReseTTim

Chocolate addicted

Op vrijdag 11 januari 2002 07:50 schreef Skef het volgende:

[..]

Alle dekseltjes zijn 5 mm dik... Ik ga er mee koelen:
- Abit BP6 met 2x Celly 400 @ 600 (blokken van 60x60x30)
- Abit BP6 chipset (blok 50x50x20)
- Diamond Viper V770 TNT2 Ultra (blok van 50x50x20)

Heeft er iemand nog een goede tip voor een zgn. "hold-down-clip", en dan niet die van oc-shop?
ik bedenk me net dat ik dekseltjes gah maken van 10mm plexglas. dus het dekseltje is geen prob. tis meer de vraag dus hoe dik/dun moet ik de bodum maken zodat de proc goed koelt..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Aangezien je hier gisteren nog actief was, wil ik hier ook een poging wagen. Ik heb zelf geen watercooling, dus voor mijn part hoef ik niet mee te dingen; het is uit pure interesse. Het tekenwerk kost me even wat tijd, daarom wil ik in een volgende post wat plaatjes toevoegen. Ik kan je wel alvast wat tips meegeven. Let wel, ik doe dit vanuit kennis vanuit mijn vakgebied en opleiding. Ik heb geen ervaring met koelapparatuur voor een pc, maar ik denk wel dat je er wat aan hebt.

1. Het lijkt mij verstandig, dat je inderdaad een koelblokje maakt dat het water van binnen uit naar buiten verspreidt, zodat je het minste last zou kunnen hebben van evt. ongelijkmatige verdeling van warmte.
2. Zoek juist wel naar turbulentie, dat verhoogt de warmtegeleiding. Weerstand speelt hier welliswaar een (kleine) rol, maar dan alleen voor de 'opvoerdruk' van je 'pomp', en nauwelijks voor de stroming/loop van het water door het blok, mits je netjes werkt en let op symmetrie, maar ik denk dat dat wel snor zit.
3. voor je freesconcept: zoek naar oppervlak, maar toch op een eenvoudige manier, bijvoorbeeld door ribbels (gewoon met een scherpe rand) waar je het water overheen laat stromen (in een cirkelvorm, kan dat?). Ga voor de beeldvorming niet uit van rondstroming maar radiale stroming (van binnen naar buiten, zoals gezegd over de ribbels heen).

Ik zal nu proberen met woorden te beschrijven wat ik in gedachte heb. Het moet een vierkant blok worden bestaande uit een onderkant voor het koudste (toevoer) water en een bovenkant voor het retourwater, met een scheidingsplaat ertussenin (die wel aan de buitenkant omsloten is door de onderkant en bovenkant, eventueel pakking of locktite ertussen bedenken)
- 'toevoermodule': 'bakje', niet zo hoog, bijv. 5mm. Onderkant gepolijst glad voor goed contact met cpu. Binnenkant voor bijv 3mm diep (cikelvormig) vlak infresen, met een oplegrand voor de scheidingsplaat van 1mm breed en 1 mm diep op de rand van het bakje, vervolgens 1mm ingefreesde cirkelvormige groeven ter breedte van wat je als kleinste frees kan toepassen, rest 2mm als wanddikte onderkant (getallen zijn voorbeeld! ribbels moeten niet heel hoog zijn en er moet ruimte zijn om het water eroverheen te laten stromen).
- scheidingsplaat:
simpel ronde plaat 2mm die in je oplegrand aanbrengt. rondom wel redelijk wat 'halve' boorgaten van bijv 4mm boor. Hoon die en rond de randen af, dat geeft minder weerstand en wellicht krikt het het niveau van het werkstuk ook nog op. In het midden breng je een gat aan met fijn schroefdraad, bv M14 voor het toevoerpijpje
- afvoermodule: 'bakje', nu 4mm hoog, zie 'toevoermodule', maar dan zonder ribbel (niet nodig, we gaan niet het plafond afkoelen) ook weer gat in midden boren, schroefdraad M14. Nu een tweede gat excentrisch voor de afvoer. Natuurlijk zodicht mogelijk bij dat nadere gat, maar het maakt echt niet veel uit.
- nu nog de toevoerpijp (met twee gedeeltes schroefdraad en benodigd draaiwerk voor gaten in scheidingsplaat en deksel, en het aan te sluiten slangetje, maak ook een ribbel op het eind voor een lekkere drempel voor het slangenklemmetje) en de afvoerpijp (bijna als toevoer, maar dan korter en 1 stukje schroefdraad aan het eind).

Als je een cirkelvormig binnenwerk maakt, wat ik je aanraad en mits het kan, dan heb je de vier hoeken over om er mooi verzonken inbusjes in te maken. Het allermooiste is als je hem van zilver mag maken, maar ja, dat zal misschien lastig te bewerken zijn. Het meest geschikte moment voor het dichtlijmen van het geheel lijkt me als je je cijfer hebt gehad, of maak er twee: een in onderdelen die uit elkaar te halen zijn en een in staat van paraatheid (vastgelijmd dus).

Ik hoop dat ik hiermee niet al te veel van je voorstellingsvermogen vraag. Zoals gezegd probeer ik nog tekeningetjes te maken, maar wellicht heb je hem al door een bedenk je er ook wat zinnigere afmetingen bij. Oh ja, nog dit: Misschien zal het, eenmaal in elkaar gezet, geen fantastich ogende creatie zijn, maar geloof me maar, dit is best bewerkelijk om te maken, en in ons vak zeggen we: schoonheid door eenvoud. Zo simpel mogelijk werkt vaak ook het beste.

PFFFFFFFF! (en nu nog tekenen)
Ik heb nog ff niet door hoe je een plaatje moet invoegen, ben nieuw op GOT. Kan ik je een jpg-tje e-mailen naar je in je profiel vemelde adres? Het is een screendump van een AtoCAD tekening.

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hollanders... nie te schatten gewoon! Jullie werken met de computer, wat verstand hebben jullie dan van koeling? Okay sorry, ik wind me altijd even op als ik die dingen zie.

Jullie testen zo'n blok op een CPU right? Is dat niet het domste wat je kan doen, je CPU wordt nauwlijks warm! Een goede test zou eventueel zijn een warmte element, de blok op een stoof leggen of met een fijne brander erop zitten.

Als je dat doet, ga je zien dat die kunstwerken helemaal niet helpen.

Nu ff on topic, beste koeling is simpel, heeeeel veel fijne gaatjes maken, meer niet. Maarja, das danweer teveel werk zeker.

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 16:33
Op zaterdag 12 januari 2002 17:08 schreef poing het volgende:
Hollanders... nie te schatten gewoon! Jullie werken met de computer, wat verstand hebben jullie dan van koeling? Okay sorry, ik wind me altijd even op als ik die dingen zie.

Jullie testen zo'n blok op een CPU right? Is dat niet het domste wat je kan doen, je CPU wordt nauwlijks warm! Een goede test zou eventueel zijn een warmte element, de blok op een stoof leggen of met een fijne brander erop zitten.

Nu ff on topic, beste koeling is simpel, heeeeel veel fijne gaatjes maken, meer niet. Maarja, das danweer teveel werk zeker.
Die blokken worden niet alleen getest op een CPU, ze worden er zelfd op gebruikt :o Je gaat toch niet op iets anders testen dan waar je hem voor wilt gebruiken |:(

• Daan
Jullie testen zo'n blok op een CPU right? Is dat niet het domste wat je kan doen, je CPU wordt nauwlijks warm!
Jij weet zeker niet dat als je de koeler van een AMD Athlon afhaalt dat hij dan ~350 graden Celcius wordt? Oh nee dat dacht ik al.. *zucht*

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 18:04 schreef Phreak het volgende:

[..]

Jij weet zeker niet dat als je de koeler van een AMD Athlon afhaalt dat hij dan ~350 graden Celcius wordt? Oh nee dat dacht ik al.. *zucht*
sssht.. allemaal AMD marketing dit :P

Verwijderd

Ik lees dit nu net nog ff door... en deze lap tekst is echt gewoon nog te debiel om er niet om te gaan lachen.

• Amd RuLuzzz
Op zaterdag 12 januari 2002 18:04 schreef Phreak het volgende:

[..]

Mijn 1400 wordt lekker 360 graden :P :o :D

• Daan
Op zaterdag 12 januari 2002 18:11 schreef amd_ruluzzz het volgende:

[..]

Mijn 1400 wordt lekker 360 graden :P :o :D
Vandaar dat ~ wat "ongeveer" betekent :+

Verwijderd

Jullie beweren nu dat om het koude water het beste te verdelen je het water in het midden moet laten binnenkomen maar denken jullie dan wel aan de zwaartekracht. Vrijwel iedereen heeft een tower ipv een desktop dus bij bv dit ontwerp (wat ik overgens een heel goed ontwerp vind) zal het water sneller naar beneden gaan en het water dat daar al een beetje opgewarmd is naar boven drukken waardoor het de warmte daar (boven dus) minder goed afvoerd. Mij lijkt dus dat je het water beter van boven kan laten inkomen waardoor... mmm, dan is het ook al een beetje opgewarmd voordat het beneden is :P.. Emm, het werkt dus het beste als je een desktop hebt lijkt mij... tis zomaar een suggestie en het zal bijna niets uitmaken maar ben toch benieuwd of iemand het met "de desktop suggestie" eens is...

• Daan
Op zaterdag 12 januari 2002 18:32 schreef Got wat...
Niet mee eens :)
Doordat de pomp het water er wel met een redelijke snelheid inspuit, denk ik niet dat dat wat uit gaat maken.

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:00

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Als je maar zorg dat er geen lucht belletjes in blijft hangen, dan maakt het niet uit.

Je kan je water reservoir hoger hangen en als je een gesloten systeempje heb een airtrap is ook de oplossing.

Ik heb hier een hele simpele waterblokje, werkt ook goed, je kan het heel makelijk maken, met een kolomboormachine of normale boormachine...

Afbeeldingslocatie: http://home01.wxs.nl/~ozen0010/img/forums/blokontwerp.jpg

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 18:32 schreef Got het volgende:
Jullie beweren nu dat om het koude water het beste te verdelen je het water in het midden moet laten binnenkomen maar denken jullie dan wel aan de zwaartekracht...enz.
Zoals je zelf al had opgemerkt zijn er wel meer zaken waar je je hoofd over kan breken. En daar heb je theoretisch hier en daar wel gelijk in. Maar even ter aanvulling en nadere uitleg:
- het betreft hier een gesloten systeem, dus of het water eerst naar beneden en vervolgens weer omhoog moet of andersom maakt niets uit. Daarbij: de druk die je eventueel nodig zou hebben om een hoogteverschil (in de koeler slechts ca. 50mm) te overwinnen valt in het niet met de waterdruk die je gebruikt om het water er doorheen te pompen. De symmetrie is dus belangrijker, voornamelijk omwille van het GOED kunnen maken van het blok, betrouwbaarder het water overal te laten stromen en in lichtere mate omwille van het tegen gaan van een ongelijkmatige verdeling van de temperatuur.
- wat het stijgen en dalen van warm c.q. koud water betreft: het koelwater gaat als het goed is met een noodgang door het koelblok, dat water heeft geen tijd om te stijgen/zakken. Daarbij is het temperatuurverschil tussen het in en uitgaande water echt niet groot, bijv. 1, misschien wel 2(?) graad celcius. En in mijn vorige posting bedoelde ik met 'plafond' niet letterlijk het plafond, maar de kant van het koelblok dat niet tegen de CPU zit, zijnde tevens het deksel met de wateraansluitingen.
- Het koelblok moet een temperatuur gaan krijgen dat ver beneden het niveau van dat van de 'kale' temp. van de CPU ligt, maar belangrijk is dat het koelblok snel doorwarmt, of beter: doorkoelt. Het ontwerp met gaatjes in een blok metaal is pure onzin, of je moet eerst even het koelblok een minuut of tien gaan zitten 'voorstarten' (vanwege de te grote massa metaal).
- Ik vond het ontwerp wat demisoft zelf bedacht had dus goed, ik heb het eigenlijk alleen aangevuld met mijn inzichten.

Verwijderd

Ik heb mijn waterblokje ooit getest op mijn 1000W strijkijzer. :)

Het blokje werd niet warmer dan het water (dat snel opliep naar 40 graden: toen stopte ik de test).
Ik kon het blokje dus gewoon aanraken/vastpakken.
Een druppel water op de strijkzool verdween meteen sissend.
(Een strijkboutzool pak ik liever niet vast >:) ).

• demisoft
het eindontwerp is af.

de bovenkant
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/m.h.l.m.v.d.tillaart/deksel1.jpg

het tussenstuk
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/m.h.l.m.v.d.tillaart/tussen1.jpg

en het echt blok wat gaat koelen
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/m.h.l.m.v.d.tillaart/blok1.jpg

de kleine gaten rondom zijn om het de twee delen m.b.v. m2 boutjes en een pakking op elkaar te klemmen. Het onderste blok wordt nog afgrond en overtollig materiaal verwijdert om het gewicht te beperken en het er mooier uit te laten zien.

Verwijderd

links doen het niet ...
ook eens proberen

[edit]
geen foto's vandaag dus ...

• demisoft
fout is gefixt :)

• Tain
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-02 17:24
Ziet er leuk uit :)

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Ziet er errug :9~ uit.....

Wat kost?

Verwijderd

Hé!
Ik had ook zo'n dabits-ontwerpje liggen:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1012481631

Kun je geen ovaal frezen in de bodemplaat?
Ovaal = meer water = meer warmteopname.

• demisoft
Ik kan alle vormen frezen die er maar zijn al wil je een ei hebben met gezwellen er op. maar met een ovaal krijg je weer geen gelijkmatige afvloeing rond. Ik houd het dus bij rond

• P5ycho
  • Laatst online: 08:14
Zijn hier nog resultaten van? ik ben zelf ook bezig met een waterblok te ontwerpen, en uiteindelijke ervaringen zijn welkom :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

hmz, je moet een blok ook nog kunnen maken he? ronde pinnetjes frezen is bijna niet te doen, vierkant is al makkelijker en beter.

al met al heb je veel turbulentie nodig, en een goede maakbaarheid van je blok. als je daaraan voldoet met een degenlijk uitgedacht ontwerp, dan heb je al een goed blok. kijk anders beter naar commerciele waterblokken, en verbeter daar wat aan.

• Demo
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Mijn waterblok in wording is gewoon een simpele (hoekige) spiraal gefreesd in een blok van 3 cm dik. De breedte en lengte zijn 6 cm, met nog uitsteeksels aan de zijkanten om het blok vast te schroeven aan het mobo. Misschien ga ik er ook nog DaBits® in solderen, maar dat kan later ook nog...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:15
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1422239929
mijn ontwerpje, de middelste rand zorgt voor een groter oppervlak en omdat het blok symmetrisch is(4 bochten links dan 4 bochten rechts, zelfde hoeken) is er voor het water geen snellere/langzamere weg(in theorie dan zonder zwaartekracht etc en weet ik veel ;))

• boner
  • Laatst online: 18-02 17:23

boner

misantropisch altruïst

waarom heeft er nog nooit iemand een orb in een afgesloten koperen bakje gestopt?
Water koelt dan de orb en de orb weer het bakje...
hoe je niet zelluf voor circuliatie en allerlij pinnetje voor oppervlakje vergroting te zorgen.

Of een Zalman....

• Demo
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op woensdag 13 maart 2002 09:11 schreef boner het volgende:
waarom heeft er nog nooit iemand een orb in een afgesloten koperen bakje gestopt?
hoe je niet zelluf voor circuliatie en allerlij pinnetje voor oppervlakje vergroting te zorgen.

Of een Zalman....
Op zich een goed idee, maar ik denk dat het moeilijk is om een Orb helemaal waterdicht te maken...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• boner
  • Laatst online: 18-02 17:23

boner

misantropisch altruïst

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op woensdag 13 maart 2002 09:11 schreef boner het volgende:
Of een Zalman....

--------------------------------------------------------------------------------

Op zich een goed idee, maar ik denk dat het moeilijk is om een Orb helemaal waterdicht te maken...
ff voor de duidelijkheid.
De orb komt dus in een afgesloten bakje te zitten. Dus de orb hoeft dus niet waterdicht te zijn....

• Rogier20
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11-2023
Op dinsdag 12 maart 2002 13:17 schreef Peltier het volgende:
hmz, je moet een blok ook nog kunnen maken he? ronde pinnetjes frezen is bijna niet te doen, vierkant is al makkelijker en beter.
Ik geloof dat veel mensen vergeten dat er gebruik gemaakt wordt van een 5 assige freesbank.....
Daar kun je dus gewoon dubbelgekromde vlakken mee frezen... Dus ook een 3D portretje van je kop is mogelijk in het hart van je blok...... al moet je er wel speciale freesjes voor hebben.....

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 22:09 schreef Rogier20 het volgende:

[..]

Ik geloof dat veel mensen vergeten dat er gebruik gemaakt wordt van een 5 assige freesbank.....
Daar kun je dus gewoon dubbelgekromde vlakken mee frezen... Dus ook een 3D portretje van je kop is mogelijk in het hart van je blok...... al moet je er wel speciale freesjes voor hebben.....
Ik haat produceerbaarheid

ok ff serieus,

er zijn grenzen aan industriele productie. je moet met je vreesjes ook nog ergens bij kunnen. Maar met een 5 assige bank kan je een hele hoop. dat is waar
Pagina: 1