[Wiskunde] Zeer moeilijk raadsel!!!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 5.485 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42642

Op vrijdag 21 december 2001 15:31 schreef caesartje het volgende:
Na al deze discussies is mij nogsteeds niet compleet duidelijk wat nou het enige mogelijke juiste antwoord is, al zie ik wel veel intressante, maar ook verschillende reacties. Als iemand hier een duidelijk idee van heeft, kan deze persoon hier dan een duidelijk schema posten, wat ook ik begrijp ;) ? Ben maar 15 >:)
doe ik vanaaf wel als ik nog nuchter ben :D
want i know my answer is right :o

maar kga NU! eerst kerstborrel houde hierro :) :P >:)

Mzls!!! :) :) :7 :9~ 8-)

overdreve??? NEEJ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-09-2024
5x2=10 min jezelf en je vriendin=8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23888

Op vrijdag 21 december 2001 15:40 schreef bartmen het volgende:
5x2=10 min jezelf en je vriendin=8
Als ie zo simpel was dan was ie allang opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJT
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 23:22
Misschien heeft je vriendin wel een handycap... Heeft ze geen handen meer.... Kan ze ook geen handen schudden ;)

En naar mijn weten kussen vrouwen alles en iedereen dusszzz heeft ze -=> 0 <=- handen geschud.

In de stellen kunnen zoals eerder gezegd ook homo`s zitten.
Dus dat M/V verhaal gaat eigenlijk al nieteens meer op.
Er zijn gewoon teveel dingen niet erbij verteld waardoor het niet op te lossen is. En ik vind dat je in de wiskunde nergens zomaar vanuit kunt gaan zonder een goede onderbouwing.

De vraag is gewoon fout !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:45
Ik zal zometeen wel even een matrix posten met het antwoord

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36967

Op vrijdag 21 december 2001 16:42 schreef Tupolev het volgende:
Ik zal zometeen wel even een matrix posten met het antwoord
Oei, dat klinkt leip >:)

Wiskunde heb ik altijd boeiend gevonden. Laat maar komen dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
Ok, als iedereen elkaar een hand of een kus geeft zijn er twee opties.
In het eerste geval is er 1 iemand die iedereen een hand geeft, dan heb jezelf 5 handen (5h) gegeven:

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/tupolev0/matrix1.jpg

P1 t/m P10 is persoon 1 t/m 10
h is hand en k is kus

In het tweede geval is er een iemand die iedereen een kus geeft, dan heb jezelf 4 handen gegeven.

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/tupolev0/matrix2.jpg

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Op vrijdag 21 december 2001 16:55 schreef Tupolev het volgende:
Ok, als iedereen elkaar een hand of een kus geeft zijn er twee opties.
In het eerste geval is er 1 iemand die iedereen een hand geeft, dan heb jezelf 5 handen (5h) gegeven:

[afbeelding]

P1 t/m P10 is persoon 1 t/m 10
h is hand en k is kus

In het tweede geval is er een iemand die iedereen een kus geeft, dan heb jezelf 4 handen gegeven.

[afbeelding]
Okeee, dat helpt >:)

Dan rest slechts de vraag: welke persoon is je vriendin?
En natuurlijk welke is van toepassing en waarom?

Ik mis nog iets hierin denk ik... }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
Tja zonder extra randvoorwaarden is hier verder geen zinnig woord over te zeggen. Beide situatie skunnen zich voordoen, en je vriendin kan ieder willekeurige pwersoon zijn.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanlooijen
Om nog even terug te komen op een eerdere post waarin deze code werd genoemd om de mogelijkheden te brute-forcen:

start:
p[1]=rnd[55]
p[2]=rnd[55]
p[3]=rnd[55]
p[4]=rnd[55]
p[5]=rnd[55]
p[6]=rnd[55]
p[7]=rnd[55]
p[8]=rnd[55]

b=0
a=1
for j=1 to 9
for i=1 to 8
a=a*p[i]-p[j] ; als er een aantal gelijk is word dan a=0
next i
b=b+p[j] ; b= aantal handen totaal
next j
if a<>0 en b<=55 then goto end

goto start

end:

print p[1..8]

Kwa programmeren ben ik niet echt dat je zegt een held jammer genoeg, ik zal hier binnen afzienbare tijd mezelf daar dan toch nog maar even in moeten gaan verdiepen ;) Het is duidelijk geen batch ook >:)

Kan iemand mij verdere instructies geven over hoe deze code toe te passen? thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanlooijen
Ik heb mijn vraag betreffende die code in P&W gegooid, zie

[topic=357687/1/25]

Als iemand hier verder zo vriendelijk is mij hiermee verder te helpen, natuurlijk maar al te graag :)

(zie mijn laatste reply hierboven)

thx in advance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-04 12:51

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Zier eruit als bijna volledig goede Q-Basic code. Niet dat ik het verstandig zou noemen om met random getallen te werekn, maar vooruit. Als je een paar regels basic kent a QBasic hebt is dit zo werkend te krijgen.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanlooijen
Op vrijdag 21 december 2001 19:52 schreef Lord Daemon het volgende:
Zier eruit als bijna volledig goede Q-Basic code. Niet dat ik het verstandig zou noemen om met random getallen te werekn, maar vooruit. Als je een paar regels basic kent a QBasic hebt is dit zo werkend te krijgen.
Euh nou ik moet zeggen dat valt toch vies tegen in mijn geval...

Kan ik je op een of andere manier persoonlijk contacten?

maw wil je me hier even mee helpen svp? zou leuk zijn :)

Trouwes: zit momenteel effe weer ICQ te downe, ik zie namelijk je nummer in je profile ;) Mijn nummer is 68378301 (zie ook profile), kan nog wel f duren -> single isdn (hometime :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

caesartje, lees mijn uitleg en print die uit, en geef die maar aan je leraar.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanlooijen
Op vrijdag 21 december 2001 21:40 schreef -PiZZaBoeR- het volgende:
caesartje, lees mijn uitleg en print die uit, en geef die maar aan je leraar.... :)
Tja ik las m net terug, was gisteren al iets te veel afgepeigerd, Zo klopt het allemaal wel denk ik :) nog bedankt trouwes... :D

Ik ben overigens nog dat brute-force idee aan het proberen maar het wil niet echt lukken, hier toevallig iemand die QBasic kent en me effe over msn of icq wil helpen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik hoop dat het de juiste is...

khoop dat je leraar je een punt extra geeft

laat het ff weten :)
hetzij hier, of over icq ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01 19:27
Alleen snap ik niet hoe je ooit een antwoord moet krijgen, want jouw vriendin verschilt toch niet van de anderen - en als iedereen een ander antwoord geeft en je vriendin kan een willekeurig persoon van die groep zijn - hoe weet je dan ooit wat ze zegt?
Volgens mij is zij de eenige die jou geen hand/zoen heeft gegeven. Even aangenomen dat de koppels samen aankomen en dat dus niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
Op zaterdag 22 december 2001 11:28 schreef Virgol het volgende:

[..]

Volgens mij is zij de eenige die jou geen hand/zoen heeft gegeven. Even aangenomen dat de koppels samen aankomen en dat dus niet doen.
Dan is het dus onmogelijk dat iedereen een ander antwoord geeft.

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/tupolev0/matrix3.jpg

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:07

BrZ

hmm.. dit raadsel is echt onoplosbaar, zonder van bepaalde dingen uit te gaan... zoals bv dat mannen elkaar niet zoenen...

En de oplossing van -PiZZaBoeR- klopt ook niet.. je weet namelijk nu wel wie jezelf bent, maar niet wie van die vrouwen je vriendin is... dat hoeft namelijk niet de vrouw met hetzelfde nummer te zjn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Dat iedereen een ander antwoord geeft (lees : dat iedereen een verschillend aantal handen geeft) kan toch niet :?

als iedereen een verschillend aantal handen geeft, is dit de enige mogelijkheid (gesteld dat je een persoon geen 2x een hand geeft):

pers 1 --> 0 handen
pers 2 --> 1
pers 3 --> 2
pers 4 --> 3
pers 5 --> 4
pers 6 --> 5
pers 7 --> 6
pers 8 --> 7
pers 9 --> 8

(en eventueel persoon 10 --> 9 handen)

Hoe kan persoon 9 8 handen geven als 1 persoon geen handen geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6894

Je vriendin schud minimaal 0 en maximaal 9 handen, of mag dat antwoord niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pope0r
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-02-2024
Op donderdag 20 december 2001 23:53 schreef caesartje het volgende:
Vandaag kregen wij een raadsel van onze docent wiskunde.

Ik zelf doe nu 3 Havo :'( (damn u tweakers ;) ) maar ook niemand in een 5 VWO klas waar dit werd gevraagd kwam er uit. De beloning was een punt omhoog op je cijfer van het laatste proefwerk. Deze ben ik echter misgelopen, wist m niet :(

Het vraagstuk luid:

"Mijn vriendin en ik komen op een feestje. Daar zijn 4 andere stellen. Iedereen geeft elkaar een hand of een zoen.
Ik vraag aan iedereen (inclusief mijn eigen vriendin) hoeveel handen hij/zij heeft geschud. Iedereen geeft een ander antwoord.
Hoeveel handen schudde mijn vriendin?"

Ik ben zeer benieuwd wie mij aan het antwoord kan helpen, met onderbouwende uitleg... Suc6 :D
Dit heb ik in de eerste klas allllaaaang gehad. Of misshcien was het groep 8. Maar toch weed ik t niet, of bem ik nu te lui, naar een hele zak cheese union :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34201

Het stukje over:

"Iedereen geeft een ander antwoord.

Omdat:

Huisje; feest begint net dus 1 stel binnen.
10min later; 2e stelletje komt binnen
20min later; 3e stelletje komt binnen
30min later; 4e stelletje komt binnen (JULLIE DUS).

1e stelletje geeft 0x hand/zoen (hun zelf niet)
2e stelletje geeft (stel1) 2x hand/zoen etc.
3e stelletje geeft (stel1+stel2) hand/zoen etc.

Volgens mij moet je in die richting denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34201

"Mijn vriendin en ik komen op een feestje. Daar zijn 4 andere stellen. Iedereen geeft elkaar een hand of een zoen.
Ik vraag aan iedereen (inclusief mijn eigen vriendin) hoeveel handen hij/zij heeft geschud. Iedereen geeft een ander antwoord.

Of:

6 - aantal zoenen = aantal handen geschudt
(door je vriendin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 10:32
Ik snap jullie redenaties niet echt......
Alle vriendinen die ik ken kussen elkaar, en elke man die ze begroeten.
Het antwoord is gewoon 0!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01 19:27
Dan is het dus onmogelijk dat iedereen een ander antwoord geeft.
Dat klopt want dan zijn er maar 8 antwoorden en 9 mensen aan wie je iets vraagt. Daarom snap ik het raadsel ook niet. Want als er geen verschil is tussen jou vriendin en een ander persoon en iedereen een ander antwoord geeft kan je vriendin dus ook ieder antwoord geven. En bovendien zijn volgens mij kussen en handen schudden gelijk dus kun je die altijd omdraaien.

Legion wanneer je alleen nutteloos komentaar kunt leveren doe dat dan ergens anders maar ga dat niet hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Op zondag 23 december 2001 11:24 schreef Virgol het volgende:

[..]
Legion wanneer je alleen nutteloos komentaar kunt leveren doe dat dan ergens anders maar ga dat niet hier posten.
Waarom is mijn post nutteloos??
Het is gewoon de keiharde realiteit.
Een vrouw kust bekenden altijd, ongeacht of het een vrouw of man is.

Onderbouw in het vervolg trouwens je opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14081

Ze schudde 9 mensen de hand.
dat is dus haar eigen hand en de hand van de andere persoon.
dus 18 x
Haar vriend niet meegerekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36884

Ik heb er vannacht nog even over nagadacht. Het is een leuk raadsel en voor een punt hoger op je rapport mag je wel wat moeite doen. Je kan het raadsel natuurlijk uitbreiden tot een hoger aantal stellen. Hier ging het geloof ik om in het totaal 5 stellen. Je vriendin heeft dan 5-1=4 handen geschud, aangenomen dat er per persoon maar 1 hand wordt geschud. Als er in het totaal N stellen zijn is het antwoord N-1.

Raadsels worden flauw als je de oplossingsmethode weet. In dit geval bestaat die methode natuurlijk in de eerste plaats uit logisch nadenken. Hoe dat verloopt weten we allemaal. Voor mensen die het allemaal voorgedaan willen zien heb ik een tekstje met de oplossing klaarliggen. Ik wacht daar liever even mee om anderen niet te ontmoedigen even door te denken. Wordt vervolgd! P.S. Ik ben niet die leraar wiskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu de oplossing: je kan natuurlijk even goed de vraag stellen hoeveel kussen je vriendin heeft uitgedeeld. Omdat in dit raadsel kussen en handen geven verwisselbaar is moet er voor beiden hetzelfde antwoord uitkomen. Omdat je vriendin in het totaal 8 maal kust of handen schudt is het antwoord dus 4 maal kussen en 4 maal handen schudden. Voor mensen die nog niet zijn overtuigd kan ik nog wel even het handenschudschema uitschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 09:07

BrZ

Op maandag 24 december 2001 12:12 schreef Proost het volgende:
Nu de oplossing: je kan natuurlijk even goed de vraag stellen hoeveel kussen je vriendin heeft uitgedeeld. Omdat in dit raadsel kussen en handen geven verwisselbaar is moet er voor beiden hetzelfde antwoord uitkomen. Omdat je vriendin in het totaal 8 maal kust of handen schudt is het antwoord dus 4 maal kussen en 4 maal handen schudden. Voor mensen die nog niet zijn overtuigd kan ik nog wel even het handenschudschema uitschrijven.
Als je ervan uitgaat dat ze 8 mensen zoent of een hand geeft (en jou dus niet) dan is het volgens mij al onmogelijk dat iedereen een ander antwoord geeft.. dus dat schema... graag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja ik ben er natuurlijk vanuit gegaan dat als je met je vriendin arriveert je niet begint met elkaar te kussen of te schudden.

Dat bewijs van mij hierboven is wiskundig gezien nog niet helemaal af. Het gaat er namelijk vanuit dat er een oplossing is. Als die er niet is klopt er niets van. Maar gelukkig: jullie hebben het verdelingsschema komt nog. Even fatsoeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het handenschudschema

Eerst met 2 stellen
De stellen zijn A-B (dat ben je zelf met je vriendin.), en C-D.
C schudt geen handen en D schudt de handen van jou en je vriendin dus van A en B.
De stand is dan:

A-B 1-1 Dus A 1 en B 1
C-D 0-2 dus C 0 en D 2

Nu komt er een derde stel binnen E-F
E geeft niemand een hand en komt dus op 0 te staan. F geeft iedereen een hand en komt dus op 4. Voor alle reeds aanwezigen wordt het aantal met 1 verhoogd doordat ze de hand van F schudden. De stand is dan:

A-B 2-2
C-D 1-3
E-F 0-4

Vervolgens komt G-H binnen G schudt geen handen en H iedereen. Dat geeft:
A-B 3-3
C-D 2-4
E-F 1-5
G-H 0-6

Paar I-J komt binnen. I geen handen J alle handen.
A-B 4-4
C-D 3-5
E-F 2-6
G-H 1-7
I-J 0-8

Dit is de oplossing met in het totaal 5 paren. En zo kan je doorgaan. De volgorde waarin iedereen binnenkomt doet natuurlijk niet ter zake. Wat maakt dat je zelf tot paar AB behoort is het feit dat jij en je vriendin de enigen zijn die hetzelfde aantal handen mogen schudden. De anderen moeten immers allemaal een ander antwoord geven.

Overigens is er geen oplossing mogelijk als je ervan uitgaat dat je ook met je vriendin handen schudt of kust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 29-07-2024

Ik zelf doe nu 3 Havo :'( (damn u tweakers ;) ) maar ook niemand in een 5 VWO klas waar dit werd gevraagd kwam er uit. De beloning was een punt omhoog op je cijfer van het laatste proefwerk. Deze ben ik echter misgelopen, wist m niet :(

Het vraagstuk luid:

Ik ben zeer benieuwd wie mij aan het antwoord kan helpen, met onderbouwende uitleg... Suc6 :D
Mmm interessant, ik heb wel een mogelijke reden waarom ieder aan ander antwoord heeft, maar de exacte oplossing vergt nog wat meer rekenwerk...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxzZzeL
  • Laatst online: 28-04 09:26

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Op de manier zoals je het nu stelt zal het voor ieder persoon 8 handen zijn. Aangezien je niet jezelf en je vriend/vriendin de handschudt.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-05 14:42

seninha

god's right foot

Jouw vriendin schudt geen een hand.:)
En alle 4 de keren is het jouw hand die geschud wordt. 8-)
Want als de paren uit man-vrouw bestaat dan zullen de vouwen de man en vrouw zoenen en de mannen zullen elkaar een hand geven.!
Aangezien iedereen er al was en jij binnen komt wordt jouw hand 4 keer geschud. :)
Dus elke man in de kamer schudt 1 x een hand. B-)

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32579

Tijd voor het antwoord van de topicstarter denk ik zo.
Hij heeft het antwoord al namenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het antwoord kan je allang hierboven vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44122

Inderdaad, het handenschudschema van Proost vind ik het beste wat ik tot nu toe ben tegenkomen.

In die oplossing ben je echter als eerste op het feestje, terwijl de vraagstelling suggereert dat je als laatste binnenkomt. En dan kan die oplossing niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
Op vrijdag 28 december 2001 13:01 schreef Proost het volgende:
Het antwoord kan je allang hierboven vinden.
Ja inderdaad, dit geld ook voor jou proost.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 28 december 2001 16:28 schreef meneerdeuil het volgende:
Inderdaad, het handenschudschema van Proost vind ik het beste wat ik tot nu toe ben tegenkomen.

In die oplossing ben je echter als eerste op het feestje, terwijl de vraagstelling suggereert dat je als laatste binnenkomt. En dan kan die oplossing niet meer.
De volgorde waarin iedereen binnenkomt is in mijn oplossing niet van belang. Ik heb dat schema alleen maar gegeven om te laten zien hoe je voor een willekeurig aantal paren een schema kan maken dat aan de eis vodoet dat iedereen een ander aantal handen schudt.
Je kan ook een andere volgorde van binnenkomen aanhouden. Je moet er dan voor zorgen dat precies dezelfde mensen met elkaar handen schudden als in mijn schema, maar in een andere tijdsvolgorde. Dat kan toch altijd.
Overigens is dat schema maar een mogelijke uitwerking van de veel algemenere oplossing die ik daarboven gaf.
Kortom bij N paren in het totaal is het antwoord N-1. En het probleem is onoplosbaar als je aanneemt dat de paren hun eigen partner ook kussen of de hand schudden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
Goh, alweer iemand die het licht heeft gezien. In de voorgaande post is duidelijk te lezen dat je niet kunt weten hoeveel handen je vriendin heeft geschud. Je kunt enkel weten hoeveel handen jezelf hebt geschud. Kijk ook maar eena naar mijn andere posts, waarin ik het antwoord wat verder heb toegelicht.
Toy slot wil ik even opmerken dat het geen enkel nut heeft om het wiel opnieuw uit te vinden. Enkel een verbeterde oplossing zal op prijs worden gesteld, een herkauwde niet!
Op vrijdag 21 december 2001 01:17 schreef Tupolev het volgende:
Leuk raadsel.

Ik ben er wel vanuit gegaan dat de koppels elkaar onderling ook een hand of een kus geven. Dan moet iedereen 9 keer een hand of een kus geven. Indien je dit in een matrix uitzet zul je zien dat er een situatie is die zich dubbel voordoet.
Omdat iedereen een ander antwoord geeft, weet je dat jij net zoveel handen als iemand anders moet hebben gegeven. Indien er een iemand geen enkele hand heeft gegeven heb je dus 4 handen gegeven, en indien er een iemand 1 hand heeft gegeven heb je 5 handen gegeven.
Op de vraag echter hoeveel handen je vriendin heeft gegeven kan ik dan echter geen antwoord geven.
Als er een antwoord te geven is dan is het waarschijnlijk dat je vriendin net zoveel handen als jezelf heeft gegeven. Maar ik kan die link niet vinden

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43610

luister nou naar tupolev! die weet alles!
(niet vertellen dat je hem niet begrijpt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37754

18 is het juiste antwoord

4 stellen maal 2(immers schut je je eigenhand ook steeds)
dat is 16 + je eigen vriendin ook 2 dus
Totaal is dan 18.
In de vraag stond nergens dat je je vriendin niet een hand of zoen zou geven.
De trik zit hem in dat mensen zeggen dat vrouwen elkaar wel een kus zouden geven en mannen alleen een hand, en er werd gevraagd hoeveel handen je schud.
maar daar moet je gewoon door heen kijken, gewoon precies doen wat er staat.
18 punt uit! :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31450

"Mijn vriendin en ik komen op een feestje...
[totaal off-topic]
Ik kan me mijn wiskundeleraar niet met een vriendin voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zaterdag 29 december 2001 23:18 schreef Hdez het volgende:

[..]

[totaal off-topic]
Ik kan me mijn wiskundeleraar niet met een vriendin voorstellen.
Daarom is het ook een raadsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
LOL!!!
Maar de redenering is denk ik duidelijk, dit is onmogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42093

lol, dit is echt doodsimpel, jullie moeten niet DENKEN maar LEZEN :)
Nou, wat staat er nou precies, er zijn in totaal 5 stellen. Iedereen geeft elkaar een hand of een zoen, Wat ze nou echt doen maakt voor ons niks uit. Nou, behalve zichzelf geeft ze IEDEREEN een hand of een zoen. Dus het is doodsimpel, ze geeft dus 9 zoenen. Of ze haar vriend nou wel of niet zoent maakt geen flikker uit, want er staat IEDEREEN dus gaan we daar gewoon vanuit. Nu denken jullie natuulijk "hé wacht, maar er staat toch dat iedereen een ander antwoord geeft, toen ze binnen kwamen WAREN er al 4 andere stellen. Het stel dat het eerste binnenkwam gaf bijvoorbeeld alleen maar een zoen of hand aan de gast/vrouw of heer. Het tweede stel aan de gastvrouw/heer EN aan het eerste stel. Dus het klopt dat niet iedereen het zelfde antwoord geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Laatst online: 13:05

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Op zondag 30 december 2001 17:13 schreef ShoarmaSchaap het volgende:
lol, dit is echt doodsimpel, jullie moeten niet DENKEN maar LEZEN :)
Nou, wat staat er nou precies, er zijn in totaal 5 stellen. Iedereen geeft elkaar een hand of een zoen, Wat ze nou echt doen maakt voor ons niks uit. Nou, behalve zichzelf geeft ze IEDEREEN een hand of een zoen. Dus het is doodsimpel, ze geeft dus 9 zoenen. Of ze haar vriend nou wel of niet zoent maakt geen flikker uit, want er staat IEDEREEN dus gaan we daar gewoon vanuit. Nu denken jullie natuulijk "hé wacht, maar er staat toch dat iedereen een ander antwoord geeft, toen ze binnen kwamen WAREN er al 4 andere stellen. Het stel dat het eerste binnenkwam gaf bijvoorbeeld alleen maar een zoen of hand aan de gast/vrouw of heer. Het tweede stel aan de gastvrouw/heer EN aan het eerste stel. Dus het klopt dat niet iedereen het zelfde antwoord geeft.
mooier had ik het niet kunnen zeggen B-) :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
tijd voor een slotje, wegens waardeloze replies :(

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42093

Op zondag 30 december 2001 20:12 schreef Tupolev het volgende:
tijd voor een slotje, wegens waardeloze replies :(
:/
ik had toch echt wel nagedacht over die van mij :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanlooijen
Ik heb de volgende oplossing van de betreffende docent mogen vernemen :D :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Je hebt het juiste antwoord gevonden en dat is
vier handen. Proficiat! Er zijn niet veel mensen die een
antwoord hebben op dit raadsel. Je hebt een 1/2 punt
verdiend!

De uitleg die ik bedoelde was als volgt:
Je kunt in totaal maximaal acht handen schudden
(je geeft jezelf en je partner geen hand!). Ik
vraag aan negen mensen hoeveel handen hij/ zij
heeft geschud. De antwoorden moeten dus uiteenloopen
van 0 tot en met 8. 

De persoon die 0 handen heeft geschud moet de partner
zijn van degene die 8 handen heeft geschud.
Dan geldt: de persoon die 1 hand heeft geschud moet
de partner zijn van degene die 7 handen heeft geschud.
Dan geldt: de persoon die 2 handen hebben geschud moet
de partner zijn van degene die 6 handen heeft geschud.

Zo doorredenerend kunnen de volgende koppels worden 
onderscheiden:
0-8 
1-7
2-6
3-5
4-4

In het raadsel stond aangegeven dat iedereen een ander
antwoord gaf. Dus kan alleen het koppel 4-4 bestaan uit
mijn vriendin en m,ijzelf. Dus: zowel mijn vriendin als
ik gaf vier handen.

Nogmaals, gefeliciteerd en nog een  plezierige vekantie
en een goed uiteinde toegewenst!

Groet, **************** <- voor de rookbommen komen ;)

Er zou overigens een hele punt uitgedeeld worden maar goed :( ;)

Ohw enne, bedankt nog allemaal >:)

(even ge-edit voor layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
Volgens mij klopt dit niet. Zoals ik al eerder heb laten zien is het in dit geval onmogelijk dat iedereen een verschillend antwoord geeft.
Laat de volgende matrix maar eens aan je leraar zien, en vraag hem maar eens om deze te verbeteren.
Daar wens ik hem veel succes mee. :o
Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/tupolev0/matrix3.jpg

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2023
Op woensdag 02 januari 2002 18:56 schreef Tupolev het volgende:
Volgens mij klopt dit niet. Zoals ik al eerder heb laten zien is het in dit geval onmogelijk dat iedereen een verschillend antwoord geeft.
Laat de volgende matrix maar eens aan je leraar zien, en vraag hem maar eens om deze te verbeteren.
Daar wens ik hem veel succes mee. :o
[afbeelding]
Nou, ik wil em wel ff verbeteren hoor...
Als persoon P1 8 handen en 0 kussen geeft, dan moet je natuurlijk wel zorgen dat persoon P10 8 kussen en 0 handen geeft. Op die manier geeft P9 1 hand, P8 2 handen en P7 3 handen (en niet 4).

He who knows only his own side of the case knows little of that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
Nou laat het resultaat dan maar eens zien, want je vergeet blijkaar dat P1 nog maar 7 handen geeft als P10 geen enkele hand geeft.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickN
Op woensdag 02 januari 2002 22:01 schreef Tupolev het volgende:
Nou laat het resultaat dan maar eens zien, want je vergeet blijkaar dat P1 nog maar 7 handen geeft als P10 geen enkele hand geeft.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~r.nas/schema.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
I'll stand corrected.
Ik had het even snel op een kladblaadje uitgeprobeerd, maar in de vlugheid een vervelende fout gemaakt.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43030

ik denk dat mannen alleen de vrouwen een zoen geven en de vrouwen alleen de vrouwen een hand geven, jezelf en je vriendin geef je geen hand , en dat zullen die andere stellen ook niet doen maar goed dat is dan de hetero instelling, je weet natuurlijk niet of er ook mannen of vrouwen zij die op hun eigen geslacht vallen en daarom hun eigen geslacht een zoen geven in plaats van een hand dus daarom zal het antwoord bij elke ontmoeting met de 4 stellen altijd anders zijn (je hebt tegenwoordig ook vrouwenlijke stellen dus vandaar)

Maar m'n uitkomst is 4 op de een of andere vreemde manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44153

Ik had afgelopen maandag nog een feessie in Den Haag. Daar zoenden de kerels elkaar ook, echter niet alle kerels zoenden elkaar. Dit geldt ook voor de dames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:25

gerhald

:P

8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 20:29

vinnie1908

Appel != peer

Op donderdag 03 januari 2002 08:16 schreef gerhald het volgende:
8
Ja denk het ook, aangezien de leraar dit zegt
Je hebt het juiste antwoord gevonden en dat is
vier handen. Proficiat! Er zijn niet veel mensen die een
antwoord hebben op dit raadsel. Je hebt een 1/2 punt
verdiend!
Erg knap dat jullie er achter zijn gekomen. Zat zelf toch echt aan 8 te denken.

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Jammer dat ik dit draadje nu pas tegenkwam, 't is namelijk best interessant, en ik geloof dat ik na 10 seconden ook het goede antwoord had ;) Alhoewel ik nog steeds niet helemaal zeker ben van het bewijs.

Iedereen geeft 8 mensen een hand of zoen. Dat zijn dus 40 handen of zoenen totaal. Iedereen aan wie je het vraagt (9 mensen) geeft een ander antwoord, dus 0 tot 8. De som van 0+1+2+...+7+8 = 36. Dus jijzelf hebt 4 handen geschud. Dan is het verder alleen nog maar matrixje invullen, lijkt allemaal tot zover ongelooflijk triviaal dus ;)

MAAR, bewijs maar eens dat door Rick N gegeven matrix de ENIGE matrix is die voldoet aan de voorwaarden? (en die dus een andere oplossing aan het raadsel geeft. Anders kun je wel heel triviaal wat rijen verschuiven :P)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem

Diadem

fossiel

Zo'n bewijs kun je natuurlijk trouwens Brute Force geven, bij deze matrixgrote. Maar ik wil natuurlijk een formeel bewijs.

Anders maak ik van die 5 paren gewoon 5 miljard paren, en dan wordt Brute Force toch wel lastig ;)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39019

Ik zeg ook maar iets doms misschien maar ik denk 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42767

Als ik zo de uitleg van die leraar lees, denk ik dat het wel of niet zoenen compleet niet aan de orde is. Volgens mij is het enige waar hij vanuit gaat, dat maar 1 iemand van een koppel een willekeurig persoon de hand schud. Kijk maar, al de koppels geven bij elkaar 8 handen aan de andere mensen in de zaal. Bij het eerste koppel heeft 1 persoon namens het koppel aan alle andere de hand geschud, bij het volgende koppel hebben ze dat een beetje verdeeld, etc. Ik wil verder in het midden laten of dit een goede aaname is en of dit een goed raadsel is (gezien de uitlopende interpretaties ben ik geniegd te zeggen van niet) maar alleen mijn interpretatie van het gegeven antwoord leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 04 januari 2002 14:27 schreef Diadem het volgende:
Jammer dat ik dit draadje nu pas tegenkwam, 't is namelijk best interessant, en ik geloof dat ik na 10 seconden ook het goede antwoord had ;) Alhoewel ik nog steeds niet helemaal zeker ben van het bewijs.

Iedereen geeft 8 mensen een hand of zoen. Dat zijn dus 40 handen of zoenen totaal. Iedereen aan wie je het vraagt (9 mensen) geeft een ander antwoord, dus 0 tot 8. De som van 0+1+2+...+7+8 = 36. Dus jijzelf hebt 4 handen geschud. Dan is het verder alleen nog maar matrixje invullen, lijkt allemaal tot zover ongelooflijk triviaal dus ;)

MAAR, bewijs maar eens dat door Rick N gegeven matrix de ENIGE matrix is die voldoet aan de voorwaarden? (en die dus een andere oplossing aan het raadsel geeft. Anders kun je wel heel triviaal wat rijen verschuiven :P)
Omdat het probleem voor de vraag hoeveel handen heb je geschud en voor de vraag hoeveel kussen heb je gegeven hetzelde antwoord moet geven (om redenen van symmetrie), moet het antwoord de helft van 8 dus 4 zijn (4 handen 4 kussen.)
Dit geldt natuurlijk alleen als er een oplossing is. We weten uit al die matrices dat er een oplossing is. In die matrices mag je rijen en kolommen verschuiven wat je wil. Maar je moet er daarbij voor zorgen dat je vriendin en jezelf de enigen zijn die op 4 komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickN
Op vrijdag 04 januari 2002 16:16 schreef Proost het volgende:

[..]

Omdat het probleem voor de vraag hoeveel handen heb je geschud en voor de vraag hoeveel kussen heb je gegeven hetzelde antwoord moet geven (om redenen van symmetrie), moet het antwoord de helft van 8 dus 4 zijn (4 handen 4 kussen.)
Dit geldt natuurlijk alleen als er een oplossing is. We weten uit al die matrices dat er een oplossing is. In die matrices mag je rijen en kolommen verschuiven wat je wil. Maar je moet er daarbij voor zorgen dat je vriendin en jezelf de enigen zijn die op 4 komen.
Tja, ik vind dit een prachtige en zeer elegante oplossing en ik heb em bij hoog en bij laag lopen verdedigen bij iemand, maar die persoon heeft mij er tot mijn grote spijt van kunnen overtuigen dat ie niet goed is.
Je maakt in dit bewijs nl. helemaal geen gebruik van het feit dat alle personen een ander antwoord geven en zonder dat gegeven kun je deze puzzel niet eenduidig oplossen.

Jouw (en destijds ook mijn) redenatie komt hier op neer:
code:
1
2
3
4
5
a+b = 8. Wat is a?
Tja, je zou ook kunnen vragen wat b is, want a en b zijn in
 de probleemstelling volledig uitwisselbaar. Er zou op
 beide vragen hetzelfde antwoord gegeven moeten worden en dus:
a=b=4.

Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Als er verder geen beperkingen op a en b worden gelegd zou a ook 2 en b 6 kunnen zijn.

Nogmaals, ik vind dit een verschikkelijk elegante oplossing, maar je gebruikt in dit bewijs teweinig informatie om zo'n sterke conclusie op te baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickN
Het "bewijs" van de leraar is overigens ook wel ERG kort door de bocht.
De persoon die 0 handen heeft geschud moet de partner
zijn van degene die 8 handen heeft geschud.
O ja? Waarom?
Dit bewijzen is volgens mij net zo moeilijk als het oplossen van de puzzel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 04 januari 2002 16:51 schreef RickN het volgende:
Het "bewijs" van de leraar is overigens ook wel ERG kort door de bocht.
[..]

O ja? Waarom?
Dit bewijzen is volgens mij net zo moeilijk als het oplossen van de puzzel zelf.
Heb ik net al gedaan. De leraar gaat er van uit dat een persoon van een zeker koppel namens allebei iemand de hand schud. Zo moet ieder koppel met z'n tweeën 8 handen schudden. Gegeven het feit dat iedereen een ander antwoord geeft is de oplossing van de leraar de enige mogelijke. Het wel of niet kussen is compleet irrelevant. Nogmaals wil ik in het midden laten of de aanname die impliciet gemaakt wordt ook juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickN
Op vrijdag 04 januari 2002 16:59 schreef ArtVandelay het volgende:

[..]

Heb ik net al gedaan. De leraar gaat er van uit dat een persoon van een zeker koppel namens allebei iemand de hand schud. Zo moet ieder koppel met z'n tweeën 8 handen schudden. Gegeven het feit dat iedereen een ander antwoord geeft is de oplossing van de leraar de enige mogelijke. Het wel of niet kussen is compleet irrelevant. Nogmaals wil ik in het midden laten of de aanname die impliciet gemaakt wordt ook juist is.
Ja, maar die aanname van je, die vind ik wel erg sterk. Ik wil het bewijs wel eens zien zonder die aanname. Als het probleem zonder die aanname eenduidig kan worden opgelost zou je denken dat van een oplossing ook zonder die aanname kan worden aangetoond dat het de enige oplossing is. Als je voor het oplossen van het probleem die aanname nodig hebt, zou ie vermeld moeten zijn. Een impliciete aanname maakt een puzzel flauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is ook niet wat ik zeg. Ik ben het namelijk geheel met je eens! Als je een of andere obscure aananme moet maken om de puzzel op te lossen, een aaname die a priori helemaal niet duidelijk is, is het gewoon een slechte puzzel. Maar wat ik van deze topic heb gelezen gaat iedereen er van uit dat het hem ligt in het wel of niet kussen van verschillende mensen en niet van anderen. Dat is net zo goed een aanname die niet in de puzzel vervat is. Ik geef alleen mijn visie op de inderdaad vrij raadselachtige zin:
"De persoon die 0 handen heeft geschud moet dus de partner zijn van de persoon die 8 handen heeft geschud."Ik zie geen andere manier waarop dat geïnterpreteerd kan worden, of jij moet nu het tegendeel bewijzen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is geen leuke topic meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxzZzeL

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Ik vind het ook saai worden, de oplossing is al zooooo vaak genoemd. En het is niet eens een moeilijk raadsel.

Slotje dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickN
Op vrijdag 04 januari 2002 17:24 schreef AxzZzel het volgende:
Ik vind het ook saai worden, de oplossing is al zooooo vaak genoemd. En het is niet eens een moeilijk raadsel.

Slotje dus.
Aah eindelijk, een expert....
Daar zat ik op te wachten. Kun je even, om ons onwetenden gerust te stellen, een duidelijk, kort (want het is zo makkelijk) en sluitend bewijs geven waarom het antwoord alleen 4 kan zijn. Liefst zonder aannames te maken die niet in de puzzel worden vermeld of anders een vermelding van de aannames die je maakt samen met een bewijs waarom je die aannames wel MOET maken om de puzzel op te kunnen oplossen.

Bij voorbaat dank.

P.S. Mag ik je er even op attenderen dat jij, ondanks dat dit raadsel zo makkelijk is, eerder al dit poste:
Op woensdag 26 december 2001 10:30 schreef AxzZzel het volgende:

[..]

Op de manier zoals je het nu stelt zal het voor ieder persoon 8 handen zijn. Aangezien je niet jezelf en je vriend/vriendin de handschudt.
Een antwoord wat als een lul op een drumstel slaat een tevens ook nog in tegenspraak is met een eis die in het stukje wat je daar quote staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 04 januari 2002 18:20 schreef RickN het volgende:

[..]

Daar zat ik op te wachten. Kun je even, om ons onwetenden gerust te stellen, een duidelijk, kort (want het is zo makkelijk) en sluitend bewijs geven waarom het antwoord alleen 4 kan zijn. Liefst zonder aannames te maken die niet in de puzzel worden vermeld of anders een vermelding van de aannames die je maakt samen met een bewijs waarom je die aannames wel MOET maken om de puzzel op te kunnen oplossen.

Bij voorbaat dank.
Het is geen 4. Het is 8!!!!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickN
Op vrijdag 04 januari 2002 18:23 schreef tezzjuh het volgende:

[..]

Het is geen 4. Het is 8!!!!!!!!!!!
Tja, als je nu nog steeds niet door hebt dat het antwoord 4 is, kan ik me voorstellen dat je het geen leuk topic meer vind. Als ik te dom ben om een topic te begrijpen vind ik het meestal ook niet leuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 04 januari 2002 18:25 schreef RickN het volgende:

[..]

Tja, als je nu nog steeds niet door hebt dat het antwoord 4 is, kan ik me voorstellen dat je het geen leuk topic meer vind. Als ik te dom ben om een topic te begrijpen vind ik het meestal ook niet leuk meer.
Ik heb het niet eens allemaal gelezen hoor. Maar als jij zo slim bent leg het dan ff aan me uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickN
Op vrijdag 04 januari 2002 19:09 schreef tezzjuh het volgende:

[..]

Ik heb het niet eens allemaal gelezen hoor. Maar als jij zo slim bent leg het dan ff aan me uit.
Daarom vind ik dit topic dus nog wel interesant, omdat ik nog geen volledig sluitend bewijs heb gezien dat het antwoord 4 is (waar ik dus in geloof) of enige andere waarde.

Ik kan trouwens wel uitleggen waarom het antwoord niet 8 kan zijn:

Stel m'n vriendin antwoord wel 8. Aangezien ze mij en zichzelf geen hand geeft betekent dat dat alle overige 8 personen allemaal een hand van mijn vriendin hebben gekregen. Als ik die personen vervolgens vraag hoeveel handen ze hebben gegeven kunnen ze alleen nog maar 1,2,3,4,5,6 of 7 antwoorden. 0 kan nl. niet want ze hebben allemaal tenminste 1 hand gegeven (aan mijn vriendin). 8 kan ook niet, want mijn vriendin heeft al 8 geantwoord en alle antwoorden die ik krijg moeten verschillend zijn (volgens de puzzel). Er zijn nu dus nog 8 mensen die allemaal 1,2,3,4,5,6 of 7 gaan antwoorden. Dat betekent dat er altijd 2 zullen zijn die hetzelfde antwoord gaan geven en dat mag niet volgens de puzzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 04 januari 2002 19:46 schreef RickN het volgende:

[..]

Daarom vind ik dit topic dus nog wel interesant, omdat ik nog geen volledig sluitend bewijs heb gezien dat het antwoord 4 is (waar ik dus in geloof) of enige andere waarde.

Ik kan trouwens wel uitleggen waarom het antwoord niet 8 kan zijn:

Stel m'n vriendin antwoord wel 8. Aangezien ze mij en zichzelf geen hand geeft betekent dat dat alle overige 8 personen allemaal een hand van mijn vriendin hebben gekregen. Als ik die personen vervolgens vraag hoeveel handen ze hebben gegeven kunnen ze alleen nog maar 1,2,3,4,5,6 of 7 antwoorden. 0 kan nl. niet want ze hebben allemaal tenminste 1 hand gegeven (aan mijn vriendin). 8 kan ook niet, want mijn vriendin heeft al 8 geantwoord en alle antwoorden die ik krijg moeten verschillend zijn (volgens de puzzel). Er zijn nu dus nog 8 mensen die allemaal 1,2,3,4,5,6 of 7 gaan antwoorden. Dat betekent dat er altijd 2 zullen zijn die hetzelfde antwoord gaan geven en dat mag niet volgens de puzzel.
Ok ik snap em ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxzZzeL

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Op vrijdag 04 januari 2002 18:20 schreef RickN het volgende:

[..]

Bij voorbaat dank.

P.S. Mag ik je er even op attenderen dat jij, ondanks dat dit raadsel zo makkelijk is, eerder al dit poste:
[..]

Een antwoord wat als een lul op een drumstel slaat een tevens ook nog in tegenspraak is met een eis die in het stukje wat je daar quote staat.
Zo werd de vraag gesteld en jullie gaan er iets anders van maken. Toch? Ik citeer:

Nou... ze kan niet haar eigen hand schudden (kan wel maar daar gaat het niet om) en ze schudt ook niet die van zijn vriendin. Simpel rekensommetje 1 + 1 = 2. Dus waren er 10 mensen (narekenen 2 maal 5 paren, klopt!). Nou 10 - 2 is 8.

Of zit ik nou fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 04 januari 2002 21:46 schreef AxzZzel het volgende:

[..]

Zo werd de vraag gesteld en jullie gan er iets anders van maken. Toch? Ik citeer:

Nou... ze kan niet haar eigen hand schudden (kan wel maar daar gaat het niet om) en ze schudt ook niet die van zijn vriendin. Simpel rekensommetje 1 + 1 = 2. Dus waren er 10 mensen (narekenen 2 maal 5 paren, klopt!). Nou 10 - 2 is 8.

Of zit ik nou fout.
Ja zo d8 ik het dus ook maar schijnbaar is dat niet goed :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 04 januari 2002 16:46 schreef RickN het volgende:

[..]

Tja, ik vind dit een prachtige en zeer elegante oplossing en ik heb em bij hoog en bij laag lopen verdedigen bij iemand, maar die persoon heeft mij er tot mijn grote spijt van kunnen overtuigen dat ie niet goed is.
Je maakt in dit bewijs nl. helemaal geen gebruik van het feit dat alle personen een ander antwoord geven en zonder dat gegeven kun je deze puzzel niet eenduidig oplossen.

Jouw (en destijds ook mijn) redenatie komt hier op neer:
code:
1
2
3
4
5
a+b = 8. Wat is a?
Tja, je zou ook kunnen vragen wat b is, want a en b zijn in
 de probleemstelling volledig uitwisselbaar. Er zou op
 beide vragen hetzelfde antwoord gegeven moeten worden en dus:
a=b=4.

Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Als er verder geen beperkingen op a en b worden gelegd zou a ook 2 en b 6 kunnen zijn.

Nogmaals, ik vind dit een verschikkelijk elegante oplossing, maar je gebruikt in dit bewijs te weinig informatie om zo'n sterke conclusie op te baseren.
Het is niet alleen een elegante oplossing maar ook een juiste. Het argument dat ook a 2 en b 6 een oplossing zou kunnen zijn gaat niet op. Als dat waar was moest ook b 2 en a 6 een oplossing zijn, zodat er twee oplossingen zijn en een eeduidig antwoord niet is te geven. Er is namelijk geen enkel gegeven dat een voorkeur voor handen of kussen aangeeft. Dus moet het probleem voor beide dezelfde oplossing geven en dat kan alleen bij 4, als er een oplossing mogelijk is. Dat is niet zo maar een toevoeging.
Want het lijkt bij deze oplossing alsof het gegeven dat ieder een ander antwoord geeft niet wordt gebruikt. Maar dat heb je wel nodig om te bewijzen dat er een oplossing mogelijk is.

Hieboven staan trouwens ook enkele uitgewerkte matrices die een goede oplossing geven, namelijk 4. Ik heb zelf in een eerdere bijdrage trouwens al een redenering gegeven die een mogelijke verdeling geeft voor een willekeurig aantal paren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32579

.....hoop gezwets om een onduidelijke opdracht, het was in principe allang duidelijk dat hier geen eenduidige
oplossing aan vast kan zitten, dit blijkt duidelijk uit de verklaring van de leraar waarin hij een bepaalde veronderstelling uiteenzet die totaal niet in de opgave te herkennen is maar die wel bepalend is voor de oplossing.

Veel mensen wisten opeens!? hoe het ging..."tja natuurlijk is het vier" nadat het antwoord gegeven was.
mensen die het in 10 seconden konden ( :Z )
onnodige matrices, met hoop tamtam....aaaah het is al laat ik ga slapen..maar god allemachtig kan hier geen slotje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15704

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar als ik met mijn vriendin op stap ga, dan weet ik op het einde van de avond precies hoeveel handen ze geschud heeft.
Zelfs als ik het niet gezien heb, als niemand me het verteld heeft, en als ik niet weet hoeveel mensen in de zaak waren of geweest zijn.
Het antwoord zal doodeenvoudig NUL zijn.
Geven meisjes elkaar (of jongens) een hand in Nederland?
Is precies wel lang geleden dat ik in Nederland geweest ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Op zaterdag 05 januari 2002 02:33 schreef Phil_Cool het volgende:
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar als ik met mijn vriendin op stap ga, dan weet ik op het einde van de avond precies hoeveel handen ze geschud heeft.
Zelfs als ik het niet gezien heb, als niemand me het verteld heeft, en als ik niet weet hoeveel mensen in de zaak waren of geweest zijn.
Het antwoord zal doodeenvoudig NUL zijn.
Geven meisjes elkaar (of jongens) een hand in Nederland?
Is precies wel lang geleden dat ik in Nederland geweest ben :)
Idd dat probeer ik dus ook te zeggen, meisjes hier kussen elkaar gewoon, en ook kussen ze iedere vent die ze begroeten.
Maar dat wordt dan weer door sommigen afgedaan als onzin....
ik denk dat die personen dan maar eens wat minder op dit forum moeten zitten en wat meer moeten uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~ruud4ever/punten.jpg

In het bovenstaande stelsel zijn de volgende personen stellen, welke elkaar dus geen hand of zoen geven:

A-B
C-D
E-F <- Dit zijn de man en vrouw van wie wij willen weten hoeveel handen ze hebben geschud
G-H
I-J

Een lijn tussen twee mensen geeft aan dat ze elkaar een hand hebben gegeven, anders hebben ze elkaar een zoen gegeven.

Hieruit blijkt het volgende:

A heeft een hand gegeven aan CDEFGHIJ
B heeft een hand gegeven aan CDEFGHI
C heeft een hand gegeven aan ABEFGH
D heeft een hand gegeven aan ABEFG
E heeft een hand gegeven aan ABCD
F heeft een hand gegeven aan ABCD
G heeft een hand gegeven aan ABCD
H heeft een hand gegeven aan ABC
I heeft een hand gegeven aan AB
J heeft een hand gegeven aan A

Zoals al eerder is aangegeven is het juiste antwoord dus vier.

Wie van deze uitleg niets snapt, vraag maar raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44904

Op zondag 06 januari 2002 17:05 schreef Compubiter het volgende:
[afbeelding]

In het bovenstaande stelsel zijn de volgende personen stellen, welke elkaar dus geen hand of zoen geven:

A-B
C-D
E-F <- Dit zijn de man en vrouw van wie wij willen weten hoeveel handen ze hebben geschud
G-H
I-J

Een lijn tussen twee mensen geeft aan dat ze elkaar een hand hebben gegeven, anders hebben ze elkaar een zoen gegeven.

Hieruit blijkt het volgende:

A heeft een hand gegeven aan CDEFGHIJ
B heeft een hand gegeven aan CDEFGHI
C heeft een hand gegeven aan ABEFGH
D heeft een hand gegeven aan ABEFG
E heeft een hand gegeven aan ABCD
F heeft een hand gegeven aan ABCD
G heeft een hand gegeven aan ABCD
H heeft een hand gegeven aan ABC
I heeft een hand gegeven aan AB
J heeft een hand gegeven aan A

Zoals al eerder is aangegeven is het juiste antwoord dus vier.

Wie van deze uitleg niets snapt, vraag maar raak.
Uuuh klopt dat wel? Want als E (of F) vraagt aan de rest van de mensen hoeveel handen zij hebben geschud krijgt ie
dus als antwoord 8 van A, 7 van B, 6 van C, 5 van D, E is ie zelf, F is 4 maar dan G geeft ook als antwoord 4 (en dat mag dus niet), H geeft 3, I geeft 2 en J geeft 1 als antwoord.

Ik begrijp het principe van de symmetrische oplossing, logisch dat je dan bij de combinatie 4-4 uitkomt, dat immers de enige mogelijkheid om van de rest van de mensen (9 in dit geval) allemaal een ander antwoord te krijgen, maar dat is pas na de aanname dat (volgens het antwoord van de leraar) "De persoon die 0 handen heeft geschud moet de partner zijn van degene die acht handen heeft geschud." Kan iemand mij uitleggen waarom de som altijd 8 moet zijn? Dan kan ik weer rustig slapen ;) Thank you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter

Compubiter

Think again

Op maandag 07 januari 2002 12:02 schreef magnitude het volgende:

[..]

Uuuh klopt dat wel? Want als E (of F) vraagt aan de rest van de mensen hoeveel handen zij hebben geschud krijgt ie
dus als antwoord 8 van A, 7 van B, 6 van C, 5 van D, E is ie zelf, F is 4 maar dan G geeft ook als antwoord 4 (en dat mag dus niet), H geeft 3, I geeft 2 en J geeft 1 als antwoord.
Helaas, Magnitude heeft gelijk. In de opgave staat:
Ik vraag aan iedereen (inclusief mijn eigen vriendin) hoeveel handen hij/zij heeft geschud.
Nogmaals een poging

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~ruud4ever/punten2.jpg

In dit grafiekje stellen I-J het stel voor waar wij naar op zoek zijn. Voor verdere uitleg zie mij eerdere reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40260

kan ook zijn dat er een hoop homo's tussen lopen (no offense) en die zoenen mekaar misschien ook wel |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40260

maar even serieus in de opgave stond toch echt hand geven OF zoenen dus je weet eigenljk nooit wie wie nu gezoend heeft en wie elkaar een hand heeft gegeven.
Blijft altijd een beetje speculeren of heb ik het nu mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter

Compubiter

Think again

Op maandag 07 januari 2002 23:59 schreef Crown_of_Creation het volgende:
maar even serieus in de opgave stond toch echt hand geven OF zoenen dus je weet eigenljk nooit wie wie nu gezoend heeft en wie elkaar een hand heeft gegeven.
Blijft altijd een beetje speculeren of heb ik het nu mis?
Uit mijn grafiekje blijkt dat koppel A en B samen 8 mensen een hand hebben gegeven. Ditzelfde geldt voor de andere koppels. De enige mogelijkheid wanneer de vriendin van de man een ander antwoord geeft als ieder ander is wanneer ze evenveel mensen een hand geeft als haar vriend. Dus I=J. Eerder heb ik vastgesteld dat I+J=8. Dan geldt ook I+I=8 =>2xI=8. I=4. Hopelijk hebben jullie allemaal wiskunde gehad, want dit is uiteraard (simpele) algebra. En mijn wiskundeleraar maar blijven zeggen dat ik het ooit nog wel nodig zou hebben in de toekomst :P.

edit:
En uiteraard moet je net als bij alle wiskunde niet kijken naar wat er zich afspeelt, maar wat er in cijfers en letters gebeurt. Dus geen vrouwen die [censuur]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Niet online
Hij vraagt iedereen natuurlijk op het moment dat hij die persoon kust/ de hand schud. Ik kus mijn vriendin natuurlijk als eerste, en zij mij ook als eerste, want iedereen geeft elkaar een hand of een zoen.
Aangezien mijn vriendin mij zoent geeft ze me geen hand, en heeft ze nog niemand de hand geschud. Dat verklaart ook waarom iedereen een ander antwoord geeft.

Het antwoord is dus: 0 :D

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat een hoop bullshit. Ook al heb je een stelsel gebouws dat klopt (dwz dat er alleen unieke antwoorden zijn) dan kan jouw vriendin nog steeds uitgewisseld worden met elk ander persoon in die matrix dus er zijn te weinig gegevens in de vraagstelling.

Wiskundeleraren op voortgezet onderwijs denken wel vaker dat ze slim zijn maar ik moet de eerste slimme wiskunde leraar nog tegenkomen.
Deze leraar is wel UITERST DOM.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter

Compubiter

Think again

Op dinsdag 08 januari 2002 19:45 schreef Jaaap het volgende:
Wat een hoop bullshit. Ook al heb je een stelsel gebouws dat klopt (dwz dat er alleen unieke antwoorden zijn) dan kan jouw vriendin nog steeds uitgewisseld worden met elk ander persoon in die matrix dus er zijn te weinig gegevens in de vraagstelling.
Jammer, maar als je jouw vriendin zou omruilen met een van de andere letters, komt hieruit onvermijdelijk naar voren dat een van de stellen elkaar een hand of zoen geeft. Zou je J bijvoorbeeld omruilen met A, dan geeft J aan I een hand. En da's dus niet de bedoeling.
Deze leraar is wel UITERST DOM.
Misschien heb je niet alles gelezen, maar de topicstarter gaf aan het begin al aan dat de opgave uit een boek komt, en is niet door de leraar verzonnen. Het IQ van de leraar staat dus los van de opgave :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Het vraagstuk luid:

Het antwoord van de leraar klopt dus NOOIT, want er staat echt (duidelijk):
Iedereen geeft elkaar een hand of een zoen.
Dus waarom zou je dan aannemen dat je elkaar géén hand of zoen geeft, het tegenovergestelde staat namelijk in de vraag...
Dat jij en je vriendin allebei hetzelfde antwoord moeten geven is (dan) ook onzin: elk ander (één persoon) kan hetzelfde antwoord geven als jij (zou hebben gegeven), terwijl iedereen nog steeds een ander antwoord geeft. Al zou het kunnen zijn dat het dus 'toevallig' zo uitkomt dat jij en je vriendin hetzelfde doen.

Volgens mij heeft de opgave geen oplossing, als je elkaar zoent een hand geeft.

Een voorbeeld van een oplossing: waarbij je dus wel jezelf kan aanwijzen (een van de 2 met 5 handen):
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~fernh036/GoT/simple-matrix.gif
Dit geeft geen oplossing (voor je vriendin) omdat het zijn van een paar in dit geval niets(!) toevoegd.

Als je er dus wèl vanuit gaat dat paren elkaar ter plekke niet zoenen, dan is de oplossing ook niet zo moeilijk:
De leraar heeft dan wel gelijk namelijk. Het is dan dus 4, dat is het duidelijkst zoals Diadem het zegt (omdat iedereen wat anders zegt, heb jij dus 4):
Iedereen geeft 8 mensen een hand of zoen. Dat zijn dus 40 handen of zoenen totaal. Iedereen aan wie je het vraagt (9 mensen) geeft een ander antwoord, dus 0 tot 8. De som van 0+1+2+...+7+8 = 36. Dus jijzelf hebt 4 handen geschud.
Dat jij en je vriendin altijd dezelfde zijn volgt uit het feit dat je elkaar geen hand of zoen geeft, gecombineerd met het feit dat jij evenveel handen als zoenen geeft (altijd, ook bij N paren). Wat enorm duidelijk volgt uit het schema van Proost
Op maandag 24 december 2001 15:55 schreef Proost het volgende:
Het handenschudschema

Eerst met 2 stellen
De stellen zijn A-B (dat ben je zelf met je vriendin.), en C-D.
C schudt geen handen en D schudt de handen van jou en je vriendin dus van A en B.
De stand is dan:

A-B 1-1 Dus A 1 en B 1
C-D 0-2 dus C 0 en D 2

Nu komt er een derde stel binnen E-F
E geeft niemand een hand en komt dus op 0 te staan. F geeft iedereen een hand en komt dus op 4. Voor alle reeds aanwezigen wordt het aantal met 1 verhoogd doordat ze de hand van F schudden. De stand is dan:

A-B 2-2
C-D 1-3
E-F 0-4

Vervolgens komt G-H binnen G schudt geen handen en H iedereen. Dat geeft:
A-B 3-3
C-D 2-4
E-F 1-5
G-H 0-6

Paar I-J komt binnen. I geen handen J alle handen.
A-B 4-4
C-D 3-5
E-F 2-6
G-H 1-7
I-J 0-8

Dit is de oplossing met in het totaal 5 paren. En zo kan je doorgaan. De volgorde waarin iedereen binnenkomt doet natuurlijk niet ter zake. Wat maakt dat je zelf tot paar AB behoort is het feit dat jij en je vriendin de enigen zijn die hetzelfde aantal handen mogen schudden. De anderen moeten immers allemaal een ander antwoord geven.
Die ook al zei dat het niet kon als je elkaar ook schudde of zoende.
Overigens is er geen oplossing mogelijk als je ervan uitgaat dat je ook met je vriendin handen schudt of kust.
Voor wie dit niet duidelijk vindt, nog ff in woorden niet dat dat echt duidelijker is ;) (N = het aantal paren op dit moment):
Dat elk erbij komend paar gesplits wordt in alleen schudden en zoenen is alleen (!) om aan de eis van verschillende antwoorden te kunnen voldoen. 2*N-2 handen (iedereen hand geven behalve jezelf en je vriendin) is namelijk elke keer niet aanwezig bij toevoeging van een paar, die waarde moeten DUS door dat extra paar worden vervuld. Daardoor vervalt 0 altijd, die wordt door andere helft van het paar vervuld.

Je zou 2*N-2 handen ook toe kunnen voegen (maakt overigens niet uit, is het zelfde als de paren op een andere volgorde zetten) door het extra paar allebei de persoon met 2*N-4 handen een hand te laten geven, maar om te voldoen aan het feit dat iedereen een ander aantal handen moet geven, mag je dan niet de persoon met 0 een hand geven (paar 2*N-2 en 0 blijft dus in takt) en moet je voor elke hand een zoen geven (wordt je zelf ook een paar dat samen 2*N-2 handen geeft). Doe je dat laatste niet, dan krijg je gegarandeerd dubbele antwoorden.
Om verschillende antwoorden te krijgen geef je namelijk zo 'hand-geven' dat je eigen plekje vrijkomt, geef je meer dan 2*N-2 handen met zijn 2-en dan zijn er te veel handen gegeven om nog mogelijk te maken dat iedereen een ander antwoord geeft (dat zijn namelijk altijd 2*N-2 + 2*N-3 + 2*N-4 + ... + 2 + 1 + 0 handen, wat dus altijd (2*N-2)*N is).

Voorbeeldje:
- N=4 geeft 24 gegeven handen (dubbele telling).
- N=5 geeft 40 gegeven handen (dubbele telling), waarvan er dus 2*(2*N-2) nieuw zijn, want er wordt dubbel geteld. Het extra paar moet dus die 2*N-2 handen geven.

Gevolg hieruit is dat jij altijd samen met je vriendin het zelfde aantal hebt, namelijk:
(2*N-2)/2.
Omdat als een ander paar dat zou hebben, er een dubbel antwoord zou zijn.

P.S.
- Redenaties als: ik geef me vriendin een zoen, en ik zoen geen mannen zijn irrelevant. (dit is een wiskunde opgave, geen biologie/sociologie). Het belangrijkste gegeven is: iedereen geeft een ander antwoord (dat IS nou eenmaal zo).

- Ik heb eigenlijk alleen herhaald wat er in dit topic staat, maar lezen is (vaak) een probleem op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40161

HET ANTWOORD IS 4 EN DAAR MEE UIT!!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Op woensdag 09 januari 2002 00:21 schreef spartanus66 het volgende:
Doe jij eens rustig...

Ik reply vooral hierop (en op feit dat het topic nog liep/loopt):
Zo'n bewijs kun je natuurlijk trouwens Brute Force geven, bij deze matrixgrote. Maar ik wil natuurlijk een formeel bewijs.

Anders maak ik van die 5 paren gewoon 5 miljard paren, en dan wordt Brute Force toch wel lastig ;)
Ik heb het nu (als het goed is ;)) voor een oneindig aantal paren bewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanlooijen
Op woensdag 09 januari 2002 00:21 schreef spartanus66 het volgende:
Rustig tjarcje (ik ken die gast) laat de mensen hier even rustig discusseren over de geldigheid van het antwoord 4 plz... >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbregman
  • Laatst online: 22-05-2023

pbregman

>:)

nou ja, ik vinnut best dat jullie zo door discusieren (of hoe je het ook schrijft) maar er staat geschreven over iedereen geeft elkaar een hand of een zoen.
Je kan het opzich niet logisch vinden als hij zijn eigen vriendin ook een hand of een zoen geeft, maar er staat keihard "Iedereen geeft elkaar een hand of een zoen.". Dus waarom zou die zijn eigen vriendin dan niet een hand of een zoen gegeven hebben, volgens de opgave zou dat wel gebeurd zijn.

Als ze allemaal een ander antwoord geven op de vraag hoeveeel ze handen ze hebben geschud.

hebben ze dus allemaal 1 tot 10 handen geschud of 0 tot 9.
Daar kom je verder niet 8er. Ik denk dat er ook informatie over de zoenen geschreven hadden moeten staan om deze vraag te beantwoorden.

Nogmaals als je er vanuit gaat dat hij zijn eigen vriendin niet afgaat zou het dus 0 tot 9 zijn (zie vorige alinea) maar er is geen enkele wiskundige grond om aan te nemen dat hij zijn eigen vriendin niet af gegaan is aangezien er stond gegeven "Iedereen geeft elkaar een hand of een zoen.
"

Mijn mening is dat het een niet volledig onderbouwde opgave en daarom niet met zekerheid te beantwoorden is (maar ja ik heb maar MAVO gedaan, so don't blame if I'm wrong).

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem

Diadem

fossiel

Op woensdag 09 januari 2002 00:45 schreef Vibe het volgende:
nou ja, ik vinnut best dat jullie zo door discusieren (of hoe je het ook schrijft) maar er staat geschreven over iedereen geeft elkaar een hand of een zoen.
Je kan het opzich niet logisch vinden als hij zijn eigen vriendin ook een hand of een zoen geeft, maar er staat keihard "Iedereen geeft elkaar een hand of een zoen.". Dus waarom zou die zijn eigen vriendin dan niet een hand of een zoen gegeven hebben, volgens de opgave zou dat wel gebeurd zijn.
De vraagstelling is inderdaad niet helemaal duidelijk. Echter we hebben nu voor beide interpretaties het probleem opgelost, of liever gezegd: voor de intepretatie 'je geeft ook je vriendin een hand/zoen' hebben we bewezen dat er geen eenduidig antwoord mogelijk is. Lijkt me dus probleem opgelost.

Het is dus òf 4 (je geeft vriendin geen hand/zoen) òf er is geen antwoord mogelijk (je geeft vriendin wel hand/zoen).

Case Closed wat mij betreft.

Pagina: 1 2 Laatste