Intel heeft patent op de X86 technologie. En amd betaald aan intel om deze tech. te mogen gebuiker.Stel je voor dat intel deze samenwerking zou opzeggen
Mogen ze niet, is voor de rechter al uitgevochten (ik geloof toen AMD "MMX" graag wou "hebben"), Intel zou anders een monopolie worden. Intel mocht toen wel een paar eisen stellen, een daarvan is dat AMD de bus van de Pentium II en derivaten (en alles wat daarna kwam/komt) niet mogen gebruiken, vandaar dat ze zijn overgestapt op de EV6 bus voor de K7.
Maar als amd de echte server markt gaat veroveren, dan gaat intel een flinke klap aan AMD geven. Bv. door ineens veel snellere processoren te gaan produceren en verkopen (die kracht hebben ze)
Muhaha...een CPU ontwerpen, testen en bouwen kost jaren en miljoenen aan guldentjes !! Ze hebben 5 jaar gedaan over de P4 -met als doel:
hoge kloksnelheid- tot een product te voltooien. Let wel die beslissing: "hoge kloksnelheid" is genomen, toen AMD nog niet echt een rol van betekenis speelde. Dat zie je nu, de P4 kan zich niet afzetten van de concurrent (het is eerder het omgekeerde).
En die "mooie" features in de P4 als "Netburst" en "Double pomped ALU" zijn gewoon niets anders dan
workarounds verpakt in een marketing naam om die hoge kloksnelheid te bereiken. Ik vind aan de P4 niets innovatiever dan aan de AthlonXP.
Ineens "veel snellere processors" is een mooie droom maar zo werkt het helaas niet, daar gaan jaren overheen en vele guldens mee gepaard.
Ik denk dat Intel in de techniek een heel stuk verder is als AMD
Even een voorbeeldje: vergelijk
dit en
dit. Zomaar een vergelijking uit de losse pols, maar in deze staat AMD toch echt hoger op de ladder hoor...
Bekijk het nou maar zo, beide bedrijven hebben top of the bill technici in huis die zeker niet voor elkaar onderdoen. Het gevolg daarvan is: concurrerende producten -> mooi voor de consument.
Maar zolang intel verzeked is van zijn afzet zal het hun worst zijn of amd ook op de markt is.
AMD heeft rond de 25% procent van de markt in handen (ze kunnen eenvoudigweg nou niet veel meer van de markt bedienen op dit moment), als Intel dat gedeelte van de markt ook nog zou kunnen bedienen (met hun prijzen) zou er daar voor hun toch echt nog wel miljarden dollars te verdienen zijn. Een bedrijf die zoiets graag laat liggen is ongezond bezig. Stilstand is achteruitgang.