Op dinsdag 18 december 2001 14:19 schreef dusty het volgende:
[..]
*Proest*
edit:
verkeerd gekeken
verkeerd gekeken
Op dinsdag 18 december 2001 14:19 schreef dusty het volgende:
[..]
*Proest*
Volgens mij is dat min of meer hetzelfde idee (of dezelfde intentie) als achterhalen of een foto op meerdere plekken moet komen...Op dinsdag 18 december 2001 14:24 schreef Goodielover het volgende:
[..]
NIET DUS.
Het ziet er naar uit dat een foto gewoon op een plek is genomen en de attributen van plek dus gewoon bij foto kunnen.
Als plekken zelfstandig bestaan rechtvaardigt dat een eigen entiteit anders niet.
Rustacean
Verwijderd
Ik kan op 1 plek meerdere foto's maken. Lijkt me niet meer dan logisch dat je dan van plek een entiteit maakt.Op dinsdag 18 december 2001 14:24 schreef Goodielover het volgende:
[..]
NIET DUS.
Het ziet er naar uit dat een foto gewoon op een plek is genomen en de attributen van plek dus gewoon bij foto kunnen.
Als plekken zelfstandig bestaan rechtvaardigt dat een eigen entiteit anders niet.
Jahwel, want als dat zo is maak je plek een attribuut van de foto.Op dinsdag 18 december 2001 14:27 schreef fladder het volgende:
[..]
Ik kan op 1 plek meerdere foto's maken. Lijkt me niet meer dan logisch dat je dan van plek een entiteit maakt.
Rustacean
Verwijderd
Jij kunt 1 en dezelfde foto zowel bij een voetbalwedstrijd als tijdens het uitgaan maken?Op dinsdag 18 december 2001 14:25 schreef Manuzhai het volgende:
Volgens mij is dat min of meer hetzelfde idee (of dezelfde intentie) als achterhalen of een foto op meerdere plekken moet komen...
Da's echt wel relevant, als een plek niet los van een foto bestaat kun je van plek gewoon een attribuut van foto maken (lijkt mij zowiezo het meest voordehandliggend)Op dinsdag 18 december 2001 14:18 schreef dusty het volgende:
[..]
Irrelevant.
Je bent wel een beetje sumier in je commentaar vind je ook niet? In plaats van het commentaar van andere mensen op zo'n belachelijke manier (en zonder argumenten) af te schieten kun je beter niks zeggen.Op dinsdag 18 december 2001 14:19 schreef dusty het volgende:
[..]
*Proest*
He who knows only his own side of the case knows little of that.
Verwijderd
Lekker handig dan als je 100 foto's maakt bij een voetbalwebstrijd. Voor al doe foto's het de uitslag van de wedstrijd als atribuut van die foto invoeren.Op dinsdag 18 december 2001 14:27 schreef Manuzhai het volgende:
[..]
Jahwel, want als dat zo is maak je plek een attribuut van de foto.
idd, ben ik het helemaal mee eens.. Nu maar ff wachten wie bij wie op het ignore lijstje komtOp dinsdag 18 december 2001 14:27 schreef fladder het volgende:
[..]
Ik kan op 1 plek meerdere foto's maken. Lijkt me niet meer dan logisch dat je dan van plek een entiteit maakt.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Als een foto op meerdere plaatsen in de locatie-pagina's moet komen, dan betekent dat dus dat de foto onafhankelijk is van de locatie. Maakt niet uit waar hij gemaakt is.Op dinsdag 18 december 2001 14:28 schreef fladder het volgende:
[..]
Jij kunt 1 en dezelfde foto zowel bij een voetbalwedstrijd als tijdens het uitgaan maken?
Rustacean
Idd, maar dat rechtvaardigt niet de beslissing om vervolgens ook maar een relatie Foto-Plaats te maken. Plaats kan toch gewoon een attribuut van foto blijven. Als je al je foto's een uniek nummer geeft is wordt Plaats gewoon een foreign key in je foto tabel... no problem zou ik zeggen.Op dinsdag 18 december 2001 14:27 schreef fladder het volgende:
[..]
Kan 1 plek meerdere foto's hebben is de vraag.Op dinsdag 18 december 2001 14:27 schreef Manuzhai het volgende:
[..]
Jahwel, want als dat zo is maak je plek een attribuut van de foto.
Daar kreeg ik nou een *proest* op van DustyOp dinsdag 18 december 2001 14:30 schreef RickN het volgende:
[..]
Idd, maar dat rechtvaardigt niet de beslissing om vervolgens ook maar een relatie Foto-Plaats te maken. Plaats kan toch gewoon een attribuut van foto blijven. Als je al je foto's een uniek nummer geeft is wordt Plaats gewoon een foreign key in je foto tabel... no problem zou ik zeggen.
Dan kan je beter een plek attribuut aan de foto's toevoegen...Op dinsdag 18 december 2001 14:35 schreef Janoz het volgende:
Hij heeft hier de volgende verbinding:
foto *--* plek
IMHO is dit in dit model alleen gerechtvaardigd als ze ook voetballen tijdens het uitgaan... Persoonlijk zou ik een
foto *--1 plek
verbinding kiezen.
Rustacean
Je kan toch ook een extra kolom aan Foto hangen met kolomnaam Fotograaf.Op dinsdag 18 december 2001 14:24 schreef Wokker het volgende:
Ik zou ook nog een aparte tabel bijhouden om de fotografen in bij te houden. Want meerdere foto's die door een fotograaf gemaakt kuinnen worden
-
Verwijderd
Mee eens.Op dinsdag 18 december 2001 14:35 schreef Janoz het volgende:
foto *--* plek
IMHO is dit in dit model alleen gerechtvaardigd als ze ook voetballen tijdens het uitgaan... Persoonlijk zou ik een
foto *--1 plek
verbinding kiezen.
uit de originele vraag:Op dinsdag 18 december 2001 14:28 schreef RickN het volgende:
Je bent wel een beetje sumier in je commentaar vind je ook niet? In plaats van het commentaar van andere mensen op zo'n belachelijke manier (en zonder argumenten) af te schieten kun je beter niks zeggen.
Zijn 'oplossing' was dus NIET verder normaliseren, meer de-normaliseren. Als iemand geen flauw idee heeft waarover hij het heeft ga ik niet precies uitleggen waarom hij fout zit, kan hij zelf ontdekken zodra hij een beetje research doet, doet hij die research niet is hij er niet in geintresseerd.Nu wil ik dat graag verder normaliseren
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
Zegt hij dat nietOp dinsdag 18 december 2001 14:36 schreef Manuzhai het volgende:
[..]
Dan kan je beter een plek attribuut aan de foto's toevoegen...
* drm kan het niet latenOp dinsdag 18 december 2001 14:30 schreef RickN het volgende:
Idd, maar dat rechtvaardigt niet de beslissing om vervolgens ook maar een relatie Foto-Plaats te maken.
En een foreign key is geen relatiePlaats kan toch gewoon een attribuut van foto blijven. Als je al je foto's een uniek nummer geeft is wordt Plaats gewoon een foreign key in je foto tabel... no problem zou ik zeggen.
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
*proest*Op dinsdag 18 december 2001 14:30 schreef Nielsz het volgende:
..toch vervelend dat niemand door heeft dat Dusty altijd gelijk heeft..
Ja, en dat boeit me dus niks. Laat em eerst maar eens met argumenten komen.Op dinsdag 18 december 2001 14:34 schreef Dash2in1 het volgende:
[..]
Daar kreeg ik nou een *proest* op van Dusty
Niet noodzakelijk.Op dinsdag 18 december 2001 14:37 schreef Nielsz het volgende:
[..]
Zegt hij dat niet
Rustacean
Tja, dat je dan de naam maar een keer fout kan typen is een ander punt, type jij de naam van de fotograaf maar lekker op 20 verschillende manieren.Op dinsdag 18 december 2001 14:36 schreef FoxzMan het volgende:
Je kan toch ook een extra kolom aan Foto hangen met kolomnaam Fotograaf.
't lijkt me niet echt allemaal nodig om gegevens van een fotograaf bij te gaan houden....kan wel maar dan krijg je dus een extra tabel met weer een relatie.
Back In Black!
Is begrijpelijk, maar dan moet je gewoon helemaal niks zeggen IMHOOp dinsdag 18 december 2001 14:37 schreef dusty het volgende:
[..]
uit de originele vraag:
[..]
Zijn 'oplossing' was dus NIET verder normaliseren, meer de-normaliseren. Als iemand geen flauw idee heeft waarover hij het heeft ga ik niet precies uitleggen waarom hij fout zit, kan hij zelf ontdekken zodra hij een beetje research doet, doet hij die research niet is hij er niet in geintresseerd.
Mag jij het me nu ff uitleggenOp dinsdag 18 december 2001 14:38 schreef Manuzhai het volgende:
[..]
Niet noodzakelijk.
Een hele joepie table met daarin fid en pid ofzow. Maar dat is heel erg loos, dus op zich heb je wel gelijk.Op dinsdag 18 december 2001 14:41 schreef Nielsz het volgende:
[..]
Mag jij het me nu ff uitleggen
Rustacean
Ja, databases boeien me eigenlijk niet zoveel, so forgive me als ik wat van de buzzwords verkeerd gebruik. Wat ik bedoel is dat hij volgens mijn die tabel met (FPID -- FID -- PID) niet nodig heeft.Op dinsdag 18 december 2001 14:37 schreef drm het volgende:
[..]
* drm kan het niet laten
*proest*
Sorry hoor, maar dat slaat helemaal nergens op. Waarom zou je ergens een entiteit van maken en die entiteit niet in relatie brengen met (een) andere entiteit(en)
* drm denkt aan normalizeren
[..]
En een foreign key is geen relatieVolgens mij ben je een beetje in de war met N:M relaties en evt. relatie-entiteit
Daar is iedereen het mee eens... volgens mij.Op dinsdag 18 december 2001 14:43 schreef RickN het volgende:
[..]
Ja, databases boeien me eigenlijk niet zoveel, so forgive me als ik wat van de buzzwords verkeerd gebruik. Wat ik bedoel is dat hij volgens mijn die tabel met (FPID -- FID -- PID) niet nodig heeft.
Rustacean
Dat is alleen im frage als je N op N relaties hebt, in deze situatie zoals hierboven geconcludeerd al niet relevant (hoewel het ERD dit wél vermeld).Op dinsdag 18 december 2001 14:43 schreef RickN het volgende:
[..]
Ja, databases boeien me eigenlijk niet zoveel, so forgive me als ik wat van de buzzwords verkeerd gebruik. Wat ik bedoel is dat hij volgens mijn die tabel met (FPID -- FID -- PID) niet nodig heeft.
mee eens.Janoz zei dat een foto n:1 plek relatie beter is
Mwah. Ligt er een beetje aan. Als je verwacht dat je fotografen gaat krijgen die meerdere foto's inleveren dan gaat een entiteit fotograaf body krijgen.dusty:
Tja, dat je dan de naam maar een keer fout kan typen is een ander punt, type jij de naam van de fotograaf maar lekker op 20 verschillende manieren.
die is ook redelijk outdated na deze discussie, volgens mijMetHod:
(...)
(hoewel het ERD dit wél vermeld).
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
je bent het woordje KUNNEN vergeten.Op dinsdag 18 december 2001 14:35 schreef Janoz het volgende:
Back In Black!
Op dinsdag 18 december 2001 14:59 schreef drm het volgende:
[..]
mee eens.
[..]
Mwah. Ligt er een beetje aan. Als je verwacht dat je fotografen gaat krijgen die meerdere foto's inleveren dan gaat een entiteit fotograaf body krijgen.
Maar als het er so to speak op neer komt dat je 200 foto's hebt en 198 fotografen en niet van plan bent meer informatie over de fotograaf op te slaan, zou ik het ook niet uitnormaliseren.
edit:
[..]
die is ook redelijk outdated na deze discussie, volgens mij
Je verwacht ook meerdere foto's per voetbal wedstrijd, dus de kans dat er meerdere foto's van dezelfde fotograaf komen is aanzienlijk.Op dinsdag 18 december 2001 14:59 schreef drm het volgende:
Mwah. Ligt er een beetje aan. Als je verwacht dat je fotografen gaat krijgen die meerdere foto's inleveren dan gaat een entiteit fotograaf body krijgen.
Back In Black!
Ok maar de vraag blijft: wel of geen entiteit fotograaf?Op dinsdag 18 december 2001 15:04 schreef dusty het volgende:
[..]
Je verwacht ook meerdere foto's per voetbal wedstrijd, dus de kans dat er meerdere foto's van dezelfde fotograaf komen is aanzienlijk.
Bovendien heb je meteen je uitbereidings mogelijkheden opengezet ( I.E. CMS-systemen waarbij fotograven zelf foto's kunnen toevoegen e.d. )
Niet mee eens.Op dinsdag 18 december 2001 15:02 schreef Nielsz het volgende:
Maar als je nou 2 mensen met dezelfde naam hebt? Dan moet je wel meer info verschaffen, en ben je de lul
Het is ook absoluut het overwegen waard, dat ben ik met je eens.dusty:
Je verwacht ook meerdere foto's per voetbal wedstrijd, dus de kans dat er meerdere foto's van dezelfde fotograaf komen is aanzienlijk.
Bovendien heb je meteen je uitbereidings mogelijkheden opengezet ( I.E. CMS-systemen waarbij fotogravfen zelf foto's kunnen toevoegen e.d. )
~ Gottfried Leibniz
Op dinsdag 18 december 2001 15:12 schreef drm het volgende:
[..]
Niet mee eens.
Want je wilt dan bijvoorbeeld weergeven dat je de "Jan Pietersen van de lutjebroekstraat" bedoelt en niet de "Jan Pietersen van de appelschastraat".
Het is imo helemaal niet relevant waar de fotograaf woont, of wat dan ook, dus als er 2 fotografen met dezelfde naam zijn, dat is dan prima. Balen voor hen dat ze verward worden met elkaar.
[..]
Onzin. Dat ligt er maar net aan welke informatievoorziening je wilt bieden. Het gaat tenslotte in de verste verte om de fotograaf. En ik zeg niet dat het niet het overwegen waard is.Op dinsdag 18 december 2001 15:15 schreef Nielsz het volgende:
[..]
![]()
zo werkt het natuurlijk niet
"tja, sorry, maareh, drm wilde niet 5 minuten langer werken, dusseh, tja. Jullie zijn gewoon uniek identificeerbaar aan je naam!"
Je baas zal je aan zien komen
Unieke identificeerbaarheid is wel meer informatie over een fotograaf.Op dinsdag 18 december 2001 14:59 schreef ik het volgende:
(...)
Als het er so to speak op neer komt dat je 200 foto's hebt en 198 fotografen en niet van plan bent meer informatie over de fotograaf op te slaan, zou ik het ook niet uitnormaliseren.
~ Gottfried Leibniz
iddOp dinsdag 18 december 2001 15:01 schreef dusty het volgende:
[..]
je bent het woordje KUNNEN vergeten.
Mwah.. wat is het nadeel van een extra tabel? Queries worden er niet echt moeilijker op, want het is gewoon een simpele relatie.. En het zoeken naar "foto's die door pietje gemaakt zijn" wordt ook een stuk makkelijker... Daarnaast zou je het begrip fotograaf later onderdeel kunnen laten uitmaken van de mensen in het team/ de stapgroep.Op dinsdag 18 december 2001 15:06 schreef MetHod het volgende:
[..]
Ok maar de vraag blijft: wel of geen entiteit fotograaf?
(De database zal qua uitbreidbaarheid direct wel hoger scoren, maar is dat het enige voordeel?)
Een persoon ervaart het als een geheel, echter functioneel gezien zou ik het als 2 verschillende onderdelen zien.Op dinsdag 18 december 2001 15:18 schreef Janoz het volgende:
Valt het zuipen na afloop van de wedstrijd onder stappen of onder voetbal?
ie. Normaliseren.* Janoz snapt de angst voor het aantal tabellen van sommige mensen niet.. Waarom probeert iedereen altijd zo weinig mogelijk tabellen te gebruiken?? Als je naar efficientie, onderhoudbaarheid en uitbreidbaarheid streeft moet je juist redundante informatie elimineren, en niet tabellen.
Back In Black!
~ Gottfried Leibniz
Ook meer geplaatst als discussie-booster... ben via bepaalde modules van mijn opleiding vaak in aanraking met database ontwerp en vind dit soort topics wel interessantOp dinsdag 18 december 2001 15:18 schreef Janoz het volgende:
[..]
* Janoz snapt de angst voor het aantal tabellen van sommige mensen niet.. Waarom probeert iedereen altijd zo weinig mogelijk tabellen te gebruiken?? Als je naar efficientie, onderhoudbaarheid en uitbreidbaarheid streeft moet je juist redundante informatie elimineren, en niet tabellen.
Ik weet dat dat normaliseren is, jij weet dat dat normaliseren is. Vreemd genoeg zijn er nog veel mensen die NIET weten dat dat normaliseren is....Op dinsdag 18 december 2001 15:21 schreef dusty het volgende:
ie. Normaliseren.
Dat weet ik, dat weet jij, ik wou het even laten weten aan de mensen die het nog NIET wistenOp dinsdag 18 december 2001 15:23 schreef Janoz het volgende:
Ik weet dat dat normaliseren is, jij weet dat dat normaliseren is. Vreemd genoeg zijn er nog veel mensen die NIET weten dat dat normaliseren is....
Back In Black!
Was ook niet specifiek tegen jou gericht hoorOp dinsdag 18 december 2001 15:23 schreef MetHod het volgende:
[..]
Ook meer geplaatst als discussie-booster... ben via bepaalde modules van mijn opleiding vaak in aanraking met database ontwerp en vind dit soort topics wel interessant
fotoOp dinsdag 18 december 2001 15:31 schreef Tizzwat het volgende:
Er komen maar 2 fotografen hoor (waarvan ik niet alle info op wil slaan..)
Maar nu snap ik nog niet precies wat jullie willen.
Ik heb dus 1 fototabel (attributen zijn bekend, inl. fotograaf)
1 plektabel (ik weet niet precies hoe jullie zien)
En that's is ?
+1 fotograaf tabel. Als je maar 2 fotografen hebt moet je het definitely uitnormaliseren.Op dinsdag 18 december 2001 15:31 schreef Tizzwat het volgende:
En that's is ?
~ Gottfried Leibniz
Op dinsdag 18 december 2001 15:31 schreef Tizzwat het volgende:
En that's is ?
-
En een van die twee is een betere oplossing dan de andere.Op dinsdag 18 december 2001 15:37 schreef FoxzMan het volgende:
edit:
Wat Nielsz zegt kan dus ook, is je eigen keuze.
Back In Black!
GohOp dinsdag 18 december 2001 15:44 schreef dusty het volgende:
[..]
En een van die twee is een betere oplossing dan de andere.
Neuh, het is een leuke tabel om mee te starten, nu nog netjes de andere tabellen erbijOp dinsdag 18 december 2001 15:47 schreef Nielsz het volgende:
Ik was ff vergeten dat er nog onderscheidt tussen die plekken was. Vergeet mijn plektabel maar ff
Back In Black!
Jij.. Jij.... IN DE HOEK JIJ!.Op dinsdag 18 december 2001 15:55 schreef Nielsz het volgende:
[... rotzooi ...]
Back In Black!
so very true...dusty:
Jij.. Jij.... IN DE HOEK JIJ!.
~ Gottfried Leibniz
zoals ik al zei,Op dinsdag 18 december 2001 15:57 schreef dusty het volgende:
[..]
Jij.. Jij.... IN DE HOEK JIJ!.
Dat zou je ook nog kunnen zien als:Nielsz:
zoals ik al zei,
~ Gottfried Leibniz
Stiekum weet ik niet beterOp dinsdag 18 december 2001 16:03 schreef drm het volgende:
[..]
Dat zou je ook nog kunnen zien als:
"Goed he?"
![]()
</flauw>
Dit zullen jullie vast een domme/newbie vraag vinden, maar wat is hier mis mee dan?Op dinsdag 18 december 2001 15:55 schreef Nielsz het volgende:
Anders
====
id
text
Voetbal
====
id
uitslag
zooi
Uitgaan
====
id
zooi
en:
====
fid
AVU(type)
AVU(id)
Als je een nieuwe fotosoort toe wilt voegen, moet je een extra tabel aanmaken. Maar een nieuwe soort is geen nieuwe entiteit. Is "niet zo netjes"Op dinsdag 18 december 2001 16:23 schreef Dash2in1 het volgende:
[..]
Dit zullen jullie vast een domme/newbie vraag vinden, maar wat is hier mis mee dan?
~ Gottfried Leibniz
Hmm, ok, point taken. Bestaan er trouwens OO-databases?Op dinsdag 18 december 2001 16:25 schreef drm het volgende:
[..]
Als je een nieuwe fotosoort toe wilt voegen, moet je een extra tabel aanmaken. Maar een nieuwe soort is geen nieuwe entiteit. Is "niet zo netjes"
laat ik ook es een gokje wagen..Op dinsdag 18 december 2001 16:23 schreef Dash2in1 het volgende:
[..]
Dit zullen jullie vast een domme/newbie vraag vinden, maar wat is hier mis mee dan?
npOp dinsdag 18 december 2001 16:28 schreef Dash2in1 het volgende:
Hmm, ok, point taken. Bestaan er trouwens OO-databases?
~ Gottfried Leibniz
Probeer maar eens met 1 query de andere.zooi te krijgen als je alleen fotos.id hebtOp dinsdag 18 december 2001 16:23 schreef Dash2in1 het volgende:
[..]
Ja, die bestaan, er wordt iig onderzoek naar gedaan. Ze kunnen volgens mij nog niet concureren met relationele DB'sOp dinsdag 18 december 2001 16:28 schreef Dash2in1 het volgende:
[..]
Hmm, ok, point taken. Bestaan er trouwens OO-databases?
Back In Black!
Nu nog niet nee...Op dinsdag 18 december 2001 16:35 schreef RickN het volgende:
Ja, die bestaan, er wordt iig onderzoek naar gedaan. Ze kunnen volgens mij nog niet concureren met relationele DB's
Verwijderd
Dat is niet handig, stel je hebt 10000 foto's in die db staan, dan heb je ten eerste 10000 maal handmatig de naam van die fotograaf in moeten tikken (en wordt dus ook 10000 maal opgeslagen --> redundantie).Op dinsdag 18 december 2001 15:37 schreef FoxzMan het volgende:
Voor die 2 fotografen kun je dus een extra kolomnaam toevoegen aan de tabel foto. Zo kun je zien door wie de foto gemaakt is, ze hebben lijkt mij een andere naam...dus de fotograaf is identificeerbaar.
en voor de geïnteresseerde een linkje naar veel infoOp dinsdag 18 december 2001 16:35 schreef RickN het volgende:
[..]
Ja, die bestaan, er wordt iig onderzoek naar gedaan. Ze kunnen volgens mij nog niet concureren met relationele DB's
Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."
Dit is jullie voorstel, waar iedereen zich dus in kan vinden ??Op dinsdag 18 december 2001 15:35 schreef Nielsz het volgende:
foto
====
fid
pid
url
fotograaf(id)
plek
====
pid
plaats
text
fotograaf
====
fgid
voornaam
achternaam
tussenvoegsel
noem maar op. Veel meer is er toch niet meer te vertellen?
[ * Nielsz is ook databasefan]
Verwijderd
How bout iets alsOp dinsdag 18 december 2001 19:07 schreef Afterlife het volgende:
Maar ik heb nog geen echte oplossing gezien voor het voetbal/uitgaan/anders probleem. Die hebben ieder hun eigen fields.
Nou?
Idee dus dat je iets krijgt als:Lokatie
-------
ID
Omschrijving
LokatieAttributen
-----------------
lokID
attrID
Omschrijving
LokatieAttributenWaardes
------------------------
attrID
Waarde
Oh nou vergeet ik nog ergens een IDLokatie
-------
1 Voetbal
2 Uitgaan
LokatieAttributen
-----------------
1 1 Datum
1 2 Score
1 3 Stadion
2 4 Kroegnaam
LokatieAttributenWaardes
------------------------
1 01-01-2001
2 1 - 0
3 De Kuip
4 Cafe Het Roosje
Exact expert nodig?
Verwijderd
Logisch, je wilt toch niet lege velden in een table zettenOp dinsdag 18 december 2001 20:36 schreef Afterlife het volgende:
Tip uit het ISAM verleden: velden kunnen soms andere waarden hebben afhankelijk van de context waarin je ze bekijkt...
Verwijderd
Probeer dat maar 's te normaliseren...Op dinsdag 18 december 2001 20:49 schreef Nielsz het volgende:
Logisch, je wilt toch niet lege velden in een table zetten
Ze zijn niet te normaliseren door JOU. dat wilt helemaal niet zeggen dat ze niet te normaliseren zijn.Op dinsdag 18 december 2001 20:36 schreef Afterlife het volgende:
Het leuke van de Plek-definities van tizzwat (Voetbal, Uitgaan, Anders) is dat ze niet te normaliseren zijn.
[...]
Back In Black!
WoeiOp woensdag 19 december 2001 08:50 schreef dusty het volgende:
Crazy_D is in iedergeval hard op weg, en daarom heeft ie wel een stempeltje verdient
Heb jij zo toevallig een boek cq. een website bij de hand waarvan je zegt, da's een echte musthave? Er zijn natuurlijk wel 3 miljard sites en boeken over databases en sql, maar een hoop van wat ik gezien heb leert je (mijHet is zeer zeker netjes te normaliseren. Maar zoals ik al eerder zei er moeten meer mensen wat abstracter gaan denken.
Exact expert nodig?
NeeOp woensdag 19 december 2001 15:11 schreef Tizzwat het volgende:
Ik heb Dusty's raad eens opgevolgd;
[...]
Klopt het zo een beetje ??
Back In Black!
Op woensdag 19 december 2001 15:31 schreef Nielsz het volgende:
Hij is dus wezen voetballen in disco de boer in Rotjeknor
Exact expert nodig?
Ik begrijp het ook niet nee...Op woensdag 19 december 2001 15:37 schreef CrazyD_at_work het volgende:
Zit ik net te bedenken hoe ik het anders kan verwoorden (lukte dus niet...), kom jij het ff lekker verduidelijken
Back In Black!
Dat zeg ik netOp woensdag 19 december 2001 15:38 schreef dusty het volgende:
tabel1
------
plaatsid
typeplaatsid
tabel2
--------
plaatsid
attribuutid
waarde
voor voetbal voeg je dus attributen toe (altijd indezelfde volgorde..)
Voor uitgaan voer je ook een aantal attributen toe.
Je kan afleiden aan de type van de plaats hoeveel attributen erbij horen.
Nog een aantal vragen;Op woensdag 19 december 2001 15:38 schreef dusty het volgende:
tabel1
------
plaatsid
typeplaatsid
tabel2
--------
plaatsid
attribuutid
waarde
Misschien ga ik iets doms zeggen, maar waar definieer je nu welke attribuuttypen er nu precies zijn? Ik zie alleen maar een attribuutid.Op woensdag 19 december 2001 15:38 schreef dusty het volgende:
tabel1
------
plaatsid
typeplaatsid
tabel2
--------
plaatsid
attribuutid
waarde
Die tabel ontbreekt dan in Dusty's concept.Op woensdag 19 december 2001 17:26 schreef Tizzwat het volgende:
Ik denk dat die attribuutid een primary key van de atribuut tabel wordt, waardoor je attributen van bv. voetbal kan opnemen.
ehmmm nee.MetHod: Die tabel ontbreekt dan in Dusty's concept.
~ Gottfried Leibniz
natuurlijk niet.. bij tabel 2 ga je een gecombineerde PK plaatsen (plaatsid,attribuutid)Op woensdag 19 december 2001 16:34 schreef Tizzwat het volgende:
[..]
Nog een aantal vragen;
Bij beide tabellen is plaatsid primary key ?
Je maakt tabel 1 aan om aan te geven wat voor type plaatsID is. ( voetbal, uitgaan , overig e.d.)En ik moet dus een aparte tabel met attributen maken, waarin typeplaatsid aangeeft welke attributen er allemaal in moetn ?
PlaatsID is om aan te geven welke PLAATS het is. (voetbal, uitgaan , overig e.d.)Waar is plaatsid en attribuutid dan voor ?
Back In Black!
Maar daarmee verlies je toch een stukje flexibiliteit? Als je ook delen in code gaat definiëren?Op donderdag 20 december 2001 09:01 schreef dusty het volgende:
[...]
betekent dat je dezelfde tabel gebruikt maar door de splitsen mbv die andere tabel met type kan je bepalen welke attributen erbij horen (dus in de code.. niet in de database..)
En bij het definieren van aparte tabellen voor elke verschillende type van plaats ga je nog meer flexibiliteit verliezen. Je kan namelijk ook nog een aparte tabel aanmaken waar je de omschrijvingen aangeef van elke attri.ID bijhorende bij een type. Waardoor je dus een algemene code kan maken.. (moet je alleen wel de goede volgorde in de database gebruiken van attr.ID want je wilt ze waarschijnlijk dan indezelfde volgorde plaatsen.) Maar je brengt JUIST de flexibiliteit hoger door alles in een tabel te plaatsen, immers zodra er een type komt met 8 attributen kan dat ook nog steeds in dezelfde tabel gedaan worden.Op donderdag 20 december 2001 09:07 schreef MetHod het volgende:
[..]
Maar daarmee verlies je toch een stukje flexibiliteit? Als je ook delen in code gaat definiëren?
Back In Black!
Ik begrijp nu waar je heen wilt.Op donderdag 20 december 2001 09:01 schreef dusty het volgende:
PlaatsID is om aan te geven welke PLAATS het is. (voetbal, uitgaan , overig e.d.)
AttribuutID is om aan te geven welke attribuut van de plaats het is.
ie
plaatsid, attribuutid , waarde
----------------------
1 , 1 , Breda
1 , 2 , De bruine Pij
2 , 1 , NAC
2 , 2 , 27-Dec-2001
2 , 3 , AJAX
2 , 4 , 5-5
2 , 5 , Amsterdam
etc..
----------------------
In de code geef je aan welke attribuutID staat voor welke type.
Dat is nou juist waar een sleutel voor is. Als je een sleutel herhaalt is het zo min mogelijk data bij geen informatieverliesTizzwat:
Je hebt bv. straks 30 rijen met 2 of 1 als plaatsid.
~ Gottfried Leibniz
Ja, dit is optimaal genormaliseerd.Op donderdag 20 december 2001 09:40 schreef Tizzwat het volgende:
[..]
Ik begrijp nu waar je heen wilt.
Maar is dit echt optimaal genormaliseerd ??
De PK is dus de combinatie van PlekID en AttribuutID. Immers heeft elke "plek" slechts EEN lokatie e.d.Je hebt bv. straks 30 rijen met 2 of 1 als plaatsid.
Kan dan niet efficienter, met behulp van bv. een aparte tabel plek (met elke plek z'n eigen id)
Back In Black!