[Debian] apt-get X

Pagina: 1
Acties:

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In vervolg op mijn eerdere poging

Ik heb toch maar weer eerst potato erop gezet (nu alleen de base) en deze ge distupgraded naar unstable.

tasksel gestart, en gezegd dat ie gnome en X moet installeren, maar dat deed ie niet, want task-x-window-system (oid) bestond niet...

Nu wil ik graag kde hebben (ook gnome, maar das weer iets anders ;) ). Dus apt-get install kde, en 90MB later heb ik KDE.
Maar als ik startx doe, zegt ie dat X niet bestaat.

Ik denk dat het een beetje dezelfde problemen zijn, maar hoe krijg ik nu XFree86 ?? (niet met apt-get install XFree86)

edit:
had de url tag niet zo mooi staan ;)

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

je doet startx en X bestaat niet?
Krijg je een foutmelding? Heb je X al geconfigureerd?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• active2
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Je moet dit nog even installeren:

apt-get install task-x-window-system task-x-window-core

That's all!!!

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Mja, volgensmij was er wat gerotzooi met die tasks in Sid...
Als het met die tasks niet lukt, moet je XFree maar los installen, de package heet xserver-xfree86 (voor XFree 4.zoveel).
Maar misschien kun je dat beter met dselect doen ipv apt-get, want met dselect heb je meer controle over de dependancies ivm de suggests en recommends e.d.

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 21:13

Servowire

prutser:~#

Neej dames :)

task zut is verwijderd in huidige Unstable
code:
1
apt-get install x-window-system x-window-system-core

dat is het nu :D

suc6

met papier mache kun je alles maken!!

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 17 december 2001 20:38 schreef Servowire het volgende:
Neej dames :)

task zut is verwijderd in huidige Unstable
code:
1
apt-get install x-window-system x-window-system-core

dat is het nu :D

suc6
Dat was m, motordraadje! ( :+ )
trouwens die core installeert ie al bij de 'gewone'.
Dan zal ik wel over een kwartier ofzo KDE kunnen starten :)

Ik ben trouwens vergeten tijdens de installatie mijn netwerkkaart te configeren, en nu moet ik dit steeds opnieuw doen na elke reboot... Kun je dat ergens met een tool configureren of moet dat handmatig?

edit:
Oh en apt-get install mozilla doet t niet :'( - no installation candidate...

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

/etc/networking/interfaces
en eventuele kernel-modules in /etc/modutils/aliases

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 17 december 2001 22:40 schreef Valium het volgende:
En nu de andere vragen! >:) :P

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 17 december 2001 22:24 schreef banaan-X het volgende:
edit:
Oh en apt-get install mozilla doet t niet :'( - no installation candidate...
En na een apt-get update ?

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 17 december 2001 22:40 schreef Valium het volgende:
Hmm, ff lui mode hoor :) wat moet daar precies instaan zodat ik niet meer

ifconfig eth0 192.168.0.3 up
route add default gw 192.168.0.1 eth0

bij elke reboot hoef in te typen?

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 17 december 2001 23:01 schreef deadinspace het volgende:

[..]

En na een apt-get update ?
uiteraard. en unstable is ie dus.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
man interfaces

staat het letterlijk in, direct helemaal bovenaan.

* blaataaps wijst eens op het feit dat veel config-files ook hun eigen manpages hebben.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 17 december 2001 23:03 schreef banaan-X het volgende:
Hmm, ff lui mode hoor :) wat moet daar precies instaan zodat ik niet meer

ifconfig eth0 192.168.0.3 up
route add default gw 192.168.0.1 eth0

bij elke reboot hoef in te typen?
Komkom! Niet te lui! ;)
man interfaces
Op maandag 17 december 2001 23:05 schreef banaan-X het volgende:
uiteraard. en unstable is ie dus.
Mja, die melding krijg je normaal als je systeem denkt dat er versie X beschikbaar is, terwijl op de Debian mirrors alleen versie Y staat (met X != Y dus).
Met 'apt-get update' haal je een nieuwe package list binnen, en is je systeem dus weer op de hoogte van welke versies er zijn.
Werkt 'apt-get install mozilla-browser' wel? Dit is alleen de browser, dus zonder mailclient en newsreader enzo...

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 17 december 2001 23:17 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Komkom! Niet te lui! ;)
man interfaces
[..]
nou...
maar die route kan daar ook?
Mja, die melding krijg je normaal als je systeem denkt dat er versie X beschikbaar is, terwijl op de Debian mirrors alleen versie Y staat (met X != Y dus).
Met 'apt-get update' haal je een nieuwe package list binnen, en is je systeem dus weer op de hoogte van welke versies er zijn.
Werkt 'apt-get install mozilla-browser' wel? Dit is alleen de browser, dus zonder mailclient en newsreader enzo...
Tja dat met die x en y zal wel zo zijn, maar ik wil mozilla! :+ mozilla-browser doet t ook niet (ik hoef idd die mail enzo niet). Moet ik anders gewoon ergens een deb downloaden en die handmatig instaleren? Bestaat er ook zoiets als debfind.net?

• Creepy

Creepy

Op dinsdag 18 december 2001 08:16 schreef banaan-X het volgende:
Moet ik anders gewoon ergens een deb downloaden en die handmatig instaleren? Bestaat er ook zoiets als debfind.net?
Hmz? DEB is geen RPM gelukkig :)
apt regelt zelf alle dependencies. Dus als je package A installeert, en A heeft package B nodig, dan zal ie automatisch ook package B installeren.
Blijkbaar gaat dat bij jou mis?
* Creepy draait ook sid
en na een apt-get install kde had ik toch echt heel KDE inclusief een complete X-Windows System, die alleen nog geconfigureerd moest worden.

Bedenk wel dat je unstable draait, en er af en toe eens wat verkeerd kan zijn in die dependencies, maar een dag (of paar dagen) later een apt-get upgrade, apt-get -f dist-upgrade fixt het meestal wel.

En als je ff makkelijk wilt zoeken hoe een package precies heet, ga dan in dselect, rag op de / als je de packages list ziet, en type hiero bijv. mozilla, en druk op enter. En het eerste package wat in z'n naam mozilla heeft staan staat geselecteerd. Voor andere packages die ook mozilla in de naam hebben staan druk je gewoon weer op / meteen gevolgd door een enter.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• banaan-X
  • Niet online
Op dinsdag 18 december 2001 09:36 schreef Creepy het volgende:

[..]

Hmz? DEB is geen RPM gelukkig :)
apt regelt zelf alle dependencies. Dus als je package A installeert, en A heeft package B nodig, dan zal ie automatisch ook package B installeren.
Blijkbaar gaat dat bij jou mis?
* Creepy draait ook sid
Nee daarom heb ik nu ook debian ;) Maar je kunt toch nog wel ergens gewone debs downloaden en met dpkg -i installeren?
en na een apt-get install kde had ik toch echt heel KDE inclusief een complete X-Windows System, die alleen nog geconfigureerd moest worden.

Bedenk wel dat je unstable draait, en er af en toe eens wat verkeerd kan zijn in die dependencies, maar een dag (of paar dagen) later een apt-get upgrade, apt-get -f dist-upgrade fixt het meestal wel.

En als je ff makkelijk wilt zoeken hoe een package precies heet, ga dan in dselect, rag op de / als je de packages list ziet, en type hiero bijv. mozilla, en druk op enter. En het eerste package wat in z'n naam mozilla heeft staan staat geselecteerd. Voor andere packages die ook mozilla in de naam hebben staan druk je gewoon weer op / meteen gevolgd door een enter.
Tja, het ging toch 2 dagen mis, maar die x-windows doet het nu prima (erg snel!!). Maar ook met dselect lukt het niet, erg veel dependencies, en sommige zijn met elkaar in conflict en daarom werkt het niet... beetje vaag...

• banaan-X
  • Niet online
TRAP! >:)

• banaan-X
  • Niet online
:'(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Jaja! Niet zo ongeduldig!
Op dinsdag 18 december 2001 12:06 schreef banaan-X het volgende:
Nee daarom heb ik nu ook debian ;) Maar je kunt toch nog wel ergens gewone debs downloaden en met dpkg -i installeren?
Ja, alleen vind je niet zoveel .debs als .rpms. Ook kun je dus met ranzige .debs opgescheept worden zo (net als met ranzige .rpms). De Ximian Gnome .debs bijvoorbeeld gingen nogal eens mis iirc.
Tja, het ging toch 2 dagen mis, maar die x-windows doet het nu prima (erg snel!!). Maar ook met dselect lukt het niet, erg veel dependencies, en sommige zijn met elkaar in conflict en daarom werkt het niet... beetje vaag...
Tsja, dat is Debian Unstable :)
anyhow, mozilla zou toch wel te installeren moeten zijn... Wat is de inhoud van je sources.list en wat is de precieze foutmelding?

• banaan-X
  • Niet online
Op dinsdag 18 december 2001 17:33 schreef deadinspace het volgende:
Jaja! Niet zo ongeduldig!
[..]
:+ :P
Ja, alleen vind je niet zoveel .debs als .rpms. Ook kun je dus met ranzige .debs opgescheept worden zo (net als met ranzige .rpms). De Ximian Gnome .debs bijvoorbeeld gingen nogal eens mis iirc.
[..]
ok
Tsja, dat is Debian Unstable :)
anyhow, mozilla zou toch wel te installeren moeten zijn... Wat is de inhoud van je sources.list en wat is de precieze foutmelding?
Zal zo ff kijken, alleen mijn zusje speelt nu Sims in Windows... In sources.list staat in ieder geval

deb http://ftp.debian.nl/dists unstable main contrib non-free

En de foutmelding is iets met dat er iets niet klopt, en dat er misschien nog geupload moet worden. Maar misschien kun je het zelf eens proberen? ;)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 18 december 2001 17:47 schreef banaan-X het volgende:
Zal zo ff kijken, alleen mijn zusje speelt nu Sims in Windows... In sources.list staat in ieder geval

deb http://ftp.debian.nl/dists unstable main contrib non-free
Hmmz, misschien omdat je geen non-US in je source hebt staan :?
code:
1
deb http://www.debian.nl/debian-non-US unstable/non-US main contrib non-free
En de foutmelding is iets met dat er iets niet klopt, en dat er misschien nog geupload moet worden. Maar misschien kun je het zelf eens proberen? ;)
Das het punt nou juist, hier werkt het wel (althans, uit jouw foutmelding maak ik op dat het vóór dit punt fout gaat):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[root@nothing marcelm]# apt-get install mozilla
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
The following extra packages will be installed:
  mozilla-mailnews 
The following NEW packages will be installed:
  mozilla mozilla-mailnews 
0 packages upgraded, 2 newly installed, 0 to remove and 0  not upgraded.
Need to get 1771kB of archives. After unpacking 4637kB will be used.
Do you want to continue? [Y/n] n
Abort.

• Niek
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op dinsdag 18 december 2001 12:06 schreef banaan-X het volgende:

[..]

(...)
Bijna alle beschikbare Debian-packages kan je vinden via http://www.nl.debian.org/distrib/packages

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• banaan-X
  • Niet online
Op dinsdag 18 december 2001 18:21 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Hmmz, misschien omdat je geen non-US in je source hebt staan :?
code:
1
deb http://www.debian.nl/debian-non-US unstable/non-US main contrib non-free

[..]
Het is me gelukt! Ik had eerst mijn deb vervangen door deze, maar toen deed ie het nog niet omdat hij de dependencies niet kon vervullen, toen heb ik de deb die ik er al in had gezet weer erbij gezet en toen deed ie het :) . Maar klopt dat wel dat ik ze er beide in moet zetten?

• Creepy

Creepy

Op woensdag 19 december 2001 10:01 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Het is me gelukt! Ik had eerst mijn deb vervangen door deze, maar toen deed ie het nog niet omdat hij de dependencies niet kon vervullen, toen heb ik de deb die ik er al in had gezet weer erbij gezet en toen deed ie het :) . Maar klopt dat wel dat ik ze er beide in moet zetten?
Dat klopt ja. Als je de stable zou draaien is het zelfs aan de raden een derde op te nemen (weet em niet zo uit m'n hoofd) voor de security patches.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Ik heb d'r zelfs 12 in staan. Plus 9 voor m'n source download-plaatsen. Lekker knus in die sources.list :P

Je moet voor een servertje de stable, stable/non-US en security d'r in zetten:
deb http://security.debian.org stable/updates main contrib non-free

Ik zou als ik jou was testing d'r ook inzetten, maar uitgecommentariseerd (met een #). Als je dan graag een nieuw programma nodig hebt die niet in stable zit, dan kun je ffies dat # weghalen en het werkt (na een apt-get update natuurlijk :Y) )

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 19 december 2001 12:33 schreef Valium het volgende:
Ik heb d'r zelfs 12 in staan. Plus 9 voor m'n source download-plaatsen. Lekker knus in die sources.list :P

Je moet voor een servertje de stable, stable/non-US en security d'r in zetten:
deb http://security.debian.org stable/updates main contrib non-free

Ik zou als ik jou was testing d'r ook inzetten, maar uitgecommentariseerd (met een #). Als je dan graag een nieuw programma nodig hebt die niet in stable zit, dan kun je ffies dat # weghalen en het werkt (na een apt-get update natuurlijk :Y) )
Uh, ik draai unstable hoor ;) :z

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 19 december 2001 10:01 schreef banaan-X het volgende:
Maar klopt dat wel dat ik ze er beide in moet zetten?
Ja.
De 'gewone' bevat de meeste packages.
Maar van de US overheid mag bepaalde software niet uit de US geexporteerd worden (encryptie-software als ssl/ssh bijvoorbeeld) |:( dus dit heeft Debian in een aparte sectie (de non-US sectie) geplaatst, zodat je het zeker niet uit de US haalt (de mirrors met non-US packages staan buiten de US).

• banaan-X
  • Niet online
Tja, van dat gedoen met non-US snap ik helemaal niets, ik hoop mat ik het goed gedaan heb voor de FBI :+

Maar ik heb wel nog even een vraag, want die interfaces lukt me niet, ik heb er nu dit ingezet:

eth0 up address 192.168.0.3 gateway 192.168.0.1

werkt dus niet, snap niet waarom...

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 19 december 2001 17:15 schreef banaan-X het volgende:
Maar ik heb wel nog even een vraag, want die interfaces lukt me niet, ik heb er nu dit ingezet:

eth0 up address 192.168.0.3 gateway 192.168.0.1

werkt dus niet, snap niet waarom...
kom op, post anders ff jouw /etc/network/interfaces ...

• Niek
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op woensdag 19 december 2001 19:38 schreef banaan-X het volgende:

[..]

kom op, post anders ff jouw /etc/network/interfaces ...
Mijn /etc/network/interfaces:
code:
1
2
3
iface eth0 inet static
      address 10.0.0.1
      netmask 255.255.255.0

Het is een 3com 509B (10MBit/UTP). Hopelijk heb je hier iets aan :)

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 19 december 2001 20:05 schreef The_Surfer het volgende:

[..]

Mijn /etc/network/interfaces:
code:
1
2
3
iface eth0 inet static
      address 10.0.0.1
      netmask 255.255.255.0

Het is een 3com 509B (10MBit/UTP). Hopelijk heb je hier iets aan :)
Ik hoop t, heb net een win install cd'tje in dezelfde comp gedaan... ik had wel zoiets geloof ik, waarschijnlijk niet precies dat ;) althans das te hopen, anders heb ik een probleem :+
Pagina: 1