Debian testing/unstable installeren

Pagina: 1
Acties:

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik probeer debian als workstation te installeren, alleen het wil nog niet echt geweldig. Ik heb het eergisteren gedaan door potato te installeren. sources.list aangepast voor testing en toen wat apt commando's (dacht update, upgrade, dist-upgrade) om naar Woody up te graden.
Ik had bij potato (ik had alleen cd1) gekozen om gnome te installeren en verder ook allemaal andere troep omdat ik dacht dat die dan wel geupgrade zouden worden met dist-upgrade.
Op een of andere vage manier deed gnome het dus vervolgens niet. En apt vertelde ook dat ie gnome-libs oid niet kon vinden. Vond ik niet zo erg, ik moest toch nog upgraden en wilde ook liever KDE.
Na een dist-upgrade de KDE geinstalleerd (vrij compact, alleen nodige dependencies), maar toen bleek dat met dist-upgrade de xserver verwijdert was!? Deze vandaag met apt-get install xserver-xfree86 weer geinstalleerd, en toen werkte KDE. (ok, het zag er niet uit in 8bit, keyb en muis werkten niet zodat ik een harde reset moest doen, maar toch...)

Ik heb alleen het idee dat het een beetje een zooitje is geworden, aangezien er ook nog vaak foutmelding waren tijdens upgraden en kde installeren. Daarom wilde ik het maar opnieuw doen. Ik heb net een root.bin gewrite, maar die werkt niet. :? Via de cd-rom kan ik mijn netwerk niet aan de praat krijgen (modprobe ne2k-pci werkt niet, want de modules zijn van kernel 2.2.17 terwijl er 2.2.19 draait tijdens de install)...

Hoe kan ik nou wel via ftp of hoe dan ook een testing (of liefst unstable) installatie doen?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

De eenvoudigste methode vind ik om met de bootflops zo kaal mogelijk Potato te installeren, en dan te upgraden naar {Testing,Unstable}, en dan alle benodigde zooi te installen.

xserver-xfree86 kan overigens niet 'verdwenen' zijn van Potato -> Testing, want xserver-xfree86 zat nooit in Potato.

• banaan-X
  • Niet online
Op vrijdag 14 december 2001 15:44 schreef deadinspace het volgende:
De eenvoudigste methode vind ik om met de bootflops zo kaal mogelijk Potato te installeren, en dan te upgraden naar {Testing,Unstable}, en dan alle benodigde zooi te installen.

xserver-xfree86 kan overigens niet 'verdwenen' zijn van Potato -> Testing, want xserver-xfree86 zat nooit in Potato.
Maar die bootflop van potato doet helemaal niets! (bij een boot, blijft cursor gewoon knipperen) Maar als ik alleen de base installeer, kan ik dan ALLES updaten? (kernel kan wel los evt, dat had ik ook al gedaan).

En hoe het dan ook maar zit met x, eerst kon ik met startx in een of andere vage windowsmanager komen, en na de dist-upgrade bestond startx niet meer.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 14 december 2001 15:51 schreef banaan-X het volgende:
Maar die bootflop van potato doet helemaal niets! (bij een boot, blijft cursor gewoon knipperen)
Je moet booten met de rescue.bin flop. Hoe heb je deze op floppy geschreven? Met dd of rawrite?
Maar als ik alleen de base installeer, kan ik dan ALLES updaten? (kernel kan wel los evt, dat had ik ook al gedaan).
Ja, je kunt daarmee alles updaten. (Nouja, van de kernel weet ik het niet precies... dat doe ik altijd zelf).

• Creepy
  • Laatst online: 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

hmm. een root.bin <> boot.bin! root.bin is je "root" flop, en dus niet je boot flop!

je hebt een boot flop nodig, een root flop, en zeer waarschijnlijk ook nog een flop voor modules etc.

Dat je met een oude kernel (met die bootflop) boot maakt dus niet uit.. Als je geboot bent met de juiste kernel zodat je wel modules kan laden, je netwerk kaart aanschakelen, en meteen voor FTP install kiezen, hoef je niet eerst de base-system van potato te installeren, maar ken je meteen voor woody (testing) of sid (unstable) kiezen. Dan wordt dus je complete systeem via ftp geinstalleerd..

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• banaan-X
  • Niet online
Op vrijdag 14 december 2001 16:15 schreef Creepy het volgende:
hmm. een root.bin <> boot.bin! root.bin is je "root" flop, en dus niet je boot flop!

je hebt een boot flop nodig, een root flop, en zeer waarschijnlijk ook nog een flop voor modules etc.

Dat je met een oude kernel (met die bootflop) boot maakt dus niet uit.. Als je geboot bent met de juiste kernel zodat je wel modules kan laden, je netwerk kaart aanschakelen, en meteen voor FTP install kiezen, hoef je niet eerst de base-system van potato te installeren, maar ken je meteen voor woody (testing) of sid (unstable) kiezen. Dan wordt dus je complete systeem via ftp geinstalleerd..
OK, ga ik de rescue.bin gebruiken om te booten :) . Ik dacht toch ergens op debian.org te hebben gelezen dat ik root.bin moest hebben ;) .

Maar het probleem met booten van CD was dus dat ik niet de netwerkmodules kon laden! Hopelijk kan dat met de disks wel. Ik ga het ff proberen in ieder geval...

• banaan-X
  • Niet online
Goed ik heb net men keyb en schijven geconfigureerd, maar nu? Configure Device Driver Modules geeft een foutmelding...
Configure network: vindt ie geen netwerkkaart (zit toch echt een ne2k-pci in)

[update] Ik moest geloof ik eerst nog de kernel met modules installeren, nu moet ik mijn netwerk kunnen configureren.

• banaan-X
  • Niet online
Op vrijdag 14 december 2001 16:15 schreef Creepy het volgende:
Ik ben nu aanbeland bij "Install the Base System", moet ik die dan installeren? Want die zijn wel van potato. Ik zie geloof ik niet een optie om nu van ftp te installeren...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Zo ongeveer uit mijn hoofd:

• Je moet 'Configure Device Driver Modules' kiezen (na de stappen die ervoor horen gedaan te hebben).
• De stap voor speciale driverdisks kun je overslaan. (Staat default ook op 'skip' iirc)
• Dan zeurtie om de 3 of 4 (afhankelijk van welke revisie je hebt) driverflops, die je dan dus er een voor 1 in mag stoppen.
• Dan kies je in het lijstje voor 'net'.
• Dan kies je voor de module die bij je netwerkkaart hoort.
• Dan doe je 'exit with these settings' oid (2x denk ik zo).
• En dan ga je verder met de install! :)

• banaan-X
  • Niet online
Op vrijdag 14 december 2001 17:28 schreef deadinspace het volgende:
Zo ongeveer uit mijn hoofd:

• Je moet 'Configure Device Driver Modules' kiezen (na de stappen die ervoor horen gedaan te hebben).
• De stap voor speciale driverdisks kun je overslaan. (Staat default ook op 'skip' iirc)
• Dan zeurtie om de 3 of 4 (afhankelijk van welke revisie je hebt) driverflops, die je dan dus er een voor 1 in mag stoppen.
• Dan kies je in het lijstje voor 'net'.
• Dan kies je voor de module die bij je netwerkkaart hoort.
• Dan doe je 'exit with these settings' oid (2x denk ik zo).
• En dan ga je verder met de install! :)
Ja, ok. Dat had ik dus al gedaan ;) Maar moet ik dan nu verder met "install the base system"? Want dan installeer je volgens mij al behoorlijk wat oude troep ;)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 14 december 2001 17:41 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Ja, ok. Dat had ik dus al gedaan ;) Maar moet ik dan nu verder met "install the base system"? Want dan installeer je volgens mij al behoorlijk wat oude troep ;)
Nah! is geen oude troep!
Maar dan haal je dus de base van potato over (zo'n 100 meg).
Maar deze kun je gewoon upgraden naar Woody of Sid... Zo heb ik al mijn Debian Sid systemen geinstalleerd.

• banaan-X
  • Niet online
Op vrijdag 14 december 2001 17:46 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Nah! is geen oude troep!
Maar dan haal je dus de base van potato over (zo'n 100 meg).
Maar deze kun je gewoon upgraden naar Woody of Sid... Zo heb ik al mijn Debian Sid systemen geinstalleerd.
Is wel oude troep! >:) toch al 1,5 jaar oud ofzo toch? Maar kun je niet meteen een nieuwe base installeren?

• Creepy
  • Laatst online: 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Bij install the base system kan je toch voor FTP kiezen? (als je netwerk modules geladen dus?)
Ik had mijn netwerk kaart module geladen, geconfigureerd via DHCP, FTP install en gaan. Dan vraagt ie om een ftp server waar ie z'n packages vandaan moet halen en klaar! Hij vroeg zelfs nog of ik stable, testing of unstable wilde hebben.

Ik heb toen meteen de testing base package geinstalleerd..

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• banaan-X
  • Niet online
Op vrijdag 14 december 2001 18:05 schreef Creepy het volgende:
Bij install the base system kan je toch voor FTP kiezen? (als je netwerk modules geladen dus?)
Ik had mijn netwerk kaart module geladen, geconfigureerd via DHCP, FTP install en gaan. Dan vraagt ie om een ftp server waar ie z'n packages vandaan moet halen en klaar! Hij vroeg zelfs nog of ik stable, testing of unstable wilde hebben.

Ik heb toen meteen de testing base package geinstalleerd..
Je hebt gelijk :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 14 december 2001 17:53 schreef banaan-X het volgende:
Is wel oude troep! >:) toch al 1,5 jaar oud ofzo toch?
Is geen oude troep!
Oud != oude troep :P
En Potato is nu een jaar of 2 oud.
Maar kun je niet meteen een nieuwe base installeren?
Kan... ergens in de install (nadat je een server hebt gekozen om van te installen iirc) vraagtie of je je sources.list nog wilt aanpassen. Op dat moment kun je er ook al Testing of Unstable inzetten.
Nadeel: je moet op dat moment al een beetje weten hoe de format van sources.list is.
Nadeel: je moet ae gebruiken >:)
Op vrijdag 14 december 2001 18:05 schreef Creepy het volgende:
Hij vroeg zelfs nog of ik stable, testing of unstable wilde hebben.
Dat waren dan de Woody install disks. De Potato install disks doen dit niet.

• banaan-X
  • Niet online
Op vrijdag 14 december 2001 18:10 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Is geen oude troep!
Oud != oude troep :P
En Potato is nu een jaar of 2 oud.
[..]

Kan... ergens in de install (nadat je een server hebt gekozen om van te installen iirc) vraagtie of je je sources.list nog wilt aanpassen. Op dat moment kun je er ook al Testing of Unstable inzetten.
Nadeel: je moet op dat moment al een beetje weten hoe de format van sources.list is.
Nadeel: je moet ae gebruiken >:)
[..]

Dat waren dan de Woody install disks. De Potato install disks doen dit niet.
Hmm, ik geloof dat ik reboot en nu met woody disks moet opstarten :( Trouwens welke dir moet je opgeven voor de base van unstable (of testing)?
het is hier namelijk zo akelig leeg :+

• banaan-X
  • Niet online
Nou na 7 disks verder :7 wil ie nu graag de base packages van unstable hebben, maar die kan ik niet vinden. Er zijn geen images hier...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

ftp://ftp.us.debian.org/debian/dists/testing/main/disks-i386/current/images-1.44

Maar de Woody install disks zijn nog niet 100% stable. Een tijd geleden waren er nog wat issues mee iig.

Waarom 'moet' je nu de Woody disks hebben btw?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 14 december 2001 18:47 schreef banaan-X het volgende:
Nou na 7 disks verder :7 wil ie nu graag de base packages van unstable hebben, maar die kan ik niet vinden. Er zijn geen images hier...
Wat vraagtie precies?

• banaan-X
  • Niet online
Ja die disks had ik van de mirror al binnengehaald. Maar hij vraagt dus (omdat ik heb gezegd dat ie unstable moet installeren) om:
The base deb packages are being copied from the first floppy drive.

Please insert base disk 1

<Continue>

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 14 december 2001 19:04 schreef banaan-X het volgende:
Ja die disks had ik van de mirror al binnengehaald. Maar hij vraagt dus (omdat ik heb gezegd dat ie unstable moet installeren) om:
[..]
Dan heb je niet voor install van ftp gekozen lijkt me, hij zeurt nu namelijk om de base packages van flop.

• banaan-X
  • Niet online
Op vrijdag 14 december 2001 19:15 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Dan heb je niet voor install van ftp gekozen lijkt me, hij zeurt nu namelijk om de base packages van flop.
Ik kon niet voor ftp kiezen.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mja, dan weet ik het ook niet... Ik ken de Woody install disks niet goed...
En wat als je Testing kiest ipv Unstable?

• banaan-X
  • Niet online
Op vrijdag 14 december 2001 21:01 schreef deadinspace het volgende:
Mja, dan weet ik het ook niet... Ik ken de Woody install disks niet goed...
En wat als je Testing kiest ipv Unstable?
Tja, dan moet ik weer opnieuw beginnen :( Nou ja, doe ik morgen wel. weer op de ene pc steeds driver-disks aanmaken en die dan op de andere laden >:) ...
Pagina: 1