Suggestie nieuwe hardwareforum 'ouwe troep'

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Tja, misschien niet de beste timing gezien al de veranderingen die we net in de hardwarefora achter de rug hebben, maar m.i. zou het helemaal geen slecht idee zijn om een 'ouwe troep' forum in te richten voor topics van 486 tijdperk of ouder.

Redenen:
- de manier om informatie te vinden en problemen op te lossen is anders (meestal geen support meer van fabrikant)
- een specifiek set mensen is met dit soort dingen bezig; met een aparte forum minder kans op over het hoofd zien van een topic temidden van een zee nieuw spul posts
- de laatste tijd merk ik soms de vreemdste onzin uitgekraamd worden in topics die over oude spullen gaan (voornamelijk door mensen die nog in luiers liepen toen de HW in kwestie courant was)- zie bijvoorbeeld het aantal posts in de recente topic over internet op een 486 waarin mensen beweerden dat je toch minimaal een PII nodig had voor internet. Dat soort loze opmerking maakt het niet helderder voor de topic starter, vooral als degene zelf niet extreem goed thuis is in de materie. Daar zou je met een apart forum minder last van hebben.
- ondanks dat er heel wat oude hardware rondwaart (voor spotprijzen of gratis) en er heel wat mensen mee bezig zijn, zijn er niet/nauwelijks specifieke fora ervoor (wel newsgroups, maar je hebt zelfs alt.religion.emacs, dus dat zegt erg weinig :z ), en helemaal niet in Nederland/in het Nederlands.

Dus, misschien een idee om bij de volgende herzieningen mee te pakken. Ik zie ook wel in dat er nadelen zouden kunnen zijn (vnl overlap met andere fora- is een 486 mobo PMG of ouwe troep etc) maar die heb je bij alle wijzigingen. Voldoende duidelijk aangegeven wat waar hoort zou ik iig een dergelijk forum erg waarderen.

Wat vinden jullie ervan?

Oslik blyat! Oslik!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Hmmm... Van de ene kant vind ik het wel een goed idee.. Er is vrij weinig kennis over oude hardware aanwezig bij een groot deel van de huidige generatie.. (MFM... Wasda!? ;))
Verder is de installatie van oude dingen wel degelijk anders (geen auto-detect voor cdroms in de bios bijv., 30 pins simm-rommel die je per 2/4 moet installeren etc.)
't is dus wel vrij specifiek..

Aan de andere kant denk ik dat dat soort dingen nog steeds wel in de huidige fora passen.. Je moet namelijk niet teveel gaan opsplitsen, dan is het ook niet meer te overzien.. Bovendien zijn dit soort topics wat mij betreft een aangename afwisseling van het huidige hardware-geweld..

Maargoed, laten we eens horen wat anderen, en in het bijzonder de crew hierover denken..

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik denk dat dion_b hiermee komt nav zjn vraag over een antiek exostisch netwerk kaart vraag.
Er zijn 2 soorten ouwe troep.
De NIC zoals dion_b mee aankwam, kan makkelijk in [forum=24]
Echter de oude 30 pins mem SIMMs enzo, tja dat kan IMHO gewoon in de bestaande fora.

Je het gelijk dat er heel wat geblaat wordt door sommige users, terwijl die nog nooit uberhaupt van DOS hebben gehoord. Laat staan DOSSHELL.EXE ofz (8> ;)

Wat de rest ervan denkt weet ik niet, meer IMHO is er in de huidige fora ruimte zat voor dit soort vragen.

[sub] * Koffie spreekt voor zichzelf uiteraard, niets als crew/GoT [/sub]

Tijd voor een nieuwe sig..

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 09:45 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 17 december 2001 19:54 schreef Koffie het volgende:
Je het gelijk dat er heel wat geblaat wordt door sommige users, terwijl die nog nooit uberhaupt van DOS hebben gehoord. Laat staan DOSSHELL.EXE ofz (8> ;)
Je wilt ook niet weten hoeveel klinkklare onzin er wordt verkondigd over techniek (socket 5/7 e.d.) van een jaar of 5 a 6 geleden. Voor veel mensen is de techniek van langer dan 3 jaar geleden al onbekend terrein. Dan zijn ze nog gepikeerd ook als je zegt dat ze ongelijk hebben. Maar goed, dat terzijde ;)

IMHO past alles over oude hardware gewoon in de bestaande fora. Anders moet je heel GoT op gaan splitsen in 'oud en nieuw', en waar leg je de grens? En wat is het nut?

Een vraag over een ET4000 kaart kan prima in VB, ook al is dat ding een slordige 10 jaar oud. Een vraag over een 386 idem in PMG.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 20:24 schreef hdd het volgende:
Strak plan :)

/me heeft alleen nog maar echt met 486'igers gewerkt, onderdeel voor onderdeel in elkaar zetten enzo, en weet dus amper iets van de nieuwere hardware..

Troep kun je het btw niet noemen, wat ouder ja, maar om mee te hobbien roelen 486'igers en lager :P

Zou best wel eens een interesant forum kunne worden :)
Bovendien gaan veel mensen nu een 486 gebruiken als i-server.

Maar dan lijkt het me verstandig als het niet alleen om hardware gaat, maar ook om vragen zoals "Welk OS op dit en dit systeem" die vragen zag je de laatste tijd vaak langskomen. Heb zelfs vanmiddag nog een post gemaakt in VV, over welke virusscanner op P133....

Dus dat forum moet niet alleen over Harde waren gaan maar ook over softe goederen...

/me vindt het een zeer goed plan *D

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

ook ik sta achter het plan voor een hardware forum "ouwe zooi", de software vragen aangaande mensen die een 486 gebruiken als i-netdeel-servert(iets wat idd steeds meer gaat gebeuren) kunnen IMO gewoon nog steeds in SA worden geplaatst.

Zelf merk ik dat als ik een serieuze vraag stel aangaande 486 hardware je al snel reaxies van n00bs krijgt in de trant van:
een 486 :r !? koop voor een paar 10-tjes een Pentium xx
dat is erg irritant en vervuild de thread.

Lijkt me dus een goede zaak om een forum te starten voor [processoren]/[aanverwante hardware] die van voor de Pentium/Thunderbird/XP/Celeron/Duron tijden dateren.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 18 december 2001 13:13 schreef aardbeix15 het volgende:
Lijkt me dus een goede zaak om een forum te starten voor [processoren]/[aanverwante hardware] die van voor de Pentium/Thunderbird/XP/Celeron/Duron tijden dateren.
Ik sta hier helemaal niet achter. IMHO is dit een zinloze versplintering van GoT. Iedereen wil z'n eigen afdeling hebben, en uiteindelijk wordt elk forum op den duur een smeltkroes van troep. Je bereikt er weinig mee, en ik vind het ook niet nodig.

Wat we wel kunnen doen is er voor zorgen dat mensen die niks zinnigs te melden hebben, uit een topic weg blijven. Het is nu al zo dat je iemand in SU mag zetten als ie een topic vervuilt met onzinnig opmerkingen.

Laat ik dit voorop stellen: mensen die echt veel van computers weten, zijn niet de mensen die alleen de laatste 3 jaar alles een beetje gevolgd hebben. De echte kenners hebben 't wereldje langer dan 10 jaar gevolgd, en weten nog hoe een XT of een 286 eruit ziet. Niets ten nadele van de 'nieuwe freaks', maar als je alle PC techniek sinds de IBM PC gekend hebt, dan heb je nou eenmaal de breedst mogelijke basis. Veel kennis en veel ervaring.

Ik ben het met iedereen eens die zegt dat het niveau op GoT soms teleurstellend is, maar ik denk niet dat we dit oplossen door alle fora te gaan opsplitsen. Oude hardware past prima in de huidige hardwarefora, maar er zijn gewoon relatief weinig mensen die er echt iets vanaf weten. Daar verander je weinig aan.

Zelf zou ik het ook graag anders zien, maar ik vrees dat we die hoop beter kunnen opgeven ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Twynn
  • Laatst online: 24-11 16:08
Op dinsdag 18 december 2001 13:34 schreef Exirion het volgende:
Wat we wel kunnen doen is er voor zorgen dat mensen die niks zinnigs te melden hebben, uit een topic weg blijven. Het is nu al zo dat je iemand in SU mag zetten als ie een topic vervuilt met onzinnig opmerkingen.
Ik vraag me af of je dit echt voor elkaar kunt krijgen.. Dat lijkt me met het aantal topics / gebruikers bijna onmogelijk..

Maar het klopt wel wat aardbeix15 zei.. Check het volgende topic maar even: [topic=237876]

Overigens ben ik het met de rest van je verhaal wel helemaal eens..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op maandag 17 december 2001 19:54 schreef Koffie het volgende:
Ik denk dat dion_b hiermee komt nav zjn vraag over een antiek exostisch netwerk kaart vraag.
Er zijn 2 soorten ouwe troep.
De NIC zoals dion_b mee aankwam, kan makkelijk in [forum=24]
Die kaart was niet an sich de inspiratie- in ANS heb ik overigens nog aardig wat respons gekregen voor iets dergelijks. Maar goed, on-topic. Het was vooral deze topic.
Echter de oude 30 pins mem SIMMs enzo, tja dat kan IMHO gewoon in de bestaande fora.

Wat de rest ervan denkt weet ik niet, meer IMHO is er in de huidige fora ruimte zat voor dit soort vragen.

[sub] * Koffie spreekt voor zichzelf uiteraard, niets als crew/GoT [/sub]
Op zich wel mee eens- en verder is het idd te merken dat er wat strenger naar consequent loze postings gekeken wordt de laatste tijd (dank aan Exirion en collegae *D ). Dus misschien is het wel overbodig, een zinloze versplintering. Maar dat is maar de ene kant- het is niet alleen om het aantal irritante posts te verminderen, maar ook om de mensen die ermee bezig zijn bij elkaar te brengen.

Voorbeeld- die Internet op 486 topic in HA liep gelijktijdig met een vrijwel identieke in NOS. Op zich natuurlijk een topic die op de raakvlak van die twee fora ligt, maar goed- dit is even goed zinloze versplintering. Die mes snijdt aan twee kanten.

Ach, misschien zou een poll over de animo voor zoiets de levensvatbaarheid/wenselijkheid kunnen aangeven. Maar dat is natuurlijk niet aan mij. Het blijft een suggestie, meer niet, en als ik zo lees ben ik niet overtuigd dat het echt niet te doen is, maar even goed is best te leven met GoT zoals het nu is. Ik zit hier niet tegen m'n zin in al die uren per dag te verdoen :z

Oslik blyat! Oslik!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11 22:28
* Dala vraagt zich af of dat ook inhoudt dingen die je op het stort heb gevonden en zo???

• rtgo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 15:48

rtgo

Lemmus Lemmus

Ik ben het roerend met dion_b eens. Ik ben op zich best groen als het gaat om tweaken maar ik wil het wel leren. Op een oude fiets moet je het leren dus ik hou mij de laatste tijd nogal eens bezig met 486 PC's (die vind ik vaker tussen het grof vuil, de naam oude zooi is dus wel op zijn plaats).
Ik probeer specifiek de 486 topics te volgen en het zou best de moeite waard zijn om die in een aparte groep te houden. Zo krijg je de mensen die zich met dergelijke systemen bezighouden eerder bij elkaar. En daar gaat het om. Het forum is om te discussieren en te leren en niet voor een stel watjes die denken dat op zijn minst een 200MHz processor nodig hebt om te internetten (of om W98 te draaien). Ik heb het topic over internetten op 486's ook gevolgd en het was inderdaad echt schrijnend. Hou die mensen alsjeblieft uit zulke topics door ze er niet zo direct aan bloot te stellen.
Een aparte groep lijkt mij dus een heel goed idee :9

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

Verwijderd

helemaal voor een afsplitsing.
Noodgedwongen wordt dit dan wel een subforum dat dingen bevat van een hoop huidige fora:

*mensen die 386's met dos willen draaien
*windows 3.1x op t internet (Linux heeft NOS-forum al)
*netwerken
*thin clients (citrix = server + dos pc + dos citrix client)
*antieke dos progs of low-specs Linxu software (beeldbewerken bv)
*low-end simpele DHCP/print/internetsharing/storageservers
*experimenteer pc's
*antieke software en spellen-besprekingen (stunts/supaplex/scorch/...)
*etc..........

Handig om een pc'tje op te knappen en al je vragen te kunnen stellen in een topic,
ipv eerst een topic in HA, dan WOS, dan NT, dan IT (internet onder dos bv mbv Arachne, of Linux grafisch internetten),
en tot slot SA voor oude software ("Ik zoek een vervanger voor word op win3.11 dat op een 386 4MB goed draait")

Concentratie op oude rommel :+

zelfde als dat je nu nog vraagt naar dos GUI's (dosshell bv), zegt men "draai toch windows".

Niet iedereen heeft nog interesse in Linux, en velen willen hun oude spellen/programma's nog kunnen draaien, bv op een 386 pc'tje voor de kinderen.
Goedkoper als een Nintendo :+

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Ik zie dit resulteren in dubbelposts, posts op een foute plaats, discussie over waar het wel moet, discussie over waar de grens is...

Een Windows 95 kan je rekenen onder oude zooi, maar ook onder WOS. Hoe ga je dat dan doen... Vragen over oude onderdelen komen veelal voor in HA, die moeten dan moven naar dit forum... Verwarring bij users of hun spul wel of niet oud is :{

Tsjah, de gedachte en het idee zijn op zich wel mooi... Maar ik vraag me af of zo'n forum zal werken... :{
Pagina: 1