Toon posts:

486 surf computer. Welke OS ?

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Ik heb een lopend netwerk met een linux-floppy based router (floppyfw) En daar zitten nu 4 windows computers aan. Dit was niet genoeg dus heb ik er nog een computer bij. Dit is een 486. Ik zou graag op deze 486 met 4 MB RAM willen surfen en (een clone van) MSN erop willen hebben. En eventueel nog op typen. (word-clone misschien ?) Welke OS is hiervoor geschikt ? Windows 95 daar draaide die 486 wat traag mee. Windows 3.11 had ik problemen met TCP/IP ondersteuning. Dus zat ik zelf te denken aan linux. Maar zelf heb ik RH 5.2, 7.1 en SuSE 7.1 en 7.2. Ik dacht dat de X-Server van RH 5.2 al traag draaide op een 486 met 4 MB. Ook heb ik gedacht aan QNX (http://www.qnx.org/) Maar hiermee kan ik alleen maar surfen en meer ook echt niet. Heeft er iemand suggesties ?

Verwijderd

Verwacht geen wonderen... ;) Ik denk dat een grafische omgeving veel te veel gevraagd is van jouw beestje.
Neem bijv. een linuxdistro als slackware of debian. (Zo kaal mogelijk). En installeer een text-browser als lynx of links.
Er bestaan ook command line msn-klonen (ik weet alleen ff niet hoe ze heten).

Mocht je toch een grafische omgeving willen gebruiken pak dan een zo licht mogelijke window manager... Zoiets als IceWM of FWM....

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 08 december 2001 14:19 schreef Sander.nl het volgende:
Dus zat ik zelf te denken aan linux. Maar zelf heb ik RH 5.2, 7.1 en SuSE 7.1 en 7.2. Ik dacht dat de X-Server van RH 5.2 al traag draaide op een 486 met 4 MB. Ook heb ik gedacht aan QNX (http://www.qnx.org/) Maar hiermee kan ik alleen maar surfen en meer ook echt niet. Heeft er iemand suggesties ?
Xterminal :9~ Het enige wat je nodig hebt, is een handleiding ofzo, en die kun je vast wel vinden met [url="http://"http://www.google.com"]Google.com[/url], en een hedendaagse computer, aka, een 1Gig computer die X heeft, et voila, je surft prima met die 486.. Hij heeft alleen wat meer geheugen nodig, 32 a 64 meg, maar dan heb je ook iets waar je trots op kunt zijn..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 14:19 schreef Sander.nl het volgende:
Hallo.

Ik zou graag op deze 486 met 4 MB RAM willen surfen en (een clone van) MSN erop willen hebben. En eventueel nog op typen. (word-clone misschien ?)
mozilla, netscape, gaim?, abiword?
Welke OS is hiervoor geschikt ? Windows 95 daar draaide die 486 wat traag mee.
swap op aparte schijf...RAM RAM RAM RAM....
Windows 3.11 had ik problemen met TCP/IP ondersteuning.
Daar is [of was?] een update voor op microsoft.com...
Dus zat ik zelf te denken aan linux. Maar zelf heb ik RH 5.2, 7.1 en SuSE 7.1 en 7.2. Ik dacht dat de X-Server van RH 5.2 al traag draaide op een 486 met 4 MB.
linux kan met 4mb...maar dat is een miniumum...en zal zeker niet prettig werken...go get some ram...
wil je 't toch? Debian, slack, etc... en geen suse e.d.
geen kde of gnome...kies liever fvwm2 oid....
zorg dat je geen overbodige dingen start..zoals apache..
start top is.. en tik dan M [mem usage] [q is quit]
Heeft er iemand suggesties ?
Vast niet..... :P

verwacht niet veel..
wat voor 486 is het? amd? cyrix? intel? sx? dx? dx2? wat voor snelheid? 25? 50? 66? 100?
tover ergens wat ram vandaan en je krijgt een sys wat beter bruikbaar is.

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 14:30 schreef moto-moi het volgende:

Hij heeft alleen wat meer geheugen nodig, 32 a 64 meg, maar dan heb je ook iets waar je trots op kunt zijn..
de meeste 486's happen maar 16mb....modules van meer dan 4 mb zijn lastig te krijgen...
met 16mb kan het goed draaien.
vroeger werkte ik met 486DX 50 MHz met 8MB en fvwm2 en een netscape...werkte goed. [debian 2.0]

het compilen van een super kleine kernel kan handig zijn, maar kost veeeeeeeel tijd

• Liqued
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-08 15:21
Als je linux wilt draaien dan raad ik wel aan om minimaal 8Mb ram er in te hebben zitten. Dit scheelt echt enorm.

Verwijderd

wat een leuk bijverschijnsel is van linux op een 486 is dat je ook grote hdd's kan gebruiken die niet door de bios worden gedetect. [je hebt wel een kleine schijf nodig of fdd om te booten]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 08 december 2001 14:36 schreef compukid het volgende:
de meeste 486's happen maar 16mb....modules van meer dan 4 mb zijn lastig te krijgen...
met 16mb kan het goed draaien.
Mijn oude 486 (Die niet meer hier is ;) ) had 72 pins Fast EDO ram modules, als ik me niet vergis, en die had er 32MB inzitten geloof ik...

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
[quote]
Op zaterdag 08 december 2001 14:32 schreef compukid het volgende:

[..]

mozilla, netscape, gaim?, abiword?
[..]

swap op aparte schijf...RAM RAM RAM RAM....
[..]

Daar is [of was?] een update voor op microsoft.com...
[..]

linux kan met 4mb...maar dat is een miniumum...en zal zeker niet prettig werken...go get some ram...
wil je 't toch? Debian, slack, etc... en geen suse e.d.
geen kde of gnome...kies liever fvwm2 oid....
zorg dat je geen overbodige dingen start..zoals apache..
start top is.. en tik dan M [mem usage]
[..]

Vast niet..... :P

verwacht niet veel..
wat voor 486 is het? amd? cyrix? intel? sx? dx? dx2? wat voor snelheid? 25? 50? 66? 100?
tover ergens wat ram vandaan en je krijgt een sys wat beter bruikbaar is.
De browser maakt niet uit, zolang hij maar JAVA ondersteund, en grafisch is.

Het is een AMD 486 DX2 dus ik geloof 66 MHz. En ik ben inderdaad van plan om er 4 MB bij te doen, maar dan zit ie ook vol. :+ Er kunnen alleen van die kleine simmetjes in.

Verwijderd

Schaf een pentium of beter aan. 8mb geheugen, grafisch en JAVA ?? Veel plezier bij het wachten...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 08 december 2001 14:52 schreef janjanjansen het volgende:
Schaf een pentium of beter aan. 8mb geheugen, grafisch en JAVA ?? Veel plezier bij het wachten...
Hmm... Het lijkt zo simpel... Surfen, en beetje redelijk. En daarvoor is een 486 niet voldoende voor ?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Kwa geheugenuitbreiding van 486's zijn er zoveel verschillende borden dat je dat echt per geval moet bekijken. Mogelijkheden zijn o.a.:

- alleen 30 pins SIMMs (4 of 8 stuks)
- 4 stuks 30 pins + 2 stuks 72 pins
- 2 stuks 72 pins
- 4 stuks 72 pins

De meeste 486 borden happen alleen normaal geheugen (fastpage kwa 72 pins) maar er zijn ook nog enkele 486 borden die EDO RAM (72 pins) ondersteunen.
Hierbij geldt als maximum bijvoorbeeld 16MB voor 4 x 30pins (4 x 4) en bijvoorbeeld 32MB voor 2 x 72 pins (2 x 16) maar er zijn nog veel meer mogelijkheden...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op zaterdag 08 december 2001 15:01 schreef Sander.nl het volgende:
Hmm... Het lijkt zo simpel... Surfen, en beetje redelijk. En daarvoor is een 486 niet voldoende voor ?
op zich is een 486 best voldoende voor surfen maar de tegenwoordige browsers (IE4/5/6, Netscape 4/6) en de OSs waar ze op draaien vragen gewoon teveel van een simpele 486 (tenzij je bijvoorbeeld een DX4/100 hebt...). Probleem met oudere browsers is dat ze niet alle standaarden (frames, javascript, css, ...) ondersteunen...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 14:52 schreef janjanjansen het volgende:
Ben ik het niet mee eens.

Heb zelf een tijdje een 486 DX-50 gehad met 16 MB ram erin. Windows 95 erop, internet explorer, en dat heel goed te doen. Het is gewoon een kwestie van swapfile beheren en een beetje tweaken hier en daar, dan is het allemaal prima te doen hoor.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mensen, mbt de HW kant ff hier bij HA kijken:

[topic=341108/2/50]

Concensus: is te doen op 286, 486 en kleine .ux prima, Win95 ook wel mits genoeg ram. En PII of hoger voor IE5.5/6 en WinME/XP :+

Oslik blyat! Oslik!

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 15:30
Op zaterdag 08 december 2001 14:25 schreef razor_harm het volgende:
Er bestaan ook command line msn-klonen (ik weet alleen ff niet hoe ze heten).
http://lmme.sourceforge.net

Verwijderd

Topicstarter
Oke, eigenlijk zou ik er misschien toch maar Windows op moeten zetten. Het moet namenlijk ook wel wat gebruiksvriendelijk zijn, en Windows is wat bekender. (De computer is niet alleen van mij :))

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 15:04 schreef Techwarrior het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens.

Heb zelf een tijdje een 486 DX-50 gehad met 16 MB ram erin. Windows 95 erop, internet explorer, en dat heel goed te doen. Het is gewoon een kwestie van swapfile beheren en een beetje tweaken hier en daar, dan is het allemaal prima te doen hoor.
8 of 16 MB scbeelt enorm in performance. Maar een 486 met een grafische omgeving en java ondersteuning etc kun je natuurlijk wel draaien maar of het echt vooruitkomt vraag ik me af, vooral als je dus software wilt draaien die een beetje bij de tijd is. Bovendien is een pentium meestal wat eenvoudiger uit te breiden (PCI , geheugen).

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-12 09:40
als je linux kiest: een distro als debian met xfree86 en iceWM :)
iceWM rox0rs :D

als je win95 kiest: gewoon zo weinig mogelijk aanzetten en gewoon een swapfile
edit:
en wat extra mem erbij

• SvMp
  • Niet online
Draai _nooit_ Windows '95 op een 486. Zonde van je machine. Een Unix-achtige met X is ook niet handig, tenzij je het als een X-terminal gebruikt.

In mijn ogen zijn er 2 opties:
- OS/2 versie 3
- MS-DOS 6.22 met Windows 3.11

OS/2 versie 3 is nog wel legaal te verkrijgen. Op de HCC dagen zag ik het hier en daar liggen voor 25 piek. Een leuk 32-bit OS, dat ook Windows 16-bit en DOS programma's kan draaien. Met Odin zelfs veel Windows 32-bit programma's. Er is zat software voor te krijgen.
TCP/IP is lastig. Het zit er niet standaard in. Maar er zijn howto's waarin wat truucs staan beschreven om het wel te krijgen.
Kan met 4 MB, maar ik raad minimaal 8 MB aan, anders is het met netwerk-ondersteuning bijna niet te doen.
Er is een Netscape voor OS/2, en een eenvoudige browser van IBM zelf.

Windows 3.11 is ook zeker een optie.
TCP/IP is geen probleem, er is een gratis en eenvoudige oplossing voor: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q99891
Er zijn veel programma's voor, waaronder Internet Explorer 5 en Netscape 4.79, die heel recent is.
Ook hier geldt: Zorg er voor dat je 8 MB hebt. Het kan wel, maar Netscape is erg traag met 4 MB RAM, ook versie 3.

Verwijderd

Topicstarter
- OS/2 versie 3
Ik heb Deze 2 wel.
Op het moment heb ik er Windows 3.11 met TCP/IP ondersteuning en netscape op staan. Dit draait best wel.

Maar dit wil ik ook wel met OS/2 uitproberen, ik heb het ooit geinstalleerd gehad, maar ik vond als enige nadeel dat ik mijn netwerk niet kon installeren. (Toen had ik alleen nog een telefoon internet die ik niet gebruikte dus daar was toen geen rede toe om daarmee te proberen) OS/2 is trager als Windows 3.11 ?

Nu heb ik in Windows 3.11 een browser draaien, maar is er ook een MSN voor Windows 3.11 ?

Verwijderd

heb net een 486/32 MB de deur uitgedaan. Win95 start binnen een minuut op. Met Office Pro geinstalleerd, waarvan Word binnen 10 sec opstart. IE5.5 liep hier prima op net als Opera 5.11. Ik haalde een downloadsnelheid van 140 kbytes/s op de testserver van Chello met deze PC.
Anders met 4MB, of een kale linux of Win31 en met de tips het TCP/IP probleem oplossen. Probeer anders win311 te pakken te krijgen, zit iets meer support in tav netwerken en zo.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-11 17:08
andere optie: draai w2k met terminal service op een andere pc en maak daar gebruik van.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 16:42 schreef svdmeer het volgende:

- OS/2 versie 3

OS/2 versie 3 is nog wel legaal te verkrijgen. Op de HCC dagen zag ik het hier en daar liggen voor 25 piek. Een leuk 32-bit OS, dat ook Windows 16-bit en DOS programma's kan draaien. Met Odin zelfs veel Windows 32-bit programma's. Er is zat software voor te krijgen.
TCP/IP is lastig. Het zit er niet standaard in. Maar er zijn howto's waarin wat truucs staan beschreven om het wel te krijgen.
Kan met 4 MB, maar ik raad minimaal 8 MB aan, anders is het met netwerk-ondersteuning bijna niet te doen.
Ik heb geen ervaring met OS/2.

Iemand een screenshotje?

Is er een HCL?

Zeker geen gratis download versie?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, OS/2 is niet gratis te krijgen dacht ik... OS/2 is van IBM dacht ik... Dus ik denk dat dat net zo is als dat je nog aan Windows 3.11 kan komen, op beurzen. :)

Verwijderd

Gewoon Win95 c-release maar gewoon zo min mogelijk installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had m'n 486 inderdaad eerst op Win95 kaal draaien, maar ik wilde IE 4.0.1 installeren, maar dat heeft bij mij uuuuren geduurd, totdat ik die power knop indrukte...

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 18:13 schreef Sander.nl het volgende:
Ik had m'n 486 inderdaad eerst op Win95 kaal draaien, maar ik wilde IE 4.0.1 installeren, maar dat heeft bij mij uuuuren geduurd, totdat ik die power knop indrukte...
ik heb 2 486's met win95[osr2] lopen. bijde met 16 mb...de ene had eerst 8, toen 12 en nu dus 16.
IE4 loopt wel lekker, 't grootse probleem is dat de vlb kaart en/of monitor niet zo'n hoge refreshrate, resolutie en aantal colors aan kan...maar dat was vroeger normaal.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem bij mij is dat mijn 486 maar 4 MB heeft. :)

• SvMp
  • Niet online
Op zaterdag 08 december 2001 16:58 schreef Sander.nl het volgende:

Ik heb Deze 2 wel.
Op het moment heb ik er Windows 3.11 met TCP/IP ondersteuning en netscape op staan. Dit draait best wel.
Dan ben je toch klaar?
Maar dit wil ik ook wel met OS/2 uitproberen, ik heb het ooit geinstalleerd gehad, maar ik vond als enige nadeel dat ik mijn netwerk niet kon installeren. (Toen had ik alleen nog een telefoon internet die ik niet gebruikte dus daar was toen geen rede toe om daarmee te proberen) OS/2 is trager als Windows 3.11 ?
Ja is trager, want het is wel een stuk zwaarder. Echt traag is het niet, maar het eist iets meer. Het is wel ontzettend stabiel.
zaterdag 08 december 2001 17:30 schreef compukid het volgende:

Ik heb geen ervaring met OS/2.

Iemand een screenshotje?

Is er een HCL?

Zeker geen gratis download versie?
HCL is wel te vinden op de IBM-site. Moet je goed zoeken, want het is niet een van de meest overzichtelijke websites :)
Maar ga er maar van uit dat alle oude troep het doet.

Nee, geen gratis download versie. Het is zelfs pokke duur. Maar versie 3 is bijna gratis te krijgen in de aanbieding.

Screenshots:

Afbeeldingslocatie: http://www.os2bfn.no/screenshots/desk1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.os2bfn.no/screenshots/os2desktop.jpg

Meer: http://www.os2bfn.no/screenshots/screenshots.html

(ze zijn van versie 4, versie 3 is wat eenvoudiger qua desktop, maar wat uiterlijkheden betreft lijkt het er wel op)

Odin aan het werk met WinAmp:
Afbeeldingslocatie: http://odin.netlabs.org/screenshots/WinAmp.gif

Verwijderd

en ibm dan toch windows meeleveren met hun pc's.....

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht een moment ook dat ik klaar was... Want ik zei dat ik Netscape had draaien, op dat moment werd het geinstalleerd. Daarna kwamen de problemen pas. :'(
Zelfs Windows 3.11 draaide op mijn 486 beestje met 4 MB traag, dus ik heb met een paar hele oude simmetjes er 1 MB bij gekregen. Er zit nu 5 MB RAM in. (Beetje ongebruikelijk en slecht denk ik, maar het is alleen maar om geheugen te winnen) Geloof het of niet, maar volgens mij is ie nu toch wel sneller...
Verder zou ik graag een MSN(-clone) op mijn Windows 3.11 hebben. Kan dat ?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-11 20:34

tweakerbee

dus..?

Een simpele pentium kost geen ruk. Je kunt jezelf beter deze tijd besparen en een paar uurtjes gaan werken. Kun je gewoon een simpele pentium oid kopen, met minimaal 32MB. Kun je gewoon op surfen.

Wat zijn dat trouwens voor spannende plaatjes, svdmeer? >:)

Wait a sec... IBM's OS/2 kan win32 programma's draaien? Ze kunnen vrijwel perfect emuleren? :P Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen. Mogen ze die WINE jongens wel eens helpen. :( Die win32 API is een van de dingen die linux eigenlijk wel nodig heeft om door te kunnen breken op de desktop bij thuisgebruikers (dat ze dan langzaam native apps gaan gebruiken is natuurlijk wel de bedoeling, maar als overstap is het IMHO onmisbaar)

You can't have everything. Where would you put it?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:08
Op zaterdag 08 december 2001 16:42 schreef svdmeer het volgende:
Draai _nooit_ Windows '95 op een 486. Zonde van je machine. Een Unix-achtige met X is ook niet handig, tenzij je het als een X-terminal gebruikt.

- OS/2 versie 3

OS/2 is idd een perfect systeem, maar dan wel minimaal 8MB. Met 4MB RAM wacht je tot je een ons weegt (hoor ik daar de reclameleus weer? HEEEY, EEN KLOKJE!)
Windows 3.11 is ook zeker een optie.
TCP/IP is geen probleem, er is een gratis en eenvoudige oplossing voor: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q99891
Er zijn veel programma's voor, waaronder Internet Explorer 5 en Netscape 4.79, die heel recent is.
Ook hier geldt: Zorg er voor dat je 8 MB hebt. Het kan wel, maar Netscape is erg traag met 4 MB RAM, ook versie 3.
Opera is ook een goede optie. IE5 lijkt me wat zwaar.
Ik heb op een AMD K6/3+ 450 met 320MB RAM ook nog Windows 3.11 gedraaid omdat mn harddisk dood was en ik nog een 200MB model had liggen. Best wel lachen met Opera. IE wilde er niet op omdat ik te weinig RAM had volgens de setup :)

Als je TCP/IP onder DOS aan de praat kunt krijgen is Arachne ook wel leuk: simpele browser die op windows lijkt, maar het op een XT ook wel doet >:)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:08
Op maandag 10 december 2001 15:46 schreef tweakerbee het volgende:
Wait a sec... IBM's OS/2 kan win32 programma's draaien? Ze kunnen vrijwel perfect emuleren? :P Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen. Mogen ze die WINE jongens wel eens helpen. :( Die win32 API is een van de dingen die linux eigenlijk wel nodig heeft om door te kunnen breken op de desktop bij thuisgebruikers (dat ze dan langzaam native apps gaan gebruiken is natuurlijk wel de bedoeling, maar als overstap is het IMHO onmisbaar)
Ja, Win32S apps...
Er zijn veel apps voor OS/2 te krijgen, net zoals je die native voor linux kunt krijgen. Vergeleken met OS/2 vind ik windows maar een instabiel ruksysteem (de NT's daargelaten dan)
Om windows apps te draaien heb je minimaal windows 3.1 nodig. Tijdens de installatie vraagt OS/2 om je windows floppen, zodat ie win16 en win32s apps kan runnen op z'n eigen interne DOS-emulator.

Hmm, heb hier nog OS/2 liggen, strax maar ff die 512MB disk erin en rausen maar >:)

OS/2 heeft nml moeite met grote disks :(

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... Opera op Windows 3.11 draait best redelijk. Thnx. Ik ga nu met OS/2 proberen. Denk inderdaad wel dat ik iets meer geheugen moet hebben. Ik krijg misschien een betere 486 :D
Pagina: 1