Versterker valt soms uit

Pagina: 1
Acties:
  • 6.511 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:28
Ik heb hier een acht jaar oude receiver van Sony (STR-GX211) die de laatste tijd nogal de neiging heeft om uit te vallen. Het scherm en het geluid valt dan uit en je hoort het relais uitschakelen. Opnieuw aan en uitzetten heeft geen zin. Na enkele seconden (begint echter wel steeds langer te worden) gaat hij vanzelf weer aan.

Ik heb er een computer, minidisc en CD-Speler aan hangen. De kabel voor de radio is niet aangesloten. Het lijkt mij geen hitte probleem aangezien dat ding het in de zomer dagen achter elkaar gedaan heeft en hij het nu al doet enkele seconden nadat hij aanstaat en ook nog niet warm aanvoeld.

Ik heb de verschillende bronnen al 1 voor 1 losgekoppeld maar hij lijkt het bij allemaal te hebben. Er zit ook een klein lampje op de versterker voor overbelasting, maar dat brand niet, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

Gaat deze versterker het binnenkort helemaal begeven of is er iets waar ik nog niet aan gedacht heb?

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:29

FFF

Volgens mij heeft hij z'n beste tijd gehad, si het alleen als je hard speelt, op op elk volume? Anders zou het idd een beveiliging, kunnen zijn, of oververhitting.

• Koen_R
is het alleen als je hard speelt
De volumeknopversterker staat hier vrijwel op 1/10 van zijn kunnen. Ik heb net met Winamp een aantal MP3's afgespeeld op een vrij laag volume en nu houdt hij het weer even vol. Heb hem nu weer wat harder gezet om te testen.

't zou ook toeval kunnen zijn want gister heeft hij een behoorlijk aantal uur achter elkaar prima gewerkt.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:59
heb je ook nog inof over gebruikte speakeropstelling? misschien dat je eenkleine kortsluiting hebt door je speakerkabels ofzo.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Koen_R
Er staan 2 oude Jamo speakertjes op aangesloten. Het is misschien wel een goed plan om even met andere speakers te experimenteren. Die heb ik hier nog wel staan.

Je zou overigens van een versterker wel verwachten dat hij niet geheel uitschakeld bij zo'n sluiting :?

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 11:21
maak maar eens open om te kijken of er niks door de koelsleuven is gevallen wat kortsluiting maakt.
het kan ook zijn dat er na 8 jaar een hoop stof zich heeft verzameld binnenin en dat dat voor kortsluiting zorgt.
tip: kijk je uit voor statische elektriciteit als je met de stofzuiger begint.

Verwijderd

ja, ik zou hem eens uitblazen (met een compressor of zo).

kan ook een DC beveiliging zijn, maar is dan wel raar dat het scherm ook wegvalt!

als je een schema hebt, kan je eens proberen te zoeken waar de fout zou kunne zitten!

veel suc6

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 22:24
niet met de stofzuiger doen, zoals al eerder werd vermeld. doe het met een bladblazer of zow >:)

• P5ycho
trek de spekers incl. kabels er compleet vanaf en kijk of hij nog steeds uitvalt. ook een optie.

• Koen_R
Op zondag 16 december 2001 13:56 schreef P5ycho het volgende:
trek de spekers incl. kabels er compleet vanaf en kijk of hij nog steeds uitvalt. ook een optie.
Naar mijn weten is een versterker belasten zonder speakers zowiezo geen slim plan :?

Ik heb hem nu open met mijn portable minidisc erop en andere speakers, en even wat stof eruit geblazen. Hij lijkt nu te werken. Ik ga dus straks even mijn eigen speakers controleren en anders vrees ik dat het daar aan ligt.

iig bedankt allemaal :)

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb hier net hetzelfde probleem ..
Weet niet hoe het komt, maar na een tijdje valt de versterker op onbepaalde momenten ff uit (paar seconden) Of het nu koud/warm is, veel/weinig boxen aanhangen, hard/zacht staat, veel/weinig input/output heeft .. allemaal niks opgebracht.

Uitblazen is nog m'n enige hoop ..

Verwijderd

Heb hier precies hetzelfde alleen nog een stapje erger bij mij gaat tie er ook bij kraken en heel erg ruizen en daarna slaat de beveiliging erop. Ik heb trouwens ook een oudje een sony mhc3600 :)

• Koen_R
Hij draait hier nu al 45 minuten prima. Dat is minder als de tijd die die het gister vol hield maar wel een stuk langer als de 5 minuten die het waren bij het plaatsen van mijn eerste bericht.
Ik denk dat het probleem is opgelost, tenminste, het zit hem niet in de versterker.

• P5ycho
Op zondag 16 december 2001 14:01 schreef Koen Rotteveel het volgende:

[..]

Naar mijn weten is een versterker belasten zonder speakers zowiezo geen slim plan :?

Ik heb hem nu open met mijn portable minidisc erop en andere speakers, en even wat stof eruit geblazen. Hij lijkt nu te werken. Ik ga dus straks even mijn eigen speakers controleren en anders vrees ik dat het daar aan ligt.

iig bedankt allemaal :)
dat maakt echt niet uit hoor.

• Koen_R
Op zondag 16 december 2001 14:44 schreef P5ycho het volgende:
[..]
dat maakt echt niet uit hoor.
Heb het uit dit topic, maar bij nieuwe versterkers maakt het inderdaad niet uit
Op zondag 16 december 2001 14:37 schreef ik het volgende:
Ik denk dat het probleem is opgelost, tenminste, het zit hem niet in de versterker.
Niet dus :(. Hij heeft net weer een half uur uitgestaan, in dezelfde toestand overigens (met andere speakers, zonder kap en portable md erop aangesloten), en nadat hij enkele minuten heeft aangestaan valt hij dus weer 2 keer achter elkaar uit. Nu doet ie het al enkele minuten weer wel dus ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat de versterker nog niet helemaal warm is :?

Verwijderd

Ik zou em eens na laten kijken..
Ik had ditzelfde met een Onkyo grand integra
te lang gewacht en toen blies dat ding ineens
helemaal op :'( ik mis dat ding nu nog ;(

Verwijderd

aangezien ook je display wegvalt, zou ik het in de voeding gaan zoeken!

wordt daar geen spanningsregelaar (3pootjes, dikwijls op koellichaam) te warm? die hebben namelijk een temperatuurbeveiliging en kunnen zichzelf dan afschakelen!

• FFF

FFF

Ik heb hier een cd speler, en als ik echt uren achter elkaar speel, begint hij soms gek te doen, maar dan moet ik 2-3 uur spelen, en dan is er een kansje. Is een wat oudere speler ook, misshcien is het zoiets, ieamnd deed heb om dit probleem weg, ik heb het misshcien de laaste maanden 2x gehad ofzo. En luister toch vaak.

Verwijderd

Bij zo'n oude versterker zou ik niet zonder boxen draaien.

Het probleem ligt waarschijnlijk in je voeding. Of je display moet alleen laten zien wat er naar de eindversterker doorgestuurd wordt. Condensatoren willen wel eens kapot gaan, en andere dingen kunnen na 8 jaar ook best versleten zijn. Ik heb nog een oude sony versterker, en daarin zitten een paar electrolytische condensatoren, en die zijn ook naar de knoppen. Bij mij valt mijn rechter speaker wel eens uit en dat soort geintjes.

Je kan ook eens proberen of je er een andere voeding op kan zetten en of dat dat een oplossing bied.

Ruis door je geluid ligt of aan de kabeltjes, of stof in je knoppen. Gewoon ff schoon spuiten en van da smeerspul vor electronica tussen spuiten. Dan werkt alles weer perfect. Was bij mijn Philips versterker iig wel zo.

• Koen_R
Op zondag 16 december 2001 16:02 schreef killalot het volgende:
aangezien ook je display wegvalt, zou ik het in de voeding gaan zoeken!

wordt daar geen spanningsregelaar (3pootjes, dikwijls op koellichaam) te warm? die hebben namelijk een temperatuurbeveiliging en kunnen zichzelf dan afschakelen!
Lijkt me sterk dat het aan een warmte probleem ligt omdat het juist minder wordt naarmate de versterker langer aan staat.

Denk dat ik maar eens ga kijken naar een nieuwe versterker, een reperatie van deze is het niet waar (hij was nieuwe iets van fl400). Iemand misschien tips voor een versterker (radio is niet nodig, surround etc. ook niet) max fl500 ?

• FFF

FFF

Op zondag 16 december 2001 16:22 schreef Flancor het volgende:
Bij zo'n oude versterker zou ik niet zonder boxen draaien.

Het probleem ligt waarschijnlijk in je voeding. Of je display moet alleen laten zien wat er naar de eindversterker doorgestuurd wordt. Condensatoren willen wel eens kapot gaan, en andere dingen kunnen na 8 jaar ook best versleten zijn. Ik heb nog een oude sony versterker, en daarin zitten een paar electrolytische condensatoren, en die zijn ook naar de knoppen. Bij mij valt mijn rechter speaker wel eens uit en dat soort geintjes.

Je kan ook eens proberen of je er een andere voeding op kan zetten en of dat dat een oplossing bied.

Ruis door je geluid ligt of aan de kabeltjes, of stof in je knoppen. Gewoon ff schoon spuiten en van da smeerspul vor electronica tussen spuiten. Dan werkt alles weer perfect. Was bij mijn Philips versterker iig wel zo.
Ik draai zelf ook op me sony, de ijne is een jaar of 25, doet het nog goed, maar jah binnenkortr ga ik toch echt wel kwaliteit halen, misshcien vandaag al.

Bij mij is het enige probleem, dat hij op 4 ohm me speakers moet kunnen aansturen, weet al niet of hij dat lekker vindt, daarbij is de voeding die erin zit maar 140watt, terwijl de voedingen van tegenwoordig bij de wat betere apperatuur als snel op 300-400 watt liggen.

Als ik me versterker, op 1/4 van het totale vermogen opendraai, dan beginnen de lampjes allemala te knipperen zoweinig extra heeft hij. Hij hefet z'n beste tijd ook gehad.
Pagina: 1