Toon posts:

Versterker zonder speaker?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.678 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat gebeurd er met een (eind)versterker als er geen speaker(s) op zijn aangesloten en hij wel signaal krijgt?

Ik hoor hier nogal veel verschillnede dingen over... bv dat hij gewoon door blijft gaan met versterken maar zijn vermogen niet kwijtkan en dus kapot kan gaan... Ik wil graag weten hoe het nou echt zit!!

(oh ja... ik denk hierbij dus vooral aan PA systemen...)

Verwijderd

Hierbij moet je denken aan een stopkontakt.
Als er geen stroomkring is geeft ie ook geen signaal.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Als je aan een versterker geen speakers hangt, dan gaat er gewoon geen stroom lopen. Dat hij zijn vermogen niet kwijt kan is echt onzin, als er geen stroom loopt levert hij geen vermogen.

Een versterker is een spanningsbron. Het enige wat een spanningsbron doet is een spanning veroorzaken. Dat gaat fout als je er een te kleine weerstand aanhangt, omdat er dan een te grote stroom gaat lopen om de spanning in stand te kunnen houden. Maar die spanning is heel makkelijk in stand te houden als er geen stroom loopt. Een versterker vindt dus niks prettiger dan geen speakers aansluiten :).

Jag

• raphidae
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2025

raphidae

...antichrist...

Gewoon even een gedachte:

Een versterker die 8 Ohm speakers verwacht gaat stuk als je er 2 Ohm of 24 Ohm aan hangt.

Zonder speaker is de weerstand oneindig groot.

Kan niet goed zijn.

Every morning is the dawn of a new error.

Verwijderd

Toch raar, mijn versterker levert bij 8ohm +/- 100 watt. Ik heb er boxen van 6ohm aanhangen. Dus nu zou mijn versterker stuk moeten gaan? Hij levert alleen meer vermogen (reken t maar wiskundig na). Dus bij mijn 6ohm boxen geeft de versterker ongeveer 130watt vermogen af. Dus stel dat ik er 2ohm boxen aan hangen dan zou de versterker iets van 200watt vermogen afgegeven. Het lijkt me eerder dat er dan vervorming op treed als je versterker niet van een goede kwaliteit is. Gelukkig heb ik een Denon ;]

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 23:09
correct me if i'm wrong, maar speakers met een hogere impedantie dan de specs aangeven kunnen geen kwaad. immers als je er geen speakers aan hangt heb je een oneindige impedantie.

te laag levert te grote stromen en dan zal de versterker oververhitten en uiteindelijk kapot gaan. te hoge impedantie betekent gewoon signaalverlies.
Op Saturday 17 March 2001 15:52 schreef dodo_devil het volgende:
Gewoon even een gedachte:

Een versterker die 8 Ohm speakers verwacht gaat stuk als je er 2 Ohm of 24 Ohm aan hangt.

Zonder speaker is de weerstand oneindig groot.

Kan niet goed zijn.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 11:48
Mag ik even? HAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAH :) Dank u

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Ik geloof dat dit alleen voorkomt bij oudere klasse A versterkers. Hiebij staat er een constante stroom op de uitgang en krijg je zonder belasting dus een theoretisch oneindige spanning en vermogen. En hierdoor gaat ie stuk. Bij klasse A/B(bijna alle versterkers die je tegenkomt) is dit niet het geval en nieuwere klasse A versterkers zijn hier op beveiligd (dacht ik)

Verwijderd

Stuk als er geen speakers aan hangen bij een spannings versterker:? -> Pure onzin.

Wel is het zo dat er maximale vermogens overdracht plaats vind als de versterker wordt belast met een even grote impedantie (weerstand) als zijn uitgangs impedantie bv 8 ohm.

<edit>
Hij kan wel stuk gaan als de belasting te groot is (weerstand te klein).
</edit>

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-08 07:16

SG

SG surft naar info hardewaren

Op Saturday 17 March 2001 16:30 schreef PePeB het volgende:
Ik geloof dat dit alleen voorkomt bij oudere klasse A versterkers. Hiebij staat er een constante stroom op de uitgang en krijg je zonder belasting dus een theoretisch oneindige spanning en vermogen. En hierdoor gaat ie stuk. Bij klasse A/B(bijna alle versterkers die je tegenkomt) is dit niet het geval en nieuwere klasse A versterkers zijn hier op beveiligd (dacht ik)
Jij hebt het over een versterker die als stoombron werkt als je 10 Ampere door een oneindige Ohmige weerstand duwd dat Haalt hij niet omdat Hij intern gevoed word door b.v 50v + en - wat geburt er nu hij levert geen stoom 0Amp als je een 650 Ohm speaker er aan hangt geburt er ook niet veel want hij kan maar tot 50 +/- volt gaan en voor die 650 Ohms speaker steld dat niet veel voor geeft allen een clippend geluid dus de load is te hoog maar een 4 Ohms speaker zal het wel goed doen 400 Watt I^2*R

De meeste versterkers werken als een spannings bron en als je er een te hoge impedantie er op zet 16 Ohm ipv 4 dan geeft ie gewoon minder 'n kwart vermogen af als je er niks aan hangt oneindig Ohm (theoretisch)dan loopt er geen stoom dus verbruikt ie nagenoeg niks aan vermogen als je 0Ohm aanstuit dan schakelen de meeste hun kortsluitbeveiliging in

Bij een stroombron gestuurde maakt dat niet uit die levert bij 10Amp gewoon 10Amp door de sluiting en verbruikt zelf alleen vermogen waar ie op berekend is bij 50+/- interne spanningsvoeding 50V*10Amp=500Watt

die klasse A/B staat op de nul doorgang van de + en - eindtrappen omdat de eindtrap transistoren pas na 0,6 vollt lineair werken krijgenze een voor sturing voor de nul doorgang storing te elimeneren als de eintrappen schakelen van positief naar negatief en visaversa.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• CrazyA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-07 12:28
Op Saturday 17 March 2001 14:49 schreef Techieguy het volgende:
Wat gebeurd er met een (eind)versterker als er geen speaker(s) op zijn aangesloten en hij wel signaal krijgt?
Wat maakt het uit wat er dan gebeurd... komt het voor dan ?? Dat zou betekenen dat het stil zou zijn ?? Geen muziek ?? neh onmogelijk..

(en als je het zeker wil weten... probeer het eens zou ik zeggen... post dan ff wat fototjes van het resultaat >:))

• SG

SG

Op Saturday 17 March 2001 14:49 schreef Techieguy het volgende:

Ik hoor hier nogal veel verschillnede dingen over... bv dat hij gewoon door blijft gaan met versterken maar zijn vermogen niet kwijtkan en dus kapot kan gaan... Ik wil graag weten hoe het nou echt zit!!

(oh ja... ik denk hierbij dus vooral aan PA systemen...)
Op de uit gang staat alleen uitgangssignaal daar wordt ie niet warmvan geen stroom geen vermogen misschien intern een beetje maar daar wordt ie echt niet warmvan kan geen kwaad dus maar niet met je handjes aankomen vooral buis versterkers(werken als stroombron kleine stroompjes met hoge impedanties gevolg hoge spanningen)

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• raphidae

raphidae

...antichrist...

OK dan!

Ik heb het gewoon geprobeerd, ik heb uit de kelder een oude 2x 25W@4Ohm RMS AKAI versterker gehaald. Daaraan mijn JBL 750LX 275W@4Ohm RMS speakers eraan gehangen en vol open gezet. 5 min laten staan, versterker aardig warm maar niet stuk.

Nu speakers eraf, vol open gezet. 5 min laten staan, versterker gaat muziek uit de transistoren voortbrengen :?. Ding binnen 3 minuten helemaal naar de kloten met rook enzo.

Theorie is theorie, praktijk is praktijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
Was dat ding echt naar de kloten??

(als ik nu traag van begrip ben komt dat door bier en wiskey;)

En als het idd geen fuck uitmaakt:: dat dacht ik al, maar ik wilde het gewoon ff bevestigd hebben....

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Op zondag 18 maart 2001 03:16 schreef Techieguy het volgende:
Was dat ding echt naar de kloten??

(als ik nu traag van begrip ben komt dat door bier en wiskey;)

En als het idd geen fuck uitmaakt:: dat dacht ik al, maar ik wilde het gewoon ff bevestigd hebben....
Zonder speakers komt er toch muziek :? (Best hard ook nog!)
Moet dus toch ergens een stroom lopen...

En dat ding is compleet uitgefikt. Ga m'n speakers er ook niet aanhangen want ik meet ~30V DC op de speakeruitgangen...

• SG

SG

Was dat een car audio versterker en hoe oud en wat voor prijs klasse

mijn Caliber versterker 200Watt RMS kan je kortsluiten en is thermisch beveiligd en doet het al jaren

denk eerder dat er iets mis is met het ontwerp maar een appraat uitsturen ver voorbij klippen is niet normaal en waarschijnlijk is het rendement van die versterker heel laag vaak het geval bij car audio budget versterkers door de interne DC/DC converter (van 12V naar +/-30v bijv)

en een vol uit gestuurde sterk clippende versterker kan op de langeduur ook je zwaardere woofer kapot draaien omdat ie niet tegen blokgolfen (extreem clippen)kan
Als je head unit HP speaker uitgangen heeft en je gebruikt de RCA uitgang is precies het zelfde die front/rear hangt dan niks aan
dus zal wel een ontwerp kwaliteits foutje zijn

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 11:15
Op zondag 18 maart 2001 05:48 schreef dodo_devil het volgende:

[..]

Zonder speakers komt er toch muziek :? (Best hard ook nog!)
Moet dus toch ergens een stroom lopen...

En dat ding is compleet uitgefikt. Ga m'n speakers er ook niet aanhangen want ik meet ~30V DC op de speakeruitgangen...
Dat moet met een goede versterker dus niet kunnen. Een versterker genereert een spanning, waar je aan kunt hangen wat je wilt. Meestal geven ze een bereik aan waarin hij goed presteert (8-16ohm oid).
Als je er dus een lagere weerstand aanhangt gaat een versterker meer stroom leveren (dus een grotere warmte afgeven, want de warmteafgifte is rechtevenredig met het kwadraat van de stroom. Als je er echter niets aanhangt kan er geen stroom lopen (behalve de stuurstroom) en zal hij dus niet beduidend veel warmer worden.
Je Akai zal waarschijnlijk een te grote stuurstroom gekregen hebben of zijn gaan oscilleren, maar je kunt een oude Akai niet vergelijken met een goede versterker!
En 30VDC is gewoon de bronspanning van de versterker waar hij via de eindtransistoren een signaal van maakt. Je eindtorren zijn waarschijnlijk kortgesloten waardoor ze niet meer blokkeren en de bronspanning gewoonweg doorgeven...

Goede versterkers zijn trouwens beveiligd op meerdere manieren (stroom, temperatuur, oscillatie).

Basta!

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• Jag

Jag

Het zijn vooral PA versterkers die zo zwaar zijn beveiligd. High end gasten willen dat soort schakelingen niet in hun versterkers hebben lijkt me.
Dat moet met een goede versterker dus niet kunnen. Een versterker genereert een spanning, waar je aan kunt hangen wat je wilt.
Precies, dat probeerde ik ook al te zeggen.

Als die versterker echt kapot gegaan is, dan komt dat iig niet doordat er geen speaker aanhingen.

Jag

Verwijderd

Die oude Akai versterkers hebben een hoofdtelefoonaansluiting die zingt als je hem hard zet. Heb hetzelfde hier gehad met een oudje. Op de een of andere manier loopt er toch een stroom ofzo. Weet ook niet precies hoe het zat, maar als je de hoofdtelefoonaansluiting uitschakelde (met de soldeerbout) had ie er geen last meer van.

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 09:34
Op zaterdag 17 maart 2001 19:39 schreef Crazy A het volgende:

[..]

Wat maakt het uit wat er dan gebeurd... komt het voor dan ?? Dat zou betekenen dat het stil zou zijn ?? Geen muziek ?? neh onmogelijk..

(en als je het zeker wil weten... probeer het eens zou ik zeggen... post dan ff wat fototjes van het resultaat >:))
Inderdaad bij te weinig weerstand en teveel vermogen, is het mogelijk dat je de eindtrappen eruit blaast. Enne... Ad.... foto's daarvan zijn niet spectaculair :)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Versterkers die kapot gaan omdat ze geen belasting hebben zie je niet zo vaak meer maar zijn er wel !

bv. eindtrappen van zenders zijn bv. heel gevoelig voor verkeerde belastingen. Heeft volgens mij idd met de opzet van Klasse-A te maken waarbij de niet afgegeven vermogen (door ontbrekende belasting) intern wordt gedissipeert.

Gelukkig zijn veel huidige audioversterkers zo opgebouwd dat het geen kwaad meer kan.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Jag

Jag

Eindtrappen van zenders:?

En vermogen dat niet afgegeven wordt, wordt binnenin gedisspieerd:? Lees nou eens wat ik eerder zei. Als er geen stroom loopt omdat er geen stroomkring is, dan wordt er helemaal geen vermogen gedissipieerd, nergens.
Als een versterker kapot gaat toen je er geen speakers aan had hangen, dan was die zeker ook kapot gegaan op het moment dat je er wel speakers aan had hangen.

Jag

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Sorry Jag, nu zit je er toch naast. Ga maar eens praten met zendamateurs...

Ja, een versterker kan zichzelf opblazen als er geen belasting aan hangt !
Maar bij veel versterkers is dat niet het geval maar ze zijn er wel....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Jag

Jag

Met dat eerste :? bedoelde ik dat ik niet weet wat je met een zender bedoelt (bij een zender denk ik aan een draadloze mic).

En waarom zou een versterker dan volgens jou kapot gaan als je er geen belasting aan hangt?

Jag
Pagina: 1