3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Wide Base heet dat toch bij yamaha? Ik heb trouwens als ik wil een equalizer in een van m'n menu's verstopt zitten
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Wat vind je daarvan als über-bass-boost?
Op de nieuwe rotels zit een "contour" setting ofzo, is ongeveer ook zoiets, maar dan in 5 standen, ik vind het trouwens grote onzin, maar dat zijn tonecontrols sowieso imo!
60 hz is te hoog, gaat snel overheersen.Op woensdag 12 december 2001 22:00 schreef JvS het volgende:
Ja mooi, en nu?.
Wide Base heet dat toch bij yamaha? Ik heb trouwens als ik wil een equalizer in een van m'n menu's verstopt zitten. Kan je rond de 60Hz liften. Bij films leuk, trance draai ik niet
.
Ik kan natuurlijk nog steeds daarbij ook nog m'n basknop op +10 zettenOp woensdag 12 december 2001 22:02 schreef Lampje het volgende:
Op mijn nieuwe speakers-to-be komt een linkwitz transform. Maakt de bestaande 12dB rolloff van een gesloten speaker ongedaan en introduceert een nieuwe, op de frequentie waar jij die wenst. Het enige wat je daarvoor inlevert is wat powerhandling, maar deze speakers komen op 1 meter van mijn luisterplek, dus dat boeit niet.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Maar wat de topic betreft, ik heb het niet. Ook geen loudness. Gewoon drie functies, balance, treble en bass. Of het nuttig is? Als je het geluid er beter op vindt worden is het nuttig, heeft slechts met smaak te maken...
/edit
tijdens het tikken komen er alweer vier reacties, gaat wel snel vandaag
Als ik pure muziek luister ala klassiek ofzo, dan zet ik tone bypass aan. Alleen blijft toch die bas-extension erOp woensdag 12 december 2001 22:04 schreef hervaz het volgende:
Ja en toen?
Op de nieuwe rotels zit een "contour" setting ofzo, is ongeveer ook zoiets, maar dan in 5 standen, ik vind het trouwens grote onzin, maar dat zijn tonecontrols sowieso imo!
Ecodan warmtepomp
Ok, dan is het misschien meer dan 2 db, maar tis iig niks overheersends en het blijft alleen bij het lage. Het gaat eigenlijk hierom : ligt jouw 40 hz db punt bij -3, dan met die knop ligt ie op 0 dbOp woensdag 12 december 2001 22:06 schreef ShittyOldMan het volgende:
Heeft het wel nut om de bass te boosten als je speakers de onderste regionen niet haalt? Daarnaast is een boost van 1 á 2 decibel wel erg weinig, sterker nog, dat is nauwelijks waarneembaar. Denk dat het meer is, maargoed, dat doet er even niet toe. Maar als ik het zo hoor zie ik weinig verschillen tussen bass boost en bass extension, beide versterkt het laag, de één waarschijnlijk naar gevoel een lager gebied dan de ander, maar of dat technisch ook zo is heb ik geen idee van.
Maar wat de topic betreft, ik heb het niet. Ook geen loudness. Gewoon drie functies, balance, treble en bass. Of het nuttig is? Als je het geluid er beter op vindt worden is het nuttig, heeft slechts met smaak te maken...
/edit
tijdens het tikken komen er alweer vier reacties, gaat wel snel vandaag
Wat btw een HEEL groot verschil is tussen al die commerciele troep van Sony enzo, is dat die mega bas troep tot de 80 hz ofzo gaat en echt +6db of zelfs +9 of +10 db is, wat HEEL overheersend is en de rest van het geluid verneukt.
Ecodan warmtepomp
Hoewel, op mn discman zit wel zo'n geval met basboost en dan is het wel leuk
Ok, die bedoel ik dus, dat soort bas-boosts vind ik dus gewoon geluid verneukerijOp woensdag 12 december 2001 22:11 schreef hervaz het volgende:
Extra bas? nee gebruik ik nooit...
Hoewel, op mn discman zit wel zo'n geval met basboost en dan is het wel leuk
Ecodan warmtepomp
andere versterkers hebben ook vaak zoiets hoor, hangt er ook een beetje vanaf wat voor speakers je erbij gebruikt, en wat voor muziek je draait
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
http://www.trueaudio.com/st_lkxfm.htmOp woensdag 12 december 2001 22:05 schreef JT het volgende:
[..]
60 hz is te hoog, gaat snel overheersen.
[..]
Ik kan natuurlijk nog steeds daarbij ook nog m'n basknop op +10 zettenKost zoiets ? Enneh, ik ben geen uber-basboost liefhebber, ik vind het juist beter als de bas extra aanwezig is, maar niet overheerst
http://sound.westhost.com/project71.htm
Die laatste heb ik gekocht. Tesamen met een preamp bordje. Over een weekje of twee (als ik weer geld heb
Wat je ermee kan is dat je met je 12 liter gesloten speakertjes de basrespons van een grotere speaker kan krijgen. Met als trade-off dus dat ze minder hard kunnen. In mijn geval is dit dus een prima uitkomst. Ik ga namelijk twee monitoren op het bureau zetten waar ik altijd zit te studeren. Die hoeven dus niet hard te kunnen en moeten het liefst klein zijn. Met behulp van deze schakeling word dit dus mogelijk. Cool he?
Jammer dat het zo'n gedoe is om dat ding goed te gebruiken/aan te sluiten.
Btw vroeger hadden veel betere versterkers (Luxman en zo) toonregeling met instelbare kantelfrequenties, kon je kiezen of je het laag vanaf 300 Hz, 200 Hz of 100 Hz regelde (bijvoorbeeld). Later werd toonregelen "vies" bah, stout
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
Ik weet wat het is, maar hoeveel kosten die dingen ?Op woensdag 12 december 2001 22:42 schreef Lampje het volgende:
[..]
http://www.trueaudio.com/st_lkxfm.htm
http://sound.westhost.com/project71.htm
Die laatste heb ik gekocht. Tesamen met een preamp bordje. Over een weekje of twee (als ik weer geld heb) gaat de bestelling voor componenten de deur uit en dan lekker solderen.
Wat je ermee kan is dat je met je 12 liter gesloten speakertjes de basrespons van een grotere speaker kan krijgen. Met als trade-off dus dat ze minder hard kunnen. In mijn geval is dit dus een prima uitkomst. Ik ga namelijk twee monitoren op het bureau zetten waar ik altijd zit te studeren. Die hoeven dus niet hard te kunnen en moeten het liefst klein zijn. Met behulp van deze schakeling word dit dus mogelijk. Cool he?
Ecodan warmtepomp
Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.
Ik ben zo'n uitzondering, ik gebruik mijn EQ om flat te luisteren. Overigens krijg ik dan wel zo'n EQ eruit: plaatjeOp woensdag 12 december 2001 23:41 schreef Zeepoog het volgende:
alle audiogeïnteresseerden beweren dat tone-control vies is omdat het geluid niet voor niets flat op het medium staat. Maar ondertussen ken ik maar zeer weinig mensen die flat luisteren. ik zelf luister dan flat, maar dat komt misschien meer door de totaal inideale accoustiek (beton, 2x4 meter ruimte volgebouwd met meubels, en dan grote boxen) dus sowieso al meer bass op flat, maar als ik in 'n accoustiek verantwoorde ruimte zou zitten, had ik de bass zeker omhoog gedraait (weliswaar bescheiden) zodat het geluid naar mijn mening iets meer inpact krijgt. van bassen krijg je geen hoofdpijn, mits ze zuiver zijnOmdat de toonregelaars op versterkers zitten volgens de fabrikanten in verband met de accoustiek, volgens mij zitten die dingen er gewoom om lekker aan te draaien net zo lang tot jij vindt dat het lekker klinkt, en dat heeft wat mij betreft niets met de accoustiek te maken.
En dat is niet wat ik vind, maar dat vindt mijn meetmicro
Dat is idd helemaal veranderd. Maar dat komt ook door het imago dat het heeft gekregen (grotendeels terecht). Het gaat al lang niet meer om flatte response om te compenseren voor ruimte en speakers, maar gewoon om het vet te laten klinken. Dus de gebruikelijke V-eq's erover heen. Met mijnes is het prettige dat je dat zoiezo niet zo snel doet (omdat je niet op gehoor EQ-ed), maar je gaat er ook niet meer met je tengels aanzitten tijdens het luisteren van muziek als je hem eenmaal hebt ingesteld. De enige keer dat ik eraan zit, is om hem te bypassen om in de signaalweg op te nemen (voor als ik wel of niet op de luisterpositie zit).Op woensdag 12 december 2001 22:53 schreef Duck-Twacy het volgende:
Ik vind die 31 bands equalizer van Jag (Berringerdinges) veel interessanter. Even bij 150 Hz -10 dB tegengas, om de kamer resonantie de kop in te drukken.
Jammer dat het zo'n gedoe is om dat ding goed te gebruiken/aan te sluiten.
Btw vroeger hadden veel betere versterkers (Luxman en zo) toonregeling met instelbare kantelfrequenties, kon je kiezen of je het laag vanaf 300 Hz, 200 Hz of 100 Hz regelde (bijvoorbeeld). Later werd toonregelen "vies" bah, stout
Dat scheelt geen power handling, maar 10 of 15 dB extra geleverd versterkervermogen. Ik zou trouwens niet meer dan een octaaf doen. Om twee octaven lager te gaan moet je er 24 dB bij doen, dan kan het echt niet hard meer. En een near field opstelling kan natuurlijk heel hard, maar doordat je heel erg in het directe geluidsveld zit, ligt de "gevoels-spl" wat lager, dus zet je hem al snel wat harder.Op woensdag 12 december 2001 22:02 schreef Lampje het volgende:
Op mijn nieuwe speakers-to-be komt een linkwitz transform. Maakt de bestaande 12dB rolloff van een gesloten speaker ongedaan en introduceert een nieuwe, op de frequentie waar jij die wenst. Het enige wat je daarvoor inlevert is wat powerhandling, maar deze speakers komen op 1 meter van mijn luisterplek, dus dat boeit niet.
Schrijf die nou is op !!!Op donderdag 13 december 2001 01:53 schreef Jag een heel verhaal, maar ZONDER mening !!
Ecodan warmtepomp
volgens mij wil je alleen horen dat je bass-boost-met-andere-naam beter is en dat je yammie een goede koop geweest is? zelf laat ik mijn source select altijd ingedrukt, klinkt perfect zonder extra bass oid. alleen als ik me HD580 eraan hang in de late uren dan gaat de bass een tikkie hoger.Op donderdag 13 december 2001 11:37 schreef JT het volgende:
[..]
Schrijf die nou is op !!!
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Verwijderd
Gooi je hele plaatsing van speakers ed eens om..
Dit _kan_ een heel groot verschil opleveren.
Ik miste ook ergens iets.. En dat is opgelost met een andere plaatsing en een laag vloerbedekking eruit. Ik weet niet wat voor speakers je heb maar als ze bv een basreflex aan de achterkant hebben kun je ze dichter tegen de muur zetten of juist verder van de muur en ga zo maar door..
Ben zelf een weekje zoet geweest maar nu lijkt het alsof mijn speakers even veel bas leveren als een dikke sub
Ow ja.. de bas op 0 en de treble op 0
Daar heb ik jou niet voor nodig om dat te beslissenOp donderdag 13 december 2001 13:54 schreef P5ycho het volgende:
[..]
volgens mij wil je alleen horen dat je bass-boost-met-andere-naam beter is en dat je yammie een goede koop geweest is?
Ik mis niks hoorOp donderdag 13 december 2001 14:11 schreef Driez het volgende:
Nog een nuttige basversterking..
Gooi je hele plaatsing van speakers ed eens om..
Dit _kan_ een heel groot verschil opleveren.
Ik miste ook ergens iets.. En dat is opgelost met een andere plaatsing en een laag vloerbedekking eruit. Ik weet niet wat voor speakers je heb maar als ze bv een basreflex aan de achterkant hebben kun je ze dichter tegen de muur zetten of juist verder van de muur en ga zo maar door..
Ben zelf een weekje zoet geweest maar nu lijkt het alsof mijn speakers even veel bas leveren als een dikke sub
Ow ja.. de bas op 0 en de treble op 0
Ik heb een gesloten systeem, maar zoals ik al zei, ik mis niks
Ecodan warmtepomp
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Verwijderd
Je hebt die tannoys he ?Op donderdag 13 december 2001 14:18 schreef JT het volgende:
[..]
Daar heb ik jou niet voor nodig om dat te beslissenGa ff lekker ergens anders zeuren. Ik vraag om meningen, niet om mensen die om _helemaal_ niks komen zeuren.
[..]
Ik mis niks hoorMaar ik vind het lekker om een klein beetje extra bas te hebben. Tone controls gaan teveel overheersen, dit niet
Ik heb een gesloten systeem, maar zoals ik al zei, ik mis niks
Maar het gaat ook niet zo zeer om het missen.. Met andere plaatsing kan het hele beeld drastisch veranderd worden zodat je geen super-uber-stormbahn-furher-bass knop nodug heb of een lichte versterking van 2 a 3 db in lagere regionen zou het gewoon eens proberen.. Kost niks alleen een beetje zweet misschien..
Geen ruimteOp donderdag 13 december 2001 14:43 schreef Driez het volgende:
[..]
Je hebt die tannoys he ?
Maar het gaat ook niet zo zeer om het missen.. Met andere plaatsing kan het hele beeld drastisch veranderd worden zodat je geen super-uber-stormbahn-furher-bass knop nodug heb of een lichte versterking van 2 a 3 db in lagere regionen zou het gewoon eens proberen.. Kost niks alleen een beetje zweet misschien..
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Nee....4db lift of 9 db...toch wel een _klein_ verschilOp donderdag 13 december 2001 15:02 schreef DJ_Michiel het volgende:
en bovendien een subtiele lift is het zelfde als superbass!!!!!!!!!!!!!!!!!!alleen dan met een andere naam
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
een toename van 3 DB word door het menselijk oor ervaren als een verdubbeling van het geluidOp woensdag 12 december 2001 22:06 schreef ShittyOldMan het volgende:
blaat
Daarnaast is een boost van 1 á 2 decibel wel erg weinig, sterker nog, dat is nauwelijks waarneembaar.
blaat
Verwijderd
vast wel, maar of het ook mooier klinkt..Op donderdag 13 december 2001 15:21 schreef KillerAce_NL het volgende:
Tjonge wat een gedoe zeg, met mijn pc+versterker kan ik dat toch veel beter regelen.
edit: zolang je de muziek als mooi ervaart staat je bassknop goed, hoe hoog of laag die ook staat, als je zelf maar plezier van de muziek hebt, daarvoor heb je tenslotte al je apparatuur gekocht
Verwijderd
Loudness is bij mij ook een mooie lift in de lage regionen.Op woensdag 12 december 2001 21:58 schreef JT het volgende:
DUS NIET POSTEN DAT JE LOUDNESS/MEGABAS/BAS BOOST ENZOVOORT HEBT, want dat verneukt het geluid alleen maar !
Echt van die subtiele lift die je geluid niet verneukt !
Ik heb loudness niet nodig, maar gebruik het vaak wel. Het overheerst niet, maar voegt toch even net dat "lage" puntje toe aan je bass.
Loudness verneukt het geluid op mijn PIONEER SA508 totaal niet. De SA508 is wel een oude versterker, maar ben erg gehecht aan het ding
Wat ik dus niet mooi vind is die "MEGA BASS" en consorten. Die zijn ontwikkeld om alles te laten dreunen en trillen. Loudness is ontwikkeld om stemmen van presentatoren van zwakke radiostations beter hoorbaar te maken. En om ervoor te zorgen dat als je je muziek zacht heb je nog steeds hoort wel liedje je draait. Contour is hetzelfde (Oude aristona's... oude en nieuwe rotels)
Waarom plaatste ik die opmerking? Omdat "mooi" geluid erg subjectief is en al die "audiofielen" roepen dat muziek->pc->versterker zuigt (enkele uitzonderingen daargelaten), imo is dat grote onzin. Als je objectief de weergegeven frequenties meet, zal eruit blijken dat er erg weinig verschil in zal zitten en zeker niet hoorbaar.Op donderdag 13 december 2001 15:23 schreef wiebe het volgende:
[..]
vast wel, maar of het ook mooier klinkt..![]()
edit: zolang je de muziek als mooi ervaart staat je bassknop goed, hoe hoog of laag die ook staat, als je zelf maar plezier van de muziek hebt, daarvoor heb je tenslotte al je apparatuur gekocht
Met goede software kun je muziek zodanig afstellen dat het voor jou perfect klinkt en ben je minder afhankelijk van een enkel drukknopje met vastgesteld effect.
als ik andere boxen heb gekocht kan ik het geluid weer prima bijstellen, terwijl dat met dat "lowpass" knopje niet kan.
Just my 2 cents (geen audiofiel
De loudness op mijn Kenwood zorgt voor een hele subtiele lift in de basOp woensdag 12 december 2001 21:58 schreef JT het volgende:
DUS NIET POSTEN DAT JE LOUDNESS/MEGABAS/BAS BOOST ENZOVOORT HEBT, want dat verneukt het geluid alleen maar ! Echt van die subtiele lift die je geluid niet verneukt !
Maar natuurlijk staat ie altijd op 'line straight', nix van die tone control onzin, en zeker geen voorgeprogrammeerd DSP-achtig spul...
where is my car?
Verwijderd
Geen ruimte .. hmmm.. Misschien een muurtje eruit breken ??Op donderdag 13 december 2001 14:55 schreef JT het volgende:
[..]
Geen ruimtePlus, dat als je de topic had gelezen, had je gelezen dat het geen superboost is, maar een subtiele lift van alles onder ik gok de 50 hz
je meubels weggooien ofzo
Ik woon in een flat....wacht ff....met een drilboor moet ik dan wel een kamer van 20x15x5 kunnen krijgenOp donderdag 13 december 2001 16:21 schreef Driez het volgende:
[..]
Geen ruimte .. hmmm.. Misschien een muurtje eruit breken ??
je meubels weggooien ofzo![]()
![]()
Ecodan warmtepomp
Dat vindt jij mooi, maar het lift alles onder de 100Hz ongeveer. Het geeft een heel "vet" geluid met overheersend laag, als je het al iets harder zet. Verder zorgt dat ervoor dat het hoog wat versterkt wordt. Het idee van loudness, is dat het op verschillende volumes allemaal hetzelfde blijft klinken. Dus als het volume zachter gaat, dan gaan de lage tonen en de hoge tonen wat minder omlaagOp donderdag 13 december 2001 15:25 schreef Arendje het volgende:
[..]
Loudness is bij mij ook een mooie lift in de lage regionen.
Maar dat werkt niet echt, omdat bij de meeste amps de loudness op alle volume's mee blijft bleren en pas na de 12:00 stand afneemt. Zo hoog kom je dus nooit, want dan zit je al op de max van je vermogen. Het zou een goede functie kunnen zijn, maar dan moet je zelf kunnen instellen beneden welk volume de versterker het laag en hoog opkrikt
Ow, nou zeg jij het ookWat ik dus niet mooi vind is die "MEGA BASS" en consorten. Die zijn ontwikkeld om alles te laten dreunen en trillen. Loudness is ontwikkeld om stemmen van presentatoren van zwakke radiostations beter hoorbaar te maken. En om ervoor te zorgen dat als je je muziek zacht heb je nog steeds hoort wel liedje je draait. Contour is hetzelfde (Oude aristona's... oude en nieuwe rotels)
Heb ik niet, maar wat je beschrijf is gewoon een ingebouwde equaliser.
Ja, maar dan een die allen het laag op kan tillen en ook alleen de 'lekkere' frequenties paktOp donderdag 13 december 2001 17:32 schreef FFF het volgende:
je bedoeld een soort equaliser?
Heb ik niet, maar wat je beschrijf is gewoon een ingebouwde equaliser.
dat is jouw meningOp woensdag 12 december 2001 21:58 schreef JT het volgende:DUS NIET POSTEN DAT JE LOUDNESS/MEGABAS/BAS BOOST ENZOVOORT HEBT, want dat verneukt het geluid alleen maar ! Echt van die subtiele lift die je geluid niet verneukt !
ik heb loudness op mijn ouwe (maar goeie) technics versterker en dat klikt mega goed, en dat is mijn mening
*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
Verwijderd
versterker in luidsprekers klinken beter zonder
(moet wel zeggen dat op allebei de front kanalen een subwoofer ligt.)
hmz, das bij een goede equaliser toch ook zo, dat je bij bepaalde frequentie gebieden, iets kunt opkrikken? (tot 5db ofzo) Ligt natuurlijk ook aan de kwaliteit van het apperaat. Is wel handig idd, want sommige dingen dan zet je de groove, ulta bass, mega bass super woofer, en weet ik veel wat ze allemaal nog meer hebben, Dan raakt heel het geluid verstoord, bij de ene set hoor je geen verschil, bij de andere denk je alleen nog maar boem boem te horen, en moet je je kopjes vastlijmen op tafel.Op donderdag 13 december 2001 17:33 schreef JvS het volgende:
[..]
Ja, maar dan een die allen het laag op kan tillen en ook alleen de 'lekkere' frequenties pakt.
Maar dat wou je zeker niet horen?
Lol, hij heeft zeker ook, mega, super ,ultra woofers, van 4000 watt per stuk?Op vrijdag 14 december 2001 15:02 schreef thefirstikke het volgende:
mijn stereo heeft een Dynamic Bass Feedback Booster ronddraai knopje
Nope.... Magnat vintage 710's van 100 watt per stukOp vrijdag 14 december 2001 16:18 schreef FFF het volgende:
[..]
Lol, hij heeft zeker ook, mega, super ,ultra woofers, van 4000 watt per stuk?
Dat W00X ziet er wel grappig uit, vooral als je het een beetje opendraaitOp vrijdag 14 december 2001 15:02 schreef thefirstikke het volgende:
mijn stereo heeft een Dynamic Bass Feedback Booster ronddraai knopje
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
da's wat voor sjefOp vrijdag 14 december 2001 17:25 schreef thefirstikke het volgende:
Woox kende ze toen nog nietDat knoppie zit op me sony LBT-D105 midi setje uit 1990
Dat ding is echt zo gaar als een frikandel.....
Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.