Toon posts:

[Kernel] uncomprest niet bij booten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik m'n gecompileerde kernel wil booten met LILO. Dan wordt deze wel geladen, maar stopt meteen daarna. Ik heb geen idee wat ik fout doe of wat er fout gaat.

Dit is een vervolg op draadje maar omdat ik daar verder geen reactie op kreeg heb ik maar een nieuwe post aangemaakt. Ik kan me namelijk voorstellen dat niet iedereen met verstand van kernels een draadje over een vastlopend netwerk gaat doorlezen.

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
Wat is de foutmelding? Of stopt het gewoon bij 'Booting kernel..............' ?

• Fvdlaar
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-08 10:57
Voor de zekerheid: heb je lilo nog gedraaid na het compilen?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 16:56 schreef Fvdlaar het volgende:
Voor de zekerheid: heb je lilo nog gedraaid na het compilen?
Ja, na het compilen heb ik de kernel in lilo toegevoegd en lilo geherstart. Als ik boot en op ctrl-alt-f1 druk en dan op tab. Dan krijg ik netjes de oude kernel en de nieuwe te zien.
Op woensdag 12 december 2001 16:54 schreef RooT het volgende:
Wat is de foutmelding? Of stopt het gewoon bij 'Booting kernel..............' ?
Ja, na het laden van de kernel stopt ie er gewoon mee. Het streepje zie ik nog wel knipperen.

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 16:52 schreef the_tag-man het volgende:
Dit is een vervolg op draadje maar omdat ik daar verder geen reactie op kreeg heb ik maar een nieuwe post aangemaakt.
Lees AUB de FUCK.
Op woensdag 12 december 2001 17:45 schreef the_tag-man het volgende:
Ja, na het laden van de kernel stopt ie er gewoon mee. Het streepje zie ik nog wel knipperen.
Ik weet niet veel van Linux af, maar als het streepje KNIPPERT, dan issie toch bezig??? Tenminste, dat is wel in de meeste OSen/installaties/programma's/computerfrutjes. Ik zou zeggen, zet hem aan, wacht 500 uur en kom dan terug :)

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
[b]Op woensdag 12 december 2001 17:45 schreef
Hmmmz..
Ik denk dat je een optie in de kernel configuratie vergeten bent. En anders recompile de kernel eens, heb je alle opties goed uitgevoerd?

Verwijderd

Wel de goede architectuur genomen (processor type?)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 17:53 schreef RooT het volgende:

[..]

Hmmmz..
Ik denk dat je een optie in de kernel configuratie vergeten bent. En anders recompile de kernel eens, heb je alle opties goed uitgevoerd?
Dit heb ik zelf ook al gedacht, heb alle dingen waarvan ik niet zeker wist of ze aan moesten aangezet. En daarna de kernel + modules opnieuw gecompiled. geboot en nog steeds dezelfde fout.
Op woensdag 12 december 2001 18:09 schreef janjanjansen het volgende:
Wel de goede architectuur genomen (processor type?)
Ja volgens mij wel. Ik heb een p166-mmx (HP Vectra VE) en dus pentium-mmx genomen.

Voor de zekerheid ben ik de kernel nu voor pentium I aan 't compilen. Maar denk dat het weinig uit zal maken.

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik hem als Pentium I, Pentium-mmx en als PIII gecompiled. Maar het werkt nog steeds niet. De modules heb ik ook steeds elke keer opnieuw gecompiled. De volgende commando's voer ik uit om de kernel opnieuw te configuren, te compilen en te installeeren. (lilo is al goed ingesteld)

make menuconfig
make clean
make dep
make bzimage
make modules
make modules_install
cp /usr/src/linux...bzImage /boot/jwkernel
init 0

Zou iemand me plz willen helpen?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Gut, doe het nu nog eens, maar doe eens geen make clean...

Of doe EERST een make clean, en dan pas een make menuconfig...

edit:

doe maar eens

make clean
make menuconfig
make dep
make bzimage modules modules_install
cp /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage /boot/BLA
lilo
reboot

Waarbij je BLA natuurlijk vervangt door een in /etc/lilo.conf gedefinieerde kernelnaam...

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Het is overigens 'make bzImage'

En als je nu echt zeker wilt zijn! make distclean; make menuconfig en daarna make dep; make clean; make bzImage; make modules; make modules_install

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Zomaar een vraagje, heb je wel de vga console driver meegecompiled (onder console drivers) anders boot de kernel wel, maar je ziet het niet.... :)

• Kippenijzer

Kippenijzer

Op woensdag 12 december 2001 21:53 schreef Operations het volgende:
Zomaar een vraagje, heb je wel de vga console driver meegecompiled (onder console drivers) anders boot de kernel wel, maar je ziet het niet.... :)
Dan zou het scherm zwart worden... Hij zag nog wel de cursor knipperen, remember?

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 22:10 schreef Kippenijzer het volgende:

[..]

Dan zou het scherm zwart worden... Hij zag nog wel de cursor knipperen, remember?
Hoeft niet, lilo heeft nog uitvoer naar het scherm, daarna wordt de kernel gestart, en die heeft geen ondersteuning voor vga, dus ook niet de ondersteuning om het scherm zwart te maken... --> laatste melding die blijft staan is die van lilo...
(logisch gezien dan, heb het nooit geprobeerd)

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik wel :-P

edit:

Effe iets vollediger... Lilo draait nog op de BIOS video support... Daarna beeindigd hij deze support -> Scherm wordt zwart... Dan neemt de kernel dit over indien deze dit kan... Niet dus -> hij blijft zwart :-)

Verwijderd

hmm mjah okeej... tegen simpele praktijkervaring kun je met de beste logica niet op.... :)
jij wint :P

Verwijderd

Of de virtual terminal driver :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 21:13 schreef Kippenijzer het volgende:
Gut, doe het nu nog eens, maar doe eens geen make clean...

Of doe EERST een make clean, en dan pas een make menuconfig...

edit:

doe maar eens

make clean
make menuconfig
make dep
make bzimage modules modules_install
cp /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage /boot/BLA
lilo
reboot

Waarbij je BLA natuurlijk vervangt door een in /etc/lilo.conf gedefinieerde kernelnaam...
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik heb nu m'n nieuwe kernel gecompiled.
Ik denk dat de fout kwam doordat ik lilo niet had gerund na het maken. Volgens mij werd de kernel namelijk elke keer van de hd gerund en stond deze niet in de mbr zelf. Maar dit bleek dus anders zet zijn. |:(
Met een zelf gecompilede kernel loopt je pc trouwens erg veel sneller. M'n bakkie wa 2x zo snel opgestart.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Je PC zelf loopt maar marginaal sneller... Er zijn inderdaad dingen die wat beter draaien als je je kernel ook specifiek voor je P4 ipv i386 compileerd, maar het booten is inderdaad sneller, omdat de kernel niet allemaal zinloze drivertjes laadt of probeert te laden die hij toch niet nodig heeft... Snelheidswinst in het OS zelf, als het >2% denk ik dat dat al een wondertje op zich zou zijn...
Pagina: 1