Wat betekenen deze afkortingen?

Pagina: 1
Acties:
  • 285 views sinds 30-01-2008

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:43

St@m

@ Your Service

Topicstarter
ARP
ICMP
SMTP
FTP
BOOTP
UDP
TCP

Ik zit nu op school en ik moet dit weten, misschien dat iemand me kan helpen?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:02

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

ARP
Address Resolution Protocol.Protocol van de Internet-laag dat verantwoordelijk is voor het bepalen van het hardwareadres (dat ook wel MAC-adres wordt genoemd) van een bepaald IP-adres. Dit proces wordt IP-adresomzetting genoemd. Voordat een IP-pakket kan worden doorgestuurd naar een andere host, moet het hardwareadres van de doelhost bekend zijn. ARP raadpleegt eerst de eigen cache voor een IP/hardwareadres-toewijzing. Als er één wordt gevonden, wordt het pakket met behulp van het hardwareadres rechtstreeks doorgestuurd naar de doelhost. Alle andere computer op het netwerk zien het pakket wel, maar verwerken het niet, omdat het niet aan deze computers is geadresseerd. Als er geen toewijzing wordt gevonden in de ARP-cache, stuurt ARP een aanvraag-broadcast. Hardwareadressen hebben een hexadecimale notatie; het hardwareadres voor een broadcast is FF-FF-FF-FF. Het bericht in de broadcast luidt ongeveer als volgt: 'Wil degene die IP-adres W.X.Y.Z gebruikt zijn hardwareadres meteen naar hardwareadres A-B-C-D sturen.' Elke computer op het netwerk verwerkt het pakket en bepaalt of het IP-adres wordt gebruikt dat wordt gezocht door de host die de ARP-aanvraag heeft verstuurd. Als een van de computers op het lokale netwerk het adres gebruikt, verstuurt deze een pakket terug waarin staat deze computer de gezochte host is en waarin het hardwareadres wordt vermeld. De bronhost gebruikt deze informatie om de rest van de gegevens rechtstreeks naar de doelhost te versturen. Als de bronhost een reactie krijgt, plaatst deze de toewijzing in de ARP-cache, opdat de toewijzing later nog een keer kan worden gebruikt. Vervolgens verstuurt het host het pakket. Als de bronhost geen reactie ontvangt, herhaalt ARP dit hele proces om het hardwareadres van de lokale standaardgateway te verkrijgen en wordt het pakket via de gateway naar een ander netwerk verstuurd.

ICMP
Internet Control Message Protocol. IP en andere hoge protocollen gebruiken het Internet Control Message Protocol om statusrapporten te ontvangen over verzonden informatie. ICMP wordt over het algemeen gebruikt tussen twee routers om te bepalen hoe snel informatie tussen twee computers wordt verzonden. Als een router teveel verkeer ontvangt van andere hosts of datagrammen ontvangt in een tempo dat te hoog ligt om ze te verwerken, kan de router een ICMP-foutbericht sturen naar de host waarvan deze gegevens ontvangt. In het bericht wordt de computer gevraagd de informatie in een iets gematigder tempo te vesturen.

SMTP
Simple Mail Transfer Protocol. Een onderdeel van de TCP/IP standaard voor het verzenden van mail. Dit is het electronic mail-protocol dat bij TCP/IP wordt ingezet. Internet Protocol voor de uitwisseling van e-mail.

FTP
File Transfer Protocol. Protocol voor het versturen van bestanden over een netwerk. Wordt als protocol gebruikt onder TCP/IP. Dit protocol omvat de OSI-lagen 5, 6 en 7. Tevens is het hiermee mogelijk om in directories te kijken. Wordt ook als naam gebruikt voor protocols, waarmee via modems bestanden worden verstuurd. Mogelijke protocollen zijn hier ASCll, XModem, YModem, ZModem en Kermit. Hiermee kun je bestanden binnenhalen van CompuServe en Internet. Het voorziet alles wat nodig is voor het downloaden (en overigens ook in uploaden) van zowel ASCII als binary bestanden (zoals gecomprimeerde bestanden) en geldt natuurlijk wel als de ontvanger er iets mee moet kunnen doen.

BOOTP
Bootstrap Protocol.Protocol om de netwerkparameters van de verschillende werkstations in te stellen vanaf een centrale server. Opgevolgd door DHCP. Een TCP/IP-netwerkprotocol dat het mogelijk maakt TCP/IP te starten en configureren op clients zonder diskettesstation.

UDP
User Datagram Protocol. UDP is een protocol in de Transportlaag van het TCP/IP-model dat verantwoordelijk is voor eind-tot-eind gegevensoverdracht op een netwerk. In tegenstelling tot TCP is UDP een verbindingsloos protocol. Er wordt dan ook geen sessie tot stand gebracht. UDP doet eenvoudigweg een poging bij het verzenden van gegevens. UDP probeert niet te controleren of de doelhost de verzonden informatie daadwerkelijk ontvangt. UDP wordt gebruikt door toepassingen die kleine hoeveelheden gegevens verzenden en die geen afleveringsgarantie vereisen. De NetBIOS-naamservice, die telkens hele kleine hoeveelheden gegevens verzendt en de NetBIOS-datagramservice gebruiken beide het UDP-protocol. UDP maakt ook gebruik van poortnummers bij het identificeren van een bepaald proces op een opgegeven IP-adres. UPD-poorten zijn echter andere poorten dan TCP-poorten, waardoor beide dezelfde poortnummers kunnen gebruiken zonder dat er problemen ontstaan.

TCP
Transmission Control Protocol. TCP is verantwoordelijk voor de betrouwbare verzending van gegevens van het ene knooppunt op het netwerk naar het andere. TCP brengt een verbindingsgeoriënteerde sessie, of virtueel circuit, tot stand tussen twee computers. De verbinding met een andere computer wordt gemaakt door een pakket te verzenden waarin de doelhost wordt gevraagd of het mogelijk is een verbinding tot stand te brengen. Vervolgens wacht TCP of de computer beschikbaar is voor communicatie. Als de doelcomputer on-line is en luistert, reageert deze door een bericht te sturen: 'Ik ben beschikbaar voor communicatie en hoor graag meer van je'. Hierop reageert de eerste computer als volgt: 'Mooi, hier is de rest van de informatie.' Dit proces van het tot stand brengen van een verbinding wordt de 'three-way handshake' genoemd. Met dit proces wordt vastgesteld welk poortnummer er moet worden gebruikt en wat de ISN's van de beide partijen zijn;. De computers die een verbinding met elkaar tot stand brengen en onderhouden, moeten bepaalde vitale gegevens met elkaar uitwisselen. Elk TCP-pakket dat wordt verzonden bevat een bron- en doel-TCP-poortnummer, een opvolgingsnummer voor berichten die in kleinere gedeelten moet worden verzonden en een controlesom om ervoor te zorgen dat de informatie foutloos wordt verzonden. Daarnaast bevat elk pakket een bevestigingsgetal dat de broncomputer vertelt welke onderdelen van het bericht op de bestemming zijn aangekomen. Elk pakket bevat tevens een metrische waarde voor de TCP-venstergrootte om flow control tussen beide computers mogelijk te maken.

/dev/null

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
google!
of vraag 't aan een leraar ofzo, weet niet op wat voor een school je zit, maar ik denk dat als ze je dit vragen, ze er zelf wel een beetje verstand van hebben toch?

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
tis de bedoelig dat we het elf opzoeken, dhuss hier komt er nog 1: wat is het verschil tussen een repeater, bridge, router en gateway? enne bedankt voor de antwoorden :7

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
Op maandag 10 december 2001 09:35 schreef Djonnie het volgende:
ARP
ICMP
SMTP
FTP
BOOTP
UDP
TCP

Ik zit nu op school en ik moet dit weten, misschien dat iemand me kan helpen?
Lijkt me sterk op huiswerk oplossen hetgeen eigenlijk niet mag maarja.

ARP: Address Resolution Protocol
ICMP: Internet Control Message Protocol
SMTP: Simple Mail Transfer Protocol
FTP: File Transfer Protocol
BOOTP: Bootstrap Protocol
UDP: User Datagram Protocol
TCP: Transmission Control Protocol

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op maandag 10 december 2001 09:41 schreef Djonnie het volgende:
tis de bedoelig dat we het elf opzoeken, dhuss hier komt er nog 1: wat is het verschil tussen een repeater, bridge, router en gateway? enne bedankt voor de antwoorden :7
waarom doe je dat dan niet?

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
lol, matsen we'm effe gaat ie nog meer van ze huiswerk door ons laten maken.
Ga je effe schamen man!

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:02

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Nou ik dacht dat we je voldoende hebben geholpen

/dev/null

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
mensen hartstikke bedankt, ik stel het zeer op prijs dat jullie mij hebben geholpen, het was dus de bedoelig dat ik zou uitzoeken wat die afkoringen betekenden, dat heb ik nu dus toch ook gedaan? ik heb het aan jullie gevraagd, nogmaals bedankt ;)

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op maandag 10 december 2001 09:56 schreef Djonnie het volgende:
het was dus de bedoelig dat ik zou uitzoeken wat die afkoringen betekenden, dat heb ik nu dus toch ook gedaan? ik heb het aan jullie gevraagd, nogmaals bedankt ;)
Ghegheh... sneakerd... >:) :o

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Moet ik nog uitleggen waarom deze op slot gaat :?
Neuh ... lijkt me niet.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Op maandag 10 december 2001 09:56 schreef Djonnie het volgende:
ik stel het zeer op prijs dat jullie mij hebben geholpen, het was dus de bedoelig dat ik zou uitzoeken wat die afkoringen betekenden, dat heb ik nu dus toch ook gedaan? ik heb het aan jullie gevraagd, nogmaals bedankt ;)
Bij deze het dringende verzoek dat nooit meer te doen.
1) waarom denk je dat je het zelf moet uitzoeken?
2) misbruik de goodwill van de mensen hier niet, je laat anderen jouw werk doen, zo werkt het niet
Lees even de FAQ, dan krijg je misschien een beter idee van hoe het hier allemaal werkt.
Zo dus in ieder geval niet.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.