Toon posts:

groentje wil ook meedoen......

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Leuk hoor.........overklokken,

Ben al een middag bezig en krijg continu de melding: "CPU onbruikbaar". Ook al heb ik 'm maar een beetje overklokt. In softmenu: Hoger of lager voltage, processor numberfeature,100/66 sign high or low, maakt niet uit.

Ik zie vast iets simpels over het hoofd.

Lach eens vol medelijden om me en doe dan 's een tip.......

BE6
P3-450

Verwijderd

wat meer specs?

Verwijderd

ja idd hier kan je weinig mee.

Verwijderd

Topicstarter
Tsja het blijft een leerproces.......HET LEVEN

Ben er net achtergekomen dat een P3 niet te overklokken valt met alleen de multiplier.ik zal dus gewoon naar 112Mhz moeten oid. Hoop dat ik de boel niet in de soep draai.

Dus een P3 450
en een Abit BE6
geheugen is 100

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Uhm ik ken de specs van jouw board zo niet, maar ik gok dat je de volgende FBS-snelheden kan instellen met je CPU-softmenu: 100, 112 en 133 (en lager natuurlijk). Jouw cpu loopt standaard op een FSB van 100Mhz (en maal 4.5, de ingebakken multiplier van je p3, wordt dat 450). Als ik jou was, zou ik eerst proberen om em op 112 te zetten (dan kom je uit op 4.5 X 112 = 504). Dat zou probleemloos moeten werken. Wil je nog hoger, dan ben ik bang dat je toch wat extremere koeling zult moeten fixen (mijn pII-400 wilde in ieder geval niet zomaar op 133x4=532 lopen). Lees voor de gein de faq http://gathering.tweakers.net/forum/faq eens door, daar staan een heleboel algemene tips (betere koeling, Vcore verhogen etc etc)

edit:

Ja psies. Wat ik dus even vergeten ben: als je hoger dan 112 wil MOET je beter geheugen (pc133) gebruiken, anders gaat het zowiezo niet werken. 133Mhz voor PC100-geheugen is een beetje teveel van het goeie :)

I reject your reality, and substitute my own.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

4.5x124 moet ook werken hoor, 133 ook nog

iStockphoto

Verwijderd

Topicstarter
Correct,

Ik weet alleen niet of de rest van de spullen dat trekt (112 Mhz) (HD graphics ed). Als de processor eraan gaat is dat alleen jammer maar de info op de HD houd ik graag intact.

Heb het intussen gevonden, dat van die onwrikbare multiplier op de P3.

Zeg bedankt hè

Verwijderd

Topicstarter
ben trouwens wel op zoek naar een nieuwe processor, volgens de specs van de nieuwe bios kan ik er nu een P3 850 in zetten. Maar die kan ik dus op 100 Mhz weer niet overklokken. Of zijn er nog betere ideen?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op vrijdag 07 december 2001 21:03 schreef cheshire87 het volgende:
4.5x124 moet ook werken hoor, 133 ook nog
Uhm, ik heb ook die stuff gehad, maar boven de 124 MHz werkt echt niet meer hoor, tenzij je de juiste stepping (SL35D) hebt...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• snars
  • Niet online
Op vrijdag 07 december 2001 21:09 schreef blub5 het volgende:
Correct,

Ik weet alleen niet of de rest van de spullen dat trekt (112 Mhz) (HD graphics ed). Als de processor eraan gaat is dat alleen jammer maar de info op de HD houd ik graag intact.

Heb het intussen gevonden, dat van die onwrikbare multiplier op de P3.

Zeg bedankt hè
112, makkie :) Een FSB van 112 correspondeert met een PCI-bus (waar de rest van je hardware op is aangesloten) met een snelheid van ongeveer 37Mhz (dus hij loopt maar 13% harder dan de normale specs). Ik heb zelf flink lopen kloten met m'n PII-400 en BX-board en ik heb nog nooit meegemaakt dat de data op m'n HD corrupted raakte ofzo. Schijnt alleen te gebeuren bij hele oude HD's..
Maar 112 gaat helemaal goedkomen hoor. Als je CPU en je geheugen het aankunnen is 133 zelfs gunstiger, omdat je chipset dan automatisch een andere PCI-divider pakt en je hele PCI-bus dus weer netjes op de normale snelheid loopt. D'r was een keer een mooi artikel over, ik zal kijken of ik die kan opscharrelen...

[weer een edit :)]
Uhm dat verhaal over die 1/4 PCI-divider op 133Mhz slik ik weer even in, ik weet niet zeker of jouw board dat ondersteunt...
[/edit]

• snars
  • Niet online

Verwijderd

Topicstarter
Da's mooi want ik heb net 256Mb 133Mhz besteld (79,- daar kun je het niet eens voor op Ebay vinden). En dat van de PCI bus die dan zeer op 100Mhz gaat lopen; daar snap ik (nog) geen snars van. Maar het zou wel heel prima wezen.

Verwijderd

Topicstarter
Ah ikke snap:

AGPCLK/CPUCLK moet dan dus ingesteld worden op 1/4

Mooi

• mr._Anderson
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

ik heb jouw mobo (moederbord) ook, alleen dan de BE6-II

ik heb er dus een celeron via een convertor inzitten maar da geeft nix. Ik overclock hem van de 566 naar 800, soms 900.

Je moet inderdaad de FrontSideBus omhoop zetten in de bios. Maar experimentaar daar gewoon ff mee, soms kan je proc bijv. fsb van 112Mhz makkelijk aan maar slaat hij bij 113MHz op stelten.

Begin gewoon bij de 105 ofzo en zet hem telkens een stappie hoger...106....107

test telkens of ie stabiel blijft, en niet al te heet word.

ik kan je wel advieseren om een klein beetje onder het maximum te gaan zitten zodat je proc, veel minder warm word, veel stabieler is, en bijna net zo snel zal zijn.

suc6

mr._Anderson *D

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op vrijdag 07 december 2001 21:30 schreef blub5 het volgende:
Ah ikke snap:

Mooi
Kan dat bij een BE6?
Heb ik nooit geweten!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
volgens het boekie wel

............maar bij nader inzien dus niet

en op 133 Mhz (1/4) laat meneer ( Manl. anders kan ik niet zo grof op 'm schelden) het mooi afweten...elaas

• snars
  • Niet online
Op vrijdag 07 december 2001 21:30 schreef blub5 het volgende:
Ah ikke snap:

Mooi
Uhm....nee :) Dat kan niet.
Goedgoed, dan maar ff een snelcursus chipset:
Je hebt de volgende onderdelen:
- CPU
- FSB (het geheugen op jouw moederboard loopt even hard als de FSB)
- AGP-bus (das alleen je videokaart)
- PCI-bus (de rest, dus PCI-kaarten, IDE-controller etc)
(en evt. ISA-bus maar die ga ik er even niet bij betrekken)

Alles begint bij je FSB. De snelheid van zowel je cpu als je AGP- en PCI-bus worden afgeleid van de FSB.
Normaal gesproken loopt het bij jou zo:
FSB 100Mhz
CPU 4.5x100 = 450Mhz
AGP 100 x 2/3 = 66Mhz
PCI 100 x 1/3 = 33Mhz

Dus ieder onderdeel heeft z'n eigen 'divider'...en zodra je dus je FSB gaat verhogen verhoog je ook de snelheid van de andere componenten. Je moederboard kiest automatisch de beste dividers. Die AGPCLK/CPUCLK-setting moet je gewoon op 2/3 laten staan, ik zie niet in waarom je je AGP-bus op 100Mhz zou willen laten lopen (sterker nog, dat is onmogelijk..die 1/1-setting is voor als je een CPU hebt die standaard op een FSB van 66 loopt).

Zow...het is niet volledig maar ik hoop dat het enigszins duidelijk is nu...

Verwijderd

Topicstarter
Okido, bedankt

Ik heb zomaar 's het volgende geprobeerd:

133Mhz (1/4)
multipl. 4x (dus dan zitten we op 400Mhz, voor de veiligheid).

En weer die stomme melding dat de processor onbruikbaar is. Ik ben bang dat de computer wint vanavond (heb wel lekker de turbostand gevonden dus 2,5% heb ik al)

• snars
  • Niet online
Op vrijdag 07 december 2001 21:56 schreef blub5 het volgende:
Okido, bedankt

Ik heb zomaar 's het volgende geprobeerd:

133Mhz (1/4)
multipl. 4x (dus dan zitten we op 400Mhz, voor de veiligheid).

En weer die stomme melding dat de processor onbruikbaar is. Ik ben bang dat de computer wint vanavond (heb wel lekker de turbostand gevonden dus 2,5% heb ik al)
Die multiplier kun je dus niet instellen bij Intel-cpu's...die is ALTIJD 4,5 bij jou. Maar probeer voor de gein es 115(1/3), 120(1/3), 124(1/3) en als dat niet werkt 124(1/4). En die turbostand kun je maar beter uitzetten..owjah en belangrijk: 'speed error hold' ook UIT. 112(1/3) werkte toch wel?

edit:

En niet zo snel opgeven! Een echte tweaker gaat door tot hij of z'n hardware erbij neervalt! De computer wint nooit!
Hehe...lees de handleiding van je BE6 ff goed door, d'r staat prima uitleg over alle opties van je BIOS in

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-08 14:34

markvt

Peppi Cola

turbostand :?

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• snars
  • Niet online
Ja dat is een ingebakken optie....in de handleiding staat heel mooi:

"The turbo allows you to speed up the external clock by approximately 2.5%. This feature is used to verify the design flexibility. It is a very important tool for test units to verify CPU stability. Do not use this feature"

Duidelijk. Niet gebruiken, Je schiet er nl. geen hol mee op (2.5Mhz FSB extra woehoe)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 07 december 2001 22:07 schreef _sNaRs_ het volgende:

'speed error hold' ook UIT. 112(1/3) werkte toch

[/edit]
Ja, dat werkt,maar 133 (1/4) niet. Ik zal het nog 's proberen zodra ik PC133 geheugen heb (volgende week)

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-08 08:27
ik heb zelf een p3-450 op een p6SBA van SuperMicro
kan hem easy op 4,5*112=504 laten lopen. en 3dmark werkt ook nog zonder errors maar als ik aan 133mhz begin zegt ie "ik ga lekker hangen".

de proc op 112 = 40C
dus 133 moet kunnen maar hoe?

heb 2*256 DANE-ELEC gehuegen dus dat is goed?

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp (en ik heb vanavond al xoveel geleerd) Zet ik straks met m'n PC133 geheugen de ext clock op 133Mhz (1/4). Dan loopt mijn PCI-bus gewoon op 33 Mhz volgens specificaties. De harddisk ed is volkomen veilig en de processor loopt (alsie wil) op 133*4.5=600 Mhz. Krijgt het geheugen dan 133 Mhz?

Verwijderd

Op vrijdag 07 december 2001 22:51 schreef blub5 het volgende:
Dus als ik het goed begrijp (en ik heb vanavond al xoveel geleerd) Zet ik straks met m'n PC133 geheugen de ext clock op 133Mhz (1/4). Dan loopt mijn PCI-bus gewoon op 33 Mhz volgens specificaties. De harddisk ed is volkomen veilig en de processor loopt (alsie wil) op 133*4.5=600 Mhz. Krijgt het geheugen dan 133 Mhz?
Klopt als een bus.
Je geheugen en chipset lopen op 133 mhz, zijn ze voor gemaakt.
Door de divider loopt je pci, agp enz weer op hun orginele snelhed.
Alleen je proc loopt 150 mhz hoger als waar ie voor gemaakt is :)
Pagina: 1