Op woensdag 13 februari 2002 16:43 schreef JT het volgende:
[..]
Je lult echt uit je nek. DPL 2 is een digitaal kanaal gecodeerd in een analoog 3 kanaals signaal waar weer 20 kanalen in een matrix zitten die via een digitale extractie methoden uiteindelijk worden gedecodeerd in 40 analoge signalen die na samenvoeging weer 10 surround kanalen opleveren en 3 bas kanalen. Een betere variant hierop is THX.
Gut.. en *JvS* lult uit z'n nek, en jij komt met dit prachtverhaal?
Wow. Ik hoop toch echt dat het aan mijn sarcasme-meter ligt ofzo -- het is soms erg moeilijk dat te onderscheiden van de echte cluelesserts zoals die ind e rest van thread iig rondhangen
Een Dolby Surround signaal wordt gecodeerd door een mono achterkanaal en een mono centerkanaal, beide met een bandpass filter ergens tussen de 200 en 8000 Hz, in een stereo kanaal te matrixen. Daarmee kan dat signaal dus leuk op alle stereo devices worden meegezonden -- VHS, TV, etc. Hele leuke technologie an sich.
Daar kun je vervolgens naar luisteren met gewoon je stereo, en dan klinkt het vaak al beter dan een crap gemixte stereo track (en iig niet slechter), of je kunt het in een van de volgende decoders prikken:
- Dolby Surround : analoge filtertjes voor de-matrixen. heel goedkoop, maximaal 6 dB kanaalscheiding center naar L/R en sur naar L/R.. leuk, maar niet spectaculair kwa plaatsing van geluiden. Voor 100 piek (of misschien wel minder tegenwoordig) bouw je zelf zo'n ding.
- Dolby Pro Logic: DSP based dematrixen. 35 dB kanaalscheiding, extreem veel beter.
- Dolby Pro Logic 2: DSPt er een stereo achterkanaal van, bandbreedte van rears en centers gaat naar 20 kHz, nog steeds 35 dB scheiding.. Schijnt nog best wat beter te klinken.
Wat er uit die eerste 2 decoders -- en dat zie je vooral bij het eerste type -- komt kun je in een 4.0 versterker prikken, en dan de twee reartjes op een kanaal, of je kunt er een 5.0 versterker bij hebben, zoals vrijwel alle moderne versies, ivm upgradeability met een losse dolby digital decoder. Meestal zit de decoder en de versterker fysiek in een doosje.
Maar DPL2 is eerst en vooral een *standaardmethode* om een Dolby Surround signaal naar full-5.0-surround te DSPen. Er zijn al langer fabrikanten (*kuchHarmanKardon*) die voor DPL een speciale DSP mode hebben die dergelijke resultaten bereikt.
Overigens denk ik dat DPL2 best nuttig is voor mensen die veel naar films op TV of VHS kijken, maar je moet je er niet blind op staren.
THX is min of meer een keurmerk/specificatie geweest altijd van "george lucas vind dat je dit eigenlijk moet hebben om optimaal te kunnen genieten van z'n films".
Op dit moment gaat dat als ik me goed herinner dan om een 7.0 versterker (side-rear, rear-rear alletwee 2 speakers -- de .1 gaat uit van een actieve sub) met bepaalde minimale specs kwa rechtlijnigheid en vervorming ed die iig DPL, AC3 5.1, DTS 5.1, DTS ES 6.1 Discrete, DTS ES 6.1 Matrixed, en AC3 6.1 Matrixed aankunnen. DPL2 is dacht ik nog geen onderdeel van die spec.