Toon posts:

USB is Plug en Play? Nou nee dus!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal.

Hoewel ik zeer gecharmeerd ben van het USB systeem in de huidige PC's heb ik nu daar toch een probleem mee.

Zoals jullie wel zullen weten is USB "hot pluggable" d.w.z.al staat de PC aan, je mag een apparaat aansluiten.
Ook zal Windows (98 in mijn geval)de hardware detecteren en vragen om de stuurprogramma's enz. enz. (jullie bekend)

Nu mijn probleem: als ik dit doe op mijn systeem dan werkt dat dus niet (ik sluit een USB joystick aan).
Mijn andere apparaten werken wel (USB muis etc.)
Als ik echter de USB joystick op een andere PC aansluiten via USB detecteerd Windows(ook 98)WEL de joystick!

Iemand enig idee waar dit door komt of hoe het op te lossen is??
De hardware is goed, dus zou Windows het probleem (kunnen) zijn.
Ik heb nog geen zin om Format te doen!

alvast iedereen bedankt!!

Pinomans

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
Hoeveel USB apparaten zitten er al op je systeem aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn computer zit nu:

Logitech USB muis op USB 1
Safeway USB active HUB op poort 2

En dan in de hub de niet werkende joystick (Microsoft Gamepad USB, de groen/doorzichtige.

Inderdaad twee devices maar de joystick doet het ook niet als hij rechtstreeks in de USB poorten van de PC zelf wordt gestoken.

BTW. geinige pinguin met de lekkere... als ze deze vrouwen nou bij een Linuxdistro erbij doen formatteer ik vanavond mijn HD nog om het te installen!!!!

Pinomans

Verwijderd

offtopic:
Nou dan heb je ze zeker niet van dichtbij gezien :r

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op donderdag 06 december 2001 19:22 schreef NINER het volgende:
offtopic:
LOL, en je hebt idd gelijk.

Maar weer even terug ontopic, volgens mij is dit gewoon een bug in de USB gamecontrollers van MS. Heb zelf het zelfde gedonder met een gamepad en racestuur. (werken zlefstandig goed, allebei op de comp, hangt :(

• the_dgc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11-2022

the_dgc

raar he..... leven!!

Op donderdag 06 december 2001 19:22 schreef NINER het volgende:
offtopic:
een zak doet wonderen :P

een wereld zonder vrede.. raar?? kijk om je heen dan merkje dat het heel normaal is...
neeeh ik ben niet druk, jij bent gewoon te rustig !!
dual xeon 2.4, 1024 intern, gf3 ti200, maxtor 60 gb 7200 rpm en nog wat opvulling

Verwijderd

Topicstarter
Hahahahaha niet van dichtbij gezien!
Nou ehhh. nee, maar wel een leuke opmerking btw!
Of betekend dat je van Linux ook gaat kotsen dan????
Ik zou niet weten waarom maar goed.

Bugje in de MS software?
Tsja in Windows98 zitten wel meer bugs!
Toch is het vreemd vind ik aangezien het daarvoor wel werkte iemand nog ideetjes?

Pinomans

Verwijderd

Oplossing heb ik niet maar wel een gelijksoortig probleem onder XP Pro.

1e USB microsoft Mouse
2e USB Naar mijn Scherm, LG Flatron 995+ (Hub)

Op de Hub een Sidewinder Forcefeedback 2 en nu komt het probleem, op de 2e hub poort een emtech CF en smartmedia lezer. XP wil dus niet opstarten als die tegelijk zijn aangesloten, haal ik de ene of de andere eraf dan is alles ok.

Enfin geen oplossing maar gedeelde smart is halve smart.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:58

Bergen

Spellingscontroleur

Uhm... als je 'm nou helemaal aan de praat helpt (allernieuwste drivers erop enzo), dan de stekker eruit trekt en er opnieuw in doet, installeert ie em dan wel goed???

Verwijderd

Op maandag 10 december 2001 12:01 schreef GerbenW het volgende:
Uhm... als je 'm nou helemaal aan de praat helpt (allernieuwste drivers erop enzo), dan de stekker eruit trekt en er opnieuw in doet, installeert ie em dan wel goed???
ah, ja dat had in niet echt vermeld:
-> inpluggen
-> new hardware found
-> de boel werkt (alles wordt herkend)
-> reboot
-> de boel werkt niet meer (XP blijft hangen).

Trek ik of de force feedback of de emtech card lezer uit dan gaat XP lekker door met opstarten.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 19:07
Ik uit jouw verhaal niet opmaken of je eerst de drivers hebt geinstalleerd en daarna pas de USB-zooi hebt aangesloten, of andersom. ALs je het namelijk andersom doet, kan het nog wel eens fout gaan.

Engineering

Verwijderd

Op maandag 10 december 2001 14:08 schreef Tupolev het volgende:
Ik uit jouw verhaal niet opmaken of je eerst de drivers hebt geinstalleerd en daarna pas de USB-zooi hebt aangesloten, of andersom. ALs je het namelijk andersom doet, kan het nog wel eens fout gaan.
alletwee geprobeerd.
Nu op andere forums oa www.hardforum.com lees ik dat wel eens problemen kunnen zijn met usb apparaten die irq's delen. Windhoos zou zeggen dat er geen conflict is terwijl er wel in is. Ik zal het vanavond wat nader bekijken, zit momenteel op het werk.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Op maandag 10 december 2001 10:09 schreef pinolief het volgende:

Pinomans
dat groeten wordt meestal niet gewaardeerd, zie FAQ

en om terug te komen op je probleem: heb je een installatiedisk voor dat ding? Misschien reageert win98 alleen op hardware die hij al kent (van drivers)?

• Dries Arnolds
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06 18:40

Dries Arnolds

*bling bling*

Op maandag 10 december 2001 14:44 schreef Bono het volgende:
Nu op andere forums oa www.hardforum.com lees ik dat wel eens problemen kunnen zijn met usb apparaten die irq's delen.
Lijkt me niet. USB-apparaten gebruiken namelijk helmaal geen irq's. Alleen de controller gebruikt er één. En als die een conflict zou hebben, zouden de andere apparaten ook moelijk doen.

Verwijderd

Topicstarter
@m-m

Wat bedoel je met "groeten wordt meestal niet gewaardeerd"????
Ik kan je niet volgen?
BTW : wat moet ik met FAQ?

Maar toch de groeten aan iedereen en ook gewoon aan m en m's

Pinomans

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-06 10:54
Voor win98:

Is het op beide PC's dezelfde windows versie?
(geen first en second edition?)

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op maandag 10 december 2001 15:04 schreef pinolief het volgende:
@m-m

Wat bedoel je met "groeten wordt meestal niet gewaardeerd"????
Ik kan je niet volgen?
BTW : wat moet ik met FAQ?
Nou, in de FAQ staat het volgende:
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).
dus dit:
Maar toch de groeten aan iedereen en ook gewoon aan m en m's

Pinomans
kan volgende keer weg

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 14:01

zyberteq

nou, dat dus

weet je zeker dat ie niet al is geinstalleerd in Windows?
anders het volgende sprookje: :P
ik had eens soortgelijk probleem maar dan met een HP printer:

er was eens... een PIII 650, 128MB met win98se. (Dell)
daar zaten 2 USB poorten op aan de achterkant waarvan ik er 1 wilde gebruiken voor de printer. na lang gekloot met inpluggen en andere volgordes wou de printer maar niet aanwezig zijn. :(
na wat opzoeken bleek dat de Soundcard (Creative 1024 ofsow) en de USB-controller hetzelfde IRQ gebruikten (ZONDER conflict) ik heb toen voor de radicale oplossing gekozen en in apparaatbeheer alles van de geluidskaart EN de USB-controller verwijderd. vervolgens de computer opnieuw opgestart en allen braaf laten detecteren en installeren (ZONDER de printer aangesloten te hebben) nadat ze allebei weer geinstalleerd waren heb ik de pc weeeer opnieuw opgestart en vervolgens de printer-USB-kabel erin geprikt. Dit keer werd de printer meteen herkend en kon ik de software installeren. Hierna werd de printer nog lang en gelukkig gebruikt.
:P

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ze waren al een keer geinstalleerd en ja de USB bus deelt met een ander device.
Ik heb ook een trackball daarna aangesloten en werd wel detecteerd.
Je opmerking dat de drivers voor de joystick al aanwezig moeten zijn zal ongetwijfeld kloppen.
Toch is het vreemd dat ik dan geen nieuwe melding krijg van nieuw apparaat gevonden!
Ik zal de USB bus etc. er uitgooien en opnieuw starten.

Pinomans

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:12

Illusion

(the art of)

en pinolief is een beetje hardleers, en toen had zelfs ik er genoeg van. Geen usernames onder je posts zetten dat kost ruimte en tijd, en dat hebben we gewoon niet.
En wij hebben allemaal de FAQ gelezen, dat is namelijk op zijn minst sterk aangeraden en waarschijnlijk zelfs verplicht. Had je hem gelezen, dan had je waarschijnlijk geweten dat het beter geweest was om dit in WOS te plaatsen want het is een specifiek windows-driver gerelateerd probleem en dat hoort hier niet.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Op maandag 10 december 2001 16:35 schreef Illusion het volgende:
en pinolief is een beetje hardleers, en toen had zelfs ik er genoeg van. ... blah blah ...
Heeft men recent de GOT gestapo losgelaten of zo :?
Ik merk hier steeds meer 'Lees de FAQ toestanden' etc.
Wat de tijd en ruimte betrefd, die ben jij en ik dus nu ook aan het verpesten :o
Waarom bepaal jij dat dit Windows related is :?
Mischien is het wel hardware, het zit in ieder geval op de rand van hardware en software. Als het verkeerd staat moet het maar worden gemoved door een moderator.

En nu weer to the point: De oplossing van alle usb related drivers te verwijderen en weer te instaleren heeft ook geen oplossing gebracht.

Verwijderd

Soms moet je eerst de drivers instaleren die er bij geleverd zijn dan de computer opnieuw opstarten en dan pas je usb plug plaatsen.
Sommige scanners hebben dit ook.
Succes

Verwijderd

Ok, mijn probleem is opgelost.

1) In safe mode opstarten.
2) alle drivers betreffende usb uninstallen.
3) alle USB devices unpluggen
4) rebooten en terug naar safe mode gaan (Dit was om een of andere reden nodig, heb het eerst zonder die stap geprobeerd en werkte niet)
5) dan in deze volgorde
- Force feedback op 1e USB PC
- USB HUB op 2e USB PC
- Muis op USB HUB
- EMTEC CF/Smartmedia op USB HUB

Het Werkt Eindelijk ! :)

Verwijderd

Topicstarter
Ondanks de waarschuwingen van gene zijde ben ik natuurlijk wel gewoon verder gegaan.
De oplossing:
Windows98 gecleaned d.m.v. Norton tools.
Na aansluiten werkte de joystick gelijk!

Toch iedereen bedankt!

Greetz

Pinomans

Verwijderd

Topicstarter
Nou uiteindelijk was ook optimaliseren de oplossing niet.
Dat had eigenlijk wel vreemd geweest maar met windows weet je het nooit.

Het blijkt dus gewoon de joypad zelf te zijn die niet o.k. is want daarna had ik weer problemen terwijl Windows hem wel zag.
Joypad opengeschroeft en het contactje waar de usb kabel aanzit eruit gehaald en er weer goed ingezet.
De joystick werkte daarna meteen weer.
Het probleem is dus wat wel heel vaak voorkomt bij elektronica een slechte verbinding.
Nu maar hopen dat dit het is want anders sloop ik het busje in de joypad eraf, kort de kabel een stukje in en soldeer de kabel rechtstreeks op de printplaat!!
Misschien weer eens ouderwets hobbyen...oh oh die goeie ouwe tijd met onderdeeltjes..snif snif!
Pagina: 1