Toon posts:

AMD Athlon XP problemen (Mhz)

Pagina: 1
Acties:
  • 93 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds kort een AMD Athlon XP 1600+ (1400 Mhz), met en Asus A7V 266 Mobo en een voeding van Enermax met 350 watt.

De CPU komt maar tot 1.050 Mhz, daarboven start ie helemaal niet op en zet ie 'm in de bios automatisch weer op 1.050 Mhz. Hoe kan dit? Ik heb de laatste bios (en trouwens ook de eerste).

Tevens zegt het systeem tijdens het opstarten dat er nieuwe hardware is gevonden en dat ie VIA busmaster IDE drivers wil installeren. Ik vind echter niets op internet wat erop lijkt. Ik draai trouwens Win XP.

CU,

Pax |:(

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:31
Op woensdag 05 december 2001 19:33 schreef paxpex het volgende:
Hallo,

Ik heb sinds kort een AMD Athlon XP 1600+ (1400 Mhz), met en Asus A7V 266 Mobo en een voeding van Enermax met 350 watt.

De CPU komt maar tot 1.050 Mhz, daarboven start ie helemaal niet op en zet ie 'm in de bios automatisch weer op 1.050 Mhz. Hoe kan dit? Ik heb de laatste bios (en trouwens ook de eerste).
in bios OF op mobo met jumper 133 mhz FSB instellen ('k weet niet welke..UTFM)

Tevens zegt het systeem tijdens het opstarten dat er nieuwe hardware is gevonden en dat ie VIA busmaster IDE drivers wil installeren. Ik vind echter niets op internet wat erop lijkt. Ik draai trouwens Win XP. Via 4 in 1 drivers dl :)

CU,

Pax |:(
overgins is dit alles al ZOO vaak langsgeweest....dus een beeetje seachen kan ook geen kwaad :)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry om je bubble te moeten laten barsten. VIA 4 in 1 drivers al 3x opnieuw geinstalleerd, maar blijft probleem met busmaster.......

Weet je daar de oplossing voor, want die kan ik via de search niet vinden want ik was al op zoek gegaan....

CU,

Pax

• Xandrios
Op woensdag 05 december 2001 19:43 schreef paxpex het volgende:
Sorry om je bubble te moeten laten barsten. VIA 4 in 1 drivers al 3x opnieuw geinstalleerd, maar blijft probleem met busmaster.......

Weet je daar de oplossing voor, want die kan ik via de search niet vinden want ik was al op zoek gegaan....

CU,

Pax
het zijn toch werkelijk de VIA drivers hoor...dus anders moet je op de VIA site maar ff zoeken |:(|:(

• Xandrios
Op woensdag 05 december 2001 19:43 schreef paxpex het volgende:

CU,

Pax
Stukje uit de FAQ
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).

Verwijderd

Topicstarter
thnx,

Ga ze proberen te downloaden...

Pax

Verwijderd

Topicstarter
ja jammer dan, de nieuwe 4 in 1 drivers geinstalleerd maar het probleem met de busmaster blijft. Wat nu te doen?

Pax :?

Verwijderd

Weet je wat je moet doen? Ergens op je moederbord zit een gele jumper/dipswitch/hendeltje/frutje en die verhoogd de bus en divider! Dan looptie op 100! Je moet niet gaan overclocken naar 133, want dan loop je PC OVER de 40 MHz en dan is het doei met je handje!

• snooze7555
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:42
Op woensdag 05 december 2001 19:55 schreef paxpex het volgende:
ja jammer dan, de nieuwe 4 in 1 drivers geinstalleerd maar het probleem met de busmaster blijft. Wat nu te doen?

Pax :?
Heb je de laaste bios drivers al gedraaid bij mij draaid deze combinatie perfect. Bios 1003 is de laatste

I5 Processor/ 16GB geheugen/6Tb HDD, Solaredge 4kW, 4,6kW piek, 15 panelen

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 19:58 schreef snooze7555 het volgende:

[..]

Heb je de laaste bios drivers al gedraaid bij mij draaid deze combinatie perfect. Bios 1003 is de laatste
Ok, das een goeie opmerking, maar op Asus.com kan ik alleen de eerste vinden. Waar heb jij 'm vandaan?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 19:49 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

Stukje uit de FAQ
[..]
Heb jij niets anders te doen dan Tweakers het leven zuur te maken met gezwets? Man, doe toch normaal en probeer niet zo overdreven slim te lijken........

• snooze7555
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:42
Ik de bios gedownload bij www.asuscom.de

Als je hem moet hebben geef me het email adres

I5 Processor/ 16GB geheugen/6Tb HDD, Solaredge 4kW, 4,6kW piek, 15 panelen

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 11:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

Op woensdag 05 december 2001 20:03 schreef paxpex het volgende:

[..]

Heb jij niets anders te doen dan Tweakers het leven zuur te maken met gezwets? Man, doe toch normaal en probeer niet zo overdreven slim te lijken........
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor

Oke dan dit komt wat vriendelijker over he :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:17
Je moet je FSB op 133MHz zetten... Staat nu op 100MHz.

10,5*100 = 1050MHz
10,5*133 = 1400MHz

Moet ergens een jumper ofzo zitten, staat ook in boekje bij mobo.

Verwijderd

Topicstarter
De FSB op 133 zetten heeft ook geen zin.

Iedere keer dat ik dat verander en de instellingen in de bios wil opslaan, dan gaat de pc herstarten, krijg ik 1 piep en verder doet ie nix meer. Monitor gaat ook niet aan, rest van de lampjes blijven branden.

't Lijkt me dus geen software-probleem, zoals ik eerder al suggereerde. Voeding is dik OK (Enermaxje 350W). Dimms zijn niet verrot. Dividers zijn goed ingesteld. Wat kan 't nog meer zijn??

Rest van systeem:
ide kabel 1: prim: IBM 40 gig 7200 rpm
sec: Quantum Fireball 6,4 Gig
ide kabel 2: prim: Liteon 16/10/40
sec: Philips 32x CD-rom
Verder een Soundblaster128 PCI.
Realtek 10/100 netwerkkaart.
ISDN modem (vaag goedkoop merk).
Powercolor TNT2 m64 32MB graf. kaart. (jaja, wordt nog vervangen).
1 x 256 MB DDR dimm (A-merk)

Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen.

[Little update]
Ik heb nu nog de Asus 1002C bios.
Ik zal zometeen ff de 1003 bios flashen, als dat 't probleem verhelpt zal ik 't ff melden.

Verwijderd

heb je de jumpers op je mobo wel zo staan dat ie op JumperFree mode staat? Dan kan je in het bios wel die settings aanpassen als het goed is.... en zorg er ff voor dat je de PALO_FREQ (blz 20 in de handleiding) jumpers goed zet.
Nadat je flasht -> clear cmos doen. CLRTC heet dat bij de asus geloof ik. Dan je bios in, settings goed doen, save and exit en kijken wat ie doet.

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:17
Ja als je in je BIOS je FSB op 133MHz zet ben je eigenlijk aan het overklokken. JE processor kan dat wel aan (die is er voor gemaakt), maar dan klok je ook je AGP, PCI enzo over, dus start hij niet meer op.
Maar er zit ook een jumper op je mobo waarmee je de FSB van je CPU op 133MHz kan zetten. En die moet je hebben!
Dus _niet_ in je BIOS, maar op het bord zelf.

Verwijderd

Je FSB op 133 zetten :Z
Standaard is 100mhz ja.. 1050mhz dus

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 08:42

Bluppy2

Hip!

Op woensdag 05 december 2001 19:49 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

Stukje uit de FAQ
[..]
kunnen ze daar geen knopje voor maken naast de quote button.. ik zie deze waarschuwing zo vaak langsvliegen :)

Greetz

Bluppy2 >:) :P

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Verwijderd

en? wat doet ie?

• Xandrios
Op woensdag 05 december 2001 20:03 schreef paxpex het volgende:

[..]

sorry?

jij bent diegene die zich misdraagt, niet ik !

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 21:47 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

sorry?

jij bent diegene die zich misdraagt, niet ik !
Bij deze het laatste woord dat ik jou zal wisselen: Ik misdraag me omdat ik CU zeg (gewoon vriendelijk, heet dat). En dan misdraag ik me?

Nou doei, ik gaat de raad opvolgens van diegenen die wel wat toe te voegen hebben aan deze topic.... :+

Voor alle anderen, ga het proberen en ik laat het weten. Alvast bedankt voor jullie moeite. 8-)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:11

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 05 december 2001 22:08 schreef paxpex het volgende:
Bij deze het laatste woord dat ik jou zal wisselen: Ik misdraag me omdat ik CU zeg (gewoon vriendelijk, heet dat). En dan misdraag ik me?
Hoewel de groeten doen uiteraard beleefd en vriendelijk bedoeld is, hebben we het liever niet :) In de FAQ staat uitgelegd waarom. Degene die je daar op wijst heeft gewoon gelijk.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
idd ff search gebruiken
maar goed

in de bios Load High performance settings doen
dan gaat ie wel op de goede snelheid

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 19:44 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

het zijn toch werkelijk de VIA drivers hoor...dus anders moet je op de VIA site maar ff zoeken |:(|:(
HAHAHAHAh jij |:( ja!! Djeez...ook nog zo reageren!

Ik zou de jumper op je mobo maar eens op 133/33 zetten en niet op 100/33

• Xandrios
Op woensdag 05 december 2001 23:18 schreef NoStra het volgende:

[..]

HAHAHAHAh jij |:( ja!! Djeez...ook nog zo reageren!

Ik zou de jumper op je mobo maar eens op 133/33 zetten en niet op 100/33
sorry? begin jij ookal ?!?!

Als je even LEEST (wat blijkbaar ERG moeilijk is voor je) dan zie je dat er 2 probelemen zijn !

1e is idd die 133 FSB jumper (die oplossing had ik als 1e in dit topic al gegeven, je loopt wederom weer achter) en het 2e probleem is dat onder WINDOWS de VIA busmaster IDE drivers NIET werken !

dus lees eerst ff voordat je blaat, domme }:O

Verwijderd

Ik heb ongeveer het zelfde systeem als jij en het enigste probleem dat ik kreeg bij het instaleren van de Xp was mijn geheugen. Ik flashte voordat ik de xp 1600+ erin had gedaan eerst mijn bios met de laatste versie. Opnieuw opstarten en toen bleef hij vastlopen. Bleek na een uur lang zitten kloten dat mijn gehuegen kapot was gegaan |:( . Daarna deed hij het gewoon perfect. Geen gekloot met dip switches ofzo. Gewoon FSB 133 kiezen en dan opvoeren naar 145 en voila, Xp1600+@ 1522Mhz.

• Xandrios
Op donderdag 06 december 2001 16:18 schreef D.Patty het volgende:
Ik heb ongeveer het zelfde systeem als jij en het enigste probleem dat ik kreeg bij het instaleren van de Xp was mijn geheugen. Ik flashte voordat ik de xp 1600+ erin had gedaan eerst mijn bios met de laatste versie. Opnieuw opstarten en toen bleef hij vastlopen. Bleek na een uur lang zitten kloten dat mijn gehuegen kapot was gegaan |:( . Daarna deed hij het gewoon perfect. Geen gekloot met dip switches ofzo. Gewoon FSB 133 kiezen en dan opvoeren naar 145 en voila, Xp1600+@ 1522Mhz.
haal je daar niet meer uit dan 1525 mhz ?

ik bedoel, ik heb een ECS k7S5A van 180 piek, en daarop draait mijn AthlonXP 1600+ al zonder moeite direct op 1575 mhz...

Dus met zo'n (veel duurder) mobo moet je tochwel hoger kunnen komen ??

• de-don
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 15:07
Op donderdag 06 december 2001 16:39 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

haal je daar niet meer uit dan 1525 mhz ?

ik bedoel, ik heb een ECS k7S5A van 180 piek, en daarop draait mijn AthlonXP 1600+ al zonder moeite direct op 1575 mhz...

Dus met zo'n (veel duurder) mobo moet je tochwel hoger kunnen komen ??
opschepper :r

Ga toch Nep-Modje spelen :Z

• Xandrios
Op donderdag 06 december 2001 17:00 schreef de-don het volgende:

[..]

opschepper :r

Ga toch Nep-Modje spelen :Z
opschepper :?

damn, ben je niet 100% ofzow ?

als je een BEETJE oplet, kom je erachter dat 1575 mhz totaal nietveel is...de proc kan met een GOED mobo (bijv. een Asus A7V 266) zeker de 1625...1675 halen...

Dus opscheppen :? nej, ik zeg alleen dat zijn systeem makkelijk hoger moet kunnen.

• de-don
Op donderdag 06 december 2001 17:05 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

als je een BEETJE oplet, kom je erachter dat 1575 mhz totaal nietveel is...de proc kan met een GOED mobo (bijv. een Asus A7V 266) zeker de 1625...1675 halen...

Dus opscheppen :? nej, ik zeg alleen dat zijn systeem makkelijk hoger moet kunnen.
Daar gaat het helemaal niet om

Je moet alleen es leren om je mond niet bij alles open te trekken als je niets zinnigs te melden hebt (en ik denk niet dat ik de enige ben die er zo over denk als ik de reakties bekijk)

Ik heb het volgende al eens eerder tegen je gezegt : Je valt op.

• Xandrios
Op donderdag 06 december 2001 17:12 schreef de-don het volgende:

[..]

Daar gaat het helemaal niet om

Je moet alleen es leren om je mond niet bij alles open te trekken als je niets zinnigs te melden hebt (en ik denk niet dat ik de enige ben die er zo over denk als ik de reakties bekijk)

Ik heb het volgende al eens eerder tegen je gezegt : Je valt op.
En ik heb zeker wel wat zinnigs te melden. Ten 1e geef ik in deze draad meteen als 1e het antwoord op de 2 vragen. (waarom loopt dit topic nog, en waarom zegt elke 30 min wel iemand de opslossing die ik meteen al geboden heb? DAT is pas nutteloos :Z )

Ten 2e, paxpex groet voordurend onder elke post. opzich niet zo'n ramp, maar het mag gewoon niet, en men heeft er last van. Dus als ik er wat van zeg is dat mijn goedrecht. Ik begrijp best dat het uit "beleefdheid" of hoe je het dan ook wil noemen gebeurd, maar het is gewoon storend.

dan krijg ik van NoStra iets naar m'n kop...wat nergens op slaat. Hij heeft gewoon niet gelezen, en gaat zitten fucken. Dikke bullshit dus, want HIJ heeft niet gelezen, en mijn antwoord klopt wel degelijk.

Dan verteld D.Patty dat hij met hetzelfde mobo slecht kan overklokken. ik geef een referentiesysteem, met een veel slechter moederbord, die sowieso meteen zonder verdere aanpassing dan de FSb op 1575 loopt. ALLEEn om D.Patty te vertellen dat als hij z'n bestdoet, hij makkelijk nog 100mhz+ verderkomt.

En dan kom jij ineens aanzetten met opschepper (slaat nergens op, ik haald emijn systeem er alleen bij om te laten zien dat D.Patty makkelijk hoger moet kunnen komen) en dat ik een nep modje ben. (Slaat wederom nergens op, het is mijn recht om als ik me stoor aan iets dat VERBODEN is, er iets va te zeggen.)

'k heb idd al eerder een aanvaring gehad met jou, en als ik jou history bekijk ben ik niet de enigste !
Dus volgensmij (en ook ik ben niet de enigste die er zo over denkt) ben jij diegene die hier z' bek tesnel opentrekt !

Trieste bedoening hier hoor...

• de-don
Zucht ....

Laat maar..

Ik ga verder geen energie verspillen aan een 16-jarige snotneus met een grote mond.

• Xandrios
Op donderdag 06 december 2001 17:48 schreef de-don het volgende:
Zucht ....

Laat maar..

Ik ga verder geen energie verspillen aan een 16-jarige snotneus met een grote mond.
haha, LOSERRRR

het is pas triest als je geen gefundeerde uitspraak doet, maar zoiets zegt als nu. Dit betekend simpelweg dat dat jochie van 16 jou UITGELULD heeft.

nogmaals, LOSER !

Verwijderd

ga ergens anders de kleuters maar uit hangen ofzo man
triest(e) figu(u)r(en)
[request-mode]
slotje
[/request-mode]

cutebritney kom op zeg gedraag je even please? we hoeven hier toch niej als pubertjes lopen te schelden?

[on-topic]
jammer dat het mobo zon bottleneck is voor hogere mhz ;(
[/on-topic]

• Paddo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-08 13:33

Paddo

¿Ik hier?

Op donderdag 06 december 2001 17:05 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

Jammer dat het mobo alleen niet de beslissende factor is van de overclock prestaties. Denk toch eens na. |:(
De ene XP1600 is de andere niet. Misschien heeft ie wel veel agresievere mem settings. Een Video kaart die het niet leuk vind om op een hogere AGP bus te draaien of zo.

Now, it's quite simple to defend yourself against a man armed with a banana. First of all you force him to drop the banana; then, second, you eat the banana, thus disarming him. You have now rendered him helpless.

• Xandrios
Op donderdag 06 december 2001 18:05 schreef Shred het volgende:
we hoeven hier toch niej als pubertjes lopen te schelden?
nee, vind ik ook...maar sommige mensen WILLEN graag uitgescholden worden lijkt het wel....
Op donderdag 06 december 2001 18:08 schreef Paddo het volgende:

[..]

De ene XP1600 is de andere niet. Misschien heeft ie wel veel agresievere mem settings. Een Video kaart die het niet leuk vind om op een hogere AGP bus te draaien of zo.
klopt, kan allemaal. Echter, ik vroeg me gewoon af, waarom hij niet zo hoog kwam :)
Overgins haalt zogoedals ELKE 1600+ minimaal de 1600mhz wel, ZEKER als je het voltage nog wat verhoogd.
Op donderdag 06 december 2001 18:05 schreef Shred het volgende:

[request-mode]
slotje
[/request-mode]
idd :)

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je bent idd een moraalridder zeg
Over dat grtz gezever kan ik me nog wel in vinden maar de manier waarop jij je uit komt erg vervelend en zijkerig over.
Dit is opbouwend bedoeld dus doe er iets mee.

• Xandrios
Op donderdag 06 december 2001 18:40 schreef Maiar het volgende:
Je bent idd een moraalridder zeg
Over dat grtz gezever kan ik me nog wel in vinden maar de manier waarop jij je uit komt erg vervelend en zijkerig over.
Dit is opbouwend bedoeld dus doe er iets mee.
heb je het over mij of de-don ?

vertel eens...wat zou jij doen als je een gigantishe hoop flames naar je kop krijgt...die nergens op slaan (ze worden iig niet beargumenteerd)

Verwijderd

Dit gaat nergens meer over, het meeste is zowiezo in de search of FAQ wel te vinden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.