Doet iets met Cloud (MS/IBM)
Ik wil best eentje in assembler bouwen, maar ik ken alleen z80 assembler, dus als je nog een TI-83 plus hebt liggen, en zin hebt om een paar avonden woorden in te gaan tikken vinnik het bestOp vrijdag 07 december 2001 23:03 schreef D2k het volgende:
waar blijven de echte bikkels?
met de assembler oplossingen ??
geintjuh mannen
heb het druk zat
1
| gcc -S gc2.c |
en als je wilt kan ik em ook leveren voor de nokia 9110 en 9210 :-)
Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.
Verwijderd
Ik wilde zelf ook liever in Java of C++ schrijven (lijkt meer op UnrealScript wat ik gewend ben) maar daar kon ik zo gauw niet aankomen dus heb ik 't maar ff in Delphi gedaan (ik had 'n cd'tje waar 'ie op stond).Op vrijdag 07 december 2001 23:00 schreef JayTaph het volgende:
Probleem met de "visual" talen is het feit dat er veel door lagen geworsteld moet worden (VCL, MFC etc).
Als je het sneller wilt maken, dan denk ik dat je het beste een console-app moet bouwen (kan vast in delphi) en zo min mogelijk gebruik maakt van VCL
Verwijderd
Ow ja, wou iemand nog weten : 'k wordt er 24 (maandag a.s.), ben de voorbije zomer afgestudeerd als burgerlijk ingenieur computerwetenschappen en werk sinds enkele maanden als software development engineer.... (mja, dat laatste was niet echt te zien aan m'n code van opgave 1 maar kom
En voor wie 't interesseert : ik weet dus uit ervaring dat snelheid en geheugengebruik in de praktijk inderdaad iets minder belangrijk zijn dan eenvoud, architectuur, uitbreidbaarheid en onderhoudbaarheid van de code... Het is natuurlijk wel altijd mooi meegenomen
Bovendien is 't doorgaans zo dat je beter bent met een meer naieve methode die misschien iets trager is en/of iets meer geheugen gebruikt dan met een bijzonder creatieve die je wel een week extra tijd kost om te bedenken en te implementeren. Je moet namelijk weten dat je als software developer een klein fortuin kost aan 't bedrijf, dus die week extra werk kost veel meer dan wat dat beetje snelheidswinst dat je er achteraf uithaalt (hopelijk toch, anders was 't helemaal geldverspilling
Maar je bent toch helemaal niet verplicht om een gui te gebruiken toch?Op zaterdag 08 december 2001 00:06 schreef eXoR het volgende:
[..]
Ik wilde zelf ook liever in Java of C++ schrijven (lijkt meer op UnrealScript wat ik gewend ben) maar daar kon ik zo gauw niet aankomen dus heb ik 't maar ff in Delphi gedaan (ik had 'n cd'tje waar 'ie op stond).
Anders kun je eens LCCwin32 eens proberen, da's een freeware win32 compiler zonder fratsen en daarmee kun je perfect win32-console apps bouwen (void-main-void-dingetjes so to speak
Volgens mij duurt het intern initialiseren van je main-form al meer als 100ms, wel een beetje zonde nietwaar
Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.
Verwijderd
De grote opgave ergens hierboven doet 'ie nu in een rappe 00:00:00.710 .. 710 msec. Ik heb niets meer te klagen
maarem... die laatste is toch echt onmogelijk!
Localhost, sweet localhost
Tis misschien een discussie voor een ander topic, maar het ligt natuurlijk helemaal aan met waar je mee bezig bent. Een administratief pakket of simpel tooltje wil een klant in een zo snel mogelijke tijd hebben, en of het nu 2 seconde of 3 seconde draait zal em een rotzorg zijn. Een realtime process controleren daarintegen vereist alle snelheid die je maar kunt verzinnen. Hoe meer tijd je systeem bezig is met "nutteloze" dingen, hoe minder je controleren en hoe onnauwkeuriger je process-controle wordt. Nou schrijf ik meer technische software dan "kantoor-applicatie's" dus ben ik waarschijnlijk sneller geneigd om voor de snelheid te kiezen ten koste van leesbaarheid en snellere ontwikkeltijd.Op zaterdag 08 december 2001 00:08 schreef _piranha_ het volgende:
En voor wie 't interesseert : ik weet dus uit ervaring dat snelheid en geheugengebruik in de praktijk inderdaad iets minder belangrijk zijn dan eenvoud, architectuur, uitbreidbaarheid en onderhoudbaarheid van de code... Het is natuurlijk wel altijd mooi meegenomen
Bovendien is 't doorgaans zo dat je beter bent met een meer naieve methode die misschien iets trager is en/of iets meer geheugen gebruikt dan met een bijzonder creatieve die je wel een week extra tijd kost om te bedenken en te implementeren. Je moet namelijk weten dat je als software developer een klein fortuin kost aan 't bedrijf, dus die week extra werk kost veel meer dan wat dat beetje snelheidswinst dat je er achteraf uithaalt (hopelijk toch, anders was 't helemaal geldverspilling) waard is... Let's face it : de praktijk is en blijft pure commercie, hoe jammer je 't soms ook mag vinden als je een creatieve methode niet mag doorvoeren. Ik moest daar dus ook ff aan wennen...
Op zaterdag 08 december 2001 01:18 schreef kvdveer het volgende:
Je zei dat er geen onmogelijke combinaties in zaten...
maarem... die laatste is toch echt onmogelijk!
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| n oo moo onmo onmog onmoge onmogel onmogeli onmogelij onmogelijk |
Je hebt gelijk. Deze kan echt niet
lolOp zaterdag 08 december 2001 01:25 schreef JayTaph het volgende:
Je hebt gelijk. Deze kan echt niet
ik heb trouwens dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| m mo onm onmo onmog onmoge onmogel onmogeli onmogelij onmogelijk |
dus je algorithme is fout !
1
2
3
| Reading input: 6439ms Computing: 119ms Writing output: 2023ms |
edit: input en output gepiped:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| run 1: Reading input: 11ms Computing: 190ms Writing output:30ms -- run 2: Reading input: 0ms <-- lijkt me sterk... ;-) Computing: 121ms Writing output:10ms -- run 3: Reading input: 10ms Computing: 119ms Writing output:20ms |
op P2|350 @ 411 - 40% processorbeschikbaarheid, Console versie. De Gui versie heeft ongeveer evenveel tijd nodig voor computing, maar verviervoudigt het inlezen en uitlezen...
ik vin vannie:Op zaterdag 08 december 2001 01:36 schreef marcusk het volgende:
[..]
lol
ik heb trouwens dit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 m mo onm onmo onmog onmoge onmogel onmogeli onmogelij onmogelijk
dus je algorithme is fout !
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| n oo moo onmo onmog onmoge onmogel onmogeli onmogelij onmogelijk |
Ik heb het trouwens nog ff handmatig nagekeken, maar het moet toch echt deze zijn
Hoogste prioriteit n: niet 9
Hoogste prioriteit m: mee 7
hebben jullie soms de 'oude' versie ?Op vrijdag 07 december 2001 21:04 schreef Doekman het volgende:
edit:
foutje in de cijfertjes verbeterd
moo (mooi prio 1)
onm (onmogelijk prio 1)
bij gelijke priorities geldt de alphabetische volgorde..
MOO komt dus voor ONM en dus zou regel 3 gewoon MOO moeten zijn (zover ik weet in ieder geval).
Dus:
op regel 1 is de "kandidaat": Niet (9)
regel 2: OOk (4)
regel 3: ONMogelijk (1) of MOOi (1), moo wint
regel 4: ONMOogelijk (1)
...
t/m onmogelijk en dan zijn we bij de '0'
ik hoop dat dit niet als spoiler of iets dergelijks gezien wordt.. anders merk ik het vanzelf wel wanneer me bericht geedit wordt
Trouwens, een hele goeie manier om te checken of je het echt goed doet, is door MOOI achter ONMOGELIJK te zetten in die grote lijst.
Ik ben trouwens benieuwd of (en hoe) de jury ook gaat checken of de "tussenlagen" correct zijn, zoals gebleken is de uitkomst hetzelfde, maar de weg ernaar toe totaal anders..
maar bij regel 1:
N:
natuurlijk 4
niet 9
n 6
namelijk 1
neo 3
na 2
nul 1
totaal: 26
M:
moeten 2
mail 1
mod 2
mooi 1
maar 3
mensen 1
met 6
modereren 1
mogen 1
mods 3
modden 1
methode 1
misschien 1
manier 2
meerdere 1
moet 3
mee 7
meedoen 3
meemaken 2
maken 1
maximaal 1
enz
totaal: meer dan 26 iig
idem bij regel 2
Als ze er niet op zouden checken zou het geneens uitgevoerd moeten worden. Hoe je er op checkt is simpel, in het geval van een console app pipe je het naar een file toe, en dan kun je die comparen, en is het een GUI dan is het gewoon copy&pasteOp zaterdag 08 december 2001 01:44 schreef JayTaph het volgende:Ik ben trouwens benieuwd of (en hoe) de jury ook gaat checken of de "tussenlagen" correct zijn, zoals gebleken is de uitkomst hetzelfde, maar de weg ernaar toe totaal anders..
Als ik de beschrijving er nog eens bij pak:Op zaterdag 08 december 2001 02:01 schreef marcusk het volgende:
bij MOO vs ONM heb je volgens mij wel gelijk
maar bij regel 1:
N:
KNIP
totaal: 26
M:
KNIP
totaal: meer dan 26 iig
idem bij regel 2
kan ik daar echt NIET uit opmaken dat je die prioriteiten op zou moeten tellen, er staat dat je het per WOORD moet vergelijken...Om te kijken welk woord het moet zijn heeft het programma een ingebouwde library, met welke woorden in de tekst voor kunnen komen en de prioriteit van dat woord. Als bij de combinatie 522 twee woorden horen namelijk "MEE" & "NEO" en neo heeft een hogere prioriteit dan wordt NEO weergeven en niet MEE.
misschien heb ik het verkeerd geinterpreteerd?De waarschijnlijkheid van een combinatie word bepaald door de som van de waarschijnlijkheden van de woorden die met die combinatie beginnen. Als er bijvoorbeeld mee, meedoen en meemaken in de libary voorkomen dan is de waarschijnlijkheid dat mee komt gelijk aan de waarschijnlijkheden van mee, meedoen en meemaken bij elkaar opgeteld
Ok, dit vond ik dus al als een lul op een drumstel slaanDe waarschijnlijkheid van een combinatie word bepaald door de som van de waarschijnlijkheden van de woorden die met die combinatie beginnen. Als er bijvoorbeeld mee, meedoen en meemaken in de libary voorkomen dan is de waarschijnlijkheid dat mee komt gelijk aan de waarschijnlijkheden van mee, meedoen en meemaken bij elkaar opgeteld.
als ik het goed heb is bij 55:
2 mod
1 modden
1 modereren
3 mods
3 moet
2 moeten
1 mogen
1 mooi
------
MO = 13
3 om
1 omdat
------
OM = 4
1 onder
1 onderscheid
1 onmogelijk
------
ON = 3
1 ook
-----
OO = 1
sorry modjes, maar ik vond dit niet helemaal duidelijk
dit heeft volgens meer te maken met interpretatie v/d opdrachtbeschrijving dan implementatie, maar als de mods anders vinden, sorryOp zaterdag 08 december 2001 02:12 schreef DiFool het volgende:
Volgens mij zijn er nu geen modjes; en volgens mij zitten jullie te spoilen...
Verwijderd
Verwijderd
Mja, daar geef ik je gelijk hoor. Maar ik denk dat slechts een beperkte fractie van de software echt met tijdskritische dingen bezig is. Voor de rest maakt het 'in principe' geen ruk uit. Alhoewel een beetje efficiente code nooit weg isOp zaterdag 08 december 2001 01:21 schreef JayTaph het volgende:
Tis misschien een discussie voor een ander topic, maar het ligt natuurlijk helemaal aan met waar je mee bezig bent. Een administratief pakket of simpel tooltje wil een klant in een zo snel mogelijke tijd hebben, en of het nu 2 seconde of 3 seconde draait zal em een rotzorg zijn. Een realtime process controleren daarintegen vereist alle snelheid die je maar kunt verzinnen. Hoe meer tijd je systeem bezig is met "nutteloze" dingen, hoe minder je controleren en hoe onnauwkeuriger je process-controle wordt. Nou schrijf ik meer technische software dan "kantoor-applicatie's" dus ben ik waarschijnlijk sneller geneigd om voor de snelheid te kiezen ten koste van leesbaarheid en snellere ontwikkeltijd.
Ik ookOp zaterdag 08 december 2001 02:37 schreef _piranha_ het volgende:
Ik schetste maar ff mijn persoonlijke ervaringen he...
Maar het schijnt dat we nu stil moeten zijn en moeten gaan slapen
Verwijderd
Nu al gaan slapen ? You wish !Op zaterdag 08 december 2001 02:47 schreef JayTaph het volgende:
Maar het schijnt dat we nu stil moeten zijn en moeten gaan slapen
Ik zal es naar deze opgave kijken, ff zien of ik er in de komende paar uur iets kan van maken
Maar 'k zal stil zijn bij 't coden hoor...
Ik wil alleen maar *tappetytap* horenOp zaterdag 08 december 2001 03:35 schreef _piranha_ het volgende:
Maar 'k zal stil zijn bij 't coden hoor...
Verwijderd
En ja, heb gisteren (wel, eigenlijk deze morgen
Tenzij ze natuurlijk in die 10 minuten een paar miljoen codes willen decoderen...
Mochten we pure snelheid willen, dan doen we 't natuurlijk in handgeschreven assembler
mijn XP draait
maar de JDK en de .net zooi enzo moet allemaal nog
eerst mijn mail enzo maar eens fixxen
ik hoop het tonite te kunnen doen
maar beloven kan ik nix
Verwijderd
Joost
mijn programma deed trouwens 40 ms over het laden+berekenen van die (langere) test-run.
Verwijderd
Nouja, alle begin is moeilijk .. poging 2 is inmiddels verstuurd.
Verwijderd
Anyway, ik ben gelukkig op tijd aan die strafpunten ontsnapt
BTW : dit is me ook net opgevallen toen ik ff checkte of ik wel aan de specs voldoe :
Gelukkig voldoet 'NEO' aan de combinatie 522 ...Als bij de combinatie 522 twee woorden horen namelijk "MEE" & "NEO" en ...
dat weten weOp Sunday 09 December 2001 17:36 schreef _piranha_ het volgende:
Heb de mijne deze namiddag ff getest. Het zag er veelbelovend uit, want alles ging meteen zoals het moest zijn (en da's een wonder als ik prog). Net op het moment dat ik m'n dan wil insturen, krijg ik zo'n raar gevoel, dus ik stel het nog ff uit (er is toch nog tijd zat om 't door te sturen). En inderdaad : net bedenk ik een voorbeeld dat misloopt (terwijl al de rest al juist liep) en waar waarschijnlijk nog meer mensen tegen de lamp zullen lopen denk ik... 'k vraag me af of in de testen van de jury dit wel voorkomt
Je zou maar es zeggen dat iemand z'n prog goed werkt, terwijl het helemaal niet zo is
Anyway, ik ben gelukkig op tijd aan die strafpunten ontsnaptOh, m'n progje deed die langere testrun in 200 ms, alles inclusief, op een Athlon 750 classic, Win2K.
BTW : dit is me ook net opgevallen toen ik ff checkte of ik wel aan de specs voldoe :
[..]
Gelukkig voldoet 'NEO' aan de combinatie 522 ...![]()
![]()
maar hebben we maar laten staan
iedereen snapt de bedoeling wel denk ik
maar ik geef toe tis een een onzorgvuldigheidje
maar niet genoeg om de opgave terug te trekken
Verwijderd
Het is je geraden dat je ze niet terugtrekt !!Op Sunday 09 December 2001 17:47 schreef D2k het volgende:
dat weten we
maar hebben we maar laten staan
iedereen snapt de bedoeling wel denk ik
maar ik geef toe tis een een onzorgvuldigheidje
maar niet genoeg om de opgave terug te trekken
Ondertussen heb ik ook de minimale set wijzigingen (jah, we zijn lui
Btw : kun je een bovengrens geven voor het aantal codes dat je zal proberen in die 10 minuten ? (bvb : niet meer dan een half miljoen) Kan ik ff uitrekenen of 't ie snel genoeg is...
de lengte staat wel in de opgave maar niet het aantal
ga maar uit van max 1000
dan zal die wel goed zijn heOp Sunday 09 December 2001 20:15 schreef eXoR het volgende:
Ik ben nu 3 pogingen verder, maar hij is nu wel goedgekeurd :]
Verwijderd
IE:

Mozilla:

Maakt dat nog iets uit of niet?
al zet je het knipperend op lettertype 72 neer (dit is een grapje)
als het maar correct is
Verwijderd
Bijna goed (MO=14)Op Saturday 08 December 2001 02:18 schreef JayTaph het volgende:
[...]
als ik het goed heb is bij 55:
2 mod
1 modden
1 modereren
3 mods
3 moet
2 moeten
1 mogen
1 mooi
------
MO = 13
Wat wil je als het volgens mij perfect hoort te werken en het niet werkt - mag ik trouwes ook nog es antwoord op mijn vragen die ik gemeeld heb??Op zondag 09 december 2001 21:29 schreef D2k het volgende:
twilightburn: je wordt wel kort van stof in je mail
Verwijderd
Hmm, ik krijg waarschijnlijk niet eens de kans drie pogingen te doen. Heb vrijdagmorgen mijn tweede poging ingeleverd, maar tot nu toe niks meer gehoord. Waarschijnlijk mag de jury mij niet (zie ook uitslag opgave 1Op zondag 09 december 2001 20:15 schreef eXoR het volgende:
Ik ben nu 3 pogingen verder, maar hij is nu wel goedgekeurd :]
Fout lag gedeeltelijk aan deze kant...mail werd niet goed doorgezonden
uiteraardOp maandag 10 december 2001 00:04 schreef Twilight Burn het volgende:
[..]
Wat wil je als het volgens mij perfect hoort te werken en het niet werkt - mag ik trouwes ook nog es antwoord op mijn vragen die ik gemeeld heb??
dat zal wasigh doen
je hebt als het goed is 3 mailtjes van me gehadOp maandag 10 december 2001 00:07 schreef Joshua30 het volgende:
[..]
Hmm, ik krijg waarschijnlijk niet eens de kans drie pogingen te doen. Heb vrijdagmorgen mijn tweede poging ingeleverd, maar tot nu toe niks meer gehoord. Waarschijnlijk mag de jury mij niet (zie ook uitslag opgave 1)
1e niet kunnen vinden
2e gevonden
3e uitslag
zo niet moet je ff contact opnemen met me
Damn best wel snel... Mijn progje deed de testrun 225 woorden/225 codes in 1430 ms op een Intel PII 350 onder W95. Enneh dat 'NEO' was idd wel vrij '4770'Op zondag 09 december 2001 17:36 schreef _piranha_ het volgende:
Heb de mijne deze namiddag ff getest. Het zag er veelbelovend uit, want alles ging meteen zoals het moest zijn (en da's een wonder als ik prog). Net op het moment dat ik m'n dan wil insturen, krijg ik zo'n raar gevoel, dus ik stel het nog ff uit (er is toch nog tijd zat om 't door te sturen). En inderdaad : net bedenk ik een voorbeeld dat misloopt (terwijl al de rest al juist liep) en waar waarschijnlijk nog meer mensen tegen de lamp zullen lopen denk ik... 'k vraag me af of in de testen van de jury dit wel voorkomt
Je zou maar es zeggen dat iemand z'n prog goed werkt, terwijl het helemaal niet zo is
Anyway, ik ben gelukkig op tijd aan die strafpunten ontsnaptOh, m'n progje deed die langere testrun in 200 ms, alles inclusief, op een Athlon 750 classic, Win2K.
[..]
Gelukkig voldoet 'NEO' aan de combinatie 522 ...![]()
![]()
.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?
Het kan dus even duren allemaal
en je wil niet weten hoeveel van mijOp maandag 10 december 2001 10:05 schreef wasigh het volgende:
ik zet net de pc aan na een weekend niet online te zijn geweest. er wachten 50 mailtjes op me![]()
dus degenen die op antwoord wachten
ga eerst maar ff koffie halen
dit duurt nog wel ff
<edit>
Wel een leuk weekend gehad?
das het belangrijkste uiteraard
Verwijderd
Dan moeten jullie de volgende opdracht maar weer lekker moeilijk maken, dan krijgen jullie ook eens rustOp maandag 10 december 2001 10:05 schreef wasigh het volgende:
ik zet net de pc aan na een weekend niet online te zijn geweest. er wachten 50 mailtjes op me![]()
Op maandag 10 december 2001 13:18 schreef Xalista het volgende:
[..]
Dan moeten jullie de volgende opdracht maar weer lekker moeilijk maken, dan krijgen jullie ook eens rust
waar is de jouwe van opdr 2
BE afraid, be very afraid.Op maandag 10 december 2001 13:18 schreef Xalista het volgende:
Dan moeten jullie de volgende opdracht maar weer lekker moeilijk maken, dan krijgen jullie ook eens rust
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
die met die cd'sOp maandag 10 december 2001 13:26 schreef Theswitch het volgende:
Hoie. Hebben jullie m'n opgaven nou bekeken? Het is toch echt wel tijd dat ie nu zo'n beetje af is. Zeg maar wat jullie leuk vinden, dan maak ik 'm wel correct af.
(ik dacht dat ik dat al gemaild had
Nog even geduld dustyOp maandag 10 december 2001 13:26 schreef dusty het volgende:
[..]
BE afraid, be very afraid.
Sjek je mail ffOp maandag 10 december 2001 13:47 schreef wasigh het volgende:
[..]
(ik dacht dat ik dat al gemaild had)
[..]
Verwijderd
binnen 24 uurOp maandag 10 december 2001 14:34 schreef Doekman het volgende:
Is het ook bekend wanneer de opgaven na zijn gekeken. Als er bij mij een fout in zit, wil ik nog wel tijd hebben om hem te verbeteren.
maar als je ff hier meldt hoe dat ding van jou moet runnen
wil ik wel ff kijken of ik hem hier (op stage) ook kan testen
Verwijderd
Laat 2 programma's het tegen elkaar opnemen met een turnbased spel zoals go, schaken of 4 op een rij.
De jury, of een vrijwilliger, kan een programma schrijven waar 2 clients naar kunnen connecten. Het programma wijst een beginner aan, en om de beurt mogen ze een zet doen.
Een illegale zet, of een zet die te lang duurt leidt tot diskwalificatie.
De clients moeten zelf de huidige state bijhouden.
Het programma van de jury kan de state grafisch op het scherm laten zien.
Na een tournooi is er een winnaar.
Om het een en ander wat haalbaarder te maken kunnen er voor de meest voorkomende talen frameworks geschreven worden die de netwerk communicatie regelen, zodat de deelnemers alleen een algoritme hoeven te schrijven.
Verwijderd
Zoals in het batchfiletje beschreven staatOp maandag 10 december 2001 14:35 schreef D2k het volgende:
[..]
binnen 24 uur
maar als je ff hier meldt hoe dat ding van jou moet runnen
wil ik wel ff kijken of ik hem hier (op stage) ook kan testen
1
| cscript GoT2v2.js //Nologo < invoer.txt > uitvoer.txt |
Zie Informatica Olympiade opg 3 (1e ronde)Laat 2 programma's het tegen elkaar opnemen met een turnbased spel zoals go, schaken of 4 op een rij.
De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"
Close, but it can be worse.Op maandag 10 december 2001 14:37 schreef HH het volgende:
[...]Laat 2 programma's het tegen elkaar opnemen met een turnbased spel zoals go, schaken of 4 op een rij.
[...]
BE afraid.
Back In Black!
hmzzOp maandag 10 december 2001 14:39 schreef Doekman het volgende:
[..]
Zoals in het batchfiletje beschreven staat
code:
1 cscript GoT2v2.js //Nologo < invoer.txt > uitvoer.txt
heb um al opgehaald dus ligt al thuis in de box
zal ff kijken of iemand hem kan forwarden
anders wordt het toch tonite pas
Check je mail gotcoders.. read and huiverOp maandag 10 december 2001 14:46 schreef D2k het volgende:
[..]
*nieuwsgieriger wordt*
kzie nog nixOp maandag 10 december 2001 15:25 schreef Theswitch het volgende:
[..]
Check je mail gotcoders.. read and huiver
Jij weet al hoe het grotendeels wordt you silly!Op maandag 10 december 2001 15:25 schreef Theswitch het volgende:
Check je mail gotcoders.. read and huiver
* dusty schoppen doet d2k.
Back In Black!
*auw*Op maandag 10 december 2001 15:36 schreef dusty het volgende:
[..]
Jij weet al hoe het grotendeels wordt you silly!
* dusty schoppen doet d2k.
heb je dat via icq verteld?
dan heb ik het niet gezien ben niet thuis
heb je het al eerder verteld ben ik het vergeten
Dit kan je wel met stdio doen hoor.Op maandag 10 december 2001 14:37 schreef HH het volgende:
Helaas heb ik weinig tijd gehad om deze en de vorige opdracht te maken. Maar ik heb wel een leuk idee voor een soort eindopdracht. Helaas voldoet het idee niet aan het regelement (stdio).
Laat 2 programma's het tegen elkaar opnemen met een turnbased spel zoals go, schaken of 4 op een rij.
De jury, of een vrijwilliger, kan een programma schrijven waar 2 clients naar kunnen connecten. Het programma wijst een beginner aan, en om de beurt mogen ze een zet doen.
Een illegale zet, of een zet die te lang duurt leidt tot diskwalificatie.
De clients moeten zelf de huidige state bijhouden.
Het programma van de jury kan de state grafisch op het scherm laten zien.
Na een tournooi is er een winnaar.
Om het een en ander wat haalbaarder te maken kunnen er voor de meest voorkomende talen frameworks geschreven worden die de netwerk communicatie regelen, zodat de deelnemers alleen een algoritme hoeven te schrijven.
Het programma van de jury stuurt alle info naar de stdin van beide programma's en vangt van beide programma's de stdout af voor hun zetten. Het "jury" programma moet dan natuurlijk de zet van de 1 doorgeven naar de stdin van de ander.
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
wazigh had 'm al wel ieder geval. Heb nu ook moeilijke testcases erbij geplakt, dus je kan 'm woensdag zo posten.Op maandag 10 december 2001 15:28 schreef D2k het volgende:
[..]
kzie nog nix
staat in de history van je ICQ als ik het goed hebOp maandag 10 december 2001 15:38 schreef D2k het volgende:
[..]
*auw*
heb je dat via icq verteld?
dan heb ik het niet gezien ben niet thuis
heb je het al eerder verteld ben ik het vergeten
Back In Black!
tonite ff kijkenOp maandag 10 december 2001 15:59 schreef dusty het volgende:
[..]
staat in de history van je ICQ als ik het goed hebergens vorige week maandag ofzo
* D2k krijgt te veel icq msg's om alles te onthouden
Verwijderd
Daar heb ik vanavond voor ingeplaned. Ik heb toch nog tot morgen 24:00 uur? Morgen is het trouwens 11 dec, niet 12 zoals in de opgave vermeld staat.Op maandag 10 december 2001 13:19 schreef D2k het volgende:
[..]
waar is de jouwe van opdr 2![]()
iedereen die nog wachtte heeft antwoord
Dank u - eindelijk een antwoord waar ik wat mee kanOp maandag 10 december 2001 18:29 schreef D2k het volgende:
zo
iedereen die nog wachtte heeft antwoord
npOp maandag 10 december 2001 18:34 schreef Twilight Burn het volgende:
[..]
Dank u - eindelijk een antwoord waar ik wat mee kan
ik moet gewoon ff goede spullen hebben
Verwijderd
Bovendien zag ik nog ff de mogelijkheid om een kleine optimalisatie door te voeren, zodat die 225/225 testrun nu is afgewerkt in 171 ms
Je weet dus wat je moet zien te halen Xalista
Ik reken erop dat je daar onder geraakt
Ik stuur 'm morgen wel in, dan kan ik misschien nog ff uitleggen aan de jury wat die code allemaal uitvreet, want da's niet zo duidelijk te zien denk ik... Woensdag maak ik m'n code (in C/C++) - en 't verhaal errond als dat er komt - publiek. Je moet dan maar eens mailen (_piranha_@pandora.be) als je ze per se wil, dan stuur ik ze wel ff door...
Succes nog aan zij die nog ff bezig zijn ! Laat je niet kennen he !
Verwijderd
_piranha_: 10 miliseconden
Maar ik ben dus ook niet 100% zeker dat ie (al) goed is...
edit:
woei de jury is weer helemaal bij
Verder heeft iedereen een andere machine
Misschien een leuke toevoeging aan de opdracht. Voor de slimste oplossing vervolgens nog een bonuspunt...
Mijn oplossing heeft als langzaamst deel O(N log N). Afgezien daarvan is 'ie helemaal O(n).
Wil ik best doen, maar mag dat al dan? De wedstrijd loopt toch nog?Op dinsdag 11 december 2001 10:54 schreef kvdveer het volgende:
'beschrijf in pseudocode je algo'
Misschien een leuke toevoeging aan de opdracht. Voor de slimste oplossing vervolgens nog een bonuspunt...
Als ik het goed begrijp doet mijn oplossing het in O(log N).Mijn oplossing heeft als langzaamst deel O(N log N). Afgezien daarvan is 'ie helemaal O(n).
Praktisch gezien is de testset echter te klein. De 225/255 invoer hier gegeven wordt op een P2/550 onder Linux in 0.01s afgewerkt. Dat is gewoon te snel om uitspraken over de meting te doen (de 6/3 testset van het voorbeeld duurt ook al 0.01 sec). Heeft iemand al een echt grote testset?
Uit een heldere opzet met begrijpelijke algoritmes volgt logischerwijs een correct programma. Testen daarentegen kan enkel gebruikt worden om fouten aan te tonen.
Verwijderd
Dat kan ik me niet voorstellen (lijkt me namelijk onmogelijk), maar misschien dat het me duidelijk wordt als je erbij vertelt wat jij onder N verstaat.Op dinsdag 11 december 2001 11:40 schreef Munters het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp doet mijn oplossing het in O(log N).
Verwijderd
Ik wil niet al te zielig overkomen, maar ik heb gister (10-12) rond twaalf uur mijn 3e poging ingestuurd en tot heden (weer) niks gehoord[b]Op dinsdag 11 december 2001 08:23 schreef D2k het
edit:
woei de jury is weer helemaal bij
Ik weet het, jullie hebben nog een kwartiertje...:)
hmmzOp dinsdag 11 december 2001 11:49 schreef Joshua30 het volgende:
[..]
Ik wil niet al te zielig overkomen, maar ik heb gister (10-12) rond twaalf uur mijn 3e poging ingestuurd en tot heden (weer) niks gehoord...
nix gezien nog????
ff checken
<edit>
nix te zien?
waar heb je um heen gestuurd?
mail um anders maar eens naar het oude hotmail adres gotcoders@hotmail.com cc aan gotcoders@gdries.com
morgen moet de site waar ik aan werk voor mijn stage naar productie , dus heb ff geen tijd om te testen...Op dinsdag 11 december 2001 11:49 schreef Joshua30 het volgende:
[..]
Ik wil niet al te zielig overkomen, maar ik heb gister (10-12) rond twaalf uur mijn 3e poging ingestuurd en tot heden (weer) niks gehoord...
npOp dinsdag 11 december 2001 11:55 schreef wasigh het volgende:
[..]
morgen moet de site waar ik aan werk voor mijn stage naar productie , dus heb ff geen tijd om te testen...
ik kan het ism jRobert wel aan
KIJK FF IN JE MAIL
IK HEB HET LAATSTE MAILTJE DAT WIJ VAN JE HEBBEN NAAR JE GEMAILD
Dan snap je het niet goed.Op dinsdag 11 december 2001 11:40 schreef Munters het volgende:
Als ik het goed begrijp doet mijn oplossing het in O(log N).
O(log N) is minder dan O(n).
Het inlezen van de woorden alleen al is O(n), dus O(log N) is onmogelijk.
even de volgorde:
O(1) - iets dat geen loop vereist
O(log N) - iets waar je slechts een deel hoeft te doorlopen. Kan zo snel geen voorbeeld verzinnen
O(n) - Iets dat eenmaal of een constant aantal malen een loop vereist.
O(N log N) - (vaak) iets dat recursief een probleem oplost. (divide & conquer technieken)
O(N^2) - iets dat een loopje in een loopje vereist
O(n^n) - iets datrecursief een loopje in een loopje vereist.
stel ik wil iets doen met de array x[0..100]
O(1):
1
| x[0] := 0; |
O(n):
1
2
| for i:=0..100 do x[i] := 0; |
O(log n): (hierover twijfel ik)
1
2
3
4
5
6
| function z(l,r);
begin
for i:=l..r do
x[i]:=0
z(l+1,r-1);
end; |
O(n^2):
1
2
3
| for i:=0..100 do
for j:=0..100 do
x[i] := 0; |
O(n^n):
1
2
3
4
5
6
| function z(i);
begin
if i= 100 then exit;
for i:=0..100 do
z(i+1);
end; |
tjek ff je mailOp dinsdag 11 december 2001 13:21 schreef Theswitch het volgende:
Over opgave 3 wasigh.. is ie nou door jou/jrobert/d2k goedgekeurd? zal ik 'm anders morgenvroeg hier posten?
Verwijderd
Precies. En ik denk zelf dat je niet het hele algoritme O(n) kunt krijgen. Bij mij gaat het afdrukken van het rijtje woorden dat bij 1 cijfercode hoort in O(n), maar alleen door een handige datastructuur waarvan het vullen in O(n log n) gaat.Op dinsdag 11 december 2001 13:01 schreef kvdveer het volgende:
[..]
Dan snap je het niet goed.
O(log N) is minder dan O(n).
Het inlezen van de woorden alleen al is O(n), dus O(log N) is onmogelijk.
Nee, da's niet waar, er mag best een loop inzitten, maar dan wel 1 met een constate lengte. In principe is iets O(1) als het altijd even lang duurt (op een constante na), onafhankelijk van de invoer.even de volgorde:
O(1) - iets dat geen loop vereist
Zie je vaak ook vaak bij recursieve algoritmen (b.v. binary search)O(log N) - iets waar je slechts een deel hoeft te doorlopen. Kan zo snel geen voorbeeld verzinnen
Meestal praat je hier over O(a^n) met voor a een vaste waarde. Dit zijn de klote problemen, de NP-harde problemen.O(n^n) - iets datrecursief een loopje in een loopje vereist.
stel ik wil iets doen met de array x[0..100]
Dit is volgens mij gewoon O(n^2), maar dan met een constante die kleiner is dan nulO(log n): (hierover twijfel ik)
code:
1 2 3 4 5 6function z(l,r); begin for i:=l..r do x[i]:=0 z(l+1,r-1); end;
één
Ik zou zeggen:
1
2
3
4
5
6
7
8
| function z(r);
begin
if r > 1 then
begin
//doe hier iest van O(1)
z(r/2);
end;
end; |
En een voorbeeld van een O(2^n) algotje:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| procedure bitrij(n);
begin
if n = 101 then
print(array x)
else begin
x[n] := 0;
bitrij(n+1);
x[n] := 1;
bitrij(n+1);
end;
end; |
Aanroepen van bitrij(0) drukt nu alle bitrijen ter lengte 100 af, en dat zijn er 2^100 !!!!
Fout naampje voor mijn O(2^n) procedure veranderd
Verwijderd
OKE! (check ff je capslockOp dinsdag 11 december 2001 12:01 schreef D2k het volgende:
JOSHUA30
KIJK FF IN JE MAIL
IK HEB HET LAATSTE MAILTJE DAT WIJ VAN JE HEBBEN NAAR JE GEMAILD
Bedankt voor je reaktie!
maar de capslock viel wel opOp dinsdag 11 december 2001 13:40 schreef Joshua30 het volgende:
[..]
OKE! (check ff je capslock)De fout zat wederom hier..Kunnen wel mail ontvangen, maar niet meer 'naar buiten' mailen.
Bedankt voor je reaktie!
ik heb hier alleen geen .net dus je zal helaas toch moeten wachten
om middernacht sluit deze ronde!!!!!!!!!!!!!!!
Enig idee wanneer de volgende begint?Op dinsdag 11 december 2001 19:25 schreef D2k het volgende:
laatste bump
om middernacht sluit deze ronde!!!!!!!!!!!!!!!