"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who
Verwijderd
Het gevoel dat je bij een community hoort die non-profit samen iets van-elkaar-voor-elkaar creeert wordt heel positief ervaren. Zo positief, dat het persoonlijke voordeel kennelijk minder telt
En natuurlijk moet je ook je brood verdienen, maar dat weerhoud je er natuurlijk niet van om in je vrije tijd gewoon te open-source hobby-en zonder de stress van het bedrijfsleven.
Verwijderd
Toch kun je betaald worden, dit moet je dan hebben van de gulle open-source gebruikers die je willen steunen door bijvoorbeeld een boek voor je te kopen bij amazone, dat op jouw verlanglijstje stond. Verwacht hier echter niet TE veel van..
maak nog niet echt deel uit van de open source devvers maar ik heb hier na 2 wkn ploeteren de ppp source een stukje herschreven en mijn wijzigingen heb ik ook gelijk gemeld bij de devvers. Waarom? omdat er meer mensen zijn met mijn probleem en nu is het opgelost. Mooi toch. Bij een MS fout zou dat nooit gelukt zijn dan moet je wachten op een patch of een ifx
en nu doe je het gewoon zelf
Doet iets met Cloud (MS/IBM)
zoveel wereldwonderen worden er eigenlijk niet eens gedaan op gebied van programmeren. er zijn eigenlijk maar weinig stukken code die echt bijzonder zijn imho. dus waarom niet opensource als je er alleen maar beter van kan worden?
jij helpt iemand anders, en anderen helpen jou. ik durf te wedden dat je vast wel eens naar iemand anders zijn code hebt gekeken, en lang niet alles zelf hebt bedacht.
En helemaal voor nop hoeft het allemaal niet te zijn. Ik ben op het moment bezig met het schrijven van een PHP forum en een portal en wordt daarvoor voor een groot deel betaald door een bedrijf dat een fatsoenlijk forum/portal systeem nodig heeft voor hun site. Perfect toch? Ik maak (met de rest van dat OS team) leuke software, heeeeeeel veel mensen die het gebruiken (gewoon kicken om je software op allerlei sites terug te zien) en mijn opdrachtgever heeft iemand 'in huis' die precies weet hoe de software waar de site op draait in elkaar zit.. IMO nogal een win-win situatie
Verwijderd
Het is gewoon erg leuk (tot op een zeker punt)
dus wat nu te doen?
een accountje openen op sourceforge(voor zolang dat nog bestaat), daar mijn code neerdumpen met een gpl license er in geplakt.
zoiets?
"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who
Als iedereen van een community iets ervoor moest krijgen, dan zou dat toch niet kunnen bestaan. Dan zou je dus weer geld moeten gaan vragen voor het product om te zorgen dat al die mensen die er wat aan hebben gedaan een vergoeding krijgen.Op dinsdag 04 december 2001 01:35 schreef GiLuX het volgende:
toch gebeurd het op grote schaal dat mensen in hun vrije tijd allerlij moois zitten te ontwikkelen voor de opensource community maar daar eigenlijk vrij weinig tot niets voor terug krijgen, dan wel mischien een soort van voldoening..
wat maakt het het waard?
Schiet je naar mijn iedee ook niet veel mee op
hee Zef,Op dinsdag 04 december 2001 19:22 schreef Zef het volgende:
Dat is helemaal aan jou
je maakt me wel neiuwsgierig,
wat heb jij allemaal voor moois gebrouwen en hoe heb je het ter (opensource) wereld gebracht?
Verwijderd
Ik heb het eerst gewoon bij mijn andere webhosting account op gezet, wat hulp gevraagd op allerlei plekken (perlguru.com etc.). Daarna gezorgd dat ik een werkende versie had, deze voegde ik weer toe aan grote indexen (CGI Resources, Perl archive etc.). Toen begon het vanzelf te rollen, maar dat is ook erg afhankelijk van het soort project waar je aan werkt. (een open source perl forum en nu een PHP port in mijn geval)
Nou, dan kan ik wel antwoord geven op de vraag:
Open Source Development levert een hoop bekendheid op
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !
En het is gewoon nogal not done om de code van een goed lopend project te pakken en maar daar ff je eigen project op te baseren..
En ze moeten toch aan geven waar het spul allemaal vandaan komt en een groot deel van de mensen gaat zich dan toch afvragen wat die originele bron is..
Maar voor een groot deel is het IMO gebaseerd op een soort van gentlemans agreement. Volgensmij geeft het nogal wat beroering als iemand zomaar met je code aan de haal gaat op een niet zo nette manier.
BTW ben over het algemeen best te spreken over sf.net, zeker voor de startende projecten. Het is niet perfect maar als je ziet wat voor enorme hoeveelheid werk ze iedere dag verzetten dan werkt het allemaal verbazinwekkend goed
aha,Op dinsdag 04 december 2001 19:50 schreef Zef het volgende:
....maar dat is ook erg afhankelijk van het soort project waar je aan werkt. (een open source perl forum en nu een PHP port in mijn geval)
cool!
ik dacht even dat dit tuinharks forum was maar dat is 'YapBB'.
anywee,
er zaten hier mensen te zeuren over dat topix bugs heeft en dat er zo langzaam features bij komen.
de modjes reageerden dat ze daar nix aan konden doen omdat topix niet open-source is.
mischien is het een idee om topix door YaBB te vervangen?
kunnen ze naar hartelust features bij bouwen, niet?
op die site staat dat YaBB helemaal geoptimaliseerd is voor high volume sites.
wat is het zwaarste dat YaBB heeft meegemaakt?
Open-source software bevordert de technologische vooruitgang. Vooral in de wetenschappelijke wereld zie je dat eigenlijk vrijwel alles open-source is. Het belangrijkste doel is hierbij het toegankelijk maken van ideeen zoals dit ook gebeurt door de publicatie van onderzoeks-resultaten. Gunstige effecten hiervan zijn dat andere mensen met wellicht andere inzichten ook de source kunnen bekijken en hierop hun werk kunnen bazeren of tips kunnen geven aan de ontwikkelaar. Hierdoor ontstaat er in feite een soort gemeenschappelijke hersenpan die door iedereen uitgebreid kan worden. Voor minder wetenschappelijke doeleinden heeft het natuurlijk ook erg veel nut. In het meest ideale geval zou je natuurlijk alles gewoon willen gebruiken zonder de interne werking te kennen (zoals een library). Daarvoor is open-source software natuurlijk niet noodzakelijk. Als de library voor jouw toepassing echter niet helemaal voldoet kan je hem makkelijk uitbreiden of ideeen van de code gebruiken in jouw code. All deze aspecten zorgen voor technologische vooruitgang.
Een ander belangrijk punt is natuurlijk het security aspect. Een bijzonder geval daarvan is: vetrouw je de andere partij die jou een stuk software levert wel?
Een ander belangrijkpunt is de support. ij gesloten software ben je afhankelijk van de leverancier voor toekomstige bug-fixes, ports naar andere platforms enzovoorts. Bij open software kunnen andere partijen dit overnemen bij wan-prestatie van de oorspronkelijke beheerder.
Zomaar wat puntjes
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
Verwijderd
Oja ze vermelden dus in de credits ook nix over je
Tis gewoon zonde van al het werk wat je doet.
Ach tja, over 'de kleine man' maak ik mezelf niet al te druk. Voor grotere partijen zoals bedrijven zijn er hele goede licenties die jou bescherming bieden. Bedrijven zullen het over het algemeen wel uit hun hoofd laten om de licentie te schenden.mgfun: Opzich vind ik het wel goed MAAR ik ken heel veel mensen die ctrl-c/v snel gebruiken en dan gaan lopen pronken met dat geweldige programma die ze ZELF hebben geschreven en daar van ga ik dus over me
Bovendien is bij het gebruik van ctrl-c/v de gebruiker eigenlijk gewoon in het nadeel. Als jij jouw implementatie update moeten ze die implementatie weer opnieuw invoegen. Ze kunnen dan beter jouw code als lib gebruiken of dit zelf implementeren en dit publiceren, zodat jij het zelf ook kan gebruiken
Open-source ontwikkeling is eigenlijk een soort orgie
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
Hmm, interesting theoryOp woensdag 05 december 2001 01:09 schreef mbravenboer het volgende:
[..]
Open-source ontwikkeling is eigenlijk een soort orgie.
Tja, je moet mensen een beetje aanspreken he?bartvb: Hmm, interesting theory
neem nou dat YaBB,
de commercieele versie daarvan zoals ubb gaat over de toonbank voor rond de 500 pieken.
als je er daar 10 van per maand verkoopt dan hoef je je in iedergeval niet meer druk te maken of je je vaste maandelijkse lasten kan betalen.
dan is het salaris wat je met je vaste baan verdiend een bonus (of andersom).
als je voor je baas zit te programmeren krijg je een vast salaris, en als het product wat je hebt zitten maken voor het bedrijf voor een paar ton wordt verkocht krijg je meestal geen cent salaris meer op mischien een bonusje na.
punt is,
open-source is echt een programmeurs afwijking, lijkt me.
het past in geen enkele bestaande economische theory,
hoewel,
mischien dat karl marx hier vroeger over droomde?
ai, heb ik open-source developers nou net vergleken met communisten?
als iemand een handige yoghurt-pak uitlepel apparaat uitvindt oid dan gaatie ook niet in zijn schuurtje 10000 van die dingen maken om aan het hele dorp gratis uittedelen,
nee, hij rent naar het patenten buro en vervolgens naar de dichst bijzijnde fabrikant om daar een dikke cheque te innen.
iedereen wil toch in een leuk huisje wonen?
en anders je vrouw wel.
moet je maar eens kijken wat 60 m2 in amsterdam kost,
huren beginnen op het moment bij 2500 piek of kopen rond rond de 4 ton.
maar om niet af te dwalen,
ik denk niet dat ik zo'n project als YaBB even aan iedereen kado zou doen,
echter, handige classjes daarintegen weer wel.
mischien dat open-source devvers gewoon vaak de lotto winnen, of mischien gewoon nog thuis wonen
moet nog even wennen aan het idee mischien.
Verwijderd
Dit bedoel ik dus... je werkt vele uren aan een project en geeft het gewoon weg aan iemand die er waarschijnlijk wel iets aan zal verdienenOp woensdag 05 december 2001 01:25 schreef GiLuX het volgende:
Blaat...
Open-source software is absoluut niet per definitie gratisGiLuX: als je er daar 10 van per maand verkoopt dan hoef je je in iedergeval niet meer druk te maken of je je vaste maandelijkse lasten kan betalen.
Nu nog wel, maar dat is al aan het veranderen. Er zijn al veel bedrijven die hun software openbaar maken. Dit heeft direct voordeel omdat er een grotere gebruikers-markt ontstaat en de kwaliteit van de software kan verbeteren. Ook werk je op deze manier mee aan een commuity. Het is voor bedrijven natuurlijk interessant als ze open-source software kunnen gebruiken van anderen, zeker als deze gratis is. Hierdoor kunnen ze zelf tijd besparen en hebben ze kwalitatieve componenten. Als iedereen alles zelf gaat ontwikkelen krijg je waarschijnlijk veel varianten die allemaal hun gebreken hebben. Bedrijven kunnen zich zo concentreren op bepaalde onderdelen.punt is,
open-source is echt een programmeurs afwijking, lijkt me.
Het communisme had wel weer wat andere ideeen, maar er zijn denk ik wel wat vergelijkingen te trekken. Het grote voordeel van software is dat duplicaten in principe niets kosten. Er zijn dus in theorie geen kosten verbonden aan het geven van een product aan een ander persoon. Dat maakt een gratis en open wereld al een stuk realiseerbaarder. Ik denk eerlijk gezegd ook dat een klein deel van de economie in die richting zal gaan groeien. Geld kan gehaald worden uit andere bronnen zoals end-users, sponsoring, service, content enzovoorts.het past in geen enkele bestaande economische theory,
hoewel, mischien dat karl marx hier vroeger over droomde?
Het grote verschil tussen software en een yoghurt-pak uitlepel apparaat is dat een duplicaat van een yoghurt-pak uitlepel apparaat geld kost en sofware niet. Ook is er voor een yoghurt-pak uitlepel apparaat geen service nodig. Voor software wel. Ook heeft een yoghurt-pak uitlepel apparaat geen content nodig, software vaak welals iemand een handige yoghurt-pak uitlepel apparaat uitvindt oid dan gaatie ook niet in zijn schuurtje 10000 van die dingen maken om aan het hele dorp gratis uittedelen,
nee, hij rent naar het patenten buro en vervolgens naar de dichst bijzijnde fabrikant om daar een dikke cheque te innen.
Er zijn inderdaad wel veel open-source ontwikkelaars die in hun eigen tijd werken, voor een universiteit of voor een non-profit instelling. Er komen echter wel steeds meer projecten waarbij delen van de code open-source ontwikkeld wordt, waarbij er toch medewerkers van een firma aan werkenmischien dat open-source devvers gewoon vaak de lotto winnen, of mischien gewoon nog thuis wonen
als je het zo bekijt,
ik was in de veronderstelling dat het gratiz was,
dat is eigenlijk ook zo maar de support natuurlijk.
waarschijnlijk is dit wel een misvatting die vaker voor komt denk ik wat betreft de defenitie van open-source.
dat vindt ik al een stuk redelijker,
maar toch, als het open-source is, dan iedereen het toch zelf aanpassen en hebben ze opzich geen support nodig?
trouwens,
nog een yoghurt-pak uitlepel apparaat nodig?
Zeker, helemaal omdat de meeste open-source software gedistribueerd wordt onder de GNU-GPL licentie. De mensen van GNU noemen dat echter "free software". Free heeft hier echter niet de betekenis van gratis...GiLuX: waarschijnlijk is dit wel een misvatting die vaker voor komt denk ik wat betreft de defenitie van open-source.
Mwah, dan moet je daar natuurlijk wel de kennis voor in huis hebben en dat zal vaak het probleem zijn.maar toch, als het open-source is, dan iedereen het toch zelf aanpassen en hebben ze opzich geen support nodig?
Is dat free?trouwens, nog een yoghurt-pak uitlepel apparaat nodig?
nee, natuurlijk niet!Op woensdag 05 december 2001 01:58 schreef mbravenboer het volgende:
[..]
Is dat free?
echt niet alles staat in de boeken uitgelegd hoor, maar als je in de source van iemand anders kijkt zie je soms wel eens iets, dat je denk 'wow dat is veel beter dan de manier waarop ik het doe'
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Verwijderd
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat er geen enkele kans is dat YaBB dat kan trekken. YaBB gebruikt flatfiles als database, en dat is nooit ook maar vergelijkbaar met de snelheid van een database server.Op woensdag 05 december 2001 00:46 schreef GiLuX het volgende:
anywee,
er zaten hier mensen te zeuren over dat topix bugs heeft en dat er zo langzaam features bij komen.
de modjes reageerden dat ze daar nix aan konden doen omdat topix niet open-source is.
mischien is het een idee om topix door YaBB te vervangen?
kunnen ze naar hartelust features bij bouwen, niet?
Ehm, volgens mij staat er dat dat juist niet zo isop die site staat dat YaBB helemaal geoptimaliseerd is voor high volume sites.
Er zijn een stuk of 3-4 serieuze projecten gebaseerd op originele YaBB code, en persoonlijk heb ik daar absoluut geen problemen mee, zolang maar duidelijk blijft waar het oorspronkelijk vandaan komt. Natuurlijk, er zijn ook gasten die net doen alsof zij het allemaal geschreven hebben, e-mailtjes met daarin een waarschuwing ("anders krijgt U nog te horen van onze advocaten bla bla bla") hebben tot nu toe altijd goed gewerktOp woensdag 05 december 2001 00:18 schreef bartvb het volgende:
Mwoh, dat aan de haal gaan valt wel mee. Zeker als je een beetje een leuke community hebt
En het is gewoon nogal not done om de code van een goed lopend project te pakken en maar daar ff je eigen project op te baseren..
Verwijderd
het is namelijk gaaf om te kunnen zeggen dat je (mee)klust aan een project op fm][ of SourceForge ... toch
Verwijderd
Opensource OS?? Koop Linux!Op woensdag 05 december 2001 17:08 schreef Gila een heel verhaal
Zelf denk ik dat het OpenSource wel leuk is, maar als je echt iets heel goeds hebt moet je wel iets hebben waardoor je 't TERUG kunt halen als mensen er stout mee doen.
dat had ik ook gedaan en omdat er dit stond:Op woensdag 05 december 2001 16:16 schreef Zef het volgende:
Ehm, volgens mij staat er dat dat juist niet zo isDe nieuwe versie moet meer kunnen trekken, maar de huidige versie is bepaald niet geschikt voor enorm grote sites (lees ook de about).
[..]
dus ik ging er van uit dat de nieuwe versie dus juist wel voor high traffic was......and some high traffic sites started to use YaBB. This is when the developers discovered the first release was by far not ready to be used on high traffic sites. Together, with Peter Crouch, we started rewriting the entire script...
Het is vooral gaaf als na een release je proggie op FM komt, en dat een man of 300 het download terwijl je het eigenlijk alleen voor eigen gebruik gemaakt had.Op Wednesday 05 December 2001 16:18 schreef drSinister het volgende:
de lol is eeuwige roem...
het is namelijk gaaf om te kunnen zeggen dat je (mee)klust aan een project op fm][ of SourceForge ... toch
En dat dan 10 van de 300 je mailen dat het een cool proggie is ... dat streelt je ego wel hoor :-P
There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.
BSD license
GNU license
etc...
etc...
Allemaal hebben ze hun eigen variaties op hetzelfde thema. Onder bepaalde licencies kun je bijvoorbeeld een deel van je code closed houden, maar we de api daarvoor uitbrengen zodat alles buiten dat gesloten deel open geprogged kan worden.
Als je aan een open-source project meedoet, moet je echt goed weten welke licentie er op het project zit.
Verwijderd