Ik denk dat je even terug naar school moet.Op donderdag 06 december 2001 03:03 schreef NightHawk het volgende:
[..]
blaat
Als alpha producten (groenten, brood, enzovoorts) evenveel in valuta A kosten als in valuta B dan is de koopkracht van beide munten gelijk. Volg je me nog?
Als ik beweer dat de koopkracht van de gulden in nederland evengroot is als de koopkracht van de dollar in amerika, dan zit ik er niet ver naast. Nog steeds niet te ingewikkeld? mooi zo.
Als je in Amerika 50 dollar uitgeeft en je hebt alleen guldens, dan kost het je 125 gulden. Is je koopkracht nu gedaald? ja. Betaal je dus eigenlijk te veel? ja. Het is niet zo dat de europeanen zeggen "Jullie amerikanen hebben het zo moeilijk zonder sociale voorzieningen, betalen jullie voor onze munten maar minder". Het is juist andersom, de amerikaanse dollar wordt kunstmatig omhoog gehouden door de amerikanen voor een bedrag dat de dollar dus niet waard is.
En ik ben al geslaagd dus ik zal er wel wat van opgestoken hebben. Laat jij nou eerst maar eens een baard staan dan zien we wel verder.