Wetenschapsquiz 2001

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 10:49
Ok hier is hij weer!!

http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOP_54NELY?OpenDocument

Vraag 1: Je hebt twee identieke glazen, één met rode en één met witte wijn. Je doet een lepeltje rode bij de witte. Je roert en je doet dan één lepeltje van de vermengde wijn in de rode. Welke wijn heeft de hoogste graad van vermenging?
a. De 'rode' wijn
b. De 'witte' wijn
c. Beide dezelfde

Vraag 2: Aristoteles deed in zijn 'Traktaat over de Meteorologie' de aanbeveling vlees altijd goed heet aan te braden, want dan zou het malser en sappiger blijven. Had hij gelijk?
a. Ja, als je het vlees snel dichtschroeit, kan het vocht er niet zo gemakkelijk uit.
b. Ja, maar dat geldt alleen voor jong spiervlees.
c. Nee, het vlees behoudt meer vocht wanneer het op matig vuur gebraden wordt.

Vraag 3: Als je in een stille omgeving je vingers in je oren steekt, hoor je een laag rommelend geluid. Wat veroorzaakt dat geluid?
a. Het pompen van je hart.
b. De spieren in je armen en handen.
c. De druk op je oorzenuwen.

Vraag 4: Kun je beter leren met muziek op de achtergrond?
a. Ja, het geheugen functioneert beter met achtergrondmuziek.
b. Nee, als het stil is neem je de leerstof beter op.
c. Dat ligt aan het soort muziek. Klassieke muziek stimuleert het geheugen, popmuziek juist niet.

Vraag 5: Wat is pijnlijker: geraakt te worden door een harde nieuwe tennisbal of door een slappe ouwe, die met dezelfde snelheid op je af komen?
a. De harde nieuwe.
b. De slappe ouwe.
c. Het is allebei even pijnlijk.

Vraag 6: Twee voetgangers gaan van A naar B. De ene wandelt, de andere zet er flink de pas in. Het regent gestaag en de druppels vallen recht naar beneden. Wie wordt het natst?
a. De trage.
b. De snelle.
c. Ze worden beiden even nat.

Vraag 7: Je wilt een kabel strak om de maan spannen. Helaas is de kabel één meter te kort. Je besluit de hele kabel in een goot te leggen. Hoe diep moet die goot zijn?
a. Circa 1 meter.
b. Circa 16 centimeter.
c. Circa 1 millimeter.

Vraag 8: Je kunt je gemeen snijden aan de rand van een vel papier. Hoe komt het dat zoŽn wond pijnlijker aanvoelt dan een diepe snijwond?
a. De pijnreceptoren worden extreem geprikkeld.
b. Dat is het psychologische effect van een schrikreactie.
c. Papier bevat enzymen die de zenuwen direct aantasten.

Vraag 9: Je rolt een biljartbal door een gekromde buis. Hoe rolt de bal verder aan het einde van de buis?
a. Hij vervolgt de kromming.
b. Hij vervolgt de kromming een stukje en rolt dan recht verder.
c. Hij rolt recht verder.

Vraag 10: Jantje zegt dat Pietje liegt. Pietje zegt dat Klaasje liegt. Klaasje zegt dat Jantje en Pietje allebei liegen. Wie liegt er eigenlijk?
a. Jantje liegt.
b. Pietje liegt.
c. Jantje en Pietje liegen allebei.

Vraag 11: Het is helder, zonnig weer met hier en daar een wolk. Drijven deze wolken?
a. Nee, ze drijven niet, maar vallen heel langzaam doordat water zwaarder is dan lucht.
b. Ja, ze drijven doordat de soortelijke massa van de wolken net iets kleiner is dan die van lucht.
c. Nee, ze stijgen langzaam doordat ze sterk uitzetten.

Vraag 12: Wat verandert er aan het geluid dat een kerkorgelpijp produceert, als er in plaats van lucht pure kooldioxide in geblazen wordt?
a. Het geluid wordt hoger.
b. Het geluid wordt lager.
c. Het geluid houdt dezelfde toonhoogte.

Vraag 13: Plassen vissen?
a. Ja, maar zoetwatervissen plassen veel meer dan zoutwatervissen.
b. Ja, maar zoutwatervissen plassen veel meer dan zoetwatervissen.
c. Nee, vissen plassen niet.

Vraag 14: Twee hellingen zijn even hoog en in een rechte lijn gemeten even lang. De ene helling loopt recht naar beneden, de andere is enigszins hol. Je laat op hetzelfde moment van beide hellingen een knikker rollen. Welke knikker is het eerst beneden?
a. De knikker op de rechte helling.
b. De knikker op de holle helling.
c. Ze komen tegelijk aan.

Vraag 15: De astrologie wordt niet tot de wetenschap gerekend. Welk van de volgende argumenten is daarin doorslaggevend?
a. De astrologie maakt gebruik van onzichtbare krachten.
b. De uitspraken die de astrologie doet zijn niet toetsbaar.
c. Astrologen verklaren onjuist gebleken voorspellingen met hun bestaande theorie.

Vraag 16: Je hebt twee vislijnen, een lange en een korte. Welke zal bij een ruk van een grote vis het gemakkelijkste breken?
a. De lange.
b. De korte.
c. Maakt niet uit.

Vraag 17: In een teil water drijft een groot houtblok met daarop vastgelijmd een baksteen. Je draait het houtblok om, zodat de baksteen onder water aan het blok hangt. Wat gebeurt er met het waterpeil?
a. Het daalt.
b. Het stijgt.
c. Het blijft gelijk.

Vraag 18: Wat is het evolutionaire voordeel van smalle heupen bij de man?
a. Snel bochten kunnen nemen.
b. Efficiënt kunnen lopen.
c. Hoog kunnen springen.

Vraag 19: Wat biedt de beste verklaring voor het feit dat vliegtuigen kunnen vliegen?
a. De flogiston-theorie van Stahl.
b. De wetten van Newton.
c. Het lift-principe van Bernoulli.

Vraag 20: Welke vijver is het meest geschikt om dienst te doen als spiegel?
a. Een heldere vijver met een donkere bodem.
b. Een heldere vijver met een witte bodem.
c. Een troebele vijver.

• Virgol
Volgens mij zijn de antwoorden:
1 C
2 A
3 A
4 ??
5 B
6 B
7 B
8 A
9 ??
10 A
11 B
12 ??
13 A
14 B
15 B
16 C
17 C
18 ??
19 A
20 A

Verwijderd

Hulde!! Ik had er al helemaal niet meer aan gedacht de afgelopen weken, en dan ineens is ie er weer! :)
Laat de discussies maar weer losbarsten! Ik heb net ff de vragen doorgenomen en er zitten wel weer leuke bij, al vind ik dat sommige vragen wel erg veel lijken op vragen van andere jaren, ze doelen iig op dezelfde principes (blok hout in water).
Wel cool trouwens: vraag 6. Over die vraag heb ik een hele tijd geleden al es een discussie gehad, we zijn er toen niet echt uitgekomen, dus nog een klein maandje en dan zal ik het echt weten.
Op naar tweede kerstdag! *D

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Gezocht, medewerker voor vraag 5 van de nationale wetenschapsquiz :)

• Martijn02
  • Laatst online: 02-12 16:37

Martijn02

/* No Comment */

Op zaterdag 01 december 2001 13:42 schreef Virgol het volgende:
Volgens mij zijn de antwoorden:
1 B
Volgens mij is vraag een niet B maar C, kan het nu ff niet zo goed uitleggen, maar het is best simpel uit te rekenen. neem wat waardes voor de hoeveelheden wijn, en voor de inhoud van het lepeltje. maakt niet uit welke je neemt, Je komt toch altijd op hetzelfde uit...

Dat is trouwens al een heel oud raadseltje

Verwijderd

Op zaterdag 01 december 2001 13:56 schreef Martijn02 het volgende:

[..]

Volgens mij is vraag een niet B maar C, kan het nu ff niet zo goed uitleggen, maar het is best simpel uit te rekenen. neem wat waardes voor de hoeveelheden wijn, en voor de inhoud van het lepeltje. maakt niet uit welke je neemt, Je komt toch altijd op hetzelfde uit...

Yep. Antwoord is C :)

Verwijderd

Het antwoord op vraag één lijkt me inderdaad ook B, een inkoppertje om mee te beginnen.
En euhm, ik heb het afgelopen jaar twee feitjes gehoord die (min of meer) te maken hebben met vraag vier:
- Mensen zouden minder productief zijn op hun werk als er muziek is.
- Het op jonge leeftijd musiceren vergroot het IQ.

Dat laatste zal er niet zo geweldig veel mee te maken hebben, maar goed, je weet nooit he? :P

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:59
19 C

Engineering

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

[..]

mja je moet niet vergeten dat de witte wijn al een beetje vermengd is, dus de 'witte' wijn die je erbij doet, zit al wat rode in.

en die van die tennisbal zit ik nog over te twijfelen. ik weet ook niet hoe jij pijn precies moet meten, want die slappe bal deukt meer in, groter contactoppervlak dus minder druk per vierkante (milli)meter.

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-12 19:28
Op zaterdag 01 december 2001 13:51 schreef Harrie20 het volgende:
Hulde!! Ik had er al helemaal niet meer aan gedacht de afgelopen weken, en dan ineens is ie er weer! :)
Laat de discussies maar weer losbarsten! Ik heb net ff de vragen doorgenomen en er zitten wel weer leuke bij, al vind ik dat sommige vragen wel erg veel lijken op vragen van andere jaren, ze doelen iig op dezelfde principes (blok hout in water).
Wel cool trouwens: vraag 6. Over die vraag heb ik een hele tijd geleden al es een discussie gehad, we zijn er toen niet echt uitgekomen, dus nog een klein maandje en dan zal ik het echt weten.
Op naar tweede kerstdag! *D
Had laatst een stukje in krant gelezen dat d'r onderzoek was gedaan naar vraag 6. De langzame word natter. waarom?

Hij is langer buiten, dus hij vangt meer regen op. De ander word ook wel nat, doordat 'ie het water 'opveegt', maar lang niet zo nat als de langzame loper :)

Verbouwing

• flat
  • Niet online
Op zaterdag 01 december 2001 14:01 schreef DinoRaptor het volgende:

[..]

Had laatst een stukje in krant gelezen dat d'r onderzoek was gedaan naar vraag 6. De langzame word natter. waarom?

Hij is langer buiten, dus hij vangt meer regen op. De ander word ook wel nat, doordat 'ie het water 'opveegt', maar lang niet zo nat als de langzame loper :)
en wat voor een onderzoek: gewoon twee wetenschappers met identieke wollem truien door de regen laten lopen, en daarna de truien gewogen :D

--Roy Goodman

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Op zaterdag 01 december 2001 14:00 schreef Flat© het volgende:

[..]
mja je moet niet vergeten dat de witte wijn al een beetje vermengd is, dus de 'witte' wijn die je erbij doet, zit al wat rode in.
Waar, maar je gooit het in minder rode wijn, er is echter al een schepje rode bij de witte gegooid, je krijgt inderdaad weer een beetje rode terug, maar dat wordt dus weer gecompenseerd doordat je het in minder rode wijn gooit...

Reken het maar na, maakt niet uit welke getallen je neemt, gewoon even proberen, dan zie je het vanzelf

• flat
  • Niet online
Op zaterdag 01 december 2001 14:04 schreef Martijn02 het volgende:

[..]

Waar, maar je gooit het in minder rode wijn, er is echter al een schepje rode bij de witte gegooid, je krijgt inderdaad weer een beetje rode terug, maar dat wordt dus weer gecompenseerd doordat je het in minder rode wijn gooit...

Reken het maar na, maakt niet uit welke getallen je neemt, gewoon even proberen, dan zie je het vanzelf
jep ik kwam had 't zelf net uitgerekend en wilde m'n post al gaan editten :P

maar weet iemand hoe 't nou zit met die tennisballen?
en die knikker? want dat kan ik ook niet echt goed bedacht krijgen :(
die van de vislijnen lijkt me simpel, ik denk dat die korte het eerst breekt omdat die minder elastisch is

--Roy Goodman

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Mischien is het handig om voor iedere vraag een andere tread te openen, anders wordt het zo'n enorme klerebende.

Ik weet niet: Is dat toegestaan? dan kunnen de discussies van iedere vraag in een eigen topic afgehandeld worden, heb je alles bij elkaar

Verwijderd

Ow? Heb ik een beetje te simpel nagedacht dan?
Als je een lepeltje 100% rode wijn bij witte wijn doet en vervolgens een lepeltje met bijvoorbeeld 1% rode en 99% witte wijn (afhankelijk van de inhoud van de glazen) terugdoet....wacht ff, ik ga niet lui zijn en het uitrekenen.....
En the answer is....C! Inderdaad!

Stel in de beide glazen zit 100 ml wijn, en je gebruikt een lepel van 10 ml (een beetje groot misschien, maar dat boeit natuurlijk niet).
Dan gooi je als eerste 10 ml rode wijn bij de witte, nieuwe situatie:

Glas 1: 90 ml rode wijn
Glas 2: 100 ml witte wijn en 10 ml rode wijn.

Dan goed roeren en een schepje van glas 2 naar glas 1 brengen.
In die 10 ml zal 9,09090909 ml witte wijn zitten ((100/110)*10) en 0,90909091 ml rode wijn ((10/110)*10). Halen we deze hoeveel van glas 2 af en tellen we het op bij glas 1, dan zien we:

Glas 1: 90,90909091 ml rode wijn en 9,09090909 ml witte wijn.
Glas 2: 9,09090909 ml rode wijn en 90,90909091 ml witte wijn.

Dus: evenveel gemengd!
Nu weet ik het echt zeker. ;)

• Virgol
Ja het word hier een beetje een rommel. Maar er zijn momenteel geen mods online dus ik kan hun mening niet vragen.....

Vraag 1 is inderdaat C
En 16 waarschijnlijk B

Maar al mijn antwoorden zullen nog wel een paar keer veranderen :)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-12 09:42

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Lijkt me een goed plan om voor elke vraag een nieuw draadje te maken ff aan modje vragen
* TrailBlazer vraagt aan modje mag dit

• flat
  • Niet online
vraag 7 is trouwens B, weet ik vrij zeker

--Roy Goodman

Verwijderd

Op zaterdag 01 december 2001 14:07 schreef Martijn02 het volgende:
Mischien is het handig om voor iedere vraag een andere tread te openen, anders wordt het zo'n enorme klerebende.

Ik weet niet: Is dat toegestaan? dan kunnen de discussies van iedere vraag in een eigen topic afgehandeld worden, heb je alles bij elkaar
Mijn idee!
Misschien zelfs een tijdelijk 'forumpje'? Zou cool zijn!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:48

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Vraga 1: C... Al uitgerekend hier :) Counter-intuitive. Ik dacht zelf B...

Vraag 2: A. Vraag maar aan een kok.

Vraag 3: B. De spieren in je armen en handen. Die trillen namelijk altijd een beetje als ze gespannen zijn, en dat hoor je dus. Het stromende bloed is wat je hoort als je een schelp tegen je oor houdt, en dat klinkt veel anders.

Vraag 4: B. Dan kan je je beter op de stof concentreren.

Vraag 5: A. De harde. Ten eerste zit er meer lucht in dus is het wat meer massa wat tegen je aankomt. Ten tweede wordt die kracht op een kleiner raakvlak geplaatst waardoor je meer druk hebt. Hoewel, een klap met een vlakke hand is veel pijnlijker dan een stomp omdat de vlakke hand de huid (en dus de pijnzenuwen) heel erg stimuleert, terwijl een stomp meer "gericht" is op het doen van schade onder de huid... Zou dus ook B kunnen zijn...

Vraag 6: B, de trage. Die doet er inderdaad langer over waardoor hij natter wordt.

Vraag 7: B, 16cm. Hieronder uitgerekend :)

Vraag 8: C denk ik? De andere lijken me onzin... Onzeker.

Vraag 9: B. Als je biljart speelt, ken je effect. Zo'n gebogen buis zal de bal iets effect meegeven en je zal dus als hij eruit komt ook iets een effektwerking zien: hij zal even de gekromde baan volgen en daarna rechtuit gaan.

Vraag 10: A. Als Jantje liegt, spreekt Pietje de waarheid, dus liegt Kareltje, en dat klopt, want alleen Jantje liegt - Pietje niet.

Vraag 11: A? Intuïtie... Zal dus wel fout zijn?

Vraag 12: B. Lager. Proefondervindelijk bewezen met een groot glas cola en een blokfluit :)

Vraag 13: Geeeeen idee.

Vraag 14: C. Tegelijk. Teken de afgeleide maar uit. Het opperlvak daaronder is voor beide gelijk. Toch?

Vraag 15: B. C is het niet, omdat ook wetenschappen het wel eens fout kunnen hebben - in elke tak van wetenschap zijn immers wel fouten gemaakt.

Vraag 16: A. De lange. Weet ik uit ervaring. Ik weet alleen niet waardoor het komt.

Vraag 17: C. Het blijft gelijk. Door het geheel wordt namelijk hun gewicht in water verplaatst. Als je het geheel omdraait, verplaatst het dus nog steeds evenveel water.

Vraag 18: B. Efficiënt lopen. Je "waggelt" dan niet zo :)

Vraag 19: C. Gokje.

Vraag 20: C. Troebele vijver. Ook proefondervindelijk bewezen. Je ziet dan immers de bodem niet, er komt geen licht van onderen, en dus is het enige wat je ziet - jouw weerspiegeling.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

vraag 7=b el je neemt de doorsnede van de maan 3476 kilometer.
code:
1
2
3
pi*3476000=10920176
(10920176-1)/(pi)=3475999,6613
(476000-3475999.6613)/2= ongeveer 16 centimer

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op zaterdag 01 december 2001 14:25 schreef TrailBlazer het volgende:
vraag 7=b el je neemt de doorsnede van de maan 3476 kilometer.
code:
1
2
3
pi*3476000=10920176
(10920176-1)/(pi)=3475999,6613
(476000-3475999.6613)/2= ongeveer 16 centimer
Zo veel?? Hmmm. I stand corrected. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik ga voor 1 inderdaad mee met C :) Kende het raadsel in andere vorm.

Vraag 6 ben ik nog niet over uit. Ik heb ooit op natuurkunde proefwerk gezegt dat de langzame meer water opving, dat was toen FOUT en de uitleg die erbij hoorde was uiterst plausibel en 2 weken daarna las ik dat onderzoek dat de langzame TOCH meer water over zich heen kreeg :).

Vraag 5 heb ik geen idee van. Ik heb jaren op tennis gezeten maar ik kan het me niet meer voorstellen. Nee ik kreeg geen ballen tegen me aan maar ik ving nog wel eens een bal die uit was oid.

Ik blijf dit btw een leuke kwis vinden. Altijd weer vragen waarvan je denkt "Hmm nooit bij stil gestaan".

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Ik heb het ook al in Lieve Adjes gevraagd, maar ik geloof niet dat iemand zin heeft om te antwoorden...

[topic=337575/1]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Vraag 16 = b In een lange lijn zit meer rek voordat een lijn breekt moet eerst alle rek eruit zijn. Als er meer rek in zit kost het ook meer moeite om hem te breken vermoeidheid.
(denk ik)

• flat
  • Niet online
Op zaterdag 01 december 2001 14:25 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
Vraag 9: B. Als je biljart speelt, ken je effect. Zo'n gebogen buis zal de bal iets effect meegeven en je zal dus als hij eruit komt ook iets een effektwerking zien: hij zal even de gekromde baan volgen en daarna rechtuit gaan.

Vraag 14: C. Tegelijk. Teken de afgeleide maar uit. Het opperlvak daaronder is voor beide gelijk. Toch?

Vraag 20: C. Troebele vijver. Ook proefondervindelijk bewezen. Je ziet dan immers de bodem niet, er komt geen licht van onderen, en dus is het enige wat je ziet - jouw weerspiegeling.
9. op het moment dat de bal uit de buis komt, werken er geen andere externe krachten meer op dan de luchtweerstand en wrijving. die twee krachten hebben geen invloed op de richting. als 'ie al weg zou draaien zou dat tégen de richting van de kromming in zijn, omdat hij langs de buitenkant van de bocht gaat en daardoor een soort tegen-effect krijgt denk ik.
14. hier moet je denk ik ook rekening houden met weerstand. de zwaarte-energie is voor beiden volgens mij hetzelfde (maar weet ik niet meer zeker trouwens)

20. maar een donkere bodem weerkaatst in principe ook geen licht.

--Roy Goodman

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op zaterdag 01 december 2001 14:26 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

[..]

Zo veel?? Hmmm. I stand corrected. :)
Viel mij ook tegen

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Op zaterdag 01 december 2001 14:30 schreef TrailBlazer het volgende:
Vraag 16 = b In een lange lijn zit meer rek voordat een lijn breekt moet eerst alle rek eruit zijn. Als er meer rek in zit kost het ook meer moeite om hem te breken vermoeidheid.
(denk ik)
Dat had ik ook bedacht, een korte heeft minder rek, en zal iets sneller breken. Trouwens altijd vaag dat de vragen meestal onvolledig zijn. Als de lijnen namelijk geen rek zouden hebben dan is het beide even snel.

Maar laten we er maar van uit gaan dat de lijnen een klein beetje rekken (iedere draad rekt volgens mij een (heel) klein beetje, toch?)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op zaterdag 01 december 2001 14:30 schreef TrailBlazer het volgende:
(denk ik)
En toch is het zo dat bijvoorbeeld een kort sleeptouw minder snel breekt dan een lang sleeptouw. Waarom weet ik ook niet precies... Misschien heeft het met staande golven in het touw te maken? Ook heb je bij een langer touw natuurlijk meer kans dat er ergens een zwakke plek in zit.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

5 = B omdat er deze bal heel erg vervormd tijdens het terugkaasten en dit vervormen wordt mbv van jouw lichaam gedaan dus meer pijn

• Virgol

14 is volgens mij toch echt de kromme. De ballen beginnen op dezelfde hoogte en dus zullen de eindsnelheden hetzelfde zijn. Maar de bal die de kromme baan heeft maakt veel sneller snelheid en dat heft het effect van de langere weglengte volledig op.

20 Nee de troebeling in de vijver zal voornamelijk het licht verstrooien en niet absorberen. Dus uit een vijver met een donkere bodem komt minder licht en sie is dus een betere spiegel.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op zaterdag 01 december 2001 14:31 schreef Flat© het volgende:

[..]

9. op het moment dat de bal uit de buis komt, werken er geen andere externe krachten meer op dan de luchtweerstand en wrijving. die twee krachten hebben geen invloed op de richting. als 'ie al weg zou draaien zou dat tégen de richting van de kromming in zijn, omdat hij langs de buitenkant van de bocht gaat en daardoor een soort tegen-effect krijgt denk ik.
Stel, de buis draait naar links. De as van draaiing van de bal zal dan / zo staan als hij er uit komt in plaats van - zo. Dat is dus het zelfde effect als wanneer je de bal links aanstoot. En als je de bal links aanstoot, zal hij linksom draaien. Dus zal hij eventjes naar links buigen, en dan rechtuit rollen.
14. hier moet je denk ik ook rekening houden met weerstand. de zwaarte-energie is voor beiden volgens mij hetzelfde (maar weet ik niet meer zeker trouwens)
Ik weet het ook niet zeker. Is een beetje een gokje. :)
Ja... Maar je ziet dan wel dingen in het water die het beeld van jezelf verstoren.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op zaterdag 01 december 2001 14:34 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

[..]

En toch is het zo dat bijvoorbeeld een kort sleeptouw minder snel breekt dan een lang sleeptouw. Waarom weet ik ook niet precies... Misschien heeft het met staande golven in het touw te maken? Ook heb je bij een langer touw natuurlijk meer kans dat er ergens een zwakke plek in zit.
Is dit zo wist ik niet :?
mischien omdat het makkelijker is om een kort sleeptouw strak te houden. HEt breekt natuurlijk altijd bij piekbelastingen

• flat
  • Niet online
Op zaterdag 01 december 2001 14:35 schreef TrailBlazer het volgende:
5 = B omdat er deze bal heel erg vervormd tijdens het terugkaasten en dit vervormen wordt mbv van jouw lichaam gedaan dus meer pijn
je zou ook kunnen zeggen dat door het vervormen van de slappe bal een groter deel van de kinetische energie wordt omgezet

--Roy Goodman

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op zaterdag 01 december 2001 14:31 schreef Flat© het volgende:

Ja klopt maar je heb meer breking/bij een heldere vijfer.

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Op zaterdag 01 december 2001 14:34 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

[..]

Ik denk dat als je ook nog rekening moet gaan houden met mogelijke zwakke plekken in het touw het wel een heel erg lastige vraag wordt. Weer een onvolledigheid in de vraagstelling dus. Ik denk dat je er van uit moet gaan dat de touwen even sterk zijn, en dus hetzelfde breekpunt hebben.

• flat
  • Niet online
Op zaterdag 01 december 2001 14:38 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
Stel, de buis draait naar links. De as van draaiing van de bal zal dan / zo staan als hij er uit komt in plaats van - zo. Dat is dus het zelfde effect als wanneer je de bal links aanstoot. En als je de bal links aanstoot, zal hij linksom draaien. Dus zal hij eventjes naar links buigen, en dan rechtuit rollen.
got a point there, maar toch twijfel ik

Ja... Maar je ziet dan wel dingen in het water die het beeld van jezelf verstoren.
wat dan? vissen ofzo?

--Roy Goodman

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op zaterdag 01 december 2001 14:36 schreef Virgol het volgende:

20 Nee de troebeling in de vijver zal voornamelijk het licht verstrooien en niet absorberen. Dus uit een vijver met een donkere bodem komt minder licht en sie is dus een betere spiegel.
Een troebele vijver absorbeert ook licht hoor. Die troebelheid komt doordat dat wat normaal de zwarte bodem vormt massaal door het water stroomt.

In een troebele vijver zie je niets van wat er zich onder het wateroppervlak bevindt. Het enige wat je dus ziet is je eigen weerspiegeling. In een vijver met een zwarte bodem zie je alles wat tussen het oppervlak en de bodem zit. Vissen, planten - we hebben het wel om een vijver namelijk, niet om een lege bak water.

• IceStorm

IceStorm

Op zaterdag 01 december 2001 14:41 schreef Martijn02 het volgende:
Weer een onvolledigheid in de vraagstelling dus. Ik denk dat je er van uit moet gaan dat de touwen even sterk zijn, en dus hetzelfde breekpunt hebben.
Niet te moeilijk denken. Die touwen zijn gewoon gelijk.
Bij vraag 5 vraag ik toch ook niet of die ouwe bal toevallig net een spijkertest achter de rug heeft :)?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

VRaag 12 Ik weet het niet precies mijn binas is in bruikleen maar het licht aan de snelheid van geluid in CO2. Is deze lager dna in lucht dan zal de toon lager zijn en andersom

• jonggoud.nl
  • Laatst online: 24-11 14:26

jonggoud.nl

@>--"--,--{

1b
2a
3a
4a
5a
6c
7b
8b
9c
10c
11c
12a
13b
14a
15c
16b
17c
18c
19c
20c

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op zaterdag 01 december 2001 14:45 schreef TrailBlazer het volgende:
VRaag 12 Ik weet het niet precies mijn binas is in bruikleen maar het licht aan de snelheid van geluid in CO2. Is deze lager dna in lucht dan zal de toon lager zijn en andersom
Drink een groot glas cola. Pak een blokfluit. Fluit, boer - het geluid zal dalen. Voilà, proefondervindelijk bewezen :)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op zaterdag 01 december 2001 14:46 schreef jonggoud.nl het volgende:
1b
2a
3a
4a
5a
6c
7b
8b
9c
10c
11c
12a
13b
14a
15c
16b
17c
18c
19c
20c
En waarom dan? :7

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Vraag 15 is lastig maar elke uitspraak is toetsbaar dan ga ik maar voor A

• jonggoud.nl

jonggoud.nl

@>--"--,--{

Vraag 1: Je hebt twee identieke glazen, één met rode en één met witte wijn. Je doet een lepeltje rode bij de witte. Je roert en je doet dan één lepeltje van de vermengde wijn in de rode. Welke wijn heeft de hoogste graad van vermenging?
a. De 'rode' wijn
b. De 'witte' wijn
c. Beide dezelfde
Ik zeg b. Wit. Want.

rood -> wit
wit vermengt (bijv: 90% wit, 10% rood)
rood is 100% rood
dan:
'wit' -> rood
wit nog steeds 90% wit, 10% rood
rood: 91% rood, 9% wit, want 1/10 van mengsel is rood

• jonggoud.nl

jonggoud.nl

@>--"--,--{

Vraag 5: Wat is pijnlijker: geraakt te worden door een harde nieuwe tennisbal of door een slappe ouwe, die met dezelfde snelheid op je af komen?
a. De harde nieuwe.
b. De slappe ouwe.
c. Het is allebei even pijnlijk.
Ik zeg, a, Harde.

Want:
De slappe heeft duidelijk minder veerkracht, waardoor de 'veiligheidskooi' (auto's) minder meegeeft, dit zorgt voor hardere impact. Kan binas niet vinden, dus geen bewijs. Ik denk dit.

• jonggoud.nl

jonggoud.nl

@>--"--,--{

Vraag 13: Plassen vissen?
a. Ja, maar zoetwatervissen plassen veel meer dan zoutwatervissen.
b. Ja, maar zoutwatervissen plassen veel meer dan zoetwatervissen.
c. Nee, vissen plassen niet.
Ja, zoutwatervissen meer. Want een zoutwatervis heeft meer vocht nodig om er zuurstof uit te halen (zoet water heeft meer zuurstof in zich). Waardoor er meer gedronken moet worden = meer plassen!

• flat
  • Niet online
Op zaterdag 01 december 2001 14:49 schreef jonggoud.nl het volgende:

[..]

Ik zeg b. Wit. Want.

rood -> wit
wit vermengt (bijv: 90% wit, 10% rood)
rood is 100% rood
dan:
'wit' -> rood
wit nog steeds 90% wit, 10% rood
rood: 91% rood, 9% wit, want 1/10 van mengsel is rood
neeeee...
100ml rood
-10ml rood
+9ml wit
+1ml rood
=91ml rood

100ml wit
+10ml rood
-9ml wit
-1ml rood
=91ml wit
Op zaterdag 01 december 2001 14:53 schreef jonggoud.nl het volgende:
Ja, zoutwatervissen meer. Want een zoutwatervis heeft meer vocht nodig om er zuurstof uit te halen (zoet water heeft meer zuurstof in zich). Waardoor er meer gedronken moet worden = meer plassen!
maar 't water dat vissen gebruiken om hun zuurstof uit te halen, als ze dat weer uitscheiden, heet dat plassen?

--Roy Goodman

• IceStorm

IceStorm

Even op slot. Sorry mensen. We gaan het even overzichtelijk maken :)

Sorry voor het ongemak als je net een GROTE post hebt gemaakt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.