Op vrijdag 30 november 2001 00:19 schreef Dranko_werk het volgende:
[..]
Hoe jij (en/of) een aantal anderen aan VNC komen kan ik niet zeggen, wat men uithaald instaleerd of download even min, dat is voor iedere gelijk.
Wat ik je wel kan vertellen is het volgende:
1. @Home zal het wel uit z'n hoofd laten om VNC bij iemand te installeren, alleen al vanwegen de eventuele aanklachten die ze kunnen krijgen i.v.m. privacy recht.
2. Op de hele cd is geen spoor van VNC te vinden. In de zojuist vers gedownloade versie van de software van @Home is evenmin een VNC versie terug te vinden.
3. Wanneer ik het heb op dat deze of gene waarschijnlijk stomweg z'n netwerk verkeerd geconfigureerd heeft doel ik op dat 192.* adres welke (en daar ben ik het dan nog wel mee eens) niet door @Home over het netwerk gegooid zou mogen worden, maar echt verbaast ben ik daar niet van.
4. De opvolgende stress partij die zich voordoet is volkomen onnodig, VNC is niet zomaar te installeren zonder dat een gebruiker (lees: de daadwerkelijke gebruiker van de pc) hier weet van heeft.
5. Voor het uberhaupt gebruiken van VNC moet men een password invoeren. Dit kan weer alleen door diezelfde daadwerkelijke gebruiker gedaan worden en niet "zomaar" remote.
6. M.a.w. wil men (een extern iemand dus) VNC op je machine installeren zal deze zich eerst toegang moeten verschaffen tot jouw pc. Vervolgens zal hij een paar keer op OK moeten klikken (dit is niet te automatiseren in VNC).
7. Krijgt de externe partij het al uberhaupt voor elkaar om VNC op je machine te installeren, dan heeft deze persoon allang access tot je scherm gehad. VNC (app mode) de daadwerkelijke VNC server moet namelijk opgestart worden en daar moet pas een wachtwoord ingevuld worden, dit komt dus pas na de hele installatie.
8. Waar haal jij het idee vandaan dat elke @Home gebruiker VNC heeft zoals jij dat ergens beweerd?
1: ben ik volledig met je eens, maar het is wel op het interne @home netwerk en bij ieder bedrijf werken mensen die misbruik maken van de mogelijkheden die hen geboden worden.
2: Ik heb ook nog nooit de cd van @home gebruikt bij de installatie
3: Wat bedoel je nu precies met verkeerd installeren, Hoe krijgt iemand zoiets voor elkaar
4: de daadwerkelijke gebruiker van mijn pc ben ik en ik het VNC niet geinstalleerd (trojan kan natuurlijk, maar daar kom ik later op). Verder vind ik het wel belangrijk om te weten of er iemand toegang heeft tot mijn pc. Aangezien ik hierin niet de enige ben komen er soms wat overdreven (maar begrijpelijke) reacties
5 zou het niet weten, maar remote software klinkt wel als "op afstand te bedienen", en wat is het nut dan van zo'n software als je vanaf een afstand zelf geen toegang kan krijgen?
6. Voor zover ik me nog kan herrineren stelt de installateur online nog verschillende dingen in (mac-adres, uren, en ...) (opportunity?, now we only need a motive)
7. Ik geloof je, heb het zelf nog nooit geistalleerd, maar veel programma's hebben ook een silent-install mode, misschien VNC ook?
8. dit was misschien iets te voorbarig, maar zoals ik al aan heb gegeven heb ik even rondgebeld. Bij 2 andere @home gebruikers stond het er op, bij 1 chello gebruiker niet. 1 van de 2 @home gebruikers hat echt net (20 minuten) een nieuwe pc geinstalleerd met w2k. Hier kan het dus onmogelijk om een trojan gaan of een kwaadwillige gebruiker.
Ik weet niet wat het wel is, maar ik vind het persoonlijk niet zo'n prettige gedachte om remote inlogschermen te zien verschijnen op mijn pc zonder dat ik daar weet van heb. Daarom mag er best eens kritisch naar gekeken worden.