chippies in Voeding

Pagina: 1
Acties:

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
hallo mensen,... een klein vraagje:

hoe heten (en wat zijn) die driepotige chippies in een voeding die op die heatsinks zijn geplaatst?

TnX+greets: mark

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
transistor/thyristor (weet niet hoe je dat laatste spelt)
neem ik aan dan hoor :)
het kan ook een gewoon ic'tje zijn :)
ic=integrated circuit = chip

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:48

Petuhr

FreeBSD

thyristor <= zo spel je het

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 16:50 schreef Mark_Oostdam het volgende:
hallo mensen,... een klein vraagje:

hoe heten (en wat zijn) die driepotige chippies in een voeding die op die heatsinks zijn geplaatst?

TnX+greets: mark
Aangezien je meerdere electronica componenten in drie benige uitvoering hebt kan het dus van alles zijn.

Maar in je compu voeding zijn het waarschijnlijk de hf schakel torren. Je kunt beter het type aflezen en deze opzoeken in electronica databanken (voor zover ze daar instaan).

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
waar vind ik die databanken dan?
Op donderdag 29 november 2001 16:55 schreef ascii het volgende:

[..]

Aangezien je meerdere electronica componenten in drie benige uitvoering hebt kan het dus van alles zijn.

Maar in je compu voeding zijn het waarschijnlijk de hf schakel torren. Je kunt beter het type aflezen en deze opzoeken in electronica databanken (voor zover ze daar instaan).

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 16:57 schreef Mark_Oostdam het volgende:
waar vind ik die databanken dan?
[..]
Zoeken !

hint begin eens bij electronica.pagina.nl kan me niet anders voorstellen dan dat er wel iets staat. En als de de fabrikant weet.... Lang leven internet, zoeken tot je een ons weegt.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
typenummer in google intypen is vaak genoeg :)

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

3 pootjes met koellichaam!!!!!!!!!!!!
Sorry hoor maar klinkt toch meer als een spanningsregelaar.
weet wel bijna zekerz dat het een spanningsregelaar is.

>Systeemspecs<

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
Yep, makkelijk, gezien vermogens torren niet in een geschakelde voeding voorkomen :)

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 09:49
Op donderdag 29 november 2001 20:43 schreef psygho het volgende:
Yep, makkelijk, gezien vermogens torren niet in een geschakelde voeding voorkomen :)
I beg your pardon!?

De bekende spanningsregulatoren komen er niet in voor zul je bedoelen ;)

Een geschakelde voeding heeft schakeltorren.. Meestal zijn dit mosfets..

Als je echt wilt weten wat het precies is zul je inderdaad het typenummer van zo'n onderdeel moeten lezen, en daarna gewoon in de databoeken/databanken gaan zoeken..

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
bedoel ik ja, kwam er een beetje rot uit :)
Op donderdag 29 november 2001 21:04 schreef Twynn het volgende:

[..]

I beg your pardon!?

De bekende spanningsregulatoren komen er niet in voor zul je bedoelen ;)

Een geschakelde voeding heeft schakeltorren.. Meestal zijn dit mosfets..

Als je echt wilt weten wat het precies is zul je inderdaad het typenummer van zo'n onderdeel moeten lezen, en daarna gewoon in de databoeken/databanken gaan zoeken..

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Ik kom ook regelmatig gewone torren in schakelende voedingen tegen, meestal de wat oudere.
Die 3 poter zou ook nog gewoon een dubbele diode kunnen zijn als hij aan de secudaire kant van de trafo zit en regelmatig zit er nog wel eens een 7905je (-5 Volt spanningsregelaar) in.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 23:30 schreef bugs het volgende:
Ik kom ook regelmatig gewone torren in schakelende voedingen tegen, meestal de wat oudere.
Die 3 poter zou ook nog gewoon een dubbele diode kunnen zijn als hij aan de secudaire kant van de trafo zit en regelmatig zit er nog wel eens een 7905je (-5 Volt spanningsregelaar) in.
Dat is wel een heel erg moderne schakelvoeding, met een trafo er in .. :P

Het kunnen dus 'gewone' hoogspannings transistoren zijn, of Mosfets. Als die voeding minder dan 5 jaar oud is, gok ik op Power Mosfets.

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 01:29 schreef Hooi het volgende:

[..]

Dat is wel een heel erg moderne schakelvoeding, met een trafo er in .. :P
Kijk maar nog en keer goed dan. Of hoe dacht jij dat je van een gelijkgerichte 230V~ (eeuh, 310V toch?) naar een 12V komt? Echt niet via een weerstandje hoor. En een galvanische scheiding tussen 230V en de laagspannings kant is ook wel zo prettig.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:12

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op donderdag 29 november 2001 20:00 schreef Nimrod het volgende:
3 pootjes met koellichaam!!!!!!!!!!!!
Sorry hoor maar klinkt toch meer als een spanningsregelaar.
weet wel bijna zekerz dat het een spanningsregelaar is.
Nou sorry hoor.....
Ik heb jaren oa. die dingen gerepareerd en alleen voor de -5 volt werd wel eens een regulator gebruikt. In de huidige ATX voedingen is er een 5v standby spanning die mogelijk ook een regulator kent. De overige spanningen worden juist door het hele concept van de geschakelde voeding stabiel gemaakt.

Transistoren zijn in deze voedingen ook niet meer gewoon, veelal (voor 99%) zijn deze 3-potige dingen die tegen de koelplaten aan zitten FET's.

En inderdaad, zoek het typenummer in een seach engine en je hebt ze zo gevonden, ook de plaatselijke electronica-boer kan uit een database je enige info vertellen.
Kijk maar nog en keer goed dan. Of hoe dacht jij dat je van een gelijkgerichte 230V~ (eeuh, 310V toch?) naar een 12V komt? Echt niet via een weerstandje hoor. En een galvanische scheiding tussen 230V en de laagspannings kant is ook wel zo prettig.
Ehm... het is vrij normaal dat het opstarten van de voeding gewoon via een een weerstandje-zenerdiode wordt gevoed uit de 310V gelijkspanning, na het opstarten van de voeding voedt een extra spanning uit de trafo zijn eigen electronica.
Dat je met die transformator alle spanningen terug transformeert klopt maar dat je nu kan zeggen dat je die transformator ook zo direct op 220 kan aansluiten om op de gewenste 12 en 5v te komen lukt niet, dan slaan al je stoppen eruit :)

En zoals gezegd is er met de ATX nu wel een continu 5 volt standby spanning welke wel via een heel klein standaard transformatortje gevoed wordt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 08:20 schreef Sinclair het volgende:

[..]
Ehm... het is vrij normaal dat het opstarten van de voeding gewoon via een een weerstandje-zenerdiode wordt gevoed uit de 310V gelijkspanning, na het opstarten van de voeding voedt een extra spanning uit de trafo zijn eigen electronica.
Hmm, bha, ik heb een vooroordeel tegen alles onnodig sluimerend aan blijft staan als het 'uit' staat. Door dit soort dingen wordt mijn wantrouwen weer wat groter.
Ik blijf mijn compu, monitor, printer en andere computer prut via een verdeeldoos met schakelaar uitschakelen.

Maar goed, genoeg geblaat
Pagina: 1