[Algemeen] Harder optreden tegen UTFS roepers.

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Topicstarter
Omdat het mij is opgevallen dat er door de users de laatste tijd bot word gereageerd op de topics van nieuwe gebruikers, leek het mij wel handig als de mods ook daar meer op zouden letten.
Want het gebeurt maar al te vaak dat iemand een topic opent met daarin een ogenschijnlijke vraag, en de eerste 5 antwoorden gaan over het feit dat de topicstarter in kwestie de search moet gebruiken of de FAQ moet lezen.

Nu ben ik eens gaan kijken naar de waarheid van dit soort reacties en wat blijkt, de topicstarter heeft in veel gevallen terecht een topic geopend.

Dit betekent dus dat mensen te snel roepen dat een topicstarter de FAQ moet lezen, of de search niet goed gebruikt heeft.
Dat de modjes strenger optreden richting topics die eigenlijk niet geopend hadden moeten worden is natuurlijk geweldig.
In deze barre tijden is het wel nodig ook.
Maar er kleven een aantal nadelen aan, sommige users kopiëren dit beleid en dat zie je weer veelvuldig verschijnen in topics.

Mijn vraag is dan ook:

Kunnen de modjes in het vervolg ook tegen dit soort mensen zeggen dat zij verkeerde antwoorden geven?
Want op het moment dat er 3 van die blaters in je draadje hebben gereageerd dan kun je er donder op zeggen dat er geen nuttige reacties meer zullen komen.

Valt dit te realiseren?

edit:

Enters toegevoegd om de leesbaarheid te verbeteren.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Op donderdag 29 november 2001 11:13 schreef bazs2000 het volgende:
Kunnen de modjes in het vervolg ook tegen dit soort mensen zeggen dat zij verkeerde antwoorden geven?
Want op het moment dat er 3 van die blaters in je draadje hebben gereageerd dan kun je er donder op zeggen dat er geen nuttige reacties meer zullen komen.
Valt dit te realiseren?
Dat doen we ook alleen het is veel lastiger en VEEL meer werk om te doen.
Als het je opvalt dat mensen het stelselmatig doen mag je het uiteraard in SU neerzetten.

• bazs2000

bazs2000

Topicstarter
Ik zal dit in het vervolg vaker in SU plaatsen.
Maar om dat bij iedere user te doen, dat zou best wel veel worden.
Immers, SU stroomt nu al regelmatig vol.
En als daar dan ook nog eens 12 topics tussen staan over een antwoord dat niet correct is/was, dan zou het een onoverzichtelijke boel worden.

• IceStorm

IceStorm

Je geeft zelf al een beetje het probleem aan ;). Het is niet dat ik/we niet WILLEN hoor. Alleen heb ik geen behoefte om een fulltime job te hebben aan het wijzen van mensen op de 'non UTFS' policy.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12 15:12
Misschien moet er gewoon een linkje komen naar de search en google boven elke "New topic" window. Dan is er al naar verwezen voordat de topic geplaatst wordt, en is het uberhaupt niet nodig dat andere users daar nog naar verwijzen.

Daarna zouden er of alleen zinnige reacties mogen volgen, of het topic wordt gesloten als het idd overbodig is.

• bazs2000

bazs2000

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 11:32 schreef IceStorm het volgende:
Je geeft zelf al een beetje het probleem aan ;). Het is niet dat ik/we niet WILLEN hoor. Alleen heb ik geen behoefte om een fulltime job te hebben aan het wijzen van mensen op de 'non UTFS' policy.
Is het niet handig om nog iemand aan te stellen die zich alleen maar bezig houdt met dit soort zaken?
Een dedicated mod dus die alleen maar als bemiddelaar kan optreden en nutteloze reakties kan trashen.

Misschien is dat wel het antwoord.
Want jullie moderators verzuipen nu in het werk en er komt alleen maar meer bij.

• IceStorm

IceStorm

Op donderdag 29 november 2001 11:38 schreef bazs2000 het volgende:
Is het niet handig om nog iemand aan te stellen die zich alleen maar bezig houdt met dit soort zaken?
Ik denk dat je als je dit ECHT wil aanpakken op de manier zoals jij schrijft al gauw 100 manuur in de week nodig hebt :). En dan echt dedicated. Ik denk niet dat dat DE oplossing is.

• bazs2000

bazs2000

Topicstarter
Oké, maar het is ook maar een tijdelijke aanstelling.
Als de storm is gaan liggen dan is die extra mod niet meer nodig en gaat iedereen weer op de oude voet verder.

Maar het is echt nodig dat er iets gaat gebeuren want anders is de sfeer hier niet meer te harden.

• Exirion
  • Laatst online: 23:12

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 29 november 2001 12:24 schreef bazs2000 het volgende:
Maar het is echt nodig dat er iets gaat gebeuren want anders is de sfeer hier niet meer te harden.
Het spijt me dat ik het hier niet mee eens kan zijn. We (moderators) zijn hard bezig om het niveau in diverse fora op te krikken omdat wij (net als veel users) vinden dat het niveau de laatste tijd ver te zoeken is.

Ik heb geen zin om weer het hele verhaal te houden over wat er dan precies mis is momenteel, maar het komt hier op neer:

Veel lamlendige bezoekers die:
- de FAQs niet lezen
- de regels negeren
- de Search weigeren te gebruiken
- voor elk wissewasje meteen een nieuwe topic openen
- geen zin hebben om iets te leren en eeuwig n00b blijven
- GoT als post-je-shit-en-leun-maar-lekker-lui-achterover-helpdsk zien

Een aantal van de bovenstaande punten overlappen elkaar uiteraard, maar ik wil het even goed duidelijk maken.

UTFS roepen is niet goed, en daar zijn we tegen gaan optreden. In verschillende FAQs wordt het ook afgekeurd.

MAAR mensen veroorzaken het ook zelf!

Er wordt wel geklaagd over de vele slotjes, maar waarom staan die slotjes er? Omdat mensen stug op dezelfde manier blijven doorposten en overal maling aan hebben. Het boeit ze allemaal geen zak! Totdat ze een slotje krijgen, want dan zuigt ineens de hele crew.

Wat mij betreft: zoek de fout eens bij jezelf als gebruiker van dit forum. Het moet van twee kanten komen. Wij wil GoT een mooi en goed forum laten blijven, maar daar spelen de users de grootste rol in. De mentaliteit van HEEL veel users moet veranderen, want anders kunnen we GoT over een jaar of 2 jaar wel samenvoegen met een klets-maar-raak-forum zoals Fok.

En daar pas ik voor :{

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Heb het ff getest met dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/335500/1,
het UTFS gehalte.

3 reacties.
1e reactie heb ik wat aan.
2e reactie ook wel, maar vriendelijk is ie zeker niet.
3e reactie: UTFS zegt hij nog net niet, maar das ook het enige.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 29 november 2001 13:23 schreef Neobazz het volgende:
Heb het ff getest met dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/335500/1,
het UTFS gehalte.

3 reacties.
UTFS schreeuwen keur ik niet goed, laat dat duidelijk zijn.

Maar je stelt ook wel een vraag die een monsterlijk hoog Read-The-Fucking-Website, Use-The-Fucking-Google en Use-The-Fucking-Search gehalte heeft |:(

Dit is gewoon provoceren, en dat daar pissig op gereageerd wordt kan ik me voorstellen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 13:36 schreef Exirion het volgende:

[..]

UTFS schreeuwen keur ik niet goed, laat dat duidelijk zijn.

Maar je stelt ook wel een vraag die een monsterlijk hoog Read-The-Fucking-Website, Use-The-Fucking-Google en Use-The-Fucking-Search gehalte heeft |:(

Dit is gewoon provoceren, en dat daar pissig op gereageerd wordt kan ik me voorstellen.
En weet je waar ik nou pissig om wordt; ik ben niet vrij in het stellen van de vragen die ik wil.

Verwijderd

het UTFS gehalte.

3 reacties.
Hier zijn spreekwoorden voor die zeer toepasselijk zijn, maar waar ik even niet op kom nu :o
Maar het komt er op neer dat ik dit een hele flauwe, totaal onnodige en nietszeggende actie vind. Wat wil je hier nou mee bereiken :? Je gaat toch geen test-topics openen om mensen gewoon uit de tent te lokken ? |:(

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 29 november 2001 13:39 schreef Neobazz het volgende:
En weet je waar ik nou pissig om wordt; ik ben niet vrij in het stellen van de vragen die ik wil.
Nee, als je dit soort vragen wilt stellen dan bestaat daar het Computer Idee forum voor.

Verwijderd

Iedereen is vrij om te vragen wat ze willen, maar ik vindt sommige vragen ook wel een beetje onzinnig (zoals die test van jouw). Het staat namelijk overal duidelijk aangegeven dat je eerst ff moet zoeken voordat je allemaal dingen gaat vragen. Wordt namelijk heel irritant als iedere gebruiker maar dezelfde vraag gaat stellen en dan ook nog topictitels gaat gebruiken waaruit je ook niks kan opmaken.

Vind trouwens de reacties nog best netje op die post :)

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 13:41 schreef Exirion het volgende:

[..]

Nee, als je dit soort vragen wilt stellen dan bestaat daar het Computer Idee forum voor.
Dus indien je geen/weinig verstand hebt van pc's en je wilt er meer van leren/je hebt een probleem met dat ding, ben je hier NIET welkom, want dit resulteert vaak in simpele vragen (simpel voor gevorderen)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Nou, zo zou ik het niet uit willen drukken, maar er is een reden waarom we Tweakers.net heten en niet Newbie.net
Tenminste, die reden was er altijd wel :X

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• bazs2000

bazs2000

Topicstarter
Het is dus duidelijk dat het leeuwendeel van de gebruikers een hekel heeft aan het 'UTFS-gedrag' van een steeds groter wordent percentage hier op GoT.

Misschien is het dan toch wel beter om iedere user die zich schuldig maakt aan 'UTFS-gedrag' te rapporteren in SU.

Er gaat wel een tijd overheen voordat deze melding afgehandeld gaat worden, maar het zijn ook geen meldingen met een hoge prioriteit.

Zolang er maar iets aan gedaan word.
Dus mensen, al kan een vraag nog zo simpel overkomen, tracht deze alsnog te beantwoorden.
Het staat een stuk netter om een vraag te beantwoorden en daar ook bij te zetten dat de topicstarter de search beter had kunnen gebruiken.

Het resultaat:

De topicstarter heeft een goed gevoel, want zijn/haar vraag is beantwoord en zal eerder de search doornemen. (omdat het niet op een botte manier door de strot is geduwd).

Jij hebt een goed gevoel, want jouw antwoord wordt als vriendelijk beschouwd en jouw boodschap is goed overgekomen.

Ik ga natuurlijk uit van een ideale situatie, maar zo zal het wel moeten wezen.

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 02:44

Mathizsias

Drizzt

Euhmm iedereen is hier begonnen als n00bie hoor maarja... Je begint allemaal met 1 post alleen is mijn instelling :

Van de beste moet je het leren of niet !?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 29 november 2001 13:50 schreef Mathizsias het volgende:
Euhmm iedereen is hier begonnen als n00bie hoor maarja... Je begint allemaal met 1 post alleen is mijn instelling :
Er is een verschil tussen een n00b in de zin van nieuwe bezoeker van het forum, en n00b in de zin van iemand die met computers zo groen als gras is.
Van de beste moet je het leren of niet !?
Ja, maar het gaat om de manier waarop. Ik help erg graag mensen die dingen uitproberen en ergens niet uitkomen, en dan op GoT om hulp komen vragen.

Waar ik een bloedhekel aan heb dat zijn de n00bs (die helaas steeds meer in de meerderheid komen) die GoT als vraag-maar-raak-helpdesk gebruiken, geen zin hebben om FAQs te lezen, geen zin hebben om een de Search te gebruiken, geen zin hebben om uberhaupt iets te leren.

Dat zijn gewoon eeuwige n00bs die alleen maar blijven teren op GoT. De mensen die input geven met hun kennis en knowhow raken steeds meer in de minderheid, dus dat kleine groepje mensen wordt steeds meer geconfronteerd met luie mensen die alles 10 keer opnieuw blijven vragen.

Als user wordt je daar niet blij van, maar als crew ook niet. De mentaliteit van heel veel users moet drastisch veranderen om GoT niet in de stront te laten wegzakken.

Verwijderd

Zie net een heel goed voorbeeld langs komen van onzinnig reageren, zie Turtle beach Santa Cruz & DivX.

En kijk dan naar de eerste reactie, ja sorry hoor, dat staat gewoon ASO.

De vraag stelling mag misschien niet goed zijn, en [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/41567]Benadski[/url] heeft de FAQ niet goed doorgelezen, maar dan nog is de reactie gewoon stom.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-12 15:51
Op donderdag 29 november 2001 13:44 schreef Neobazz het volgende:

[..]

Dus indien je geen/weinig verstand hebt van pc's en je wilt er meer van leren/je hebt een probleem met dat ding, ben je hier NIET welkom, want dit resulteert vaak in simpele vragen (simpel voor gevorderen)
Die test is niet goed uitgevoerd.

1) Je profiel gaf aan dat je al langer meedraaide
2) Als je weet hoe je hier moet posten, kun je ook op website van fabrikanten de verschillen opzoeken
3) Dit heet uitlokking en dat is altijd discutabel

• bazs2000

bazs2000

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 14:01 schreef Cra5hKrE8OR het volgende:
Zie net een heel goed voorbeeld langs komen van onzinnig reageren, zie Turtle beach Santa Cruz & DivX.

En kijk dan naar de eerste reactie, ja sorry hoor, dat staat gewoon ASO.

De vraag stelling mag misschien niet goed zijn, en [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/41567]Benadski[/url] heeft de FAQ niet goed doorgelezen, maar dan nog is de reactie gewoon stom.
Dat is een reaktie van iemand die de HK in wil.
En zo te zien hoeft hij nog maar een paar posts.
Op donderdag 29 november 2001 13:55 schreef sbronsge het volgende:
njeeeee
|:(

edit:

Duidelijkheid vergroot.

• Mathizsias

Mathizsias

Drizzt

Op donderdag 29 november 2001 13:55 schreef Exirion het volgende:
[..]

Er is een verschil tussen een n00b in de zin van nieuwe bezoeker van het forum, en n00b in de zin van iemand die met computers zo groen als gras is.
[..]

Ja, maar het gaat om de manier waarop. Ik help erg graag mensen die dingen uitproberen en ergens niet uitkomen, en dan op GoT om hulp komen vragen.

Waar ik een bloedhekel aan heb dat zijn de n00bs (die helaas steeds meer in de meerderheid komen) die GoT als vraag-maar-raak-helpdesk gebruiken, geen zin hebben om FAQs te lezen, geen zin hebben om een de Search te gebruiken, geen zin hebben om uberhaupt iets te leren.

Dat zijn gewoon eeuwige n00bs die alleen maar blijven teren op GoT. De mensen die input geven met hun kennis en knowhow raken steeds meer in de minderheid, dus dat kleine groepje mensen wordt steeds meer geconfronteerd met luie mensen die alles 10 keer opnieuw blijven vragen.

Als user wordt je daar niet blij van, maar als crew ook niet. De mentaliteit van heel veel users moet drastisch veranderen om GoT niet in de stront te laten wegzakken.
Volledig mee eens maar het probleem is dus dat ze te lui zijn om een faq te lezen omdat ze toch weten dat ze na die faq de zelfde vraag vaak nog stellen, en als die overbodige vragen en n00bs telkens meer voorkomen dan is het dus aan de gevorderde de taak om ze te leren ?

Dit is natuurlijk allemaal mijn mening maar je hebt daar een heel goed punt en dat over n00bs en hun first post, dat geldde voor mij igg wel en ik denk voor veel andere ook.

Het UTFS moraal wat de laatste tijd wat is afgenomen, of vaak anders wordt geformuleerd met een nette verwijzing naar een fabrikant of de search zie toch nog vaak.

Helaas moet ik toegeven dat het idd wel zo is wat je zegt dat er meer noobs komen met domme posts, laatst nog kwam er een jongen van 14 (Wat ik sowieso al een leeftijd vind van... ja te jong weetje (No Flame)) op GoT die gelijk allemaal copie paste uit sisoft neer pleurt en zeg mn pc doet het niet !! Helaas is er veel veranderd en worden de personen met knowledge echt overmeesterd zoals eerder herhaald. :'(

Exirion heeft gelijk :)

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 14:02 schreef MetHod het volgende:

[..]

Die test is niet goed uitgevoerd.

1) Je profiel gaf aan dat je al langer meedraaide
2) Als je weet hoe je hier moet posten, kun je ook op website van fabrikanten de verschillen opzoeken
3) Dit heet uitlokking en dat is altijd discutabel
Dan nog vind ik het erg vreemd dat je niet vrij gelaten wordt in de computer-vragen die je stelt.

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 14:03 schreef bazs2000 het volgende:
Dat is een reaktie van iemand die de HK in wil.
En zo te zien hoeft hij nog maar een paar posts.
[..]

|:(

edit:

Reaktie was voor Cra5hKrE8OR bedoeld.
Nu vat ik hem even niet meer, wil ik de HK zo graag in of die gozer, dat staat er namelijk nogal vaag. Als je mij daarmee bedoelt dan heb je het denk ik een beetje mis, want ik moet nog een hele zooi dagen wachten voordat ik daar weer in kom. :(

• Arnout
Op donderdag 29 november 2001 14:05 schreef Neobazz het volgende:

[..]

Dan nog vind ik het erg vreemd dat je niet vrij gelaten wordt in de computer-vragen die je stelt.
Het gaat er niet om of je vrij bent, maar dat je niet als eerste naar de post knop grijpt als je iets niet weet. Ik vraag meestal: wat heb je gedaan - wat heb je opgezocht enz
Krijg ik daar geen zinnig antwoord op dan laat ik het daarbij.

• Mathizsias

Mathizsias

Drizzt

[..]

Ja maar als jij dan toch die vraag wilt stellen en bereid bent om je mind opentestellen voor knowledge gebruik je de search o.i.d of bijv. T.net, kweet dit lijkt een UTFS maar het is beter om het zelf te vinden dan het te horen van een ander lijkt me ik doe het meeste zelf dus ik ben het gewend.

Mensen moeten wat euhmm.. zelfstandiger worden ?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Wanneer dringt het nou eindelijk eens tot je door dat GoT een tweaker forum is, en geen forum voor Computer Idee newbies? :Z Natuurlijk is er een niveaudrempel! Anders post je toch lekker je vraag op het Computer Idee forum, of voor mijn part het Viva forum ofzo.

• Mathizsias

Mathizsias

Drizzt

Op donderdag 29 november 2001 14:09 schreef Exirion het volgende:

[..]

Wanneer dringt het nou eindelijk eens tot je door dat GoT een tweaker forum is, en geen forum voor Computer Idee newbies? :Z Natuurlijk is er een niveaudrempel! Anders post je toch lekker je vraag op het Computer Idee forum, of voor mijn part het Viva forum ofzo.
Wat heb je tegen Computer Idee :+ :P ?

j/k...

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 14:09 schreef Exirion het volgende:

[..]

of voor mijn part het Viva forum ofzo.
Wat is het adres?

• bazs2000

bazs2000

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 14:06 schreef Cra5hKrE8OR het volgende:

[..]

Nu vat ik hem even niet meer, wil ik de HK zo graag in of die gozer, dat staat er namelijk nogal vaag. Als je mij daarmee bedoelt dan heb je het denk ik een beetje mis, want ik moet nog een hele zooi dagen wachten voordat ik daar weer in kom. :(
Mijn excuses, mijn reaktie sloeg natuurlijk opde eerste reaktie zoals deze te lezen was in het draadje waar jij de link van gaf. ;)

Maar toen ik mijn reaktie plaatste waren er alweer een aantal tussen gekomen.
Daarom heb ik er later in gezet dat dit een antwoord naar jou toe was.
Mijn excuses dus.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 29 november 2001 14:13 schreef Neobazz het volgende:
Wat is het adres?
http://forum.viva.nl/

Veel plezier :)

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 16:53

D2k

Op donderdag 29 november 2001 14:13 schreef Neobazz het volgende:

[..]

Wat is het adres?
lama

exirion was sneller :(

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Arnout
Ik snap eigenlijk niet waarom deze draad is geopend, naar mijn idee ging het de laatste tijd juist vooruit met de reacties op 'verkeerde' topics.

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 14:15 schreef Exirion het volgende:

[..]

http://forum.viva.nl/

Veel plezier :)
Als je nog eens wat weet.....

Verwijderd

Jemig man kun jij ff helemaal niet tegen kommentaar dr word gewoon op gewezen dat je het zelf ook op kunt zoeken. Ik vind dat je kompleet ongelijk hebt in dit geval. Je bent gewoon lui. Als elke GoT'er zo was als jouw zou het hele forum bestaan uit vragen over welke CPU sneller is de AMD XP 1600+ en de AMD TB 1400 Mhz. Ga eerst is ff lekker in een praatgroep en kom terug als je weet hoe je met kommentaar om moet gaan.

edit: typo

• Mart!
  • Laatst online: 30-10 10:59
Mijn mening geventileerd in dit topic
Het is de relatie newbie-diehards die me meer zorgen baart. De manier waarop gereageerd wordt maakt het er allemaal niet plezieriger op hiero. Ik vindt dat de Modjes over dat soort gedrag ook wel eens iets mogen zeggen...
Ben het er dus zeker mee eens dat er tegen UTFS-schreeuwers en overtollig braak-smilie gebruik moet worden opgetreden. Officiele Waarschuwingen, Bans en dergelijke vindt ik echter niet nodig. De betreffende personen moeten gewoon ff van een modje te horen krijgen dat ze zo niet moeten reageren (en die-hards luisteren daar natuurlijk wel naar)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Op donderdag 29 november 2001 13:48 schreef bazs2000 het volgende:
Dus mensen, al kan een vraag nog zo simpel overkomen, tracht deze alsnog te beantwoorden.
Het staat een stuk netter om een vraag te beantwoorden en daar ook bij te zetten dat de topicstarter de search beter had kunnen gebruiken.
Da's nu juist iets wat niet goed werkt.. Als de luie topicstarter zo een antwoord krijgt zal hij het de volgende keer weer proberen..

Let op: Ik zeg niet dat je er dan maar UTFS moet neerzetten..
Gewoon een beetje op weg helpen is dan al genoeg.. Daarmee zorg je dus dat de topicstarter in het vervolg toch zelf zal gaan zoeken.

Maar even iets anders.. Neobazz: Jij schijnt er nogal een probleem mee te hebben dat er wel enig niveau moet zijn in de (tech)posts.. Wat is volgens jouw de doelgroep van het forum, en van tweakers.net dan?
Zie jij iemand die voor de eerste keer een pc in elkaar wil zetten ook als tweaker?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 29 november 2001 14:20 schreef Mart! het volgende:
De betreffende personen moeten gewoon ff van een modje te horen krijgen dat ze zo niet moeten reageren (en die-hards luisteren daar natuurlijk wel naar)
Mee eens, maar als een topic echt kansloos is, dan ga ik niet altijd de hele topic nog een keer doorlezen om te kijken of iemand zich misschien wat onvriendelijk opstelt. Zonder dat hebben we onze handen meestal al vol.

Als iemand opvalt met een agressieve opstelling, of veel kotssmilies oid, dan zeg ik daar vrijwel altijd iets van, en de persoon krijgt in dat geval ook een note.

Dus iemand die stelselmatig n00bs loopt af te snauwen, die krijgt vroeg of laat de rekening wel gepresenteerd.

• RupS
  • Laatst online: 30-11 20:11
het UTFS gehalte.

In mijn verdediging wil ik toch nog wat zeggen.

Ik ben me zeer bewust van het anti-UTFS beleid en sta er volledig achter.

Wat jij zegt over mijn reactie slaat kant nog wal...

Ik geef je twee links waar je alle info in kan vinden, en zeg op een hele normale manier dat dit een overbodige post is.

Dus ik snap niet waar jij het vandaan haalt dat ik op het punt sta om je met UTFS om je oren te slaan.
Als ik topics als deze tegenkom, gebruik ik zelf de search ff en kijk of ik zo snel een topic kan vinden die de benodigde info bevat. Als dat lukt link ik het even en vermeld erbij dat hij/zij dit zelf ook had kunnen vinden.

Dus, als een iemand er verder nog anders over denkt hoor ik het graag.... Wat mij betreft zet ik een hele normale reactie neer.... Sterker nog, je hebt er zelfs wat aan.... ;)

• bazs2000

bazs2000

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 14:22 schreef Twynn het volgende:
Maar even iets anders.. Jij schijnt er nogal een probleem mee te hebben dat er wel enig niveau moet zijn in de (tech)posts.. Wat is volgens jouw de doelgroep van het forum, en van tweakers.net dan?
Zie jij iemand die voor de eerste keer een pc in elkaar wil zetten ook als tweaker?
De doelgroep van T.net en GoT zijn de al wat gevorderde computergebruikers.
Een tweaker is in mijn ogen iemand die iets eigenhandig kan kan aanpassen zodat het beter is of sneller is.

Maar dit topic gaat helemaal niet over doelgroepen of de definitie van een tweaker.
Dit topic is bedoeld om te bedenken hoe het allemaal beter kan.
Da's nu juist iets wat niet goed werkt.. Als de luie topicstarter zo een antwoord krijgt zal hij het de volgende keer weer proberen..
Je hebt gelijk, daarom moeten wij kijken hoe het beter kan.
Een luie bezoeker kan wel aangestuurd worden om eerst onderzoek te verrichten alvorens hij/zij een topic plaatst.
En het liefst op een beschaafde manier.

• Mart!
  • Laatst online: 30-10 10:59
Op donderdag 29 november 2001 14:24 schreef Exirion het volgende:
Mee eens, maar als een topic echt kansloos is, dan ga ik niet altijd de hele topic nog een keer doorlezen om te kijken of iemand zich misschien wat onvriendelijk opstelt. Zonder dat hebben we onze handen meestal al vol.
Ook mee eens :), ik heb ook in mijn topic al gezegd dat het voor Modjes bijna onmogelijk is (hoeveelheid topics en beschikbare tijd) om alle topics die op slot gezet worden goed door te lezen en ook nog eens 'lastige' users op hun gedrag te wijzen. Probleem is echter dat dit soort users vaak alleen naar modjes luisteren en niet naar anderen die ze op hun gedrag aanspreken. Dat eindigt meestal op geflame heen en weer. Ik ben in ieder geval blij dat de betreffende mod in het topic waarin ik reageerde wel die moeite heeft genomen. Maar idd. de tijd is er meestal niet voor...

Mijn tip: Als iemand registreert op GoT krijgt hij eerst algemene info voor z'n neus met doelstelling, doelgroep en gedragsregels en met als tip om te beginnen met alleen lezen, lezen, lezen. Heb ik in het begin ook alleen gedaan en dan krijg je gauw genoeg door hoe het hier werkt en wat je dus niet moet doen.

Verwijderd

Huhm zo moet het dus niet: [topic=328055]
Mijn fout mja ook uitleg dr bij :) het blijft een lastige discussie denk ik en ik vind dat de Moderators hierin een duidelijk lijn moeten gaan trekken wat wel en niet kan.

• RupS
  • Laatst online: 30-11 20:11
Op donderdag 29 november 2001 14:41 schreef bazs2000 het volgende:

[..]

Een luie bezoeker kan wel aangestuurd worden om eerst onderzoek te verrichten alvorens hij/zij een topic plaatst.
Ik geef je helemaal gelijk :)

Als er een vraag met een hoog search gehalte langskomt, zie ik niet in waarom users de topicstarter (op een normale manier) erop wijzen dat hij die info ook in de search kan vinden.

Ik denk dat een topicstarter het 9 van de 10 keer totaal niet geirriteerd raakt als iemand hem er op een normale manier op wijst dat hij via de search een heleboel kan vinden. Als er dan ook nog een linkje bij staat... :)

Ik zie daar het probleem niet van, maar reacties als:
UTMFS |:( |:( |:( |:( |:(
moeten inderdaad hard aangepakt worden, alleen is dat helaas heel erg veel extra werk....

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Nu ben ik eens gaan kijken naar de waarheid van dit soort reacties en wat blijkt, de topicstarter heeft in veel gevallen terecht een topic geopend.
Ben ik absoluut niet met je eens
Ik zie toch echt heel vaak topics staat die of:
A) Makkelijk in de search te vinden zijn
B) Op de site van de Fabrikant/ in de handleiding simpel te vinden zijn
C) Op iedere grote hardware review site ala Tom&Anand& Tweakers.net Frontpage te vinden zijn
D) En dit is het ergste: gewoon op de zelfde pagina al een of 2 keer te bewonderen zijn.

Zelf UTFS ik ook weleens (of ietsje vriendelijker) maar al die dezelfde topics zijn ook zwaar irritant. Kijk nieuw zijn en een "domme vraag" stellen is helemaal niet erg maar te lui zijn om zelf wat te bedenken en te proberen is gewoon irritant.
Harder optreden tegen UTFS roepers.
Ik vind juistdat er eens wat strenger opgetreden moet worden tegen diegenen die gewoon te lui zijn om te zoeken. Hun enige "straf" is meestal een slotje op hun topic en een vaak een link naar het antwoord als argument voor het slotje. Waarmee hun overbodige topic en luie gedrag toch maar weer voor het gewenste resultaat zorgt. :(

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Mathizsias

Mathizsias

Drizzt

Hmm we haddden nu al weer 500 n00bs kunnen helpen o.i.d dan deze stomme lange lappen tekst schrijven...

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:25

Crazy D

I think we should take a look.

Op donderdag 29 november 2001 14:41 schreef bazs2000 het volgende:
WJDSG?
(Wil Je De Search Gebruiken?)
eventueel aan te vullen met: VJEVS (Voordat Je Een Vraag Stelt).
:+

Er is denk ik alleen niet een simpele oplossing voor. Als je antwoord, "sorry maar binnen 2 minuten heb ik genoeg onderwerpen hierover gevonden op google/got om een week te lezen" klaagt men dat dit toch een forum is waar je vragen kan stellen blah blah, als je neerzet "hier (linkje) staat je antwoord, en kun je een volgende keer eerst even zoeken, dit was wel heel makkelijk te vinden" hebben ze alsnog hun antwoord en wordt het ze (op dat moment) nog niet duidelijk gemaakt dat ze eerst moeten zoeken, en dan pas gaan vragen.
En als je consequent alles in SU zet, kan er beter een extra forum bij komen: Niet Zoekende Users.
Ik probeer meestal bij echte typische utfs (of rtfm) vragen een subtiel hintje te geven dat ie wel heel erg makkelijk te vinden is, in de hoop dat ze daar van leren de volgende keer eerst zelf een klein beetje moeite te doen (ok, of ik ben in een goeie bui en geef normaal antwoord...), maar of het werkt :?

Ik denk dat als users zijnde misschien het enige zinnige wat je kan doen is die topics links laten liggen en helemaal niet reageren (evt. een modje op het topic wijzen), en dat het modje 'm op slot kan doen onder het motte van zoek eerst eens eventjes. En dat heel consequent doen. En bij klachten hierover verwijzen naar 1 duidelijk topic waar duidelijk staat uitgelegt dat vragen welkom zijn, maar dat je wel wordt geacht ook zelf wat te doen (nou ja niet ook, maar juist...) en dan ook die klacht op slot te doen. Alleen heb je dan wel kans dan de helft van de forums op die manier op slot komt te zitten.... tjah blijft lastig, ben ik blij dat ik geen modje ben :P

PS en dan vergat ik nog te zeggen dat users die consequent utfs blijven roepen wel een waarschuwing mogen krijgen van mij, al is het maar omdat het ook op een wat vriendelijkere manier duidelijk te maken is.

Exact expert nodig?

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:48

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Op donderdag 29 november 2001 15:19 schreef Mathizsias het volgende:
Hmm we haddden nu al weer 500 n00bs kunnen helpen o.i.d dan deze stomme lange lappen tekst schrijven...
:?

Iedereen is ook tegen UTFS search scheeuwen, daarom is volgens mij ook SU in het leven geroepen. Daar kan je kwijt dat hij volgens jou op slot moet en dan kijkt er een modje naar. Maar ik vind wel dat als je iemand erop wijst dat hij met de search moet kijken, te snel wordt gedacht aan
UTFS |:( Dombo, luie, bla bla
Maar dat het probleem steeds groter wordt merk ik idd wel. Enorm veel topics met slotjes. Wordt gevraagd om welke 19 ich monitor en die gaat zo dicht. Na 5 min komt er precies zo'n topic alleen dan 17 ich |:( Ik zou gek worden als mod. Ik ben zelf ook als n00b begonnen en wil niet zeggen dat ik nu de allerbeste tweaker ben, maar ik heb hier echt een hoop geleerd. En ik ben in het begin ook op de search gewezen en gebruik die nu ook regelmatig :) Maar voordat sommige nieuwe users dat door hebben :z

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Op donderdag 29 november 2001 15:36 schreef justin01 het volgende:
Ik ben zelf ook als n00b begonnen en wil niet zeggen dat ik nu de allerbeste tweaker ben, maar ik heb hier echt een hoop geleerd. En ik ben in het begin ook op de search gewezen en gebruik die nu ook regelmatig :) Maar voordat sommige nieuwe users dat door hebben :z
Ik kan het je nog sterker vertellen.. Voordat ik hier kwam had ik al redelijk wat kennis, maar ik heb hier eigenlijk nog nooit een probleem gehad wat ik niet door middel van de search hier op GoT, of via andere internet searches/knowledge bases etc. kon oplossen. Gewoon door zelf te proberen leer je het meeste..
Tja, en zo zijn er met mij vele meer.. Volgens mij hoeven die topics dus ook gewoon niet gestart te worden.. Scheelt weer een hoop gezeur..
GoT is zeker wel goed om van te leren, niet om als helpdesk te gebruiken!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:32

GaMeOvEr

Is een hork.

Op donderdag 29 november 2001 11:17 schreef GaMeOvEr het volgende:
Een n00b is bij mij niet iemand die net geregged is en ook niet iemand die niet zoveel kennis als anderen heeft.

n00b zijn is een bepaalde instelling :

FAQ's niet lezen, search niet gebruiken, zelf geen onderzoek doen, GoT als Helpdesk gebruiken.

Dat is mijn definitie van een n00b.

Een tweaker, daar heb ik ook een definitie van :

Het is niet persé iemand die lang geregged is, of heel veel weet. Het is meer iemand die weet hoe hij aan zijn info kan komen, wel de search gebruikt, FAQ's en manuals leest en zelf initiatief toont en anderen helpt waar hij kan.

"n00b" en "tweaker" zijn is niet afhankelijk van hoelang geregged of hoeveel iemand al weet, maar de instelling die een persoon heeft.

Ik ben nooit n00b geweest, ook met mijn eerste post hier niet. Het probleem is dat je door de grootte van GoT en de opgebouwde naamsbekendheid ondertussen en zeker niet als laatste de snelheid van replies gemiddeld, ook heel veel mensen aantrekt die wel de "n00b" instelling hebben, hier hun probleem posten en afwachten dat anderen het maar volledig voor hun oplossen, zonder dat zij er moeite voor hoeven te doen.

Vandaar ook het hardere modbeleid in een aantal fora, dat willen we gewoon tegengaan.

Aannames zijn fataal.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:48

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ok, you got me there :)

• Ulx
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12-2022

Ulx

Wizard

Omdat het mij is opgevallen dat er door de users de laatste tijd bot word gereageerd op de topics van nieuwe gebruikers, leek het mij wel handig als de mods ook daar meer op zouden letten.
Want het gebeurt maar al te vaak dat iemand een topic opent met daarin een ogenschijnlijke vraag, en de eerste 5 antwoorden gaan over het feit dat de topicstarter in kwestie de search moet gebruiken of de FAQ moet lezen.

Dit betekent dus dat mensen te snel roepen dat een topicstarter de FAQ moet lezen, of de search niet goed gebruikt heeft.
Dat de modjes strenger optreden richting topics die eigenlijk niet geopend hadden moeten worden is natuurlijk geweldig.
In deze barre tijden is het wel nodig ook.
Maar er kleven een aantal nadelen aan, sommige users kopiëren dit beleid en dat zie je weer veelvuldig verschijnen in topics.

Mijn vraag is dan ook:

Valt dit te realiseren?

edit:

Enters toegevoegd om de leesbaarheid te verbeteren.
Volgens mij was hier al wel eens een topic over geopend.

Dusseh: UTFS.

:P

Assignment rejected by specialist

Pagina: 1