Waarom zijn er bijna geen topics over het programmeren van applicaties? Alles gaat over scripten of web-zooi.
Programmeert er dan niemand?
Programmeert er dan niemand?
[04:53:17][roel@roel:~]$ sleep
bash: sleep: command not found
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Nee hoor, programmeren doe je in een programmeertaal en scripten doe je in een scripttaal.Op donderdag 30 november 2000 20:22 schreef Arien het volgende:
programmeren == scripten
(inhoudelijk dus)
Zoniet dan mag iemand mij vertellen het grote verschil dan is
Verwijderd
Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.
Verwijderd
Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Hey ... maar dan heb je ook wat!
Verwijderd
Je geeft het zelf al aan met je afkortingOp vrijdag 01 december 2000 02:18 schreef Killemov het volgende:
Je hebt gelijk hoor Arien. Scripten is OOK programmeren. Een programma is namelijk een serie instructies. Of dit nou assembler, C++, PHP of shell instructies zijn maakt geen verschil voor de term programma. Ik geloof dat ik hier het verschil tussen interpreteren en compileren proef. Het oude BASIC werd dus ook gewoon geinterpreteerd, net zoals een shellscript nu. En wat is SQL dan voor taal? Of LISP of SELF of ...?
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
hehe dus als je zegt dat een programmeertaal een gecompiled iets oplevert en een scripttaal de source gebruikt dan zijn COMX35-, MSX-, GWBASIC e.d. dus scripttalen!Op vrijdag 01 december 2000 02:39 schreef Arien het volgende:
Foddex: He Arien, volgens mij begin je um te snappen
Dus jij vind hetzelfde programma in dezelfde taal afhankelijk van hoe het uitgevoerd wordt iets ander?
Dat is interpretatie vs compilatie (en mengvormen)...
Verwijderd
Verwijderd
Nou, het verhaal ligt nog een stukkie ingewikkelder. Als de JVM namelijk beslist dat een bepaald stuk bytecode door de JIT compiler gecompileerd moet worden naar native code, is dat stuk ineens weer een programma. Hoe langer je programma draait, hoe meer er compileerd is en des te meer programma wordt je java-script....de maker verandert dus langzaam van scripter naar programmeur tijdens het uitvoeren van het programma. Nou, als je daar als java-programmeur/scripter nog geen identiteitscrisis van krijgt......Sterker nog, een gecompilde class in java wordt door een interpreter geinterpreteerd! Java is dus een scripttaal? hahaha wat een enorm coole conclusie.
ja, eigenlijk wel... je programmeert je VCR niet, je geeft enkel wat instructies die je zou kunnen opvatten als een script dat je VCR op een bepaald tijdstip afhandelt...Op vrijdag 01 december 2000 02:48 schreef Killemov het volgende:
...
[mierenneukmode]
Script jij je videorecorder?
...
[/mierenneukmode]
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Dus het grootste deel van Linux is geschreven in een script taal?Op donderdag 30 november 2000 20:22 schreef Arien het volgende:
programmeren == scripten
(inhoudelijk dus)
Zoniet dan mag iemand mij vertellen het grote verschil dan is
Verwijderd
Verwijderd
[mierenneukmode]SQL = Standard Query Language
StatBar.nl - @GoT
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.
Verwijderd
Verwijderd
Wat hier door elkaar wordt gehaald zijn scripten/programmeren enerzijds en script/programma anderzijds.OlafvdSpek: Dus het grootste deel van Linux is geschreven in een script taal?
Als er volgens mij geen veschil is tussen scripten en programmeren zijn er vast ook geen aparte script- en programmeertalen...
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Hmmm, het programma waar je meer programmeert (delphi, c++) is ook met een programmeertaal geschreven. Het is gewoon object georienteerd scripten. Ik denk dat het verschil tussen een script en programma is dat een programma gecompilet wordt en een script niet. Perl is een scripttaal, maar wordt ook gecompilet bij het uitvoeren, dus dan is het eigenlijk weer een programmeertaal.Op zaterdag 02 december 2000 15:59 schreef Spectral het volgende:
Er is wel degelijk een zeer groot verschil tussen scripten en programmeren. Een scriptkiddy (sorry, heb het niet zo op scripters die zich l33t programmers noemen) gebruikt een programma om zijn doel te gebruiken. Een programma dat in een PROGRAMMEERTAAL is geschreven. Een programmeertaat wordt door een compiler direct in instructies omgezet. Je kunt dus in een programmeertaal ALLES. In een scripttaal kun je doen wat het programma je toelaat.....
Verwijderd
Verwijderd
Nee.. delphi is een soort editor, je schijrft er je spul in. Vervolgens wordt het wel degelijk gecompileerd net als bij het oude turbo pascal. Daarom is een programma in basic geschreven ook zo groot, basic lijkt meer op een scripttaal dan op een programmeertaal omdat bij basic de interperter meegecompileerd wordt. Een SCRIPT wordt door een PROGRAMMA uitgevoerd dat is het grote verschil tussen een scripttaal en een programmeertaal. Met een scripttaal kun je in feite alles wat het programma waardoor het uitgevoerd wordt kan. Een programmeertaal kan het hele systeem bereiken. Een script wordt niet gecompileerd. Een script wordt uitgevoerd. Vergelijk een script met de rol papier die je door een draaiorgel haalt en het binnenwerk van het draaiorgel met een programma. Dan weet je het verschil. Dat is precies de reden waarom programmeurs zo neerkijken op scriptkiddies.Op zaterdag 02 december 2000 16:40 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:
[..]
Hmmm, het programma waar je meer programmeert (delphi, c++) is ook met een programmeertaal geschreven. Het is gewoon object georienteerd scripten. Ik denk dat het verschil tussen een script en programma is dat een programma gecompilet wordt en een script niet. Perl is een scripttaal, maar wordt ook gecompilet bij het uitvoeren, dus dan is het eigenlijk weer een programmeertaal.
Verwijderd
Verwijderd
Zo eenvoudig ligt dat toch niet meer. Vroeger was een scripttaal zoiets als Batch waar je slechts beperkte mogelijkheden hebt.In een scripttaal kun je doen wat het programma je toelaat.....
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Ja, ja, ja, ja...Op zaterdag 02 december 2000 21:13 schreef Arien het volgende:
mietje: Een script ondersteunt een programma. Het draait in de context van het programma dat het ondersteunt en gebruikt de functionaliteit van dat programma. Een script is bedoeld om taken in dat programma te automatiseren of vergemakkelijken.
Arien: Nee, nee, nee, nee...
Met die uitbreidbaarheid wil ik alleen laten zien dat je van een programmeertaal een scripttaal kunt maken.Ook zijn er talen die in eigen context draaien (en dus programmeertalen zijn), maar die door andere programma's zeer eenvoudig uit te breiden zijn met scripting functionaliteit, zoals bv. tcl en weer perl (met name mod_perl).
Arien: Dat context verhaal wil er bij mij niet echt in en ook die uitbreidbaarheid en mod_perl... ehmm...Waar wil je naar toe?
Verwijderd
Spectral: Nee, maar er wordt wel een executable van gemaakt.Niet alle programmeertalen worden gecompileerd.
Verwijderd
Verwijderd
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq