Nu, pas geleden was hier al een topic over verder is deze discussie vrij zinloos om dat meerdere mensen het antwoord allang gegeven hebben. Check Captain Proton's post maar. Deze kan nu dicht.
Verwijderd
Wacht maar tot je met limieten leert rekenen, dán snap je het wel...
Het is onmogelijk door nul te delen.
Wacht maar tot je met limieten leert rekenen, dán snap je het wel...[/quote]
Ja, ok. Maar iemand kan me dat toch uitleggen??
Iemand kan toch uitleggen waarom die vergelijking van mij niet klopt (ik denk overgens dat ie wel klopt, maar dat doet er niet toe...)
Waarom gaat ie dan gelijk op slot??
Ik heb met de search 1 (één) ander topic gevonden. heb ik doorgelezen, maar was (1) niet zelfde. Het gaat mij om die vergelijking. En (2) draaide de discussie al snel uit op onzin met af en toe iets normaals.Op maandag 26 november 2001 22:59 schreef Cheatah het volgende:
Het is onmogelijk door nul te delen, dat was een tijdje geleden ook al gevraagt.
Gezien punt 1 maar vooral punt 2 (de discussie in 'mijn' topic was nog zeker niet gedaald toch het niveau van die ander) verzoek ik om mijhn topic weer open te gooien.[quote]
Ik wil ook wel graag zo'n kleur! (je naam)Op maandag 26 november 2001 23:00 schreef BrZ het volgende:
Ehmz.. net ff in dat topic gekeken, maar ik wil toch echt even 1 fout verbeteren... 0^0 is namelijk 1
met papier mache kun je alles maken!!
Op maandag 26 november 2001 23:06 schreef Servowire het volgende:
[..]
Ik wil ook wel graag zo'n kleur! (je naam)
[topic=332586]
Verwijderd
Ik dacht dat het toch niet gedefinieert was...Op maandag 26 november 2001 23:00 schreef BrZ het volgende:
Ehmz.. net ff in dat topic gekeken, maar ik wil toch echt even 1 fout verbeteren... 0^0 is namelijk 1
lim x0 = 1
x->0
lim 0x = 0
x->0
probleem dusss...
Maar! standaardlimiet:
lim xx = 1
x->0
Toch
[edit] code netter gerommeld.
ehmz.. nu begin ik te twijfelen...Op maandag 26 november 2001 23:08 schreef Cheatah het volgende:
[..]
Ik dacht dat het toch niet gedefinieert was...
lim x0 = 1
x->0
lim 0x = 0
x->0
standaardlimiet:
lim xx = 1
x->0
Toch
Maar de windows calculator en mijn TI-92 zeggen allebei 00 = 1
...
iets ^0 is altijd nul een, is gewoon zo afgesproken geloof ik. op zich niet onlogisch, want:Op maandag 26 november 2001 23:08 schreef Cheatah het volgende:
[..]
Ik dacht dat het toch niet gedefinieert was...
1
2
3
4
5
| 2^4 = 16 2^3 = 8 2^2 = 4 2^1 = 2 2^0 = 1 dus |
mja jij brengt me helemaal in de war!
"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman
Verwijderd
is WEL een zinloze discussie, aangezien dit gewoon is vastgelegd, en jij dit nog niet hebt gehad op school?Op maandag 26 november 2001 23:11 schreef Blackwater het volgende:
Daarom wil ik graag de thread weer open.
Is GEEN zinloze discussie.
Vraag het je wiskundeleraar. (er vanuitgaande dat je nog op school zit)
[edit]
Flat© je spreekt jezelf tegen
Kan deze discussie aub in het daar voor bestemde (nu nog gesloten, maar zometeen weer open ga ik van uit) topic gehouden worden??
Als het zo'n zinloze discussie is, waarom gaat die discussie dan voort in dit topic?Op maandag 26 november 2001 23:12 schreef Cheatah het volgende:
[..]
is WEL een zinloze discussie, aangezien dit gewoon is vastgelegd, en jij dit nog niet hebt gehad op school?
Vraag het je wiskundeleraar. (er vanuitgaande dat je nog op school zit)
[edit]
Flat© je spreekt jezelf tegen
Verwijderd
Een welles nietes is geen discussie...Op maandag 26 november 2001 23:14 schreef Blackwater het volgende:
Als het zo'n zinloze discussie is, waarom gaat die discussie dan voort in dit topic?
Dit zal er, door de juiste argumenten, toe leiden dat (1) mensen er over hebben nagedacht en (2) mensen van mening veranderd zullen zijn.
En die vergelijking van mij heeft nog niemand uitgelegd waarom en waar ie fout is.
Waar wij het over hadden heeft er niet eens direct mee te maken... en wat Cheatah zei over die limieten heb je waarschijnlijk neit eens op school gehadOp maandag 26 november 2001 23:14 schreef Blackwater het volgende:
[..]
Als het zo'n zinloze discussie is, waarom gaat die discussie dan voort in dit topic?
Het gaat er niet om of het toepasbaar is, het gaat om het principe. Of het, volgens één of andere wiskundige afspraak (Op maandag 26 november 2001 23:19 schreef Smoothy_ het volgende:
In welk geval is het toepasbaar om nul door nul te delen![]()
als je zo'n oneindig grote taart wil ofzo?Op maandag 26 november 2001 23:19 schreef Smoothy_ het volgende:
In welk geval is het toepasbaar om nul door nul te delen![]()
ohnee, dat is alleen maar als je nul taarten in nul stukken wil delen toch?
want 0*x=0 dus moet gelden 0/0=x waarbij x=oneindig
trouwens voor x=0 geldt nu toch 0/0=0
dus dan kan 't wel... of toch niet? mja ik ga maar slapen, ik post morgen wel even iets zinnigs in het echte topic (dat toch maar weer open moet ja!)
"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman
Dit is al een paar keer langsgeweest.Op maandag 26 november 2001 22:54 schreef Blackwater het volgende:
Waarom is deze thread gesloten???
Maar ik zal je redenatiefout aangeven (is al langsgeweest geloof ik).
Jij probeert (x^2 + 1)/x =1 te vereenvoudigen naar x + 1 = 1. Dit klopt sowieso niet, want de vereenvoudiging is x + 1/x = 1.
Maar ok, je bedoelde waarschijnlijk (x^2 + x) / x = 1 te vereenvoudigen naar x + 1 = 1. En jouw redenatie is vervolgens dat de oplossing is x = 0, dus (0^2 + 0)/0 = 0/0 = 1.
De redenatiefout is dat de vereenvoudiging gewoon niet klopt. Bij de vereenvoudiging deel je teller en noemer door (1/x), dit geldt dus per definitie alleen maar als x<>0. Dus de vereenvoudiging geldt voor iedere x<>0. Dat daarna uitkomt dat x gelijk aan 0 moet zijn bewijst dus dat er geen oplossing voor de vergelijking bestaat.
Zelfde redenatie gaat bijv. voor wortels, deze is alleen maar voor niet negatieve waarden gedefinieerd. Dus de wortel van (-3)^2 is niet gelijk aan -3 (en dat terwijl je vast en zeker op school geleerd hebt dat wortel het tegenovergestelde van kwadraat is).
Ja, dit stond idd ook al in het topic. Maar ook al doe je het zoOp maandag 26 november 2001 23:29 schreef sewer het volgende:
[..]
Dit is al een paar keer langsgeweest.
Maar ik zal je redenatiefout aangeven (is al langsgeweest geloof ik).
Jij probeert (x^2 + 1)/x =1 te vereenvoudigen naar x + 1 = 1. Dit klopt sowieso niet, want de vereenvoudiging is x + 1/x = 1.
Maar ok, je bedoelde waarschijnlijk (x^2 + x) / x = 1 te vereenvoudigen naar x + 1 = 1. En jouw redenatie is vervolgens dat de oplossing is x = 0, dus (0^2 + 0)/0 = 0/0 = 1.
De redenatiefout is dat de vereenvoudiging gewoon niet klopt. Bij de vereenvoudiging deel je teller en noemer door (1/x), dit geldt dus per definitie alleen maar als x<>0. Dus de vereenvoudiging geldt voor iedere x<>0. Dat daarna uitkomt dat x gelijk aan 0 moet zijn bewijst dus dat er geen oplossing voor de vergelijking bestaat.
Zelfde redenatie gaat bijv. voor wortels, deze is alleen maar voor niet negatieve waarden gedefinieerd. Dus de wortel van (-3)^2 is niet gelijk aan -3 (en dat terwijl je vast en zeker op school geleerd hebt dat wortel het tegenovergestelde van kwadraat is).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| X^2 + 1 ------- = 1 X Vereenvoudigen: (X^2/X) + (1/X) = 1 Dat is: X + (1/X) = 1 |
Dan is de enige waarde voor X alsnog 0.
Alleen als 1/0 als waarde 1 heeft is die met reele getallen oplosbaar (als het al oplosbaar is).Op dinsdag 27 november 2001 08:40 schreef Blackwater het volgende:
X + (1/X) = 1[/code]
Dan is de enige waarde voor X alsnog 0.
Maar als je de uitleg van de limieten bekijkt zal het je wel duidelijk worden.
Die uitleg staat vast wel op veel websites en in veel (hogere) wiskunde boeken.
Daarom heb ik dit dit topic ook al geopendOp dinsdag 27 november 2001 09:00 schreef ACM het volgende:
[..]
Maar als je de uitleg van de limieten bekijkt zal het je wel duidelijk worden.
Die uitleg staat vast wel op veel websites en in veel (hogere) wiskunde boeken.
(Zie ook http://mathworld.wolfram.com/DivisionbyZero.html).
I am a shover robot, do not trust the pusher robot, I will protect you from the terrible secrets of space!
Mjah... je hebt wel gelijk... maar ik vind die complexe getallen echt onzinOp dinsdag 27 november 2001 21:47 schreef toraq het volgende:
Delen door nul is wel degelijk mogelijk (lees door voor je een flame afvuurt), bijvoorbeeld binnen het complexe vlak C*, alwaar de uitkomst van z/0 gedefinieerd is als complexe oneindigheid.
"Jah, het kan niet, maar we doen net alsof het toch wel kan en geven het een vage waarde"
Verwijderd
ja complexe getalen ik hoor het mijn wisknude leraar nog zeggen.
"ja vandaag beginnen we met rekenen met getalen die niet kunnen"
wij>"wat is het nut daar dan van als het toch niet kan?"
leraar "ummmmmm, daar komen we later nog op terug verder in het hoofdstuk"
nooit meer wat over het waarom gehoord.
Ten eerste: delen door nul KAN niet, echter wel te benaderen met behulp van een limiet. Wellicht is er reeds een wiskundige opgestaan, welke de idee hierachter doorgrond heeft, en een complex getal bedacht heeft zijde de uitkomst van 0/0.
Op analoge wijze:
Zij f(x) inf/inf. Er geldt dat inf is per definitie ongedefinieerd.
Doch, de discussie hier ging over nullen. Iets vermenigvildigen met 0 is immer 0, iets delen door 0 is immer onmogelijk, iets tot de macht 0 is per definitie 1, echter, niet indien voor het grondtal 0 zelf wordt genomen!!
0/0 = niet gedefinieerd
0*0 = 0
0+0 = 0
0-0 = 0
00 = niet gedefinieerd
Om ook maar even te zeuren over oneindig:
inf/inf = niet gedefinieerd
inf+inf = inf
inf-inf = niet gedefinieerd
inf*inf = inf
Verder:
inf/2*inf = 1/2. (In geval van limietrekening. Aangezien het hier ongedefinieerde getallen betreft, maar deze wel in een vaste verhouding tot elkaar staan. (Probeer maar eens 1000/2000, 10000000/20000000, etc. op uw rekenijzer.))
Om terug te komen op de kern der discussie:
Mensen die denken dat hun uitkomst zo mooi in een rijtje past: sorry, een onderbouwing graag.
Als zijnde enkele voorbeelden:
Voorbeeld 1:
04 = 0
03 = 0
02 = 0
01 = 0
00 = ? (En voor de mensen zonder kennis doch met redenatievermogen: hier zou dus 0 moeten staan)
0-1 = 0
0-2 = 0
Voorbeeld 2:
20 = 1
10 = 1
00 = ? (En voor de mensen zonder kennis doch met redenatievermogen: hier zou dus 1 moeten staan)
-10 = 1
-20 = 1
Omdat u met deze twee voorbeelden het liefst 00 als het ware dubbel gedefinieerd wilt zien, is er gewoon voor gekozen (en terecht!) om dit niet te definieren, hetgeen uiteraard correct is.
Hoe is 00 uit te leggen? Er is geen zinnige (lees: te bevatten) oplossing voorhanden.
Om nog ene male terug te vallen in uwer pizza-wiskunde der basisvorming en niet in het allerminst het studiehuis: 0 pizza's delen door 0 pizza's: heb ik dan een pizza? Neen. Een oneindig grote pizza? Neen. Geen pizza dan? Daar lijkt het nog het meeste op. Doch dientengevolge, het is redelijkerwijs onmogelijk 0 pizza's te verdelen over 0 personen, ergo: niet gedefinieerd.
Deze post kwam tot stand m.m.v. 8 Dasjes en MREn.
De Groningse beer
Natuurlijk heb ik gelijk, had je iets anders van mij verwacht dan ?Op dinsdag 27 november 2001 22:01 schreef BrZ het volgende:
[..]
Mjah... je hebt wel gelijk... maar ik vind die complexe getallen echt onzin
"Jah, het kan niet, maar we doen net alsof het toch wel kan en geven het een vage waarde"
De complexe getallen zijn gewoon een belangrijke toevoeging tot het daarvoor bekende getallensysteem, hoe wil je anders x^2 = -1 oplossen
Oh, en ze worden zelfs nog toegepast ook
En je kan er leuke flauwe vraagstukjes mee maken, zoals bijvoorbeeld voor welke twee getallen geldt dat x*y = 26 en x+y = 10
I am a shover robot, do not trust the pusher robot, I will protect you from the terrible secrets of space!
Beetje te vroeg gesloten misschien?
Er is idd een heel mooi topic geweest waarin ze een sluitend bewijs voor je stelling leveren. Hier wordt niks nieuws gezegd. En nul is NIET de enige oplossing voor je vraagstelling, het is nl helemaal geen oplossing. Kun je niet accepteren dat dat ding niet oplosbaar is?
"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!
Verwijderd
• C* is niet het normale complexe vlak maar het complexe vlak verenigd met het oneindigheidspunt.Op dinsdag 27 november 2001 21:47 schreef toraq het volgende:
Delen door nul is wel degelijk mogelijk (lees door voor je een flame afvuurt), bijvoorbeeld binnen het complexe vlak C*, alwaar de uitkomst van z/0 gedefinieerd is als complexe oneindigheid.
• z/0 met z een element van C* is gedefinieerd desda (dan en slechts dan) als z ongelijk aan 0 is.