Toon posts:

dolby digital zonder subwoover

Pagina: 1
Acties:
  • 362 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
waddup,

ik heb vorig jaar 2 mooie infinity speakers gekocht voor een mooi prijsje. Ze worden gebruikt voor mijn kenwood stereo installatie. Voor de losse kenwood pro-logic decoder (3 jaar oud) had ik toendertijd 2 rear speakers en een center speaker gekocht.

Nu ben ik van plan over te stappen op dolby digital. Mijn vraag is of dolby digital te gebruiken is met mijn 'normale' infinity speakers of ben ik moet ik toch een subwoover setje gaan kopen. Is het niet mogelijk om het bass kanaal gewoon door te geven aan mijn 'normale' speakers ?? Ik vind het nl. zonde om nu weer nieuwe speakers te kopen ...

anyone ?

Verwijderd

je kunt hem gebruiken zonder Subwoofer maar dan is de spanning eraf..

dolby is pas dolby met een Subwoofer.
" de extralaag die je moet voelen..;) "

suc6

Verwijderd

Je hoeft geen nieuwe speakers te kopen hoor.
het geluid klinkt alleen een stuk beter als je er een actieve subwoofer BIJ koopt.

<net te laat>

Verwijderd

Als je 5 gelijkwaardige speakers hebt, dan is
dit goed genoeg voor 5.1.

Een sub erbij is leuk, maar zijn de rest van je
speakers van dusdanige kwaliteit dat ze veel laag
kunnen laten horen, is het niet echt noodzakelijk.

Ik zelf heb ooit ook eens een hele set gekocht,
van denon/chario, ook zonder sub willeswaar.

Absoluut geloof me...zonder sub trilt deze hele flat
ook nog :D

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Op maandag 26 november 2001 15:40 schreef hortical_don het volgende:
Mijn vraag is of dolby digital te gebruiken is met mijn 'normale' infinity speakers of ben ik moet ik toch een subwoover setje gaan kopen. Is het niet mogelijk om het bass kanaal gewoon door te geven aan mijn 'normale' speakers ?? Ik vind het nl. zonde om nu weer nieuwe speakers te kopen ...
Nodig is het sowieso niet, maar afhankelijk van het frequentiebereik (en het niveau bij een bepaalde frequentie) zul je er misschien een subwoofer bij willen kopen..

Verwijderd

Topicstarter
stel ik koop er een losse subwoover bij, worden dan de bass speakers van mijn infinity's niet meer gebruikt ?? en heeft het dan meerwaarde om goeie front speakers te hebben t.o.v. een subwoover setje met van die kleine 'melkpak' speakers ??

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 15:42 schreef snakeeye het volgende:
je kunt hem gebruiken zonder Subwoofer maar dan is de spanning eraf..

dolby is pas dolby met een Subwoofer.
" de extralaag die je moet voelen..;) "

suc6
Onzin, met een goede speaker heb je helemaal geen subwoofer nodig.

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 15:48 schreef hortical_don het volgende:
stel ik koop er een losse subwoover bij, worden dan de bass speakers van mijn infinity's niet meer gebruikt ?? en heeft het dan meerwaarde om goeie front speakers te hebben t.o.v. een subwoover setje met van die kleine 'melkpak' speakers ??
Ik ga misschien ook 'melkpakspeakers' kopen, maar dan wel goed :) Zijn een stuk beter dan die van bose, zien er mooier uit, zijn bolvormig waardoor de plaatsing niet zou nauw komt.

Kijk maar eens: http://www.cabasse.com/english/io/index.htm

Verwijderd

Topicstarter
en nog iets .. ik heb nooit een dolby digital versterker gezien, maar ik stel me 6 speaker uitgangen voor ... op dit moment heb ik er dus 5 .. is eht dan nog mogelijk dat bass kanaal door te geven aan mijn infinity ( dus front ) speakers ....

Verwijderd

zeker weten dat goeie fronts een meerwaarde
hebben met gewone muziek ten opzichte van
die melkpakjes.

Mijn mening, koop niet de melkpakjes systemen als je
voor muziek echt goed geluid wilt hebben.

Voor 5.1 en een leuk design dan isset best wel oke.

Ikzelf heb 2 fronts pilaartjes (chario) 2 rear (zelfde vermogen maar dan normale speakers) en een midden.

* het zijn idd 5 uitgangen + 1 aparte sub uitgang.

* het is niet mogelijk die SUB naar front te zetten.
het zijn namelijk echt 5 verschillende uitgangen.

Maar geloof me, een sub kost al gauw 800 piek...een goeie dan, en met als je 5 goeie speakers hebt, is een sub niet
persee nodig.....je kan later er altijd nog 1 erbij kopen.

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 15:54 schreef hortical_don het volgende:
en nog iets .. ik heb nooit een dolby digital versterker gezien, maar ik stel me 6 speaker uitgangen voor ... op dit moment heb ik er dus 5 .. is eht dan nog mogelijk dat bass kanaal door te geven aan mijn infinity ( dus front ) speakers ....
Dat bas-signaal krijgen ze al via de front-uitgangen :)

Tenzij je gaat bi-wiren dan kun je een aparte kabel gebruiken voor je basdrivers, maar die zou ik nog niet op de baspoort gooien, die is daar gewoon niet voor gemaakt.

Verwijderd

Als je er een losse subwoofer bij koopt worden de bassen van je frontspeakers gewoon nog gebruikt hoor.
De bassen van de subwoofer komen van het 5e kanaal en niet van je frontspeakers.
over de melkpakjes kan ik niets zeggen want die heb ik zelf niet, maar persoonlijk lijkt het mij minder, maar dat kan ik dus fout hebben...

• Unknown
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je geen bas speaker aansluit gaan de bassen naar de andere speakers als het goed is

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 15:56 schreef Unknown het volgende:
Als je geen bas speaker aansluit gaan de bassen naar de andere speakers als het goed is
absoluut niet.

sub wordt niet naar de rest van de speakers doorgestuurd
als je hem niet aansluit. Zou raar geluid worden
dan vermoed ik....

• TripleM
Op maandag 26 november 2001 15:48 schreef MREn het volgende:
Onzin, met een goede speaker heb je helemaal geen subwoofer nodig.
Dat is pas onzin.. Tenzij jij 5-weg luidsprekers hebt met een 12" bas-luidspreker ofzo..

• TripleM
Bij een goede versterker kun je de crossover frequentie voor het sub-kanaal instellen.. Heb je wat kleinere bas-speakers, dan laat je meer van de lage tonen door een subwoofer gaan.. Heb je grotere bas-speakers dan kun je de subwoofer wat lager filteren, zodat ie alleen voor het hele lage wordt gebruikt.. Je rendement stijgt en dus beter geluid..

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op maandag 26 november 2001 15:58 schreef ptr het volgende:

[..]

absoluut niet.

sub wordt niet naar de rest van de speakers doorgestuurd
als je hem niet aansluit. Zou raar geluid worden
dan vermoed ik....
Absoluut wel *D

Als je de sub op "uit" hebt staan in het bassmanagment van je versterker wordt alle LFE naar je fronts gestuurd. Verder wordt alle Bass van de speakers die je op "small" hebt staan ook naar je fronts gestuurd als je geen sub hebt.

Welk model Infinity heb je ?
Wat je kunt doen is een DD receiver kopen/lenen.

Al je luidsprekers aansluiten (voor het beste resultaat neem je een center en rears met dezelfde klankkleur als je fronts.) Je sluit het hele spul aan, als je "kleine" rears/center hebt (als ze niet lager gaan dan 35hz noem ik ze klein) moet je ze op je versterker instellen als "small".
Je fronts (mits ze echt laag kunnen produceren op een goed niveau ca. 30 hz). Zet je op large. Dan wordt alle bass uit rears en center naar je fronts gestuurd.
Als je fronts niet "echt laag" gaan (20-30hz) raad ik je toch aan om een sub aan te gaan schaffen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• intert0y
  • Laatst online: 10-03-2025
Bij alle dolby digital decoders kun je ALTIJD aangeven ofdat je wel of niet een subwoofer hebt.

als je hier dus NEE invult dan gooit ie de lage tonen gewoon over de front speakers.

Wel moet ik zeggen dat een leuke sub (en een sub begint pas bij 1000,-) wel een absolute toegevoegde waarde geeft aan het geluid.

BULDER de BULDER de BULDER, wel jammer dat veel mensen hun sub veel te hard zetten en het daarom weer een beetje te veel bulder de bulder wordt. Maar je moet met name de Matrix met DD kijken en Jurassic Park met DD is ook wel aardig. (vind de rest van de film overigens :r )

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• TripleM
Op maandag 26 november 2001 15:56 schreef doophoofd het volgende:
Als je er een losse subwoofer bij koopt worden de bassen van je frontspeakers gewoon nog gebruikt hoor.
De bassen van de subwoofer komen van het 5e kanaal en niet van je frontspeakers.
over de melkpakjes kan ik niets zeggen want die heb ik zelf niet, maar persoonlijk lijkt het mij minder, maar dat kan ik dus fout hebben...
Ehm, 6e kanaal eigenlijk.. Dolby Digital is 5.0/5.1 waarbij die .1 de subwoofer is..

Ik heb een DVD van The Corrs, die is 5.0, daar wordt ook de subwoofer gebruikt maar de versterker filtert het laag uit de frontspeakers en zet die naar de subwoofer.. Klinkt ook prima..

Verwijderd

ik ben het er wel mee eens. Een goeie opstelling
van 5 speakers kan een aardige bass leveren.

Dit is dan inderdaad geen volle sub zoals een subwoofer
geeft. Maar komt aardig in de buurt. Het is een
overweging die je zelf zal moeten horen.

Sub geeft wel een lekker gevoel, dat geef ik toe...
maar is niet gelijk een grote meerwaarde ten opzichte
van de aanschaf kosten.

/ als ik een rug over had, nam ik er ook wel een subW bij :D

• tbusquet
Op maandag 26 november 2001 16:06 schreef intert0y het volgende:
Bij alle dolby digital decoders kun je ALTIJD aangeven ofdat je wel of niet een subwoofer hebt.

als je hier dus NEE invult dan gooit ie de lage tonen gewoon over de front speakers.

Wel moet ik zeggen dat een leuke sub (en een sub begint pas bij 1000,-) wel een absolute toegevoegde waarde geeft aan het geluid.

BULDER de BULDER de BULDER, wel jammer dat veel mensen hun sub veel te hard zetten en het daarom weer een beetje te veel bulder de bulder wordt. Maar je moet met name de Matrix met DD kijken en Jurassic Park met DD is ook wel aardig. (vind de rest van de film overigens :r )
Een hele goed sub (IMHO) onder de 1000 gulden is de Paradigm PS1000 fl 899
Paradigm PDR-10 fl 599
Paradigm PDR-8 fl 499
www.paradigm.com
Een sub moet niet te hard en niet te zacht staan. Het afstellen van de sub is het moeilijkst van Homecinema IMO.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 16:06 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Absoluut wel *D

Als je de sub op "uit" hebt staan in het bassmanagment van je versterker wordt alle LFE naar je fronts gestuurd. Verder wordt alle Bass van de speakers die je op "small" hebt staan ook naar je fronts gestuurd als je geen sub hebt.
ff men versterker checke of ik dat zo ingesteld heb :D

heb ik nooit geweten wat je daar verteld...even proberen.

• tbusquet
Op maandag 26 november 2001 16:07 schreef ptr het volgende:
ik ben het er wel mee eens. Een goeie opstelling
van 5 speakers kan een aardige bass leveren.

Dit is dan inderdaad geen volle sub zoals een subwoofer
geeft. Maar komt aardig in de buurt. Het is een
overweging die je zelf zal moeten horen.

Sub geeft wel een lekker gevoel, dat geef ik toe...
maar is niet gelijk een grote meerwaarde ten opzichte
van de aanschaf kosten.

/ als ik een rug over had, nam ik er ook wel een subW bij :D
Ben ik het niet mee eens. Er zijn maar weinig luidsprekers die "echt laag" produceren. Een sub heeft vooral bij films wel degelijk een enorme meerwaarde.

• intert0y
  • Laatst online: 10-03-2025
daar ben ik het volledig mee eens. De sub moet niet te hard en niet te zacht. Ik sta altijd tijdens een film weer te draaien aan dat ding omdat ik dan toch weer vind dat ie niet goed staat.

Maar ik zie meerdere mensen hier schrijven dat een SUB niet nodig is als je goeie boxen hebt. Dit is echt de grootste bullshit die ik ooit gehoord heb. Voor echt DD geluid heb je gewoon een dikke sub nodig.

Hoe goed de basses van je normale speakers ook zijn. De bassen uit je sub zijn totaal andere bassen dan de bassen uit je speakers. Kijk anders ff op de site van DOLBY ofzo daar staat vast een HELE mooie uitleg.

Wel kan DD heel mooi klinken zonder sub en als je de pecunia niet hebt dan kun je een SW altijd later nog kopen. Maar het is absoluut de moeite waard.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• tbusquet
Op maandag 26 november 2001 16:09 schreef ptr het volgende:

[..]

ff men versterker checke of ik dat zo ingesteld heb :D

heb ik nooit geweten wat je daar verteld...even proberen.
Gaat dus alleen maar op voor 5.1 signalen.. waar de .1 voor het sublaag staat.

Het heet trouwens .1 omdat de andere 5 kanalen een volledige bandbreedte benutten (in large mode). En het .1 signaal maar een klein deel van het totale spectrum voor zijn rekening neemt.

• TripleM
Op maandag 26 november 2001 16:13 schreef intert0y het volgende:
Hoe goed de basses van je normale speakers ook zijn. De bassen uit je sub zijn totaal andere bassen dan de bassen uit je speakers. Kijk anders ff op de site van DOLBY ofzo daar staat vast een HELE mooie uitleg.
Dat zijn precies dezelfde tonen hoor, alleen zijn de bas-speakers van een gemiddelde hi-fi speaker niet efficient genoeg op zulke lage frequenties..

Ik heb een 10" woofer zitten in mijn BNS speakers, dat gaat beter klinken zonder subwoofer dan bij een vriend van mij met 5" woofertjes in z'n frontspeakers en een 8" subwoofer.. Meer conus oppervlak enzo..

• tbusquet
daar ben ik het volledig mee eens. De sub moet niet te hard en niet te zacht. Ik sta altijd tijdens een film weer te draaien aan dat ding omdat ik dan toch weer vind dat ie niet goed staat.

Maar ik zie meerdere mensen hier schrijven dat een SUB niet nodig is als je goeie boxen hebt. Dit is echt de grootste bullshit die ik ooit gehoord heb. Voor echt DD geluid heb je gewoon een dikke sub nodig.

Het afregelen van je sub moet je m.b.v. een geluidsdruk meter doen.
En een sub is niet vereist !! Mits je fronts maar laag genoeg gaan !
De bassen zijn hetzelfde hoor :P Maar ik snap heel goed waarom je dit zegt, de meeste luidsprekers zijn niet instaat om net zo diep te gaan als een goede sub. Vandaar dat je zegt dat het anders klinkt.

• TripleM
Op maandag 26 november 2001 16:19 schreef tbusquet het volgende:
Het afregelen van je sub moet je m.b.v. een geluidsdruk meter doen.
Daar heb je vaak weinig aan, omdat je ten eerste te maken hebt met iemands persoonlijke voorkeur voor wat meer of minder bas en ten tweede omdat iedere opname (helaas) ook weer anders is, soms moet je de sub nu eenmaal iets bijstellen..

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

....
....
Bas is bas. Als je hifi hebt kun je in ieder geval tot 20 Hz. Die kleine speakertjes halen dat niet. Veel lager dan 20Hz kun je niet horen voel je volgens mij niet eens. Maar waarschijnlijk kun je bas met zo'n actief subwoofertje wat omhoog janken. Zodat bij iedere auto die wegrijd alle glazen rinkelen. Mijn speakertjes doen dat alleen bij een blikseminslag, vind ik eigenlijk ook wel voldoende 8-)

• tbusquet
Op maandag 26 november 2001 16:29 schreef TripleM het volgende:

[..]

Daar heb je vaak weinig aan, omdat je ten eerste te maken hebt met iemands persoonlijke voorkeur voor wat meer of minder bas en ten tweede omdat iedere opname (helaas) ook weer anders is, soms moet je de sub nu eenmaal iets bijstellen..
Daar heb je heel veel aan. Je moet ook een GOEDE testcd nemen. En als je van veel bass houdt doe je het toch niet. Dan zet je hem lekker hard.
En dat sommige bronnen meer/minder bass bevatten komt omdat degene die afgemixt heeft wil dat het zo klinkt.

Als je je sub netjes afstelt, krijg je altijd een geluid wat zo dicht mogelijk bij het geluid ligt zoals het bedoeld is.

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 16:02 schreef TripleM het volgende:

[..]

Dat is pas onzin.. Tenzij jij 5-weg luidsprekers hebt met een 12" bas-luidspreker ofzo..
Nergens goed voor, groter = niet perse lager. Goede baspoort, goede crossovers, goede plaatsing doen veel meer.

Bovendien hoor ik liever 35Hz perfect dan 25Hz bonkering. Lager kan je toch niet horen.

• TripleM
Op maandag 26 november 2001 16:38 schreef MREn het volgende:
Nergens goed voor, groter = niet perse lager. Goede baspoort, goede crossovers, goede plaatsing doen veel meer.

Bovendien hoor ik liever 35Hz perfect dan 25Hz bonkering. Lager kan je toch niet horen.
Ja zo kunnen we wel uitzonderingen verzinnen op iedere regel.. Over het algemeen hoef je gewoon niet perse een subwoofer als je groter-dan-gemiddelde woofers in je speakers hebt zitten..

edit:

En mijn BNS luidsprekers hebben geen baspoort, hebben ze ook niet nodig..

• TripleM
Op maandag 26 november 2001 16:36 schreef tbusquet het volgende:
Als je je sub netjes afstelt, krijg je altijd een geluid wat zo dicht mogelijk bij het geluid ligt zoals het bedoeld is.
Nee, dan krijg je geluid dat zo dicht mogelijk bij het geluid ligt zoals dat erop gezet is. En da's helaas niet altijd zoals het zou moeten klinken.

• tbusquet
Op maandag 26 november 2001 16:47 schreef TripleM het volgende:

[..]

Nee, dan krijg je geluid dat zo dicht mogelijk bij het geluid ligt zoals dat erop gezet is. En da's helaas niet altijd zoals het zou moeten klinken.
Dat zeg ik !! |:(

Verwijderd

Topicstarter
ok .. het is dus mogelijk om het zonder te doen .. als ik het goed begrijp wordt het 6e kanaal (.1) dan dus helemaal niet gebruikt en heb ik dus bassen die niet zo laag zijn als de bassen van een subwoover .. wat de frequentie is van mijn speakers ( infinity delta-50 ) weet ik niet kan het nergens vinden .. wel weet ik dat ze 2 * 6,5 inch bass speakers hebben ( of het nou wel of niet relevant is ) dit zijn de specs van de delta 40 die wel op de infinity site staan ( ze hebben 1 bassspeaker minder volgens mij )..

Nominal Impedence:
6 ohms
Recommended Power Amplifier Range:
25 - 150 Watts
Frequency Response:
38Hz - 35kHz
Sensitivity:
90dB / 2,8V / 1m
Crossover Frequency:
400Hz / 4kHz

is dit genoeg om de bassen redelijk weer te geven ? en heeft dolby digital ZONDER subwoover eigenlijk nog wel meerwaarde t.o.v. dolby pro-logic ??

• TripleM
Op maandag 26 november 2001 16:48 schreef tbusquet het volgende:
Dat zeg ik !! |:(
:D Okee, misschien kwam het er niet helemaal uit zoals ik bedoelde..

Wat ik bedoel is dat de opnames van DVD's nu eenmaal niet altijd geweldig zijn, dus als een test-cd perfect klinkt, kan een DVD toch weer minder klinken (even afgezien van persoonlijke voorkeur) omdat er misschien niet genoeg tijd is besteed aan de audio-mix..

• tbusquet
Op maandag 26 november 2001 16:51 schreef hortical_don het volgende:
ok .. het is dus mogelijk om het zonder te doen .. als ik het goed begrijp wordt het 6e kanaal (.1) dan dus helemaal niet gebruikt en heb ik dus bassen die niet zo laag zijn als de bassen van een subwoover .. wat de frequentie is van mijn speakers ( infinity delta-50 ) weet ik niet kan het nergens vinden .. wel weet ik dat ze 2 * 6,5 inch bass speakers hebben ( of het nou wel of niet relevant is ) dit zijn de specs van de delta 40 die wel op de infinity site staan ( ze hebben 1 bassspeaker minder volgens mij )..

Nominal Impedence:
6 ohms
Recommended Power Amplifier Range:
25 - 150 Watts
Frequency Response:
38Hz - 35kHz
Sensitivity:
90dB / 2,8V / 1m
Crossover Frequency:
400Hz / 4kHz

is dit genoeg om de bassen redelijk weer te geven ? en heeft dolby digital ZONDER subwoover eigenlijk nog wel meerwaarde t.o.v. dolby pro-logic ??
In principe gaan je speakers redelijk laag (voor zover je de specs moet geloven).
Toch ga je een stuk missen alles >40hz.
En nee het is niet zo dat je .1 kanaal niet gebruikt wordt (*zucht* lees nog ff wat ik hier boven allemaal voor je getikt heb) .1 kanaal wordt naar je fronts gestuurd als je sub uit hebt staan in het bassmanagment van je amp.

Ja, DD heeft erg veel meerwaarde t.o.v. DPL met of zonder sub.

• TripleM
Op maandag 26 november 2001 16:51 schreef hortical_don het volgende:
Of het genoeg is, is moeilijk te zeggen.. Twee woofers presteren beter dan een.. Het zal niet slecht klinken maar ik denk dat je er toch een subwoofer bij gaat willen als je er eenmaal een geprobeerd hebt..

Voor verschillen tussen Pro-Logic en DD moet je eens kijken in de FAQ, heeft niet zoveel te maken met wel of geen subwoofer..

• tbusquet
Op maandag 26 november 2001 16:52 schreef TripleM het volgende:

[..]

:D Okee, misschien kwam het er niet helemaal uit zoals ik bedoelde..

Wat ik bedoel is dat de opnames van DVD's nu eenmaal niet altijd geweldig zijn, dus als een test-cd perfect klinkt, kan een DVD toch weer minder klinken (even afgezien van persoonlijke voorkeur) omdat er misschien niet genoeg tijd is besteed aan de audio-mix..
Dat is waar, maar je kunt ook niet de hele tijd alles af blijven stellen, dat is geen doen. En als je dat blijft doen moet je toch een gaan nadenken over de plaatsing van je sub.

• TripleM
Op maandag 26 november 2001 16:56 schreef tbusquet het volgende:
Dat is waar, maar je kunt ook niet de hele tijd alles af blijven stellen, dat is geen doen. En als je dat blijft doen moet je toch een gaan nadenken over de plaatsing van je sub.
Hmm, misschien een afstandsbediening erop tweaken? :) Van afstand verrijden, x-over en volume aanpassen.. :D

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 16:54 schreef tbusquet het volgende:

[..]

En nee het is niet zo dat je .1 kanaal niet gebruikt wordt (*zucht* lees nog ff wat ik hier boven allemaal voor je getikt heb) .1 kanaal wordt naar je fronts gestuurd als je sub uit hebt staan in het bassmanagment van je amp.
ik heb je wel begrepen, ik bedoel alleen te zeggen dat de uitgang dan niet meer gebruikt wordt (dus niet doorgeschakeld hoeft te worden naar de front speakers maar de versterker het zelf doorstuurd .. )

• tbusquet
Op maandag 26 november 2001 16:59 schreef hortical_don het volgende:

[..]

ik heb je wel begrepen, ik bedoel alleen te zeggen dat de uitgang dan niet meer gebruikt wordt (dus niet doorgeschakeld hoeft te worden naar de front speakers maar de versterker het zelf doorstuurd .. )
Ja, je versterker stuurt het signaal door, mits je sub op "uit" hebt staan in de menus van je versterker.

• tbusquet
Op maandag 26 november 2001 16:58 schreef TripleM het volgende:

[..]

Hmm, misschien een afstandsbediening erop tweaken? :) Van afstand verrijden, x-over en volume aanpassen.. :D
Hoe heb je je sub nu staan ? bij een muur.. in een hoek.. in het midden van de kamer. Heb je een houten, betonnen vloer, heb je daar vloerbedekking op liggen ?
Hoe heb je je x-over staan ? Staan je speakers op small of op large. Als je iedere keer moet schroeven aan je sub staat er iets niet goed.

Verwijderd

Hoi. Over je speakers, ik heb dezelfde en hier zijn de exacte specs:
http://www.infinity.de/home/series/list.dyn?TAG=0000000000003535&KAT=0000000000003510&ID=000000000000380D (de Duitse site is stukken beter dan de Amerikaanse).

..en zoals de meeste vloerstaande hifi-speakers (eigenlijk mid-fi) gaan ze laag, maar niet sublaag. Afhankelijk van de grootte van je luisterruimte en wat je zelf vindt als je een tijdje zonder hebt gedaan kun je je keuze maken.

Wat nog verder naar voren is gekomen in de thread..

Dolby digital (DD) vs. Dolby pro logic (DPL):
DPL zuigt. Ik heb nu een dolby pro logic versterker, maar ik gebruik het nooit (mede door mijn ruimte <-> opstelling). Het geluid dat uit je achterspeakers komt bij DPL kan hooguit worden aangegeven als 'hall' of 'reverb' geluid, verder is het ronduit lelijk.
DD daarentegen is meesterlijk, compleet gescheiden kanalen, dat zegt het eigenlijk meteen al.

Wel of geen sub bij stevige frontspeakers:
Infinity Delta 70 gaat tot 30Hz, Infinity Kappa 100 tot 22Hz, Infinity IRS tot 20Hz, het is maar net wat je hebt staan :)

Verwijderd

vergeten jullie niet dat je in een kleine ruimte zowieso geen 20 hz golven krijgt? in mijn kleine kamertje(3*4)kom ik niet veel lager als 100 hz, dit ivm staande golven.

• tbusquet
Op maandag 26 november 2001 18:03 schreef wiebe het volgende:
vergeten jullie niet dat je in een kleine ruimte zowieso geen 20 hz golven krijgt? in mijn kleine kamertje(3*4)kom ik niet veel lager als 100 hz, dit ivm staande golven.
Dat lijkt me vrij sterk.
En het ligt er ook aan hoe hard je het geluid uitstuurt.

Verwijderd

Topicstarter
ok .. ik denk dat ik het gewoon aankijk zonder sw en er later misschien 1 bij koop ..

thnx for da advice ..

• tbusquet
Op maandag 26 november 2001 18:12 schreef hortical_don het volgende:
ok .. ik denk dat ik het gewoon aankijk zonder sw en er later misschien 1 bij koop ..

thnx for da advice ..
Goed plan.

Verwijderd

HMMMMM

5.1 is inderdaad 5 speakers en sub MAAR!!!!! met dts en dolby digital word de sub uitgeschakeld gaat automatisch ookal stel je in dat die er is kun je niks aan doen.

Ben zelf eigenaar van strdb940 receiver van sony 5 x 100 watt full range daar is dat ook zo bij maar nu komt het er is een nieuwe serie uit met 6.1 en ja hoor TADA sub word ondersteunt bij DTS/DD.

5 speakers is normaal gewoon goed heb je te weinig laag dan heb je geen goeie speakers dan kun je dat opvangen door een actieve sub te plaatsen maar die word niet ondersteund gaat ook niet aan bij de 5.1 versterkers/recievers,alleen bij de 6.1 dus dan moet je een passieve kopen die je laat meedraaien op de front uitgang of zoals bij mij op speakers B aansluiting.

En wat ik hier nu post kun je ten alle tijden navragen bij de betere vakhandel waar je dit koopt alvast voor degene die denkt dat dit verhaaltje niet klopt :)

Orange allround verkoper :)

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 18:07 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Dat lijkt me vrij sterk.
En het ligt er ook aan hoe hard je het geluid uitstuurt.
het is zo dat hoe lager de golf, hoe langer de golf nodig heeft om "goed tot ontwikkeling" te komen. dit is een beetje abstracte beschrijving, misschien dat iemand die er veel verstand van heeft dit nog even beter uit kan leggen. je hoort de toon dus wel, maar door weerkaatsing tegen de muren word de toon minder zuiver. stel je dit ongeveer zo voor: gooi een steentje in een badkuip, en er gaan golfjes naar de rand. de eerste golfjes kaatsen terug en verstoren de golfjes die nog naar de rand moeten.

• tbusquet
Op maandag 26 november 2001 18:24 schreef Orange het volgende:
HMMMMM

5.1 is inderdaad 5 speakers en sub MAAR!!!!! met dts en dolby digital word de sub uitgeschakeld gaat automatisch ookal stel je in dat die er is kun je niks aan doen.

Ben zelf eigenaar van strdb940 receiver van sony 5 x 100 watt full range daar is dat ook zo bij maar nu komt het er is een nieuwe serie uit met 6.1 en ja hoor TADA sub word ondersteunt bij DTS/DD.

5 speakers is normaal gewoon goed heb je te weinig laag dan heb je geen goeie speakers dan kun je dat opvangen door een actieve sub te plaatsen maar die word niet ondersteund gaat ook niet aan bij de 5.1 versterkers/recievers,alleen bij de 6.1 dus dan moet je een passieve kopen die je laat meedraaien op de front uitgang of zoals bij mij op speakers B aansluiting.

En wat ik hier nu post kun je ten alle tijden navragen bij de betere vakhandel waar je dit koopt alvast voor degene die denkt dat dit verhaaltje niet klopt :)

Orange allround verkoper :)
Beetje slap verhaal hoor.
Ik heb zelf de 830 van sony als voorversterker. En het subkanaal wordt echt niet uitgeschakelt hoor.

Ik snap het echt niet wat je precies bedoelt. Als je bedoelt dat als je de sub op NO hebt staan dat het bij DD/DTS bronnen het .1 kanaal niet naar je fronts wordt gestuurd ? Ook dit is niet waar. Ik zou nog maar eens heel goed mijn manual doorlezen als ik jou was, en het allemaal eens proberen.

Verwijderd

Waar heb jij het over man!!!!!

Pak nou eens jou versterker en dan sluit er eens een save705 speakerset op aan met actieve subwoofer in het menu zeg je dat je sub hebt en wat gebeurt er als je een dvd met dd of dts aanzet je sub doet het niet.

Volgens sony is dit verbeterd met de 6.1 versterkers vriend!!!!!

en dat jou versterker dat wel doet is heel mooi wees er blij mee.
ik verkoop die dingen al vanaf dat dolby prologic er kwam en ben installateur er van heb voor B&O gewerkt en ken elke versterker op dit gebeid kwa bediening en menu's.

WAT is er nou volgens jou vaag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:+

• tbusquet
Op maandag 26 november 2001 18:33 schreef Orange het volgende:
Waar heb jij het over man!!!!!

Pak nou eens jou versterker en dan sluit er eens een save705 speakerset op aan met actieve subwoofer in het menu zeg je dat je sub hebt en wat gebeurt er als je een dvd met dd of dts aanzet je sub doet het niet.

Volgens sony is dit verbeterd met de 6.1 versterkers vriend!!!!!

en dat jou versterker dat wel doet is heel mooi wees er blij mee.
ik verkoop die dingen al vanaf dat dolby prologic er kwam en ben installateur er van heb voor B&O gewerkt en ken elke versterker op dit gebeid kwa bediening en menu's.

Ok, laat me dit ff helemaal duidelijk krijgen, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.

Als ik 5 gewone passieve luidsprekers op de luidspreker uitgangen aansluit. Dus 2x front, 2x rear, 1x center.
En op de pre-out van de versterker op de sub uitgang een actieve subwoofer zet.

Ik gooi er een DD/DTS dvdtje in. Nou ga ik een film kijken. Sub staat in het menu aan. Dan beweer jij dat het LFE kanaal NIET naar de sub gestuurd wordt ?

Mag jij me uitleggen wat er uit de sub komt ?
Marsmannetjes zitten erin.. die tegen de woofer aan duwen ?

Je praat poep man !

Verwijderd

LFE sub's wel man poepie

Maar gros subs hebben niet een LFE ingang scheet :)

Dus als iemand zo'n versterker cq receiver aanschaft moet die daar dus wel op letten poefje.

Dat die dus wel een sub heeft met LFE INGANG

OK SHEETEBOUT!!!!!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 21:25

DarkSide

theres no place like ::1

Dus als ik het goed begrijp zeg jij dat het .1 kanaal wordt uitgeschakeld bij DD/DTS???
Dan snap ik de speciale subwoofer uitgang niet?
Dit kanaal is om de LFE speciaal apart aan te sturen.
Dus om een subwoofer op aan te sluiten.
Tevens staat op mijn versterker de subwoofer op yes. En ik heb dus 100% geluid op mijn sub bij DD/DTS DVD's.
Misschien dat sony wat verkeerds heeft gedaan met hun versterkers (lijkt me stug btw) maar de .1 uitgang zal ten allertijde aangesproken moeten worden mits juist aangeloten.
Bij 6.1 wordt er een extra kanaal gematrixed zodat met achter nog meer speakers kwijt kan, mono dan wel te verstaan.
Als je verhaal verkeerd begrepen hebt....sorry.

En volgens mij kan je elke active sub aansluiten op de .1 uitgang van je versterker.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• tbusquet
Op maandag 26 november 2001 18:46 schreef Orange het volgende:
LFE sub's wel man poepie

Maar gros subs hebben niet een LFE ingang scheet :)

Dus als iemand zo'n versterker cq receiver aanschaft moet die daar dus wel op letten poefje.

Dat die dus wel een sub heeft met LFE INGANG

OK SHEETEBOUT!!!!!

Jij bent wel een hele slecht instalateur/verkoper.. het is niet te geloven. Je zegt een ACTIEVE SUBWOOFER !!! Iedere actieve subwoofer heeft een "line niveau" (niet 100% waar want hij is regelbaar) Een ACTIEVE SUBWOOFER heeft dus altijd een "LFE" ingang zoals jij het noemt, wat ook niet helemaal correct is, want LFE wordt gebruikt als term om het sub kanaal aan te duiden. Ik denk dat je koelkasten moet gaan verkopen. Want dit gaat niet goed hoor.

• tbusquet
Op maandag 26 november 2001 18:47 schreef DarkSide het volgende:
Dus als ik het goed begrijp zeg jij dat het .1 kanaal wordt uitgeschakeld bij DD/DTS???
Dan snap ik de speciale subwoofer uitgang niet?
Dit kanaal is om de LFE speciaal apart aan te sturen.
Dus om een subwoofer op aan te sluiten.
Tevens staat op mijn versterker de subwoofer op yes. En ik heb dus 100% geluid op mijn sub bij DD/DTS DVD's.
Misschien dat sony wat verkeerds heeft gedaan met hun versterkers (lijkt me stug btw) maar de .1 uitgang zal ten allertijde aangesproken moeten worden mits juist aangeloten.
Bij 6.1 wordt er een extra kanaal gematrixed zodat met achter nog meer speakers kwijt kan, mono dan wel te verstaan.
Als je verhaal verkeerd begrepen hebt....sorry.

En volgens mij kan je elke active sub aansluiten op de .1 uitgang van je versterker.
Nee, jij hebt het helemaal goed begrepen, die nitwit Orange begrijpt het gewoon niet, maar dat geeft niet hoor.

Ik zie het al voor me, iemand komt bij hem in de winkel, ja ik wil dvd.. en zo'n setje met van die kleine boxjes vind ik wel mooi, maar dan moet je d'r toch zo'n grote kast bij hebben voor de bass ?

Verkoper: Nee hoor mevrouwtje, die doen we d'r helemaal gratis en voor niets bij !! Hij heeft toch geen functie, hebben al die merken gemaakt zodat u een mooie bijzet tafel hebt. DVD ? Ja, dat is zo'n cdtje ja.. staan filmpjes op.. dat is leuk heh mevrouwtje.. kom ik het ff fijntjes bij uw installeren..

Verwijderd

NOU wel sorry hoor meneer beterweet :)

Wat jij moet doen is dan van sony de save705 of de 805 nieuwste serie ff pakken want die hebben het niet en die zullen het ook niet doen met dd of dts zelf getest op verscheidene recievers.

en toch zijn het actieve sub's met line out's en regelbaar DUH

word een beetje moe van jou en ga er verder niet op in met jou ga lekker genieten van mijn koffie en hou me verstandig en beter :)

dag scheet

• tbusquet
Op maandag 26 november 2001 18:56 schreef Orange het volgende:
NOU wel sorry hoor meneer beterweet :)

Wat jij moet doen is dan van sony de save705 of de 805 nieuwste serie ff pakken want die hebben het niet en die zullen het ook niet doen met dd of dts zelf getest op verscheidene recievers.

en toch zijn het actieve sub's met line out's en regelbaar DUH

word een beetje moe van jou en ga er verder niet op in met jou ga lekker genieten van mijn koffie en hou me verstandig en beter :)

dag scheet
Ja, maar wacht ff.. nou zeg je weer iets HEEL anders, nou roep je dat de Sony Pascal speakertjes een sub hebben die geen line niveau ingang heeft.
M.a.w. nu ga je zeggen dat DD/DTS niet werkt met een aantal Sony Pascal setjes, dat is niet wat je eerder zei, je zei nl. dat geen enkele 5.1 versterker geluid op het LFE kanaal gaf bij DD/DTS.. maar dat 6.1 versterkers dit wel doen |:(

Waar heb je mij horen praten over line-outs ?? Of over de volume regeling van de sub ?

Jij wordt moe van mij ? Beter nog wel ? Ja jij komt er wel hier op het forum, fijne knakker.
Het is trouwens BETWETER.. |:(

Btw. het is wel heel erg makkelijk om nu te zeggen van ik zeg niets meer.

Verdedig je standpunt dan met HARDE feiten, vind het een beetje slap gedoe.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op maandag 26 november 2001 15:50 schreef MREn het volgende:

[..]

Ik ga misschien ook 'melkpakspeakers' kopen, maar dan wel goed :) Zijn een stuk beter dan die van bose, zien er mooier uit, zijn bolvormig waardoor de plaatsing niet zou nauw komt.

Kijk maar eens: http://www.cabasse.com/english/io/index.htm
Cabasse kan inderdaad hele goede speakers maken. Van dit type vind ik het een beetje minder dat zo "hoog" gewisseld worden met de sub (200 Hz geloof ik). Aan de andere kant is er wel flink wat research door Casbasse in gaan zitten (fase reinheid, puntbron etc). Wat kosten ze eigenlijk in Nl (een 5+1 set I mean)?

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• TripleM
Op maandag 26 november 2001 17:04 schreef tbusquet het volgende:
Hoe heb je je sub nu staan ? bij een muur.. in een hoek.. in het midden van de kamer. Heb je een houten, betonnen vloer, heb je daar vloerbedekking op liggen ?
Hoe heb je je x-over staan ? Staan je speakers op small of op large. Als je iedere keer moet schroeven aan je sub staat er iets niet goed.
Ik heb geen sub nodig.. Ik heb BNS boxen met 10" woofers erin, die op de grond staan, dat gaat meer dan hard zat..

Volgens mij heb ik nooit gezegd dat ik een sub had toch?

• tbusquet
Op maandag 26 november 2001 23:51 schreef TripleM het volgende:

[..]

Ik heb geen sub nodig.. Ik heb BNS boxen met 10" woofers erin, die op de grond staan, dat gaat meer dan hard zat..

Volgens mij heb ik nooit gezegd dat ik een sub had toch?
Jij had het over het afregelen ervan.. heb ik me vergist. Maar nou snap ik waarom je steeds moet afregelen! Je hebt geen sub >:) :P

• TripleM
Op maandag 26 november 2001 23:56 schreef tbusquet het volgende:
Jij had het over het afregelen ervan.. heb ik me vergist. Maar nou snap ik waarom je steeds moet afregelen! Je hebt geen sub >:) :P
:D Ik ga binnenkort wel een DTS/DD receiver kopen denk ik, een vriend van me heeft pas zo'n installatie gekocht van Panasonic met mini boxjes erbij, dat moet beter kunnen :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op maandag 26 november 2001 18:24 schreef Orange een onwerkelijk onduidelijk verhaal
Heb je ooit wel eens van leestekens gehoord :? En of je bedoelt iets anders of het is gewoon complete onzin die je aan het verkopen bent.
En de front uitgangen = speaker B. Dat is hetzelfde, als je installateur bent zou je dat moeten weten.

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05-2025
Op maandag 26 november 2001 16:08 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Een hele goed sub (IMHO) onder de 1000 gulden is de Paradigm PS1000 fl 899
Paradigm PDR-10 fl 599
Paradigm PDR-8 fl 499
www.paradigm.com
Een sub moet niet te hard en niet te zacht staan. Het afstellen van de sub is het moeilijkst van Homecinema IMO.
Daar kan ik mijn mening wel deels bij aansluiten. Behalve die PDR-8. Die gaat gewoon niet hard (wat yoko's maatstaven betreft). Een subwoofer moet bij zware scenes niet gaan kutten, en dat doet zo'n 8" nog weles (grote uitslag, sneller vervorming). Als je tenminste een redelijk volume gewend bent... Die PS1000 klinkt minder gecontroleerd (grotere uithalen, lijkt wel of ergens een bult in het frequentiebereik zit rond de 50Hz, wat ik overigens heerlijk vind klinken) dan de REL q50, maar die laatste kost dan ook F1300,- (uitverkoop Zwolsman F999,- koopje!).

Hej, jij plakt nog meer zinnen aan elkaar dan ik soms doe!Baaj de weej. Met zulke stoere praat doe je jezelf op als iemand van rond de 14-16. Ik ben zelf ook maar 16 daar niet van, maar met zulke praat nemen mensen je vaak niet meer serieus.

• tbusquet
Op dinsdag 27 november 2001 13:09 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Hej, jij plakt nog meer zinnen aan elkaar dan ik soms doe!Baaj de weej. Met zulke stoere praat doe je jezelf op als iemand van rond de 14-16. Ik ben zelf ook maar 16 daar niet van, maar met zulke praat nemen mensen je vaak niet meer serieus.
Daar kan ik me nou niet echt aan storen, wel aan het ontiegelijk slappe geouwehoer van deze knul.

Btw. de Q50 verliest het hard op prijs/performance van de PS1000. En van die bult heb ik nog geen last gehad. Bovendien red de Q50 het kwa powerhandling echt niet.

Pagina: 1