Wat vinden jullie van Dolby Pro Logic ??

Pagina: 1
Acties:
  • 331 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht ik zet eventjes een vraag op dit forum over Dolby Pro logic :

Wat vinden jullie van het geluid bij muziek en het geluid bij Dvd's.

En als jullie het ruk vinden waar uit gaat jullie voorkeur ??

Greetz,

Stanley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narf109
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 17:29
Als ik muziek draai zet ik Pro Logic uit want dat klnkt echt nie, Pro Logic gebruik ik alleen voor films ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

gebruik het niet meer omdat mijn center+rear speakertjes te slecht waren

en voor muziek vind ik stereo beter klinken

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
voor films is het wel aardig, tenminste als ze via de tv worden uitgezonden. huren doe ik alleen nog maar op dvd'tjes. AC/DTS roelt dan toch wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dolby prologic bij muziek vind ik zelf niet echt wat, omdat mijn center nou niet zo mooi muziek weergeeft als m'n fronts. Die is met spraak echt veel beter.

Met TV uitzendingen (ook de gewoon stereo uitzendingen) vind ik het geweldig. De surround speakers doen dan niets/weinig. Maar alle spraak komt dan uit mijn centerspeaker en komt dus wat overtuigender uit m'n TV. Dat vind ik met simpele dingen als journaal of iets dergelijks dus echt heel erg prima klinken :).

Met films op TV vind ik het behoorlijk ok :). Met stereo video's wat minder, maar dat ligt voornamelijk aan mijn videorecorder (barrel :P).

Dolby Prologic met DVD is altijd een behoorlijke teleurstelling, als ik vanaf DVD switch naar DPL van DD. Als een DVD alleen prologic is en hij is goed opgenomen dan klinkt dat wel prima. Verder klinkt de DolbyPrologic downmix van een DolbyDigitalfilm meestal ook erg goed (voor dolby prologic).

Het is een mooi systeem, wat een hele verbetering is op stereo met films :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxster4th
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-12-2023

Maxster4th

.....are YOU kiddin' me..

Pro logic is leuk totdat je het digitaal (DD/DTS) gehoord hebt. Het is wel leuk wanneer je een 'oude' video of film ziet en dan kan je het aanzetten. Dat geeft wel een xtra dimensie aan zo'n film. Maar de manier waarom zijn digitale grote broers dat doen is toch echt stukken beter....

Succes is een keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik het zelf ook bij Muziek,wat je dan krijgt is dat je center-speaker een beetje over-roeled.
Maargoed,als je niets anders gewend bent.

Watik dus zie is dat ikke beter een ander setje had kunnen kopen ipv een dolby pro ligic setje.

Maare correct me if I'm wrong : De rear-speaker worden toch "verzonnen" bij dolby pro-logic ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Hier maar even wat meer uitleg over Dolby Pro-logic.
Het systeem begon zijn leven als Dolby Surround. De film Star Wars uit 1976 was de eerste die ermee was uitgerust. Het geheel was een idee van Dolby om met de bestaande 2 stereokanalen een wat spectaculairder geluid te creeren.
Het werkt als volgt: naast de bestaande L+R speakers komt er een centerspeaker en een achterspeaker. Het signaal wat bij L en R identiek is wordt naar de centerspeaker gestuurd. Het signaal wat bij L en R identiek is, maar in tegenfase, gaat naar de achterspeaker. I.p.v 1 achterspeaker worden er doorgaans meerdere gebruikt maar die geven allemaal hetzelfde geluid. Het signaal voor de achterspeakers wordt dus niet verzonnen, maar is al speciaal in de bron gecodeerd.
Het systeem werd een groot succes en binnen enkele jaren waren vrijwel alle films voorzien van surroundgeluid. Alleen was de kanaalscheiding nogal gering. Om hier iets aan te doen ontwikkelde Dolby speciale elektronica om deze op te voeren. Dit werd het Dolby Pro-Logic systeem genoemd en dat is nu algemeen. Nadat er speciale chipsets voor Pro-Logic waren gekomen kon het systeem goedkoop genoeg worden geproduceerd om ook de huiskamer te veroveren.
In het tijdperk van het digitale geluid kwam Dolby met volgende vernieuwing: Dolby Digital, dat 5 volledig gescheiden kanalen biedt. Dat is nog weer beter, tegenwoordig in de bioscoop algemeen, en het dringt ook steeds verder op naar de huiskamer.
Muziek (die er niet speciaal voor is gemixt natuurlijk) klinkt meestal nogal slecht op Dolby. Meestal wordt er een aanzienlijk deel van het signaal naar de centerspeaker gestuurd en die is speciaal gemaakt voor spraak zodat het resultaat nogal tegenvalt.

Nou, ik hoop dat de zaak hiermee wat duidelijker is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey dud...... Thankx !! Tword eff wat duidelijker nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightYears
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-03-2024

LightYears

wilt geen iPod

k gebruik het ook voor mijn muziek, alleen zet ik dan het center kanaal uit (phantom mode), klinkt toch net ff iets lekkerder als stereo vind ik, een ander mag het uiteraard niet met me eens zijn :)

EAC > Ogg vorbis -q6 > Cowon S9 > Westone ES3X > Oor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Laatst online: 10-07 12:47
Voor films DD/DTS, en als je dat niet hebt/kan betalen dan pro-logic.
Maar Dolby pro-logic II is nog leuker. Deze heeft namelijk stereo surround ipv mono.

Maar het beste blijft DTS en daarna DD.

Voor muziek is stereo vaak het beste. Ik draai wel vaak muziek op prologic omdat ik 5 goeie speakers heb en het surround effect wel leuk vind.
Wat ook leuk is zijn DTS muziek cd's, deze bevatten 5.1 DTS muziek.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41252

Ik heb zelf van sony de digital compo's en goeie jbl speakers.
Een nadeel met dts 5.1 is dat als je een active sub met speakertjes gebruikt dat bij dolby digital de sub NIET werkt op de sub uitgang subwoofer word namelijk uitgeschakeld.Alleen een passive sub doet het dan wel omdat die via de front meespeelt.
Nu is er al DD/DTS met 6.1 met de correctie dat de active sub het dan wel doet.

Gewoon wat extra info voor diegene die van plan het is te kopen.
ps. STARWARS is in THX geluid uitgevoerd niet dts of dd dat is later toegevoegd om toch DIDITAL te kunnen genieten.

MAAR HET RULED WEL FULL RANGE GELUID.:7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mijn sub doet het ook gewoon, als ik m'n decoder maar even vertel dat-ie het moet doen...

En dolby prologic II vind ik zelf wel heel spannend, want waar komt dat stereokanaal dan vandaan? Dat zit niet in het geluid gecodeerd hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
Op maandag 26 november 2001 09:11 schreef Orange het volgende:
Ik heb zelf van sony de digital compo's en goeie jbl speakers.
Een nadeel met dts 5.1 is dat als je een active sub met speakertjes gebruikt dat bij dolby digital de sub NIET werkt op de sub uitgang subwoofer word namelijk uitgeschakeld.Alleen een passive sub doet het dan wel omdat die via de front meespeelt.
Nu is er al DD/DTS met 6.1 met de correctie dat de active sub het dan wel doet.

Gewoon wat extra info voor diegene die van plan het is te kopen.
ps. STARWARS is in THX geluid uitgevoerd niet dts of dd dat is later toegevoegd om toch DIDITAL te kunnen genieten.

MAAR HET RULED WEL FULL RANGE GELUID.:7
THX is geen geluid, het is een bepaalde standaard die toegepast kan worden op zowel DD als DTS. Starwars was DD EX 6.1

En dat van die sub is ook onzin. Je kan op je receiver aangeven of je een subwoofer hebt. Als je die hebt dan is de sub-out actief en anders word het naar je front speakers gestuurd. DD/DTS werken allebei met een actieve subwoofer.

Sub + 5 sateliet speakertjes is natuurlijk geen bioscoop geluid en bovendien is de 'sub' (ik durf het geen sub te nomen) niet bedoelt voor het LFE (.1) kanaal, maar om gewoon de bass te produceren die de sateliet speakertjes niet kunnen produceren.

Een echte sub begint pas bij f 1000,-.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
Op maandag 26 november 2001 09:16 schreef JvS het volgende:
Mijn sub doet het ook gewoon, als ik m'n decoder maar even vertel dat-ie het moet doen...

En dolby prologic II vind ik zelf wel heel spannend, want waar komt dat stereokanaal dan vandaan? Dat zit niet in het geluid gecodeerd hoor...
Tuurlijk zit dat stereo kanaal wel in het geluid gecodeerd. Alleen natuurlijk niet in normaal prologic materiaal (al hoewel hij er vaak wel wat uit haalt).
prologic II gebruikt een veel beter digitaal proces dat normale prologic.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 26 november 2001 09:26 schreef Chilly_Willy het volgende:

[..]

Tuurlijk zit dat stereo kanaal wel in het geluid gecodeerd. Alleen natuurlijk niet in normaal prologic materiaal (al hoewel hij er vaak wel wat uit haalt).
En hoe zit dat er in vredesnaam ingecodeerd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Laatst online: 17-11-2023
Niet.. Het is gewoon een andere DSP.
Met weer allerlei slimme trucjes, het werkt net zoals DPL1 gewoon met ieder stereo signaal.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 16:59

JT

VETAK y0

Op maandag 26 november 2001 09:26 schreef Chilly_Willy het volgende:

[..]

Kewl, digitale pro logic :o

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-07 15:33
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen DTS en DD? Is dit verschil goed hoorbaar (met goede apparatuur)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 26 november 2001 21:21 schreef tbusquet het volgende:
Niet.. Het is gewoon een andere DSP.
Met weer allerlei slimme trucjes, het werkt net zoals DPL1 gewoon met ieder stereo signaal.
Dat dacht ik al.

Je kan in een analoog stereosignaal denk ik wel een 5 kanaals geluid kwijtraken (theoretisch) maar dat kan niet op de analoge manier (fasedraaiingen in het sterosignaal voor surround).

Je zou 8 bits stereo tot een samplingrate van 20Khz wel op een videoband kwijtkunnen in het analoge signaal. Dan heb je 20.000*8*2=320kbps. Daarin kan je wel 5 kanalen van 64kbit kwijt :). Maar dan heb je niet echt geluid uit je analoge uitgang en dat kan weer niet ;). verder zijn er ook geen films die dat doen :o.
Op maandag 26 november 2001 21:26 schreef willemj het volgende:
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen DTS en DD? Is dit verschil goed hoorbaar (met goede apparatuur)?
Zie faq :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wat vind ik van Dolby Pro Logic...

Het is geweldig ! Het is de grondslag voor alle surround formaten die we nu hebben. Ik had toendertijd een Marantz Dolby surround versterker. Gebruikte ik gewoon als stereo versterker. MAAR ik had (heb :) ) de film Top Gun op vhs liggen, en wou wel is weten hoe dolby pro logic zou klinken. Dus ik m'n vcr op me amp aangesloten, computerspeakers als rear speakers (zat pre-out voor rear op) want die stonden dan achter me. Nou jonge, ik was ZO verblufd van dat geluid ! Niet voor muziek, dan zuigt het, maar voor films is het wel goed ! Dit alles heeft er eigenlijk toe geleid dat ik een Yamaha receiver heb gekocht met DPL, DD en DTS, voor 1700 piek. en nu zit ik gvd op een flat wat nog wel een jaar kan duren |:( :r :(

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 21:27 schreef JT het volgende:

Het is geweldig ! Het is de grondslag voor alle surround formaten die we nu hebben. Ik had toendertijd een Marantz Dolby surround versterker. Gebruikte ik gewoon als stereo versterker. MAAR ik had (heb :) ) de film Top Gun op vhs liggen, en wou wel is weten hoe dolby pro logic zou klinken. Dus ik m'n vcr op me amp aangesloten, computerspeakers als rear speakers (zat pre-out voor rear op) want die stonden dan achter me. Nou jonge, ik was ZO verblufd van dat geluid ! Niet voor muziek, dan zuigt het, maar voor films is het wel goed ! Dit alles heeft er eigenlijk toe geleid dat ik een Yamaha receiver heb gekocht met DPL, DD en DTS, voor 1700 piek. en nu zit ik gvd op een flat wat nog wel een jaar kan duren |:( :r :(
De eerte die er positief over is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 26 november 2001 21:53 schreef stanley het volgende:

[..]

De eerte die er positief over is :)
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
DPL werkt goed voor stereo vhs films, en tv uitzendingen.
:)

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Ik ben er ook heel tevreden over. Hoe Dolby Digital klinkt weet ik niet (want dat heb ik niet) maar met een goede (!) mix klinkt Pro-Logic ook al geweldig. De film Top Gun is inderdaad een van de betere voorbeelden. Bij de meeste films wordt het achterkanaal alleen voor geluidseffecten gebruikt, maar bij Top Gun zit ook een groot deel van de muziek erin. Dat hoor je best. Als ik bij die film omschakel naar gewoon stereo klinkt het geluid ineens ongelofelijk plat. Ga je weer naar Dolby, dan is ineens de hele kamer weer vol geluid.
Kortom, misschien is Dolby Digital beter, maar vlak Pro-Logic niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-07 14:05
Op maandag 26 november 2001 09:02 schreef Chilly_Willy het volgende:
Voor films DD/DTS, en als je dat niet hebt/kan betalen dan pro-logic.
Maar Dolby pro-logic II is nog leuker. Deze heeft namelijk stereo surround ipv mono.

Maar het beste blijft DTS en daarna DD.

Voor muziek is stereo vaak het beste. Ik draai wel vaak muziek op prologic omdat ik 5 goeie speakers heb en het surround effect wel leuk vind.
Nou zeg, ik dacht dat TMH 10.2 toch wel voor DTS en DD gaat en Logic 7 is meer te vergelijken met DPL. Appels met peren vergelijken is niet zo fair.

*D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-07 18:26
Oke, that's it. Een hoop gekwaak bij elkaar en een hoop foute dingen. Ik ga beginnen aan een surround guide, nederlandstalig, eentje zo uitgebreid zodat je alles erin kunt opzoeken, en dit alles met juiste informatie.

Even wat korte reacties:
Hier maar even wat meer uitleg over Dolby Pro-logic.
Het systeem begon zijn leven als Dolby Surround. De film Star Wars uit 1976 was de eerste die ermee was uitgerust.
Star Wars was Dolby Stereo. Dolby Stereo is 4 kanaals audio wat alleen wordt gebruikt in bioscopen. Het is te vergelijken met pro-logic, de rear is matrixed in de fronts en de center is het mono frontgeluid.

Dolby Surround is een 3 kanaals audiosysteem wat voor de thuismarkt was, links, rechts en rear. Geen center want dat was niet nodig. De center was voor de bioscopen gezien de mensen in de hoeken geluid uit het midden ook echt uit het midden moesten horen. (zie een aantal eerdere posts van mij)
Het geheel was een idee van Dolby om met de bestaande 2 stereokanalen een wat spectaculairder geluid te creeren.
Het werkt als volgt: naast de bestaande L+R speakers komt er een centerspeaker en een achterspeaker. Het signaal wat bij L en R identiek is wordt naar de centerspeaker gestuurd. Het signaal wat bij L en R identiek is, maar in tegenfase, gaat naar de achterspeaker. I.p.v 1 achterspeaker worden er doorgaans meerdere gebruikt maar die geven allemaal hetzelfde geluid. Het signaal voor de achterspeakers wordt dus niet verzonnen, maar is al speciaal in de bron gecodeerd. Het systeem werd een groot succes en binnen enkele jaren waren vrijwel alle films voorzien van surroundgeluid. Alleen was de kanaalscheiding nogal gering. Om hier iets aan te doen ontwikkelde Dolby speciale elektronica om deze op te voeren. Dit werd het Dolby Pro-Logic systeem genoemd en dat is nu algemeen. Nadat er speciale chipsets voor Pro-Logic waren gekomen kon het systeem goedkoop genoeg worden geproduceerd om ook de huiskamer te veroveren.
Hier maak je een fout. Dolby pro-logic is er nog nooit geweest voor in de bioscopen. In de bioscopen had je Dolby Stereo (mid jaren '70), vierkanaals geluid gecodeerd in twee optische kanalen (waarom twee kom ik zo op terug). Hieruit voortvloeiend kwam Dolby Surround, het surround geluid voor de thuismarkt. Tegen het einde van de jaren '80, 1987 om precies te zijn, werd er voor het eerst gebruik gemaakt van Dolby Stereo SR (spectral recording) welke een beter dynamisch bereik had dan de gewone Dolby Stereo. Tegelijkertijd kwam er ook een opvolger voor de thuisversie (dolby surround), namelijk dolby surround pro-logic. Welke nu ook een center speaker had en betere decoding.
Het is geweldig ! Het is de grondslag voor alle surround formaten die we nu hebben.
Sorry, maar dit is onzin.
In de jaren '50 was er al 4 tot 6 kanaals geluid in de bioscopen. Dit ging op magnetische strips op de filmrol. 4 kanaals audio op de 35mm cinemascope rollen en 6 kanaals audio op de 70mm Todd-AO rollen. Het geluid moest per exemplaar worden opgenomen op de magneetstrips. Een dure zaak dus. Later richting de jaren 70 werd dankzij de hoge kosten, en een dip in de filmindustrie, het 6 kanaals geluid steeds minder.

We gaan nog even terug. In 1958 kwam het eerste stereo geluid de huiskamer binnen in de vorm van de LP. Later in 1961 kwamen de FM radiouitzendingen, wederom in stereo. Thuis had men dus alleen maar stereo en in de bioscopen werd nog steeds meerkanaals geluid gebruikt. Stereo in de huiskamer werd steeds populairder en de fabrikanten zochten naar nieuwe ideeën. Quadrofonisch geluid werd gelanceerd (quad). Vier kanaals geluid, echter had je er dus ook 4 speakers voor nodig. Komt nog eens bij dat het bestaande mediatype 4 kanaals geluid gewoon niet kon hebben (LP, FM, tape, enz). Dus werden er manieren bedacht om deze kanalen te matrixen in het stereo geluid. Veel encodeer en decodeer problemen, veel verwarring en geen duidelijke afspraken/standaarden. Quad werd geen succes.

In de bioscopen werd dus meerkanaals geluid gebruikt, thuis had men stereo, alleen films voor thuis, uitgezonden op de TV, was gewoon laag kwaliteits mono. Deze drie geluidsstromen bleven voorlopig gewoon apart.

Halverwege de jaren '70 kwam dolby met Dolby Stereo voor in de bioscopen. Multichannel geluid, echter waarbij geen gebruik werd gemaakt van de magneet strippen, maar van het optische spoor welke als mono werd gebruikt al sinds de jaren '30. Om het nog steeds compatible te houden met mono bioscopen moest het dus in de bestaande ruimte van de film blijven. Tezamen met Dolby A-type Noise Reduction kwam er een goed geluid uit. Werden er echter meerdere kanalen in gepropt dan werd de ruis te hoog. Twee kanalen was alleen te weinig dus moest er een manier komen om 4 kanalen te coderen in deze twee. Er werd gebruik gemaakt van de techniek gebruikt bij het mislukte quad systeem. Echter dit keer alleen één matrixed kanaal (rear) en de center. Samen met nieuwere electronica gaf dit goede resultaten.

Even in de versnelling:
Video thuis werd een hit. In eerste instantie om op te nemen en later te kijken. Echter later kwamen er ook films uit welke in tegenstelling wat werd verwacht, een positief effect had op het bioscoopbezoek. Stereo muziek en radio zorgde vervolgens ook voor stereo videocassettes. Ook laserdisc deed haar intrede (stereo). Alles thuis was stereo, dus later moest men meer kanaals bioscoopgeluid ook via stereo overbrengen naar de thuismarkt. Toen werd dus Dolby Surround geïntroduceerd (1982), welke zou worden opgevolgd door Dolby Surround pro-logic (1987).

Tot zover mijn uiteindelijk toch wel lange verhaal over surround geluid. Over een tijd dus de uitgebreide uitleg met alles wat je maar wilde weten.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-07 14:05
Nou je vergeet laserdisc.
En Films zijn gewoon Dolby Sourround encoded dat kan teruggehaald worden met logic7, Dolby Pro Logic I en II etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9
  • Laatst online: 21-07 13:07

spok9

Groen...

Ik gebruik pro logic ook alleen voor films, maar ik vind het erg mooi klinken!

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
menn0 schreef:
Nou je vergeet laserdisc.
En Films zijn gewoon Dolby Sourround encoded dat kan teruggehaald worden met logic7, Dolby Pro Logic I en II etc.
Is waar, maar we hebben het hier meer over het decoden waar een aantal fouten worden gemaakt. Overigens om precies te zijn wordt het geëncodeerd met Dolby MP matrix.

Laserdisc staat onderaan. Maar heb het een beetje buitenbeschouwin gelaten, het moest een kort verhaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op dinsdag 27 november 2001 01:29 schreef ShittyOldMan het volgende:
[..]

Sorry, maar dit is onzin.
In de jaren '50 was er al 4 tot 6 kanaals geluid in de bioscopen. Dit ging op magnetische strips op de filmrol. 4 kanaals audio op de 35mm cinemascope rollen en 6 kanaals audio op de 70mm Todd-AO rollen. Het geluid moest per exemplaar worden opgenomen op de magneetstrips. Een dure zaak dus. Later richting de jaren 70 werd dankzij de hoge kosten, en een dip in de filmindustrie, het 6 kanaals geluid steeds minder.
Nou ja..wat ik bedoel is dat dit de grondslag is voor de hudige formaten...was Dolby er niet geweest dan was er geen DPL en geen DD.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is dus mijn dolby Pro Logic setje :

Voor :

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.biz/pics/EHARMOMPHHE

Achter :

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.nl/pics/ESTRMOMPHHE

En mijn geluidskaart is een Maxi Sound Fortissimo.

PS : Sorry voor de brakke Pics |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op dinsdag 27 november 2001 01:29 schreef ShittyOldMan het volgende:
[...]
Moest gewoon ff zeggen dat ik het altijd erg cool vind als iemand geheel vrijwillig zulke nuttige dingen hier weet neer te planten.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Op dinsdag 27 november 2001 11:53 schreef stanley het volgende:
PS : Sorry voor de brakke Pics |:(
Kunt je beter verontschuldigen voor de brakke set :P
>:) (geintje hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 27 november 2001 11:53 schreef stanley het volgende:
Dit is dus mijn dolby Pro Logic setje :

Voor :

[afbeelding]
Hmm ik hoop voor je dat die centerspeaker onder je monitor magnetisch is afgeschermd.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 27 november 2001 13:44 schreef DRG het volgende:

[..]

Hmm ik hoop voor je dat die centerspeaker onder je monitor magnetisch is afgeschermd.... :)
Is ook zo :), nog geen vervormingen gehad enzo :D.

Maare, heb ik echt zo'n brak setje dan :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanandu
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Xanandu

Xan!>

Maare, heb ik echt zo'n brak setje dan
Dat is aan jou om dat de bepalen, niet door anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op dinsdag 27 november 2001 17:59 schreef stanley het volgende:

Xanandu heeft ergens wel gelijk, maar DPL midisetjes zijn zeg maar de Lada's onder de PL setjes. Sorry, maar het kan veel beter. Als jij het goed genoeg vind en je wilt niet meer uitgeven dan moet je het gewoon zo houden :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 27 november 2001 21:54 schreef JT het volgende:

[..]

Xanandu heeft ergens wel gelijk, maar DPL midisetjes zijn zeg maar de Lada's onder de PL setjes. Sorry, maar het kan veel beter. Als jij het goed genoeg vind en je wilt niet meer uitgeven dan moet je het gewoon zo houden :)
Tja \.... Centen :'(, altijd lastig :(

Ben er wel tevreden mee hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil toch wel eens meer meningen horen over dolby pro logic want ze zijn op dit moment aardig verdeeld.

Verwijderd

Als ik naar DPL luister dan hoor ik de achterspeakers meestal gewoon niet. Iemand hier boven mij zei dat de achterspeakers de tegenfase van de front speakers weergeven?

Makes sense, de centerspeaker doet het gemeenschappelijke geluid (das veel), links en rechts front doen de pure left en right signalen, en de rear left en right de tegenfase daarvan (dat is dus bijna niks!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Mijn mening over dolby pro-logic, tja erg moeilijk. Voor muziek vind ik het 99 van de 100 keer buitengewoon lelijk. Misschien dat een enkel effectje wel leuk klinkt, maar dat weegt niet op tegen de manier waarop de rest van het nummer gemixt is gemixt voor surroundgeluid.
Als ik naar DPL luister dan hoor ik de achterspeakers meestal gewoon niet. Iemand hier boven mij zei dat de achterspeakers de tegenfase van de front speakers weergeven?

Makes sense, de centerspeaker doet het gemeenschappelijke geluid (das veel), links en rechts front doen de pure left en right signalen, en de rear left en right de tegenfase daarvan (dat is dus bijna niks!)
Waaruit maak je nou op dat het rearsignaal weinig aanwezig is? Dat is geheel afhankelijk hoe de boel is afgemixt. Voor eigen producties mix ik regelmatig geluiden/muziek zodat deze volledig uit de rearspeakers komen (alleen bij dpl). Dat ligt dus niet vast bedoel ik ermee.
Dat je weinig uit je rears hoort ligt dan waarschijnlijk aan je receiver. Dit is niks nieuws, het gebeurt wel vaker dat het geluid gewoon wat zachter is, soms ook juist harder. Meestal is het gewoon bij te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Op dinsdag 27 november 2001 17:59 schreef stanley het volgende:

[..]

Is ook zo :), nog geen vervormingen gehad enzo :D.

dat is idd niet aan ons te bepalen, maar persoonlijk vind ik muziek uit zo'n set (ja ik heb er vaak genoeg gehoord, vriend van me heeft zo'n Sony set) echt voor geen meter klinken.
En in stereo klinkt het nog slechter imho :{

maar er was een tijd dat ik hier heel erg tevreden mee zou zijn :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben tevreden :)....... Straks mischien niet meer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Op dinsdag 27 november 2001 10:59 schreef JT het volgende:

[..]

Nou ja..wat ik bedoel is dat dit de grondslag is voor de hudige formaten...was Dolby er niet geweest dan was er geen DPL en geen DD.
Surround geluid is inderdaad veel ouder dan Dolby. De Disneyfilm Fantasia uit 1939 had al een geluidssysteem met zeven sporen en dertig luidsprekers. Helaas was het akelig duur dus kwam het niet ver. De verdienste van Dolby is dat ze surround betaalbaar hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Muziek bevat helemaal geen prologic signaal. Gewoon Stereo (of bij mp3 soms joint-stereo).

DVD's dragen een DTS of DD signaal. Prologic wordt voor zover ik weet maar weinig gebruikt, wel veel in games. (zijn er al een paar die een 4.0 of 4.1 DolbyDigital realtime signaal creeren geloof ik)
Dat vind ik met simpele dingen als journaal of iets dergelijks dus echt heel erg prima klinken .
He das eigenlijk wel verdomd handig (hehe nooit aan gedacht)
Past er dan nog wel een uur muziek op een cd? Noem trouwens eens wat, ik heb die cd's nog nooit gezien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 01 december 2001 17:28 schreef Yokozuna het volgende:

[blaat]

Past er dan nog wel een uur muziek op een cd? Noem trouwens eens wat, ik heb die cd's nog nooit gezien ;)
zal wel over SACD of DVD-A gaan lijkt me. op een normale cd gaat hooguit 80 min. stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Muziek bevat helemaal geen prologic signaal. Gewoon Stereo (of bij mp3 soms joint-stereo).

DVD's dragen een DTS of DD signaal. Prologic wordt voor zover ik weet maar weinig gebruikt, wel veel in games. (zijn er al een paar die een 4.0 of 4.1 DolbyDigital realtime signaal creeren geloof ik)
Geen pro-logic in muziek? Zet TMF eens aan, in 90% van de clips zit een surround signaal verwerkt. En niet zo weinig ook. Maar niet alleen in clips, ook leaders, reclame's, aankondigingen, enz hebben allemaal surroundgeluid. Op een gewone stereoset komt dit dus uit je stereospeakers, het gaat dus niet verloren.

Wat betreft DTS cd's, die zijn bij de betere zaken te krijgen. Of bijvoorbeeld bij de mediamarkt (arena, beneden rechts).

/edit
http://www.rodisc.nl/dts-cd.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 01 december 2001 18:28 schreef ShittyOldMan het volgende:

[..]

Geen pro-logic in muziek? Zet TMF eens aan, in 90% van de clips zit een surround signaal verwerkt. En niet zo weinig ook. Maar niet alleen in clips, ook leaders, reclame's, aankondigingen, enz hebben allemaal surroundgeluid. Op een gewone stereoset komt dit dus uit je stereospeakers, het gaat dus niet verloren.

Wat betreft DTS cd's, die zijn bij de betere zaken te krijgen. Of bijvoorbeeld bij de mediamarkt (arena, beneden rechts).

/edit
Kewl ! :9~ :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy

[..Wat ook leuk is zijn DTS muziek cd's, deze bevatten 5.1 DTS muziek..]

DTS is een codedeerde bitsteams die precies dezelfde bitrate heeft als een normale CD! Dus past er evenveel op een DTS-CD als op een PCM-CD.

Wil je wat voorbeelden:

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35766

Dat is dus echt ruk pro logic want je hebt geen echt surround het wordt zo gemaakt dat het surround lijkt.En als je alles wat harder gaat zetten klinkt het echt voor geen meter.

Gewoon dolby digtal of nog beter dts.
Hier wordt alles apart aan gestuurd.

Mzzl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Dat is dus echt ruk pro logic want je hebt geen echt surround het wordt zo gemaakt dat het surround lijkt.
Als je een beetje de topic zou doorlezen zou je er achter komen dat er niks verzonnen wordt, maar dat het rear kanaal wordt gecodeerd in de stereo kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 05 december 2001 12:03 schreef ShittyOldMan het volgende:

[..]

Als je een beetje de topic zou doorlezen zou je er achter komen dat er niks verzonnen wordt, maar dat het rear kanaal wordt gecodeerd in de stereo kanalen.
Inderdaad. Prologic kan echt ontzettend gaaf en mooi zijn. Alleen bij het heftige van DD en DTS valt het wel behoorlijk in het niet bij "matrix" achtige soundeffects (dat alles om je heen vliegt :o).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
welke fims zijn nog meer in dolby pro logic :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Inderdaad. Prologic kan echt ontzettend gaaf en mooi zijn.
Precies!

Bijvoorbeeld Band of Brothers, persoonlijk vind ik het geluid daar toch wel alleraardigst in pro-logic. Maar ook andere recente producties kunnen goed klinken. Alleen geen stereo rear...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Meer films ( lijstje :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Films met dolby pro-logic?
Uhm, ik denk zo alle films waar jij van gehoord hebt vanaf 1990 ofzo? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 06 december 2001 20:11 schreef ShittyOldMan het volgende:
Ow ehhehhe e :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 06 december 2001 20:11 schreef ShittyOldMan het volgende:
Zo laat pas? DD begon al in 1991. Volgens mij maakt dolby prologic van alle films die met dolby stereo opgenomen zijn (vanaf 1977 starwars wel in zwang toch) wel een zinnig surround geluid :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Da's waar ja, de stereo videoband kwam in '78, in principe moet een dpl decoder daar wat mee kunnen. Ik heb alleen geen idee hoe toen de houding was, dus of alle films ook meteen met dit systeem werden afgemixt. Vanaf 1990 in ieder geval wel (lekker rond getal). Komt er op neer dat veel in een vorm van surround te krijgen is zolang er een stereo track op zit.

Pagina: 1