Toon posts:

kernel ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
wat is een kernel, kom die uitdrukking nl. vaak tegen ??

Verwijderd

Topicstarter
iemand?

• cenix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-10 14:41
Een kernel is de basis van het OS (Operating System).
Als je bv. in Windows (of Linux, OS/2, etc). Een commando geeft, zal deze op zijn beurt vragen aan de kernel (in windows 2000 (ntoskrnl.exe)) of hij dit mag doen.

De kernel zorgt eigenlijk voor de communicatie met de processor, de PCI (ISA/AGP) sloten, het geheugen, etc.
Een belangrijk onderdeel van het OS.

Een foutmelding komt dan ook vaak van de kernel af.
Zorg dat deze niet beschadigd raakt

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 22 november 2001 12:56 schreef cenix het volgende:
Een kernel is de basis van het OS (Operating System).
Als je bv. in Windows (of Linux, OS/2, etc). Een commando geeft, zal deze op zijn beurt vragen aan de kernel (in windows 2000 (ntoskrnl.exe)) of hij dit mag doen.

De kernel zorgt eigenlijk voor de communicatie met de processor, de PCI (ISA/AGP) sloten, het geheugen, etc.
Een belangrijk onderdeel van het OS.

Een foutmelding komt dan ook vaak van de kernel af.
Zorg dat deze niet beschadigd raakt
dank je, dat is duidelijke taal. maar hoe zorg je dan dat die niet beschadigd raakt... kun je die kernel dan ook zelf beinvloeden ofzo..??

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:48
door slechte drivers te installeren kun je je kernel instabiel maken,

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Door o.a. virussen, gewoon rebooten zonder Windows af te sluiten (helaas soms KAN het echter niet anders ;)), een instabiele driver, zoiets stoms als een browser die crasht en vast en zeker nog een hele zooi andere dingen kan je kernel beschadigt raken :(

Jord.

Verwijderd

Bij Linux kun je je kernel veel meer beinvloeden dan bij windows. Wanneer je bij linux nieuwe dingen installeerd moet je dat vaak ook meenemen in de kernel. Tevens zijn er voor alle *nix varianten kernel updates, je kan dan nieuwe downloaden die verbeterd zijn.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 22:04

RG

Lambda

Een kernel is het hard van het systeem. heeft als belangrijkste taak om processen te laten draaien naast elkaar (dit is de scheduler), om het geheugen te beheren, inclusief swap (dit is de VM), bestandssystemen te beheren inclusief de rechten (de filesystem layer), de devices besturen dmv drivers die ofwel los zijn of in de kernel zitten en als laatste zitten er in de kernel protocollen, waaronder de TCP/IP stack enzo... Protocollen hoeven trouwens absoluut niet allemaal in de kernel te zitten (denk maar aan HTTP enzo...).

Bij een UNIX systeem speelt de kernel een centrale rol, terwijl hij in Windows vaak wordt weggestopt tussen een hele zwik DLL's. Hoe dit in Windows allemaal zit weet ik ook niet. het enige dat ik weet is dat je bij UNIX systemen als Linux en BSD enorm veel kutnw eizigen aan de kernel, zelfs zelf een optimale compileren (doet elke Linux geek wel zo'n beetje, ikke dus ook ;) ).

Er is trouwens nogal wat verschil in design van kernels. Monolithische kernel, microkernel of exokernel of een mengeling. Monolithisch wil zeggen dat alles op een hoop wordt gegooid. Dit levert efficiëntie op, maar heeft zo zijn beperkingen en is niet zo heel netjes (Linux is vrij monolithisch). een Microkernel doet alleen het strikt noodzakelijke zelf en laat de rest afhandelen door programma's (die in userspace draaien, maar dat rot ff niet). Hierdoor krijg je een wat flexibelere en nettere oplossing, die overigens veel moeilijker is om te maken (voorebelden zijn Mach, waarop GNU/Hurd en MacOS X zijn gebaseerd en Solaris). Exokernels zijn nog kleiner dan microkernels, maar worden niet echt gebruikt.

Dit verhaalt geld trouwens enkel voor multitasking & multiuser OS'en, dus geen Windows 98 enzo. Hoe het in het algemeen in Windows zit met de kernel weet ik niet. Ik weet alleen dat hij nogal egr inflexibel is, maar wel gewoon losse drivers en protcollen ondersteund. Zelfs een installable IP stack...

[deze advertentieruimte is te koop]

• Mr. B.
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op donderdag 22 november 2001 14:32 schreef RG© het volgende:
Dit verhaalt geld trouwens enkel voor multitasking & multiuser OS'en, dus geen Windows 98 enzo. Hoe het in het algemeen in Windows zit met de kernel weet ik niet. Ik weet alleen dat hij nogal egr inflexibel is, maar wel gewoon losse drivers en protcollen ondersteund. Zelfs een installable IP stack...
NT heeft dacht ik ook een microkernel, hoe het met Wintoys9x zit weet ik niet precies.

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

Pagina: 1