Toon posts:

Waarom moet ik nu opeens m'n pc aarden???

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb afgelopen week een paar fans en een neon lamp in m'n kast gebouwd.
Alles leek te werken, totdat opeens windows vastliep... ik dacht niets aan de hand ('t is immers windows). Dus opnieuw opstarten, nu liep ie echter tijdens booten al vast!?!?!???
Vervolgens heb ik m'n pc uit gezet en daarna weer aan. Hij gaf aan dat de processor kapot was!!!
Heb daarna van alles geprobeerd totdat ik er met een spanningsmetertje achter kwam dat m'n kast onder stroom stond. Heb toen geprobeerd 'm te ontladen door m'n kast vast te pakken en vervolgens de verwarming.... kreeg toen stroom op m'n handen, maar kon wel weer m'n computer booten.
Heb nu een draad lopen tussen m'n kast en de verwarming, alles werkt nu weer prima!!! :7

Vraagje: waarom moet ik nu opeens m'n pc WEL aarden, terwijl ie altijd prima werkte zonder????

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

aarden helpt geloof ik ook tegen electromagnetisme dat de boel in de war kan brengen, misschien heeft je ccfl een electrisch veld ofzo

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Schijnbaar heb je dus een van die lampen zodanig aangesloten dat je PC onder spaannng staat !! :D :D Haha, kijk hem maar eens goed na, kan niet gezond zijn al die stroom.

Freelance tweaker

Verwijderd

Topicstarter
Nog even iets geks: toen ik m'n pc "handmatig" aan het ontladen was ben ik bezig gegaan kaarten te verwijderen om te kijken of dat het probleem oploste (na iedere kaart ff testen). Echter bij de laatste "handmatige" test kreeg ik een behoorlijke klap!!!! Zonder dat de stoppen eruit vlogen!!?!?

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-08 11:28

IvoB

Prutst er rustig op los

Aarding via de verwarming is niet echt veilig, leg een normaal aarde draadje aan.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Op zondag 18 november 2001 18:43 schreef D-Devil het volgende:
Schijnbaar heb je dus een van die lampen zodanig aangesloten dat je PC onder spaannng staat !! :D :D Haha, kijk hem maar eens goed na, kan niet gezond zijn al die stroom.
je kast staat altijd onder stroom, als schild tegen electromagnetisme dus, normaal wordt dit via aarding afgevoerd, maar dat moet je dan dus ook wel hebben. Het is niet gevaarlijk ofzo om het niet te hebben, je voelt het misschien een beetje als je je kast vasthebt en bijv. de verwarming.

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 18:45 schreef wija het volgende:
Nog even iets geks: toen ik m'n pc "handmatig" aan het ontladen was ben ik bezig gegaan kaarten te verwijderen om te kijken of dat het probleem oploste (na iedere kaart ff testen). Echter bij de laatste "handmatige" test kreeg ik een behoorlijke klap!!!! Zonder dat de stoppen eruit vlogen!!?!?
Nou dat lijkt me op zich al reden genoeg om de
boel te aarden maar er is meer mis met de toevoer
van electriciteit lijkt me en die 'aardleiding' naar
de radiator van de c.v. lijkt me niet de oplossing.. :?!!

Verwijderd

Neon lampen geven geloof ik straling af en ja, dan kan je pc zich langzaam opladen.

ofzow... :)

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik werd een keertje bijna gefrituurd doordat ik een coaxnetwerk kabel vastpakte die aan een nietgeaarde pc zat, volgens mij kan die stroom aardig opbouwen als 't zooitje niet goed geaard is.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08 20:09
Op zondag 18 november 2001 18:54 schreef Skaah het volgende:
Ik werd een keertje bijna gefrituurd doordat ik een coaxnetwerk kabel
dat had ik ook eens, maar dat was de 'gewone' coaxkabel. bleek n oude TV de boosdoener te zijn, maar de stroom die daarvanaf kwam, gaf gewoon vonken als ik de draad te dicht bij de gasleiding hield in de meterkast :z

Sometimes you need to plan for coincidence

• p_m
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

p_m

Putting the bit in Biton since 1997

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 17:26
Op zondag 18 november 2001 18:46 schreef IvoB het volgende:
Aarding via de verwarming is niet echt veilig, leg een normaal aarde draadje aan.
Ik heb dat ook... en geen andere mogelijkheid.. (verlengkabel van 20 meter door 3 muren en plafond)

Maar volgens mij isset gewoon hetzelfde effect...

Btw, kheb al 2x 220 gehad... merkte der eigenlijk niet echt veel van (wel stroom, maar leek niet zo erg)

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
ach beetje stroom op je donder op ze tijd is best ok ;)

aardedraad is best belangrijk...":)

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-08 10:27
Op zondag 18 november 2001 18:45 schreef wija het volgende:
De stoppen slaan pas door bij meer dan 16A op de fase draden, de aardlek slaat bij 30 mA om. Het is dus niet zo vreemd dat de stoppen er niet uitvlogen. Want er zal door jou niet meer dan 2 mA gelopen hebben. Bij meer dan 2mA krijg je namelijk hartritmestoornissen. Bij meer dan 15mA stopt je hart. Kortom jij bent al dood voordat de stoppen eruit gaan... :'( Het is maar dat je het weet. ;)

• _Zedd_
  • Niet online
Op zondag 18 november 2001 19:58 schreef MR_WAZOO het volgende:
ach beetje stroom op je donder op ze tijd is best ok ;)

aardedraad is best belangrijk...":)
Dat is pas een schokkende conclusie >:) >:) >:) >:)

GMT-8

Verwijderd

Ik zit met ook zo een probleem.

Ik woon in een oud huis en er is heel weinig aarde aangelegd.

Dus ik heb geen aarde in mijn kamer.

Kan ik dan niet een ander stopcontact plaatsen met aarde en dan de aarde via een draad aan de verwarming maken??

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:30

chromeeh

the Gnome

Hahahahaha :) Shocking! >:)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

Neon geeft een zeer sterk veld af, het mag dan wel mooi zij in je kast. Maar je pc'tje kan er absoluut niet tegen.
Valt mee dat alles uberhaubt het nog doet.

Bij neon heb je het over een 1000+ V spannings veld.

• jackhals
  • Laatst online: 14-07 10:30
Het is heel normaal dat je bij allerlei apparaten spanning voelt aan de behuizing als je deze niet geaard aansluit. Dit heeft o.a. te maken met een netfilter dat veel apparaten verplicht hebben om te zorgen dat jij geen nervervuiling veroorzaakt (krijg je bijvoorbeeld storingen op je TV beeld).
Dit netfilter bestaat uit een kombinatie van een aantal spoelen en condensatoren die aan de fase/nul/aarddraad zitten. Als je zo'n apparaat niet geaard aansluit zal je met een spanningsmeter ongeveer de halve voedingsspanning op de behuizing meten (ongeveer 110 Volt). Op het moment dat je de behuizing aanraakt en je dat fijne tintelende gevoel krijgt zakt deze spanning naar beneden omdat jij de spanningsdeling in het netfilter beinvloed doordat je als parallelle weerstand fungeert.

Het aarden via een verwarmingsleiding of waterleiding is in principe niet slechter dan via de normale aarddraden in je elektrische huissinstallatie, mits je ledingen natuurlijk goed geaard zijn. Dit is tegenwoording niet meer altijd het geval omdat kunststof water-/verwarmings-leidingen ook mogelijk zijn. Ook bij aarding via zo'n leiding zal de aardlekschakelaar gewoon zijn werk doen. Deze meet namelijk de stroom die via de Fase-draad vertrekt en vergelijkt deze met de stroom die via de Nul-draad terugkomt. Als er zich geen enkel aardlek in het huis bevindt zullen deze twee aan elkaar gelijk zijn en gebeurd er niks. Zodra er stroom via een aardlek weglekt naar aarde is er een verschil tussen vertrekken en terugkerende stroom. Zodra de waarde van de aardlekschakelaar overschreden wordt ( 30mA of 500mA ) schakelt deze de spanning af.

Het niet aarden van je PC kan dus allerlei storingen geven vanwege die 110 Volt spanning op de behuizing.

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:27
Op maandag 19 november 2001 10:39 schreef jordyb het volgende:
Ik zit met ook zo een probleem.

Ik woon in een oud huis ....................
dat heb ik nu ook! In het hele huis geen geaard stopcontact te vinden. Leukste is nog wel dat het hele huis maar 2 groepen heeft in de stoppen kast. Heb dus:

wasmachine
electrische oven
electrische verwarming
2 computers
heleboel ander electrische apparaten

allemaal in een groep!!

moet je voorstellen wat een geklooi dat geeft als je het een en ander tegelijk aan hebt staan!!!

maar is er id geen oplossing voor dat aard probleem??

• SH007
  • Niet online
sla een metalen pen een stuk in de grond, knoop er een draad aan en aard daarmee de stopkontacten.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 17:26
Verwarming en de badkamer is bijna altijd geaard..
et zou niet goed zijn als je 220 kreeg als je in je badje lag...

Misschien kan je een aparte kabel vanuit de badkamer of zo doortrekken.. en anders aan de verwarming knopen

• _Zedd_
  • Niet online
We hebben hier in huis ooit een BNC netwerk gehad waarbij mijn computer via het netwerk geaard was. Toen ik dit nog niet wist begreep ik ook niet waarom ik eens in de 8 maanden een nieuwe netwerkkaart nodig had |:(
Opeens was het duidelijk. Mijn huisgenoot moest even een stukje toevoegen halverwege en kon niet meer loslaten ;) Er stond dus genoeg spanning over het netwerk om zijn spieren gespannen te houden :) :) We praten dus niet over een paar volt !!

Geen schokkende gebeurtenis, wel een spannende gebeurtenis >:)

Sindsdien is alles geaard !

GMT-8

Verwijderd

Bij mijn weten werkt neon met hoogspanning. Via electromagnetische velden slaat deze spanning over op alles wat maar stroom geleid. Via aarde kan dit netjes afgevoerd worden. Een draadje aan je CV of waterleiding is niet helemaal hetzelfde als de echte randaarde van een stopcontact. Ook dit komt weer door potentiaal verschillen tussen deze aardes. Spannings verschillen in aarde komen voor tussen:

1. Randaarde van het lichtnet.
2. De aarding van telefoon apparatuur.
3. De aarding van kabel apparatuur.
4. De waterleiding/cv.

Aarding van je PC via het lichtnet is dus een must. Zeker als je met neon gaat werken....

• Tubby
  • Laatst online: 22-08 15:17

Tubby

or not to be

Op maandag 19 november 2001 12:40 schreef TrexX het volgende:
Bij mijn weten werkt neon met hoogspanning. Via electromagnetische velden slaat deze spanning over op alles wat maar stroom geleid. Via aarde kan dit netjes afgevoerd worden. Een draadje aan je CV of waterleiding is niet helemaal hetzelfde als de echte randaarde van een stopcontact. Ook dit komt weer door potentiaal verschillen tussen deze aardes. Spannings verschillen in aarde komen voor tussen:

1. Randaarde van het lichtnet.
2. De aarding van telefoon apparatuur.
3. De aarding van kabel apparatuur.
4. De waterleiding/cv.

Aarding van je PC via het lichtnet is dus een must. Zeker als je met neon gaat werken....
Uiteindelijk komen ze in de meterkast natuurlijk uit op dezelfde aardestrip. Maar bv de cv bijvoorbeeld is helemaal niet bedoeld om 't aarde potentiaalverschil van jou pctje af te voeren. De aarde van de cv _kan_ een hogere weerstand hebben dan via het lichtnet (door corrosie e.d.).

Als je je app zonodig wilt aarden en je wilt het niet via het lichtnet doen (teveel moeite oid). Dan is de cv het beste alternatief. (Wel ff kaalschuren natuurlijk :) ).

Ik zit hier thuis op de 2e verdieping, zonder lichtnet aarde dus. En ik heb 'm ook via de cv. Het is in iedergeval beter dan geen aarde. >:)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Verwijderd

dus.. Na deze verhalen word ik toch een beetje ongerust.
Ik heb nu de pc van mijn huisgenoot en die van mij + server geaard aan de verwarmingsbuis. Dit omdat er in deze kamer geen geaard stopkontakt is.

Ik kan vanuit de meterkast een draad leggen naar de kamer waar de pc`s staan, dit kost echter veel moeite en tijd. Stel ik zou dit doen, kan ik dan alle 3 de pc`s op deze ene draad aansluiten? En is het echt de moeite waard om dit te doen?

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

ik vind het behoorlijk genaaid dat nieuwe huizen tegenwoordig geen geaarde stopcontacten meer hebben. Iedereen heeft tegenwoordig toch een pc? En wie weet wil ik wel een waterkoker op mn kamer.. voor mn dagelijkse cup-a-soupje... kan ik gvd allemaal lelijke groengele draden door het huis gaan trekken omdat ik elke keer sta te knetteren met die coax kabels.

Iemand zat ook op te scheppen over die 220 die hij door zn takken kreeg geblazen maar hou dat maar eens wat dichter bij je hart.. op je borsjaas ofzo >:) .. checken of je hartspier ook zo mooi samentrekt.. (niet bij je hoofd hoor! dat kan gevaarlijk zijn)

• jackhals
  • Laatst online: 14-07 10:30
Op maandag 19 november 2001 13:25 schreef Klauwhamers het volgende:
ik vind het behoorlijk genaaid dat nieuwe huizen tegenwoordig geen geaarde stopcontacten meer hebben. Iedereen heeft tegenwoordig toch een pc? En wie weet wil ik wel een waterkoker op mn kamer.. voor mn dagelijkse cup-a-soupje... kan ik gvd allemaal lelijke groengele draden door het huis gaan trekken omdat ik elke keer sta te knetteren met die coax kabels.
In hele nieuwe huizen zit tegewoordig volgens mij overal randaarde.

Verwijderd

en als je nou van je pc een draadje naar de verwarmingsbuizen trekt en dan vlak bij je meterkast of een geaard stopcontact weer een draadje legt naar je meterkast of stopcontact en m daar aard of kan dat niet?

• _Zedd_
  • Niet online
Op maandag 19 november 2001 16:30 schreef seadive87 het volgende:
en als je nou van je pc een draadje naar de verwarmingsbuizen trekt en dan vlak bij je meterkast of een geaard stopcontact weer een draadje legt naar je meterkast of stopcontact en m daar aard of kan dat niet?
Kan maar dan zou ik wel een extra filter/ overspanningsbeveiliging aan de kant van de PC toevoegen.

GMT-8

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op maandag 19 november 2001 13:25 schreef Klauwhamers het volgende:
Meestal liggen de draden wel gewoon achter de stopcontacten, maar zitten er niet-geaarde wanddozen op omdat dat mooier staat ofzo.

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 16:48 schreef _Zedd_ het volgende:

[..]

Kan maar dan zou ik wel een extra filter/ overspanningsbeveiliging aan de kant van de PC toevoegen.
was een overspanningsbeveileging?

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Op maandag 19 november 2001 10:39 schreef jordyb het volgende:
Ik woon in een oud huis en er is heel weinig aarde aangelegd.

Dus ik heb geen aarde in mijn kamer.
Misschien toch ff langs de bloemist een zakje potgrond halen .. dan heb je in iedergeval ook wat "aarde" op je kamer :)

* cyclone kon het niet laten .. sorry alvast

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:39
Onze PC = niet geaard ( oud huis)
Onze wasmachine wel, dat moest toen al, maar volgens mij niet via een aardleiding maar via de gasbuis......... >:)

Verwijderd

In nieuwe huizen MOET er Randaarde (voor de pro's WCD met beschermingscontact). Als er nu huizen gebouwd worden zonder de randaarde heeft er iemand behoorlijk zitten slapen met name de electro boer. Die hoort te weten dat men alleen nog installaties mag opleveren aangelegd volgens NEN 1010 5e druk...
Voor jou is dat alleen maar vervelend...
Pagina: 1