randaarde

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Hebben sommigen misschien negative ervaringen met een stopcontact zonder randaarde ? (voor de pc uiteraard)
Mijn pc heeft er geloof ik geen problemen mee :Y)

graag jullie mening hierover

Verwijderd

ik heb er ook geen problemen mee

Verwijderd

Als je nu geen aarde hebt leeft je volgens mij best wel in een krot...iig een oud huis...toch?

• p_m
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

p_m

Ik ga niet zoals slindenau in flame reageren, maar gewoon simpel uitleggen:

neem randaarde!

Waarom?
- kortsluiting
- overbelast
- overklokken z00t
- veilig !

doen dus

Putting the bit in Biton since 1997

• kutkip
Op zaterdag 17 november 2001 19:46 schreef slindenau het volgende:
Als je nu geen aarde hebt leeft je volgens mij best wel in een krot...iig een oud huis...toch?
idd een oud huis, alleen beneden zit randaarde :r

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
Op zaterdag 17 november 2001 19:48 schreef kutkip het volgende:

[..]

idd een oud huis, alleen beneden zit randaarde :r
Ja dat komt omdat het vroeger niet verplicht was overal randaarde te hebben. Alleen in de woonkamer en zolder d8 ik. Tegenwoordig is het (bij nieuwe huizen) overal verplicht

Verwijderd

Op zaterdag 17 november 2001 19:48 schreef p_m het volgende:

neem randaarde!

Waarom?
- kortsluiting
- overbelast
- overklokken z00t
- veilig !

doen dus
JUIST JA!

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-06 02:51

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Met mijn oude 386 kreeg ik een enorme optater als ik de kast en de verwarmingsbuis aanraakte. Dus zorg er in ieder geval voor dat je kast verbonden is met een voorwerp wat goed geaard is, zoals de verwarmingsbuis of een kraan.

You only live once, so live to the max's

Verwijderd

Bij mij maakte het dus echt MEGA veel uit of de pc was aangesloten op een "normaal" stopcontact of op een geaard stopcontact.

Zo had ik toen de pc dus op een "normaal" stoptcontact was aangesloten heel veel vastlopers, blauwe schermen, viruswaarschuwingen onder het spel Patience (pc was echt virusvrij).

Nadat ik de pc had aangesloten op een geaard stopcontact waren deze problemen opgelost.
_____
Overigens zijn er van die kastjes te koop die je kunt aansluiten op een "normaal" stopcontact die de hoge "pieken" uit de lijn haald, deze kastjes kosten iets van fl 25,-- piek bij de Gamma of Praxis :)

[search=geaard stopcontact] daar staan een paar topics met uitleg en mogelijke gevolgens van het niet aansluiten op een geaard stopcontact.

• kutkip
Ik ga idd ff kijken of het mogenlijk is. Maar kan de pc het ook daadwerkelijk begeven door overspanning ?

Verwijderd

viruswaarschuwingen onder het spel Patience (pc was echt virusvrij).
Windows is toch een virus? >:)

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 22:00
Ook in nieuwe huizen heb je alleen rand aarde in "natte ruimte",mijn huis is uit 1987 en alleen de keuken en badkamer hebben randaarde,dus geen "krot" zoals jij het noemt..................

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 11:17

DizzyWeb

Ondertiteld

Ik woon ook in een vrij nieuw huis, en heb geen randaarde. Alles zit achter aardlekschakelaar. Heb ik de badkamer geen stopcontact, dus ook daar geen randaarde :)

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 17:39
Neem randaarde! Zeker in combinatie met een TV kaart waar de coax kabel weer inzit. Stukken veiliger.

In alle nieuwe huizen is het verplicht overal randaarde te hebben. Maar goed ook, voorkomt een hoop leed.

Verwijderd

jij hebt het niet begrepen, slechts sommige hebben randaarde nodig en niet dubbel geisoleerde apparaten. ook jij hebt geen randaarde op je slaapkamer....heeft niets met de leeftijd van je huis te maken (tot op zekere hoogte dan)

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Geen problemen mee, Ge-Oc'ed systeem, TV-kaart erin (en nog heel veel andere troep) en het gaat allemaal prima (geen schokken of zo).

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 09:29
Mijn bak start niet op zonder randaarde. Sinds ik er nieuwe dimm's in heb zitten heeft ie dat. Ben er nog mee terug naar de winkel geweest waar ik dat RAM had gekocht, en daar deed ie het meteen (want daar hadden ze randaarde)... nogal een groot verschil dus (wel/niet werken)...

Verwijderd

Randaarde doet meer dan veiligheid alleen, zoals net met geheugen werd gezegd, is ook een logische reaktie.
je kast is van metaal, metaal stoort reflecteerd en absobeerd storingen, als de kast geaard is, absobeert ie het grootste gedeelte, en dat voert ie netjes af over een aardleiding.
als je kachel en kast tegelijk beetpakt, gebeurt eigenlijk het zelfde, maar in plaats over aadrleiding gebeurt dit over jezelf!
om toch een stopcontact te aarden, heb je bij doe 't zelf winkel kleine klemmetjes die je over radiator kan schroeven met stuk draad, deze naar geaard stopcontact leiden, en je hebt hele snelle makkelijke en vooral goedkope oplossing voor randaarde(water en gas leidingen zijn altijd geaard! kijk ook maar eens waar je leidingen binnenkomen, zit meestal een knelkoppeling met een dikke aardleiding aanvast).

• p_m
  • Niet online

p_m

Op zaterdag 17 november 2001 23:40 schreef d-super het volgende:

[..]

Ook in nieuwe huizen heb je alleen rand aarde in "natte ruimte",mijn huis is uit 1987 en alleen de keuken en badkamer hebben randaarde,dus geen "krot" zoals jij het noemt..................
Open je doosje maar eens voor de gein! (een geen-randaarde-doosje)... en hopla! Een ongebruikt groen draadje! :)

Dat had ik dus ook, overal hier in huis is randaarde (1990 huis), maar gewoon alleen in de natte ruimtes is zo'n doossie erop gezet!

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

hmz geaard.. niet geaard... ehm... het houdt toch in dat hij op de één of andere manier met de grond is verbonden :?

nahja ik heb een niet-geaard stopcontact met daarop een geaard verlengdoosje en voor zover ik weet gaat dat allemaal best met m'n computer *D

Hoi

• WouterG
  • Laatst online: 18:13

WouterG

Dit is geen ondertitel

Maakt helemaal niks uit. Ik heb hier 3 pc's runnen zonder probs en zonder randaarde. En mensen die daar een megahoge schok van krijgen zijn vet triest, ik pak er voor mijn plezier aan.

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 23:09
wat is het verschil tussen randaarde en gewoon aarde?
als ik de verhalen zo lees is er helemaal geen verschil.

de term randaarde heb ik dus nog nooit gehoord.
:?

• p_m
  • Niet online

p_m

Yo dude! Kom op man!

Randaarde: extra "draadje"/verbinding met de grond via het stopcontact!

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-07 07:25
Ik heb bij een oude Epson computer ooit gehad dat er een spaninning stond op de metalen onderdelen van de kast als de computer niet aan aarde lag.

Dat je daar achter moet komen is niet zo'n heel leuke ervaring. B-)

• OldButNotSoWise
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 01:07

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Op zaterdag 17 november 2001 19:52 schreef MORCIK het volgende:
Met mijn oude 386 kreeg ik een enorme optater als ik de kast en de verwarmingsbuis aanraakte. Dus zorg er in ieder geval voor dat je kast verbonden is met een voorwerp wat goed geaard is, zoals de verwarmingsbuis of een kraan.
Oops foutje, dit gaat dus niet meer op. nog sterker;

Aarden op de cv-, water-, CAI- of gasleiding is terecht verboden, omdat het tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden.

Anders kijk even HIER

• D-Devil
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik heb wel net een Topicje gelezen (en gepost) waarin iemand wat extra apparatuur had aangesloten, zoals fans en neons, die had zijn kassie onder stroom ! :P :D, en die moest nu aarden om te booten.

[update]
Kee ik heb het aangepast wat minder smiley's, maar dan nog, het is zijn eigen aansluitkunst die dit heeft veroorzaakt, niet dan dus een beetje humor is terecht.
[/update]

Freelance tweaker

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Op zondag 18 november 2001 18:49 schreef D-Devil het volgende:
Ik heb wel net een Topicje gelezen (en gepost) waarin iemand wat extra apparatuur had aangesloten, zolas fans en neons, die had zijn kassie onder stroom ! :P :D :D haha, en die moest nu aarden om te booten. :D
leuk leuk leuk, das toch alleen maar lullig voor diegene?
of zie ik het verkeerd?
uitlachen vind ik NOGAL |:( en niet voor je pleiten

Verwijderd

Sinds op veel plaatsen met name de riolering met kunstof leidingen aan de straatzuijde is vernieuwd is, is het gevaar juist toegenomen bij oudere huizen die de aarde via zogenaamd veilige metalen buizen bewerkstelligd.Het is maar een weet ..
Zelf in een studentenhuis van +/- 1950 meegemaakt dat de radiatoren van de c.v. onder stroom stonden!!!!
Op zondag 18 november 2001 11:53 schreef rkamp het volgende:
Randaarde doet meer dan veiligheid alleen, zoals net met geheugen werd gezegd, is ook een logische reaktie.
je kast is van metaal, metaal stoort reflecteerd en absobeerd storingen, als de kast geaard is, absobeert ie het grootste gedeelte, en dat voert ie netjes af over een aardleiding.
als je kachel en kast tegelijk beetpakt, gebeurt eigenlijk het zelfde, maar in plaats over aadrleiding gebeurt dit over jezelf!
om toch een stopcontact te aarden, heb je bij doe 't zelf winkel kleine klemmetjes die je over radiator kan schroeven met stuk draad, deze naar geaard stopcontact leiden, en je hebt hele snelle makkelijke en vooral goedkope oplossing voor randaarde(water en gas leidingen zijn altijd geaard! kijk ook maar eens waar je leidingen binnenkomen, zit meestal een knelkoppeling met een dikke aardleiding aanvast).

• taz3d_nl
  • Laatst online: 25-02 12:08
zeker wel
ik heb een keer 220v op mijn donder gehad toen ik per ongeluk de verwarming aanraakte

• taz3d_nl
  • Laatst online: 25-02 12:08
whoops dubbele post
sorry

Verwijderd

Randaarde is EXACT hetzelfde geaard als de gehele CV installatie, gasleidingen, waterleidingen en je badkuip/ doucheplateau.

De verwarming van veel (nieuwere) huizen is gewoon geaard via het stopcontact van de CV-ketel! Deze moet daarom ook altijd geaard zijn (doh!).

Verder komen alle geaarde elementen tóch samen op 1 punt: de plek waar de aardekabel de grond uit komt. (Deze kabel komt onder de grond uit op een grote stalen plaat, die contakt maakt met het grondwater)

Hierbij hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd >:)

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

neem randaarde!

Waarom?
- kortsluiting
...
Als je kortsluiting hebt, dan bestaat er een direct contact tussen de fasedraad en de nuldraad, die beiden deel uit maken van het elektrische circuit. Het al dan niet aanwezig zijn van een aarddraad heeft hier geen invloed op, maar vliegt de zekering er gewoon uit.
Als er echter sprake is van een situatie waarbij de fasedraad in aanraking komt met de kast van je computer, dan zal er stroom gaan lopen naar de aarddraad, of naar een persoon die de computer aanraakt, omdat jij ook een 'aarde' bent. In dat geval is de weerstand naar de aarddraad minder dan naar de weerstand naar jou en zal de aanwezigheid van een aarddraad dus wel nuttig zijn, omdat je dan geen schok krijgt. In dat geval vliegt je aardlekschakelaar er overigens meteen uit. Maar dat is feitelijk dus geen 'kortsluiting' maar een aardlek :)

Ja, * intoxicated wil het weer beter weten :P

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Mijn PC zit niet op een geaard stopcontact, maar het werkt wel goed. Veiligheid is eigenlijk het belangrijkst, als je geen geaard stopcontact gebruikt KAN het zijn dat er ongeveer 110 V op je aarde komt te staan (dit komt uit de gelijkrichter). En als je sluiting maakt vloeit de stroom als je mazzel hebt via de aarde af en krijg jij de opdonder niet. In een ander topic stond een webpage waar het helemaal verteld staat... kan het ff niet vinden.

/edit : txt-versie

Concrete Loop Watercooling

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

neem randaarde!

Waarom?
- kortsluiting
- overbelast
- overklokken z00t
- veilig !

doen dus
Moch....
Kortsluiting? kleine kans.....
Overbelast? Waarom dat?
Overklokken z00t? Probleem?
Veilig... tja... wel wat meer.... maar sluit weer aan bij het eerste punt....

Kep nog wel een meer voorkomend punt:

Je netwerkje (als je tenminste BNC draait... mja... wie draait dat nog.... dus hoezo meer voorkomend :? ) wil nog wel eens wat lading opbouwen.... fijn om stekkers te verwisselen... je wordt in veel gevallen heerlijk welkom geheten door een lekkere schok :+

Verwijderd

Hey,

Een van de grootste problemen van werken zonder randaarde is dat je als je een opdonder krijgt de power niet wordt afgevoerd naar deze randaarde...datzelfde geldt voor je systeem...gaat er powertechnisch iets fout kan er geen afvloeien volgen...
Dus buiten het feit dat je een opdonder kunt krijgen als je metalen delen aanraakt....als je in je motortje gaat werken kun je gemakkelijk je teveel aan opgebouwde (eigen) power overbrengen op je plankie, daar waar dat normaal wordt afgevoerd via randaarde (de reden waarom systembuilders altijd zo'n polsbandje om hebben) Aanrader: zorg voor randaarde.
Gemakkelijk eventueel zelf te maken door een groengele draad te zoeken in de centrale doos midden boven de kamer en deze door te trekken naar je stopcontact of in noodgeval een groengele draad te verbinden aan de cv en te koppelen aan de randaarde van een stopcontact. (wel ff meten met een weerstandsmeter of er 0 weerstand zit tussen de "in huis komende aardedraad" (zit naast de meterkast) en de cv.

Verwijderd

Op zaterdag 17 november 2001 19:50 schreef RooT het volgende:

[..]

Ja dat komt omdat het vroeger niet verplicht was overal randaarde te hebben. Alleen in de woonkamer en zolder d8 ik. Tegenwoordig is het (bij nieuwe huizen) overal verplicht
mjah is niet helemaal waar.. maar meestal worden in nieuwe huizen idd wel alleen nog maar stopcontacten met randaarde gezet..

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
De Aarde van een andere groep aftappen is niet volgens installatievoorschriften. En via de CV of waterleiding ook niet. Elke groep heeft z'n eigen aarde, en die is in de stoppenkast of bij de energieleverancier doorverbonden met de nul. Zo installeert een electromonteur het ook.

Concrete Loop Watercooling

• Cowboy Henk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05-2024

Cowboy Henk

RUSTIG!! Kalmte kan u redden!

Geen aarde geeft altijd wel een verandering van je beeld (ook al heb je nog zo'n goede monitor) Heb zelf 2 zeer goede monitoren (zie sig) en als die geaard zijn, geven ze een veel strakker beeld, en de degauss functie werkt beter.

Dus je hebt geen aarde bij je pc maar wel een verwarming/waterleiding:
haal voor een paar kwartjes zo'n mooi klemmetje wat je om je radiatorbuis/waterleiding kan klemmen en waar je een draad aan vast kan maken (wel eerst de verf van de buis halen....)
Monteer een draadje aan het klemmetje,
monteer het andere eind aan 1 van de aarde-pootjes van je geaarde stekkerdoos.

Klaar, je pc is geaard.

Blaat

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op dinsdag 20 november 2001 00:58 schreef Cowboy Henk het volgende:
Dus je hebt geen aarde bij je pc maar wel een verwarming/waterleiding ... Klaar, je pc is geaard.
En het is wettelijk dus niet toegestaan om iets anders dan een daarvoor bedoelde aardpen met aangesloten aarddraad te gebruiken als aarde. Dus ook deze constructie met de verwarming is niet zo slim.

Het komt namelijk vaak voor dat een deel van de waterleiding van een niet-geleidende kunststof is gemaakt. Omdat het water zelf niet genoeg opgeloste zouten bevat om goed te geleiden, zal er dus geen goede aarding ontstaan en komt er spanning op je metalen verwarmingsbuizen te staan als je computer 'lekt', wat vrij vaak het geval is als je computer bijvoorbeeld aangesloten is op het kabelnet, m.b.v. een kabelmodem of een TV-kaart. Dit kan in het ergste geval bijvoorbeeld leiden tot het niet meer goed functioneren van de regelelektronica in je CV-boiler, met alle gevolgen vandien.

Uiteraard is dit een worst-case scenario en zal het in de praktijk niet vaak voorkomen, maar just FYI.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Tja en nu ga ik wat reactie's terugkrijgen !!

Doen jullie eigenlijk wel eens een search in de topics ??
Tjonge jonge wat benne jullie allemaal leekje's
Er is nu al genoeg gezegd over dat aarde ZOOOOOOO belangrijk is en niet over een CV leiding en nog benne er eikeltjes die blijven zeggen dat t kan
Tuurlijk alles kan waarom zetten jullie niet allemaal een Bloempot met aarde naast jullie buro en doen daar het aarde draadje in en dan naar je PC ( is ie ook geaard )

doe eens voor de lol een search in de oudere topics dan te reageren op mijn tekst, omdat dit totaal geen zin heeft omdat dit een enkel bericht is en er geen vervolg verhaaltje's komen !!!!!!!!!

Weltrusten kleine aardeboertje's slaap lekker en droom maar lekker over verdere sterke verhaaltje's

• WFvN
  • Laatst online: 08-08 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 20 november 2001 20:47 schreef vonky het volgende:
Tja en nu ga ik wat reactie's terugkrijgen !!
nou vooruit dan maar
Doen jullie eigenlijk wel eens een search in de topics ??
zucht... vonky heeft ook een paar topics gepost
Tjonge jonge wat benne jullie allemaal leekje's
als ik je verhalen zo lees lijkt het erop (en ik neem het maar voor waar aan) dat jij aardig in dit stukje kennis zit. Maar om nou iedereen voor leekje uit te maken.......
Call me een leekje... maar in redelijk wat gevallen (zoals opdonders krijgen van een BNC-netwerkje) werkt het gebruiken van een verwarmingsbuis als 'aardleiding' toch echt heel erg goed
Er is nu al genoeg gezegd over dat aarde ZOOOOOOO belangrijk is en niet over een CV leiding en nog benne er eikeltjes die blijven zeggen dat t kan
Ik zeg niets...... (heb ik al gedaan; 't is gemakkelijker en goedkoper om voor zo'n oplossing te kiezen i.p.v. de leidingen opnieuw te bedraden.........)
Tuurlijk alles kan waarom zetten jullie niet allemaal een Bloempot met aarde naast jullie buro en doen daar het aarde draadje in en dan naar je PC ( is ie ook geaard )
zucht
doe eens voor de lol een search in de oudere topics dan te reageren op mijn tekst
Tip voor iedereen:
Mocht je een topic willen plaatsen op GoT, surf eerst naar [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/4002]http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/4002[/url] en lees daar de (momenteel) 10 topics waarin alwetende vonky gereageerd heeft voordat je dus onzinvragen gaat stellen :Z
, omdat dit totaal geen zin heeft omdat dit een enkel bericht is en er geen vervolg verhaaltje's komen !!!!!!!!!
:?
Weltrusten kleine aardeboertje's slaap lekker en droom maar lekker over verdere sterke verhaaltje's
Fijn dat je je lesboeken goed hebt doorgesnuffeld. Laat andere tweakers alleen wel in hun waarde.
Ik zit jou ook niet af te zeiken i.v.m. je (zeker) 7 taalfouten (ook omdat ik zelf ook fouten maak)

Maar kortom: relax man en get off our backs

Ik kan me best wel indenken dat je op een gegeven moment pissed off raakt als je weet ik hoe vaak hetzelfde (correcte) commentaar post wat niet gelezen wordt (om welke reden dan ook)
Maar om nou zo arrogant te doen na die paar posts..........

Geen flame-kwestie maar puur even wat zaken op een rijtje zetten......... in de hoop een redelijk onervaren user (qua aantal posts onder de naam vonky in ieder geval; maar mogelijk heeft vonky meerdere usernamen?) toch een beetje op weg te helpen in dit forum.

btw.... zie mij niet als de grote GoT-verbeteraar... ook ik heb dezelfde misstappen gemaakt die jij hierboven hebt gemaakt (en zal in de toekomst vast-en-zeker ook vaker zo'n misstap maken hoewel ik dat toch zoveel mogelijk probeer te voorkomen)

• StanTheMan
  • Laatst online: 12-07 07:48
even niet echt over een computer, maar wel een (voor mij) belangrijke vraag.

Ik heb een airconditioner waarbij in het boekje staat (in vette letters): dat het noodzakelijk is om de airconditioner op randaarde aan te sluiten.

Nu raad je het al, op m'n studenten zolderkamer heb ik dat niet..
Kan ik hem best zonder randaarde aansluiten, of moet ik echt even randaarde zien te regelen?
Ik zal sowieso onder de contactdoos kijken of er toevallig een ongebruikte randaarde draad bij zit, maar ik vrees van niet, het huis is redelijk oud.
Wat kan er gebeuren als ik het niet doe?

Verwijderd

ik op 3 pc`s geen randaarde en nergens last van.

• Compubiter
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

StanTheMan: Je kunt volgens mij het best een nieuw topic openen, want dit gaat vooral over computers, en de meeste mensen zullen toch wel over je post heenlezen. Goed dat je gezocht hebt hoor :).

Ik denk trouwens niet dat het aan te raden is om de airco aan te sluiten op een ongeaard stopcontact.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:59

LopeZ

Too much is never enough

Ik zal hem toch dicht moeten doen, hoort intussen niet meer in OH maar CE. Ergste wat kan gebeuren is dat je airco onderstroomt komt te staan (dus een kachel + je airco aanraken = schok)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.