TV-Out via telefoonkabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kauwgomballen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06-2025
Ik heb net een nieuwe videokaart met tv-out. Nu wil ik ook DVD/Divx films op de tv gaan kijken. Geen probleem, dit is vrij eenvoudig te doen. Maar onze tv staat beneden, en de andere huisgenoten zouden ook wel eens een filmpje willen kijken. Ik zal eerst mijn configuratie opschrijven:

Computer:
geluid uit: 3,5mm Jack plug
tv-out: tulpstekker
Video:
video-in: tulpstekker
geluid in: 2x tulp

Nou had ik het volgende bedacht. Dit zijn in totaal 3 of 4 kabeltjes, dat weet ik niet precies. Ik heb nog een hele bult 4-aderig telefoonsnoer liggen. Aangezien dit vrij dun is, is dit makkelijk aan te leggen. Nou is mijn vraag, is het mogelijk om die 2 signalen (audio en video) door die ene telefoonkabel te laten lopen? Of kan ik beter gewoon 2 aparte kabels aanleggen? Graag reacties!

Verwijderd

Op zaterdag 17 november 2001 00:58 schreef Kauwgomballen het volgende:
Ik heb net een nieuwe videokaart met tv-out. Nu wil ik ook DVD/Divx films op de tv gaan kijken. Geen probleem, dit is vrij eenvoudig te doen. Maar onze tv staat beneden, en de andere huisgenoten zouden ook wel eens een filmpje willen kijken. Ik zal eerst mijn configuratie opschrijven:

Computer:
geluid uit: 3,5mm Jack plug
tv-out: tulpstekker
Video:
video-in: tulpstekker
geluid in: 2x tulp

Nou had ik het volgende bedacht. Dit zijn in totaal 3 of 4 kabeltjes, dat weet ik niet precies. Ik heb nog een hele bult 4-aderig telefoonsnoer liggen. Aangezien dit vrij dun is, is dit makkelijk aan te leggen. Nou is mijn vraag, is het mogelijk om die 2 signalen (audio en video) door die ene telefoonkabel te laten lopen? Of kan ik beter gewoon 2 aparte kabels aanleggen? Graag reacties!
waarom niet, kabel = kabel :) heb dit hier ook gedaan met een simpele UTP kabel (let mischien wel op de totale lengte, is hier 15 meter)

• kauwgomballen
okee, dan ga ik dus morgen (=strax) ff naar de audio/videoboer voor wat tulpstekkertjes. En lengte hier is ook ongeveer 15 meter, dus dat moet dan wel lukken!

Thanx!

Verwijderd

zeg das interessant hoe de freakin *&%&^$* ga jij video signaal door een telefoonkabel doorgeven; ik bedoel hoe wil je dat op een "tulp" krijgen.....

wil ik namelijk ook wel doen, heb nog genoeg tel.kabel liggen en een soortgelijk probleem....

Verwijderd

Lees. Lees veel. Natuurlijk is het veel gemakkelijker om alle vragen die in je opkomen te stellen, maar daarmee irriteer je alleen maar medeforummers (is die vraag er nou alweer??) en de ervaring leert dat je van voorgekauwde antwoorden net zo veel opsteekt als van een dagje spijbelen. Een hoop dingen zijn al meerdere malen (op dit forum) besproken, zoek dus eerst en lees wat anderen te zeggen hebben.

Verwijderd

Telefoonkabel is niet afgeschermd, je zult er wel wat signaal uit krijgen aan de andere kant, maar hoeveel ligt aan wat er nog meer aan kabels langs loopt.

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:00
Mensen USE THE F***ING SEARCH!

Verwijderd

werd dat net ook niet tegen jou gezegd?

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:00
Nee

Verwijderd

Ja RutgerFR houdt zich niet aan de regels.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Ok, genoeg UTFS geroep, antwoord maar gewoon.

Afgezien van het feit dat telefoonkabel geen coax is, kom je ook nog een ader tekort. Neem gewoon drie 50 Ohmmeter coax kabels. Die zijn er speciaal voor bedoeld en zijn suoerdun (met z'n drieen waarschijnlijk dunner dan die ene telefoonkabel). En duur zal het ook niet zijn.

Verwijderd

waarom koop je niet gewoon voor een paar gulden 15 meter coax kabe en 15 meter audiosnoer dar mat je stekers aan en dan leg je die kabel gewoon los dor huis als je filmpies gaat kijke heb je ook gen gezeik met verliezen.
(heb ik ook gedaan en het werkt perfect

• MLS
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-08 23:08

MLS

Dit is echt uit den boze, de impedantie en afscherming van de kabels is totaal niet geschikt voor audio-, laat staan video signaal-overdracht.

Verwacht dus zeker geen kwaliteit...

MLS

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Je Audio kan je erdoor halen, dat moet redelijk gaan. Aangezien je ook maar 4 adertjes hebt. Ik raad je aan om 2 draden bij elkaar te binden en die als ground te gebruiken. En dan kan je de andere 2 als links en rechts signaal doen.

Maar een wat dikkere kabel voor het video is echt aan te raden. Je video komt er MEGA slecht uit nl.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• kauwgomballen
okee, bedankt voor alle replies. ik denk dat ik er toch maar vanaf zie... maarre, er wordt hier over coax kabel gesproken, hoe werkt dat dan precies? Mijn uitgang is een tulpstekker, niet zo'n coax stekker! of maakt dat dan niet uit?

• MaxxMark
  • Laatst online: 09-08 21:28

MaxxMark

HT is Tof!

Wat ik heb gedaan is een VCR naast mijn pc gezet, daar gaat dan mijn tulp tv samen met de tulp stekkers van de audio ( simpel jack->tulp kabel erbij nemen) naar de vcr. Dan zet ik mijn vcr op kanaal 0 zodat het signaal van de scart naar de coax uitgan gaat( deze VCR is echt oud dus het zal op nieuwere vcrs net zo werken of er zit een apparte schakelaar voor ) OP die manier kan je de coax kabel gewoon in een tv prikken en heb je beeld en geluid..

Die kabel kan je dan 15 meter lang maken en weet ik waar in je TV prikken :) Mijzelf is het gelukt om over ongeveer 30 meter nog signaal te krijgen. Op deze afstand begin je wel te merken dat het signaal gaat degraderen, wat erg jammer is.. De gebruikte coax kabel is van zeer goede kwaliteit, dus of het bij iedereen zon afstand kan overbruggen weet ik niet..

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• kauwgomballen
Op zaterdag 17 november 2001 13:59 schreef MaxxMark het volgende:
Wat ik heb gedaan is een VCR naast mijn pc gezet, daar gaat dan mijn tulp tv samen met de tulp stekkers van de audio ( simpel jack->tulp kabel erbij nemen) naar de vcr. Dan zet ik mijn vcr op kanaal 0 zodat het signaal van de scart naar de coax uitgan gaat( deze VCR is echt oud dus het zal op nieuwere vcrs net zo werken of er zit een apparte schakelaar voor ) OP die manier kan je de coax kabel gewoon in een tv prikken en heb je beeld en geluid..

Die kabel kan je dan 15 meter lang maken en weet ik waar in je TV prikken :) Mijzelf is het gelukt om over ongeveer 30 meter nog signaal te krijgen. Op deze afstand begin je wel te merken dat het signaal gaat degraderen, wat erg jammer is.. De gebruikte coax kabel is van zeer goede kwaliteit, dus of het bij iedereen zon afstand kan overbruggen weet ik niet..
En als ik er na die VCR nou een versterkertje tussen zet? dan zou het toch moeten werken? Bij ons is de afstand trouwens ca. 20 meter

Verwijderd

Jag schreef dit:
Afgezien van het feit dat telefoonkabel geen coax is, kom je ook nog een ader tekort. Neem gewoon drie 50 Ohmmeter coax kabels. Die zijn er speciaal voor bedoeld en zijn suoerdun (met z'n drieen waarschijnlijk dunner dan die ene telefoonkabel). En duur zal het ook niet zijn.

Video kabel is alleen 75 ohm en over het CAT 5 verhaal zou ik zeggen gewoon proberen.

Verwijderd

Op zaterdag 17 november 2001 10:17 schreef MLS het volgende:
Dit is echt uit den boze, de impedantie en afscherming van de kabels is totaal niet geschikt voor audio-, laat staan video signaal-overdracht.

Verwacht dus zeker geen kwaliteit...

MLS
geen kwaliteit ?....
volgens mij zie je alleen maar sneeuw ....

• Jag

Jag

Op zaterdag 17 november 2001 20:59 schreef Freak by nature het volgende:
Jag schreef dit:

Video kabel is alleen 75 ohm en over het CAT 5 verhaal zou ik zeggen gewoon proberen.
Weet je dat heel zeker? De normale coax kabel is 75 Ohmmeter, maar volgens mij moet je voor de tv out gewoon 50 Ohmmeter gebruiken.

Verwijderd

Volgens mij kan het prima hoor,, over telefoonkabel.. OKOK,, de kwaliteit kan ZEKER tegenvallen.. MAAR misschien wel genoeg voor hem..

Ik zou het gewoon proberen,, zoldeer die plugjes er gewoon op..

Werkt het niet zoals je wilt? DAN leg je toch ALSNOG coax! En dan zou ik niet voor die dikke Coax 12 kiezen voor televisie beeld,, maar van die dunne coax die hiervoor geschikt is. Te verkrijgen in ieder GOEDE elektronika zaak..
(En op Coax hoeven niet standaart "coax" pluggen te zitten (ik neem aan dat je de vrouwtjes en de mannetjes plug bedoeld)

• kauwgomballen
okee, maar ik denk dat ik gewoon voor het VCR idee ga. gewoon voor een geeltje een videorecordertje op de kop tikken (hij hoeft niet eens af te kunnen spelen), en dan trek ik wel een coax kabel naar beneden. de afstand is ongeveer 20 meter, wat toch een behoorlijk stuk is. maarre, weet iemand iets meer te vertellen over dat 50 en 75 Ohmmeter, want daar snap ik echt geen hol van. Wat moet ik nou nemen?!?!

Verwijderd

"wel een coax kabel naar beneden. de afstand is ongeveer 20 meter"

Dat gaat je aardig wat kosten :)

• kauwgomballen
een gewone coax kabel kost toch niet zoveel? tenminste, wat ik me kan herinneren van de tijd dat ik bij de praxis werkte... maarre, kan iemand me iets meer over die 50 en 75 ohmmeter vertellen?

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08 13:01
Op zondag 18 november 2001 19:04 schreef Kauwgomballen het volgende:
een gewone coax kabel kost toch niet zoveel? tenminste, wat ik me kan herinneren van de tijd dat ik bij de praxis werkte... maarre, kan iemand me iets meer over die 50 en 75 ohmmeter vertellen?
50 Ohm word oa voor transceivers en netwerken gebruikt
75 Ohm voor tv en radio signalen
Kwa kwalititeit van de kabels verschilt ook enorm zo heb je dunne kabel wat je voor weinig koopt wat eigenlijk rotzooi is en hele goeie kwaliteit

hier ff een link naar een schema van allerlei 50 Ohms kabels
http://www.cdi2.com/build_it/coaxloss.htm

Soms weet ik het ook niet meer.........

• kauwgomballen
Op zondag 18 november 2001 20:34 schreef tita_tovenaar het volgende:

[..]

50 Ohm word oa voor transceivers en netwerken gebruikt
75 Ohm voor tv en radio signalen
Kwa kwalititeit van de kabels verschilt ook enorm zo heb je dunne kabel wat je voor weinig koopt wat eigenlijk rotzooi is en hele goeie kwaliteit

hier ff een link naar een schema van allerlei 50 Ohms kabels
http://www.cdi2.com/build_it/coaxloss.htm
Dankjewel voor de uitleg. Als ik het goed begrijp moet ik dus 75Ohm kabels gebruiken. Waarom zet je er dan een link bij naar 50Ohm kabels :? Dat is mij dus nog niet helemaal duidelijk...

• Jag

Jag

Op zondag 18 november 2001 19:04 schreef Kauwgomballen het volgende:
Dat idee van de vcr is echt geen goed plan. Je krijgt dan een onwerkelijk klote beeld en nog slechter geluid (mono).

Wat betreft 50 en 75 Ohm (dat meter moet eraf :o): het is nogal een ingewikkeld verhaal, weet het ook niet precies hoe het zit, maar het is iets als volgt:
die 50 Ohm is de karakteristieke weerstand van de kabel. De capaciteit en inductie van de kabel kan je ook zien als een weerstand, en bij een oneindig lange kabel is dat dan 50 Ohm. Aan het einde zit ook een weerstand van 50 Ohm tussen mantel en kern, en dat zal dan wel de oneindig lange kabel moeten simuleren ofzo.
Iig moet je niet van die waarde afwijken, want dan krijg je te maken met reflecties en dat soort ellende. Dan wordt je signaal iig verpest.
Maar ik weet behoorlijk zeker dat je gewoon drie 50 Ohm coax kabsl nodig hebt, eentje voor de composiet video en de twee voor het geluid.

• kauwgomballen
Op zondag 18 november 2001 21:06 schreef Jag het volgende:

[..]

Dat idee van de vcr is echt geen goed plan. Je krijgt dan een onwerkelijk klote beeld en nog slechter geluid (mono).

Wat betreft 50 en 75 Ohm (dat meter moet eraf :o): het is nogal een ingewikkeld verhaal, weet het ook niet precies hoe het zit, maar het is iets als volgt:
die 50 Ohm is de karakteristieke weerstand van de kabel. De capaciteit en inductie van de kabel kan je ook zien als een weerstand, en bij een oneindig lange kabel is dat dan 50 Ohm. Aan het einde zit ook een weerstand van 50 Ohm tussen mantel en kern, en dat zal dan wel de oneindig lange kabel moeten simuleren ofzo.
Iig moet je niet van die waarde afwijken, want dan krijg je te maken met reflecties en dat soort ellende. Dan wordt je signaal iig verpest.
Maar ik weet behoorlijk zeker dat je gewoon drie 50 Ohm coax kabsl nodig hebt, eentje voor de composiet video en de twee voor het geluid.
Okee, dat wordt nou dus toch géén videorecorder ;(. Coax bestaat dus uit een mantel met kern (dat wist ik al wel, maar toch bedankt voor de uitleg). Wat ik nu nog niet snap, is hoe ik dus de stekkertjes aan die kabels ga maken :?
Geluid komt uit de PC dmv zo'n 3,5mm Jackplug, dus hoe fix ik dat aan een mantel en een kern? Voor zover ik weet heb je toch zeg maar 2 aansluitingen op zo'n ding: een voor het linker en een voor het rechterkanaal. Correct me if I'm wrong. En hoe sluit ik die tulp aan? komt de kern op het puntje zelf, en de mantel op het rondje wat er omheen zit?
Pagina: 1