Op vrijdag 16 november 2001 11:27 schreef Flippit het volgende:
Moet je voor het afspelen van een DTS-CD niet een cd-speler hebben die ook DTS-stream out ondersteund. Bij een dvd-speler kan je ook geen DTS eruit krijgen zonder DTS-stream out.
Ik heb hier namelijk mijn cd speler (standaard Sony'tje) optisch op mijn DTS receiver aangesloten. Maar volgens mij kan ik er zo geen DTS-CD's mee afspelen, hoor. Ik kan het overigens niet testen, ik heb geen DTS-CD's.
Ik vroeg het me gewoon af...
Nee, bij DTS cd's staat er op de CD maar een signaaltje, dat is het DTS signaal. En wel precies op zo'n manier, dat het loopwerk de nulletjes en de eentjes eraf kan lezen en door kan sturen naar de D/A converter (die er geen zak van snapt

) en naar de digitale uitgang, die je op je DTS decoder in je versterker aansluit.
Een DVD met een DTS spoor, heeft deze
naast het videospoor op de DVD staan. Hier moet de DVD dus een heel klein beetje
zelf dat DTS signaal herkennen en scheiden van het video (en ondertitel?) signaal, en dit dan
los naar de digitale uitgang sturen. Als een DVD speler niet DTS ondersteunt, dan snapt-ie (net als de cd speler) niets van dat signaal, maar direct naar de digitale uitgang sturen is ook weer niets

, dan heb je daar weer een brij aan signaal (DTS audio, video, etc). Het enige wat een DTS DVD speler volgens mij hoeft te kunnen is het
herkennen van DTS signaal en dit naar de digitale uitgang sturen

.
Ps. een DTS cd in een niet-DTS-ondersteunende-DVD speler werkt ook

. Lekker verwarrend, he?