Toon posts:

Het voelt alsof je het al eens hebt meegemaakt.

Pagina: 1
Acties:
  • 4.054 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb -zeer regelmatig- wel eens het gevoel alsof ik een bepaalde situatie al eens heb megemaakt. Ben ik de enige? Hoe zit dit precies... kun je dit 'gevoel' trainen, zodat je het vaker hebt? snap het niet helemaal.. beetje vaag eigenlijk...

groetne

Verwijderd

Ik heb hetzelfde, maar dan heel weinig, ik denk 3,4 keer per jaar ofzo. Inderdaag erg vreemd, dan heb je net iets meegemaakt en even later begin je te denken dat je het al eens eerder hebt meegemaakt, dat je het al eens gezien hebt.

Verwijderd

Deja vu heet dat. Is heel bekend iedereen heeft het. De een heeft het vaker dan de ander. Soms dan heb je het ook eerder beleefd
Soms als ik op school zit denk ik ook 'dit heb ik al beleefd' oh ja 'vorige week' |:(

Verwijderd

Zo'n ervaring heet Deja vu en het schijnt vaker voor te komen als je overwerkt/vermoeid bent.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Ik heb zelf gemerkt dat je het dus al inderdaad al eens hebt meegemaakt, maar dat niet meer precies kan herinneren.
Dus precies zo'n situatie, of een fragment van die situatie of wat er sterk op leek.

't Is volgens mij dus gewoon een herinnering.

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:41
Op woensdag 14 november 2001 23:47 schreef Nebuchadnezzar het volgende:
Zo'n ervaring heet Deja vu en het schijnt vaker voor te komen als je overwerkt/vermoeid bent.
beetje dubbelpost ;)

maar, heb er ook af en toe wel last van, van goh, ben ik hier niet eerder geweest ofzo, heel vaag :?

Verwijderd

hmmm, ik heb er een week of 2 geleden nog 1 gehad, maarreh, heeft iemand ook een idee waar die "dingen" vandaan komen?

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Ik heb dit ook wel redelijk vaak, maar nou niet echt te zeggen dat ik overwerkt of vermoeid ben.

Waar ze vandaan komen? Ik weet het niet. Ik kreeg het de eerste keer vorig schooljaar toen we in de pauze buiten zaten. Ik heb toen ongeveer 3 uren lang hetzelfde beleefd als iets dat ik eerder heb beleeft. Sindsdien heb ik het steeds vaker alleen dan zijn het maar momenten van een paar tellen.

Ik heb hier ook toendertijd eens een topic over geopend. Hier kun je ook een paar antwoorden op je vraag vinden hoe je deze Deja Vu's krijgt.

Signature

• Krukar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-12-2025
Op donderdag 15 november 2001 00:11 schreef lombdude het volgende:
hmmm, ik heb er een week of 2 geleden nog 1 gehad, maarreh, heeft iemand ook een idee waar die "dingen" vandaan komen?
Ze komen uit blikken uit de toekomst, klinkt raar, maar ik denk dat het toch zo is.

Als kind (tussen mijn 3de en mijn 4de) kon "in de toekomst kijken"

Een voorbeeld : Ik ging als kind altijd graag mee boodschappen doen met mijn moeder, achterop de fiets, op 1 dag wou ik absoluut niet mee, of 1 of andere reden, mijn moeder heeft mij toen bij de buurvrouw gebracht, en die ging alleen boodschappen doen, omgevallen met de fiets, als ik achterop had gezeten was ik verongelukt...

Een ander voorbeeld : op een dag in de auto, zo ook toen ik klein was, had ik inene een beeld van een van onze kennissen, die doodging, en 2 weken later is ze verongelukt tijdens wintersport.

Nu hoeft dit natuurlijk niet altijd voorkoming te zijn, je kunt ook een beeld hebben van iets wat gaat gebeuren, en wat je dan later meemaakt. Dit is wat ik voor mezelf noem : toekomstkijken.

Ik heb dit nu nog, alleen niet zo vaak meer, en ik denk dat iedereen dit heeft.

Verwijderd

Brr... als ik jouw verhaal zo lees, zie jij alleen maar sombere dingen in de (nabije) toekomst. Dan heb ik liever niet die 'gave' van jou :z

• Krukar
  • Laatst online: 22-12-2025
Ja tis niet altijd sombere dingen, heb ook wel is gewone of leuke dingen waar ik dan eerder een beeld van heb.
Maar tis inderdaad meestal van dat soort dingen, ik denk dat dat per persoon verschilt, wat je vooruit "ziet".

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Het klinkt mij wel bekend ja. Meestal in hele normale situaties. Zit ik ergens met iemand te praten, of aan tafel te eten en iemand zegt wat, en opeens in een flits heb je zoiets van 'ik beleef dit moment weer opnieuw. ik wist dat dat gezegd zou worden'. Heel freaky.

Maar hoe het komt? Geen idee eigenlijk. Het is ook niet te verklaren. De enige verklaring die ik zou hebben is dat je het tijdens je slaap droomt over die situatie, dat onderbewust opslaat en als het moment daar is herinner je je het weer. Maar nog steeds is het vreemd. Want hoe kan ik nu al dromen over iets wat misschien pas over 2 weken gezegd gaat worden (en dan is het nog iets totaal irrelevants ook, dat wat gezegd wordt).

Vaag..

• .GoO
  • Laatst online: 10-01 22:35
Heb ook wel eens Deja-vu's gehad ja.. Echt vaag gevoel is dat, dat je precies hetzelfde al eens hebt meegemaakt ofzo.. Vorige week nog.. Echt heel raar..

Verwijderd

Topicstarter
Maar hetgene waarvan je `wist dat het geezegd ging worden` weet je pas wanneer het moment gebeurd is... tenminste, das bij mij het geval :)

Is het nu mogelijk om dit te versnellen?

• THiCE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

THiCE

Say it with a flourish!

Op donderdag 15 november 2001 01:21 schreef WS het volgende:
Ja tis niet altijd sombere dingen, heb ook wel is gewone of leuke dingen waar ik dan eerder een beeld van heb.
Maar tis inderdaad meestal van dat soort dingen, ik denk dat dat per persoon verschilt, wat je vooruit "ziet".
Ik denk dat je sombere dingen beter onthoud, omdat die meestal meer indruk maken dan een vrolijk 'iets'. (hoe noem je iets wat je nog gaat zien??). Ik heb zelf ook best vaak een Dejavu, en ik vind het altijd wel leuk opzich. Het zijn altijd van die betekenisloze dingen, zoals bijvoorbeeld ik had volleybaltraining, en ik stond linksachter, en ik kijk naar de hoek waar iemand een bal pakt, en ineens in een flits denk ik van "huh shit hey, dit heb ik eerder gezien!", terwijl ik me niet kan herrinneren wanneer of waar.
Tis wel leuk, maar wel errug vreemd :)

I just can't believe all the things people say.
Why must I deal with this shit, every fuckin' day?

Verwijderd

Hahahahaha lig je met je vriendin te hokken, zeg schat volgens mij ken ik jou ergens van. Pats! draai om je oren...

heheheh

Verwijderd

Ik had zojuist een deja vu van een deja vu hier op W&L :P
(een loopende deja vu :? dat je een deja vu hebt en een gevoel krijgt van toen had ik dat deja vu ook al :? )

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Op donderdag 15 november 2001 01:26 schreef keeper het volgende:
Het klinkt mij wel bekend ja. Meestal in hele normale situaties. Zit ik ergens met iemand te praten, of aan tafel te eten en iemand zegt wat, en opeens in een flits heb je zoiets van 'ik beleef dit moment weer opnieuw. ik wist dat dat gezegd zou worden'. Heel freaky.

Maar hoe het komt? Geen idee eigenlijk. Het is ook niet te verklaren. (....) Vaag..
Ja, vaag is het zeker. Zelf heb ik het wel eens bij het Journaal, dan denk ik van "je valt in herhaling joh, dat heb je net al verteld". Maar ja... ze zullen heus dat Journaal wel goed monteren lijkt me zo... ;)

Verwijderd

Jah iedereen heeft ut ,ikke ook wellus.
Laats had ik hier wat over gelezen en dat was: Je ziet iets gebeuren het beeld word op je netvlies getoond, het beeld word doorgegeven aan de hersenen en je word ervan bewust dat je iets *ziet*
Wat nou wanneer je iets ziet ,het beeld word weer geprojecteerd op je netvlies maar wanneer het verwerkt moet worden heeft je onderbewuste het beeld al verwerkt en wanneer je het beeld *ziet*denk je al dat je het gezien hebt.

Tja ik weet eigenlijk niet of ze er al een wetenschappelijke reden voor hebben(zal wel niet)

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 10:28

Dennahz

Life feels like hell should.

Heb ik ook vaak :D wel leuk eigenlijk....

Twitter

• udenjpg
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

udenjpg

C8H10N4O2

Er heeft ooit een heel stuk over gestaan in een New Scientist van +/- een jaar geleden. Het kwam erop neer dat een deja vu een soort kortsluiting was van je geheugen.
Kort door de bocht: Gebeurtenissen worden tegerlijkertijd in je kort en lang geheugen geschreven en daardoor lijkt het alsof je het al meegemaakt hebt.

Coffee isn't a matter of life and death. It's far more important than that.

• Skimmer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-01 11:03

Skimmer

Inter Arma Enim Silent Leges

Op donderdag 15 november 2001 11:53 schreef gvrdoezie het volgende:
Jah iedereen heeft ut ,ikke ook wellus.
Laats had ik hier wat over gelezen en dat was: Je ziet iets gebeuren het beeld word op je netvlies getoond, het beeld word doorgegeven aan de hersenen en je word ervan bewust dat je iets *ziet*
Wat nou wanneer je iets ziet ,het beeld word weer geprojecteerd op je netvlies maar wanneer het verwerkt moet worden heeft je onderbewuste het beeld al verwerkt en wanneer je het beeld *ziet*denk je al dat je het gezien hebt.

Tja ik weet eigenlijk niet of ze er al een wetenschappelijke reden voor hebben(zal wel niet)
Dit is precies wat er gebeurt, de ene kant van de hersenen is sneller dan de andere kant, dit wil dus zeggen dat de snelle kant het al verwerkt heeft als de langzame kant het nog maar net opmerkt... wat dus tot gevolg heeft dat de snelle tegen de langzame kant zegt "ik heb dat al meegemaakt"

boem... dejavu...

of... wat ook kan... je hebt het echt al een keer meegemaakt, maar toen kwamen de men in black om het uit je geheugen te flashen... :? :z

In times of war the law falls silent

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Een Deja Vu is het gevolg van een kortsluiting in je hersenen. De hersenen interpreteren een situatie, een persoon, een geluid, etc als iets wat ze eerder hebben meegemaakt. Ten onrechte.

Het gevoel van een Deja Vu is dus gewoon een foutje in je hersenen. Voorspellende dromen, echter, zijn een ander verhaal denk ik.
Pagina: 1