Toon posts:

kan een alluminium koelblok op een koper radiator?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ff nog een vraagje over waterkoeling, jajaj ik weet het dit is de zoveelste topic waar het in staat, nou hier komt ie dan: mij is vertaled dat koper beter geleid als aluminium en dat swiftech een goed merk is, mare al die swiftechs zijn toch van aluminium, nja ik zat in ieder geval te denken aan deze:
http://www.crazypc.com/images/coolers/waterblock/mcw372full.jpg
[/img
die is dus van aluminium, en nu heb ik ook gehoord dat je geen kopere radiator mag hebben als je een alumium watrekoelblok heb, is dit zo?:?
ik weet dat mijn vraag maybe onduidelijk is , maare probeer maar iets te reageren anderz wat iets met dit topic te maken heeft

Verwijderd

Topicstarter
kut die link dat het ni, wat doe ik fout, en ik ben absoluut een newbie op het gebied van html dusss

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:13
Op woensdag 14 november 2001 18:16 schreef jimtegoesdj het volgende:
kut die link dat het ni, wat doe ik fout, en ik ben absoluut een newbie op het gebied van html dusss
lees de FAQ ff :)

newbie op html, maakt dus niet uit, omdat je geen HTML KAN/MAG gebruiken :)

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Een plaatje je doe je zo:
code:
1
2
3
http://www.crazypc.com/images/coolers/waterblock/mcw372full.jpg
[/img]

Waarna je krijgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.crazypc.com/images/coolers/waterblock/mcw372full.jpg

Verwijderd

Koper is een betere geleider idd als alu ff binas erbij scoren.. moment..

warmte geleidingscoefficient (T=293K):
Koper 390
Aluminium 237
Zilver 429

beter om zilver te pakken... maar dan word het hele zooitje wel prijzig.. :+

Verwijderd

Topicstarter
hehe die link doet het weer:)
:)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.crazypc.com/images/coolers/waterblock/mcw372full.jpg
Dat waterblokje is behandeld tegen oxide ( als dat een Swiftech is )
En je kan altijd nog iets van water wetter of wat ik erin heb gedaan is purple ice ( anti oxidant )

• Wollige
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Ja in een waterkoeling systeem waarin het water elektriciteit gaat geleiden (gebeurd eigenlijk altijd, tenzij je altijd vers gedeminiraliseerd water gebruikt zonder een stofje erin) zal het minst edele metaal gaan reageren. Na verloop van tijd kan er dan schade optreden. Nou moet je niet direct echt zorgen gaan maken, waarschijnlijk ben je na een paar jaar toch al die waterkoeling beu voordat ie helemaal weg is gereageerd :)
Maar goed dat neemt niet weg dat als je je waterkoeling in top conditie wilt houden dat je dan overal hetzelfde metaal zult moeten gebruiken.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Ik heb een idee. Ik heb een heel mooi koperen blok en een alu radiator. Als we de radiator nouw eens ruilen. Het is een mooi opgelapt exemplaar van de sloop. Ziet er nog goed uit al zech ik heb zelf. Dus als je wilt ruilen moet je maar mailen. Mij maakt het geen zak uit.

Verwijderd

Op woensdag 14 november 2001 21:51 schreef roedie het volgende:
Ik heb een idee. Ik heb een heel mooi koperen blok en een alu radiator. Als we de radiator nouw eens ruilen. Het is een mooi opgelapt exemplaar van de sloop. Ziet er nog goed uit al zech ik heb zelf. Dus als je wilt ruilen moet je maar mailen. Mij maakt het geen zak uit.
Ik heb een koperen radiator ruilen tegen je koelblok? >:)

Verwijderd

Topicstarter
als we zo gaan beginnen heb ik ook nog wel een 486 ergens ligguh, iemand ruilen tegen een athlon xp?

Verwijderd

Wollige,

Dat heet galvanische corrosie idd. Plak je ergens een stukje nog minder edel metaal en je aluminium blijft heel.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:39
Minder edel dan alu? Ah, een metalen spijker dan zeker :) Of een stukje van mijn fiets :)

Verwijderd

Magnesium >:)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-02 17:10
Wat te denken van een alkali-metaal!

Gewoon Li, Na, K, Cs, Rb of Fr opofferen :)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

ja fr, dat was toch fransium, dat geeft een UITERST EXPLOSIEVE reactie met water.

• Universal Creations
Op woensdag 14 november 2001 23:58 schreef Peltier het volgende:
ja fr, dat was toch fransium, dat geeft een UITERST EXPLOSIEVE reactie met water.
Ben je gek man ;)

Ik ben TOA op een school en mocht een tijdje geleden de onedele eigenschappen van Natrium en Kalium aantonen. Shit, als je bedenkt wat ik al wel niet fout heb zien gaan in mijn eigen havo/vwo tijd, dan kijk je toch wel uit. Dus niet teveel zweten ;) .

• roedie
Wij hadden een hele leuke scheikunde leraar. Die bewaarde Kalium onder Olie ofzo. Het moets droog worden. Hij wrijven.

JA ja, en er zit nog steeds een gat in de novilon voor het bureau. (weet niet zeker, ben van school af, maar goed) Zink of Magnesium is wel OK volgensmij AL maakt een beschermend Oxide laagje.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:39
Met natrium is het een keer behoorlijk mis gegaan:

docent wou aantonen dat het ging knallen/fikken. Hij een beetje in een boterhamzakje doen, dichtmaken en een piepklein gaatje erin. Gooit ie het in de sloot voor school, staan er een paar leerlingen op de brug te kijken...

Je raadt het al: net als dat zakje natrium onder de brug drijft ontbrandt dat spul, iemand stond compleet in de fik :7

Eerste en laatste keer dat die docent met Natrium aan't knoeien is geweest...

Maareh: natrium door je waterkoelingsysteem lijkt me wel cool :) FOTOS!

• Wollige
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Met een onedeler metaal in het water voorkom je idd dat je koelblok of je radiateur eraan zullen gaan, maar het onedelste metaal zal wel het koelwater vervuilen. Het water zal hierdoor nog beter elektriciteit gaan geleiden en je hebt na verloop van tijd kans dat er onderdelen (ik denk b.v. aan een waterpomp al loopt het zo'n vaart niet) extra zullen gaan slijten.

• Universal Creations
Op donderdag 15 november 2001 19:03 schreef _JGC_ het volgende:
Met natrium is het een keer behoorlijk mis gegaan:

docent wou aantonen dat het ging knallen/fikken. Hij een beetje in een boterhamzakje doen, dichtmaken en een piepklein gaatje erin. Gooit ie het in de sloot voor school, staan er een paar leerlingen op de brug te kijken...

Je raadt het al: net als dat zakje natrium onder de brug drijft ontbrandt dat spul, iemand stond compleet in de fik :7

Eerste en laatste keer dat die docent met Natrium aan't knoeien is geweest...

Maareh: natrium door je waterkoelingsysteem lijkt me wel cool :) FOTOS!
Die vent had dan ook het verstand van een visstick, want wanneer je een alkali-metaal in het water mikt, ontstaat er een heftige redox-reactie waarbij de nodige OH- in het water komt, wat dus nogal schadelijke gevolgen kan hebben voor al het leven in die sloot.

• roedie
Op donderdag 15 november 2001 20:56 schreef universal creations het volgende:

[..]

Die vent had dan ook het verstand van een visstick, want wanneer je een alkali-metaal in het water mikt, ontstaat er een heftige redox-reactie waarbij de nodige OH- in het water komt, wat dus nogal schadelijke gevolgen kan hebben voor al het leven in die sloot.
ach ja, leraaren. Ze worden pas mensen als ze met pensioen gaan :).

Niet persoonlijk bedoeld meneer TOA ;)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 11:44
Geld dat ook voor zouten? Zoiets als NaCl? Kunnen die niet de functie van bv magnesium overnemen?? Als je het oplost heb je ook direct iets tegen bacterien in je water (Chloor)
Moet je natuurlijk wel veel erin doen.
* bredend denkt trouwens dat je er dan heel veel in moet doen.
* bredend heeft het idee dat je dan redelijk vaak moet verversen. ERG vaak.

• roedie
Ruud heeft het idee dat bacterien er weinig last van hebben en dit corrosie bevorderd :). Denk maar eens aan de zee met vissen genoeg en toch vol roestende autowrakken :)

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 14:49

Mad_Demon

de dokter

beetje waterwetter of antivries erin gooien. Ik hoorde dat wit kopersulfaat ook werkte maar m'n scheikunde leraar kon niet zien hoe dat tegen galvanische corrosie zou helpen

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• Gman
  • Laatst online: 06-01 12:02
FF omhoog omdat ik ook nu hiermee zit.
Ik heb een Z4 koelblok besteld welke bestaat uit Aluminium EN koper.

Nu moet ik er natuurlijk een Radiator bij hebben maar moet dat nou Alu of Koper zijn?

En ik vind het niet erg om m'n systeem te onderhouden ofzo maar het is me niet duidelijk wat voor edel metaal ik moet gebruiken om galvanische/electro corrosie te verkomen.

Ik zie dat niet echt zitten om na 1,5 jaar ofzo met een weggevreten blok te zitten.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-02 11:25

ReseTTim

Chocolate addicted

Op donderdag 28 februari 2002 23:49 schreef Gman het volgende:

Nu moet ik er natuurlijk een Radiator bij hebben maar moet dat nou Alu of Koper zijn?

En ik vind het niet erg om m'n systeem te onderhouden ofzo maar het is me niet duidelijk wat voor edel metaal ik moet gebruiken om galvanische corrosie te verkomen.

Ik zie dat niet echt zitten om na 1,5 jaar ofzo met een weggevreten blok te zitten.
dat wat ik weet is die Z4 gewoon compleet koper...

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• schizofreen
  • Laatst online: 23-02 21:42

schizofreen

ik & jij

Op vrijdag 01 maart 2002 00:04 schreef ReseTTim het volgende:

[..]

dat wat ik weet is die Z4 gewoon compleet koper...
zo ziet er er iig niet uit...

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockersonline.com/images/news/och/2parts.gif

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• ReseTTim
  • Laatst online: 23-02 11:25

ReseTTim

Chocolate addicted

Op vrijdag 01 maart 2002 09:16 schreef schizofreen het volgende:

[..]

zo ziet er er iig niet uit...

[afbeelding]
ik heb er 1 besteld dus ik zie het vanzelf wel...

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• schizofreen
  • Laatst online: 23-02 21:42

schizofreen

ik & jij

Op vrijdag 01 maart 2002 09:31 schreef ReseTTim het volgende:

[..]

ik heb er 1 besteld dus ik zie het vanzelf wel...
ow mooi,
post dan meteen de resultaten, ik ben erg benieuwd naar de resultaten van dat ding.

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• Gman
Prestaties zijn ook afhankelijk van de rest van het systeem.

Ik ga 'm op een P3-1000@1125 zetten, en uiteindelijk op een P4.

• roedie
Op donderdag 28 februari 2002 23:49 schreef Gman het volgende:

En ik vind het niet erg om m'n systeem te onderhouden ofzo maar het is me niet duidelijk wat voor edel metaal ik moet gebruiken om galvanische corrosie te verkomen.

Wat gaf voor jouw de doorslag om voor dat blok te gaan en niet voor een dangerden?.

• Gman
Omdat ik kon meebestellen uit amerika én dit blok komt zeer goed uit de tests.
Bovendien kan ik er een P4 convertor bij krijgen (eerst op S370 en daarna komt ie op een S478).

Zoals je kunt zien niet al te hoekige banen dus ook niet zoveel weerstand.

[Ontopic]
Ik heb ook ff op waterkoeling gezocht en uiteraard hier > sommige mensen zeggen dat waterwetter voldoende is tegen algen en snelle Electro corrosie. (Dit wil ik trouwens wel zeker weten).

Okay maar is het niet verstandig om gewoon een blokje magnesium in m'n reservoir te leggen ofzo :?

Waar blijven de mensen die al een paar maanden (of langer) een WK setup hebben?

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-02 11:44
Hier ben ik dan. Ik heb mijn setup nu al een tijdje draaien (ruim 2 maanden, ok niet zo lang dus). Ik heb een koper koelblokje met een rvs radiator. Eerst gebruikte ik netjes demiwater met koelvloeistof (gewoon spul van mijn auto) en dat ging prima. Maar aangezien demi-water een nogal agressief goedje is (lost heel veel in op => slecht voor rvs), ben ik gewoon overgestapt op kraanwater. En dat werkt prima allemaal.

edit:
met rvs bedoel ik roest vast staal

• Gman
Dat is wel een goed punt! Demi water is helemaal clean, daar kan nog van alles in opgelost worden.
Waterkoeling.nl forum:
Water wetter is het beste samen met demi water
P.S. Voor de mensen die niet weten wat RVS is...RVS is (voor zover ik weet) verstevigd Metaal.
Wordt O.A. gebruikt voor extra goeie remleidingen.

Ik ga denk ik toch voor de alu radiator.
Pagina: 1