Ik moet voor een practicum programmeeropdracht newton een beetje simularen. In een 3D ruimte hangen bollen en nu is het de bedoeling dat die bollen onderling gaan bewegen aan de hand van de wetten van newton. Die wet zegt :
F = G * (M1*M2) / r^2
waarbij
F = de kracht
G = de gravitatie constante
M1, M2 = de massa van beide lichamen
r = de afstand tussen deze lichamen
Nu is het niet zo'n probleem om newton uit te rekenen. Maar hoe bepaal ik nu, welk lichaam gaat bewegen. Om het wat duidelijker te maken : Waarom beweegt een kogel richting de aarde als deze wordt afgeschoten en niet de aarde richting de kogel? Ja, de aarde heeft veel meer massa, maar de kracht op deze lichamen is hetzelfde. Welke wet/formule zorgt ervoor dat de kochel naar de aarde getrokken wordt en niet andersom. Hoe bepaal ik, in hoeverre een lichaam aangetrokken wordt door een ander lichaam, natuurkundig gezien.
De massa's van de lichamen in mijn programma liggen nogal dicht bij elkaar.
F = G * (M1*M2) / r^2
waarbij
F = de kracht
G = de gravitatie constante
M1, M2 = de massa van beide lichamen
r = de afstand tussen deze lichamen
Nu is het niet zo'n probleem om newton uit te rekenen. Maar hoe bepaal ik nu, welk lichaam gaat bewegen. Om het wat duidelijker te maken : Waarom beweegt een kogel richting de aarde als deze wordt afgeschoten en niet de aarde richting de kogel? Ja, de aarde heeft veel meer massa, maar de kracht op deze lichamen is hetzelfde. Welke wet/formule zorgt ervoor dat de kochel naar de aarde getrokken wordt en niet andersom. Hoe bepaal ik, in hoeverre een lichaam aangetrokken wordt door een ander lichaam, natuurkundig gezien.
De massa's van de lichamen in mijn programma liggen nogal dicht bij elkaar.
Live every day, as if it's your last one