• Postie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-12-2025

Postie

No beer, no glory

Topicstarter
Ik moet voor een practicum programmeeropdracht newton een beetje simularen. In een 3D ruimte hangen bollen en nu is het de bedoeling dat die bollen onderling gaan bewegen aan de hand van de wetten van newton. Die wet zegt :

F = G * (M1*M2) / r^2

waarbij

F = de kracht
G = de gravitatie constante
M1, M2 = de massa van beide lichamen
r = de afstand tussen deze lichamen

Nu is het niet zo'n probleem om newton uit te rekenen. Maar hoe bepaal ik nu, welk lichaam gaat bewegen. Om het wat duidelijker te maken : Waarom beweegt een kogel richting de aarde als deze wordt afgeschoten en niet de aarde richting de kogel? Ja, de aarde heeft veel meer massa, maar de kracht op deze lichamen is hetzelfde. Welke wet/formule zorgt ervoor dat de kochel naar de aarde getrokken wordt en niet andersom. Hoe bepaal ik, in hoeverre een lichaam aangetrokken wordt door een ander lichaam, natuurkundig gezien.

De massa's van de lichamen in mijn programma liggen nogal dicht bij elkaar.

Live every day, as if it's your last one

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 15:57 schreef Postie het volgende:

Ik moet voor een practicum programmeeropdracht newton een beetje simularen.
Uhm, dit is geen huiswerkforum. Zie de FAQ.

• Postie

Postie

No beer, no glory

Topicstarter
Ik weet dat dit voor huiswerk is, maar het gaat me niet om programmeer werk, maar om de natuurkrachten en -wetten die hier aan het werk zijn. Wetenschap dus.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-01 09:34

Basszje

Reisvaap!]

Op maandag 12 november 2001 16:02 schreef Postie het volgende:
Ik weet dat dit voor huiswerk is, maar het gaat me niet om programmeer werk, maar om de natuurkrachten en -wetten die hier aan het werk zijn. Wetenschap dus.
EUh maar W&L => wetenschap discussie, geen practische toepassingen ofzo.

Maar om maar ff te proberen ( ben geen natuurkundige enzo dus shoot me :P ) .

Dat lijkt me of degene die de trekkracht initieert ( of heeft voordeel ) of degene die de meeste 'standvastigheid' heeft ( tja vrij waardeloos dit , vrees ik :), maar ik probeer. ) .

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Beide voorwerpen ondervinden dezelfde kracht en krijgen dus een versnelling volgens a = F/m.

De versnelling (en de snelheid ten gevolge daarvan) van de aarde is ontzettend klein en die zal dus niet gaan bewegen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Postie

Postie

No beer, no glory

Topicstarter
Ja, oke, geen praktische dingen hier. Maar ja, kzit een beetje in tijdnood. Maar a=F/m, dat moet hem wel zijn.Kzat zelf ook al te bedenken dat het iets linears moest zijn met massa. Maar dat verklaard idd waarom de aarde niet versnelt.
Dit topic kan wel gesloten worden.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:31

Termy

valt er nog wat te fragge?

kogel naar aarde ipv anders om is 1e wet van newton (dacht ik) namelijk traagheid....

anyway, met gelijke gewichten of vegelijkbare (dus niet aarde tenopzichte van kogel) gaan ze allebei naar elkaar toe bewegen...

maar ja, dit is huiswerk, je had het beter anders kunnen formuleren... nu gaat ie dicht :)

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ok, hierbij sluit ik de topic. Overigens lijkt het mij dat dit soort dingen, mits niet te stom, moeten kunnen. Ze worden dan wel meteen gesloten als het antwoord gegeven is. Maar dit is toch nog iets algemener dan de gemiddelde huiswerkvraag a la 'wat is de uitkomst van deze som'?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.