moet klant na 13 maanden zijn geld terug krijgen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 560 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Die klant kan op zeker zijn recht wel halen.

De producten horen naar wens te werken en te kunnen waarmaken wat aangeboden wordt.

12maanden garantie is niks anders dan een richtlijn. Meestal is de werkelijke garantie die je doormiddel van het rechtstelsel kan afdwingen veel langer.

Ik weet zeker als hij een advocaat neemt dat hij wint. Kost alleen een hoop centen dan voor jullie!

Maar dit is niet aan jouw te beslissen neem dit op met je baas, voordat je een voorbarige beslissing neemt en jij straks je baan kwijt bent.

Alleen beetje laffe streek door pas na de officiele 12maanden te komen.

Maarja Graficall sucked helemaal die geven je gewoon geen garantie |:(

Verwijderd

FUCK MET DIE KLANTEN!!

had die maar geen windows er opmoeten doen!

• Markao2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-01 21:33

Markao2000

it's all about the beats

Die advocaat wint sowieso nooit.
Die man is niet eens zo slim om aan zijn client te vragen waar de zaak over gaat. Dat gaat die man zelf uitvissen in de bewuste winkel, geloof jij het? Nooit van m'n leven! Een advocaat kost dermate veel geld aan uurloon dat die man echt niet meegaat naar een winkel om daar pas achter de ware aard van het probleem te komen. Waar dan ook nog blijkt dat die winkel welwillend is en probeerd het probleem op te lossen. Die client staat op alle fronten steeds zwakker in z'n schoenen.
Kom op zeg:
-Het is nog steeds niet bewezen dat de geleverde producten daadwerkelijk kapot zijn.
-Hij wil kennelijk geen onderzoek door de technische dienst laten doen om het werkelijke probleem te achterhalen.
-Zijn "advocaat" weet nog niks van het probleem en laat de in de winkel klant het woord doen, erg ongebruikelijk.
-Ze lopen gezamelijk naar buiten en laten niks meer van zich horen.

Al met al zou ik als winkelier/verkoper de hele zaak niet vertrouwen en me redelijk zelfverzekerd tegenover die klant op durven stellen. En ik weet geen roggel van wetten en advocatometrie oid ;). Maar het lijkt mij dat die klant een spelletje speelt en nog onhandig ook.
En als die Hans nog terugkomt kun je altijd nog terugvallen op het aanbod het probleem te onderzoeken en een gepaste oplossing aan te bieden. (naar mijn mening volstaat een lekker bakkie koffie wel voor deze klant >:) maar da's dus puur vanaf papier (virtueel dan) beoordeeld).
Tot zover maar weer.

Edit: wederom typo's

Oerbrood!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-08 22:47

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tja. Het enige wat je had kunnen doen (en dat heb je gedaan) is aanbieden om de boel na te lopen (formateren) en te testen en eventuele defecte componenten (die er waarschijnlijk niet zijn) vervangen en alle foute jumpers/instellingen (die er wel zullen zijn) aanpassen.

Hij had ook rustig moeten uitleggen wat het probleem is. Hysterische/boze mensen zijn irritant in winkels (ik ken er ook een paar...)

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:06

4POX

Everybody is wired

Zal wel weer eens ik-ben-de-via-4in1-vergeten-situatie-zijn

Ik heb bij vele mensen het zelfde probleem gezien zoals de klant heeft.. BSOD en reboots.. De via drivers erop en probleem is weg...

Maar veel mensen denken meteen aan brakke hardware (ook ervaring mee)..

Zoals velen voor mij zeiden.. Laat de TD er even naar kijken. Vaak lossen die het zo op

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Geld terug is zowieso iets waar een klant zelden recht op heeft. Dat kan alleen als de verkoper het product eigenschappen toegedicht heeft die het niet blijkt te bezitten. (Met deze koffiemachine kunt U ook thee zetten, klant komt thuis --> apparaat kan geen thee zetten --> geld terug).

Een defect valt niet onder de catagorie 'een bepaalde eigenschap niet hebben' en dus is er van geld terug zowieso geen sprake, tenzij de leverancier niet bij machte is binnen een gestelde termijn een correct functionerend apparaat te leveren.

De leverancier verplicht zich bij een koop wel de klant een apparaat te leveren wat doet wat ervan verwacht mag worden, ook mbt. de levensduur. Voor computerspullen mag je 3 jaar als redelijke termijn beschouwen. Dat houdt niet in dat als een apparaat uit de garantie is (zeg 1 jaar garantie, apparaat na 2 jaar kapot) dat de winkelier verplicht is het apparaat kostenloos te vervangen. In de meeste gevallen is de leverancier dan verplicht tegemoet te komen in de kosten van de reparatie.

Volgens mij komt het er in dit geval op neer dat jullie meer dan juist gehandeld hebben. Jullie waren nl. niet verplicht zonder meer een ander bord aan te bieden (zonder bijbetaling). Feit is dat het product buiten de garantietermijn is. Juridisch gesproken zijn jullie wel te verplichten tot een bijdrage in de kosten vd. reparatie danwel vervanging van het product. Niet meer en niet minder, tenzij hij het defect eerder (en 'binnen een redelijke termijn') gemeld heeft. Je kunt dus ook zeggen 'onze technische dienst repareert het en U betaalt de helft van de daarvoor staande kosten'. Dan ben je nog steeds redelijk bezig.

Wat deze zaak nog lastiger maakt (voor de klant) is dat het niet perse aan een defect ligt, maar ook aan verkeerd gebruik kan liggen (verkeerde drivers, onjuiste combinatie, e.d.). Stel hij kocht bij jullie een socket-7 bord waarvan bekend is dat hij niet met een TNT2 samenwerkt, en bij de concurrent een TNT2 zonder een van beide leveranciers van zijn intenties op de hoogte te stellen (TNT2 op een Socket7 bord) dan heeft hij helemaal nergens recht op (redelijkheid en billijkheid).

De enige manier waarop deze specifieke klant zijn geld terug zou kunnen krijgen is als hij het defect/onjuist functioneren binnen een redelijke termijn gemeld had. Daarna had hij jullie middels een aangetekend schrijven in gebreke moeten stellen mits het product niet gerepareerd/vervangen was binnen een bepaalte termijn (twee weken). Pas _dan_ had hij enige kans gehad. Nu is een ander mobo een meer dan redelijk aanbod. Neemt hij dat niet aan? Jammer dan.

Overigens kan het best een advocaat geweest zijn hoor, er bestaan ook nog mensen welke een advocaat als vriend hebben welke gewoon meegaat zonder kosten in rekening te brengen.

Als laatste: zeggen dat je rechten gestudeerd hebt betekend niets. Ik kan me ook een blauwe maandag inschrijven voor rechten, betekend niet dat ik ineens expert ben. Uit de reactie ('na garantie geen rechten meer') blijkt iig. dat de klok en de klepel nog lastige concepten zijn ;)

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 19:01
Als laatste: zeggen dat je rechten gestudeerd hebt betekend niets. Ik kan me ook een blauwe maandag inschrijven voor rechten, betekend niet dat ik ineens expert ben. Uit de reactie ('na garantie geen rechten meer') blijkt iig. dat de klok en de klepel nog lastige concepten zijn ;)
Het verbaast me dat ik het juiste volledige antwoord op deze hele kwestie nog niet ben tegengekomen in de thread, want de wetgever heeft wel degelijk hierop geanticipeerd in de consumentenwetgeving.

Ik doel hier op de klachtenplicht van de koper neergelegd in boek 7 art 23. De koper dient bij vaststelling van gebreken de verkoper binnen een redelijke termijn hiervan op de hoogte te stellen. Doet hij dit niet, dan vervalt dus de aanspraak van de koper. Het lijkt mij dat de termijn van kennisgeving in casu redelijkerwijs al ver overschreden is.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:23
13 maanden lijkt me wel iets overtijd ja. Kan deze discussie nu gesloten worden? Conclusie : Klant zoekt het maar uit, punt.... :P

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:15
Hmm... misschien moeten we een nieuwe discussie starten: naam topic:

Moet topic na 13 maanden gesloten worden?

:) :)

• highking
  • Laatst online: 27-07 09:57

highking

Langharig tuig

Hahaha! :)

Sorry hoor, ik heb nie alles gelezen alleen de bovenste paar posts...

Wat ik ff kwijt wil,
(ik heb zelf anderhalf jaar in een computerwinkel gewerkt dus ik weet waar ik het over heb).
Iets dat over de garantie heen is zit gewoon geen garantie op! En sommige klanten gaan dan idd ook nog blaten over rechtzaken e.d. maar ik heb er nog nooit een gezien die dat ook daadwerkelijk probeerde! :+
Wettelijk is het wel zo dan een compleet systeem 3 jaar mee moet gaan, ongeacht de garante. Als er dus 2 jaar verstreken zijn, dan is de pc al over 66% van die tijd heen, dus zijn 66% van de reparatiekosten voor de klant!

• highking
  • Laatst online: 27-07 09:57

highking

Langharig tuig

Hehe, of geheugen scheef, is ook leuk! >:)

Mag je ze daarna uitleggen dat het hun eigen fout is dat de dimm afgefikt is. :P

• Sovereign
Iets dat over de garantie heen is zit gewoon geen garantie op!
Nope, maar dit is al eerder redelijk in de thread hier behandeld en ik ga dat niet nog eens doen. :) Vergis je niet, de consument staat wel degelijk sterk in zijn recht.

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 19:55
Op maandag 12 november 2001 02:05 schreef johnny.xxx het volgende:
ik werk in een computer winkel, nou werk ik daar nog niet zo denderend lang dus weet ik simpelweg niet alles.

kreeg ik zaterdag een klant in de zaak die zijn geld terug eiste van zijn MSI-k7t-pro en duron700, die hij 13 maanden eerder als cheap upgrade had gekocht. hij zei dat hij niets dan problemen had met deze combo, hij had de pc bij zich en die bleek inderdaad steeds blauwe schermen te geven, spontane resets enz.
ik dacht bij mezelf krijg de ***** want hij was al over de garantie periode heen en nieteens alle spullen kwamen bij ons vandaan.
ik probeer dus de klant duidelijk te maken dat ik onmogelijk zijn geld kan terug geven. maar daar wilde hij niets van weten.
hij had bij de consumenten bond geinformeerd en volgens hen had hij recht op zijn geld terug omdat de spullen niet naar behoren werken.
ik zei nogmaals dat ik echt zijn geld niet terug kon geven, waarop hij kwaat de winkel uitliep met de belofte dat hij maandag met zijn advocaat wel eens eventjes de zaak zou rechtzetten.

nou moet ik morgen werken, kweet dus alleen niet wat ik moet doen, heeft hij recht op zijn geld of kan hij de pot op?
HeLp!!!
De pot op natuurlijk! >:) Garantieperiode is voorbij, en niet eens alle spullen kwamen bij jullie vandaan?? Lijkt me duidelijk..

• Sovereign
De pot op natuurlijk! >:) Garantieperiode is voorbij, en niet eens alle spullen kwamen bij jullie vandaan?? Lijkt me duidelijk..
De kwestie is zeer duidelijk. Je eindconclusie is ok, maar niet op grond van je argumenten. 8-)

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 02:05 schreef johnny.xxx het volgende:
ik werk in een computer winkel, nou werk ik daar nog niet zo denderend lang dus weet ik simpelweg niet alles.

kreeg ik zaterdag een klant in de zaak die zijn geld terug eiste van zijn MSI-k7t-pro en duron700, die hij 13 maanden eerder als cheap upgrade had gekocht. hij zei dat hij niets dan problemen had met deze combo, hij had de pc bij zich en die bleek inderdaad steeds blauwe schermen te geven, spontane resets enz.
ik dacht bij mezelf krijg de ***** want hij was al over de garantie periode heen en nieteens alle spullen kwamen bij ons vandaan.
ik probeer dus de klant duidelijk te maken dat ik onmogelijk zijn geld kan terug geven. maar daar wilde hij niets van weten.
hij had bij de consumenten bond geinformeerd en volgens hen had hij recht op zijn geld terug omdat de spullen niet naar behoren werken.
ik zei nogmaals dat ik echt zijn geld niet terug kon geven, waarop hij kwaat de winkel uitliep met de belofte dat hij maandag met zijn advocaat wel eens eventjes de zaak zou rechtzetten.

nou moet ik morgen werken, kweet dus alleen niet wat ik moet doen, heeft hij recht op zijn geld of kan hij de pot op?
HeLp!!!
Vraag het aan je baas! :+
Pagina: 1 2 Laatste