Geld terug is zowieso iets waar een klant zelden recht op heeft. Dat kan alleen als de verkoper het product eigenschappen toegedicht heeft die het niet blijkt te bezitten. (Met deze koffiemachine kunt U ook thee zetten, klant komt thuis --> apparaat kan geen thee zetten --> geld terug).
Een defect valt niet onder de catagorie 'een bepaalde eigenschap niet hebben' en dus is er van geld terug zowieso geen sprake, tenzij de leverancier niet bij machte is binnen een gestelde termijn een correct functionerend apparaat te leveren.
De leverancier verplicht zich bij een koop wel de klant een apparaat te leveren wat doet wat ervan verwacht mag worden, ook mbt. de levensduur. Voor computerspullen mag je 3 jaar als redelijke termijn beschouwen. Dat houdt niet in dat als een apparaat uit de garantie is (zeg 1 jaar garantie, apparaat na 2 jaar kapot) dat de winkelier verplicht is het apparaat kostenloos te vervangen. In de meeste gevallen is de leverancier dan verplicht tegemoet te komen in de kosten van de reparatie.
Volgens mij komt het er in dit geval op neer dat jullie meer dan juist gehandeld hebben. Jullie waren nl. niet verplicht zonder meer een ander bord aan te bieden (zonder bijbetaling). Feit is dat het product buiten de garantietermijn is. Juridisch gesproken zijn jullie wel te verplichten tot een bijdrage in de kosten vd. reparatie danwel vervanging van het product. Niet meer en niet minder, tenzij hij het defect eerder (en 'binnen een redelijke termijn') gemeld heeft. Je kunt dus ook zeggen 'onze technische dienst repareert het en U betaalt de helft van de daarvoor staande kosten'. Dan ben je nog steeds redelijk bezig.
Wat deze zaak nog lastiger maakt (voor de klant) is dat het niet perse aan een defect ligt, maar ook aan verkeerd gebruik kan liggen (verkeerde drivers, onjuiste combinatie, e.d.). Stel hij kocht bij jullie een socket-7 bord waarvan bekend is dat hij niet met een TNT2 samenwerkt, en bij de concurrent een TNT2 zonder een van beide leveranciers van zijn intenties op de hoogte te stellen (TNT2 op een Socket7 bord) dan heeft hij helemaal nergens recht op (redelijkheid en billijkheid).
De enige manier waarop deze specifieke klant zijn geld terug zou kunnen krijgen is als hij het defect/onjuist functioneren binnen een redelijke termijn gemeld had. Daarna had hij jullie middels een aangetekend schrijven in gebreke moeten stellen mits het product niet gerepareerd/vervangen was binnen een bepaalte termijn (twee weken). Pas _dan_ had hij enige kans gehad. Nu is een ander mobo een meer dan redelijk aanbod. Neemt hij dat niet aan? Jammer dan.
Overigens kan het best een advocaat geweest zijn hoor, er bestaan ook nog mensen welke een advocaat als vriend hebben welke gewoon meegaat zonder kosten in rekening te brengen.
Als laatste: zeggen dat je rechten gestudeerd hebt betekend niets. Ik kan me ook een blauwe maandag inschrijven voor rechten, betekend niet dat ik ineens expert ben. Uit de reactie ('na garantie geen rechten meer') blijkt iig. dat de klok en de klepel nog lastige concepten zijn