moet klant na 13 maanden zijn geld terug krijgen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 560 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• johnny.xxx
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-03-2025
ik werk in een computer winkel, nou werk ik daar nog niet zo denderend lang dus weet ik simpelweg niet alles.

kreeg ik zaterdag een klant in de zaak die zijn geld terug eiste van zijn MSI-k7t-pro en duron700, die hij 13 maanden eerder als cheap upgrade had gekocht. hij zei dat hij niets dan problemen had met deze combo, hij had de pc bij zich en die bleek inderdaad steeds blauwe schermen te geven, spontane resets enz.
ik dacht bij mezelf krijg de ***** want hij was al over de garantie periode heen en nieteens alle spullen kwamen bij ons vandaan.
ik probeer dus de klant duidelijk te maken dat ik onmogelijk zijn geld kan terug geven. maar daar wilde hij niets van weten.
hij had bij de consumenten bond geinformeerd en volgens hen had hij recht op zijn geld terug omdat de spullen niet naar behoren werken.
ik zei nogmaals dat ik echt zijn geld niet terug kon geven, waarop hij kwaat de winkel uitliep met de belofte dat hij maandag met zijn advocaat wel eens eventjes de zaak zou rechtzetten.

nou moet ik morgen werken, kweet dus alleen niet wat ik moet doen, heeft hij recht op zijn geld of kan hij de pot op?
HeLp!!!

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

(jarig!)
Hij kan de pot op...

Hij heeft maar te bewijzen dat het verkochte mainboard niet goed was toen hij het kocht, als dat zo was dan had hij na 2 dagen terug moeten komen. Verder zal jullie winkel vast wel ergens zwart op wit hebben wat de voorwaarden over garantie, levering, etc. In veel winkels moet de koper bij aankoop de bon ondertekenen om met de voorwaarden accoord te gaan...

• johnny.xxx
nee want hij heeft het als losse spullen gekocht, dan krijgen ze alleen maar een bonnetje met eventueel een pin bon

• OProg

OProg

Molletje

(jarig!)
Hebben jullie nergens voorwaarden ten aanzien van garantie zwart op wit staan?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, waarschijnlijk zit hij te blaten met die advocaat.

Grote vraag is die van melding- was zaterdag de eerste keer dat hij jullie op de hoogte bracht van gebreken? Zo ja kan hij de pot op want als hij werkelijk al die maanden gedonder had, dan had hij jullie de gelegenheid moeten geven binnen garantie de zaak af te handelen. Dat heeft hij niet gedaan, dus staat hij bijzonder zwak.

Als hij wel eerder in de winkel is geweest over de combo, hebben jullie pech en moet de combo vervangen worden voor een vergelijkbaar, werkend product. Recht op geld terug heeft hij dus NIET. Dat mogen jullie wel doen natuurlijk, maar hij heeft recht op een werkend product- het is aan jullie om daarvoor te zorgen. Maar alleen als hij het eerder onder jullie aandacht bracht.

Oslik blyat! Oslik!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Als die gast zijn geld terug krijgt vertel me dan ff waar je werk, want dan kom ik morgen nog een pc kopen. Na 13 maanden breng ik 'm dan wel terug eis me geld en koop een nieuwe bij jullie :)

Zo heb ik dan elk jaar een lekker systeem. *D

m.a.w die gast kan dus nooit gelijk hebben, want dat zou wel ERG krom zijn.

• johnny.xxx
Oprog:
ja op de bon zelf

"het artikel op deze bon heeft een garantie van 1 jaar in het geval van hardware in het geval van gebruiks artikelen heeft u alleen garantie op fabrikage fouten.
bent u niet tevreden over het door u gekochte artikel kunt u het ongeopend met vertoon van bon binnen 8 dagen retouneren in de winkel, u krijgt dan het aankoop bedrag terug"

of iets in die strekking

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou als winkel klantvriendelijk doen en dat bordje ruilen voor een andere of een tegoedbon of _eventueel_ zelfs geld. Wat is nou 400 piek voor zo'n uitzonderingsgeval.

Wat die vent deed heeft trouwens geen zin (dreigen met advocaat), want dan moet je gewoon zeggen: "dat is goed, neem maar contact met onze advocaat op" ofzo (terugbluffen :P). Wat wel werkt is echt daadwerkelijk een advocaat een brief laten schrijven, deze aangetekend versturen en hun voor verdere kosten laten opdraaien, mocht het uitlopen op een kort geding.

Hij heeft wel gelijk. Er is een nieuwe consumentenwet, die houdt in dat een consument er vanuit mag gaan dat een product een redelijke termijn heeft, waarin het moet werken.

Een wasmachine die er na twee jaar compleet de brui aan geeft is onacceptabel (ook al heeft het maar een jaar garantie) en moet dan ook gewoon gerepareerd worden..

Wat je wél kan doen is de huidige nieuwwaarde van dat moederbord teruggeven. Het is namelijk niet jullie probleem dat-ie er pas na een jaar mee terugkomt (denk ik :P).

Als je gewoon tof bent, en je wil een goede naam hebben als winkel doe je over dat soort (terechte) zaken niet moeilijk en neem je dat bord gewoon terug.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• OProg

OProg

Molletje

(jarig!)
Op maandag 12 november 2001 02:18 schreef johnny.xxx het volgende:
Oprog:
ja op de bon zelf

"het artikel op deze bon heeft een garantie van 1 jaar in het geval van hardware in het geval van gebruiks artikelen heeft u alleen garantie op fabrikage fouten.
bent u niet tevreden over het door u gekochte artikel kunt u het ongeopend met vertoon van bon binnen 8 dagen retouneren in de winkel, u krijgt dan het aankoop bedrag terug"

of iets in die strekking
Dan is hij volgens de voorwaarden toch al te laat :)

• johnny.xxx
Op maandag 12 november 2001 02:18 schreef JvS het volgende:
Ik zou als winkel klantvriendelijk doen en dat bordje ruilen voor een andere of een tegoedbon of _eventueel_ zelfs geld. Wat is nou 400 piek voor zo'n uitzonderingsgeval.

*knip*
ik wilde hem een ander bord meegeven (pro2 we hebben niet anders) maar daar ging hij niet mee accoord. hij wilde niets meer met ons te maken hebben

Verwijderd

Een klant kan in het eerste half jar na aankoop naar de winkel terug gaan met klachten. De winkel moet dan maar aantonen dat de klant de fout heeft gemaakt en niet de fabrikant of de winkelier zelf. Na het half jaar draait het zaakje om en moet de consument aantonen dat het niet zijn fout is.

Als een apparaat een economisch langere levensduur heeft als de garantie bepaling kan een gemachtigde instantie er voor zorgen dat het apparaat gerepareerd word (als de winkelier dat zelf niet regelt)

Maar als die man dat systeem in losse ondedelen heeft gekocht, kan hij natuurlijk een aantal dingen bij elkaar gefrot hebben die mekaar niet lusten, dat is dus niet de fout van de winkelier

Verwijderd

Geld terug lijkt me geen optie. De klant komt pas na 13 maanden terug met de plank en roept dat ie vanaf het begin problemen heeft gehad. Logisch is dan dat je dan na een week of zo weer op de stoep staat en aan de bel trekt. En anders binnen drie maanden wel als je heel erg lame bent. Niet pas na 13 maanden.
Garantie houdt ook niet in dat je geld terug krijgt, maar dat een defect wordt gerepareerd. Binnen de garantietermijn zijn er leveranciers die kostenloos omruilen tegen een nieuw onderdeel, buiten de leveranciers garantie sturen ze het onderdeel op (kostenloos).Er is dan nog wel sprake van fabrieksgarantie.
Met een advocaat dreigen is geblaat. Wat je kunt aanbieden is dat je het moederbord opstuurt naar fabrikant (kostenloos) en dat die onderzoekt wat er loos is. Is er ook geen sprake meer van fabrieksgarantie dan heeft de klant pech en dat is met name aan zichzelf te wijten.
Ik vind het verhaal van de klant weinig geloofwaardig.

• johnny.xxx
nou dat wordt morgen leuk, ga nu naar bed.
moet morgen werken ;) zal wel vertellen of hij nog is geweest met zijn advocaat :)

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 07:28
die garantie termijn langer dan de normale 12 maanden bij de winkelier moet deze man calimen bij de fabrikant.

Waarom doe je hem niet schriftelijk het aanbod om zijn apparatuur te testen, en zoals je al gedaan hebt de boel evt te vervangen.

Doe je dit schriftelijk en weigert hij, dan heeft ie geen poot meer om op te staan. Je moet nml wel de gelegenhied bieden om het defect op te sporen en te verhelpen.

Een advocaat voor een mobo en cpu van 4 snip ? Ik moet de eerste nog zien :D

Mocht ie dat toevallig toch doen, dan moet je me maar even mailen, maak ik mooie brief voor je >:)

Verwijderd

Bied die vent een kop koffie aan en laat em ff lekker uitrazen.
Binnen 8 dagen kan een klant z'n geld terugkrijgen, daarna hoef je wettelijk gezien alleen het produkt ter reparatie innemen ZONDER dat de klant een leenprodukt krijgt of dat het wordt omgeruild.
Wat je hooguit kan aanbieden is het systeem aannemen om het door de TD te laten bekijken, mocht het bord echt defect zijn, kun je het bord terugsturen naar MSI(3 jaar garantie op MSI-bordjes) voor een RMA'tje.

Dit soort klanten denken door een grote bek hun gelijk te halen, wat bij sommige verkopers ook nog wel es lukt :P

Ben zelf werkzaam bij Funprice, en heb zoiets dergelijks ook wel es meegemaakt, maar ik laat me echt niet beinvloeden door een grote bek, ik wijs een klant gewoon op z'n wettelijke rechten

• Sjah
  • Laatst online: 16:47
Garantie is verlopen.........einde oefening.
Ik heb rechten gestudeerd, en weet dat advocaten niet eens zo een zaak ook maar overpeinzen, tis duidelijk.......garantie 1 jaar,die man komt na 13 maanden, klaar. :7

• dumb_8
  • Laatst online: 07-07 16:35
Ik heb ook ooit zoiets meegemaakt, de goede man dreigde met de rechtswinkel. Wij vonden dat prima en we werden gebeld door iemand van de rechtswinkel. Die was echter veel redelijker dan de klant zelf en snapte het verhaal van die man ook niet.

Uiteindelijk niks hoeven te verniewen, maar gewoon ander 2e hands spul teruggegeven. Oude spullen werkte nog prima, dus was er niks verloren voor beide partijen.

i386SX/16MHz, Trident 9400 1MB Vesa Local Bus, 4MB fpage, 40 MB hdd, Soundblaster 2.0

• stylezzz
  • Laatst online: 16:23
Klanten die bij mij komen met zulke verhalen kunnen van mij ook de pot op. Als een klant echter bereid is tot een goede oplossing te komen met mij verleen ik daar alle medewerking aan. Laat dit een wijze les zijn voor alle blaaters die met rechtwinkels en advocaten de winkel binnenstormen.... >:)

Verwijderd

Luister eens: als consument heb je door de vage regels en voorwaarden vaak geen poot om op te staan.

Het is daarom begrijpelijk dat een consument binnenkomt stormen en dat hij dreigt met rechtshulp of iets dergelijks.

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:09

d-motion

zow... en dan nu...

Na 13 maanden is de garantie periode verlopen.

Aangezien de klant verschillende onderdelen heeft gekocht kun je voor hem uitsluiten of het moederboard of processor mischien niet defect is. (Andere onderdelen kwamen toch ergens anders weg?) Is het moederboard defect dan kun je hem voorstellen om het te ruilen tegen dat andere board. (Dan stel je je wel heel klantvriendelijk op namelijk, de garantie periode is namelijk verlopen!)

Gaat hij daar niet mee accoord dan is dit de fout van hemzelf en kan hij dreigen wat hij wil met advocaten etc. maar dat maakt allemaal niet uit.

In dit geval handelt de klant niet correct en jij wel.

WWW.RC5.NL

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 12:21

Greyfox

MSX rulez

Op maandag 12 november 2001 03:38 schreef Sjah het volgende:
Garantie is verlopen.........einde oefening.
Ik heb rechten gestudeerd, en weet dat advocaten niet eens zo een zaak ook maar overpeinzen, tis duidelijk.......garantie 1 jaar,die man komt na 13 maanden, klaar. :7
Als je rechten gestudeerd hebt, zul je toch moeten weten dat de garantie rekbaar is. Als iets er na 13 maanden mee stopt en de verwachte levensduur is 5 jaar, dan moet je toch echt wat met die klant gaan doen.
Het is in dit geval natuurlijk een ander verhaal omdat de klant in kwestie de fout maakte door te zeggen dat ie vanaf het begin al problemen heeft.

MSX 2 rulez more

• stylezzz
Denk nou eens na. Zou jij het als winkelier normaal vinden als een klant compleet over de rooie binnenkomt stormen met een een of ander bull*#^$ verhaal. Dan heb ik meteen zoiets van 'Ga maar weer fijn buitenspelen manneke'.

Kijk als de als klant volledig in z'n recht staat en de winkelier wil nog niet helpen dan kun je altijd verdere stappen ondernemen. Maar het lijkt mij het meest logische dat je gewoon eerst met rustig onderhandelen tot een oplossing probeert te komen....

Verwijderd

Ik ben het roerend eens met Greyfox!

Verwijderd

Wat wilt ie doen :?
Je bent ook maar verkoper van een winkel en je weet ook niet beter. En als alle spullen nog niet eens bij jullie vandaan komen dan heeft ie toch geen garantie meer :)
Ofwel dan kan hij met zijn advocaat komen maar dan ben jij echt niet de lul ofzo hoor he :)

Verwijderd

De zal zeker niet de laaste keer zijn dat je zoiets mee maakt. In de computer wereld zijn dit soort dingen schering en inslag. Wanneer een klant bijv. een videokaart verkeerd in zijn commpu steekt en deze is daarna kaput dan kan hij zich leuk beroepen op GARANTIE. Maar in dit geval na 13 maanden tja helaas pindakaas.

Hierbij wil ik eens het volgende kwijt, er zijn winkeliers die regels aan hun laars lappen, maar er zijn meer klanten die de boel besodemieteren. Naast een shop survey voor winkeliers zou er ook eens een klant survey moeten komen.

• stylezzz
Op maandag 12 november 2001 10:39 schreef geheugen het volgende:
De zal zeker niet de laaste keer zijn dat je zoiets mee maakt. In de computer wereld zijn dit soort dingen schering en inslag. Wanneer een klant bijv. een videokaart verkeerd in zijn commpu steekt en deze is daarna kaput dan kan hij zich leuk beroepen op GARANTIE. Maar in dit geval na 13 maanden tja helaas pindakaas.

Hierbij wil ik eens het volgende kwijt, er zijn winkeliers die regels aan hun laars lappen, maar er zijn meer klanten die de boel besodemieteren. Naast een shop survey voor winkeliers zou er ook eens een klant survey moeten komen.
Haha cool! ik heb eens een klant gehad die volhield dat er geen voeding in z'n zojuist aangeschafte hq-08 bigtower zat. Ik weet zeker dat die vent uit z'n nek lulde maar jah, hoe moet ik bewijzen dat er wel een voeding in zat? (toch maar een voedingkje meegegeven dus....)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Geld terug, is not done. Reparatie of vervanging tegen gelijkwaardig of beter produkt is de juiste oplossing, gaat ie niet akkoord heeft ie pech en eindigt de klant met niks, it's a simple....Aangezien MSI 3 jaar garantie geeft zou ik het boardje testen en bij fouten RMA aanvragen.

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:25

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Op maandag 12 november 2001 10:29 schreef Greyfox het volgende:

[..]

Als je rechten gestudeerd hebt, zul je toch moeten weten dat de garantie rekbaar is. Als iets er na 13 maanden mee stopt en de verwachte levensduur is 5 jaar, dan moet je toch echt wat met die klant gaan doen.
Het is in dit geval natuurlijk een ander verhaal omdat de klant in kwestie de fout maakte door te zeggen dat ie vanaf het begin al problemen heeft.
Klopt Greyfox! Je mag verwachten dat het een redelijk aantal jaren meegaat, voor computerstuff is dat ongeveer 3 jaar

/dev/null

• Muggie
  • Laatst online: 16-08 17:33

Muggie

8 pm

Dus hij zit er al 13 maanden mee te werken en komt nu pas met problemen aanzetten ?? Beetje ongeloofwaardig van die man, als hij echt problemen zou hebben dan had hij al veel eerder teruggekomen.

PSN: mug_8pm

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 17:21

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op maandag 12 november 2001 02:23 schreef johnny.xxx het volgende:

[..]

ik wilde hem een ander bord meegeven (pro2 we hebben niet anders) maar daar ging hij niet mee accoord. hij wilde niets meer met ons te maken hebben
Tsss.. je kwam em zelfs al tegemoet.. geweldig :) En hij weigert? Dan heeft hij pech.. na die ruil periode van een dag of 8 heeft ie zelfs al geen recht op geld meer :P

Denk dat je het zo zou kunnen doen:
- Gif tha man a coffee in een apart kantoortje omdat je zijn situatie wil bespreken.
- Vraag aan hem hoe het gaat enzo (beetje asslicking)
- Herhaal met zijn 'goedkeuring' zijn probleem (dat ie zeg maar weer even weet dat jij weet wat hij wil e.d.)
- Leg hem voor dat ie dus in feite over het jaar zit, en zeker over de 8 dagen voor geld terug.
- MAAR dat jij hem ! speciaal ! tegemoet komt met een andere, nieuwe moederbord!
- Als hij daarmee niet accoord gaat kun je zeggen dat je helemaal niets meer voor hem kunt doen en afwacht tot zijn advocaat contact op neemt met die van jullie.
- Bedank em voor z'n komst en tot ziens maar weer.
- Gaat het wel goed, vertel hem dan wel netjes dat hij de std tijd nog garantie heeft op de rma (dus geen volledig jaar meer erbij) e.d.

Wordt in geen geval geinponeerd door gebral, gescheld of geschreeuw.. dat zijn emoties.. give tha man a coffee was ons motto en luister naar zijn verhaal.. dan chill't ie al gauw hoor, let maar op.. :)

Veel succes!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 02:05 schreef johnny.xxx het volgende:
ik werk in een computer winkel, nou werk ik daar nog niet zo denderend lang dus weet ik simpelweg niet alles.

kreeg ik zaterdag een klant in de zaak die zijn geld terug eiste van zijn MSI-k7t-pro en duron700, die hij 13 maanden eerder als cheap upgrade had gekocht. hij zei dat hij niets dan problemen had met deze combo, hij had de pc bij zich en die bleek inderdaad steeds blauwe schermen te geven, spontane resets enz.
ik dacht bij mezelf krijg de ***** want hij was al over de garantie periode heen en nieteens alle spullen kwamen bij ons vandaan.
ik probeer dus de klant duidelijk te maken dat ik onmogelijk zijn geld kan terug geven. maar daar wilde hij niets van weten.
hij had bij de consumenten bond geinformeerd en volgens hen had hij recht op zijn geld terug omdat de spullen niet naar behoren werken.
ik zei nogmaals dat ik echt zijn geld niet terug kon geven, waarop hij kwaat de winkel uitliep met de belofte dat hij maandag met zijn advocaat wel eens eventjes de zaak zou rechtzetten.

nou moet ik morgen werken, kweet dus alleen niet wat ik moet doen, heeft hij recht op zijn geld of kan hij de pot op?
HeLp!!!
nee dan heeft deze klant vette pech en had ie binne de
garantie maar terug moeten komen

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 10:47 schreef Tijn_3d het volgende:

[..]

nee deze klant heeft geen recht op geld terug gaven
ten eerste heeft hij geen garantie meer en ten 2e had ie dan maar binne de garantie termijn terug moeten komen

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op maandag 12 november 2001 10:49 schreef Tijn_3d het volgende:

[..]
Tijn, lees ook de rest over garantie recht even.

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 02:13 schreef OProg het volgende:
Hebben jullie nergens voorwaarden ten aanzien van garantie zwart op wit staan?
Zelfs algemene voorwaarden kunnen niet altijd door de beugel van het Nederlands recht hoor... er bestaat een zogenaamde zwarte lijst van bedingen die onredelijk bezwarend zijn en dus ongeldig, ook al stan ze nog zo groot op je bon...

Of ie de pot op kan? Zeker weten, beetje laat he na 13 maanden terugkomen, neem dat ding ff in, installeer windows ff netjes en dan zal het waarschijnlijk prima werken..

Verwijderd

ik zou gewoon zeggen dat hij niet bij jullie terecht kan aangezien de spullen buiten jullie garantie valt.
maar dat hij wel contact op kan nemen met de leverancier, de meeste spullen hebben 3 jaar garantie!!!!

en nooit zijn geld teruggeven!!!! na een jaar kan dat gewoon niet meer... als jullie de man toch willen helpen (bij wijze van klantvriendelijkheid en niet omdat hij er recht op heeft) kunnen jullie evt zijn spullen naar de leverancier opsturen en die dingen voor hem regelen.

(misschien heeft die wel bofh gelezen en zijn pc overgoten met het zelfde spulletje :) )

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Euh, domme opmerking misschien maar waarom zou nou gelijk alle hardware kapot zijn?
Wellicht heeft tie handig wat software lopen installeren wat het probleem veroorzaakt.

Ik zou in zo'n geval de HD van die klant eruit trekken en effe een andere HD erin hangen en dan windows opnieuw erop gooien.
No BSOD :? mooi zo... weet je in ieder geval dat de hardware niet het probleem is.
Of je die onderzoekskosten in rekening brengt moet je zelf weten, persoonlijk zou ik dat als service zien.

just my 2 cents.

• TeasingU
  • Laatst online: 15-09-2022

TeasingU

I Live Longer

Als jij die klant zijn geld terug geeft, ga ik met mijn 2 jaar oude pc terug omdat ik nu eigenlijk niet zo blij ben met mijn Matrox G400........

En dan nog, als hij de hele tijd problemen had, had hij ook eerder langs kunnen komen, niet dan?

cd /usr/ports/www/porn make install

• Rocky
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

Rocky

Remember Gina

Op maandag 12 november 2001 11:00 schreef betweter het volgende:

....en nooit zijn geld teruggeven!!!! na een jaar kan dat gewoon niet meer... als jullie de man toch willen helpen (bij wijze van klantvriendelijkheid en niet omdat hij er recht op heeft) kunnen jullie evt zijn spullen naar de leverancier opsturen en die dingen voor hem regelen.
Precies dit is de enigste mogelijkheid die er nog rest voor de klant en voor jullie denk ik. Wil de klant dit niet dan helaas, jullie hebben je dan welwillend opgesteld naar de klant toe. Als deze dan zelf onwillend is dan heeft hij geen poot meer om op te staan, en is het einde oefening. Dit natuurlijk wel even duidelijk maken naar de klant toe dat dit het enigste is wat jullie voor hem kunnen doen.

PocketGear3025[MS2003] Acer Travelmate 234LC WindowsXP![ Systeem: AMD Athlon1.4][INTEL PIII 400 e.d][AMD Duron 800][AMDk6-300][Hp laptop voor de vrouw] en wifi in de house!!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op maandag 12 november 2001 07:00 schreef dumb_8 het volgende:
hee hee jouw sig klopt niet! een 386SX-16 met Vesa Local Bus? Of was het een "zoek de fout" sig ???

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik denk niet dat de man recht heeft op geld-terug. Maar slechts een jaar garantie is gelul. Zoals je zei stonden de garantievoorwaarden op de bon. De koop is echter gesloten voordat hij de bon heeft gekregen, en achteraf met aanvullende garantievoorwaarden aankomen (dat zijn het inmiddels) is niet geldig. De spullen moeten het langer dan 13 maanden doen, dus hij heeft recht op garantie. Het enige is dat de bewijslast nu bij hem ligt, hij moet aantonen dat de produkten defect zijn en dat het niet komt door de wijze waarop hij het gebruikt, of gebruikt heeft.
Hij heeft dus wel recht op garantie, maar het zal moeilijk worden voor hem om het te claimen. Dus je poot stijf houden en hem geen garantie geven zal wel werken. En zoals meesatl het geval is, is de conusment weer de dupe :( (Ik heb zelf namelijk ook zo'n gevalletje meegemaakt, maar ondanks mijn gelijk kon ik geen garantie krijgen of ik had naar de rechtbank moeten gaan |:( ).

ps. Ik vind die vent overigens wel gewoon een kl00tzak, daar hij meteen begint te dreigen enzo. Hij had eerst moeten proberen om er met jullie op een fatsoenlijke manier uit te komen.

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 10:52 schreef nigelator het volgende:

[..]

Tijn, lees ook de rest over garantie recht even.
ja dat heeft er niks mee te maken een jaar is een jaar en daarna heb je gewoon geen garantie meer zo simpel is het

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 02:50 schreef TweakGuy het volgende:
Bied die vent een kop koffie aan en laat em ff lekker uitrazen.
Binnen 8 dagen kan een klant z'n geld terugkrijgen, daarna hoef je wettelijk gezien alleen het produkt ter reparatie innemen ZONDER dat de klant een leenprodukt krijgt of dat het wordt omgeruild.
Wat je hooguit kan aanbieden is het systeem aannemen om het door de TD te laten bekijken, mocht het bord echt defect zijn, kun je het bord terugsturen naar MSI(3 jaar garantie op MSI-bordjes) voor een RMA'tje.

Dit soort klanten denken door een grote bek hun gelijk te halen, wat bij sommige verkopers ook nog wel es lukt :P

Ben zelf werkzaam bij Funprice, en heb zoiets dergelijks ook wel es meegemaakt, maar ik laat me echt niet beinvloeden door een grote bek, ik wijs een klant gewoon op z'n wettelijke rechten
Wat jij zegt over die acht dagen klopt totaal niet! De klant heeft het recht om z'n geld terug te vragen al is het na 2 maanden dat garantie die hij van de winkelier gekregen heeft verlopen is, want volgens de wet heeft produkt een gemiddeld levensduur en als het produkt hier niet aan voldoet dan kan de klant eisen dat het gerepareerd wordt of dat hij z'n geld terug krijgt maar op het moment als de klant z'n geld terug vraagt dan gaat de jaarlijkse afschrijving er vanaf. vb stel je voor je koopt een televisie een televisie heeft gemiddeld gezien een verwachte levensduur van acht jaar en je hebt bv van de winkelier maar 1 jaar garantie gekregen en hij gaat naar 2 jaar kapot dan kan je namelijk v/d winkelier eisen dat hij hem bv kosteloos repareert!

• Palomar
  • Niet online
Op maandag 12 november 2001 11:03 schreef Treb het volgende:
Euh, domme opmerking misschien maar waarom zou nou gelijk alle hardware kapot zijn?
Wellicht heeft tie handig wat software lopen installeren wat het probleem veroorzaakt.

Ik zou in zo'n geval de HD van die klant eruit trekken en effe een andere HD erin hangen en dan windows opnieuw erop gooien.
No BSOD :? mooi zo... weet je in ieder geval dat de hardware niet het probleem is.
Of je die onderzoekskosten in rekening brengt moet je zelf weten, persoonlijk zou ik dat als service zien.

just my 2 cents.
ja precies.. heeft ie uberhaupt al een keer windows opnieuw geinstalleerd?

En kan het niet aan een rotte insteekkaart (of geheugen, kapotte voeding etc. etc.) liggen dat ie aldoor bsod's geeft??

Verwijderd

Neem die klant eens mee naar de technische dienst, pak zijn spullen eens op en begin eens met uitwisselen. Probeer het defect op te sporen, (ik verwacht de cooler), en bied hem dan een alternatief aan. Wat je niet kunt hebben is een boze klant in de winkel. En ergens zal er wel een waarheid in zijn verhaal zitten. Probeer dat er uit te halen, en vooral, haal je baas er even bij. Ga er even rustig voor zitten, en laat het eens een keer wat centen kosten.

Succes ermee.

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 11:19 schreef Tijn_3d het volgende:

[..]

ja dat heeft er niks mee te maken een jaar is een jaar en daarna heb je gewoon geen garantie meer zo simpel is het
Nou jongen zo werkt het echt niet hoor voor de Nederlandse wet. Het is echt niet zo dat als er maar 1 jaar garantie hebt dat op 366e dag geen recht op garantie hebt. Een produkt heeft een gemiddeld verwachte levensduur hier moet hij aan voldoen met een bepaalde marhe natuurlijk. Lees m'n reactie maar die ik even hiervoor geplaatst heb!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

[b] en vooral, haal je baas er even bij. Ga er even rustig voor zitten, en laat het eens een keer wat centen kosten.

Succes ermee.
Inderdaad haal je baas erbij! Dat is het meest verstandige wat je kunt doen. Je geeft zelf al aan dat je niet zoveel ervaring hebt, het is dan beter om om advies te vragen aan je een meer ervaren iemand. Je kunt hem ook vragen of hij de zaak wil afhandelen.

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 11:25 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

Nou jongen zo werkt het echt niet hoor voor de Nederlandse wet. Het is echt niet zo dat als er maar 1 jaar garantie hebt dat op 366e dag geen recht op garantie hebt. Een produkt heeft een gemiddeld verwachte levensduur hier moet hij aan voldoen met een bepaalde marhe natuurlijk. Lees m'n reactie maar die ik even hiervoor geplaatst heb!
jawel hoor zo is het wel heb al genoeg klanten gehad die 5 dagen na de garantie aan komen kakken en die hebben allemaal vette pech gehad zelf als ze een advocaat inschakelen kunne ze je helemaal niks maken

• BadMotha
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

ja, dit zijn leuke dingen als je verkoper bent...
ik zou voorstellen om alle spullen die bij jullie vandaan komen, om die te testen,
dus verder alles eruit halen,
en kijken of ie dan wel goed werkt!

dus ff met een simpel videokaartje, geen modem etc.,
en het liefst een schone HD,
en dan moet ie het wel goed doen!

en anders stuur je dat mobo gewoon op,
zal die klant wel zeggen, "ja maar dan moet ik op m'n spullen wachten"--> nou en?
hij heeft jullie toch ook pas na 13 maanden op de fout gewezen?

of je print deze hele thread ff uit.... :P

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

• Andre21
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-03-2025

Andre21

Inmiddels 39....

Ik heb ook in een winkel gewerkt, en die klant probeert je gewoon te flashen denk ik.

Hij heeft 12 maanden gerantie en daarna neits meer, geen geld, geen bonnetje...

Kortom:

[Hans Teeuwen mode]
Vette pech voor de kabouters
[/Hans Teeuwen mode]

Blender....

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 11:28 schreef j-w het volgende:

[..]

Inderdaad haal je baas erbij! Dat is het meest verstandige wat je kunt doen. Je geeft zelf al aan dat je niet zoveel ervaring hebt, het is dan beter om om advies te vragen aan je een meer ervaren iemand. Je kunt hem ook vragen of hij de zaak wil afhandelen.
zowieso een goed idee... mensen met een grote bek laten zich ook weer overbluffen als er iemand anders bij gehaald wordt zeker als je zegt dat het DE BAAS is. (dit werkt overigens ook goed als iemand een beetje twijfelt bij een aankoop; op een of andere manier vertrouwen ze de baas altijd meer, en vroeger in mijn geval onterecht; mijn toenmalige baas wist alleen iets van geld :) )

Verwijderd

Sjah laat weten rechten te hebben gestudeerd. Zijn antwoord geeft daar geen blijk van. Of het is lang geleden of onvolledig.

De consumenten garantie is sedert enkele jaren gewijzigd, zoals ook anderen al hebben aangegeven.
Van een artikel, waarvan je mag verwachten dat hij jaren trouwe dienst doet is de garantietermijn niet beperkt tot 1 jaar, kul!
Maar je bent ook niet verplicht een klant na 13 maanden zijn geld terug te geven, dat is het andere uiterste. De juiste oplossing is al aangegeven, aanbieden het probleem op te sporen en op te lossen, dat hoeft niet eens gratis, Kosten delen vind ik reeel, vooral iemand die 13 maanden wacht met zijn klachten. Maar gaat hij NA 13 maanden defect, geldt hetzelfde, de fabrikant heeft weldegelijk verplichtingen.

• CasaLasse
  • Laatst online: 25-02 12:22

CasaLasse

c454 l4553

TheOneAndOnly heeft gelijk!

Het staat allemaal beschreven in het Burgerlijk Wetboek artikel 7:17 (voor diegenen die zich door juridische kost willen worstelen :P : http://politieschool.virtualave.net/data/Burgerlijk_wetboek/boek7_8/boek_7/titel_1.html)

In de 'garantieperiode' geldt de fabrieksgarantie. Dat wil zeggen dat de fabriek eventuele gebreken moet verhelpen.
Na afloop van die 'garantieperiode' is de verkoper van het produkt verantwoordelijk wanneer zich gebreken voordoen die niet aan onkundig handelen van de gebruiker te wijten zijn.

Zoals TheOneAndOnly al zegt, is de winkelier dan verplicht om een redelijke korting of gratis reparatie te geven, al naar gelang de leeftijd en de verwachte levensduur van het produkt.

Ik vind het wel wat raar van iemand dat hij pas na 13 maanden geld terug wil hebben. Als hij de afgelopen maanden steeds langs is geweest en steeds weer hoop had dat het ging werken... OK!
Maar als dit de eerste keer is dat die man ermee langskomt, dan denk ik toch dat het enige wat je kunt doen, is een schappelijke korting geven op een nieuwe compu of mobo.

Het is tenslotte en klant en de klant is Koning :7

Succes ermee!

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 11:32 schreef BadMotha het volgende:
of je print deze hele thread ff uit.... :P
lol ja.... dan moet hij iig het gevoel hebben dat al het mogelijke gedaan/onderzocht is...

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Even als reactie op al die mensen die hier zitten te zeggen dat je langer dan 1 jaar garantie hebt:

De winkelier bied je die voorwaarden uit, misschien zijn de voorwaarden niet helemaal eerlijk, dan kan de rechter besluiten dat je toch recht hebt op garantie.
Maar als jij na 13 maanden de winkel weer binnenkomt, dan heeft de winkelier gewoon het recht om geen garantie meer te geven, aangezien dat zijn voorwaarden zijn, als de produkten een levensduur hebben die overeenkomen met die periode heb je dus nog steeds geen garantie.
Je hebt het dus niet over 'even' garantie verlengen, nee, je moet echt een rechtzaak/kort geding starten, dat is niet echt iets wat je zomaar even doet.

* TheGhostInc denkt daarnaast dat als je aangeeft als bedrijf dat de produkten al langer een probleem gaven, en de klant niet naar je toe is gekomen, dat een rechter ineens ook een stuk minder vriendelijk is. Je naait het bedrijf dus met kosten op, omdat je te lang hebt gewacht.

Vriendelijk proberen op te lossen, als de klant weigert hem simpel weg vertellen dat dat het aanbod is, en niks meer. En eventueel er een maximale duur op zetten, van bv. 1 week, waarna je het aanbod laat vallen, zodat je het snel kunt afhandelen, want als dit lang blijft lopen kost het ranzig veel tijd en geld.

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 11:31 schreef Tijn_3d het volgende:

[..]

jawel hoor zo is het wel heb al genoeg klanten gehad die 5 dagen na de garantie aan komen kakken en die hebben allemaal vette pech gehad zelf als ze een advocaat inschakelen kunne ze je helemaal niks maken
Dan geef ik jouw dan maar 1 advies lees de wetboek maar eens goed door! Dan zul je namelijk zien hoeveel rechten de consument namelijk heeft daar sta je echt van te kijken. en als al die klanten een advocaat echt hadden ingeschakeld dan is de kans redelijk groot aanwezig dat je jullie aan de kortste eind trekken. Misschien moet je eens wat vaker na de rijdende rechter kijken dan komen zo nu en dan ook wel eens zulke dingen naar voren soms sta je er versteld van jij denkt dan zo maar volgens de wet is dan toch net iets anders.

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 11:45 schreef CasaLasse het volgende:
TheOneAndOnly heeft gelijk!

Het staat allemaal beschreven in het Burgerlijk Wetboek artikel 7:17 (voor diegenen die zich door juridische kost willen worstelen :P : http://politieschool.virtualave.net/data/Burgerlijk_wetboek/boek7_8/boek_7/titel_1.html)

In de 'garantieperiode' geldt de fabrieksgarantie. Dat wil zeggen dat de fabriek eventuele gebreken moet verhelpen.
Na afloop van die 'garantieperiode' is de verkoper van het produkt verantwoordelijk wanneer zich gebreken voordoen die niet aan onkundig handelen van de gebruiker te wijten zijn.

Zoals TheOneAndOnly al zegt, is de winkelier dan verplicht om een redelijke korting of gratis reparatie te geven, al naar gelang de leeftijd en de verwachte levensduur van het produkt.

Ik vind het wel wat raar van iemand dat hij pas na 13 maanden geld terug wil hebben. Als hij de afgelopen maanden steeds langs is geweest en steeds weer hoop had dat het ging werken... OK!
Maar als dit de eerste keer is dat die man ermee langskomt, dan denk ik toch dat het enige wat je kunt doen, is een schappelijke korting geven op een nieuwe compu of mobo.

Het is tenslotte en klant en de klant is Koning :7

Succes ermee!
ja precies je zecht het al de fabriek ja niet de computer zaak dus de klant mag hem lekker zelf opsturen naar de fabriek / dealer

• CasaLasse

CasaLasse

c454 l4553

Op maandag 12 november 2001 11:48 schreef Tijn_3d het volgende:

[..]

ja precies je zecht het al de fabriek ja niet de computer zaak dus de klant mag hem lekker zelf opsturen naar de fabriek / dealer
Volgens mij is de garatieperiode in dit geval al verlopen (13 maanden gebruik <-> 12 maanden garantie?), dus is de winkelier verantwoordelijk...

Verwijderd

Dus hij komt 13 maanden later pas klagen terwijl die al vanaf het begin problemen er mee heeft?? Dat geloof ik dus niet. Tis gewoon een eikeltje 1ste klas. Nix geven, komt te laat want garantie is verlopen en waarom kwam hij niet direct??

• CasaLasse

CasaLasse

c454 l4553

Even voor het gemak hier een stukje uit de wetstekst:

Burgerlijk Wetboek - Boek 7 - Art. 17. (7.1.2.7)

1. De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

2. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

(lid 3 t/m 5 zijn niet relevant in dit geval)

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 11:48 schreef Tijn_3d het volgende:

[..]

Nee de winkelier is wel degelijk verantwoordelijk ervoor want je gaat namelijk met hem een verkoopovereenkomst aan en niet met de leverancier dus in de 1e instantie is niet de leverancier aansprakelijk maar de winkelier. Kijk dat de leverancier langer garantie geeft das mooi meegenomen maar dit wil echt niet zeggen dat de winkelier niet meer aansprakelijk is voor de garantie hij is toch echt degene die dit voor jou moet oplossen. En daar komt ook bij als er 3 jaar fabrieksgarantie op zit waarom zou jij dan als winkelier er moeilijk om doen om hem op te sturen?

Verwijderd

waar gaa mijn post heen?

• Markao2000
  • Laatst online: 04-01 21:33

Markao2000

it's all about the beats

Dat hele gedoe met dat burgerlijk wetboek e.d. is hier naar mijn mening niet eens van toepassing. Het is namelijk niet eens onderzocht of die hardware van die klant kaduuk is.
Het kan simpelweg zijn dat dat spul prima functioneerd, alleen niet in ZIJN configuratie!
Een conflictje met een ander stuk van zijn eigen hardware zou het probleem kunnen zijn. Voorlopig heeft die klant, die sowieso typisch handelt natuurlijk, alleen nog maar beweerd dat het spul kaduuk is.
Wat dus wijs is, is gewoon normaal met die klant te praten over het probleem en dan op de technische dienst kijken wat het probleem is, is het de aangeschafte hardware, dan praat je verder over die garantie en gemiddelde verwachte levensduur. Is het echter zo dat dat spul prima werkt en de hardware van de klant zelf het probleem is, tsja dan is het een ander verhaal en moet de klant zelf een oplossing zoeken. Het blijft dus een wisselwerking tussen jou en de klant maar het begint natuurlijk bij redelijk blijven, van 2 kanten dan ook!

edit: typo's

Oerbrood!

Verwijderd

oeps, er zijn meerdere pagina's, maandag he??

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 19:01
Moest dit nu? Ik kom net van een werkcollege burgerlijk recht af... de onzin die ik in deze thread zie. |:(

Gelukkig zie ik een paar posts die wel redelijk beargumenteerd zijn! 8-)

• ThaHandy
  • Laatst online: 18-08 21:43

ThaHandy

Discovery Channel

kan et nie zijn dat er een brakke dimmetje is zit ofzo?
zoiets heb ik ook wel us gehad
(btw..komt et ram ook bij jullie vandaan?

• MrJT
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 03:57
Ik heb t ooit eens gehad met een olivetti(386) die wou ik ook ter reparatie aanbieden omdat de vga kaart brak was. Ik moest een hele lijst invullen waaronder het moment waarop ik het probleem ontdekt heb(ik deed dit pas 3 maanden nadat ik het probleem had geconstateerd). Ik alles netjes ingevuld en opgestuurd. Kreeg ik een brief terug dat ik te laat was met het melden van het probleem. Ik kon dus mooi fluiten naar me reparatie. Ik had binnen 8 dagen na het ontdekken van het probleem moeten reageren, anders viel het buiten de garantie. Dit stond achteraf allemaal in de voorwaarden die ik niet had gelezen (ik was pas 13, wist ik veel)
Dus kweet nie of jullie bij dat zaakie waar je werkt ook van dit soort voorwaarden hebben, maar als dit t geval is heb die gast mooi pech.

• Diamon
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

En wat als een product nog binnen de garantie termijn zit.

En die 8 dagen niet goed geld terug zijn toch 14 dagen.

And The Only One

• Markao2000

Markao2000

it's all about the beats

Binnen de garantie is gewoon omruilen voor nieuw product of reparatie zonder kosten. Tenminste zo hoort dat!

Oerbrood!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:35
Misschien kan je voorstellen om de computer op jullie kosten te laten maken. Een echte tweaker komt daar toch wel uit?? *D

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 12:40 schreef Sovereign het volgende:
Moest dit nu? Ik kom net van een werkcollege burgerlijk recht af... de onzin die ik in deze thread zie. |:(

Gelukkig zie ik een paar posts die wel redelijk beargumenteerd zijn! 8-)
Tja sorry! dacht je rust te hebben dan krijg je dit:)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:49

Epsilon

Op maandag 12 november 2001 13:00 schreef Diamon het volgende:

dat ligt dus wederom aan de voorwaarden die voor het kopen gestelt zijn.

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:44

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Mijnsinziens kan je je moeilijk beroepen op "verwachte levensduur". Doorgaans werkt een computer, of werkt-ie niet. Dus hij doet het vanaf het begin, of niet. Als je klant na 13 maanden aan komt zetten met dat-ie allemaal BSOD's krijgt lijkt me sterk dat het aan de geleverde hardware ligt. Tenzij hij zelf met bruut geweld heeft zitten kloten, maar ook dan kan hij natuurlijk niet terugvallen op garantie. Het ligt misschien aan andere nieuw geplaatste hardware, maar daar draait dit garantiegeval dus niet om.

Dus ehh, geef niet te snel op. En haal voor de zekerheid je baas erbij. Als jij een oplossing bedenkt waar hij achteraf niet blij mee is, is het einde proeftijd ;)

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• tvdleur
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Op maandag 12 november 2001 11:31 schreef Tijn_3d het volgende:

[..]

Welke winkel is dat en waar? Dan weet ik waar ik nooit moet komen.

Had een voeding, 300 W lownoise. ging stuk na 1 jaar en 2 maanden. Je VERWACHT dat hij langer meegaat dan dat. Kreeg bij Norrod, na rustig uitgelegd te hebben toch een nwe mee. Was lullig, vonden zij ook. Wel 2 maanden buiten garantie, maar de levensduur is iets anders dan de garantieperiode.

Dus jij wilt zeggen dat als de garantie verstrijkt de levensduur ook bereikt is? (zo lees ik je opmerkingen)

• sll
  • Laatst online: 14:42

sll

Op maandag 12 november 2001 13:00 schreef Diamon het volgende:

Die 'xx dagen niet goed geld terug'-regelingen hebben doorgaans niets met garantie te maken: het is een (extra) service van de winkelier. Daarom varieert het aantal dagen dat de winkelier de tijd geeft nogal.

De winkelier is ook niet verplicht om zo'n regeling aan te houden, want de wet zegt: verkocht=verkocht. Als je dus in een opwelling bijvoorbeeld een dure videokaart koopt die je naderhand toch niet wilt hebben, _hoeft_ de winkelier hem niet in te ruilen. Alleen bij wijze van service kan de winkelier wel besluiten om hem om te ruilen of het geld terug te geven.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op maandag 12 november 2001 16:49 schreef sll het volgende:

[..]

Die 'xx dagen niet goed geld terug'-regelingen hebben doorgaans niets met garantie te maken: het is een (extra) service van de winkelier. Daarom varieert het aantal dagen dat de winkelier de tijd geeft nogal.

De winkelier is ook niet verplicht om zo'n regeling aan te houden, want de wet zegt: verkocht=verkocht. Als je dus in een opwelling bijvoorbeeld een dure videokaart koopt die je naderhand toch niet wilt hebben, _hoeft_ de winkelier hem niet in te ruilen. Alleen bij wijze van service kan de winkelier wel besluiten om hem om te ruilen of het geld terug te geven.
Fout, er is nu een cooling down periode en die geldt voor alle websites die onder de Nederlands wet vallen, binnen die termijn (14 dgn d8 ik) mag je je spullen weer inleveren als je je bedenkt.

Verwijderd

ik ben het ook eens met Greyfox. Zo'n moederbord moet toch langer kunnen meegaan dan 13 maanden. Ok, hij komt wel terug wanneer de garantie is verlopen, maar het zou wel heel lullig zijn als hij niks zou krijgen. Volgens mij moet zo'n moederbord ongeveer 5 jaar meegaan. Als dat ding al kapot gaat naar 13 maanden, dan denk ik dat deze man zeker recht heeft op een tegoedbon of een nieuw moederbord.

Wel is het weer zo dat deze man ook andere onderdelen, uit waarschijnlijk andere winkels heeft gebruikt, in zijn computer. Daar kan het natuurlijk ook aan liggen en dan heeft hij weer geen recht op een nieuwe bordje..

• sll
  • Laatst online: 14:42

sll

Op maandag 12 november 2001 16:53 schreef KillerAce_NL het volgende:

[..]

Fout, er is nu een cooling down periode en die geldt voor alle websites die onder de Nederlands wet vallen, binnen die termijn (14 dgn d8 ik) mag je je spullen weer inleveren als je je bedenkt.
Klopt, dat geldt inderdaad alleen voor producten die je op internet koopt (verzendkosten moet je wel zelf betalen). Om het volledig te maken: een cooling-down periode geldt ook voor colportage (bijvoorbeeld mensen die aan de deur komen om stofzuigers e.d. te verkopen), dus transacties waarvan het initiatief bij de verkoper ligt.

Maar voor 'gewone' winkels geldt toch echt verkocht=verkocht.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ja die voor colportage was er allang.
Billijk vind ik een voorstel voor een ander 2e hands boardje en anders moet die gast zelf maar contact opnemen met MSI. Binnen een jaar handelt de shop het af, valt het daarbuiten moet je contact opnemen met fabrikant voor fabrieksgarantie, soms doen de shops het wel voor je, maar als je al brullend binnenkomt zou ik je ook niet meer helpen.

• O.D.Smolik
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Op maandag 12 november 2001 16:54 schreef nicodr88 het volgende:
ik ben het ook eens met Greyfox. Zo'n moederbord moet toch langer kunnen meegaan dan 13 maanden. Ok, hij komt wel terug wanneer de garantie is verlopen, maar het zou wel heel lullig zijn als hij niks zou krijgen. Volgens mij moet zo'n moederbord ongeveer 5 jaar meegaan. Als dat ding al kapot gaat naar 13 maanden, dan denk ik dat deze man zeker recht heeft op een tegoedbon of een nieuw moederbord.

Wel is het weer zo dat deze man ook andere onderdelen, uit waarschijnlijk andere winkels heeft gebruikt, in zijn computer. Daar kan het natuurlijk ook aan liggen en dan heeft hij weer geen recht op een nieuwe bordje..
Als je nou alles gelezen had, heeft de topcistarter de klant een nieuwe bordje aangeboden. Maar dat heeft de klant geweigerd, hij wilde persé geld terug.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Op maandag 12 november 2001 02:23 schreef johnny.xxx het volgende:

[..]
hij wilde niets meer met ons te maken hebben
Eigen keuze, je bent klaar met hem. ;)
Maar eventueel kon je hem wel een oplossing bieden.
Maar goed dat was jou keuze.

Meh ...

• Jopioware
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-07-2025
Ben erg benieuwd hoe dit afgelopen heeft :-)

systeem van Jopioware have lucky, have fun, funny lucky human

Verwijderd

Als hij na 13 maanden pas terug komt kan je verwachten dat die foutmeldingen sinds kort voorkomen. Hij zal dus zelf het een of ander aan zijn systeem veranderd hebben (zoals de meeste tweakers hier doen). Test het moederbord waar de klant bij staat, doe er geen kaarten in, goed geheugen en een hd met een cleane windows install. Geeft het systeem dan nog fouten ligt het aan het moederbord, draait het systeem goed en stabiel kan de klant dat zien en weet hij dat er niets fout is met zijn moederbord maar met iets anders. Dit doe je als service en is de klant ook weer blij (meestal).
Is het moederbord inderdaad brak, kijk dan naar eventuele (hele kleine) beschadigingen die er niet horen, dan kan je zien of de klant zelf heeft lopen kloten of niet. En stuur hem op naar de fabriek, jullie geven zelf 1 jaar garantie en de fabriek 3 jaar. Hij is zijn moederbord dan een tijdje kwijt maar dat is zijn probleem.

Verwijderd

Je Baas er bij halen en het hem laten oplossen, Jij bent niet aangenomen om voor dat 10'tje per uur wat je verdient, verrot gescholden te worden. Zal er dan wel op neer komen dat die kerel misschien een ander bordje krijgt.

En laat die rechtsbijstandsadvocaat maar komen haha *D dat wordt dan een schikking van beide partijen want een rechtsbijstandsadvocaat krijgt echt niets bijzonders voor elkaar maar dat terzijde.

• Markao2000

Markao2000

it's all about the beats

Als je nou alles gelezen had, heeft de topcistarter de klant een nieuwe bordje aangeboden. Maar dat heeft de klant geweigerd, hij wilde persé geld terug.
hehe, eindelijk iemand die ook opvalt dat er hier zo slecht gelezen wordt.........alles is al 3x gemeld door verschillende mensen. Als iedereen nou gewoon alles 1x leest...dan vermeld niemand meer iets dubbel en erger ik me niet zo :'(

Oerbrood!

• stylezzz
Haha, de discussie was inderdaad wel lichtelijk off-topic gegaan ja. Meer een steekspelletje met allerlei gerechtelijke bevelen en winkeliers die hun eigen regels volgen.....

Volgens mij is daadwerkelijk een kort geding/rechtzaak beginnen tegen een compu-winkel wel het slechtste wat je kunt doen. Zoiets duurt waarschijnlijk enkele maanden en al die tijd zit jij dus zonder je kapotte onderdeel. En verwacht daarna maar niet dat je nog enige medewerking krijgt van die toko....

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op maandag 12 november 2001 18:33 schreef Chevalric het volgende:

[..]

hehe, eindelijk iemand die ook opvalt dat er hier zo slecht gelezen wordt.........alles is al 3x gemeld door verschillende mensen. Als iedereen nou gewoon alles 1x leest...dan vermeld niemand meer iets dubbel en erger ik me niet zo :'(
Dank... :)

• Markao2000

Markao2000

it's all about the beats

Graag gedaan, maar hoop dat alle tweakers nou eens in alle topics alles gaan lezen! ;) Da's een hoop alles.
Er wordt overal slecht gelezen en vervolgens in de rondte gereplyed met slecht onderbouwde "adviezen".

Ennuh, ik weet dat dit ook off topic is! >:) sorry daarvoor ;)

Oerbrood!

• TheGhostInc
  • Niet online
Beter offtopic dan ongelezen :)

(Je wist tenminste nog dat het offtopic was ;) )

• Leipo
  • Niet online
1 ding snap ik ff niet:

een produkt heeft 1 jaar garantie
de verwachte levensduur is bijv. 3 jaar
als het produkt kapot gaat na 2 jaar heb je dus nog wel recht op een soort garantie?? waar slaat dit op?

waarom geven ze dan 1 jaar op als garantie en niet 3 jaar? (want dat is dan de echte periode).

ik ben het er gewoon mee eens: buiten de garantieperiode is jamme = geen geld of iets anders terug (ookal overkomt het mezelf)

waar is anders die garantie periode van 1 jaar voor? :?

• johnny.xxx
ok daar ben ik dan weer, en de klant is terug geweest met zijn advocaat, ja echt ik kon mijn ogen niet geloven!
maar toen mijn baas dit zag sprong hij meteen naar voren, jammer ik luste hem rouw!
nou bleek dus dat de klant zijn advocaat nix had verteld en alleen dat wij niet naar hem wilde luisteren.
toen mijn baas aanbood het hele systeem na te lopen en eventuele kapotte spullen te vervangen, waarop de klant weigerde, liepen ze plotseling samen de winkel uit en ik heb ze niet meer gezien. ben benieuwd of dit nog een staartje krijgt...

Verwijderd

Jullie hebben het goed afgehandeld....zij kunnen akkoord gaan of niet, zo niet hebben ze niks...en anders een werkend systeem... :)

Kanzloze zaak voor die gast.

• superbikkel
  • Laatst online: 16-05 09:49
die kerel komt niet terug, die heeft een poging gedaan nieuwe spullen te krijgen door al z'n geld terug te eisen, vast gehoord dat dat al eens gelukt is ergens.

edit:

oeps, iets gemist geloof ik

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 20:52 schreef johnny.xxx het volgende:
ok daar ben ik dan weer, en de klant is terug geweest met zijn advocaat, ja echt ik kon mijn ogen niet geloven!
maar toen mijn baas dit zag sprong hij meteen naar voren, jammer ik luste hem rouw!
nou bleek dus dat de klant zijn advocaat nix had verteld en alleen dat wij niet naar hem wilde luisteren.
toen mijn baas aanbood het hele systeem na te lopen en eventuele kapotte spullen te vervangen, waarop de klant weigerde, liepen ze plotseling samen de winkel uit en ik heb ze niet meer gezien. ben benieuwd of dit nog een staartje krijgt...
Als het een advocaat was heeft ie zijn kans nu goed verknoeid. Was het niet een vriendje van mm in een pak ?? >:)

• nicxz
  • Niet online
die advocaat zal ook niet voor niets mee zijn gekomen. Dat zal die klant nog wel voelen in zijn portemonee :) Of het was gewoon bluf en hij had een vriend meegenomen natuurlijk...

/edit: ik ben niet de enige wantrouwende persoon hier :) en typo's

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

• Diamon

Diamon

The Weird One

Op maandag 12 november 2001 16:10 schreef epsilon het volgende:

[..]

dat ligt dus wederom aan de voorwaarden die voor het kopen gestelt zijn.
Weet dat anderen d'r al een post opgegeven hebben, maar al zet de winkelier "Slechts 1 dag niet goed geld terug" op daar heeft de koper nixs mee te schaften (Mmmmm, zit in de keet ja).
De afkoelperiode is 14 dagen, en dat is wettelijk vast gelegd.

And The Only One

• rambo-2001
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

Op maandag 12 november 2001 20:52 schreef johnny.xxx het volgende:
...
toen mijn baas aanbood het hele systeem na te lopen en eventuele kapotte spullen te vervangen, waarop de klant weigerde, liepen ze plotseling samen de winkel uit en ik heb ze niet meer gezien...
beetje raar verhaal je neemt een advocaat in dienst.
ik neem aan dat een advocaat ook wel wilt weten waar hij aan begint.
verder vind ik het onlogisch dat die advocaat dan niks of weinig zegt.

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 18:48
idd erg vaag.
Een advokaat die meegaat met zijn klant naar een winkel waar het gaat om een artikel van een slordige paar honderd gulden.
Wat denk je dat zo'n advokaat per uur kost.

Niet erg geloofwaardig.
Ik zal niet zeggen dat de topic starter iets uit zijn duim zuigt maar die kerel bluft met zijn buurman met een stropddas om denk ik.

• Diamon

Diamon

The Weird One

Idd, beetje maf lijkt me.
Als advocaat zijnde wil je iig weten waar het over gaat.
Dus denk ook dat het een "vriendje" in pak was.

And The Only One

Verwijderd

De meeste fabrikanten geven op een product 1 jaar omdat ze dat jaar garantie weer bij een verzekering verzekeren om risico af te schuiven. Dat de consument eigenlijk net zo lang garantie heeft als de verwachte levensduur weet bijna niemand. De enkeling die dat wel weet nemen ze dan voor lief. Hier door is B.V. het prijsverschil tussen OEM en Retail te verklaren(retail langer garantie dus meer premie dus enkele guldens duurder).
Op maandag 12 november 2001 20:11 schreef Leipo het volgende:
1 ding snap ik ff niet:

een produkt heeft 1 jaar garantie
de verwachte levensduur is bijv. 3 jaar
als het produkt kapot gaat na 2 jaar heb je dus nog wel recht op een soort garantie?? waar slaat dit op?

waarom geven ze dan 1 jaar op als garantie en niet 3 jaar? (want dat is dan de echte periode).

ik ben het er gewoon mee eens: buiten de garantieperiode is jamme = geen geld of iets anders terug (ookal overkomt het mezelf)

waar is anders die garantie periode van 1 jaar voor? :?

Verwijderd

Tis inderdaad allemaal erg vaag, maar dit is voor een ondernemer het meest kutte dat je kunt meemaken. Zelf ook eens zoiets aan de hand gehad. Gelukkig had ik nog wat uren van die klant tegoed die hij niet wilde betalen. (Was niet zoveel). Ik heb hem netjes een brief gestuurd dat als er iets was hij gewoon beroep op mij kon doen, maar dat hij eerst de openstaande rekening moest voldoen. Nooit meer iets van gehoord. Jammer en ook wel gelukkig. Dit soort gasten moet je zien te weren.

Anyway, zie het als een leermoment. Hij is dommer dan jij. :Z
Pagina: 1 2 Laatste