My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Ik merk het verschil sinds ik een nieuwe monitor heb, draai nu alles op 100 Hz en hou het veel langer vol achter de pc.
Precies.Op donderdag 08 november 2001 14:55 schreef KillerAce_NL het volgende:
slecht voor je ogen en idd hoofdpijn bevorderend, je wordt er ook sneller moe door.
Ik merk het verschil sinds ik een nieuwe monitor heb, draai nu alles op 100 Hz en hou het veel langer vol achter de pc.
En je kunt er van die pijnlijke droge ogen van krijgen.
Niet doen zou ik zeggen.
Anoniem: 39582
Anoniem: 21405
Persoonlijk hou ik het geen 5 minuten uit op 60Hz.

En trouwens, het is ook sterk afhankelijk van de grootte van je monitor. Een 22" op 60Hz houdt niemand uit lijkt mij, terwijl het bij een 15" al veel minder opvalt.
Anoniem: 1933
totdat ik een eigen pc kocht met een een monitor die met gemak 100hz haalde... je went aan die 85/100hz en als ik dan nog naar dat oude scherm kijk dan lijkt het net of het knippert
je merkt vanzelf wanneer iets niet prettig kijkt -> je gaat veel met je ogen knipperen of je krijgt last van je hoofd, etc...
Ik bedoel, oude monitoren konden ook nooit echt hoge frequenties aan, en daar heb je vroeger toch ook altijd mee gewerkt.
Alleen omdat nieuwe monitoren hogere frequenties aankunnen, en omdat je daardoor het verschil weet, is het beter om een hogere frequentie te nemen lijkt me.
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Dat is de reden dat de huidige monitoren en videokaarten niet alleen hogere resoluties aan kunnen, maar ook hogere refresh rates.
Ik draai nu 1024*786*32 op 85Hz. Op een 17" monitor. Ziet er lekker rustig uit, en op LAN's ga je 's-avonds niet met koppijn van je monitor naar bed!!! (kun je lekker doorspelen!)
ja, zoiets vreesde ik dus al, en daarom opende ik ook dit topic. Om te discussieren of je werkelijk ongemerkt last er van kon krijgen.Op donderdag 08 november 2001 15:10 schreef Courage het volgende:
Wat ik bedoel te zeggen is dus eigenlijk dat je ook aan slechte omstandigheden prima kan wennen, maar ongemerkt toch last van hebt !
Iemand enig idee ?
One of the animals has left its cage today.
Naar een hogere refresh rate veranderen is natuurlijk altijd beter. Waar ik benieuwd naar ben of het nadelige gevolgen kan hebben als je het andersom verandert.
De elektronica in de LCD maakt er gewoon weer een digitaal signaal van en tekent het beeld dan veel vaker dan 60hz per seconde.Op donderdag 08 november 2001 15:15 schreef mrknowitall het volgende:
Hoe komt het eigenlijk dat een TFT schermpje @60 Hertz wel "rustig" is ?
Iemand enig idee ?
Ik vind 60hz persoonlijk niet om aan te zien, zie het altijd meteen als een scherm op 60hz staat, gruwelijk irritant. Zelfs 75hz vind ik soms nog irritant.
Anoniem: 15682
Als ik thuis ben hou ik het veel langer vol ( read : de hele dag

Thuis draai ik 1024 x 768 @ 199hz = heerlijk

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
het maakt dus errug veel uit!!
Anoniem: 33158
ik draai zelf op mijn piyama vmpro 451 19' op 85Hz. Dat is niet echt veel ofzo...maar voor mij volstaat het prima.
Da's een hele kromme vergelijking omdat je ooghoeken veel meer trillingen waarnemen dan wanneer je recht in het beeld kijktOp donderdag 08 november 2001 15:48 schreef thoth het volgende:
Ik had een monitor 15" op 60mhz met daarnaast een 19" op 85mhz... heb er een half uur achter gezeten met in mijn linker oog het geflikker van de 60mhz... ik heb de rest v/d avond op mijn bed in het donker gelegen... met een flitsende koppijn...
het maakt dus errug veel uit!!

Ps: weet je zeker dat hij niet hoger kan? (check manual of instelleer monitor drivers)
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
* Wacky is happy met 1280x1024@100Hz op 2 monitoren

Anoniem: 22139
Anoniem: 15682
Damn dude.. das wel lekker hoogOp donderdag 08 november 2001 15:43 schreef limoentje het volgende:

geef mij ook zo'n beeldscherm

Verder hou ik mn drivers meestal gewoon up to date met XP update...
maar kzal eens gaan zoeken

Mag ik eff vragen wat voor merk dat isOp donderdag 08 november 2001 15:43 schreef limoentje het volgende:
heb hier op mn werk ook 1152x864 draaien op 75hz maar op een of andere manier is het nog steeds onrustig, dus ik ga *nu* terug naar 1024x768 @ 85hz, veel rustiger voor je ogen, minder koppijn, lekkerder werken etc.etc.

Ik doe nu 1024*768*100 hz

Zie bij de specs staan H freq:30-60 KHZ en V freq:50-130 HZ.
Nu draai ik 1024-768 op 85 HZ,Win2000 verbergt de modes die de monitor niet aankan,dus tot max.85 Hz.
Kan het kwaad als ik de modes naar 130 HZ zet?
thnx

Anoniem: 20405
Btw, ik heb me monitor een beetje overgeklokt..

Hij draait (zonder foutjes) op 60.8Hz

Anoniem: 20405
Kijk.. Je monitor heeft een pixel proccessor.. Die moet het aankunnen.. Die 130Hz is voor een bepaalde resolutie.. Waarschijnlijk niet de hoogste die de monitor aankan..Op donderdag 08 november 2001 16:43 schreef AOG het volgende:
1 vraag over mijn monitor,heb een philips 107 S 17".
Zie bij de specs staan H freq:30-60 KHZ en V freq:50-130 HZ.
Nu draai ik 1024-768 op 85 HZ,Win2000 verbergt de modes die de monitor niet aankan,dus tot max.85 Hz.
Kan het kwaad als ik de modes naar 130 HZ zet?
thnx
Maar alles is te proberen

Zodra ik hem op 130Hz zet geeft ie een zwart scherm met signal out of reach.....kan daarna wel 130Hz selecteren.Op donderdag 08 november 2001 16:56 schreef TheRaven het volgende:
[..]
Kijk.. Je monitor heeft een pixel proccessor.. Die moet het aankunnen.. Die 130Hz is voor een bepaalde resolutie.. Waarschijnlijk niet de hoogste die de monitor aankan..
Maar alles is te proberen
Wat houd dit in dan?
thnx

Verstuurd vanaf mijn Computer®
dat die frequentie dus buiten het bereik van de monitor valtOp donderdag 08 november 2001 17:07 schreef AOG het volgende:
[..]
Zodra ik hem op 130Hz zet geeft ie een zwart scherm met signal out of reach.....kan daarna wel 130Hz selecteren.
Wat houd dit in dan?
thnx

zo merk je dat engels kennen toch wel nut heeft he
Misschien als ik wist wat het type monitor ik had, en daar evt drivers voor kon downloaden, misschien dat het dan enig verschil zou kunnen opleveren.
Ik denk echter dat ik verdoemd zal blijven tot 60 Hz op 1280x1024.
/dev/null
Als je trouwens per se je monitor hoger in wilt stellen en je kan geen driver vinden weet ik wel iets : neem als driver de driver van een hele dure Iiyama monitor

Mij ons op school staan de monitors standaard op 60 Hz ingesteld en ik merk dat dat erg vermoeiend is. Zeker bij een witte achtergrond.
http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page
Specs
Anoniem: 38450
1024x768 is ook de standaard voor een 17". Sommige mensen willen het liefst een zo hoog mogelijke resolutie, alsof dat zo'n voordeel is. Ik kan alles normaal lezen en hoef mijn ogen niet aan het beeldscherm te plakken omdat ik het niet kan lezen.

Het wentOp zaterdag 10 november 2001 18:39 schreef TAG_Speedy het volgende:
Heb hier nog een fijne Compaq 14" die ik niet hoger krijg dan 60Hz, kan geen 5 min achter dat ding zitten zonder knetter te worden van het beeld, krijg gewoon hoofdpijn ervan. Gelukkig is het maar een router beeldschermpje, maar voor dagelijks gebruik zou ik dus geen monitor nemen waarbij je favo res maar op 60Hz kan draaien, misschien went het wel (kan het me niet voorstellen) maar gezond kan het nooit zijn.

Hangt er vanaf wat je achter je pc doet... Dit scherm kan alleen maar normaal 85 hz draaien op 800*600 en dat is absoluut VERSCHRIKKELIJK als je vaak meer dan 5 venster open hebt staan! Ik moest dus wel wennen aan die 60 hz...heb geen geld voor een nieuwe monitorOp zaterdag 10 november 2001 18:52 schreef Forno het volgende:
Ik heb mijn 17" op 1024x768@100mhz. Resolutie kan hoger maar dan neemt de frequentie af tot 85 of 75 mhz en als je 100 gewend bent...ga je echt niet meer terug!
1024x768 is ook de standaard voor een 17". Sommige mensen willen het liefst een zo hoog mogelijke resolutie, alsof dat zo'n voordeel is. Ik kan alles normaal lezen en hoef mijn ogen niet aan het beeldscherm te plakken omdat ik het niet kan lezen.

Anoniem: 10911
op 85 herz veel rustiger. geprobeerd hem op 1024x768 te zetten ,maar dat lukt niet. Hoe zou dit komen? Kan met dit scherm alleen 800x600 op 85herz?
Waarschijnlijk gaat-ie met 1024x768 wel op 75Hz. Een kwestie van even proberen.Op zaterdag 10 november 2001 20:53 schreef ellen het volgende:
ik zit nu op 85 herz op m'n oude (7 jr) Goldstar. 800x600.
op 85 herz veel rustiger. geprobeerd hem op 1024x768 te zetten ,maar dat lukt niet. Hoe zou dit komen? Kan met dit scherm alleen 800x600 op 85herz?
Dat komt omdat de pixels van een TFT langer 'nagloeien'. De reactie tijd van TFT pixels is veel trager dan het fosfor van een CRT. Daarom is het met de huidige techniek ook weinig zinvol om een TFT op meer dan 60hz te draaien. Tegen de tijd dat er een nieuw beeld op je TFT wordt gezet is het oude nog zichtbaar, bij een CRT is de pixel al weer donker.Op donderdag 08 november 2001 15:15 schreef mrknowitall het volgende:
Hoe komt het eigenlijk dat een TFT schermpje @60 Hertz wel "rustig" is ?
Iemand enig idee ?
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Anoniem: 10911
Maar ik zit nog altijd met de vraag hoe ik nu de vensters goed krijg. Nu zijn de vensters opm'n scherm kleiner als het beeld vd monitor.Dus bv de site van tweakers.net is veel kleiner als m'n scherm. Hoe krijg ik het geheel gevuld op mijn scherm???
Maar als ik nu kijk bij Beeldscherm/Geavanceerd dan zie ik nergens iets waar ik het aantal hertz kan instellen

En er staat ook "onbekende monitor", moet ik dan gewoon een monitor die het meeste op die van mij lijkt nemen en dan het aantal hertz nemen of moet ik daar niet mee gaan kloten?
maar ik heb ff de beste Iiyama uit het lijstje met monitoren gekozen (mijn Vision Master 400 stond er niet bij), en nu haal ik op 1024*768 wel 100 hz.
wat een gelul noem mij 1 monitor die dat draaid bij een fatsoenlijke resolutieOp donderdag 08 november 2001 15:43 schreef limoentje het volgende:
heb hier op mn werk ook 1152x864 draaien op 75hz maar op een of andere manier is het nog steeds onrustig, dus ik ga *nu* terug naar 1024x768 @ 85hz, veel rustiger voor je ogen, minder koppijn, lekkerder werken etc.etc.
EPC Debian Gnu Linux
Niet helemaal. Huidige TFT schermen zijn snel genoeg om daaar geen last van te hebben. Alleen een TFT word in 1 keer het hele beeld aangestuurd, terwijl een CRT van boven naar beneden opgebouwd wordt.Op zaterdag 10 november 2001 23:55 schreef Acid_Burn het volgende:
[..]
Dat komt omdat de pixels van een TFT langer 'nagloeien'. De reactie tijd van TFT pixels is veel trager dan het fosfor van een CRT. Daarom is het met de huidige techniek ook weinig zinvol om een TFT op meer dan 60hz te draaien. Tegen de tijd dat er een nieuw beeld op je TFT wordt gezet is het oude nog zichtbaar, bij een CRT is de pixel al weer donker.
Je ogen kunnen niet meer waarnemen dan ca 20 beeldjes per seconden. 60Hz is daar dus ruim boven. Bij een TFT waar het hele scherm 60x ververst wordt, zie je dan ook niets. Echter, bij een CRT is 60Hz nog zo laag, dat je het tijdverschil tussen het tekenen van de 1ste lijn en de laatste lijn kan zien als knipperen. Naarmate de resolutie hoger wordt, wordt het effect erger: een groter aantal lijnen moet in dezelfde tijd 'belicht' worden, dus ze doven sneller uit, hetzelfde effect als je in films ziet op radarschermen waar de blip even fel oplicht en dan verdwijnt totdat het streepje er weer langskomt.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
is er ook een programma waarmee je kan zie wat wat je refresh-rate is?
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire