Toon posts:

CPU Cooler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey!

Ik heb een klein probleempje met mijn cooler.
2 Dagen geleden zette ik m'n pc aan en maakte deze echt een enorm t*ring kabaal...leek me dus niet goed. Dus ik da ding uit elkaar geschroeft en netjes schoongemaakt maar daarna deed hij het nog steeds niet normaal.
Dus ik nogmaals kijken en weer niets te vinden. Ik denk dat er dus gewoon iets mis is met da ding en wil daarom een nieuwe kopen. Even de gegevens van de cooler (dus alleen het ventilatortje):

Yate Loon (company)
DC Fan
D80SH-12 (type)
DC 12V 0,19A

Ik ben toen op de site gaan kijken van yateloon.com en daar staat hij op met de extra gegevens:

80*80*25 mm
3000 speed
CFM 34
Noise dB 33

Nu weet ik niet of iemand hier weet waar ik deze cooler voor een redelijke prijs kan kopen (in Nederland dus) want op de site van tweakers stond ie er niet tussen...
Of is er een andere die precies hetzelfde is en ik ook kan gebruiken zonder dat mijn pc'tje langzaam weg fikt???

Zou degene die mij kan helpen even een email kunnen sturen naar toorschot@hotmail.com (omdat ik dus niet mijn gewone mail kan checken). Ik zou het zeer op prijs stellen :)

Met vriendelijke groeten,

Thijs van Oorschot
Rosmalen, Nederland
http://www.cryonox.nl
toorschot@hotmail.com

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Misschien gewoon iets intern in de fan (waarschijnlijk koolborstels ofzo).. Je kunt gewoon een willekeurige 80x80mm fan terug kopen en erin schroeven..

Die fan's kun je overigens bij elke willekeurige pc-boer halen, of bij de lokale elektro-winkel in de buurt hebben ze die dingen zeer waarschijnlijk ook..

Verder zie ik dat je hier nieuw bent, dus welkom. Ik zou je graag nog even op de FAQ wijzen. Hierin staat ondermeer het volgende stukje:
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).
Succes verder!

Verwijderd

Ik heb 2 weken een nieuwe cooler gekocht (zalman cps 5001cu) en heel voorzichtig geweest met het monteren en ging ook goed.
Deze heeft 1 week goed gefunctioneerd maar nu maakt hij een enorm kabaal als de PC aanzet.
Hij wilt dan ook niet booten ik hoor dan 2 langere piepen en gaat dan uit. Daarna kom ik even aan de bladen/vinnen en zet ik hem weer aan hij maakt dan nog steeds een lawaai maar hij start wel door. Het lawaai wordt dan langzaam minder en verdwijnt als hij zo'n 2 min aanstaat. Help wat kan ik hier aan doen, heb geen zin om constant als een handyman erbij te gaan staan als computer aan moet. :(

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Het kabeltje van de fan heb je ingestoken op een header op je board. Je board checkt in de bios of het toerental van deze fan minimaal 1500rpm is. Is dit niet het geval gaat je pc uit om doorbranden van je cpu te voorkomen.
Je fan is dus een beetje defect. Kan dat dit een fan met sleepcontacten is en dus een beetje vuil is.
Ik zou teruggaan naar de winkel met je cooler en een nieuwe eisen.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Bij het kopen van een cooler is het exacte type niet zo van belang; het gaat om het type processor waar hij op zit. Alle coolers voor dat type voldoen. Herrie uit een cooler betekent doorgaans dat de lagering is overleden of op het punt staat dat te doen. Een nieuwe kopen is dan de enige oplossing, want aan coolers valt weinig te repareren.
Als je een nieuwe koopt, neem dan bij voorkeur eentje met kogellagers (ball bearing), die zijn wel iets duurder maar geven een stuk minder kans op problemen.

Verwijderd

Topicstarter
oke oke... ik krijg nu wel redelijk veel reacties maar volgens mij spreken we over 2 verschillende dingen...
het is inderdaad zo dat de meeste moederboards een eigen cooler bovenop de chipset hebben zitten maar verder hebben de meeste ook een cooler in het voedingskastje zitten (dus als je de achterkant van de pc bekijkt het gedeelte waar de voeding aangesloten moet worden)...
om even duidelijk te zijn:
ik moet een nieuwe fan hebben voor in mijn voedingskastje en dus niet voor op mijn chipset... ik heb er nu een gevonden:
http://www.pcsite.nl/meerinfo.asp?idgroup=&idcat=&idproduct=191
dit zijn de specificaties:

Sunon 80x80x25 3000rpm
Sizes: 80 x 80 x 25 mm
Voltage: 12 VDC
Air flow: 41.7 CFM
Current: 220 mA
Input power: 2.6 Watt
Speed: 3000 RPM
Noise: 34 dBA
Bearing: sleeve

Is dit er eentje die mijn huidige (zie bovenaan) zou kunnen vervangen zonder dat dit problemen oplevert?
zo niet, dan bestel ik deze ff...maar 9 piek...
Pagina: 1