Toon posts:

Wat is het nut van PC aarden ?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC zit op een aarde stopcontact aangesloten.
Ik heb een probleem als ik DVD beeld naar mijn woonkamer TV stuur en het geluid naar de stereo.
Het beeld is perfect maar het geluid bromd.
Men zegt dat dat een aardlus is ofzo, en als ik de pc op een niet geaard stopcontact aansluit de brom dan weg is.
Wat heeft dan het nut van een geaarde PC ??

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Is tijdje geleden topic over geweest met een linkje naar een site met veel nuttige uitleg:

...sjit de search doet het niet...

maar het komt hier op neer: je audio/video zit via de coaxkabel op een "andere" aarde aangesloten. Er is dus sprake v/e potentiaal/spanningverschil (ofzoiets) en dit veroorzaakt de brom. De oplossing staat er ook bij, dit is een soort ontstoorder die je aan je coax hangt voor de TV/stereo.

MZL Spyro

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Het nut ervan is dat als je een likje aan je pc geeft je geen opdonder krijgt, maar de spanning via de aarde wegdruipt. Zo :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het is trouwens ook mogelijk dat zo'n storing wordt veroorzaakt door iets anders in je PC. Geluidskaart naast een snelle videokaart wil nog wel eens brommen, evenals naast netwerkkaart.

Ik heb een prof. geluidskaart die in het begin ook nogal eens een brom gaf, waarna ik hem in het onderste PCI-slot heb gezet, brom werd een stuk minder.

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:39

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik had ook vaak last van gebrom, alle apparatuur is somehow wel met elkaar verbonden in huis.
Telefoon --> ADSL --> server --> netwerk --> Workstation(s) --> tvout/digitalout --> TV/Video/Stereo --> kabel

Het gebrom was op het laatst alleen nog maar in de telefoon te horen, tot ik het ADSL-signaal via een ingebouwd modem heb doorgelusd naar het ADSL modem.

Als iets in huis een optater krijg van de bliksem, krijgt alles het, maar ik heb geen last van gebrom.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Het aarden van een pc kan idd problemen opleveren, maar je wordt tenminste niet geelectrocuteerd als je je pc aanraakt. En er zullen ook nog wel andere nadelen zijn aan je pc niet aarden.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Zelf heb ik ook een keer last gehad van een brom. En niet zo'n kleintje ook. Uiteindelijk bleek het een foute splitter te zijn voor de tv (coax). Deze volmetalen splitter zorgde op een of andere bizarre wijze voor een flinke spanning welke niet echt bepaald prettig was om aan te voelen. Dit ging door naar m'n vcr, waarvan de scartkabel ook niet meer aan te raken was en uiteindelijk via een video tulp naar m'n pc. Zelfs de metalen pluggen voor de monitor waren pijnlijk. PC was geaard, maar wel een enorme brom (muziek was niet hoorbaar). Aarde eraf gehaald en de brom werd een stuk minder. PC voelde als een lichte tinteling, de splitter (bij binnenkomst in m'n huis) voelde nog steeds als 220.

Uiteindelijk die splitter het balkon af gegooit :) en het probleem was verholpen. Hoe het allemaal kan weet ik niet, ook niet of het wel de splitter was of m'n vcr (heb ik ook ff opengeschroeft), maar wat ik wel zeker weet is dat de brom minder werd toen ik de aarde eraf haalde.
Ben nu bezig met een aparte HT ruimte, deze heeft ook een eigen groep en moet hopelijk bovenstaande problemen verhelpen...

Mijn Home Cinema in aanbouw

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

ja, daar ben ik weer, alles wat de mensen voor mij verteld hebben kan inderdaad gebeuren en dklopot ook helemaal, maar wat men vergeet is dat alle kaarten in je computer een aarding hebben. Elke kaartje hheft zeg maar zijn aflozingsaansluiting van ongewilde singalen., Al die singalen zijn aangesloten op het metalenoplaatje waar je de kaart mee in de kast vast zet.< hoe meer kaarten je hebt hoe groter de brom wordt. Een metaleskast is ook een zoort aarding, maar ius echter veel te klein om het singaal te kunnen verwerken, dus moet men een aarde aanleggen van de kast naar de verwarmingsbuizen. En wat ook vaak gebeurd is dat als je je pc niet geaard hebt het een een hoop brommen in je geluid veroorzaakt.
TYrouwens de voeding van je pc is ook op je kast geaard. Teon ik mijn kastgeaard had was niet mijn geluid bijna helemaal ruisloos, maar was de warmte van de kast in de buurt van de voeding ook flink gedaald.

8 )

• Mindwalker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-05 22:36

Mindwalker

zappen is zinloos

Op maandag 05 november 2001 02:15 schreef ShittyOldMan het volgende:
Uiteindelijk bleek het een foute splitter te zijn voor de tv (coax).
Ik heb ook een enorme brom gehad.

Het bleek ook in mijn geval te liggen aan een splitter (in een andere kamer) van de kabel voor audiosignaal, welke weer op mijn stereotoren zat aangesloten. Mijn pc zit ook weer op die stereotoren aangesloten.
De PC was geaard via een koperdraad aan de buis van de c.v. - ik had namelijk geen geaarde stopcontacten in mijn kamer. Dat alles bij elkaar zorgde voor een aardige brom.

I know I'm dead on the surface, but I am screaming underneath

Pagina: 1