[quote]
cervelaatworst schreef:
cervelaatworst denkt dat Fused een dagtaak heeft een het reply-en, of zo zeker is van zichzelf dat hij niet meer hoeft na te denken en alle kritiek gemakkelijk om zeep helpt
Mag ik uit dat laatste concluderen dat jij vindt dat ik de kritiek gemakkelijk om zeep help?

Het is geen dagtaak, omdat het me helder voor de geest staat
waarom ik dit vind.
Als ecteinascidin inderdaad zijn argumenten uit de bijbel haalt, dan is een discusie met hem niet overbodig, want in wezen stelt hij je dan in de gelegenheid de irrationaliteit van de bijbel (op sommige plaatsen althans) aan te tonen!
Dat zou te ver off-topic gaan. Binnen deze draad kan iemand die slechts de Bijbel als argument heeft geen zinnige bijdrage leveren.
kan je mogelijkerwijs n vliegen in m < n klappen slaan (lang leve de wetenschap).
n vliegen slaan kost me teveel tijd, zelfs in m klappen

Als andere mensen iets als afkeurenswaardig betitelen, beperkt mij dat niet in mijn bewegingsvrijheid
(mentaal en fysiek (zijn eigenlijk hetzelfde)). Het voegt alleen extra gevolgen toe aan mijn handelen. De handeling op zich laten zij ongemoeid.
Ze beperken jou en mijn mentale bewegingsvrijheid niet, maar wel die van anderen, die wèl beinvloedbaar zijn. Zeker diegenen die in de problemen zitten: niet voor niets sluiten zoveel mensen met geestelijke problemen zich bij culten aan.
Je maakt dus ten alle tijden een afweging op basis van je kennis. Wellicht deugt die kennis niet, schat je gevolgen te rooskleurig in, etc. Dan maak je een fout. Dat komt niet door jou, maardoor een gebrek aan informatie.
Op basis van je kennis en de interpretatie van die kennis ten gevolge van je geestelijke gesteldheid. Depressieve mensen neigen vaker dan anderen naar het ondernemen van roekeloze activiteiten (als ze al activiteiten ondernemen).
Je mag iemand op basis van zijn kennis niet veroordelen; dan zouden we tenslotten heel wat
Denk je: ik had nooit geholpen, terwijl de ander dat wel deed, dan vind je het opoffering. Als je denkt: ik had geholpen, terwijl die ander niets deed, vind je het egoïsme. Is de inschatting van wat jij zou doen in overeenstemming met wat de ander heeft gedaan, dan vind je het heel 'normaal' [quotes added ;)]
Andere opties zijn: 'ik had nooit geholpen' en van diegene die dat wel deed denk je 'roekeloze sukkel' en 'ik had geholpen' en van diegene die dat niet deed denk je 'verstandig'.
Je kan ook het dilemma erkennen door alle vier de reacties te hebben. Aan degene die het 'opofferend' vond vraag je: 'was het niet roekeloos dan' (en kon z/hij dat vooraf weten?)? Aan diegene die het 'roekeloos' vond vraag je: 'vond je het niet heldhaftig dan' (hoe groot is het risico dat je mag nemen?). Aan degene die het 'egoistisch' vond vraag je: 'Komen je eigen leven en jouw vrienden/familie niet eerst' (en tot welke grens moet je voor anderen gaan en waar haal je het recht vandaan iemand op een split-second te beoordelen (als oprechte vraag)?)? en aan degene die het 'verstandig' vond vraag je: "Is voorzichtigheid altijd verstandig" (en geloof je werkelijk dat juiste inschatting van de situatie de achtergrond van de beslissing was?)?
Dan hoef ik alleen maar te citeren uit onderzoek dat aantoonde dat neuronaal gezien de handeling eerst wordt geïnitieerd,
In bepaalde situaties. Ik zou niet durven beweren dat de conclusies hier rucksichtlos gelden.
Juist. Voor iedereen die erheen wil. Het probleem van mensen met zelfmoordneigingen is dat ze er vaak niet naar toe willen (heeft toch geen nut, wat kan zo een iemand voor me betekenen, etc...)
Daar komt de persoonlijke hulp in het spel: zorg dat ze professionele hulp krijgen.
Pas nou op Fused, je laat je verleiden tot het doen van uitspraken die je in de regel (vaak terecht naar mijn idee) zo gepassioneerd

tracht neer te sabelen.
Retoriek is de basis van indoctrinatie en mijns inziens het Kwaad zelve. Hoevelen er niet vervallen tot het in het ongeluk werpen van medemensen ten gevolge van indoctrinatie!
We hoeven alleen maar naar de kinderen in Belfast te kijken om deze stelling bevestigd te zien. Hoe gelukkig zou de mensheid zijn als elke tekst die zichzelf als argument had verboden zou zijn?
Een tekst van God over God, bevattende de regels van God, beargumenteerd enkel doordat ze afkomstig zijn van God en bevattende de dwang te geloven in niets dan God.