ecteinascidin schreef:
iedereen voor het blok zet,
Voor het blok zetten? Er valt geen keuze te maken, dus welk blok?
En aangezien zelfmoord voor de persoon zelf de makkelijkste oplossing lijkt
lijkt, dat zeg je heel goed. Het is niet zo is, anders zouden mensen er veel sneller voor kiezen.
We leven hier in een samenleving (samen leven) en niet als een stelletje solo-gangers.
Je kan niemand het recht ontnemen geen onderdeel van de samenleving te willen zijn, wanneer die samenleving de persoon heeft laten vallen. Je kan niemand het recht ontnemen solo-ganger te zijn. Sterker nog: mensen die geen deel (meer) uit willen maken van de samenleving, wil ik er ook absoluut niet in hebben. Gelukkig willen de meesten er wel in en die zoeken professionele hulp om functioneren in de maatschappij mogelijk te maken. Als iemand denkt dat z/hij dat niet kan, wil ik hem/haar zeker niet dwingen.
Iedereen heeft een sociaal netwerk, ook de mensen die dat niet zien.
Nou èn? Dat is geen argument, gewoon een los feit.
Je hebt met elkaar rekening te houden
Waarom dan?
Iemand beroven of verkrachten is voor de persoon zelf ook prima en lekker egoistisch, dat hoef je andere mensen nog niet aan te doen. Zelfmoord plegen met de onderliggende gedachte "aan de rest had ik toch niets" is voor die rest een enorme klap in het gezicht, op het asociale af.
Dat is de trieste manier van denken van de nabestaanden vaak. Alsof het leven van de zelfmoordenaar om hen moet draaien.
Dat is pas egoistisch.
edit:
Men komt altijd pas met dit soort argumenten nadat iemand zelfmoord heeft gepleegd. Daarvoor vertellen ze iemand nooit hoe belangrijk iemand is en hoeveel iemand betekent. Het is schijnheiligheid achteraf, omdat ze zich schuldig voelen en zich willen indekken. 'Hij betekende zoveel voor me'... ik zeg dan: 'nee dat was niet zo, maar dat is ook niet erg, dus hou op met dat gejammer'. Het leven gaat door en elk willekeurig individu dat nu uit mijn omgeving zou verdwijnen, zou geen permanente beschadiging teweeg brengen. En zo hoort het ook: mensen gaan dood en daar moeten we eens mee leren leven. Gebeurt het 'als de tijd daar is', dan zijn we verdrietig. Gebeurt het per ongeluk, dan proberen mensen vaak al een schuldige te zoeken om hun verdriet af te reageren. Als iemand zelf de schuldige is, gaan we ons afreageren op hem/haar of onszelf. Belachelijk. Dood is dood en de oorzaak is irrelevant.
Zelfmoord is geen keuze
Geef daar eens een argument voor in plaats van deze nonsens retoriek? Er moet een beslissing genomen zijn, dus was er een keuze. Vaak is het in de praktijk zo zwart dat men de andere opties niet meer ziet, maar dat is niet wat jij bedoelde en dat is niet wat jij wilt begrijpen.
het is geen verworvenheid
Nog een onzin woord. Een actie kan je je per definitie niet verwerven. Je kan het hooguit hebben over het recht daartoe. Dat is ook geen verworvenheid, omdat je je dat niet hoeft te verwerven. Vind je dat mensen dat recht kunnen verwerven? Zonee, dan verwerp je zelfmoord bij voorbaat al. Dan valt er niet veel meer te discussieren met je.
en het is zeker geen uitweg.
Natuurlijk wel, je bent toch van je problemen af?! Dit is nog meer retoriek, die nergens op slaat. Zelfmoord is een oplossing. Alleen niet de beste in jou en mijn ogen. Mensen nemen wel meer verkeerde beslissingen die tot de dood leiden. Als het per ongeluk gaat mag het wel, gaat het expres dan niet. Waarom is stupidteit wel toegestaan?
Op het moment dat je je bewust wordt van je eigen leven maak je zelf plannen voor de toekomst. Deze plannen zijn vaak veel te ambitieus en komen natuurlijk nooit uit. Zodoende dat erg veel jongeren met zelfmoordplannen rondlopen.
Sorry, maar hier kan ik heel boos om worden. Jongeren hebben geen zelfmoord plannen omdat hun 'te ambitieuze plannen' niet uitkomen. Ze hebben zelfmoord plannen omdat ze verkracht zijn, mishandeld worden, geen vrienden hebben of geen doel in hun leven zien. Zich niet in de maatschappij voelen horen en ook niet door de maatschappij naar behoren behandeld worden. Je bent echt een onwetende als je denkt dat jongeren zelfmoord plegen omdat een plannetje niet lukt. Velen plegen juist zelfmoord omdat ze geen plannen meer hebben.
Je moet leren leven met wie je bent en wat je hebt.
Als iemand die dat kan heb je makkelijk praten. Ga dat maar eens aan iemand vertellen die op de rand staat. 'Luister meisje, je moet leren leven met wie je bent en wat je hebt' ROTFL... ze springt meteen omdat ze dat juist niet kan, dat is het hele probleem. Bovendien zijn het veelal mensen die met heel wat meer moeten leven dan jij je kan voorstellen. Mocht je ook aardig wat jeugdschade hebben, dan moet je je verdomd goed realiseren dat niet iedereen er goed mee om kan gaan. Sommigen herstellen snel van jarenlange mishandeling, andere komen er nooit bovenop. Degenen die er niet bovenop komen veroordelen alszijde laf, vind ik zeer triest.
Mensen die zelfmoord plegen en totaal geen rekening houden met hun omgeving, zoals Fused, zijn gewoon asociaal en laf bezig. Geen wonder dat de Bijbel een plekje voor zelfmoordenaars beschrijft en díe is nogal diep in de Hel.
Aha, nu komt de aap uit de mouw. Je spreekt vanuit de moraal over zelfmoordenaars die je vanuit de religie op de mouw is gespeld.
Nu, dan hebben we niets meer om over te discussieren: jouw argument is 'het
is verkeerd en daarom vind ik het verkeerd'. Je gelooft erin zonder dat je er 1 argument voor hebt: je herhaalt enkele dat het de verkeerde weg is. Jij bent niet te overtuigen en bent verloren voor alle reden.
Wat ik trouwens zeer triest vind is dat je nog even moet vermelden dat ze ook vooral 'diep' in de hel terechtkomen. Alsof jij daar iets vanaf weet. Waar in de bijbel staat hoe diep zelfmoordenaars ten opzichte van anderen terechtkomen?
Het is niet genoeg om gewoon de mening aan te hangen dat ze in de hel terechtkomen, nee, er moet even een schepje bovenop: 'diep in de hel' zelfs. Dat soort overdrijvingsdrang bevestigd maar weer eens hoe blind gelovigen zijn voor nuances.