Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ik heb nog even naar die fet zitten zoeken, en zo uit m'n hoofd kun je ook een BUZ10 (of soortgelijk) gebruiken. Die hebben een hele lage Ron dus zelfs bij een grote stroom blijft het opgenomen vermogen laag en kun je dus voldoen met een klein heatsinkje
Verwijderd
Lijkt me inderdaad dat die r3 wel wat omhoog kan.Op woensdag 31 oktober 2001 15:57 schreef AcouSE het volgende:
Nou, ik heb me ook is even verdiept in dat schema.
Volgende opmerkingen: Ik vat niet helemaal waarom die R3 zo'n lage waarde heeft. Die transistor, heeft die zo'n lage stroomversterking? Er loopt een 100mA stuurstroom doorheen. Een factor 25 zou dan al genoeg zijn voor 2,5A
Je zou eventueel storing op de voeding kunnen wegfilteren met een 100n C-tje over de fan, maar imho is dat niet nodig.
Meer vermogen? Donder die rare tor eruit en gebruik een FET. Ik kan wel ff een nummertje opsnuffelen. Die dingen zijn wel wat duurder.
Meer vermogen? voer het motor, transistor, r3 stukje 2 maal uit. Een tor per motor dus. Bedenk wel dat een 2N3055 geen drol kost, niet "raar" is en rustig 3 ampere kan hebben. het idee dat een fet beter zou zijn slaat dus niet echt ergens op.
Tenzij je veel extra geld wilt uitgeven natuurlijk...
Die kan makkelijk 5A hebben. Moet dan wel een heatsinkje op natuurlijk
Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features
Tjongejonge, daar hebben we ook een newbie die zich even in de discussie wil mengen...Op dinsdag 06 november 2001 10:15 schreef muldereric het volgende:
Maak gewoon een gestabiliseerde spanningsbron met een 78H12 ofzo.
Die kan makkelijk 5A hebben. Moet dan wel een heatsinkje op natuurlijk
Met wat meer kennis van zaken had je eenvoudig kunnen weten dat wij -tweakers-:
1. graag onze fans wat regelbaar maken omdat het anders zo'n teringherrie is.
2. Dat simpel kunnen doen met een 7V schakeling
3. Dat wat moeilijker kunnen doen met een regelbare spanningsregelaar zoals een LM317
4. Dat erg moeilijk
jou reply slaat dus helemaal nergens op, want:
1. We willen geen 12V vaste spanning (die hebben we al, duik eens met een multimeter je PC in)
2. Da's veels te makkelijk, da's niet leuk.
3. en het zou ook nog wel eens kunnen zijn dat je graag hk access wil
Ik heb onlangs es zelf een PWM regeling gemaakt, en zonder afvlakking ging de fan nogal rare geluiden maken (de schakelfrequentie moduleerde met de draaifrequentie, nogal irritant)
Bovendien heb je zonder afvlakking veel hoogfrequent storing voor de rest in je PC, en een C-tje van 100 nF gaat daar niet veel helpen...
In mijn schema zat op de uitgang een spoel in serie met de fan, een diode om tijdens de momenten dat de tor spert stroom door de spoel te laten lopen, en een elco om af te vlakken. De spoel was een 10A ontstoorspoel van rond de 80uH. Het dingetje draaide erg lekker, en met betere torren en diodes zou ik een erg goed rendement gehaald hebben. De spanning op de uitgang was nagenoeg rimpelvrij.
mod: sorry, heb geen schemaatje liggen
Verwijderd
Nog mooier is om tussen de 555 en de 2n3055 nog een kleine tor te zetten. Maar waarom? Een 2 watt weerstand is niet duur en het enigste voordeel is dat de 555 dan wat minder zelf hoeft te werken. Ik vind het originele schema goed genoeg.Op dinsdag 06 november 2001 09:14 schreef Dirk_Hendrik het volgende:
[..]
Lijkt me inderdaad dat die r3 wel wat omhoog kan.
Meer vermogen? voer het motor, transistor, r3 stukje 2 maal uit. Een tor per motor dus. Bedenk wel dat een 2N3055 geen drol kost, niet "raar" is en rustig 3 ampere kan hebben. het idee dat een fet beter zou zijn slaat dus niet echt ergens op.
Tenzij je veel extra geld wilt uitgeven natuurlijk...
Verwijderd
Eeeeuh, het hele idee van pwm is dat je je de belasting (fanŽs dus) tussen 0 en 12 olt schakeld. Dat wil je toch niet gaan afvlakken? Of ben ik nog niet helemaal wakker?Op dinsdag 06 november 2001 11:48 schreef subsonik het volgende:
Het zit me bij dat schema nog altijd dwars dat de uitgangsspanning niet afgevlakt wordt...
Ik heb onlangs es zelf een PWM regeling gemaakt, en zonder afvlakking ging de fan nogal rare geluiden maken (de schakelfrequentie moduleerde met de draaifrequentie, nogal irritant)
Bovendien heb je zonder afvlakking veel hoogfrequent storing voor de rest in je PC, en een C-tje van 100 nF gaat daar niet veel helpen...
In mijn schema zat op de uitgang een spoel in serie met de fan, een diode om tijdens de momenten dat de tor spert stroom door de spoel te laten lopen, en een elco om af te vlakken. De spoel was een 10A ontstoorspoel van rond de 80uH. Het dingetje draaide erg lekker, en met betere torren en diodes zou ik een erg goed rendement gehaald hebben. De spanning op de uitgang was nagenoeg rimpelvrij.
mod: sorry, heb geen schemaatje liggen
En inteferentie tussen draaifrequentie en schakelfrequentie is op te lossen door je schakelfrequentie omhoog te zetten.
Rest nog de storing binnen in je pc.. Ach mŽn voeding maakt daar al zoŽn zooitje van dat een pwm baybus er in het niets bij valt.
Nee, ik hou wel van dit soort schakelingen. Simpel, effectief en relatief weinig ongemakken.
Neen, je bent niet helemaal wakkerOp dinsdag 06 november 2001 12:14 schreef ascii het volgende:
[..]
Eeeeuh, het hele idee van pwm is dat je je de belasting (fanŽs dus) tussen 0 en 12 olt schakeld. Dat wil je toch niet gaan afvlakken? Of ben ik nog niet helemaal wakker?
Bij mijn schema had ik dus een pure PWM regelaar, en tussen die regelaar en de fan zat enkel een afvlakkingsnetwerk. Net zoals in een PC-voeding, of bij de PWM regelaars op je mobo (kijk maar es naar al die spoelen en condensatoren op je mobo, waarvoor zouden die dienen?
Maar dat probleem dat je fan wat raar klinkt heb ik ook gehad. Oplossing: zet eens een diode (1n4001 o.i.d) over de fan. Dan kan 'ie vrijlopen. (geen 100% gegarandeerde oplossing)
Enneh, ik heb nog eens aan die FET zitten denken: Demoniac wil meerdere fans sturen, dus die dikke tor heeft een dissipatie van 0,7V*Ifans. Bij een mooie Fet als een BUZ10 heb je een hele lage Ron van -max- 0,1 ohm. De dissipatie is dan zo laag (I2R) dat je helemaal geen extra koeling nodig hebt, en bovendien is de spanningsval lager dus bij 100% duty cycle kom je dichter bij de orginele 12V. Da's natuurlijk alleen van belang als het echt cool moet
Verwijderd
Die spoelen en condensatoren zitten op m'n mamaplank omdat m'n chippies geen pwm lusten. Die willen een lekkere 1,85 voltjes continue en niet als gemiddelde waarde.Op woensdag 07 november 2001 00:45 schreef subsonik het volgende:
[..]
Neen, je bent niet helemaal wakker
Bij mijn schema had ik dus een pure PWM regelaar, en tussen die regelaar en de fan zat enkel een afvlakkingsnetwerk. Net zoals in een PC-voeding, of bij de PWM regelaars op je mobo (kijk maar es naar al die spoelen en condensatoren op je mobo, waarvoor zouden die dienen?)
Maare dat is hierboven door AcouSE al uitgelegd, ik kon het alleen niet laten om even te reageren.
Is het niet hetzelfde bij woorden als casemodding en overclocking? Weet je ook meteen wat er aan de hand is.

Ik heb het schema er weer eens bij gepakt, en er zijn een paar vraagjes opgeborreld...
-Waarom staat D1 hier over de fan, maar in een ander schema dat ik gezien heb, over de FET (T1 in het schema)? Heeft dit effect op de werking van het geheel, en welke optie is beter?
-Het onderste deel van de potmeter (R5 in het schema) wordt toch kortgesloten door diode D1? Dan kan ik het andere deel van de pot toch ook vervangen door een 'array' van weerstanden en deze schakelen met een 4066 (schakelaar IC) en een 4017 (teller IC)?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Zover ik weet is die diode om de nogal gevoelige FET te beschermen tegen inductiestromen die optreden bij die fan. Welke optie beter is weet ik niet...Op vrijdag 28 december 2001 22:39 schreef Demoniac het volgende:
-Waarom staat D1 hier over de fan, maar in een ander schema dat ik gezien heb, over de FET (T1 in het schema)? Heeft dit effect op de werking van het geheel, en welke optie is beter?
Verwijderd
Uuh, die heeft geen PWM baybus schema's...Op maandag 31 december 2001 10:05 schreef The_YellowDog het volgende:
probeer het schema van www.fanbus.com es.... heb ook net een fanbus in elkaar geprutst!! werkt wel.. dus kijk daar maar ff dan
specs: Sun Workstation Server Router Laptop
Verwijderd
Heeft in beide gevallen dezelfde functie, het dissiperen van de door de nog draaiende fan opgewekte energie. Vrijlopen noemen ze dat. Als je dat leuk wilt doen kun je ook een ledje daarvoor gebruiken. Een diode voorkomt een verkeerde stroomrichting en de inductief opgewekte energie (een niet aangestuurde draaiende motor reageert als generator) wordt gedissipeerd. Een parallel geschakelde weerstand doet hetzelfde, echter kan dan de stroom dan ook in de andere richting...-Waarom staat D1 hier over de fan, maar in een ander schema dat ik gezien heb, over de FET (T1 in het schema)? Heeft dit effect op de werking van het geheel, en welke optie is beter?
Ik ben ook bezig met een PWM-schakeling voor ventilatoren. Die reageert op een variabele weerstand, een PTC/ NTC en zat m.b.t. dat met een aantal vraagjes die AcouSE hier zojuist beantwoord! Tnx!! Als ik het schema af heb, zal ik het hier posten. Het ding moet de ventilator van mijn voeding actief gaan regelen, afhankelijk van de temp in de kast en in de voeding.
De tc648 ken ik niet, maar de MIC502 wel. En die is niet hetzelfde als de NE555. Een MIC502 is specifiek gemaakt om fans te besturen. 2 temperatuuringangen en wat bewakings en regelpinnen. Mooi IC-tje, maar geen NE555. Da's namelijk een simpele -en heel veel gebruikte- timer.Op maandag 14 januari 2002 15:17 schreef hightower het volgende:
Vraagje, die NE555N is dat nou hetzelfde als de Mic502 of de tc648?
Antwoorden (al deels gegeven):Op vrijdag 28 december 2001 22:39 schreef Demoniac het volgende:
[afbeelding]
Ik heb het schema er weer eens bij gepakt, en er zijn een paar vraagjes opgeborreld...
-Het onderste deel van de potmeter (R5 in het schema) wordt toch kortgesloten door diode D1? Dan kan ik het andere deel van de pot toch ook vervangen door een 'array' van weerstanden en deze schakelen met een 4066 (schakelaar IC) en een 4017 (teller IC)?
- D1 over de fan vangt inderdaad inductiespanning op. Sluit maar eens een motortje aan op voedingsspanning, en sluit vervolgens snel de pinnen kort (voeding loskoppelen natuurlijk). De opgewekte spanning werkt nu de motor (zichzelf) tegen. Wordt in de praktijk (bijv. in een centrifuge) gebruikt om te remmen!
Beide oplossingen werken, maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan D1 over de fan, omdat je voorkomt dat er 'allerlij ongecontroleerde stromen' lopen bij het uitschakelen. Er zijn trouwens FET's met ingebouwde diode.
- Die diode over de potmeter is van belang bij het laden van de condensator, hij spert bij het ontladen. Ik ga absoluut niet rekenen aan dit schema, maar volgens mij kan je hem niet weglaten...
Nadeel van een ledje is dat ie weer gaat sperren bij een vrij hoog voltage (>2V) dus een gewone diode is beter.Op maandag 14 januari 2002 15:54 schreef Atmosferic het volgende:
[..]Als je dat leuk wilt doen kun je ook een ledje daarvoor gebruiken. Een diode voorkomt een verkeerde stroomrichting en de inductief opgewekte energie (een niet aangestuurde draaiende motor reageert als generator) wordt gedissipeerd. Een parallel geschakelde weerstand doet hetzelfde, echter kan dan de stroom dan ook in de andere richting...
Weet je wel waar ik de Mic502 kan krijgen in nederland?Op maandag 14 januari 2002 16:17 schreef AcouSE het volgende:
[..]
De tc648 ken ik niet, maar de MIC502 wel. En die is niet hetzelfde als de NE555. Een MIC502 is specifiek gemaakt om fans te besturen. 2 temperatuuringangen en wat bewakings en regelpinnen. Mooi IC-tje, maar geen NE555. Da's namelijk een simpele -en heel veel gebruikte- timer.
en die tc648 is exact dezelfde maar dan van een andere fabrikant.
Heb je hetzelfde effect met 1 invertor minder.
Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !
Klopt helemaal niet hoor. Je fan draait niet altijd met PWM. Als je de duty cycle laag genoeg maakt, dan valt élke fan stil.Op woensdag 07 november 2001 07:56 schreef AcouSE het volgende:
Jawel, hij is wel helemaal wakker; Het mooie van PWM is dat er altijd 12V over de fan staat (of 0 natuurlijk) en daardoor draait 'ie altijd. Als je gaat afvlakken en je hebt bijv. een 25% duty cycle houd je 3V DC over. Dan stopt je fan echt wel, en bovendien kun je dan weer net zo goed een LM317 gebruiken.
Maar dat probleem dat je fan wat raar klinkt heb ik ook gehad. Oplossing: zet eens een diode (1n4001 o.i.d) over de fan. Dan kan 'ie vrijlopen. (geen 100% gegarandeerde oplossing)
Je beweert dat een PWM signaal met 12V piekwaarde en een duty cycle van 25% een signaal van 3V levert na afvlakking... Dan denk ik dat je het principe van dit soort PWM regelaars niet helemaal beet hebt. Wat je zegt is inderdaad het geval, als je een source/sink PWM bron hebt, maw een PWM bron die in "0" toestand stroom kan opnemen. De PWM bron die we in deze regeling gebruiken is echter een "source" bron, ze kan in "0" stand helemaal geen stroom opnemen, dat zou trouwens een verlies in rendement betekenen.
Het is met andere woorden best mogelijk dat je na afvlakking van een PWM signaal met duty cycle 25% (uit een non-sink bron) een spanning van 10V hebt - daarom is een PWM regelaar mét afvlakking moeilijker te construeren dan een zónder. Mét afvlakking heb je namelijk een terugkoppeling van de uitgangsspanning nodig in het regelcircuit, anders gaat je uitgangsspanning niet belastingsonafhankelijk zijn.
Ikzelf heb onlangs een PWM regelaar met afvlakking geconstrueerd, die heel goed presteerde. Ik heb een 10A ontstoorspoel (voor dimmers), een 470 uF condensator en een schottky vrijloopdiode gebruikt. Rendement viel goed mee, maar ga ik verder verbeteren met een BUZ11A transistor. Schakelfrequentie lag rond de 50 khz, maw hoog genoeg om geen gesuis/gefluit te horen.
Ik ga overigens binnen een maand of 2 een PWM voeding maken voor een 172W peltier, een hoop fans en een nest CCFL's. Spreekt voor zich dat die afgevlakt MOET zijn (of de peltier sterft voortijdig...) I'll keep you posted.
Die 1e invertor zorgt volgens mij dat het signaal weer opgebeurd wordt tot 5 V... hij is dus in principe weg te laten, maar nu heb je een sterker signaal.Op maandag 14 januari 2002 18:44 schreef TimmeStein het volgende:
Ik zou trouwens die eerste inverter (vanaf de 555) eruit slopen en die 2 LEDjes omdraaien.
Heb je hetzelfde effect met 1 invertor minder.
Ik bedoelde niet of je de diode weg kan laten, maar of je de weerstand (helft vd potmeter) waar de diode parallel aan staat, weg kan laten. Dan kan ik ipv een potmeter een schakeling met een tellertje en een drukknopje gebruikenOp maandag 14 januari 2002 16:17 schreef AcouSE het volgende:
[..]
- Die diode over de potmeter is van belang bij het laden van de condensator, hij spert bij het ontladen. Ik ga absoluut niet rekenen aan dit schema, maar volgens mij kan je hem niet weglaten...
Volgens de specificaties van verschillende peltierfabrikanten mag een PWS frequentie van 2KHz oid wel. Alleen een afgevlakt voltage is wel beter voor de efficiency en wellicht de prestaties van het koelsysteem.Op dinsdag 15 januari 2002 03:39 schreef subsonik het volgende:
Ik ga overigens binnen een maand of 2 een PWM voeding maken voor een 172W peltier, een hoop fans en een nest CCFL's. Spreekt voor zich dat die afgevlakt MOET zijn (of de peltier sterft voortijdig...) I'll keep you posted.
Verwijderd
Tellertje en een drukknopje ?Op dinsdag 15 januari 2002 22:02 schreef Demoniac het volgende:
/knip
Ik bedoelde niet of je de diode weg kan laten, maar of je de weerstand (helft vd potmeter) waar de diode parallel aan staat, weg kan laten. Dan kan ik ipv een potmeter een schakeling met een tellertje en een drukknopje gebruiken(ik hou niet zo van draaiknoppen...)
Verklaar je nader ik zo nie snappe !!
Als je op het drukknopje drukt dan gaat het tellertje 1 verder, en wordt een andere weerstand geselecteerd.Op woensdag 16 januari 2002 09:27 schreef Madman_returns het volgende:
[..]
Tellertje en een drukknopje ?
Verklaar je nader ik zo nie snappe !!
Dus elke keer dat je drukt gaat de fan zachter, totdat de teller weer opnieuw begint.
Ok, het volgende gebeurt er: Bij het laden van de condensator loopt de stroom door de diode (en een klein beetje door de potmeter). Bij het ontladen van de condensator spert de diode en loopt de stroom via het onderste deel van de potmeter.Op dinsdag 15 januari 2002 22:02 schreef Demoniac het volgende:
[..]
Ik bedoelde niet of je de diode weg kan laten, maar of je de weerstand (helft vd potmeter) waar de diode parallel aan staat, weg kan laten. Dan kan ik ipv een potmeter een schakeling met een tellertje en een drukknopje gebruiken(ik hou niet zo van draaiknoppen...)
Je zou eventueel een constructie kunnen bedenken met een of twee analog-switches (4066), en zo twee weerstanden kiezen (boven en onderste deel van de potmeter).
Ik had gehoopt dat het wel duidelijk zou zijn dat bij een zeer lage duty cycle de fan wel zou stoppen, maar schijnbaar niet.Op dinsdag 15 januari 2002 03:39 schreef subsonik het volgende:
[..]
Klopt helemaal niet hoor. Je fan draait niet altijd met PWM. Als je de duty cycle laag genoeg maakt, dan valt élke fan stil.
Je beweert dat een PWM signaal met 12V piekwaarde en een duty cycle van 25% een signaal van 3V levert na afvlakking... Dan denk ik dat je het principe van dit soort PWM regelaars niet helemaal beet hebt. blablabla...
Ik heb me misschien ook niet helemaal goed uitgedrukt met die 3V, maar wat ik bedoel is, als je de stroom en spanning door de fan zou meten, bij een duty cycle van 25%, en vervolgens het opgenomen vermogen bepaald, en dat dan omzet naar DC, dan kom je wel degelijk op 3V uit.
Jij praat hier over SMPS-en, en in dit topic hebben we het over een PWM-motorregeling. Da's imho niet hetzelfde, omdat je in principe de belasting in- en uitschakelt. Het is niet zo dat we een spoel of condensator laden en ontladen (in een belasting).
Ik denk dat _jij_ het principe van dit soort PWM regelaars niet helemaal beet hebt. (Met je kennis van SMPS-en zit het wel goed, geloof ik)
Verwijderd
Heb ff 'n simulatie gedaan:Op dinsdag 06 november 2001 11:48 schreef subsonik het volgende:
Het zit me bij dat schema nog altijd dwars dat de uitgangsspanning niet afgevlakt wordt...
Knip
*Freq 20kHz
*Tor 2N3055
PWM zonder C'tje
PWM met C'tje 47 nf
Voor degene die het nut van een vrijloop-diode niet inzien:
PWM zonder vrijloopdiode
Maar goed aangezien het moederbord zelf al een gigantische stoorzender is. Vraag ik me af of het wel zoveel zin heeft z'n C'tje.
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
Hoe heb je de fan gemodelleerd? Ik denk dat ie nog veel meer inductief is, omdat de bladen een mechanische traagheid hebben...
Ik denk dat -als je er een voor de hand hebt- het nooit mis is met een 100n ontstoring.
(Noob-antwoord: PWM=PBM=Pulse Width Modulation=Puls Breedte Modulatie)
Een aantal zijn HIER te vinden.
//edit:typo //
Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon
Verwijderd
Verwijderd
Motortje zat standaard in de bibliotheek van 't proggie Q = 10mH meer dan zat dacht ik. Heb je andere ideeën laat 't ff horen doe'k een rerun.Op woensdag 16 januari 2002 14:39 schreef AcouSE het volgende:
Mooi!!!!
Hoe heb je de fan gemodelleerd? Ik denk dat ie nog veel meer inductief is, omdat de bladen een mechanische traagheid hebben...
Baat 't niet schaad 't nietIk denk dat -als je er een voor de hand hebt- het nooit mis is met een 100n ontstoring.
Als we de fan als een pure weerstand zien (wat uiteraard een serieuze vereenvoudiging is), dan klopt jouw theorie alleszins niet. Aangezien P = U² / R, zal je bij een kwart van de spanning maar 1/16 van het vermogen bij volle spanning hebben. Bij een PWM spanning met een duty cycle van 25% zal je een kwart van het vermogen bij volle spanning hebben, te vergelijken met een fan die op 6V draait.Op woensdag 16 januari 2002 12:39 schreef AcouSE het volgende:
[..]
Ik heb me misschien ook niet helemaal goed uitgedrukt met die 3V, maar wat ik bedoel is, als je de stroom en spanning door de fan zou meten, bij een duty cycle van 25%, en vervolgens het opgenomen vermogen bepaald, en dat dan omzet naar DC, dan kom je wel degelijk op 3V uit.
Ik heb de principes goed vast, maar ik wist niet dat zo een afgevlakte regelaar SMPS genoemd wordt. (waar staat SMPS eigenlijk voor? Sorry, I'm a selfmade manOp woensdag 16 januari 2002 12:39 schreef AcouSE het volgende:
Jij praat hier over SMPS-en, en in dit topic hebben we het over een PWM-motorregeling. Da's imho niet hetzelfde, omdat je in principe de belasting in- en uitschakelt. Het is niet zo dat we een spoel of condensator laden en ontladen (in een belasting).
Ik denk dat _jij_ het principe van dit soort PWM regelaars niet helemaal beet hebt. (Met je kennis van SMPS-en zit het wel goed, geloof ik)
Verwijderd
Been there, Done that.Op woensdag 16 januari 2002 15:29 schreef AcouSE het volgende:
Kun je het motortje niet 100mH doen?
Geen verandering in positieve overshoot te zien alleen nu wel een negatieve van ong. 0.7 V (begrenst door C-E overgang 2N3055).
AHAOp woensdag 16 januari 2002 14:39 schreef AcouSE het volgende:
(Noob-antwoord: PWM=PBM=Pulse Width Modulation=Puls Breedte Modulatie)
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
Ik zou eerder denken dat die mechanische traagheid een capaciteit vormt? Je moet er IMHO trouwens geen rekening mee houden, aangezien de fan het overgrote deel van de tijd op dezelfde snelheid draait.Op woensdag 16 januari 2002 14:39 schreef AcouSE het volgende:
Mooi!!!!
10 mH voor een kleine fanmotor lijkt mij realistisch, voor een grotere motor rond de 20 mH. (Ik heb ooit es een spoel uit zo'n motortje uitgemeten, was rond de 12 mH)
Zonder vrijloopdiode?Op woensdag 16 januari 2002 15:44 schreef Madman_returns het volgende:
[..]
Been there, Done that.
Geen verandering in positieve overshoot te zien alleen nu wel een negatieve van ong. 0.7 V (begrenst door C-E overgang 2N3055).
Dat eerste gedeelte: you winOp woensdag 16 januari 2002 15:40 schreef subsonik het volgende:
[..]
Als we de fan als een pure weerstand zien (wat uiteraard een serieuze vereenvoudiging is), dan klopt jouw theorie alleszins niet. Aangezien P = U² / R, zal je bij een kwart van de spanning maar 1/16 van het vermogen bij volle spanning hebben. Bij een PWM spanning met een duty cycle van 25% zal je een kwart van het vermogen bij volle spanning hebben, te vergelijken met een fan die op 6V draait.
[..]
Ik heb de principes goed vast, maar ik wist niet dat zo een afgevlakte regelaar SMPS genoemd wordt. (waar staat SMPS eigenlijk voor? Sorry, I'm a selfmade man)
SMPS= Switched Mode Power Supply
Enneh, volgens mij is een fan wel degelijk inductief als uitloopt. Immers, de stroom loopt achter op de spanning. Bij een duty cycle van zeg 50% heb je dat dus wel de helft van de tijd.
Die pijltjes aan het einde van een leiding zijn mij ook een raadsel.
En is het zeker dat dit schema ook werkt. Het originele schema is namelijk totaal anders.
Ik wil namelijk gewoon dat originele schema gebruiken en dan RF vervangen door een potmeter. kan dat?
En kun je hem temperatuur gestuurt maken?
(klik als je de kleine lettertjes ook wil lezen)
Dat deel rechstboven gaat over de voedingspanning-aansluiting van de IC's en legt niet-gebruikte delen vast. (zodat ze niet kunnen gaan oscilleren).
Die pijltjes geven aan dat je daar voeding +5V, +12V of GND moet aansluiten.
Ik weet niet of dit werkt, ik heb hem niet gebouwd, alleen getekend.
Ik zie trouwens geen RF in de schema's, wat bedoel je precies?
En de gebruikte op-amp is er ook niet meer. waarom????
schema:
[topic=359187/1/25]
Kan iemand antwoord geven op bovenstaande vraag????
En volgens mij is de uA741 nog wel te krijgen. Anders kun je in principe elke andere opamp wel gebruiken. Die uA741 wordt veel in het onderwijs gebruikt omdat ie helemaal niet zo goed is. Dan kan je namelijk alle eignschappen van opamps laten zien.
Iemand een goed idee?
Waar vind ik die, ik heb al bij Farnell en Conrad gezocht en die kennen hem niet.Op dinsdag 05 februari 2002 15:58 schreef AcouSE het volgende:
Ja, koop een MIC502, die heeft aansluitingen voor 2 NTC's, een sleep mode en als je fan weer aan gaat, gaat ie even op 100% om ervoor te zorgen dat ie altijd mooi start.
Heb je er een schema van?
Is moeilijk ongeveer gelijk aan niet??Op dinsdag 05 februari 2002 16:07 schreef AcouSE het volgende:
Voor een schema moet je even zoeken (GoT of Google). Maar ehm, hij is nogal moeilijk te vinden in NL...
Ben net de datasheet aan het bekijken, is wel een leuk IC! Moet dan alleen nog even gekoppeld worden aan een LM3914, met een aantal led's als fansnelheid indicator.
Gewoon via een RC-netwerkje het PWM signaal omzetten naar een gelijkspanning (het gemiddelde dus) en dat signaal aan de LM3914 koppelen.Op dinsdag 05 februari 2002 16:51 schreef AcouSE het volgende:
LM3914 is dat zo'n VU-meter IC? Hoe had je gedact die aan te sturen? Moet je eerst het PWM-signaal weer omzetten in een spanning o.i.d.
Verwijderd
/edit: Geldt btw voor alle PWM schema's.
Hoezo tricky (50%=helftOp woensdag 06 februari 2002 13:02 schreef Maxim het volgende:
Ja, dit is erg tricky. Als je een fan aanstuurt op 50 % dan is je RPM ook de helft.
Logisch dat hij lager wordt als de fan langzamer gaat draaien, maar krijg je ook geen problemen dat hij meer pulsen gaat geven (elke keer bij een hoog/laag overgang), of helemaal niets meer?
Verwijderd
Uitlezen, niet het feit opzich.Op woensdag 06 februari 2002 13:06 schreef moefit het volgende:
[..]
Hoezo tricky (50%=helft)?
Als de fan aangestuurd wordt met een duty-cycle van 50 % dan zal de RPM-logica ook maar de helft van de tijd 'aan' staan, dus zal hij (bijvoorbeeld) maar 25 pulsen per sec. afgeven ipv 50 pulsen. Hierdoor daalt de uitgelezen RPM dus. Afgezien van het feit dat hij langzamer draait dus.
Ben bezig met het proberen uit te lezen van een PWM gestuurde fan. Met MicroController (Atmel AVR). Alleen m'n Win 98 bak is defect. Schiet dus niet echt op.
Verwijderd
Op woensdag 06 februari 2002 13:36 schreef AcouSE het volgende:
In de datasheets (of in een extra application note) van de MIC502 (te DL-en bij Micrel.com) staat een schakeling die de RPMmeter weer tevoorschijn haalt. Leuk schakelingetje, die kan ik wel aanraden.

bron: www.micrel.com/_PDF/App-Notes/an-34.pdf
Bedoel je deze?
Maar dan heb je gewoon weer een variabele gelijkspanning uitgang, geen PWM meer.Op woensdag 06 februari 2002 13:36 schreef AcouSE het volgende:
In de datasheets (of in een extra application note) van de MIC502 (te DL-en bij Micrel.com) staat een schakeling die de RPMmeter weer tevoorschijn haalt. Leuk schakelingetje, die kan ik wel aanraden.
Je kan trouwens ook het deel recht op deze schakeling pakken (met dual color led).
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/12057610#12057610
Nijkerk Electronics in Amsterdam
Maar die leveren volgens mij niet aan particulieren en ook niet in kleine aantallen
Typo
Verwijderd
Is dat niet een beetje veel. Kijk eens goed om je heen op GoT, hoeveel mensen zijn er nu werkelijk geïnteresseerd in dit onderwerp: 30? En hoeveel mensen hebben de handigheid om zoiets in elkaar te zetten? De meesten hebben al moeite om een schema van baybus.com in elkaar te zetten
Maargoed is gewoon klote dat de MIC502 zo moeilijk te verkrijgen is.
En het schema van AcouSE is helemaal zo slecht niet.
Verwijderd
Dan zouden ze het ook kunnen opsturen. En zo hoog zullen de verzendkosten vanuit Duitsland niet zijn lijkt me. Beter nieuws voor diegene die om MIC502's verlegen zit.Op zaterdag 09 februari 2002 10:58 schreef hightower het volgende:
Of je moet ff naar duitsland toe, daar zou die sjip wel te krijgen zijn.
Weet je trouwens ook waar?
Ik wil er wel zo'n 5-10 van je kopen!Op zaterdag 09 februari 2002 21:13 schreef AcouSE het volgende:
Ik heb een mailtje naar Nijkerk Electronics gestuurd. Mocht het mogelijk zijn om er 25 ofzo te kopen, dan teken ik wel een printje. Dan kunnen de n00bs hem ook lekker makkelijk maken...
Ik lust er wel 5
disclaimer:e-mail gedeeltelijk aangepastOp dinsdag 12 februari 2002 14:44 e-mailde Dennis van Doorn het volgende:
Geachte heer Kramer,
Zoals in het forum al aangegeven door 'Hightower' leveren wij gewoonlijk niet aan particulieren en zijn kleine aantallen inderdaad niet mogelijk.
Momenteel hebben wij ook geen voorraad van dit item.
Als er weer voorraad is wil ik wel kijken of wij u kunnen helpen, maar tot die tijd zit ik met een minimale afname van enkele honderden stuks.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
Dennis van Doorn
Sales Engineer
Nijkerk Electronics B.V.
't Is dus gewoon afwachten tot een of andere fabrikant een lading inkoopt, en dan hopen dat 'ie aan ons denkt een een buisje voor ons mee kan bestellen...
Kun jij je schema nog een wat bewerken AcouSE?
http://www.future-active.com/results.asp?ItemNo=9679598+&txtSearch=MIC502BN&MPN=MIC502BN&PartType=Similar&SearchType=Exactly
check deze link dan ff
Bedoel je dat schema met de uA741? Waarom?Op maandag 18 februari 2002 13:24 schreef hightower het volgende:
Maaruh, om weer ff wat leven hierin te pompen. Dat schema van AcouSE bevalt me wel, alleen wil ik er zo'n opamp in hebben net als in het origineel. Zodat ik er zo'n ledbar aan kan hangen.
Kun jij je schema nog een wat bewerken AcouSE?
Die hierboven werkt toch ook?
Ik zal wel ff kijken of ik iets kan fixen.
Verwijderd
En is het makkelijk uit te breiden voor meerdere fans (stuk of vier, met allemaal eigen potmeter)?
MAAR(!) ik heb de schakeling niet gebouwd en weet dus niet wat de frequentie van het PWM signaal is. Als deze te laag is kan het wel eens zijn dat je ziet dat de ledjes om-en-om knipperen.
Wil je meer fans gebruiken, dan zul je de schakeling een aantal keer moeten uitvoeren. Het enige dat wel kan is de invertors die over zijn gebruiken (dat gedeelte rechtsboven).
De enige vraag is wat de frequentie van die NE555 is, want alles onder de 100Hz geeft hier bij mij een zichtbaar effect op de led.
Verder ziet het er goed uit! Gaat van rood naar groen via oranje.
Verwijderd
nee ne555n is een timer icOp maandag 14 januari 2002 15:17 schreef hightower het volgende:
Vraagje, die NE555N is dat nou hetzelfde als de Mic502 of de tc648?
Enneh... divx4me, die vraag van hightower (die inmiddels ruim een maand oud is) werd maandag 14 januari 2002 om 16:17 al beantwoord door ondergetekende. Fijn dat je het topic ook daadwerkelijk leest.
Dan moet je enkel nog iemand in US of Canada hebben, zover ik kan zien op de site versturen ze niet naar andere landen.Op maandag 18 februari 2002 13:42 schreef hightower het volgende:
Ik heb nog ff wat uitgevogeld. Als we er bij elkaar 50 willen hebben.
http://www.future-active.com/results.asp?ItemNo=9679598+&txtSearch=MIC502BN&MPN=MIC502BN&PartType=Similar&SearchType=Exactly
check deze link dan ff
Verwijderd
1) Het is al eerder gevraagd, maar waar dient die losse 'schakeling' rechtsboven voor? Waar moet je dit aansluiten? En waar staan die kleine getalletjes die erbij staan voor? (ik ben een leek, ik weet het...
2) Zou je alle veranderingen die je aan het schema hebt gemaakt (iets met die FETs en 12V voor de LED ofzo) in deze tread in het schema kunnen zetten en deze vernieuwde versie willen posten (of mailen)?
3) Zou je er ook een onderdelenlijst bij willen doen?
4) En hoe zeker weet je dat het geheel werkt?
Met antwoorden hierop moet ik er wel uitkomen, denk ik
Had als FET's BUZ10's besteld, maar die waren er niet dus ik heb nu IRFZ34's geloof ik (iig iets met 0,04 Ohm weerstand
Nu alleen nog een PCB-layout ontwerpen en (laten) etsen of een layout op gaatjesprintplaat uitvogelen...
Ik houd jullie op de hoogte van de verdere ontwikkelingen
Ik zit dus al een paar maanden met dat schema, en ik kan maar geen nette layout (zonder 100 draden kris kras over de print) bedacht krijgen
Kan iemand voor mij een PCB-layout maken of mij vertellen met welke software ik dat simpel kan doen?
Verwijderd

nu is mijn vraag, hoe groot moeten de weerstanden zijn en welke waarde moeten de potmeters hebben?? als ik dat weet dan kan ik spullen gaan bestellen en deze bay/fanbus maken.
Verwijderd
Verwijderd
Check je meelDemoniac schreef op 12 oktober 2002 @ 23:00:
Weer ff een schopje...
Ik zit dus al een paar maanden met dat schema, en ik kan maar geen nette layout (zonder 100 draden kris kras over de print) bedacht krijgen
Kan iemand voor mij een PCB-layout maken of mij vertellen met welke software ik dat simpel kan doen?
Verwijderd
*TRAP*Demoniac schreef op 12 oktober 2002 @ 23:00:
Weer ff een schopje...
Heb je layout die ik gemaakt had nu al bekeken??
Ow sorry daar had ik nog nix over gezegdVerwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 11:55:
[...]
*TRAP*
Heb je layout die ik gemaakt had nu al bekeken??
Ja kheb m bekeken en hij is nice
Die molexen op de PCB zijn ook wel vet, maar hoe zou ik die er op moeten bevestigen? Weet jij of daar speciale stekekrs voor zijn of moet ik gewoon die molex pinnetjes aan andere pinnetjes vast solderen?
Verwijderd
Zijn dezelfde parts als op de Xtreme Baybus... Dat zijn dus staande Molex connectoren ipv liggend. Nemen veel minder ruimte op de PCB in beslag... Ik ben zo vrij geweest jou schema 4x naast elkaar te plaatsen, met 1 extra molex om alle fans van stroom te voorzien...Demoniac schreef op 17 oktober 2002 @ 12:32:
[...]
Ow sorry daar had ik nog nix over gezegd
Ja kheb m bekeken en hij is nice
Die molexen op de PCB zijn ook wel vet, maar hoe zou ik die er op moeten bevestigen? Weet jij of daar speciale stekekrs voor zijn of moet ik gewoon die molex pinnetjes aan andere pinnetjes vast solderen?
Je kunt er natuurlijk ook een afgeknipte molex stekker met zijn 4 aangestripte draadjes opsteken, doorsolderen en eventueel vastlijmen...