Chello door Hub. Pc's met intern ip te zien?

Pagina: 1
Acties:

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09-2025

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Ik heb een specifieke niet-FAQ vraag namelijk: als ik de chello modem (com21) aan een hub hang in een netwerk waar maar 1 pc automatisch om een IP vraagt en de rest heeft een 192.168.x.x IP adres, krijgt dan die ene pc het IP van chello? Kan je vanaf internet via de chello modem de pc's met een vast intern IP zien? Als ik dan via de pc met het chello IP via een 2e netwerkkaart weer op datzelfde interne netwerk internet verdeel over die 192.168.x.x adressen, kan je daar dan van buitenaf iets mee?

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

• DJ
  • Laatst online: 19:21

DJ

Als je je Kabel Modem in een HUB hangt, en daar de andere PC's in hangt, dan kan Chello die PC's zien . . . je kunt beter je Kabel Modem aan een PC hange, en in die PC een netwerk kaart erbij zetten, die in een HUB zit en daar zet je dan de overige PC's in . . .

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

Verwijderd

Als Chello hetzelfde werkt als @Home krijgt je PC een automatisch IP door de computernaam...

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Ja dat kan beter maar ik vroeg me dat af omdat dit een fysiek probleem is omdat ik de server boven wil hebben en chello beneden binnen komt. De enige manier naar boven is door de hub heen.... Maar chello kan dus van buitenaf pc's zien met 192.168.x.x adressen?

• TricTrac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-06 15:07

TricTrac

=;-)

niet als jij je server een beetje beveiligt heb

Ik draai nu precies wat jij wil al bijna een jaar nu... ook com 21 modem... linux server en daar zitten weer 3 computers en een laptop aan via hub..

Op het moment dat jij je server goed beveiligt heb horen ze helemaal niet bij jou op je netwerk te kunnen.

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
ik kan de server wel goed beveiligen (dat is ie ook) maar die interne pc's zitten ook letterlijk rechtstreeks met de modem verbonden (de server zit er NIET tussen), is dat dan niet erg?

Verwijderd

Com21 aan de HUB hangen is niet slim, je hebt nl maar 1 IP.
Gewoon servertje maken met 2 NIC's en indien WINxx-bakkie gewoon Sygate draaien op DHCP niveau. Dat scheelt een helehoop instellingen, oftewel géén instellingen op de clients, dus ook géén IP's aan de clients geven.
Hier bij mij draaien al een aantal maanden 9 PC's op Sygate zonder problems.

Verwijderd

Zelfde hier, al raad ik je wel aan om winroute te draaien (stukken sneller en lichter qua processorbelasting) en dan alleen de DNS service aan laten staan, en alle andere services (mail, proxy (vreet processorkracht), en dhcp uitzetten). Werkt als een speer. Over het netwerk is net zo snel als de hostpc (kan het weten, draai het op m'n eigen pc als server erbij). Ik heb het nu al bijna 2 jaar zo draaien, nooit problemen gehad.

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 22:40
volgens mij zijn 192.168.x.x ip nummers, interne nummer en interne ip nummer zijn niet van buitenaf te benaderen.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Op dinsdag 30 oktober 2001 13:46 schreef wessel99 het volgende:
Zelfde hier, al raad ik je wel aan om winroute te draaien (stukken sneller en lichter qua processorbelasting) en dan alleen de DNS service aan laten staan, en alle andere services (mail, proxy (vreet processorkracht), en dhcp uitzetten). Werkt als een speer. Over het netwerk is net zo snel als de hostpc (kan het weten, draai het op m'n eigen pc als server erbij). Ik heb het nu al bijna 2 jaar zo draaien, nooit problemen gehad.
Volgens mij heb ik de vraag onduidelijk gesteld. :o Ehm zoals jullie het zeggen werkt het inderdaad ook wel, sygate en wingate etc. Zo zit mijn huidige netwerk ook in elkaar. Maar nu gaat de server dus naar boven en dat kan maar op 1 manier --> door de hub heen. Het komt er dan op neer dat chello door de hub heen naar mijn server moet, die op zijn beurt met zijn tweede netwerkkaart het internet weer verdeeld terug via de hub naar de interne pc's die ook aan de hub hangen. Is er iemand met precies deze situatie? Trekt de com21 modem zich IETS aan van die interne pc's die NIET om een ip vragen (want ze hebben er al een)? Pakt de chello modem de server om het externe ip aan te geven omdat dat de enige pc is die er om vraagt? Ik ga even proberen een tekeningetje te maken:

. /client1 (192.169.x.x)
. /
.chello - hub - client2 (192.168.x.x)
. \
. \server (DHCP) 1e Nic
. \server (192.168.0.254) 2e Nic

Dus de modem ziet ALLE pc's maar ik hoop dan dat ie de server het ip geeft omdat dat de enige is die er om vraagt.
Daarna verdeelt de server via de 2e Netwerkkaart het weer terug op hetzelfde netwerk langs de modem.

• Psychops
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 22:43
Je hoeft het niet eens te proberen. Als je chello direct aan je hub hangt en dan bv een DHCP server gaat draaien, kunnen ook andere klanten een IP adres van jou krijgen (en geloof me daar is CHello niet blij mee). Verder heb je dan 2 subnetten op twee hubs (vragen om problemen), en het delen van Internet is helemaal niet meer mogelijk.

Je zal er dus gewoon een PC tussen moeten zetten die als router werkt. Als je een 486 met 8mb en een floppy hebt,is sharethenet wel aanteraden. Dit is een gestripe linux kernel, waarmee je heel makkelijk een routertje kan configureren. Draait vanaf een floppy, en die floppy maak je met een windows programma.

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Op dinsdag 30 oktober 2001 14:44 schreef Psychops het volgende:
Je hoeft het niet eens te proberen. Als je chello direct aan je hub hangt en dan bv een DHCP server gaat draaien, kunnen ook andere klanten een IP adres van jou krijgen (en geloof me daar is CHello niet blij mee). Verder heb je dan 2 subnetten op twee hubs (vragen om problemen), en het delen van Internet is helemaal niet meer mogelijk.

Je zal er dus gewoon een PC tussen moeten zetten die als router werkt. Als je een 486 met 8mb en een floppy hebt,is sharethenet wel aanteraden. Dit is een gestripe linux kernel, waarmee je heel makkelijk een routertje kan configureren. Draait vanaf een floppy, en die floppy maak je met een windows programma.
Ik zie overigens dat mijn tekeningetje is mislukt. ;(
Het is dus NIET zo dat ik zelf intern ook een DHCP server draai. Ik heb VASTE interne ip's.

• Psychops
Maakt niet uit. Je hebt dan 2 netwerken op een hub, daar is een hub niet voor ontworpen. je zult echt een lijn naar je server moeten leggen en dan 2 nics in je server enz enz..

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maakt niet uit. Je hebt dan 2 netwerken op een hub, daar is een hub niet voor ontworpen. je zult echt een lijn naar je server moeten leggen en dan 2 nics in je server enz enz..
Que? Een hub stuurt alles wat hij op een poort ontvangt uit op alle andere poorten. Die kijkt heus niet naar netwerknummers ofzo.

Ik ben het met je eens dat het niet handig is, in zoverre dat er gezien kan worden dat er ander verkeer is. Je kan beter een computer met twee netwerkkaarten uitrusten. Maar in principe zou het gewoon moeten werken, mits de netwerkkaart in je server reageert op twee ipnummers natuurlijk. 1 voor kabel en de ander voor je thuisnetwerkje.

• Psychops
Jeroene: Dat is niet altijd waar. Als er een Broadcast (bv arp-request) wordt gegeven, gaat dat dus over ALLE poorten van de hub. Dit wil je dus niet hebben. Veroorzaakt zeker problem intern anders wel extern(chello), iets wat je zeker niet wil. (DHCP werkt altijd met BC's voor aanvragen. Stel dus dat iemand op chello een BC doet naar de dhcp van chello voor een IP, ziet jou DHCP server die ook. Als jou DHCP eerder reaeerd krijgt de gebruiker dus een 192.* adress, tja... (dit als voorbeeld)

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Dus het kan wel als je geen DHCP server draait?

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 18:03
Waarom zie ik hier allemaal replies van mensen die er geen verstand van hebben? Hou dan gewoon je mond!!!

Je kan inderdaad gewoon je modem aan een hub hangen. Als je maar zorgt dat alleen je server maar via DHCP een chello IP krijgt, en de rest dus gewoon een vast adres, net als de 2e kaart in je server.
Gaat allemaal prima met Winroute. Zet dan vooral NAT aan, dan heb je meteen een firewall en kan Chello dat nooit meer achterhalen. En als Chello dat al kan achterhalen dan vincen ze het kennelijk niet erg, want ik draai zo al een jaar.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Verwijderd

ff duidelijk zijn, je mag je hub nooit direct aan je com21 modem hangen, dit kan chello zien, en er staat ergens in 1 of ander documentje dat dit mag (zo zou je natuurlijk ook rustig internet kunnen delen met je buurman).

Nu is dit probleem op te lossen door 1 computer server te maken door naast de netwerkkaart die je van chello hebt gekregen (zit een nummer in de netwerkkaart, dus gebruik altijd de orginele chello kaart hiervoor) een andere netwerkkaart te zetten, en deze verbind je dan weer met de hub. En voor de rest neem ik aan dat je weet hoe je internet op die andere computers moet krijgen :)

• Psychops
Euhm, geen verstand weet ik niet, maar die DHCP was maar een voorbeeld. JE kan namelijk ALTIJD een broadcast hebben, en dat gaat dan naar allen poorten op je hub. Of dat nu een DHCP, arp of whatever request is. het KAN gewoon niet. mischien dat het even werkt, maar je krijgt gegarandeerd problemen. (overigens kan chello dit niet / nauwlijks zien). Een hun is er gewoon NIET voor gemaakt om twee netwerken aan elkaar te koppelen, een bridge bv wel.

DUS....

gewoon die lijn naar boven door trekken.

• JeroenE
  • Niet online
Jeroene: Dat is niet altijd waar. Als er een Broadcast (bv arp-request) wordt gegeven, gaat dat dus over ALLE poorten van de hub. Dit wil je dus niet hebben.
Dat snap ik. Maar met andere packets is dat niet anders hoor. Een hub stuurt altijd alle packets die hij krijgt door naar alle poorten (minus de poort waarop hij de data ontvangt).

Daarom kan je met een sniffer en een PC die op een hub is aangesloten ook altijd alle data zien die andere mensen op hun PC ontvangen. Dat is omdat jouw PC ook alles ontvangt! Normaal gesproken worden die packets gewoon weggegooid, maar met een sniffer dus niet.

Je kabelmodem kan dus ook altijd alle packets zien en niet alleen dhcp requests. Als je dit doet moet je soweiso op je eigen netwerk geen dhcp gebruiken, natuurlijk :) Maar in principe ziet je kabelmodem alle packets van je interne netwerk ook!

Als je een switch gebruikt is dat natuurlijk anders, maar het gaat hier om een hub!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
.....dus ondanks dat ik geen DHCP server draai kunnen er toch mensen vanaf de andere kant van de modem (de buren ofzo) met een 192.168.x.x adres zomaar gebruik maken van mijn server? (niet dat dat interessant is met mijn upload)

Kortom jullie raden het niet aan en ik kan beter nog een extra kabel (30 meter) naar boven trekken? ;(

Bedankt voor jullie reacties. :)

• Sundead
  • Laatst online: 27-04-2024
Op dinsdag 30 oktober 2001 18:48 schreef Vunzz het volgende:
Waarom zie ik hier allemaal replies van mensen die er geen verstand van hebben? Hou dan gewoon je mond!!!

Je kan inderdaad gewoon je modem aan een hub hangen. Als je maar zorgt dat alleen je server maar via DHCP een chello IP krijgt, en de rest dus gewoon een vast adres, net als de 2e kaart in je server.
Gaat allemaal prima met Winroute. Zet dan vooral NAT aan, dan heb je meteen een firewall en kan Chello dat nooit meer achterhalen. En als Chello dat al kan achterhalen dan vincen ze het kennelijk niet erg, want ik draai zo al een jaar.
Dit lijkt me een beetje een kromme situatie, en wel om het volgende:
Als je je kabel internet op de hub hebt, waarom zou je dan uberhaupt een server nemen met 2 NIC's :?
en om daarop dan winroute te gaan draaien, hartstikke leuk, maar dat zou betekenen dat die server de gateway vormt voor de rest van de computers, wat het vervolgens logischer maakt om het kabelmodem direkt op de server aan te sluiten op NIC #1, en de server via NIC #2het interne netwerk te laten benaderen,dit ontlast tevens het netwerk verkeer van de hub gezien het verkeer dat de server met het internet heeft niet via de hub gaat, wat de interne snelheid ook weer ten goede komt.

En het is niet de bedoeling dat je andere mensen hun reply's gaat bekritiseren, iedereen probeert vanuit hun visie een steentje bij te dragen aan de oplossing van vragen en/of problemen, als dit niet klopt, dan kan er wat anders voorgesteld worden of deze mensen erop wijzen dat hun veronderstelling niet geheel correct is.
Dus niet dat er gelijk maar gezegd wordt dat iemand er niet verstand van heeft.

Dit soort dingen staan ook beschreven in de FAQ
Deze is speciaal geschreven voor mensen die net komen binnenwandelen op het forum, hier valt uitermate nuttige informatie uit te halen, ook mbt het gedrag van jou tov anderen....

Maar al met al: gewoon idd 30 meter extra trekken en een nicje erbij gooien, werkt het best en leverd het minste problemen op, enigste nadeel is dat chello geen support geeft op compu's uitgerust met 2 nic's, dus niet te haastig bellen als je chello er weer eens uit ligt, heb er namelijk zelf ook last van gehad :(

• JeroenE
  • Niet online
.....dus ondanks dat ik geen DHCP server draai kunnen er toch mensen vanaf de andere kant van de modem (de buren ofzo) met een 192.168.x.x adres zomaar gebruik maken van mijn server? (niet dat dat interessant is met mijn upload)
Nee. Jouw kabelmodem zal in principe geen packets van een adres uit de private IP ranges komen brengen. Bovendien zal hij geen packets terug sturen. Dat is nu eenmaal de manier waarop het internet is opgebouwd. Als jouw server het IP adres heeft van Chello is die server natuurlijk (op dat adres) wel bereikbaar voor de rest van de wereld en kan iedere andere persoon met een 'normaal' IP-adres proberen jouw server te bereiken.
Kortom jullie raden het niet aan en ik kan beter nog een extra kabel (30 meter) naar boven trekken? ;(
Even korte samenvatting zoals ik het begrijp. Je hebt nu Chello naar je NIC1 in je server. Via NIC2 en een hub hangen er nog wat pc's aan Chello. Je wil nu de server boven zetten, maar de PC's en de hub etc blijven staan. Je schreef zelf al dat je twee kabeltjes naar boven gaat leggen. 1 voor Chello en 1 voor je interne netwerk, maar dat je beneden beide kabels in de hub wil stoppen. Je Chello aansluiting stop je dan ook in de hub.

Het lijkt mij het meest handige (afgezien van niets verhuizen ;) ) om inderdaad twee kabels naar boven te leggen, maar te proberen of de ene kabel van Chello niet rechtstreeks naar boven kan krijgen (dus zonder je hub er tussen). Eventueel met een koppelstukje als je geen langere kabel hebt ofzo. De kabel van de server NIC2 naar beneden kan je dan weer gewoon op de hub aansluiten (dat is nu ook zo, alleen is de kabel nu wat korter).
Pagina: 1