Op maandag 29 oktober 2001 22:27 schreef mcvdmvs het volgende:
Heerlijk topic.
ASP is inderdaad een ontwikkelomgeving. PHP is inderdaad een scripttaal evenals VSB wat men gebruikt in ASP.
Met beiden kunnen ook standalone apps gemaakt worden, ff voor het programmeertalen verhaaltje.
ASP apps zijn vaker makkelijker in elkaar te klikken door de win omgeving. Het grootste nadeel is de uptime van win in dit verhaal, vaak maar 98% voor een webserver.
Asp bij elkaar klikken

sorry maar ik weet niet wat je voor ogen hebt maar elke serieuze programmeur typt gewoon of dat nou php, vbscript python of weet ik wat is.
98% uptime?
De websites die ik in de lucht hou draaien >99.9
PHP draait op win en Linux, waarbij het met de laatste een hogere uptime kan halen vaak tot meer dan 99%.
Veel bedrijven kiezen voor ms producten vanwege de naam. Sommige kiezen uitsluitend voor Linux, anderen voor een combinatie omdat het ene nou net makkelijker op ASP draait en het andere op PHP.
Truckjes die met ASP en PHP uitgehaald kunnen worden zijn hetzelfde. Het belangrijkste verschil echter vormt zich op twee manier: 1. db ondersteuning en 2. OpenSource ontwikkeling.
PHP ondersteund veel meer verschillende db formaten, waardoor een optimalere en vooral snellere app gemaakt kan worden.
Uh, ja sorry ik weet niet welke kant je op wilt maar vrijwel alle grote databases zijn native aan te spreken vanuit asp, wat betreft ondersteuning van databases zit je op een windows platform echt niet slechter.
Opensource wordt door MS gebruikers vaak met schuine ogen bekeken. Echter is de ontwikkeling van software vele malen sneller en ook een stuk betrouwbaarder.
Welke software dan? Namen graag, mijn ervaring is dat de ontwikkeling op opensource platforms vrijwel altijd achter loopt, das ook niet zo vreemd want voor de commerciele os'en is er veel meer belang bij. Daarnaast is het gewoon onzin om altijd dat commerciele er bij te halen, commercie is nog altijd de drijvende veer achter ontwikkeling, MS geeft jaarlijks 16 miljard dollar uit aan ontwikkeling, tuurlijk wordt dit mede gefinancierd met licenties maar so what, voor wat hoort wat. Daarnaast geeft MS best veel zaken uit waar niets extra voor betaalt te worden.
Vooral de wensen van de klant bepalen vaak welke taal gebruikt moet worden. Ik ben zelf PHP programmeur en bekijk wel eens wat ASP.
Binnenkort komt PHP 4.1 uit dat is een MAJOR verschil met de eerste PHP versies dat eigenlijk een simpel taaltje was.
De wensen van de klant zijn zeker belangrijk, maar het is de taak van de applicatie ontwikkelaar de klant te begeleiden in de keuze van de juiste omgeving, veel klanten vragen om bestaande systemen waar een bedrijf achter zit, ik ben het daar ook lang niet altijd mee eens maar het is wel een feit dat het zo is, in dat opzicht sta je met MS wel een stuk sterker.