[siteverkoop]geld voor onderdelen die je al hebt?

Pagina: 1
Acties:

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
nou, zie titel :)

ik vraag me af of ik geld moet vragen voor "standaard" elementen in een site die ik al eerder heb gemaakt voor een andere klant en dan doel ik op dingen als email-formpjes, polls, cms, enz.

ik bouw af en toe eens een site voor iets of iemand en dat is dan meestal zon simpel ding like:

-menubuttons
-tekst
-plaatjes bij tekst ed
-rest van layout
-javascript
-php
-cms

en vaak (zeg maar gerust heel erg vaak) kom je altijd van die dingen tegen die je gewoon al liggen hebt omdat je die al voor een andere klant hebt gemaakt, like:

-menubuttons (mouseovers, eventueel opgebouwd door cms)
-tekst (include uit cms)
-plaatjes bij tekst ed (eventueel vanuit cms ingevoegd)
-rest van layout
-javascript (mouseovers, jaartal copyright weergeven, enz)
-php (poll, mailformuliertje (en csm natuurlijk))
-cms (eenvoudig tekst en plaatjes invoegen, verwijderen of bewerken, poll beheren, eventueel menubuttons beheren)

ik bedoel, dit soort dingen kan je allemaal perfect "hergebruiken". een mouseoverscriptje wordt er de tweede keer echt niet beter op, tekst beheren gaat vaak ook op dezelfde manier, het cms ziet er ook vaak hetzelfde uit (tenminste, zolang je het bij simpele sites houdt (dus geen online winkels ofzo :P )), enz, enz.

maar nu de eigenlijke vraag, moet ik hier nu gewoon de volle uren voor rekenen die ik er ten mee bezig was, moet ik hier de uren voor rekenen die ik er n mee bezig ben (dus alleen aanpassingen en invoegen die hap) of moet ik misschien de "gulden middenweg" pakken.

iemand enig commentaar over hoe hij of zij met dit "probleem" om gaat?

alvast bedankt :)

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 16:29
Ik reken altijd gewoon de uren die het gekost heeft om het te maken.

Stel je maakt een poll die je makkelijk kan hergebruiken in 8 uur.....implementeren in nieuwe site kost een uurtje. Dan reken ik gewoon 8 uur.

Klinkt misschien niet helemaal eerlijk bij iedereen in de oren........maar als je als bedrijf al meerdere jaren bezig bent dan heb je op een gegeven moment bijna alles liggen.....of iig gedeeltes daarvan......om dan inkomsten op peil te kunnen houden moet je gewoon uren zo berekenen. Vind het zelf trouwens wel eerlijk :), voor een klant maakt het niks uit of je stuk code hergebruikt of speciaal schrijft........het resultaat telt :).

Gewoon een vast aantal uren pakken voor bepaalde "modules" lijkt me dus het mooiste......hoeft dus niet altijd gelijk te zijn aan de echte eerste ontwikkeltijd.......maar ook niet gelijk aan implementatietijd......lijkt me wel logisch dat het dichter bij ontwikkeltijd zit dan bij implementatietijd though :).

• cutter
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Reken de uren die je gezien je huidige kennisniveau ermee bezig zou zijn geweest, als ware de module er nog niet.

Een CMS-je zou je een jaar geleden veel meer tijd gekost hebben door het n00b niveau dat je toen had, voor jouw toenmalge onwetendheid hoeft de klant niet te betalen.

Wat niet wil zeggen dat je het niet moet doen: veel uren schrijven. Als de klant het wil betalen moet je zoveel vragen als mogelijk....

Verwijderd

Ikzelf vraag altijd een vaste prijs oor de modules.
Als je ooit eens acht uren deed over een poll en daar nu nog die prijs voor vraagt vindt ik eigenlijk een beetje vreemd.
Zoiets als een patatje bestellen in een cafetaria en dan de herbakken resten van vorige klanten krijgen.

Ik reken meestal geld voor onkosten en de tijd dat alles kost om te implementeren + layout...

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:34
Op Sunday 28 October 2001 09:54 schreef ELANAZ het volgende:
Zoiets als een patatje bestellen in een cafetaria en dan de herbakken resten van vorige klanten krijgen.
Maar dan betaal je denk ik wel minder :o :7

• Bluestorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08-2022
Op Sunday 28 October 2001 09:54 schreef ELANAZ het volgende:
Ja, maar dan is de kwaliteit minder, terwijl bij hergebruik van code de kwaliteit in principe steeds beter zou moeten worden.

Maar ik denk inderdaad dat je beter gewoon een vaste prijs voor je modules kunt bepalen.

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• Oefening
  • Niet online
Op Sunday 28 October 2001 07:32 schreef cutter het volgende:
Reken de uren die je gezien je huidige kennisniveau ermee bezig zou zijn geweest, als ware de module er nog niet.

Een CMS-je zou je een jaar geleden veel meer tijd gekost hebben door het n00b niveau dat je toen had, voor jouw toenmalge onwetendheid hoeft de klant niet te betalen.
...
daar ben ik het wel mee eens al denk ik dat het kwa prijs weinig zal uitmaken, want als ik bijv eerst 4 uur met iets bezig was en ik rekende 50,- per uur komt dat op hetzelfde neer als dat ik er nu 2 uur bezig mee zou zijn geweest als ik het opnieuw zou moeten maken en ik reken 100,- per uur :)

anders zou die eerste klant wel erg opgelicht zijn als je het mij vraagt :)

Verwijderd

Je kunt ook werken met bepaalde 'modules' die je voor een vast bedrag bij een site mee kan verkopen. Die modules kun je dan zien als een los product. In plaats van het rekenen van uren bepaal je dus een vaste prijs en verkoop je een 'kant-en-klaar'-product, waar je slechts een klein aantal aanpassingen aan hoeft te doen per klant.

Verwijderd

Ik doe meestal zo:
Klanten betalen een basis. (Niet zo veel)
Daarop komt per module een bedrag
en nog een aantal uren voor implementeren en shit.

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Stel ik zou als een klant erg veel betalen voor eens CMS en dan erachter komen dat hetzelfde CMS aan andere personen wordt geleverd voor veel minder zou ik toch niet echt blij zijn.

|{ brrr }] |

• cutter
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Op Sunday 28 October 2001 20:20 schreef Yellow het volgende:
Stel ik zou als een klant erg veel betalen voor eens CMS en dan erachter komen dat hetzelfde CMS aan andere personen wordt geleverd voor veel minder zou ik toch niet echt blij zijn.
Maar intussen zit jij met zijn geld in de kroeg heel hrd te pilsen -- ergo -- boeien dat die klant niet blij is.

Knappe klant die Nelis's module kan vergelijken met een van een andere {W&G-Guru] of prutser of zo.

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

* Yellow|A wil zeggen dat het niet slim is om zo met klanten om te gaan en denkt dat als Cutter zo met klanten omgaat 'ie niet erg vaak in de kroeg kan zitten

Een klant kan er altijd achter komen dat hij bijvoorbeeld 40.000 betaald heeft voor een CMS en iemand anders bij dezelfde persoon voor 10.000 wegkwam met vrijwel dezelfde foefjes .. 1 + 1 = boze klant.

|{ brrr }] |

Verwijderd

Feit is gewoon dat een beetje niet-zo-wereldvreemde persoon ook ogen heeft en dus ziet dat je her en der gratis erg goede scripts voor van alles en nog wat kunt krijgen...

Dus maar weer een vergelijking:

Wie betaalt er nou vijfduizend voor een opel als je gratis peugeot kunt rijden?

• Oefening
  • Niet online
Op Sunday 28 October 2001 20:59 schreef ELANAZ het volgende:
Feit is gewoon dat een beetje niet-zo-wereldvreemde persoon ook ogen heeft en dus ziet dat je her en der gratis erg goede scripts voor van alles en nog wat kunt krijgen...
...
ja hehe, dat kan je bij alles wel zeggen :)

bedrijven besteden dat soort werk juist uit uit omdat ze er en geen verstand van hebben en er geen zin in hebben om dat zelf te gaan doen, ze houden zich liever bezig met dingen waar zij weer verstand van hebben.

verder kan die niet-zo-wereldvreemde persoon ook zien dat er op bijna alle scripts copyright zit (met vaak zo'n notice in de code erbij), en hij/zij verwacht dan ook dat jij de scripts zelf schrijft.

dus ik zie het punt niet helemaal :)

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Scripts hebben en scripts gebruiken is heel wat anders denkt Yellow zo maar 's

|{ brrr }] |

• Oefening
  • Niet online
Op Sunday 28 October 2001 21:12 schreef Yellow het volgende:
Scripts hebben en scripts gebruiken is heel wat anders denkt Yellow zo maar 's
:?

willen jullie niet zo vaag lullen, * Oefening begrijpt er geen zak meer van :P

Verwijderd

Je gaat toch niet 2 keer het wiel uitvinden ?!

Bij massaproductie van die wielen zou je de prijs naar beneden kunnen halen uit marketing oogpunt.
Bij stuksproductie echter, handhaaf je de oude prijs en wordt deze per project(stuk) bepaald.

Beetje bedrijfskundige taal, maar ik hoop dat zo duidelijk wordt hoe ik er over denk.

• Oefening
  • Niet online
Op Sunday 28 October 2001 22:05 schreef Tizzwat het volgende:
Je gaat toch niet 2 keer het wiel uitvinden ?!

Bij massaproductie van die wielen zou je de prijs naar beneden kunnen halen uit marketing oogpunt.
Bij stuksproductie echter, handhaaf je de oude prijs en wordt deze per project(stuk) bepaald.

Beetje bedrijfskundige taal, maar ik hoop dat zo duidelijk wordt hoe ik er over denk.
eeuuhh, ik snap het wel alleen kan ik jouw mening er niet echt uit halen :)

de vraag is heel simpel: Als je uit oude sites elementen hergebruikt, welke prijs reken je daarvoor?

en daar kan je dan zo'n beetje de volgende antwoorden op geven:

-het bedrag wat je eerst vroeg
-het bedrag dat je zou vragen als je het nu opnieuw zou moeten maken
-de kosten van het implementeren en verder niets (dus de uren die je er nu aan kwijt bent)
-iets anders

en laten we het nou niet moeilijker maken dan het al is :P :)

thanks voor alle reacties trouwens :)

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 21:52
Op zondag 28 oktober 2001 22:19 schreef nelis het volgende:

[..]

eeuuhh, ik snap het wel alleen kan ik jouw mening er niet echt uit halen :)

de vraag is heel simpel: Als je uit oude sites elementen hergebruikt, welke prijs reken je daarvoor?

en daar kan je dan zo'n beetje de volgende antwoorden op geven:

-het bedrag wat je eerst vroeg
-het bedrag dat je zou vragen als je het nu opnieuw zou moeten maken
-de kosten van het implementeren en verder niets (dus de uren die je er nu aan kwijt bent)
-iets anders

en laten we het nou niet moeilijker maken dan het al is :P :)

thanks voor alle reacties trouwens :)
Dat is toch al gezegd? Gulden middenweg idee. Reken gewoon een vast bedrag voor de module en de uren voor de implementatie.
Voorbeeld:

Je hebt eerst 12 uur geprogrammeerd voor een mooi rollover menu. Alle klanten (dus ook de eerste) betalen dan ongeveer een uur of 6, plus een uur implementatietijd (galgjewoord!). Op die manier zij redelijk blij, jij blij.

Nu nog zo veel mogelijk hergebruiken.

offtopic:
Kip op zee = zaai. Waar blijft Kip op BQ?

Verbouwing

• Oefening
  • Niet online
Op maandag 29 oktober 2001 20:08 schreef DinoRaptor het volgende:

[..]

Dat is toch al gezegd? Gulden middenweg idee.
ja, maar hoe meer meningen hoe beter :)
offtopic:
Kip op zee = zaai. Waar blijft Kip op BQ?
niet liev.... :'(

:P

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 21:52
Op maandag 29 oktober 2001 20:36 schreef nelis het volgende:
niet liev.... :'(

:P
Waarom niet? Hebben we 't al eerder over gehad :). Was in de zomer. :)

Verbouwing

Pagina: 1